PDA

View Full Version : Leefbare wereld?


Jo Creten
21 september 2006, 00:45
http://www.indymedia.be/files/veilig_afrika_.JPG

Raven
21 september 2006, 08:29
Sint Juttemis valt nogal laat dit jaar :p

lantjes
21 september 2006, 09:42
http://www.indymedia.be/files/veilig_afrika_.JPG

de dag dat ze stoppen met elkaar uit te moorden en beginnen met te bouwen aan een toekomst?:cry:

Confucius
21 september 2006, 09:55
Ja, dat is nu eens echt een thema waar de mensen moeten van wakker liggen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Allez, Jansens, wat doe je er aan ?:-)

filosoof
21 september 2006, 10:19
http://www.indymedia.be/files/veilig_afrika_.JPG
de dag dat ze stoppen met elkaar uit te moorden en beginnen met te bouwen aan een toekomst?:cry:
Wie levert hen de wapens? Het westen: bouwde België geen munitiefabriek aan de Grote Meren? De dure M-16 wordt ongeveer zoveel gebruikt als de goedkope AK 47
Waarom? Grondstoffen ginds... (Leopold I achterna dus, maar soms, niet dikwijls, valt het eens slecht uit en blijven er een tiental paras in, en d�*n pas maken we er een GROOT drama van... Hypocrieten)

btw: WANNEER EEN LEEFBARE WERELD? Waarom enkel Afrika???

WAAROM gaat ontwikkelingshulp ofwel naar regeringen, ofwel naar geselecteerde dorpjes? Waarom niet helpen aan de kant van hun vakbonden (ev nog op te richten) via de ILO??


Ontwikkelingshulp, dat is als de arme mensen in de rijke landen geld geven aan de rijke mensen in de arme landen
en d�*�*r knelt het, al sinds de dekolonizatie.

lantjes
21 september 2006, 10:50
Ontwikkelingshulp, dat is als de arme mensen in de rijke landen geld geven aan de rijke mensen in de arme landen

En daarmee is onze gemoedsrust weer op peil en schuldgevoel weer verdwenen.....

Wel, in plaats van de volgende keer aan de Turkse riviera of om het even welk ander luxueus tropisch oord te gaan liggen bakken en enkel Westerse rijke investeerders nog rijker te helpen maken, doe zoals ik, ga het TER PLEKKE waar ze het kunnen gebruiken uw Westers geld spenderen... Het voelt zelfs nog veel beter aan dan uw stortingsformulier voor 11.11.11 in te vullen, dat garandeer ik u.
Zo help ik bv iemand in Ulan-Ude Siberië alsmede een weeshuis door de broer van mijn schoonbroer(klinkt verwarrend..) persoonlijk in Haïti opgericht en doe ik mijn duit dubbel en dik rechtstreeks in het zakje van wie het kan gebruiken, ter plaatse.
Al de NGO's romen m.i. veel te veel van de melk die ze rondhalen af om nog geloofwaardig te zijn.

slegie
21 september 2006, 11:09
doet ons OCMW nog niet genoeg voor de wereld dan? :-)

lantjes
21 september 2006, 11:12
doet ons OCMW nog niet genoeg voor de wereld dan? :-)

Zeker weten !!!:-P maar 'k had er geen idee van dat ook het OCMW een NGO was...


(dit onderwerp staat ook niet echt op zijn plaats hé...)

Jo Creten
21 september 2006, 16:26
'Leefbaar ik', het is nogal een slogan. Als mijn patatjes niet gaar genoeg zijn of de mayonaise op mijn zakje friet smaakt teveel naar vet, dan is mijn dagje niet leefbaar... Dat er in het Oosten van Europa kinderen sterven van longontsteking en honger, dat tast mijn leefbaarheid niet aan. Evenmin de burgeroorlogen in Afrika, de AIDS en malaria, de gifdoden in India, de slachtoffers van terreur in Afghanistan en Irak, de vette winsten van de voedings- en wapenindustrie, de illegale praktijken van de farmaindustrie, de medogenloze concurrentieslag van de textielindustrie, ... Nee, daarover hebben we het niet in onze verkiezingsfolders.

Iemand zou zijn grote mond eens moeten opentrekken en tegen die wijsneuzen van het Vlaams Belang moeten duidelijk maken dat een 'leefbaar Vlaanderen' zoals wij dat vandaag kennen en zoals mensen het zich voorstellen, enkel mogelijk is door het onleefbaar maken van het leven van miljoenen - wat zeg ik - een paar miljard aardbewoners.

'Vlaanderen kan niet het OCMW zijn van de wereld' lees ik in hun verkiezingsfolders. Die wereld is nochtans wel de bron van grondstoffen en inkomsten voor het rijke westen. Misschien is 'de wereld' in die optiek wel het 'Openbaar Centrum voor Materiële Welvaart in het Westen' kortweg het WTC genoemd.

(dit onderwerp staat ook niet echt op zijn plaats hé...)
__________________
Just because you're necessary doesn't mean you're important.

Dit onderwerp staat wel degelijk op z'n plaats. Hoe kan je van vreemdelingen een item maken als je telkens alleen maar de laatste bladzijden van hun verhaal publiceert?

Met jouw onderschrift ben ik het ook niet eens, want: ik ben economisch vervangbaar en toch ben ik belangrijk. Belangrijk is niet enkel omdat het uit de mond van een arrogante broodheer of politieker komt hee.

btw: WANNEER EEN LEEFBARE WERELD? Waarom enkel Afrika???

WAAROM gaat ontwikkelingshulp ofwel naar regeringen, ofwel naar geselecteerde dorpjes? Waarom niet helpen aan de kant van hun vakbonden (ev nog op te richten) via de ILO??

Natuurlijk niet enkel Afrika. Ik was van plan om er een hele reeks te maken: een leefbaar Palestina, een leefbaar Afghanistan, een leefbaar Indonesië, een leefbaar Bangladesh, ...

En het hoeft helemaal niet enkel over ontwikkelingshulp te gaan die van het Westen naar de ontwikkelingslanden gaat. Het moet ook eens gaan over de wandaden die het Westen elders in de wereld aanricht om haar eigen levenswijze op ongeoorloofde wijze 'leefbaar' te maken. Het moet ook eens gaan over het geklaag en gesteun van mensen die niet weten wat een dag zonder internet, TV en McDonalds is.

Het moet ook gaan over het feit dat Europa migranten hard nodig zal hebben om de economie draaiende te houden. Het moet ook gaan over waar al dat geld naartoe gaat dat nooit bij de hardwerkende Vlaming of buitenlander terechtkomt. Leefbaar en solidair zijn begrippen in elkaars verlengde. Armoede in Vlaanderen en armoede in de wereld hebben meer met elkaar gemeen dan men op het eerste zicht zou denken.

Raven
21 september 2006, 16:38
Jo, wat een gelul jij verkoopt. niet te doen.

'Leefbaar ik', het is nogal een slogan. Als mijn patatjes niet gaar genoeg zijn of de mayonaise op mijn zakje friet smaakt teveel naar vet, dan is mijn dagje niet leefbaar...

Grapjas


Dat er in het Oosten van Europa kinderen sterven van longontsteking en honger, dat tast mijn leefbaarheid niet aan. Evenmin de burgeroorlogen in Afrika, de AIDS en malaria, de gifdoden in India, de slachtoffers van terreur in Afghanistan en Irak, de vette winsten van de voedings- en wapenindustrie, de illegale praktijken van de farmaindustrie, de medogenloze concurrentieslag van de textielindustrie, ... Nee, daarover hebben we het niet in onze verkiezingsfolders.

Wat heb JIJ daar nu in godsnaam mee te maken? Of ik? Of ocharme Feremans?

Die burgeroorlogen in Afrika zijn de schuld van corrupte Zimbambwe'se dictators, oorlogsheren in Sudan, Somalië, rebellenlevers in Congo, enzoverder. Dat ze in Afrika nog liever doodvallen van AIDS dan nu eens dat gehate condoom te gebruiken is nog meer storend dat u daar net ons de schuld in de schoenen probeert te schuiven. Wat ik en de medemens, of degene in't Vlaams Belang, van ziens hebben met de internationale textiel industrie is me ook een raadsel. Ik zal het maar beschouwen als retoriek best en niet over uitwijden.

Iemand zou zijn grote mond eens moeten opentrekken en tegen die wijsneuzen van het Vlaams Belang moeten duidelijk maken dat een 'leefbaar Vlaanderen' zoals wij dat vandaag kennen en zoals mensen het zich voorstellen, enkel mogelijk is door het onleefbaar maken van het leven van miljoenen - wat zeg ik - een paar miljard aardbewoners.

Ja, uiteindelijk... ik vind dat we allemaal een jaartje in gevang moeten gaan voor de uitmoording in Tjaad. Uiteindelijk, als't aan u lag, hadden we verdorie allemaal op de kameel moeten springen en ons tussen de kogels werpen.

'Vlaanderen kan niet het OCMW zijn van de wereld' lees ik in hun verkiezingsfolders. Die wereld is nochtans wel de bron van grondstoffen en inkomsten voor het rijke westen. Misschien is 'de wereld' in die optiek wel het 'Openbaar Centrum voor Materiële Welvaart in het Westen' kortweg het WTC genoemd.

Ja, die afgekocht worden van nationale bedrijven. Dat President X van Armzalig land Y al dat geld steekt in z'n harem, kan je moeilijk ons kwalijk nemen. Wat moeten we dan doen? Daar effe binnenvallen met een leger om daar het volk aan de macht te helpen?

Dan sta jij op de eerste plaats om te roepen dat er vrede moet zijn.


En het hoeft helemaal niet enkel over ontwikkelingshulp te gaan die van het Westen naar de ontwikkelingslanden gaat. Het moet ook eens gaan over de wandaden die het Westen elders in de wereld aanricht om haar eigen levenswijze op ongeoorloofde wijze 'leefbaar' te maken. Het moet ook eens gaan over het geklaag en gesteun van mensen die niet weten wat een dag zonder internet, TV en McDonalds is.

Kun je een concreet voorbeeld geven waar België "wandaden" pleegt elders in de wereld? Je hebt het misschien over onze ontwikkelingsprojecten in Indonesië?? Of misschien het grootste nationale project van België om een superhaven te bouwen in Congo?

WAAR VERDORIE PLEEGT BELGIË MISDRIJVEN?

(ps: Nu kan je misschien gaan opperen dat je het niet hebt over België.. maar over het Westen in't algemeen... tja, maar dan ben je opnieuw weer zuiver retorisch bezig, want onze nationale verkiezingen kan niets veranderen aan het gedrag van, ik zeg maar iemand, Ayatolla Khomenei)

Het moet ook gaan over het feit dat Europa migranten hard nodig zal hebben om de economie draaiende te houden. Het moet ook gaan over waar al dat geld naartoe gaat dat nooit bij de hardwerkende Vlaming of buitenlander terechtkomt. Leefbaar en solidair zijn begrippen in elkaars verlengde. Armoede in Vlaanderen en armoede in de wereld hebben meer met elkaar gemeen dan men op het eerste zicht zou denken.

Europa heeft hooggeschoolde migranten nodig die productie leveren. Net om de balans actieve/passieve bevolking recht te trekken. In praktijk blijkt dat net vele migranten in de passieve bevolkinggroep terechtkomen, wat de situatie nog erger maakt. (En dan heb ik het nog niet over de potentiele sociale conflicten die daaruit voortvloeien zoals in de Parijse voorsteden)

filosoof
21 september 2006, 20:22
Europa heeft hooggeschoolde migranten nodig die productie leveren. Net om de balans actieve/passieve bevolking recht te trekken.

Het is niet door de hooggeschoolde migranten uit de derde wereld weg te kapen dat je die derde wereld leefbaarder maakt, of je nu de brains of de grondstoffen weghaalt daar, zolang de derde wereld niet leefbaar is zal die druk op Europa blijven...
Dat werkt dus wel op zeer korte termijn, maar zelfs op middellange termijn is het al contraproductief.

benarty
21 september 2006, 20:30
Kijk, het grooste deel van wat er op wereldvlak gebeurt zijn geen losstaande feiten. Dat Afrika zou leefbaarder worden staat niet echt op de agenda hoe spijtig dit ook moge zijn.


ps. wat heeft dit met gemeenteraadsverkiezingen te maken?

slegie
21 september 2006, 22:21
Jo, wat een gelul jij verkoopt. niet te doen.



Grapjas




Wat heb JIJ daar nu in godsnaam mee te maken? Of ik? Of ocharme Feremans?

Die burgeroorlogen in Afrika zijn de schuld van corrupte Zimbambwe'se dictators, oorlogsheren in Sudan, Somalië, rebellenlevers in Congo, enzoverder. Dat ze in Afrika nog liever doodvallen van AIDS dan nu eens dat gehate condoom te gebruiken is nog meer storend dat u daar net ons de schuld in de schoenen probeert te schuiven. Wat ik en de medemens, of degene in't Vlaams Belang, van ziens hebben met de internationale textiel industrie is me ook een raadsel. Ik zal het maar beschouwen als retoriek best en niet over uitwijden.



Ja, uiteindelijk... ik vind dat we allemaal een jaartje in gevang moeten gaan voor de uitmoording in Tjaad. Uiteindelijk, als't aan u lag, hadden we verdorie allemaal op de kameel moeten springen en ons tussen de kogels werpen.



Ja, die afgekocht worden van nationale bedrijven. Dat President X van Armzalig land Y al dat geld steekt in z'n harem, kan je moeilijk ons kwalijk nemen. Wat moeten we dan doen? Daar effe binnenvallen met een leger om daar het volk aan de macht te helpen?

Dan sta jij op de eerste plaats om te roepen dat er vrede moet zijn.




Kun je een concreet voorbeeld geven waar België "wandaden" pleegt elders in de wereld? Je hebt het misschien over onze ontwikkelingsprojecten in Indonesië?? Of misschien het grootste nationale project van België om een superhaven te bouwen in Congo?

WAAR VERDORIE PLEEGT BELGIË MISDRIJVEN?

(ps: Nu kan je misschien gaan opperen dat je het niet hebt over België.. maar over het Westen in't algemeen... tja, maar dan ben je opnieuw weer zuiver retorisch bezig, want onze nationale verkiezingen kan niets veranderen aan het gedrag van, ik zeg maar iemand, Ayatolla Khomenei)



Europa heeft hooggeschoolde migranten nodig die productie leveren. Net om de balans actieve/passieve bevolking recht te trekken. In praktijk blijkt dat net vele migranten in de passieve bevolkinggroep terechtkomen, wat de situatie nog erger maakt. (En dan heb ik het nog niet over de potentiele sociale conflicten die daaruit voortvloeien zoals in de Parijse voorsteden)

Jij snapt het niet helemaal geloof ik.

Wij hebben onrechtstreeks zeker schuld aan al de miserie in de wereld.
De koloniale overheersing mag dan wel voorbij zijn toch is onze invloed in al deze gebieden nog erg groot.

Het westen heeft er totaal geen belang bij bij een stabiel en vredig afrika, zuid-amerika, azie en zo voorts.
Grondstoffen zijn nu al duur door oorlogen en dergelijke maar nog spotgoedkoop in vergelijking als al deze voornoemde werelddelen stabiele en vredige gebeiden werden. Denk je dat de negerkes dan geen vakbonden zouden oprichten, geen politici zouden verkiezen die zouden zorgen dat in ruil voor de grondstoffen ook een gelijkwaardige rijkdom zou staan? kortom stel je maar eens een afrika voor als stabiele omgeving. de negerskes zouden gaan studeren, zouden vakbonden oprichten, zouden niet meer voor een hongerloon gaan werken, zouden hun eigen grondstoffen gaan gebruiken en ga zo maar door. hierdoor zouden alle grondstoffen een pak duurder worden voor het westen.dus we hebben er alle belang bij om dictators te steunen, burger oorlogen te blijven financieren en ga zo maar door en voor de publieke opinie te sussen sturen we hier en daar wat troepen, en hulp organisaties maar net niet genoeg om stabiliteit te verkrijgen.

En ondertussen comsumeren wij westerlingen maar door, kopen we goedkope grondstoffen om dure afgewerkte producten te maken en zo een kleine groep mensen superrijk te maken terwijl alle gewone mensen maar armer en armer worden.
en dat is de realiteit dus denk daar maar eens aan als je een nieuwe auto koopt of dergelijke

Raven
21 september 2006, 23:31
we hebben er alle belang bij om dictators te steunen, burger oorlogen te blijven financieren en ga zo maar door en voor de publieke opinie te sussen sturen we hier en daar wat troepen, en hulp organisaties maar net niet genoeg om stabiliteit te verkrijgen.


Maar dat is het net, het Westen financiert helemaal geen burgeroorlogen, of steunt warlords. Integendeel, uit het verleden is gebleken dat acties tegen de ergste gevallen (zoals in Somalie een tiental jaren terug) er wel degelijk ingegrepen wordt.

Ook lijk je precies de militaire capaciteiten van Europa, of Amerika, of de combinatie van de twee echt wel te overschatten.

Irak is een land dat op de rand van een totale burgeroorlog staat tussen Sunni's en Shia's. De westerse machten hebben alle moeite van de wereld om die twee uit elkaar te houden met tientallen doden door bomexplosies per dag.

Iran heeft echt wel het juiste moment gekozen voor z'n kernprogramma hoor. De VS is nu al zo verspreid over Afghanistan & Irak dat een all-out-war met Iran haast onmogelijk is.

Afrika is nog een groter slangenhol gezien dat nog vele keren groter is.

Uh-Huh
21 september 2006, 23:57
Beetje cliché maar nog altijd :thumbsup: .
Did you ever stop to notice
The crying Earth (http://youtube.com/watch?v=K6PDXk9wEtY) the weeping shores?
...

slegie
22 september 2006, 08:32
Maar dat is het net, het Westen financiert helemaal geen burgeroorlogen, of steunt warlords. Integendeel, uit het verleden is gebleken dat acties tegen de ergste gevallen (zoals in Somalie een tiental jaren terug) er wel degelijk ingegrepen wordt.

Ook lijk je precies de militaire capaciteiten van Europa, of Amerika, of de combinatie van de twee echt wel te overschatten.

Irak is een land dat op de rand van een totale burgeroorlog staat tussen Sunni's en Shia's. De westerse machten hebben alle moeite van de wereld om die twee uit elkaar te houden met tientallen doden door bomexplosies per dag.

Iran heeft echt wel het juiste moment gekozen voor z'n kernprogramma hoor. De VS is nu al zo verspreid over Afghanistan & Irak dat een all-out-war met Iran haast onmogelijk is.

Afrika is nog een groter slangenhol gezien dat nog vele keren groter is.

Er worden wel nog steeds warlords en dictators gesteund. niet langs officiele overheids kanalen maar langs het zaken en bedrijfsleven.
de meeste wapenfabrieken liggen in het westen en hun grootste afnemers zijn deze warlords en zo.
dus onrechtstreeks steunen we hun barbaarse oorlogjes.

En wat irak betreft is het zo dat amerika er niks te zoeken had in de eerste plaats. amerika heeft de hele wereld voorgelogen en is op eigen houtje vertrokken dat ze nu de boel maar op eigen houtje oplossen.
en iedere idioot weet dat als je een dictator weghaalt in een land met etnische verschillen dat deze mekander gaan bestrijden.
ook zijn de amerikanen nu niet bepaald geliefd in deze regio

en afrika dat zijn de middeleeuwen maar dan met machine geweren.
de grote ongelijkheid en het feit dat de macht net zoals in de middeleeuwen in handen is van een paar super rijke mensen en de massa's is erbarmelijk arm is gewoon om problemen vragen.
en ja het westen heeft goedkope grondstoffen nodig anders valt ons economisch systeem ineen dus ja we hebben er alle belang bij dat afrika niet te snel stabiel word

Jo Creten
23 september 2006, 10:29
Jo, wat een gelul jij verkoopt. niet te doen.



Grapjas




Wat heb JIJ daar nu in godsnaam mee te maken? Of ik? Of ocharme Feremans?

Die burgeroorlogen in Afrika zijn de schuld van corrupte Zimbambwe'se dictators, oorlogsheren in Sudan, Somalië, rebellenlevers in Congo, enzoverder. Dat ze in Afrika nog liever doodvallen van AIDS dan nu eens dat gehate condoom te gebruiken is nog meer storend dat u daar net ons de schuld in de schoenen probeert te schuiven. Wat ik en de medemens, of degene in't Vlaams Belang, van ziens hebben met de internationale textiel industrie is me ook een raadsel. Ik zal het maar beschouwen als retoriek best en niet over uitwijden.



Ja, uiteindelijk... ik vind dat we allemaal een jaartje in gevang moeten gaan voor de uitmoording in Tjaad. Uiteindelijk, als't aan u lag, hadden we verdorie allemaal op de kameel moeten springen en ons tussen de kogels werpen.



Ja, die afgekocht worden van nationale bedrijven. Dat President X van Armzalig land Y al dat geld steekt in z'n harem, kan je moeilijk ons kwalijk nemen. Wat moeten we dan doen? Daar effe binnenvallen met een leger om daar het volk aan de macht te helpen?

Dan sta jij op de eerste plaats om te roepen dat er vrede moet zijn.




Kun je een concreet voorbeeld geven waar België "wandaden" pleegt elders in de wereld? Je hebt het misschien over onze ontwikkelingsprojecten in Indonesië?? Of misschien het grootste nationale project van België om een superhaven te bouwen in Congo?

WAAR VERDORIE PLEEGT BELGIË MISDRIJVEN?

(ps: Nu kan je misschien gaan opperen dat je het niet hebt over België.. maar over het Westen in't algemeen... tja, maar dan ben je opnieuw weer zuiver retorisch bezig, want onze nationale verkiezingen kan niets veranderen aan het gedrag van, ik zeg maar iemand, Ayatolla Khomenei)



Europa heeft hooggeschoolde migranten nodig die productie leveren. Net om de balans actieve/passieve bevolking recht te trekken. In praktijk blijkt dat net vele migranten in de passieve bevolkinggroep terechtkomen, wat de situatie nog erger maakt. (En dan heb ik het nog niet over de potentiele sociale conflicten die daaruit voortvloeien zoals in de Parijse voorsteden)

Jij hebt geen idee hoe de wereld draait.

Jo Creten
23 september 2006, 10:36
Kun je een concreet voorbeeld geven waar België "wandaden" pleegt elders in de wereld? Je hebt het misschien over onze ontwikkelingsprojecten in Indonesië?? Of misschien het grootste nationale project van België om een superhaven te bouwen in Congo?

WAAR VERDORIE PLEEGT BELGIË MISDRIJVEN?

(ps: Nu kan je misschien gaan opperen dat je het niet hebt over België.. maar over het Westen in't algemeen... tja, maar dan ben je opnieuw weer zuiver retorisch bezig, want onze nationale verkiezingen kan niets veranderen aan het gedrag van, ik zeg maar iemand, Ayatolla Khomenei)
De Belgische overheden staan erbij en kijken ernaar, terwijl de Belgische ondernemer George Forrest een hoofdrol speelt. (http://www.mo.be/article.aspx?ed_id=0&a_id=422&type=homepage)

Congo is straatarm, terwijl zijn ondergrond bulkt van de rijkdom. Wie wordt er beter van het Congolese koper, kobalt of uranium? Een Congolees parlementair onderzoek dat daarvoor waarschuwde, wordt niet vrijgegeven. MO* kreeg het wel vast. De Belgische overheden staan erbij en kijken ernaar, terwijl de Belgische ondernemer George Forrest een hoofdrol speelt. (http://www.mo.be/article.aspx?ed_id=0&a_id=422&type=homepage)


(http://www.mo.be/article.aspx?ed_id=0&a_id=422&type=homepage)

Jo Creten
23 september 2006, 10:54
Europa heeft hooggeschoolde migranten nodig die productie leveren. Net om de balans actieve/passieve bevolking recht te trekken. In praktijk blijkt dat net vele migranten in de passieve bevolkinggroep terechtkomen, wat de situatie nog erger maakt. (En dan heb ik het nog niet over de potentiele sociale conflicten die daaruit voortvloeien zoals in de Parijse voorsteden)

Hoe krijgt België ooit zoveel hooggeschoolde migranten, als ze nu hun opleidingskansen (http://www.acv-online.be/Sociale_wetgeving_prive/Infopakketten/Opleiding/Opleiding_voor_werknemers.asp) nog verkleinen?

Hoe kan je migranten activeren en motiveren, als er onder de migranten een werkloosheidsgraad is die 10 keer hoger is dan bij autochtonen. 10 keer hoger is niet normaal. Dat heeft gedeeltelijk met taal en cultuurverschillen te maken, maar voor het overgrote deel ook met discriminatie.

Akkoord dat je jonge migranten moet activeren en motiveren, maar dat doe je niet door het onderwijs te verwijten dat het links is. Dat doe je door actief te blijven zoeken naar goede onderwijsmethoden die aansluiten bij wat de arbeidsmarkt verwacht. Dat doe je niet door allochtonen en autochtonen in aparte scholen te steken, maar door actieve uitwisseling van kennis en vaardigheden te organiseren. Dat doe je niet door een getrapt systeem van ASO, TSO, BSO in ere te houden, waarbij vooral in het BSO autochtonen en allochtonen samen hun opleiding volgen. Dat doe je door ervoor te zorgen dat op alle niveaus diversiteit mogelijk is. Dat doe je ook door leerlingen van het ASO, TSO en BSO een positieve, realistische kijk te geven op andere onderwijstakken. Dat doe je opnieuw door uitwisseling te organiseren en goede onderwijsprojecten alle kansen en waardering te geven die ze verdienen.