PDA

View Full Version : Benelux-landen verenigen


Hertog van Gelre
14 januari 2007, 03:30
Beste Hans,

Je hebt aangegeven de Benelux-landen te willen verenigen. Welk staatsmodel heb je daarbij voor ogen: Federaal, confederaal of unitair?

Mag ik er, gezien je voorkeur voor soevereiniteit van de afzonderlijke landen, ervan uitgaan dat je kiest voor een confederaal model?

Max van Dietschland
14 januari 2007, 09:26
Ikzelf ben ook voor een Heel Nederlands model, maar dan wel met deelgebieden Vlaanderen en Wallonië erin. De identiteit België dient dus afgeschaft te worden. Dat is ook het verschil tussen voorstanders van de Heel-Nederlandse oplossing binnen de Vlaamse en deze binnen de Belgicistische beweging.

liberalist_NL
14 januari 2007, 12:11
Beste Hans,

Je hebt aangegeven de Benelux-landen te willen verenigen. Welk staatsmodel heb je daarbij voor ogen: Federaal, confederaal of unitair?

Mag ik er, gezien je voorkeur voor soevereiniteit van de afzonderlijke landen, ervan uitgaan dat je kiest voor een confederaal model?
En aangezien je ontkent dat er niet zoiets als een Vlaming bestaat, afgezien van de provincies Vlaanderen, dat je dit het liefste ziet in een stelsel waar Limburger en Brabanders hun eigen weg gaan, in plaats van deel uitmakend van een groter gewest Vlaanderen?

Paracelsus
15 januari 2007, 16:34
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Netherlands_1559-1608.jpg

Terug in eere herstellen... Misschien een federatie der provinciën er van maken, eventueel eerst met dubbelmonarchie voor de Noorderlijke en Zuiderlijke provinciën, en later zorgen dat de kleine van Filip met de kleine van Oranje trouwt, naar Oostenrijks-Hongaars model?

En 't is ook goed voor 't genetisch materiaal van de Saksen-Coburgs ;)

Hans Van de Cauter
15 januari 2007, 21:03
Beste Hans,

Je hebt aangegeven de Benelux-landen te willen verenigen. Welk staatsmodel heb je daarbij voor ogen: Federaal, confederaal of unitair?

Mag ik er, gezien je voorkeur voor soevereiniteit van de afzonderlijke landen, ervan uitgaan dat je kiest voor een confederaal model?

Beste Van Gelre,
Mijnheer de Hertog,

Ik denk dat er hier een kleine begripsverwarring is opgetreden.

Ik ben voorstander van een grotere Benelux-samenwerking, dus voor het uit het slop halen van deze internationale bond, die quasi volledig teloor is gegaan door de groei van de E.U., het Belgisch federalisme en een zekere Nederlandse desinteresse.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat die verdragsbond rechtsbekwaamheid en rechtspersoonlijkheid moet krijgen. Het blijft een verdrag en beslissingen moeten genomen worden met unanimiteit van de drie landen.

Het is dus zelfs geen confederatie, maar een internationale samenwerking tussen "gelijken".

Vooral op vlak van verkeersveiligheid, de wegcode en transportrecht zie ik een samenwerking goed zitten.

Mvg

Hertog van Gelre
17 januari 2007, 01:48
Beste Van Gelre,
Mijnheer de Hertog,

Ik denk dat er hier een kleine begripsverwarring is opgetreden.

Ik ben voorstander van een grotere Benelux-samenwerking, dus voor het uit het slop halen van deze internationale bond, die quasi volledig teloor is gegaan door de groei van de E.U., het Belgisch federalisme en een zekere Nederlandse desinteresse.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat die verdragsbond rechtsbekwaamheid en rechtspersoonlijkheid moet krijgen. Het blijft een verdrag en beslissingen moeten genomen worden met unanimiteit van de drie landen.

Het is dus zelfs geen confederatie, maar een internationale samenwerking tussen "gelijken".

Vooral op vlak van verkeersveiligheid, de wegcode en transportrecht zie ik een samenwerking goed zitten.

Mvg
Geachte heer Van de Cauter, beste Hans,

Ik heb lang over uw antwoord nagedacht en heb besloten niet flauw te doen over die 'begripsverwarring''. Wij weten allebei wat u heeft gezegd over het ''verenigen van de Benelux-landen'' maar ik dacht al dat u zich vergiste.

Desalniettemin een paar aansluitende opmerkingen/vragen:
- De Benelux is reeds een Unie en loopt nog steeds voor op de EU, die door sommige juristen al een (con)federatie wordt genoemd. Als de EU dat al is, wat is de Benelux dan?
- Een confederatie IS een internationale samenwerking tussen gelijken.
(Zo vormt b.v. het cultuurverdrag Nederland/Vlaanderen de facto een confederatie)
- Voor wat betreft uw opmerking: ''Dat wil niet zeggen dat ik vind dat die verdragsbond rechtsbekwaamheid en rechtspersoonlijkheid moet krijgen. Het blijft een verdrag'': Een verdragsbond HEEFT rechtsbekwaamheid en IS een rechtspersoonlijkheid. Voorzover ik weet gaan internationale verdagen zelfs boven de grondwet.
- Met andere woorden: U wilt een confederatie; U wilt die confederatie zelfs uitbouwen maar u wilt het niet zo noemen?

- Ziet u, net als ik, de voordelen van een krachtige en eendrachtige Benelux binnen een steeds groter wordend verenigd Europa? Zo ja, hoe denkt u dat te kunnen bereiken indien u verkozen wordt?

Hertog van Gelre
18 januari 2007, 17:46
Zo, deze stond op de verkeerde pagina en werd dus misschien over het hoofd gezien.

Hans Van de Cauter
18 januari 2007, 22:46
Geachte heer Van de Cauter, beste Hans,

Ik heb lang over uw antwoord nagedacht en heb besloten niet flauw te doen over die 'begripsverwarring''. Wij weten allebei wat u heeft gezegd over het ''verenigen van de Benelux-landen'' maar ik dacht al dat u zich vergiste.

Desalniettemin een paar aansluitende opmerkingen/vragen:
- De Benelux is reeds een Unie en loopt nog steeds voor op de EU, die door sommige juristen al een (con)federatie wordt genoemd. Als de EU dat al is, wat is de Benelux dan?
- Een confederatie IS een internationale samenwerking tussen gelijken.
(Zo vormt b.v. het cultuurverdrag Nederland/Vlaanderen de facto een confederatie)
- Voor wat betreft uw opmerking: ''Dat wil niet zeggen dat ik vind dat die verdragsbond rechtsbekwaamheid en rechtspersoonlijkheid moet krijgen. Het blijft een verdrag'': Een verdragsbond HEEFT rechtsbekwaamheid en IS een rechtspersoonlijkheid. Voorzover ik weet gaan internationale verdagen zelfs boven de grondwet.
- Met andere woorden: U wilt een confederatie; U wilt die confederatie zelfs uitbouwen maar u wilt het niet zo noemen?

- Ziet u, net als ik, de voordelen van een krachtige en eendrachtige Benelux binnen een steeds groter wordend verenigd Europa? Zo ja, hoe denkt u dat te kunnen bereiken indien u verkozen wordt?

Ach, laten we niet teveel zwaaien met die begrippen van confederalisme. Ik heb al mijn buik vol van het Belgisch confederalisme dat we vandaag kennen, dus wens ik geen Benelux-confederatie, maar wel een versterking van het huidig Benelux-verdrag in domeinen waarin de E.U. niet zo actief is zoals op vlak van verkeersreglementering.

Door het bestaan van de E.U. is het natuurlijk moeilijk om restdomeinen te vinden, maar een gezamenlijke milieu-politiek kan ook tot de mogelijkheden behoren.

Let wel: ik geloof alleen in de Benelux als België weer unitair wordt anders maak je het bestuur wéér een stuk complexer.

Pieke
18 januari 2007, 22:52
Ik heb al mijn buik vol van het Belgisch confederalisme dat we vandaag kennen,

Tijd om uw definitie over confederalisme eens te vernieuwen. Het huidige België een confederatie noemen...

Hertog van Gelre
19 januari 2007, 11:39
Ach, laten we niet teveel zwaaien met die begrippen van confederalisme. Ik heb al mijn buik vol van het Belgisch confederalisme dat we vandaag kennen, dus wens ik geen Benelux-confederatie, maar wel een versterking van het huidig Benelux-verdrag in domeinen waarin de E.U. niet zo actief is zoals op vlak van verkeersreglementering. U mag het ook een statenbond noemen hoor, als u confederatie een vies woord vindt.

Door het bestaan van de E.U. is het natuurlijk moeilijk om restdomeinen te vinden, maar een gezamenlijke milieu-politiek kan ook tot de mogelijkheden behoren. Tsja, die restdomeinen... Momenteel is het andersom. We zijn in de benelux veel verder met de samenwerking dan in de EU. Daarbij komt dat de EU groot en log is én dat een sterkere Benelux een krachtiger stem binnen die EU heeft.

Let wel: ik geloof alleen in de Benelux als België weer unitair wordt anders maak je het bestuur wéér een stuk complexer. Het is nog steeds BeNeLux toch? Geen NeVlaWaBruLux? Maar ik denk niet dat u deze voorwaarde zo kunt stellen. Zolang België een overkoepelend bestuur heeft, in dit geval federaal, is dat bestuur de enige die namens heel België kan en mag praten. Unitair of niet heeft er niets mee te maken. Wat ik wél merk is dat op kleinere schaal, Nederland en Vlaanderen, stevige en voor beide gunstige samenwerkingsverbanden zijn afgesloten.