PDA

View Full Version : Tieners grijpen naar vergif


Joshua
17 oktober 2002, 15:04
Jaarlijks zijn er 200 jongeren die naar vergif grijpen om een einde aan hun leven te maken. (GVA)

Zeer verontrustend vind ik dat!

Artesia
24 oktober 2002, 15:48
Dat verbaasd me helemaal niet.
Nog een wonder dat het er maar 200 zijn.

Supe®Staaf
24 oktober 2002, 16:14
Dat verbaasd me helemaal niet.
Nog een wonder dat het er maar 200 zijn.
Het zijn er zeker meer, maar die gebruiken drastischer methodes.

Maatschappelijk_axident
24 oktober 2002, 17:21
:cry: dat ik daar nooit aan gedacht heb :cry: Langs de andere kant, ben uiteindelijk wel blij dat ik er nog ben :D . En dat is inderdaad verontrustend, maar kun je iets anders verwachten in de huidige maatschappij :?

pipo
1 december 2002, 15:31
Een goeie tip!! als je het beu bent koopp dan eens het boekje De milde dood van Maurits Verzele leuke lireatuur zeker weten ):)::) :wink:

VL
1 december 2002, 19:08
Dit is een veelkomend probleem. Jongeren en anderen plegen steeds vaker zelfmoord. De huidige regering besteedt veel te weing aandacht aan dergelijke problemen. Steeds vaker lijden mensen aan depressies, de stress wordt steeds groter. Er moet iets aan gedaan worden!!

datri
1 december 2002, 19:52
De cijfers verbazen me niet, en het zullen er nog meer worden tenzij er inderdaad iets aan wordt gedaan, de jeugd kampt op zo'n jonge leeftijd al veel te veel met stress, depressies, .....

Johan Daelemans
8 december 2015, 20:43
Dit is een veelkomend probleem. Jongeren en anderen plegen steeds vaker zelfmoord. De huidige regering besteedt veel te weing aandacht aan dergelijke problemen. Steeds vaker lijden mensen aan depressies, de stress wordt steeds groter. Er moet iets aan gedaan worden!!

Natuurlijk besteedt de regering daar weinig aandacht aan.
Spiegelvrees.

coro
8 december 2015, 20:52
Dit is een veelkomend probleem. Jongeren en anderen plegen steeds vaker zelfmoord. De huidige regering besteedt veel te weing aandacht aan dergelijke problemen. Steeds vaker lijden mensen aan depressies, de stress wordt steeds groter. Er moet iets aan gedaan worden!!

Het is weeral een keertje de overheid die het moet oplossen?

SDX
8 december 2015, 21:42
Dit is een veelkomend probleem. Jongeren en anderen plegen steeds vaker zelfmoord. De huidige regering besteedt veel te weing aandacht aan dergelijke problemen. Steeds vaker lijden mensen aan depressies, de stress wordt steeds groter. Er moet iets aan gedaan worden!!

Hierzie sè, nu zijn er geen jongeren meer met psychische problemen.

http://static3.rodeneuzendag.vmmacdn.be/sites/rodeneuzendag.be/files/styles/article_teaser_big/public/article/image/rnd2015_live_vtm_053.jpg?itok=MUl4hkev

Maar iedereen die dat programma bekeken heeft zit nu met 'n depressie.

Johan Daelemans
8 december 2015, 22:40
Het is weeral een keertje de overheid die het moet oplossen?

Geef die jeugd terug een toekomst ipv de hoop schulden en de pesterijen waar ze vandaag mee geconfronteerd worden en het zal stukken beter gaan.

Den Duisteren Duikboot
8 december 2015, 23:49
Dit is een veelkomend probleem. Jongeren en anderen plegen steeds vaker zelfmoord. De huidige regering besteedt veel te weing aandacht aan dergelijke problemen. Steeds vaker lijden mensen aan depressies, de stress wordt steeds groter. Er moet iets aan gedaan worden!!

Zelfmoordcijfers zijn de jongste vijftien jaar met zo'n 20% gedaald in Vlaanderen. De Vlaamse Overheid heeft dan ook aardig geïnvesteerd in de problematiek: uitbouw van de zelfmoordlijn, webcampagnes rond geestelijke gezondheid, richtlijnen voor de media rond berichtgeving, sensibilisering bij huisartsen, etc.

TV-verslaafde
9 december 2015, 00:18
Geef die jeugd terug een toekomst ipv de hoop schulden en de pesterijen waar ze vandaag mee geconfronteerd worden en het zal stukken beter gaan.

Geen hoop = geen angst. Dat is het voordeel. :evil:

Jan van den Berghe
9 december 2015, 01:01
Dit is een veelkomend probleem. Jongeren en anderen plegen steeds vaker zelfmoord. De huidige regering besteedt veel te weing aandacht aan dergelijke problemen. Steeds vaker lijden mensen aan depressies, de stress wordt steeds groter. Er moet iets aan gedaan worden!!

Mensen worstelen met persoonlijke problemen en, hup, het moet weer de overheid zijn die de zaken oplost.

Denkt in onze tijd nu niemand eens aan de eigen verantwoordelijkheid?

Lijden de mensen vandaag de dag meer onder depressies en stress? Ik durf het sterk te betwijfelen. Als je de beschrijvingen leest van de arbeiders uit de 19e eeuw, dan mag ik gerust zeggen dat die mensen pas stress en depressies over zich heen krijgen. Alleen was het vaak zo dat zij, in tegenstelling tot de moderne mens, wel een moreel kompas nog hadden.

Zeus
9 december 2015, 02:04
Mensen worstelen met persoonlijke problemen en, hup, het moet weer de overheid zijn die de zaken oplost.

Denkt in onze tijd nu niemand eens aan de eigen verantwoordelijkheid?

Lijden de mensen vandaag de dag meer onder depressies en stress? Ik durf het sterk te betwijfelen. Als je de beschrijvingen leest van de arbeiders uit de 19e eeuw, dan mag ik gerust zeggen dat die mensen pas stress en depressies over zich heen krijgen. Alleen was het vaak zo dat zij, in tegenstelling tot de moderne mens, wel een moreel kompas nog hadden.

Geweldig moreel kompas. Het enige wat die sukkelaars tegenhield in de vaart te springen was het dreigement van de pastoor dat ze eeuwig zouden branden in de hel omdat het enkel 'den Here' toekomt het leven te nemen.

Het Verzet
9 december 2015, 11:17
Geweldig moreel kompas. Het enige wat die sukkelaars tegenhield in de vaart te springen was het dreigement van de pastoor dat ze eeuwig zouden branden in de hel omdat het enkel 'den Here' toekomt het leven te nemen.

Awel? Als moreel kompas kan dat toch tellen zeker!

Johan Daelemans
9 december 2015, 12:57
Mensen worstelen met persoonlijke problemen en, hup, het moet weer de overheid zijn die de zaken oplost.


De overheid is de grootste uitdeler van persoonlijke problemen.
Geen toekomst - geen hoop - geldgebrek - wankel wetboek en macht bij mensen die beter achter de tralies zitten.

En nu moet volgens u de jeugd dat zelf oplossen?

Johan Daelemans
9 december 2015, 13:04
Als je de beschrijvingen leest van de arbeiders uit de 19e eeuw, dan mag ik gerust zeggen dat die mensen pas stress en depressies over zich heen krijgen.

Stress? waar haal je dat? Die hadden evengoed zoals onze ambtenaren een rijkelijke toekomst.
Aan tafel bij god de vader na het harde labeur hier tijdens die waardeloze kleine periode. Praat van pastoors.
Vandaag een rijkelijke toekomst en hoog pensioen als je maar studeert en hard werkt. Praat van politici.

Natuurlijk krijg je weer de gebruikelijke commentaren van mensen die in gans hun leven nog geen cent voor de medemens hebben opgebracht.
Hoeveel % forumleden produceren daadwerkelijk iets waar men in binnen of buitenland geld voor wil neertellen?

coro
9 december 2015, 14:00
De overheid is de grootste uitdeler van persoonlijke problemen.
Geen toekomst - geen hoop - geldgebrek - wankel wetboek en macht bij mensen die beter achter de tralies zitten.

En nu moet volgens u de jeugd dat zelf oplossen?

Hoezo geen toekomst?
Hoezo geen hoop?
Hoezo geldgebrek?

Wat te denken van visie, instelling, drive, inzet, motivatie, durf, wilskracht, ......
zijn dit tegenwoordig loze begrippen? Moet alles van 'ergens anders' komen?
Ik heb dat nooit geweten! Nogmaals........ ZELF iets DOEN en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN'!

Johan Daelemans
9 december 2015, 15:54
Hoezo geen toekomst?
Hoezo geen hoop?
Hoezo geldgebrek?

Wat te denken van visie, instelling, drive, inzet, motivatie, durf, wilskracht, ......
zijn dit tegenwoordig loze begrippen? Moet alles van 'ergens anders' komen?
Ik heb dat nooit geweten! Nogmaals........ ZELF iets DOEN en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN'!

Tel de werklozen en de openstaande betrekkingen.
Tel de kleine en grote bedrijven die zijn verdwenen.
Tel de dorpen waar niet één winkel meer te vinden is....

Uw ZELF iets DOE en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN' is al volop aan de gang. Alleen is het niet binnen deze grenzen en wie kan hen ongelijk geven?

Johan Daelemans
9 december 2015, 15:54
Hoezo geen toekomst?
Hoezo geen hoop?
Hoezo geldgebrek?

Wat te denken van visie, instelling, drive, inzet, motivatie, durf, wilskracht, ......
zijn dit tegenwoordig loze begrippen? Moet alles van 'ergens anders' komen?
Ik heb dat nooit geweten! Nogmaals........ ZELF iets DOEN en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN'!

Tel de werklozen en de openstaande betrekkingen.
Tel de kleine en grote bedrijven die zijn verdwenen.
Tel de dorpen waar niet één winkel meer te vinden is....
Tel het aantal café's en restaurants..

Uw ZELF iets DOE en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN' is al volop aan de gang. Alleen is het niet binnen deze grenzen en wie kan hen ongelijk geven?

Johan Daelemans
9 december 2015, 15:56
Zelfmoordcijfers zijn de jongste vijftien jaar met zo'n 20% gedaald in Vlaanderen. De Vlaamse Overheid heeft dan ook aardig geïnvesteerd in de problematiek: uitbouw van de zelfmoordlijn, webcampagnes rond geestelijke gezondheid, richtlijnen voor de media rond berichtgeving, sensibilisering bij huisartsen, etc.

Bron?

coro
9 december 2015, 16:40
Tel de werklozen en de openstaande betrekkingen.
Tel de kleine en grote bedrijven die zijn verdwenen.
Tel de dorpen waar niet één winkel meer te vinden is....

Uw ZELF iets DOE en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN' is al volop aan de gang. Alleen is het niet binnen deze grenzen en wie kan hen ongelijk geven?

Ga jij en jouw kroost zitten huilen in de hoek en afwachten tot er iets op je afkomt of ga je zelf iets ondernemen???????

Johan Daelemans
9 december 2015, 16:46
Ga jij en jouw kroost zitten huilen in de hoek en afwachten tot er iets op je afkomt of ga je zelf iets ondernemen???????

Dit onderwerp is al vaak aangesneden en de uitkomst is altijd hetzelfde.
In België kan je niks ondernemen.
Hebben je ouders niks da ga je ook niks hebben wat je ook studeert en wat je ook tracht te ondernemen.
We hebben hier al vaak genoeg de rekening gemaakt.
Als je wil doen we ze nog eens over. Ik vrees alleen dat de uitkomst nog veel slechter zal zijn dan pakweg 3 jaar geleden.

Johan Daelemans
9 december 2015, 16:48
Ga jij en jouw kroost zitten huilen in de hoek en afwachten tot er iets op je afkomt of ga je zelf iets ondernemen???????

Neen, ik en mijn kroost niet. Maar ik besef heel goed dat de weg die wij afleggen door weinigen kunnen gevolgd worden.

zonbron
9 december 2015, 17:06
Dit onderwerp is al vaak aangesneden en de uitkomst is altijd hetzelfde.
...

Idd. Zolang deze draad blijft lopen zijn de overheid, jihadisten, VIH & Ebola, longkanker, suikerziekte, regulitis, voetschimmel en/of nagelbijten, TV-uitzendingen, forums en uiteraard zelfmoord (de lafste daad dat een mens kan doen, het blijft geweld en moord) er nog steeds niet in geslaagd het 'probleem' deftig aan te pakken. :-P

Santé beste mensen!

Den Duisteren Duikboot
9 december 2015, 17:25
Bron?

Rekening houdend met de veranderende leeftijdsverdeling en toenemende bevolking was in 2013 ten opzichte van het jaar 2000 het aantal suïcides bij mannen gedaald met 19% en het aantal suïcides bij vrouwen gedaald met 24%.

https://www.zelfmoord1813.be/feiten-en-cijfers/cijfers-over-su%C3%AFcide-en-su%C3%AFcidepogingen#Vergelijking met baseline jaar 2000

Johan Daelemans
9 december 2015, 18:26
[I]Rekening houdend met de veranderende leeftijdsverdeling en toenemende bevolking was in 2013 ten opzichte van het jaar 2000 het aantal suïcides bij mannen gedaald met 19% en het aantal suïcides bij vrouwen gedaald met 24%.

Blijft een redelijk bizarre vergelijking.
Die doden, die kunnen zich geen tweede keer van kant maken.

Indien we de armoedecijfers op dezelfde manier zouden interpreteren zouden we ook betere cijfers kunnen voorleggen. Er zijn er minder bijgekomen dan vorig jaar....

Johan Daelemans
9 december 2015, 18:28
Idd. Zolang deze draad blijft lopen zijn de overheid, jihadisten, VIH & Ebola, longkanker, suikerziekte, regulitis, voetschimmel en/of nagelbijten, TV-uitzendingen, forums en uiteraard zelfmoord (de lafste daad dat een mens kan doen, het blijft geweld en moord) er nog steeds niet in geslaagd het 'probleem' deftig aan te pakken. :-P

Santé beste mensen!

Hadden we het niet over de (on)mogelijkheid om in België zelf iets ondernemen?

TV-verslaafde
9 december 2015, 18:43
Blijft een redelijk bizarre vergelijking.
Die doden, die kunnen zich geen tweede keer van kant maken.

Indien we de armoedecijfers op dezelfde manier zouden interpreteren zouden we ook betere cijfers kunnen voorleggen. Er zijn er minder bijgekomen dan vorig jaar....

Denk jij dat er een correlatie is tussen armoede en zelfmoord?

TV-verslaafde
9 december 2015, 18:55
Ga jij en jouw kroost zitten huilen in de hoek en afwachten tot er iets op je afkomt of ga je zelf iets ondernemen???????

Heeft er niets mee te maken. Waarom wordt er anders voornamelijk in rijkere landen meer zelfmoord gepleegd?

Supe®Staaf
9 december 2015, 18:56
Mensen worstelen met persoonlijke problemen en, hup, het moet weer de overheid zijn die de zaken oplost.

Denkt in onze tijd nu niemand eens aan de eigen verantwoordelijkheid?Ik ben akkoord: iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven en de overheid moeit zich niet.
Maar dan moet de overheid er zich ook niet mee bemoeien als iemand zijn leven wil beëindigen.

Supe®Staaf
9 december 2015, 18:59
Lijden de mensen vandaag de dag meer onder depressies en stress? Ik durf het sterk te betwijfelen. Als je de beschrijvingen leest van de arbeiders uit de 19e eeuw, dan mag ik gerust zeggen dat die mensen pas stress en depressies over zich heen krijgen. Alleen was het vaak zo dat zij, in tegenstelling tot de moderne mens, wel een moreel kompas nog hadden.Ik heb er geen statistieken over, maar ben jij zeker dat er in de 19e eeuw geen of minder zelfmoorden waren door mensen al dan niet met hun morele kompas op zak?

Johan Daelemans
9 december 2015, 20:49
Denk jij dat er een correlatie is tussen armoede en zelfmoord?

Neen. Er was zelfs een rijke kerel die zelfmoord pleegde omdat hij tijdens de crisis 3 van zijn 4 privé jets moest verkopen.

Johan Daelemans
9 december 2015, 20:56
Heeft er niets mee te maken. Waarom wordt er anders voornamelijk in rijkere landen meer zelfmoord gepleegd?

In rijke landen zit men meestal met een totaal van de pot gerukt systeem en wetboek. Volgens mij moeten we de reden daar gaan zoeken.
Mensen mogen mekaar ook niet meer helpen - voorbeelden genoeg.

In elke mens zit het instinkt om te overleven en dingen te ondernemen om je leven wat kunnen vergemakkelijken. Nu, als je NIKS meer mag ondernemen en je ziet het bij uzelf en rondom u gewoon bergaf gaan, dan mag het stoppen.

Een wild dier heeft hier meer rechten dan de mensen die aan de staart van het peloton hangen.

TV-verslaafde
9 december 2015, 21:29
In rijke landen zit men meestal met een totaal van de pot gerukt systeem en wetboek. Volgens mij moeten we de reden daar gaan zoeken.
Mensen mogen mekaar ook niet meer helpen - voorbeelden genoeg.

In elke mens zit het instinkt om te overleven en dingen te ondernemen om je leven wat kunnen vergemakkelijken. Nu, als je NIKS meer mag ondernemen en je ziet het bij uzelf en rondom u gewoon bergaf gaan, dan mag het stoppen.

Een wild dier heeft hier meer rechten dan de mensen die aan de staart van het peloton hangen.

Als je het allemaal volgens het boekje (de wet) wil doen wel, ja... Ik denk trouwens niet dat dat wetboek het grote probleem is in rijke landen. In arme landen is er ook een wetboek maar mensen leggen dat naast zich neer om te kunnen overleven, in armere landen is er sowieso veel meer corruptie. Als je daar niet corrupt bent, ben je dood. Het is daar een kwestie van leven en dood. Oneerlijkheid is daar de regel in plaats van de uitzondering.

Hier heb je nog dop en mensen die gecombineerd zwart werken e.d. Gesjoemel van alles en nog wat om minder belastingen te moeten betalen. Op dat vlak is België ook meer een bananenrepubliek dan tegenover onze buurlanden.... En dat komt door onze "superoverheid" die zich als beroepsrover naar voren werkt, dus moeten mensen wel sjoemelen....

Johan Daelemans
10 december 2015, 10:00
En dat komt door onze "superoverheid" die zich als beroepsrover naar voren werkt, dus moeten mensen wel sjoemelen....

En zo komen we terug bij ons rommel wetboek.
Een bevolking van twee keer niks met 4 regeringen en aanhangsels....

Den Duisteren Duikboot
10 december 2015, 13:48
Blijft een redelijk bizarre vergelijking.
Die doden, die kunnen zich geen tweede keer van kant maken.

En mensen die in 2002 aan een hartaanval stierven hebben geen kans meer om in 2012 zelfmoord te plegen... Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn in al die jaren ook mensen bijgekomen die voorheen niet in de statistieken zaten. Vandaar ook het belang van percentages i.p.v. absolute getallen.

Hou zou u anders te werk gaan?

Den Duisteren Duikboot
10 december 2015, 14:01
De cijfers verbazen me niet, en het zullen er nog meer worden tenzij er inderdaad iets aan wordt gedaan, de jeugd kampt op zo'n jonge leeftijd al veel te veel met stress, depressies, .....

Euh... de suïcideratio's nemen toe met de leeftijd. Vooral bij mannen is die trend zeer nadrukkelijk. Ironisch genoeg zie je bij hen een sterke stijging vanaf de pensioenleeftijd, dus rond 60 jaar.

Ten onrechte meent men dat het vooral een jongerenprobleem is, maar dat is niet zo. Het valt bij jongeren gewoon meer op omdat andere doodsoorzaken (ziekte, ouderdom) nog relatief afwezig zijn.

Johan Daelemans
10 december 2015, 16:43
Ten onrechte meent men dat het vooral een jongerenprobleem is

Het is een probleem van alle leeftijden maar een kind of jongere die zich van kant maakt bekijk ik toch anders dan iemand van 40 of 50 of 60...

Een jongere die zich van kant maakt die zegt gewoon... hou uw wereld, hierin wil ik niet leven.
Die mensen van boven de 40 hebben waarschijnlijk al hun middelen om recht te blijven uitgeput - alles geprobeerd en dan de finale stap. Dat is nog iets anders.

Supe®Staaf
13 december 2015, 10:56
Het is een probleem van alle leeftijden maar een kind of jongere die zich van kant maakt bekijk ik toch anders dan iemand van 40 of 50 of 60...
Ik snap niet waarom iedereen daar een probleem van wil maken.
We zijn hier met veel te veel.
Laat dus diegenen die er een punt willen achter zetten hun ding doen.

Een jongere die zich van kant maakt die zegt gewoon... hou uw wereld, hierin wil ik niet leven.

Als iemand de wereld zoals hij is niet aankan, en niet in staat is hem te veranderen, dan is dat toch zijn goede recht om er af te stappen?

Johan Daelemans
13 december 2015, 11:18
Als iemand de wereld zoals hij is niet aankan, en niet in staat is hem te veranderen, dan is dat toch zijn goede recht om er af te stappen?

Als een jongere opgroeit in een ontwricht arm gezin heeft hij ook het recht om het af te bollen.
En daarmee is het bestaan van zo'n ontwricht en arm gezin gerechtvaardigd?

Supe®Staaf
14 december 2015, 09:27
Als een jongere opgroeit in een ontwricht arm gezin heeft hij ook het recht om het af te bollen.
En daarmee is het bestaan van zo'n ontwricht en arm gezin gerechtvaardigd?
Waarom zouden wij ons moeten bemoeien met keuzes die andere gezinnen maken?

Johan Daelemans
14 december 2015, 09:31
Waarom zouden wij ons moeten bemoeien met keuzes die andere gezinnen maken?

Wie heeft er over bemoeien?

Dit was de vraag.

"En daarmee is het bestaan van zo'n ontwricht en arm gezin gerechtvaardigd?"
als verwijzing naar onze maatschappij.

De zaken niet proberen te ontwijken.

Supe®Staaf
14 december 2015, 09:38
Wie heeft er over bemoeien?

Dit was de vraag.

"En daarmee is het bestaan van zo'n ontwricht en arm gezin gerechtvaardigd?"
als verwijzing naar onze maatschappij.

De zaken niet proberen te ontwijken.Ik rechtvaardig helemaal niks.
Ik trek het mij andermans keuzes niet aan.
Tenzij ik er moet voor opdraaien.

Johan Daelemans
14 december 2015, 11:13
Tenzij ik er moet voor opdraaien.

Wij draaien sowieso op voor onze maatschappij.

Supe®Staaf
14 december 2015, 11:15
Wij draaien sowieso op voor onze maatschappij.Spijtige zaak.

de vuile muilekoek
14 december 2015, 11:39
Hoezo geen toekomst?
Hoezo geen hoop?
Hoezo geldgebrek?

Wat te denken van visie, instelling, drive, inzet, motivatie, durf, wilskracht, ......
zijn dit tegenwoordig loze begrippen? Moet alles van 'ergens anders' komen?
Ik heb dat nooit geweten! Nogmaals........ ZELF iets DOEN en ONDERNEMEN en niet wachten op 'DERDEN'!

Voil�* dat is het , niet bij de pakken blijven zitten ieder generatie moest wilskracht hebben .. hun toer nu zij ook das waar, niets gaat feitelijk van zelfs...:roll:

Johan Daelemans
14 december 2015, 15:42
Voil�* dat is het , niet bij de pakken blijven zitten ieder generatie moest wilskracht hebben .. hun toer nu zij ook das waar, niets gaat feitelijk van zelfs...:roll:

Je moet wel mogen hé... van dat "niet bij de pakken blijven zitten".

coro
15 december 2015, 07:46
Je moet wel mogen hé... van dat "niet bij de pakken blijven zitten".

Wat "mag" je dan niet?

Johan Daelemans
15 december 2015, 17:30
Wat "mag" je dan niet?

Zelf iets ondernemen.