PDA

View Full Version : stropdas of niet


Gilles
18 oktober 2002, 02:46
Ik heb ook niet gezegd dat de inhoud niet van belang is, natuurlijk is die het belangrijkste.
Het was niet mijn bedoeling te stellen dat mensen een das MOETEN dragen, ik erger mij alleen aan mensen die dat vroeger wel deden en die het nu ineens weigeren om zo wat populairder en hipper over te komen.

Knuppel
18 oktober 2002, 07:08
Ik heb ook niet gezegd dat de inhoud niet van belang is, natuurlijk is die het belangrijkste.
Het was niet mijn bedoeling te stellen dat mensen een das MOETEN dragen, ik erger mij alleen aan mensen die dat vroeger wel deden en die het nu ineens weigeren om zo wat populairder en hipper over te komen.

Als Europa een reus op lemen voeten blijft zijn we beter af zonder Europa.

bartje
18 oktober 2002, 07:47
Ik draag zelden een stropdas en ben dat ook niet van plan dit ooit te doen. Enkel op héél officiële gelegenheden zou ik wel eens een stropdas dragen en dan nog... Ik voel me daar gewoon niet goed bij, en mijn mening is dat je al even goed kan uitgedost zijn met een hemd en een pullover of debardur zo als ze bij ons zeggen.

Guderian
20 oktober 2002, 21:50
Ik heb ook niet gezegd dat de inhoud niet van belang is, natuurlijk is die het belangrijkste.
Het was niet mijn bedoeling te stellen dat mensen een das MOETEN dragen, ik erger mij alleen aan mensen die dat vroeger wel deden en die het nu ineens weigeren om zo wat populairder en hipper over te komen.

Zo'n zeverlapke wordt enkel gedragen door personen die zich als fatsoenlijk willen voordoen in deze bourgeois-maatschappij, kortom personen die de bourgeois-fatsoensregeltjes aanvaarden.
Een das zou ik enkel dragen bij een uniform. Maar voor de heersende elite (politiek, economisch,...) kan enkel maar minachting opgebracht worden.
Dat wil daarom nog niet zeggen dat men er als een vlegel moet bijlopen zoals men dan weer ter linkerzijde doet.

filosoof
11 januari 2007, 01:33
Hoort dat thuis bij binnenlandse politiek?:-o
Wat dacht je van "K&K" of desnoods "Maatschappellijke discussies"?
Nu, je doet maar, ik zal er niet meer wakker van liggen:lol:
Ik werkte in een firma waar dat ding verplicht was (+ vestje aan zo men zijn plaats verliet) en 't is me gebeurd de das te vergeten: nadat ik tweemaal moest buitensluipen om er een te kopen heb ik er een in mijn schuif gelegd vooor de volgende keer.

Ive De Beckker
11 januari 2007, 01:44
Ik denk dat ik geen das mag dragen op het werk.
Kben arbeider. zou nogal onveilig zijn.

Nee, maar nu serieus.
Wie een das wil dragen, draagt er gewoon een.
Op een mooi kostuum staat een dag heel goed.
En wie geen das draagt, mij ook goed.

Nu een andere vraag:

Moet een politieker een kostuum en das dragen?


Voor mij zeker niet...

maddox
11 januari 2007, 03:28
Ik draag een Kilt als ik gevraagd word in "costum" te komen. Maar geen stropdas.

Kim
11 januari 2007, 07:00
Hoort dat thuis bij binnenlandse politiek?:-o
Wat dacht je van "K&K" of desnoods "Maatschappellijke discussies"?
Nu, je doet maar, ik zal er niet meer wakker van liggen:lol:


Tja, wie haalt er hier een topic van vier jaar oud boven? :-o

Herr Flick
11 januari 2007, 07:47
Ik heb ook niet gezegd dat de inhoud niet van belang is, natuurlijk is die het belangrijkste.
Het was niet mijn bedoeling te stellen dat mensen een das MOETEN dragen, ik erger mij alleen aan mensen die dat vroeger wel deden en die het nu ineens weigeren om zo wat populairder en hipper over te komen.

Veel hangt wel af van de functie die ge hebt binnen het bedrijf, en of ge al dan niet klanten moet ontvangen, of bezoeken. Zelfde voor een solicitatiegesprek, ik zal dan altijd met das proberen te verschijnen, waarom, het hoort bij het ritueel, als je je daar niet goed in voelt, doe dan elk geval extra uw best dat ge een beetje proper zijt.

Voor dagelijks gebruik, mijn bazen dragen er een, maar als er niks officieels is die dag, durven ze ook wel als gewone mensen komen, ;-)

Hier in Italië zijn ze natuurlijk wel verzot op uniformen, en er een beetje officieel uitzien, dus ziet ge da hier wel meer. ;-)

Maar met zo'n ding in een serverkast gaan hangen is nie echt een goe idee, dien doggy tag, met allerhande badgen om duren te openen, magneetkey's voor den automaat etc, maakt het al erg genoeg, ...

Herr Flick
11 januari 2007, 07:52
Hoort dat thuis bij binnenlandse politiek?:-o
Wat dacht je van "K&K" of desnoods "Maatschappellijke discussies"?
Nu, je doet maar, ik zal er niet meer wakker van liggen:lol:
Ik werkte in een firma waar dat ding verplicht was (+ vestje aan zo men zijn plaats verliet) en 't is me gebeurd de das te vergeten: nadat ik tweemaal moest buitensluipen om er een te kopen heb ik er een in mijn schuif gelegd vooor de volgende keer.


Bank of verzekering zeker ? ;-) Bij sommige Japanse bedrijven moet ge zelf een vesteke dragen met hun logo, op, allé nie verplicht, maar ge ziet het wel veel bij de ingenieurs, zo'n soort costuumvest da verdacht veel op overall stof trekt. ;-) Allé ja da was toch zo bij het Japans bedrijf waar ik een tijdje gewerkt heb. (als onderaannemer) Maar ik weet dat het ook bij andere Japanse bedrijven bestaat.

Herr Flick
11 januari 2007, 07:52
Tja, wie haalt er hier een topic van vier jaar oud boven? :-o


Da wil zeggen dat de moderatoren, dat al 4 jaar lang door de vingers zien, ! ;-)

filosoof
11 januari 2007, 20:23
ik had niet op de datum gelet... kan gebeuren om 02:33...

Internaut
12 januari 2007, 03:32
Ben ook niet zo voor dassen maar als je nu eenmaal in bepaalde sectoren werkt (bv als bediende) verwacht men dat je in maatpak komt, in die zin dat je geen keuze hebt. Voor wie het toch niet snapt = als een baas dat vraagt en dat staat zo in het contract moet je gehoorzamen anders ne slechte C4 en niet kunnen doppen ;)

Zo kan je dus perfect professioneel gedurende jaren samenwerken met de meest notoire anti VB tegenstander, zonder dat hij weet dat jij eigenlijk een gore flamingant bent.
Iemand die er altijd heel netjes en verzorgd uitziet is bijvoorbeeld een Filip Dewinter, zijn vrouwelijke collega's zoals Vlaams Belang pin-up Morel kunnen dat best apprecieren.

Bazilfunk
12 januari 2007, 04:04
Ik heb ook niet gezegd dat de inhoud niet van belang is, natuurlijk is die het belangrijkste.
Het was niet mijn bedoeling te stellen dat mensen een das MOETEN dragen, ik erger mij alleen aan mensen die dat vroeger wel deden en die het nu ineens weigeren om zo wat populairder en hipper over te komen.


Meeste mensen zijn gestopt met het dragen van een das omdat het niet meer verplicht is. Die mensen voelen zich gewoon makkelijker zonder das vandaar dat ze in jouw ogen populairder en hipper ogen.

Het dragen van een das heeft ook op mij een afwijzende reaktie, het geeft aan dat deze persoon is gebonden aan een dresscode en dus zelf geen beslissingen mag of kan nemen.

Bazilfunk
12 januari 2007, 04:05
Ik heb ook niet gezegd dat de inhoud niet van belang is, natuurlijk is die het belangrijkste.
Het was niet mijn bedoeling te stellen dat mensen een das MOETEN dragen, ik erger mij alleen aan mensen die dat vroeger wel deden en die het nu ineens weigeren om zo wat populairder en hipper over te komen.


Meeste mensen zijn gestopt met het dragen van een das omdat het niet meer verplicht is. Die mensen voelen zich gewoon makkelijker zonder das vandaar dat ze in jouw ogen populairder en hipper ogen.

Het dragen van een das heeft ook op mij een afwijzende reaktie, het geeft aan dat deze persoon is gebonden aan een dresscode en dus zelf geen beslissingen mag of kan nemen.

araneus
12 januari 2007, 11:09
Ik heb jaren gewerkt in pak. Ik had daar geen problemen mee, na enkele weken ben je dat gewoon en is het zelfs niet oncomfortabel. Het was daar enkel verplicht wanneer je naar klanten ging. Ik moest dikwijls onverwacht naar klanten dus had ik twee opties, of een kostuum klaarhangen op het werk of er gewoon elke dag ééntje aandoen.
Nu ben ik ambtenaar en ga ik gewoon in vrijetijdskleding werken. In de zomer ga ik zelfs op mijn sandalen (heerlijk toch die Teva's). Niemand die er hier over valt, behalve wanneer we naar een ander administratie gaan, dan komen we er wat netter door.
Vandaag hebben we nieuwjaarsreceptie en heb ik mijn das nog maar eens bovengehaald en een paar fatsoenlijk schoenen ipv mijn botinnen. Het is dus inderdaad een ritueel. Het dragen van een das schept een bepaalde sfeer die in sommige omstandigheden gewenst is: sollicitaties, officiële recepties, bezoek bij bepaalde klanten, enz.

eno2
12 januari 2007, 11:17
Ik draag altijd een kousenbroek.
Volgens mij past daar geen stropdas bij.

Tegendradigaard
12 januari 2007, 12:01
Ik draag ene keer per week ne stropdas. Bijna elk weekend. Nooit als ik ga werken. Alleen als ik ga sporten.

lantjes
12 januari 2007, 13:35
Waar ik vroeger werkte heeft men de bedienden eens verplicht om met das te komen. Uit protest ben ik een paar dagen met "vlindertje" gegaan...wat me niet echt in dank werd afgenomen. Maar aangezien ik een autoriteitsallergie heb kon me dat geen zak schelen.. geen probleem. :-P Waar ik nu mijn boterham (en toespijs) verdien, enfin, krijg, steekt het niet zo nauw. Van maatpak over pul tot Rammstein t-shirt (wat stoer doen als ik met de motor kom), no problem...zelfs de directie loopt hier voornamelijk zonder das, er zijn zelfs directieleden die hier op sportschoenen durven verschijnen. 8O

neutron
12 januari 2007, 13:45
Besten,

een stropdas begint meer en meer een religieus symbool te worden,
het symbool van de zogezegde westerse beschaving die zoveel andere beschavingen heeft kapot gemaakt...
Sommigen durven nergens meer naartoe gaan zonder stropdas, net zoals Sikhs niet zonder tulband buiten gaan of sommige Moslims niet zonder hoofddoek...
Zo ken ik al personen die niet zonder stropdas een bad nemen of in zee gaan zwemmen...
erg hè ?

www.neutr-on.be (http://www.neutr-on.be)

Duvelke
12 januari 2007, 13:52
ik haat dassen, liever hemdje los open, bovenste knopke los :)

Jantje
12 januari 2007, 13:55
Dat moordtuig zou zelfs bij wet moeten verboden worden.

de medische wereld heeft ondertussen immers vastgesteld dat de stropdas of het vlindertje verantwoordelijk is voor een slechte toestroming van bloed en zuurstof naar de hersenen. En dus hersenbeschadigingen kunnen veroorzaken.
Verstandige mensen dragen zulke dingen dus nooit!!!

lantjes
12 januari 2007, 14:46
Dat moordtuig zou zelfs bij wet moeten verboden worden.

de medische wereld heeft ondertussen immers vastgesteld dat de stropdas of het vlindertje verantwoordelijk is voor een slechte toestroming van bloed en zuurstof naar de hersenen. En dus hersenbeschadigingen kunnen veroorzaken.
Verstandige mensen dragen zulke dingen dus nooit!!!


Kom, kom, een beetje verdraagzaam. Ge moet u wat aanpassen aan de situatie. 'k Ga ook niet in smoking naar Rock-Werchter, maar naar de opera daarentegen....Maar wie weet komt het dus daarvan dat mijn verstandelijk vermogen eindelijk op het niveau van de modale Belg aan 't zakken is, of zou het door dit forum komen? :-P

Jantje
12 januari 2007, 15:20
Kom, kom, een beetje verdraagzaam. Ge moet u wat aanpassen aan de situatie. 'k Ga ook niet in smoking naar Rock-Werchter, maar naar de opera daarentegen....Maar wie weet komt het dus daarvan dat mijn verstandelijk vermogen eindelijk op het niveau van de modale Belg aan 't zakken is, of zou het door dit forum komen? :-P
Ook zonder dat moordtuig kan men er netjes en proper voorkomen.
Ik kan echt niet begrijpen waarom een man een stropdas zou moeten dragen, om er niet uit te zien als een werkende arbeider of landbouwer.
Die zaken hebben niets te maken met je persoolijkheid, maar zijn enkel dingen die vroeger diende om binnen de bedrijven een onderscheid te zien tussen arbeiders en bedienden. De bedienden moesten dit toen dragen om zichzelf beter te voelen tegenover de arbeider.

In een tijd dat veel arbeiders zelfs meer verdienen en vaak hoger geschoold zijn dan de bedienden, lijkt het mij dan ook te zot om dit statussymbool nog boven te halen.

En wat je IQ betreft, je bent misschien eindelijk begonnen je verstandelijk vermogen te gebruiken.

lantjes
12 januari 2007, 15:43
En wat je IQ betreft, je bent misschien eindelijk begonnen je verstandelijk vermogen te gebruiken.

Zo zie je dat er voor iedereen nog hoop is hé Jantje, zelfs voor mij...:-D

King of beggars and fleas
13 januari 2007, 11:55
een das is een symbool van onderwerping; vgl met de gentse stroppendragers

het is ook letterlijk een strop rond je nek bovendien

Wie een das aandoet geeft te kennen dat hij onderdrukt kan worden, het gereedschap ervoor hangt immers al klaar

net een leiband

carlgustaaf
13 januari 2007, 13:09
Ik draag zelden een stropdas en ben dat ook niet van plan dit ooit te doen. Enkel op héél officiële gelegenheden zou ik wel eens een stropdas dragen en dan nog... Ik voel me daar gewoon niet goed bij, en mijn mening is dat je al even goed kan uitgedost zijn met een hemd en een pullover of debardur zo als ze bij ons zeggen.een stropdas is handig om je op te hangen, je neus in te snuiten en desnoods je gat mee af te vegen, een dag dat het dringend is en je geen wc papier hebt:-)

carlgustaaf
13 januari 2007, 13:11
Ik denk dat ik geen das mag dragen op het werk.
Kben arbeider. zou nogal onveilig zijn.

Nee, maar nu serieus.
Wie een das wil dragen, draagt er gewoon een.
Op een mooi kostuum staat een dag heel goed.
En wie geen das draagt, mij ook goed.

Nu een andere vraag:

Moet een politieker een kostuum en das dragen?


Voor mij zeker niet...politiekers zouden een overall moeten dragen: het is immers vuil werk...

groentje
15 januari 2007, 17:41
Geef mij maar een strikje. En nee, niet rood :lol: