PDA

View Full Version : zou er ook geen gratis tandheelkunde kunnen komen voor het volk?


duveltje382
9 januari 2007, 17:50
Als ervaringdeskundige in de armoede weet ik wat armoede is,daarom mijn vraag naar dr.Dirk van Duppen toe,na Gratis geneeskunde,zou er ook geen gratis tandheelkunde kunnen komen voor het volk?

Dirk Van Duppen
9 januari 2007, 18:54
Goed idee en die vraag is al dikwijls gekomen, zeker omdat tandverzorging bij mensen met minder inkomen het eerste is wat vervalt en voor gewone mensen nu peperduur is. Tanden trekken wordt al een tijd niet meer terugbetaald.

Vorenus
9 januari 2007, 19:11
Waarom moet alles gratis zijn? Gratis-politiek leidt tot misbruik. Bovendien kan de werkende mens dan weeral opdraaien voor de extra kosten tewijl die al onder zware belastingen gebukt gaat.

duveltje382
9 januari 2007, 19:23
zoals je nu de gratische geneeskunde hebt voor het volk van pvda,zou het toch maar lochisch zijn dat er tandarsten voor het volk komt(gratis dan nog wel hé),zodat deze armen dezelfde rechten krijgt als jullie hé(je bent toch niet supermens hé ;)

lombas
9 januari 2007, 19:27
There is no such thing as a free lunch.

Ik zou het eens appreciëren als er een verbod komt op al die "gratis"-beloften door politici. Dat is gewoon pure consumentenfraude. Stel je voor dat een bank mensen zou laten tekenen voor een renteloze lening, en nadien de klanten verplicht om rente te betalen. Dat kan gewoon niet.

Zeg het dan op zijn minst zoals het is: "Meneer de politicus, wilt u het voor mij zo arrangeren dat u bij de ene wat geld gaat halen om mijn tandarts mee te betalen?"

Jaani_Dushman
9 januari 2007, 22:30
Gratis-politiek leidt tot misbruik.Je bedoelt mensen die hun hele gebit laten uittrekken, omdat het tóch gratis is??

lombas
9 januari 2007, 22:32
Je bedoelt mensen die hun hele gebit laten uittrekken, omdat het tóch gratis is??

Ik eeft nog nooit een gaatje gehad.

8-)

Ik eeft dan ook een fluorbehandeling gehad toen in de tijd dat ik nog een lieve pruts was.

Zonder terugbetaling, wegens niet "conform de reguliere opvattingen in de geneeskunde". Maar wel met resultaat.

Apocalyps
9 januari 2007, 23:09
De Finnen zijn ons al voor, ze hebben gratis tandheelkunde tot 18 jaar.
Waarom zouden we er niet voor zorgen dat ook mensen met weinig geld, met een lage opleiding, hun gebit en hun diabetes toch net zo goed verzorgen als iemand die rijk is en hooggeschoold ? Vraag in België maar eens aan de mensen om hun mond open te doen, en je weet haast meteen tot welke sociale klasse ze behoren. Daar moeten we iets aan doen. De meest schandelijke ongelijkheid, is de ongelijkheid op het vlak van gezondheid!

Percalion
9 januari 2007, 23:55
De Finnen zijn ons al voor, ze hebben gratis tandheelkunde tot 18 jaar.
Waarom zouden we er niet voor zorgen dat ook mensen met weinig geld, met een lage opleiding, hun gebit en hun diabetes toch net zo goed verzorgen als iemand die rijk is en hooggeschoold ? Vraag in België maar eens aan de mensen om hun mond open te doen, en je weet haast meteen tot welke sociale klasse ze behoren. Daar moeten we iets aan doen. De meest schandelijke ongelijkheid, is de ongelijkheid op het vlak van gezondheid!
Naast die van kansen, onderwijs, inkomen en al de andere natuurlijk.

Percalion
9 januari 2007, 23:56
Overigens: het verhogen van de uitgaven in de gezondheidszorg leidt doorgaans niet tot een verhoging van de gemiddelde 'gezondheid' van de bevolking, noch tot een betere spreiding.

lombas
10 januari 2007, 00:19
Waar zijn die cijfers van Nederland nu weer waar de rijkste 50% van de bevolking meer dan 50% van de koek opsoupeert?

Haja, hier:

Uit de studie Inkomensherverdeling door sociale zekerheid (Universiteit Leiden, 1998) blijkt dat in 1995 slechts 58 procent van de uitgaven aan sociale zekerheidsuitkeringen terechtkwamen bij de vijftig procent armste huishoudens. De overige 42 procent ging naar de rijkere helft van de bevolking. Die profiteert bijvoorbeeld flink mee van AOW, WW en WAO. Na herverdeling via belastingen, premies en sociale uitkeringen ging het inkomensaandeel van de armste helft vooruit van zeventien procent naar 26 procent. Toch kun je daar niet uit afleiden dat sociale zekerheid een groter nivellerend effect heeft dan een particuliere verzekering. Een particuliere sociale verzekering nivelleert immers ook. Alle verzekeringspremies gaan als het ware in een pot, en daarvan gaat weer geld naar ziek, oud of werkloos geworden verzekerden. Verder is de vooruitgang van de armen relatief, in termen van het aandeel van het totale inkomen. Het is niet duidelijk dat de armen er in absolute zin op vooruitgaan. In ieder geval gaan zowel arme als rijke werkenden in inkomen achteruit door belastingen en premies.

In het rapport Profijt van de Overheid III (1994) van het Sociaal en Cultureel Planbureau werd een analyse gemaakt van het profijt van de belangrijkste overheidsvoorzieningen en -subsidies. Het bleek dat maar liefst 67 procent van het profijt terecht kwam bij de vijftig procent rijkste huishoudens. Hierbij zijn de uitgaven voor onderwijs en studiefinanciering meegerekend. Kinderen van rijkeren maken meer gebruik van hoger onderwijs en het zijn vooral rijkeren die gebruik maken van gesubsidieerde cultuur en recreatie. Worden bovengenoemde resultaten gecombineerd, dan komt 56 procent van het totale profijt van de verzorgingsstaat bij de rijkste helft terecht. De verzorgingsstaat wordt gepropageerd ten behoeve van de armen, maar in werkelijkheid gaan de meeste uitgaven naar dingen die de rijken belangrijk vinden. De verzorgingsstaat is dus elitair.

lombas
10 januari 2007, 00:24
Zalig ook hoe Sturman Wagneriaans doorheen de zorgstaat walst. Belastingen, páf, en gedwongen winkelnering, páf, en verspilling, páf, en demoralisering, páf, en onzekerheid, páf, en elitair, páf, en asociaal, páf, en erosie van solidariteit, páf.

En dan zijn pluspunt: we voelen ons lekker sociaal, want we hoeven er geen zak meer om te geven, ons niet meer schuldig te voelen en ons vooral niet meer in te spannen.

Zalig gewoon. Ik zet spontaan de Trappen van Odessa - het harde gedeelte - van Sjostakovitsj' elfde op.

Percalion
10 januari 2007, 13:30
Nog eentje, in die trant.


Tegen de verwachting blijkt er geen verband tussen omvang van de verzorgingsstaat en niveau van welzijn. In landen met royale sociale zekerheid zijn mensen niet gezonder en gelukkiger dan in even welvarende landen waar Vader Staat minder scheutig is. Groei of krimp van de sociale zekerheidsuitgaven blijkt ook niet gerelateerd aan toe- of afname in niveau van gezondheid en geluk.
Er blijkt evenmin een verband tussen omvang van de verzorgingsstaat en gelijkheid in welzijn tussen burgers. In landen waar de uitgaven voor sociale zekerheid hoog zijn is de spreiding in gezondheid en geluk niet kleiner dan in even welvarende landen met minder sociale zekerheid van staatswege. Groei en krimp van de uitgaven voor sociale zekerheid gaat ook niet samen met af- of toename van ongelijkheid in gezondheid en geluk tussen burgers.


Uit 'n studie van prof. Veenhoven. http://www2.eur.nl/fsw/research/veenhoven/work-on-welfarestate.htm

guerin
10 januari 2007, 15:15
Naast die van kansen, onderwijs, inkomen en al de andere natuurlijk.
Kom,een kansarme start met een slechtere gezondheid dan iemand anders en zo is dat ook voor scholing en inkomen maar het gezondheidszorg zou onmiddellijk kunnen voor iedereen gelijk zijn door het inderdaad,simpelweg,aan het terugbetaald tarief te verstrekken.Voor de educatie en inkomen is er al iets van een revolutie nodig om er verbetering in te brengen.

lombas
10 januari 2007, 15:17
Kom,een kansarme start met een slechtere gezondheid dan iemand anders en zo is dat ook voor scholing en inkomen maar het gezondheidszorg zou onmiddellijk kunnen voor iedereen gelijk zijn door het inderdaad,simpelweg,aan het terugbetaald tarief te verstrekken.Voor de educatie en inkomen is er al iets van een revolutie nodig om er verbetering in te brengen.

Wordt een kansarme met een slechtere gezondheid geboren dan een rijke?

Toon aan, als je wil, en toon ook meteen je maatstaven voor de begrippen "arm" en "rijk" aan.

guerin
10 januari 2007, 15:22
Zalig ook hoe Sturman Wagneriaans doorheen de zorgstaat walst. Belastingen, páf, en gedwongen winkelnering, páf, en verspilling, páf, en demoralisering, páf, en onzekerheid, páf, en elitair, páf, en asociaal, páf, en erosie van solidariteit, páf.

En dan zijn pluspunt: we voelen ons lekker sociaal, want we hoeven er geen zak meer om te geven, ons niet meer schuldig te voelen en ons vooral niet meer in te spannen.

Zalig gewoon. Ik zet spontaan de Trappen van Odessa - het harde gedeelte - van Sjostakovitsj' elfde op.
Goe bezig 8O
het sociaal tarief maar ook een belasting op de grote fortuinen bv.zijn correcties van ongelijkheden in afwachting voor de opheffing van de ongelijkheden

guerin
10 januari 2007, 15:25
Wordt een kansarme met een slechtere gezondheid geboren dan een rijke?

Toon aan, als je wil, en toon ook meteen je maatstaven voor de begrippen "arm" en "rijk" aan.
Geboren zijn in mensonwaardig omstandigheden waar het te vochtig,te koud is.Minderwaardig voeding omdat ouders op de papfles moeten bezuinigen;kortom,de ghetto!

duveltje382
10 januari 2007, 15:25
Het is eigenlijk ronduit discriminerend dat een arm kind geen brug kan dragen om later een mooi gebit te hebben en rijken hun hand er niet voor moeten omdraaien, daarom dat ik dacht dat de geneeskunde voor het volk ook aan deze discriminatie iets kon verhelpen

pinbag
10 januari 2007, 15:25
Wordt een kansarme met een slechtere gezondheid geboren dan een rijke?


Nee,maar wel met minder kansen.

duveltje382
10 januari 2007, 15:27
Wordt een kansarme met een slechtere gezondheid geboren dan een rijke?

Toon aan, als je wil, en toon ook meteen je maatstaven voor de begrippen "arm" en "rijk" aan.

Zeker weten ik ben daar iemand van....

guerin
10 januari 2007, 15:30
Nee,maar wel met minder kansen. ;-)
Toch wel Pinbag,kansarme ouders met een slechte gezondheid geven dat door aan hun kroost.

pinbag
10 januari 2007, 15:34
Toch wel Pinbag,kansarme ouders met een slechte gezondheid geven dat door aan hun kroost.

Wel ik dacht mijn post te veranderen door:( mischien = indien ouders zwak zijn door omstandigeheden. zie onglijkheid en armoede)

Maar mijn posting over minder kansen blijft ook bestaande. En daar kan ik van meespreken want die ondermijnen ook de gezondheid.

lombas
10 januari 2007, 15:37
Zeker weten ik ben daar iemand van....

Mijn moeder is welgesteld geboren en lijdt nu voor de tweede maal aan kanker; naast het feit dat zij een ernstig accident heeft gehad waardoor zij haar positie bij Eli Lilly moest opgeven en voor een bende apen gaan staan in het stedelijk onderwijs - maar soit, dat is eerder een rant gezien dat niets met geboorte, dan wel met ongeluk te maken heeft.

Ik ben geboren in een welgesteld gezin en heb een leverziekte.

En als ik binnen zes maanden de uitslag krijg van de genetische testen zal ik weten of ik mijn dochters ook eventuele kanker kan aanbieden.

lombas
10 januari 2007, 15:38
Goe bezig 8O
het sociaal tarief maar ook een belasting op de grote fortuinen bv.zijn correcties van ongelijkheden in afwachting voor de opheffing van de ongelijkheden

Definiëer "ongelijkheid".

duveltje382
10 januari 2007, 15:45
Mijn moeder is welgesteld geboren en lijdt nu voor de tweede maal aan kanker; naast het feit dat zij een ernstig accident heeft gehad waardoor zij haar positie bij Eli Lilly moest opgeven en voor een bende apen gaan staan in het stedelijk onderwijs - maar soit, dat is eerder een rant gezien dat niets met geboorte, dan wel met ongeluk te maken heeft.

Ik ben geboren in een welgesteld gezin en heb een leverziekte.

En als ik binnen zes maanden de uitslag krijg van de genetische testen zal ik weten of ik mijn dochters ook eventuele kanker kan aanbieden.

Vind ik HEEL erg voor U en of Uw dochters in wording,maar Uw zelfde geval bij een echte kansarme zou rampzalig zijn omdat deze geen enkel verweer zou hebben,geen testen wegens te duur,geen opvolging wegens te duur en ga zo maar door hé......
Waar ik naar streef is dat in identieke gevallen van ziekten de kinderen van iedereen gelijke kansen zouden krijgen

guerin
10 januari 2007, 15:49
Definiëer "ongelijkheid".

Nee,maar ga eens weg van je PC en kijk wat rond....en zie..

Percalion
10 januari 2007, 15:56
Wordt een kansarme met een slechtere gezondheid geboren dan een rijke?

Toon aan, als je wil, en toon ook meteen je maatstaven voor de begrippen "arm" en "rijk" aan.

Gho, ik denk wel dat er correlaties bestaan tussen "gezondheid" en "rijkdom" en zo; maar dat zegt op zich niet zoveel natuurlijk.

Er is trouwens een correlatie tussen schoenmaten en het BBP/capita! :D Dank Dies Sr. voor zoveel nutteloze kennis! :cheer:

Percalion
10 januari 2007, 15:57
Nee,maar ga eens weg van je PC en kijk wat rond....en zie..

Euh, ja. Ik zie vanalles. Maar geen redenen om mensen die iets meer centen hebben dan ikzelf, te gaan onteigenen.

Trouwens, laat ons maar meteen consequent zijn: de Westerse kansarme is behoorlijk rijk in verhouding tot zijn Afrikaanse lotgenoten. Herverdeling, nu!

lombas
10 januari 2007, 15:58
Nee,maar ga eens weg van je PC en kijk wat rond....en zie..

Sorry, als ik buiten kijk zie ik enkel mijn weelderige plantage.

Je geeft trouwens geen antwoord op de vraag.

Zie ook:

Wat is een Turk?

--- Hier zie je er één.

Ja maar, WAT is een Turk?

--- ...

lombas
10 januari 2007, 16:01
Gho, ik denk wel dat er correlaties bestaan tussen "gezondheid" en "rijkdom" en zo; maar dat zegt op zich niet zoveel natuurlijk.

Er is trouwens een correlatie tussen schoenmaten en het BBP/capita! :D Dank Dies Sr. voor zoveel nutteloze kennis! :cheer:

Het gaat om hoe je geboren wordt.

guerin
10 januari 2007, 16:03
ijEuh, ja. Ik zie vanalles. Maar geen redenen om mensen die iets meer centen hebben dan ikzelf, te gaan onteigenen.

Trouwens, laat ons maar meteen consequent zijn: de Westerse kansarme is behoorlijk rijk in verhouding tot zijn Afrikaanse lotgenoten. Herverdeling, nu!
Daklozen zijn onteigend door de kapitalisten-verzamelaars omdat zij alles voor hun eigen ego willen.Herverdeling,nu! :lol:

pinbag
10 januari 2007, 16:07
Veel gezever...

guerin
10 januari 2007, 16:08
Sorry, als ik buiten kijk zie ik enkel mijn weelderige plantage.

Je geeft trouwens geen antwoord op de vraag.

Zie ook:

Wat is een Turk?

--- Hier zie je er één.

Ja maar, WAT is een Turk?

--- ...

Bij geneeskunde voor het volk kan je je ogen aan terugbetaling tarief laten nakijken ;-)
Ongelijkheid is de kapitalist-verzamelaar die geen moeite moest doen om te verzamelen omdat hij/zij het deed op de rug van het proletariaat
Daklozen zijn onteigend door de kapitalisten-verzamelaars omdat zij alles voor hun eigen ego willen.Herverdeling,nu! :lol:
snapt het?

duveltje382
10 januari 2007, 16:13
En als de dokter van het volk nu eens alles willen doen tegen terugbetalings tarief, of er zouden tandartsen zijn die het zelfde zouden willen doen, wat is dan het bezwaar van onze liberale vrienden?

lombas
10 januari 2007, 16:26
Bij geneeskunde voor het volk kan je je ogen aan terugbetaling tarief laten nakijken ;-)
Ongelijkheid is de kapitalist-verzamelaar die geen moeite moest doen om te verzamelen omdat hij/zij het deed op de rug van het proletariaat
Daklozen zijn onteigend door de kapitalisten-verzamelaars omdat zij alles voor hun eigen ego willen.Herverdeling,nu! :lol:
snapt het?

Jij beweert dus dat wie rijk is, niet werkt of nooit gewerkt heeft. Je blijft de vraag trouwens ontwijken. Die moet toch niet zo moeilijk te beantwoorden zijn, als dat één van de grondslagen is van je filosofie?

lombas
10 januari 2007, 16:28
Veel gezever...

Lastig eh, tegenwerpingen. Naar de Goelag ermee, niet? Dat is namelijk een PvdA-standpunt:

"Zij die de contra-revolutie actief proberen organiseren, (...), worden vervolgd."*


* Bron: PvdA-site

Percalion
10 januari 2007, 16:39
En als de dokter van het volk nu eens alles willen doen tegen terugbetalings tarief, of er zouden tandartsen zijn die het zelfde zouden willen doen, wat is dan het bezwaar van onze liberale vrienden?

Een dokter die gratis wil werken, bedoel je? Dat noemen we liefdadigheid, en daar zijn we grote voorstanders van.

pinbag
10 januari 2007, 16:44
Lastig eh, tegenwerpingen. Naar de Goelag ermee, niet? Dat is namelijk een PvdA-standpunt:

"Zij die de contra-revolutie actief proberen organiseren, (...), worden vervolgd."*


* Bron: PvdA-site

Het ging over het "off-topic" gaan en lanceren van "vergelijkingen "die niet op elkaar zijn agestemd.

En over die Bron vermelding mag je iets exacter zijn.
Want de PVDA-site is huge. :-D

En ik zou die graag in zijn context lezen.

lombas
10 januari 2007, 17:02
Het ging over het "off-topic" gaan en lanceren van "vergelijkingen "die niet op elkaar zijn agestemd.

En over die Bron vermelding mag je iets exacter zijn.
Want de PVDA-site is huge. :-D

En ik zou die graag in zijn context lezen.

Home > Dossiers > FAQ 8 communisme: geen eigen mening meer?

lombas
10 januari 2007, 17:03
Een dokter die gratis wil werken, bedoel je? Dat noemen we liefdadigheid, en daar zijn we grote voorstanders van.

Zeer gebruikelijk voor de New Deal.

Non-profit grootste sector in de gezondheidszorg, meer dan drie op vier Amerikanen vervlochten in vrijwilligerswerk.

pinbag
10 januari 2007, 17:18
"Een georganiseerd volk blijft permanent waakzaam over kwesties in verband met de veiligheid. Racistische ideeën en fascistische propaganda worden bestraft, omdat racisme en fascisme als misdadig worden beschouwd. Zij die de contra-revolutie actief proberen organiseren, bijvoorbeeld via sabotage of terrorisme, worden vervolgd."

Tegenwoordig word je toch ook gestraft als je fascisme propageert of rascistische uitlatingen doet. met doel om geweld uit te lokken...

Zie maar met die Blood Honor en gezever toestand van een paar maanden geleden... En deze bende werd toch ook opgepakt. Door een institutie die erkende macht toegedeelt krijgt door het volk... = Politie

De enigste kritiek die ik zie. Is dat je kunt vragen: Welke andere voorbeelden ook niet mogen.

(((Oh Lombas thnx voor de begeleiding op de PVDA site :thumbsup:)))

guerin
10 januari 2007, 17:25
Jij beweert dus dat wie rijk is, niet werkt of nooit gewerkt heeft. Je blijft de vraag trouwens ontwijken. Die moet toch niet zo moeilijk te beantwoorden zijn, als dat één van de grondslagen is van je filosofie?
Er is economisch ongelijkheid,dat kan je niet ontkennen maar er is meer:Het leven van miljarden mensen die gestolen zijn door diegenen die exploiteren en zich dus verrijken op het zweet van de werkende klasse omdat die werkende klasse geen ander keuze kan maken dan 'ga werken' om voor hun levensonderhoud te zorgen.Revolutie,nu!

lombas
10 januari 2007, 17:26
"Een georganiseerd volk blijft permanent waakzaam over kwesties in verband met de veiligheid. Racistische ideeën en fascistische propaganda worden bestraft, omdat racisme en fascisme als misdadig worden beschouwd. Zij die de contra-revolutie actief proberen organiseren, bijvoorbeeld via sabotage of terrorisme, worden vervolgd."

Tegenwoordig word je toch ook gestraft als je fascisme propageert of rascistische uitlatingen doet. met doel om geweld uit te lokken...

Zie maar met die Blood Honor en gezever toestand van een paar maanden geleden... En deze bende werd toch ook opgepakt. Door een institutie die erkende macht toegedeelt krijgt door het volk... = Politie

De enigste kritiek die ik zie. Is dat je kunt vragen: Welke andere voorbeelden ook niet mogen.

(((Oh Lombas thnx voor de begeleiding op de PVDA site :thumbsup:)))

Ik had het niet over racisme en zo, wel over het "vervolgen" van het "actief organiseren" van de "contra-revolutie". Blijkbaar zijn revoluties enkel legitiem als die door een bende repressieve collectivisten gebeuren - zij hebben het Woord, nietwaar, en het Woord was Marx - en niet als die tegen de "revolutie" gebeuren. Bemerk ook de neiging om over "de wil van het volk" te spreken waar nog nooit een gans volk een communistische staat heeft uitgeroepen. Ik stel mij dan ook vragen wat het "actief organiseren" van de "contra-revolutie" is. Protest uiten dat je huis wordt afgenomen? Mises lezen? Tegenspreken? Blijkbaar zijn dat dan geen uitingen van het "volk", maar van het "niet-volk", en hoe kan je nu een persoon als "niemand" vervolgen?

Ernstige bedenkingen, me dunkt.

lombas
10 januari 2007, 17:27
Er is economisch ongelijkheid,dat kan je niet ontkennen maar er is meer:Het leven van miljarden mensen die gestolen zijn door diegenen die exploiteren en zich dus verrijken op het zweet van de werkende klasse omdat die werkende klasse geen ander keuze kan maken dan 'ga werken' om voor hun levensonderhoud te zorgen.Revolutie,nu!

Ga in Nauru wonen of zo. Stem met je voeten, wees assertief, 'domme!

1handclapping
10 januari 2007, 17:33
Een dokter die gratis wil werken, bedoel je? Dat noemen we liefdadigheid, en daar zijn we grote voorstanders van.

Het gaat dus niet over dokters die "gratis" werken, maar tegen terugbetalingstarief & daar is niets mis mee. Ik ontvang door het systeem
een pensioen & toch ga ik straks als vrijwilliger met een 6tal autisten zwemmen. Je kan stellen dat ik dat gratis doe, omdat indien ik het niet zou doen ik toch hetzelfde inkomen geniet. Je kan ook stellen dat ik
ons systeem steun en voluntaristisch aan het werk blijf zolang dit voor mij mogelijk is.

In een libertair/anarchistische maatschappij zou iedereen gratis werken
en ook iedereen zich gratis alles kunnen aanschaffen "volgens zijn behoefte". Dit is enkel utopisch als men ervan uitgaat dat de enige economische prikkel het "meer hebben dan een ander" is. Maar historisch
waren de in niet van ons verschillende voorouders wel degelijk zo ingesteld : zij kenden het begrip "geld" en "bezit" niet in onze zin, maar moesten wel degelijk hun deel van "het werk" presteren om hun deel volgens hun behoefte te kunnen ontvangen.

pinbag
10 januari 2007, 17:34
Ik had het niet over racisme en zo, wel over het "vervolgen" van het "actief organiseren" van de "contra-revolutie". Blijkbaar zijn revoluties enkel legitiem als die door een bende repressieve collectivisten gebeuren - zij hebben het Woord, nietwaar, en het Woord was Marx - en niet als die tegen de "revolutie" gebeuren. Bemerk ook de neiging om over "de wil van het volk" te spreken waar nog nooit een gans volk een communistische staat heeft uitgeroepen. Ik stel mij dan ook vragen wat het "actief organiseren" van de "contra-revolutie" is. Protest uiten dat je huis wordt afgenomen? Mises lezen? Tegenspreken? Blijkbaar zijn dat dan geen uitingen van het "volk", maar van het "niet-volk", en hoe kan je nu een persoon als "niemand" vervolgen?

Ernstige bedenkingen, me dunkt.

Jamaar bon indien dat systeem niet werkt zal de "categorische imperatief" wel revolteren. ;-)

En dat deed ze vollop in de jaren 60.