PDA

View Full Version : Zone 30!?


alexisdv
4 oktober 2006, 17:03
Beste kiezer

Mijn standpunt vind je in bijlage.

Ik gooi dit in de groep.

Mvg

Alexis

duveltje382
4 oktober 2006, 17:08
Zone 30 een goede zaak vind ik

DenMathias
4 oktober 2006, 17:08
Geachte kiezer

Vanuit het publiek nam ik de afgelopen twee dagen deel aan twee lijsttrekkersdebatten. Gisteren was er één waarbij de zone 30 ter sprake kwam en waarover ik vooral twee politici (VLD + CD&V)een vraag voor de voeten wierp. Achteraf zocht ik de VLD-politicus nog eens in kleine groep op om zijn argumenten te weerleggen.

Ik stelde vast dat in mijn stad SP.A/Spirit en Groen! wat dit onderwerp betreft op dezelfde lijn zitten.

Bij ons heeft men deze verkeersmaatregel consequent ingevoerd in de woonwijken en in de schoolomgeving. In de toeleidingswegen naar het centrum is 50 km/u toegelaten. Gevolg 1400 straten met zone 30!

Inderdaad zoals het autovrij centrum nu met algemene tevredenheid aanvaard wordt, zo is ook voor de maatregel een mentaliteitsverandering nodig.
Bij de burger bestaat nu de mentaliteit dat hij vindt dat in zijn straat er 30 km/u moet gereden worden als dezelfde burger maar 50 km/u kan rijden vanaf de aanpalende straten. Ik stelde ook bij mezelf vast dat ik 30 km/u heb leren rijden. Idee: Autorijlessen op vraag van de burger op bij herhaalde overtredingen!?

Nu wordt gezegd: Niemand houdt er zich aan, dus beperken of afschaffen!?
Dat zei men vroeger ook bij het mobiliteitsplan: Velen rijden toch waar niet mag, dus beperken of afschaffen waardoor ik met de auto tot bij mijn winkel kan.

Waarom zone 30?
Verkeersveiligheid voor de kinderen.
Milieuvriendelijker want minder uitlaatgassen.
Zet de burger aan tot fietsgebruik, openbaar vervoergebruik aan.
Minder gezondheidskosten voor de sociale zekerheid.Nadeel:
Betere aanduiding naast bij het binnen- en buitenrijden van een woonwijk bvb. op de weg is noodzakelijk.
Moeilijk controleerbaar. Voorstel: Regelmatige controle.
Zo nodig, aanpassing van de weginfrastructuur.Het spreekt voor zich dat voor scholen die aan de ringweg liggen of aan doorgangswegen, dus buiten de woonwijk, er buiten de schooluren de zone 30-regel niet geldt maar meestal dus 50 km/u. Dit is reeds een aanpassing van de wet.

Tot slot: Bemerking in de rand. Om de burgerzin inzake verkeersgedrag voor alle weggebruikers aan te wakkeren is een regelmatige ludiek campagne noodzakelijk.

Ik ga dus voor zone 30, zo blijkt, en ga voor sociaal assertief rijgedrag volgens de verkeersregels.

Veilige weggroeten

Alexis

*Lorre*
4 oktober 2006, 17:44
Sta ook volledig achter zone 30
Wel zouden er borden moeten komen bij schoolgebieden ide oplichten wanneer 30km/u verplicht (begin school, middagpauze, einde school). Misschien zal dit dan nog meer effect hebben, want velen negeren dan ook het zone 30 gebied.
Misschien als ze dan zien dat er op dat moment wel degelijk gevaar is, dat de automobilist wat meer zal opletten en zich aan de regels zou houden.

duveltje382
4 oktober 2006, 17:51
Sta ook volledig achter zone 30
Wel zouden er borden moeten komen bij schoolgebieden ide oplichten wanneer 30km/u verplicht (begin school, middagpauze, einde school). Misschien zal dit dan nog meer effect hebben, want velen negeren dan ook het zone 30 gebied.
Misschien als ze dan zien dat er op dat moment wel degelijk gevaar is, dat de automobilist wat meer zal opletten en zich aan de regels zou houden. Ik las vandaag in de krant dat de zone's 30 zeer goed opgevolgd werden door de autobestuurders,gemiddeld werd er 37 per uur gereden dus Daar heeft onze overheid niet in gefaald

*Lorre*
4 oktober 2006, 18:05
Ik las vandaag in de krant dat de zone's 30 zeer goed opgevolgd werden door de autobestuurders,gemiddeld werd er 37 per uur gereden dus Daar heeft onze overheid niet in gefaald

Nog een goed cijfer, had ik totaal niet verwacht.

Karma
4 oktober 2006, 23:52
Afschaffen die handel, enkel voor de schoolpoorten en met aangepaste oplichtende borden.
Ik snap het trouwens niet. Een professor in de verkeersveiligheid die de zaak heeft bestudeerd heeft aangetoond dat zone's 30 zelfs gevaarlijk zijn omdat de autobestuurder in een "roes" komt waardoor de aandacht achteruit gaat. In een zone dertig zijn de voetgangers en de fietsers tevens veel roekelozer omdat ze zich in "een veilige zone" wanen. Maar van die verklaring zijn blijkbaar alle sporen uitgewist.

Jantje
5 oktober 2006, 00:01
Afschaffen die handel, enkel voor de schoolpoorten en met aangepaste oplichtende borden.
Ik snap het trouwens niet. Een professor in de verkeersveiligheid die de zaak heeft bestudeerd heeft aangetoond dat zone's 30 zelfs gevaarlijk zijn omdat de autobestuurder in een "roes" komt waardoor de aandacht achteruit gaat. In een zone dertig zijn de voetgangers en de fietsers tevens veel roekelozer omdat ze zich in "een veilige zone" wanen. Maar van die verklaring zijn blijkbaar alle sporen uitgewist.

Gelijk heb je de zone 30 afschaffen en alle dorpskernen en alles in een straal van 500meter rond de scholen autoluw maken. Veel veiliger voor mij als ik een pint ga drinken.

duveltje382
5 oktober 2006, 06:19
Afschaffen die handel, enkel voor de schoolpoorten en met aangepaste oplichtende borden.
Ik snap het trouwens niet. Een professor in de verkeersveiligheid die de zaak heeft bestudeerd heeft aangetoond dat zone's 30 zelfs gevaarlijk zijn omdat de autobestuurder in een "roes" komt waardoor de aandacht achteruit gaat. In een zone dertig zijn de voetgangers en de fietsers tevens veel roekelozer omdat ze zich in "een veilige zone" wanen. Maar van die verklaring zijn blijkbaar alle sporen uitgewist.

Naar mijn bescheiden mening zijn ze meestal bedoend enkel aan de scholen of plaatsen waar veel kinderen moeten zijn
Zelfs waar ik woon gaan de borden uit na een bepaald uur'dus savonds en snachts mag je harder rijden,en in de weekeindes

Jantje
5 oktober 2006, 06:50
Naar mijn bescheiden mening zijn ze meestal bedoend enkel aan de scholen of plaatsen waar veel kinderen moeten zijn
Zelfs waar ik woon gaan de borden uit na een bepaald uur'dus savonds en snachts mag je harder rijden,en in de weekeindes

Deze zone is idd bedoeld voor de tijden dat de kinderen daar rond rijden en rond lopen. Maar scholen worden vaak ook gebruikt voor andere activiteiten dan enkel lesgeven en daardoor lopen er ook kinderen rond en rijdne er ook kinderen rond op andere tijden dan de gewone school uren en zijn er veel plaatsen waar de zone 30 altijd telt, zelfs op zondag nacht.