PDA

View Full Version : Wat is politiek?


Matje
18 oktober 2002, 20:15
Een zoon vraagt aan zijn vader: "Pap, wat is eigenlijk politiek?"

Vader zegt: "Jongen, dat is heel eenvoudig. Kijk, ik breng het geld thuis, dus ben ik het KAPITALISME. Je moeder beheert het geld, dus is zij de REGERING. Opa ziet er op toe dat alles hier ordentelijk verloopt. Hij is de OVERHEID. Het dienstmeisje is de ARBEIDERSKLASSE. Wij hebben allen maar een doel voor ogen namelijk jouw welzijn. Daarom ben jij het VOLK. Je kleine broertje die nog in de luiers loopt is de TOEKOMST."

De zoon denkt na en vraagt of hij er een nachtje over mag slapen. 's Nachts wordt hij wakker omdat zijn kleine broertje in zijn luier heeft gepoept en vreselijk schreeuwt. Omdat hij niet weet wat hij moet doen gaat hij naar de slaapkamer van zijn ouders. Daar ligt alleen zijn moeder en die slaapt zo vast dat hij haar niet wakker krijgt.

Daarom gaat hij naar de kamer van het dienstmeisje waar hij ziet dat zijn vader bij haar in bed ligt en dat ze met hele vreemde dingen bezig zijn. Hij ziet dat Opa onopvallend door het raam toekijkt. Ze zijn allemaal zo druk bezig dat niemand merkt dat hij voor het bed staat. Daarom besluit de jongen weer te gaan slapen. De volgende ochtend vraagt de vader aan zijn zoon of hij met zijn eigen woorden kan uitleggen wat politiek is.

"Ja," zegt de zoon, "het KAPITALISME misbruikt de ARBEIDERSKLASSE terwijl de OVERHEID toekijkt en de REGERING slaapt. Het VOLK wordt volkomen genegeerd en de TOEKOMST ligt in de STRONT!"

Knuppel
19 oktober 2002, 05:49
Fantastisch, Matje! :lol:

Heb je er zo ook eentje over het politieke FORUM? :wink:

Matje
19 oktober 2002, 11:24
Zo gauw ik er zo eentje in mijn maildoos krijg zal ik hem ook online gooien :p :lol:

Duym
20 oktober 2002, 17:01
Vermits het forum van GVA bij velen onbekend was, en gezien de positieve reacties op onderstaand relaas, zal ik het ook op dit forum weergeven:

Haat dat een eigen leven leidt

Dat de haat tegenover het Vlaams Blok een eigen leven is gaan leiden en niets meer van doen heeft met botsende zienswijze en standpunten, wordt geïllustreerd door hetgeen ik enkele jaren gelden meemaakte in een bruin kroeg. Helaas is dit slechts één van de vele voorvallen met een soortgelijk thema, dat ik zelf beleefd heb.

Ofschoon ik met mijn rug naar de menigte zat, voelde ik dat er over mij gesproken werd. Enkele ogenblikken later werd dit vermoeden bevestigd toen een wat oudere man met een pint in zijn hand naar me toestapte. Nog voor hij stil stond riep hij me brutaal toe of ik ‘nen Blokker’ was.
“Ja” antwoordde ik lichtjes geschrokken en keek recht in een stel bloeddoorlopen ogen en een haast tandeloos gelaat.
“Zoe, zoe… nen Blokker” zei hij op zijn Antwerps terwijl hij me van kop tot teen onderzoekend aankeek.
Dat hij ruzie zocht was niet mis te verstaan, waarop ik mijn lichaamsevenwicht niet langer alleen aan mijn barkruk toevertrouwde, maar met mijn linkervoet en dito hand een steunpunt zocht.
Nadat hij een stap terug had gezet en na het roepen van enkele nazibevelen, bracht hij de Hitlergroet. Tot mijn genoegdoening kende zijn act echter weinig bijval onder de aanwezigen. Maar toen de woorden: ‘Joden en concentratiekampen’ vielen, voelde ik me geroepen om te reageren.
“Wat is er met de Joden?”, vroeg ik gelaten. “Wat er met de Joden is?”, herhaalde hij op luidruchtige en agressieve toon, “da zulde golle wel beter weten as kik”, waarop hij in een dronkemanslach schoot.
Nadat hij uitgelachen was zei ik kalm: “Wel ja, misschien weet ik inderdaad iets dat jij niet weet.”
Het vrolijk gezicht dat hij na zijn lachen had weten te bewaren, verstomde eensklaps. Keihard riep hij tot alle aanwezigen: “Hé, mannen nen nazi Blokker go d’iets over de Joden vertellen... sieg Heil, en Jef geft me nog ene, want nij gon we ’t krijge zenne.”
Ik vond het gênant dat hij de aandacht van iedereen had weten te trekken en ik me verplicht voelde om nu voor een halfvolle café het woord te voeren. Een weinig onwennig zei ik, nu tot meerdere toehoorders, dat het een mythe is om te denken dat de holocaust in 45 een einde kende.
Een land waar haast dagelijks onschuldige mensen worden uiteengereten of verminkt, waaronder het merendeel vrouwen en kinderen, en een land dat een enorm aandeel van zijn middelen moet besteden aan bewapening om niet in zee te worden gedreven, daarvan beschouw ik de bevolking nog steeds als vervolgden.
Even was het muisstil, tot iemand de opmerking maakte: “Jaa, natuurlijk…da’s wel just”.
Langzaam nam het vertrouwde geroezemoes opnieuw de bovenhand, en bij sommigen zag ik dat mijn spreken een nieuw gespreksonderwerp had aangebracht.
Met open mond had mijn uitdager geluisterd en stond me enkele ogenblikken, als aan de grond genageld, te bekijken.
“Zoe… meneer is de veur de Joden? Awel daar verschiet ik eigenlijk nie van. Da Vlaams Blok zen ook allemaal kapitalisten, gelak al die vuil Joden. Gij hed’ oek veel geld zeker?”
“Ik heb inderdaad wat spaargeld”, antwoordde ik lankmoedig, “maar het is opnieuw een mythe om te denken dat alle Joodse gezinnen hier in Antwerpen rijk zijn en met goud en diamanten in hun zakken lopen. Trouwens wat is er oneerbaar aan om wat spaarcenten te hebben?”
“Da’s ze hun goud in hun reet steken”, antwoordde hij brutaal en ging vloekend terug naar zijn plaats.
Enkele dagen later sprak iemand mij op het Astridplein vriendelijk aan. Ik herkende hem onmiddellijk, zonder te weten waar ik dat gezicht moest thuis brengen. Ook hij was aanwezig geweest tijdens mijn korte maidenspeech.
Hij vertrouwde me toe om volgende maal misschien ook voor het Vlaams Blok te stemmen, maar hij had nog enkele bezwaren. Hij zag het niet zitten dat vrouwen opnieuw aan de haard moesten.
“Is ‘t waar?”, vroeg ik met een gespeelde ernst, “dan weet je dat op café gaan ook verboden wordt? Kom ik trakteer, voor die mannen aan de macht komen.”

Vooroordelen t.o.v. het Vlaams Blok: www.Vlaams-Blok.be Zie standpunten en klik vervolgens op veel gestelde vragen.

VL
6 november 2002, 14:25
Je moet kleuterjuf worden.

Die vertellen ook fabeltjes...

Knuppel
6 november 2002, 17:41
:evil: :!: :!:

Supe®Staaf
6 november 2002, 17:59
Leuk om NV-A'ers en blokkers mekaar te zien afkatten.
België Blijft!

Duym
6 november 2002, 18:42
Je moet kleuterjuf worden.

Die vertellen ook fabeltjes...

Als het een fabeltje was geweest dan ik van dat stukje dronken krapuul een NVA'er gemaakt. :lol:

Knuppel
6 november 2002, 18:42
Leuk om NV-A'ers en blokkers mekaar te zien afkatten.
België Blijft!


:oops: :( :cry:

Duym
6 november 2002, 19:04
Leuk om NV-A'ers en blokkers mekaar te zien afkatten.
België Blijft!


:oops: :( :cry:

NVA noemt ons zonder één woord uit het Vlaams Blok partijprogramma op te diepen, racisten en fascisten.
Ik had vanuit dezelfde optiek die dronkenlap in mijn wedervaren een NVA etiket kunnen opplakken.
Een kwestie van niet met dezelfde munt te betalen. Wij hoeven ons niet op die wijze waar te maken. :wink:

Knuppel
6 november 2002, 21:51
Duympje,

Mark Grammens zei ongeveer een jaar geleden in het Pallieterke dat het Vlaams Blok niet alleen zijn 70-puntenplan moet aanpassen maar dat ook aan de 'geest' van de partij iets moet veranderen. Het is hem zeer kwalijk genomen. Toch geloof ik dat hij het bij het rechte eind had.

Noch Mark Grammens, noch het Pallieterke, kan je ervan verdenken "linksen" te zijn. Waarom werd dit dan gezegd?

Duym
7 november 2002, 05:23
Duympje,

Mark Grammens zei ongeveer een jaar geleden in het Pallieterke dat het Vlaams Blok niet alleen zijn 70-puntenplan moet aanpassen maar dat ook aan de 'geest' van de partij iets moet veranderen. Het is hem zeer kwalijk genomen. Toch geloof ik dat hij het bij het rechte eind had.

Noch Mark Grammens, noch het Pallieterke, kan je ervan verdenken "linksen" te zijn. Waarom werd dit dan gezegd?

Knuppeltje, ik lees zelden het Pallieterke, alhoewel Grammens' naam me niet onbekend is.
Graag had ik geweten wat hij bedoelt met 'de geest van de partij moet iets veranderen'? Ik ben bijna zeker dat er zaken zullen zijn waar inderdaad over te praten en te denken valt.
Ongeacht uit welke hoek er kritiek op het Vlaams Blok komt, steeds vind ik het de moeite waard om deze te overdenken. Een uitzondering hierop is wanneer deze louter uit een platte partijpolitiek naar voren wordt gebracht en enkel dient om zichzelf te profileren zoals dat met NVA het geval is. Of wanneer er kritiek wordt gespuid vanuit een onredelijke en blinde haat. :wink:

Knuppel
7 november 2002, 08:25
Mark Grammens is opgenomen in de "Orde van de Vlaamse leeuw".In de "Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging" kun je daar meer over lezen. Dit is een eretitel voor de verdienste van de betrokkenen als Vlaamsgezinde. Grammens heeft nooit het Vlaams Blok willen veroordelen. Ook niet toen het nog wél zijn 70 puntenplan had. Toch was hij het die plots in het Pallieterke uitpakte met zijn vraag aan het Vlaams Blok om het onafhankelijkheidsthema weer op de eerste plaats te laten komen. Hij vond dus dat, met de aanpassing van dat plan, niet automatisch ook de geest veranderde bij het Vlaams Blok.
Grammens beseft dus dat het slechte imago van het Vlaams Blok haar ervan weerhoudt Vlaanderen van dienst te zijn. Hij is een kenner op dit vlak en als een man als hij dit publiekelijk zegt in een blad zoals "het Pallieterke" dan kan ik dat niet zomaar langs me neerleggen.
Als je wilt weten wat die man precies bedoelde kan je best eens zelf contact met hem zoeken. Misschien doe je dat ook best eens met de medeoprichters die wegliepen bij het Vlaams Blok. Zij kunnen je, beter dan ik, zeggen waar het allemaal om gaat vermits zij alles van dichtbij meemaakten. Een "geest" is immers niet zo gemakkelijk vast te grijpen.

Duym
7 november 2002, 13:30
Mark Grammens is opgenomen in de "Orde van de Vlaamse leeuw".In de "Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging" kun je daar meer over lezen. Dit is een eretitel voor de verdienste van de betrokkenen als Vlaamsgezinde. Grammens heeft nooit het Vlaams Blok willen veroordelen. Ook niet toen het nog wél zijn 70 puntenplan had. Toch was hij het die plots in het Pallieterke uitpakte met zijn vraag aan het Vlaams Blok om het onafhankelijkheidsthema weer op de eerste plaats te laten komen. Hij vond dus dat, met de aanpassing van dat plan, niet automatisch ook de geest veranderde bij het Vlaams Blok.
Grammens beseft dus dat het slechte imago van het Vlaams Blok haar ervan weerhoudt Vlaanderen van dienst te zijn. Hij is een kenner op dit vlak en als een man als hij dit publiekelijk zegt in een blad zoals "het Pallieterke" dan kan ik dat niet zomaar langs me neerleggen.
Als je wilt weten wat die man precies bedoelde kan je best eens zelf contact met hem zoeken. Misschien doe je dat ook best eens met de medeoprichters die wegliepen bij het Vlaams Blok. Zij kunnen je, beter dan ik, zeggen waar het allemaal om gaat vermits zij alles van dichtbij meemaakten. Een "geest" is immers niet zo gemakkelijk vast te grijpen.


Juist daarom dat ik me door 'geesten en een slecht imago' niet zomaar in de hoek laat zetten, temeer omdat ik bereid ben om kritiek te aanhoren en te overwegen.
Echter tegen geesten en imago's kan ik niet op, tegen al dan niet steekhoudende argumenten misschien wel.

Knuppel
7 november 2002, 15:21
Misschien dan toch maar eens naar de argumenten op zoek gaan van degenen die het jarenlang van zeer dichtbij hebben meegemaakt en die het veel beter weten dan ik?

Duym
7 november 2002, 15:35
Misschien dan toch maar eens naar de argumenten op zoek gaan van degenen die het jarenlang van zeer dichtbij hebben meegemaakt en die het veel beter weten dan ik?

Dat zij spreken zonder vrees en haat, ik luister. :wink:

Aarsverknetteraar
5 november 2010, 19:32
bump

bgf324
6 november 2010, 19:56
Dit is nu wel een grappige :lol: