PDA

View Full Version : Kan men twee meesters dienen ?


labyrinth
14 januari 2007, 22:02
Beste mijnheer Ide,

Ik las dat u aan twee missies deel nam voor Artsen zonder grenzen,
anderzijds bent u ondervoorzitter van de N-VA. Hoe kan men een grenzeloze hulp verlenen aan volkeren in nood en anderzijds streven naar de splitsing van België, maw grenzen toevoegen en de solidariteit met de Walen onze landgenoten in vraag stellen ? Is het ene niet tegenstrijdig met het andere ?

zorroaster
14 januari 2007, 23:02
Beste mijnheer Ide,

Ik las dat u aan twee missies deel nam voor Artsen zonder grenzen,
anderzijds bent u ondervoorzitter van de N-VA. Hoe kan men een grenzeloze hulp verlenen aan volkeren in nood en anderzijds streven naar de splitsing van België, maw grenzen toevoegen en de solidariteit met de Walen onze landgenoten in vraag stellen ? Is het ene niet tegenstrijdig met het andere ?

Een slimmer iemand zou eerder de vraag stellen of zijn eigen (enggeestige) visie op het Vlaams-nationalisme niet ontkracht wordt door de daden van Vlaams-nationalisten als dr. Ide...

labyrinth
14 januari 2007, 23:09
Een slimmer iemand zou eerder de vraag stellen of zijn eigen (enggeestige) visie op het Vlaams-nationalisme niet ontkracht wordt door de daden van Vlaams-nationalisten als dr. Ide...

Het Vlaams-nationalisme streeft naar de opheffing van de solidariteit met anderen dan het eigen volk en het installeren van nieuwe grenzen dat kunt u niet ontkennen. Dokter Ide moet zeker weten dat een onafhankelijk Vlaanderen op korte termijn de doorsnee Waal nog meer in de problemen en de armoede zal storten. De doorsnee Waal is niet verantwoordelijk voor het gesjoemel en de eventuele onbekwaamheid van sommige politici in Wallonië. Grenzeloze solidariteit en hulp stoppen niet aan een taalgrens.

zorroaster
15 januari 2007, 01:20
Het Vlaams-nationalisme streeft naar de opheffing van de solidariteit met anderen dan het eigen volk en het installeren van nieuwe grenzen dat kunt u niet ontkennen. Dokter Ide moet zeker weten dat een onafhankelijk Vlaanderen op korte termijn de doorsnee Waal nog meer in de problemen en de armoede zal storten. De doorsnee Waal is niet verantwoordelijk voor het gesjoemel en de eventuele onbekwaamheid van sommige politici in Wallonië. Grenzeloze solidariteit en hulp stoppen niet aan een taalgrens.

Desalniettemin koppelt Ide zijn Vlaams-nationalistische overtuiging aan een onmiskenbaar belangeloos engagement voor mensen ver buiten Vlaanderen. Ik daag u nogmaals uit te oordelen: Ofwel is Louis Ide een enorme schizofreen wiens ene kant egoïstisch en xenofoob is en zijn andere kant solidair en menslievend, ofwel is het Vlaams-nationalisme van Louis Ide en de N-VA niet te vatten in noemers als "anti-solidair" en willen zij niet alle solidariteit buiten die met het eigen volk opheffen. Aan u de keuze, maar probeer de logica te respecteren...

Om het nog gecompliceerder te maken, ik heb vroeger nog in de Wereldwinkel gewerkt en was toen al lang een overtuigd Vlaams-nationalist en N-VA'er. Eerlijke wereldhandel en economische ontwikkeling van de Derde Wereld steunen en tegelijkertijd Vlaams-nationalist zijn... Ben ik ook zo'n schizofreen type dan? Of, alweer, schort er iets aan uw definitie van Vlaams-nationalisme?

stab
15 januari 2007, 07:23
Dokter Ide moet zeker weten dat een onafhankelijk Vlaanderen op korte termijn de doorsnee Waal nog meer in de problemen en de armoede zal storten. De doorsnee Waal is niet verantwoordelijk voor het gesjoemel en de eventuele onbekwaamheid van sommige politici in Wallonië.Zijn het de Vlamingen dan die voor sjoemelende en onbekwame Waalse politici kiezen?

Louis Ide
15 januari 2007, 10:14
De ironie wil dat zelfs tijdens die korte missies ik geconfronteerd werd het miskennen van "naties", "etnie" of "tribe". Ik verklaar me nader. Ik was werkzaam in Zuid-Soedan, helemaal in het oosten bij de Nuer. Meer naar het westen toe wonen en leven de Dinka. Alhoewel in de media Zuid-Soedan als één geheel werd afgeschilderd is er dus wel een grotere diversiteit. Meer nog de Dinka (Christelijk anemisten) hadden een rebellen beweging SPLA, gericht tegen het noorden van Soedan. Religie was de basis van het conflict, maar ontaarde al vlug in een conflict omtrent olie. De Nuer (Christelijk anemisten)(ook Zuid-Soedan) verenigden zich in de SSRM, tegen de SPLA en dus met het noorden (islam)... Ze kregen daarbij de steun van de Nuer uit... Ethiopië...
Concreter was er een Dinka in ons ziekenhuis werkzaam... De arme man werd gepest op een manier... Vul zelf maar in.
Blanke bemoeienissen hebben Soedan tot Soedan gemaakt (Darfour is trouwens een heel aparte entiteit binnen Soedan) en Ethiopië tot Ethiopië. Mijns inziens zou het erkennen en van organische entiteiten (zoals stammen die soms een enorme populatie behelzen) een oplossing voor conflict gebieden kunnen zijn.
Eerlijkheidshalve is het niet altijd zo simpel. In Rwanda is het tutsi-hutu verhaal niet zo eenvoudig.
Toch denk ik dat volksnationalisme (niet rassen nationalisme) wel een tool kan zijn in het oplossen van conflicten, meer nog het kan een springplak zijn voor twee entiteiten. Wat betreft solidariteit schrijf ik letterlijk in mijn boekje dat solidariteit met de franstaligen moet kunnen als het maar objectief en transparant is. Uitdovend ook in de tijd, maar daar loert Europa m.i. m het hoekje. Trouwens dit kan een opportuniteit betekenen voor de franstaligen. Zo is ook Baskenland uit het slop geraakt, zo ook Ierland.
Maar ik besef maar al te goed dat unionisten voor deze rede niet vatbaar zijn. De geschiedenis zal ze ongelijk geven.

labyrinth
15 januari 2007, 18:11
Desalniettemin koppelt Ide zijn Vlaams-nationalistische overtuiging aan een onmiskenbaar belangeloos engagement voor mensen ver buiten Vlaanderen. Ik daag u nogmaals uit te oordelen: Ofwel is Louis Ide een enorme schizofreen wiens ene kant egoïstisch en xenofoob is en zijn andere kant solidair en menslievend, ofwel is het Vlaams-nationalisme van Louis Ide en de N-VA niet te vatten in noemers als "anti-solidair" en willen zij niet alle solidariteit buiten die met het eigen volk opheffen. Aan u de keuze, maar probeer de logica te respecteren...

Om het nog gecompliceerder te maken, ik heb vroeger nog in de Wereldwinkel gewerkt en was toen al lang een overtuigd Vlaams-nationalist en N-VA'er. Eerlijke wereldhandel en economische ontwikkeling van de Derde Wereld steunen en tegelijkertijd Vlaams-nationalist zijn... Ben ik ook zo'n schizofreen type dan? Of, alweer, schort er iets aan uw definitie van Vlaams-nationalisme?

Volgens mij schort er vooral iets aan uw definitie van Belg. Een Belg is niet zo gemakkelijk onder te verdelen in een eenvoudige Vlaming of een Waal. Door de eeuwen heen heeft de liefde onze genen heel erg vermengd.
Ik ken persoonlijk talrijke families die gedeeltelijk in Vlaanderen en gedeeltelijk in Wallonië wonen, verspreid over gans België. Moeten die families dan verdeeld worden onder verschillende nationaliteiten ? Zij wensen het in ieder geval niet.
Het zou voor hen alleszins een klein familiaal drama betekenen.
Uw solidariteit geldt dus voor gans de wereld maar helaas niet voor hen want u wilt hen dwingen tot een nieuwe nationaliteit.
Ze zijn Belg en wensen het te blijven.

labyrinth
15 januari 2007, 18:27
De ironie wil dat zelfs tijdens die korte missies ik geconfronteerd werd het miskennen van "naties", "etnie" of "tribe". Ik verklaar me nader. Ik was werkzaam in Zuid-Soedan, helemaal in het oosten bij de Nuer. Meer naar het westen toe wonen en leven de Dinka. Alhoewel in de media Zuid-Soedan als één geheel werd afgeschilderd is er dus wel een grotere diversiteit. Meer nog de Dinka (Christelijk anemisten) hadden een rebellen beweging SPLA, gericht tegen het noorden van Soedan. Religie was de basis van het conflict, maar ontaarde al vlug in een conflict omtrent olie. De Nuer (Christelijk anemisten)(ook Zuid-Soedan) verenigden zich in de SSRM, tegen de SPLA en dus met het noorden (islam)... Ze kregen daarbij de steun van de Nuer uit... Ethiopië...
Concreter was er een Dinka in ons ziekenhuis werkzaam... De arme man werd gepest op een manier... Vul zelf maar in.
Blanke bemoeienissen hebben Soedan tot Soedan gemaakt (Darfour is trouwens een heel aparte entiteit binnen Soedan) en Ethiopië tot Ethiopië. Mijns inziens zou het erkennen en van organische entiteiten (zoals stammen die soms een enorme populatie behelzen) een oplossing voor conflict gebieden kunnen zijn.
Eerlijkheidshalve is het niet altijd zo simpel. In Rwanda is het tutsi-hutu verhaal niet zo eenvoudig.
Toch denk ik dat volksnationalisme (niet rassen nationalisme) wel een tool kan zijn in het oplossen van conflicten, meer nog het kan een springplak zijn voor twee entiteiten. Wat betreft solidariteit schrijf ik letterlijk in mijn boekje dat solidariteit met de franstaligen moet kunnen als het maar objectief en transparant is. Uitdovend ook in de tijd, maar daar loert Europa m.i. m het hoekje. Trouwens dit kan een opportuniteit betekenen voor de franstaligen. Zo is ook Baskenland uit het slop geraakt, zo ook Ierland.
Maar ik besef maar al te goed dat unionisten voor deze rede niet vatbaar zijn. De geschiedenis zal ze ongelijk geven.

Er bestaat wel degelijk een Belgisch gevoel bij vele Belgen afgezien van het feit of ze nu Vlaming of Waal of Brusselaar zijn. Ik vind dat men dat gevoel moet respecteren.
En Baskenland en Ierland zijn nu niet bepaald voorbeelden van menselijke vredelievendheid en verstand. Spanningen en onschuldige slachtoffers, zijn we dat stadium nog niet ontgroeid ?
Naar mijn mening zal de geschiedenis de nationalisten ongelijk geven. Door verdeeldheid te zaaien belemmeren ze samenwerking. Samenwerking die we nochtans hard nodig hebben in Europa om de vergrijzing, de globalisering en de milieuproblematiek op te lossen. Er zijn belangrijkere problemen dan taal, er zijn ook kernenergie en overvolle wegen.
Het gesjoemel hoort aangepakt te worden, waar dat gesjoemel zich ook manifesteert. Gesjoemel is niet eigen aan een volk, het is eigen aan sommige mensen.

zorroaster
15 januari 2007, 23:36
Volgens mij schort er vooral iets aan uw definitie van Belg. Een Belg is niet zo gemakkelijk onder te verdelen in een eenvoudige Vlaming of een Waal. Door de eeuwen heen heeft de liefde onze genen heel erg vermengd.
Ik ken persoonlijk talrijke families die gedeeltelijk in Vlaanderen en gedeeltelijk in Wallonië wonen, verspreid over gans België. Moeten die families dan verdeeld worden onder verschillende nationaliteiten ? Zij wensen het in ieder geval niet.
Het zou voor hen alleszins een klein familiaal drama betekenen.
Uw solidariteit geldt dus voor gans de wereld maar helaas niet voor hen want u wilt hen dwingen tot een nieuwe nationaliteit.
Ze zijn Belg en wensen het te blijven.

Cry me a river zeg! Spijtig voor hen, maar zij dwingen mij nu evengoed Belg te zijn en dat wens ik evenmin, maar ik leg me er sportief bij neer. Als een meerderheid der Vlamingen kiest om het label van "Belg" te verruilen voor dat van "Vlaming", is het aan hen om diezelfde mentale overstap te maken, ook al vinden ze dat niet leuk. Er zijn trouwens massa's families die grenzen overstijgen, alsof dat ook maar iets uitmaakt...

Ik stel trouwens vast dat je de discussie helemaal op het emotionele trekt. Klassieke truc van de belgicisten, ik zal het maar als een zwaktebod beschouwen.

zorroaster
15 januari 2007, 23:39
Er bestaat wel degelijk een Belgisch gevoel bij vele Belgen afgezien van het feit of ze nu Vlaming of Waal of Brusselaar zijn. Ik vind dat men dat gevoel moet respecteren.


Ik vind dat je de democratie moet respecteren. Als er nu een meerderheid voor België is, is België er. Als er morgen een meerderheid voor Vlaanderen is wordt heel dat Belgisch gevoel irrelevant.

labyrinth
16 januari 2007, 12:07
[quote=zorroaster;2340334]Cry me a river zeg! Spijtig voor hen, maar zij dwingen mij nu evengoed Belg te zijn en dat wens ik evenmin, maar ik leg me er sportief bij neer. Als een meerderheid der Vlamingen kiest om het label van "Belg" te verruilen voor dat van "Vlaming", is het aan hen om diezelfde mentale overstap te maken, ook al vinden ze dat niet leuk. Er zijn trouwens massa's families die grenzen overstijgen, alsof dat ook maar iets uitmaakt...


Absoluut, er zijn grenzen aan grenzen. In een steeds groter wordende wereld is het misschien niet zo slim zich terug te trekken tussen steeds kleinere grenzen.
Ik stel trouwens vast dat je de discussie helemaal op het emotionele trekt. Klassieke truc van de belgicisten, ik zal het maar als een zwaktebod beschouwen

Gevoelens zijn nooit een teken van zwakte, ze maken ons juist meer mens.
Als een meerderheid van de Belgen ( Vlamingen en Walen samen ) nog steeds kiest om Belg te blijven via een democratisch systeem dan moet de minderheid dat maar aanvaarden. Als ze men kennis van zaken het gesjoemel willen aanpakken maar de solidariteit met de zwakkeren willen behouden dan vind ik dat geen teken van zwakte maar eerder van sterkte.
De problemen aanpakken waar ze zijn en geen bijkomende problemen scheppen.

labyrinth
16 januari 2007, 14:17
Toch denk ik dat volksnationalisme (niet rassen nationalisme) wel een tool kan zijn in het oplossen van conflicten, meer nog het kan een springplak zijn voor twee entiteiten. Wat betreft solidariteit schrijf ik letterlijk in mijn boekje dat solidariteit met de franstaligen moet kunnen als het maar objectief en transparant is. Uitdovend ook in de tijd, maar daar loert Europa m.i. m het hoekje. Trouwens dit kan een opportuniteit betekenen voor de franstaligen. Zo is ook Baskenland uit het slop geraakt, zo ook Ierland.
Maar ik besef maar al te goed dat unionisten voor deze rede niet vatbaar zijn. De geschiedenis zal ze ongelijk geven.

Ierland heeft alleen de achterstand ingehaald die ze hadden opgelopen door in afzondering en tweestrijd te leven. Omdat de lonen er zo laag waren vergeleken met de andere Europese landen werden investeringen er bijzonder aantrekkelijk en sinds 1990 kennen de Ieren een uitzonderlijke economische groei.
In feite moeten we dus gewoon Wallonië in het buitenland beter promoten en wat aantrekkelijker maken. Maar wat gebeurt er : telkens Wallonië een kans krijgt klaagt de Vlaamse regering dat zij die kans niet kregen. Er wordt niet samengewerkt wel tegengewerkt door de gemeenschappen en daar ligt de fout. Sommige Vlaamse politici beschouwen Wallonië als een vreemd land en een potentiële concurrent.
Belgen vinden dat Wallonië net als Vlaanderen een deel van België is en dus gelijke kansen moet krijgen. Geen tranfers maar eerlijk werk.

Louis Ide
16 januari 2007, 16:50
Wat is dat belg?

labyrinth
16 januari 2007, 17:11
Wat is dat belg?

Avec la mer du Nord pour dernier terrain vague
Et des vagues de dunes pour arrêter les vagues
Et de vagues rochers que les marées dépassent
Et qui ont �* jamais le cœur �* marée basse
Avec infiniment de brumes �* venir
Avec le vent de l'est écoutez-le tenir
Le plat pays qui est le mien

Avec des cathédrales pour uniques montagnes
Et de noirs clochers comme mâts de cocagne
Où des diables en pierre décrochent les nuages
Avec le fil des jours pour unique voyage
Et des chemins de pluie pour unique bonsoir
Avec le vent d'ouest écoutez-le vouloir
Le plat pays qui est le mien

Avec un ciel si bas qu'un canal s'est perdu
Avec un ciel si bas qu'il fait l'humilité
Avec un ciel si gris qu'un canal s'est pendu
Avec un ciel si gris qu'il faut lui pardonner
Avec le vent du nord qui vient s'écarteler
Avec le vent du nord écoutez-le craquer
Le plat pays qui est le mien

Avec de l'Italie qui descendrait l'Escaut
Avec Frida la Blonde quand elle devient Margot
Quand les fils de novembre nous reviennent en mai
Quand la plaine est fumante et tremble sous juillet
Quand le vent est au rire quand le vent est au blé
Quand le vent est au sud écoutez-le chanter
Le plat pays qui est le mien.

labyrinth
16 januari 2007, 17:42
Wat is dat belg?

Dat is ook Noordkaap die zingt

Ik hou van u

We waren bijna echt vergeten,
Hoe schoon de zomer wel kan zijn
Zonder zorgen en zonder regen
We waren uit het oog verloren
Hoe warm een weiland wel kan zijn
Open de vensters en open de deuren
En zie hoe schoon de zonne schijnt


in plaats van steeds maar opnieuw 'Ga weg'

Maar toegegeven dat is wat te idyllisch, gesjoemel en te weinig verantwoordelijkheidszin kunnen niet ook niet in Wallonië.
Maar moeten we daarom gans België in een diepe crisis storten ? Elk jaar dat verloren gaat in tweestrijd maakt ons internationaal zwakker.
En u dokter, die de wereld afreist, weet beter dan wie ook dat we in de toekomst slechts een deel van het grote wereldverhaal zullen zijn.

giserke
17 januari 2007, 00:57
Beste mijnheer Ide,

Ik las dat u aan twee missies deel nam voor Artsen zonder grenzen,
anderzijds bent u ondervoorzitter van de N-VA. Hoe kan men een grenzeloze hulp verlenen aan volkeren in nood en anderzijds streven naar de splitsing van België, maw grenzen toevoegen en de solidariteit met de Walen onze landgenoten in vraag stellen ? Is het ene niet tegenstrijdig met het andere ?

Dit is de jereinste quatsch om solidariteit te koppelen aan onvoorwaardelijke geldstromen.

Een land in nood moet worden geholpen. Die moet geld krijgen van rijkere landen, maar op 1 voorwaarde dat dit geld goed wordt besteed.

Wanneer men telkemale vaststelt dat Vlaamse gelden worden verkwanseld aan misbruiken in Wallonië, kan men onmogelijk nog spreken van solidariteit. Ik meen zelfs te zeggen dat dit eigenlijk misdadig is!

labyrinth
17 januari 2007, 09:02
Dit is de jereinste quatsch om solidariteit te koppelen aan onvoorwaardelijke geldstromen.

Een land in nood moet worden geholpen. Die moet geld krijgen van rijkere landen, maar op 1 voorwaarde dat dit geld goed wordt besteed.

Wanneer men telkemale vaststelt dat Vlaamse gelden worden verkwanseld aan misbruiken in Wallonië, kan men onmogelijk nog spreken van solidariteit. Ik meen zelfs te zeggen dat dit eigenlijk misdadig is!

Wie spreekt van onvoorwaardelijke geldstromen ? Zeker ik niet, ik duid steeds op de verantwoordelijkheid die mensen zelf moeten nemen om hun toestand te verbeteren. Aalmoezen vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee, de schenker verliest zijn geduld en de ontvanger krijgt een onwaardige status. U zult mij niet horen pleiten voor eeuwige transfers, wel voor begrip voor de moeilijke economische toestand van Wallonië na de sluiting van de zware industrie en voor het promoten van dat gedeelte van ons land, ook door de Vlamingen.
Wij hebben de havens en de toeristische steden zij hebben nog ruimte, samen moeten we iets kunnen verwezenlijken zonder elkaar voortdurend de loef af te steken.

labyrinth
17 januari 2007, 09:12
Wat is dat belg?

Belg zijn dat is iets waardevols willen behouden, de onvolmaaktheden zien en verfraaiingswerken willen uitvoeren. Dat is vrede willen stichten, boekentorens, kathedralen bouwen en bomen planten die naar boven reiken, iets nalaten dat mag gezien worden.......... in 't kort een heel boeiend avontuur.
Conflicten zijn ook avonturen maar wel van een heel andere aard,
meestal ontaarden ze en hebben dan de hulp van Artsen zonder Grenzen nodig om het bloed te stelpen.
Men kan dus moeilijk terzelfdertijd het conflict uitlokken zoals destijds in Ierland en het bloed stelpen. Ierland kent nu groei en welvaart door vrede.
In tweestrijd kende Ierland alleen achterstand en burgers die hun land zijn ontvlucht.
;-)

Louis Ide
17 januari 2007, 09:53
Gelukkig dat u zich snel corrigeerde door er een Nederlandstalig liedje bij te voegen... Beginnen met een Franstalig is veelzeggend... Maar is het dat maar?

Misschien moet u toch eens mijn vorige repliek eens nalezen. En ik vul aan ... als je de Koerden een land geeft dan zullen veel problemen in Irak, Turkije, ... opgelost zijn. Als je de Palestijnen een land geeft, dan zullen veel problemen opgelost zijn. Enzovoort. De sleutel ligt hem er in dat je een volk, een maatschappij die zich verbonden voelt de kansen geeft zich te ontwikkelen, zich te ontplooien op vlak van cultuur, taal, kunst, muziek, onderwijs, gezondheidszorg, ethiek, economie, ... Dat volk zal herrijzen en vervolgens internationaliseren, waarmee ik wil zeggen dat van onderen uit men internationale verbanden zal leggen. Waar zal men die leggen in het Europa van morgen. Niet het Europa van vandaag, want daar schort nog te veel aan. Subsidiariteit heet dat. Dat is de sleutel voor vrede in vele regio's.

labyrinth
17 januari 2007, 10:11
Gelukkig dat u zich snel corrigeerde door er een Nederlandstalig liedje bij te voegen... Beginnen met een Franstalig is veelzeggend... Maar is het dat maar?

Misschien moet u toch eens mijn vorige repliek eens nalezen. En ik vul aan ... als je de Koerden een land geeft dan zullen veel problemen in Irak, Turkije, ... opgelost zijn. Als je de Palestijnen een land geeft, dan zullen veel problemen opgelost zijn. Enzovoort. De sleutel ligt hem er in dat je een volk, een maatschappij die zich verbonden voelt de kansen geeft zich te ontwikkelen, zich te ontplooien op vlak van cultuur, taal, kunst, muziek, onderwijs, gezondheidszorg, ethiek, economie, ... Dat volk zal herrijzen en vervolgens internationaliseren, waarmee ik wil zeggen dat van onderen uit men internationale verbanden zal leggen. Waar zal men die leggen in het Europa van morgen. Niet het Europa van vandaag, want daar schort nog te veel aan. Subsidiariteit heet dat. Dat is de sleutel voor vrede in vele regio's.

Natuurlijk hebben de Koerden en de Palestijnen recht op een eigen staat.
Liefst zo vlug mogelijk. U moet echter de toestand in die landen niet vergelijken met hier. Hier worden de mensen niet onderdrukt of dagelijks vernederd, hun verplaatsingen gecontroleerd zodat zelfs ziekenwagens niet op tijd in de ziekenhuizen aankomen. Daar missen ze zelfs het elementaire om deftig in leven te blijven.

En vandaag wordt Europa vooral belemmerd door de talrijke nationalisten
die weigeren in te zien dat morgen een grote Europese mogendheid een noodzaak is om niet te verzwakken tegenover de andere megaspelers.
Nationalisten verliezen hun tijd en energie in kleinere projecten, en dat terwijl de anderen groeien, terwijl de wereld nood heeft aan internationale samenwerking. Een zwak Europa zal in de toekomst niets te zeggen hebben. En als Europa niets te zeggen heeft wat denkt u dat Vlaanderen te zeggen zal hebben in de grote wereld ?

ps. en Belgen hebben een cultuur, ze tellen op in plaats van af te trekken, ze hebben de cultuur van Vlaanderen plus de cultuur van Wallonië.

defred1
18 januari 2007, 10:12
...zodat zelfs ziekenwagens niet op tijd in de ziekenhuizen aankomen...

Hier komt de mug zelfs niet op tijd aan op de plaats van onheil omdat men daar Nederlands spreekt!

Louis Ide
18 januari 2007, 12:49
Dus de belgische cultuur is een optelsommetje van de Vlaamse en de Waalse. Daarmee hebt u de poten van eigen stoel afgezaagd.

Zwartengeel
18 januari 2007, 13:01
Maar toegegeven dat is wat te idyllisch, gesjoemel en te weinig verantwoordelijkheidszin kunnen niet ook niet in Wallonië. Maar moeten we daarom gans België in een diepe crisis storten ? Elk jaar dat verloren gaat in tweestrijd maakt ons internationaal zwakker.
En u dokter, die de wereld afreist, weet beter dan wie ook dat we in de toekomst slechts een deel van het grote wereldverhaal zullen zijn.

Indien de huidige onwerkende solidariteit niet afgebouwd wordt, dan pas zal gans België op een dag in een diepe crisis gestort worden. Dit zal de dag zijn waarop Vlaanderen zichzelf pijn zal doen als het op de huidige manier verdergaat met de eenzijdge solidariteit. In plaats van dat Vlaanderen dit weggegooide geld, dat in Wallonë geen structurele ommekeer met zich meebrengt, kan investeren in zaken waar het zelf baat bij heeft of ooit baat zal bij hebben, dient het dit nu in een bodemloze put te storten. En inderdaad, elk jaar dat door deze ondoordachte solidariteit verloren gaat maakt ons internationaal zwakker.

labyrinth
18 januari 2007, 15:26
Dus de belgische cultuur is een optelsommetje van de Vlaamse en de Waalse. Daarmee hebt u de poten van eigen stoel afgezaagd.

Absoluut niet, beide gemeenschappen vinden elkaar terug in onze gemeenschappelijke hoofdstad Brussel. Ze vullen elkaar aan. Waarom zou een mens alleen dat of dat zijn, een mens is gemaakt uit talrijke cellen die niet noodzakelijk identiek gelijk zijn aan elkaar, zo ook de Belg. Verscheidenheid is voor mij een pluspunt, vooral als we een Europese hoofdstad willen zijn. De eigenheid van de Belg is juist die verscheidenheid. Ik vrees dat we anders te zuiver bezig zijn en te veel hygiëne kan ook schadelijk zijn voor ons immuunsysteem.

labyrinth
18 januari 2007, 15:34
Hier komt de mug zelfs niet op tijd aan op de plaats van onheil omdat men daar Nederlands spreekt!

Als u wilt wil ik u een vakantie betalen naar de Palestijnse gebieden om te gaan zien hoezeer u met dergelijke uitspraken niet ernstig bezig bent.
Er is geen enkele vergelijking mogelijk tussen de toestand van de Palestijnen, de Koerden en de Vlamingen. Die mensen worden onderdrukt, vernederd, hebben gebrek aan alles maar niet de Vlamingen ......... even serieus zijn. :roll:

labyrinth
18 januari 2007, 15:46
Indien de huidige onwerkende solidariteit niet afgebouwd wordt, dan pas zal gans België op een dag in een diepe crisis gestort worden. Dit zal de dag zijn waarop Vlaanderen zichzelf pijn zal doen als het op de huidige manier verdergaat met de eenzijdge solidariteit. In plaats van dat Vlaanderen dit weggegooide geld, dat in Wallonë geen structurele ommekeer met zich meebrengt, kan investeren in zaken waar het zelf baat bij heeft of ooit baat zal bij hebben, dient het dit nu in een bodemloze put te storten. En inderdaad, elk jaar dat door deze ondoordachte solidariteit verloren gaat maakt ons internationaal zwakker.

Hebt u de tijdsverspilling en de kosten van een splitsing al berekend ? We kunnen nog BHV niet splitsen, wat ik op zich niet zo belangrijk vind.
Ik vind het persoonlijk belangrijker van een ommekeer te proberen in de zin van elkeen op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.
Met een splitsing zit u nog altijd met sjoemelenden en onverantwoorden, die te licht met alles omspringen en alleen hun eigen en te korte belang nastreven.
We leven dan weliswaar in twee afzonderlijke delen maar niets wordt opgelost, buiten het recht van de sterkste. Is dat uw doel ?

Zwartengeel
18 januari 2007, 20:11
Hebt u de tijdsverspilling en de kosten van een splitsing al berekend ? We kunnen nog BHV niet splitsen, wat ik op zich niet zo belangrijk vind.
Ik vind het persoonlijk belangrijker van een ommekeer te proberen in de zin van elkeen op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.
Met een splitsing zit u nog altijd met sjoemelenden en onverantwoorden, die te licht met alles omspringen en alleen hun eigen en te korte belang nastreven.
We leven dan weliswaar in twee afzonderlijke delen maar niets wordt opgelost, buiten het recht van de sterkste. Is dat uw doel ?
En hoelang denkt u zo nog te blijven doorgaan met proberen om elkeen op zijn verantwoordelijkheid te wijzen? En met welke middelen denkt u die verantwoordelijkheidszin bij te brengen?

labyrinth
19 januari 2007, 00:17
En hoelang denkt u zo nog te blijven doorgaan met proberen om elkeen op zijn verantwoordelijkheid te wijzen? En met welke middelen denkt u die verantwoordelijkheidszin bij te brengen?

Ik stel vast dat u zelfs niet nadenkt over de tijdsverspilling die zou gepaard gaan met een splitsing en de openbare uitverkoop van Brussel ( want Europa zou dat zeker nooit aanvaarden ). Wel, dat zou dan de verantwoordelijkheid zijn van extreme Vlaams-nationalisten.

labyrinth
19 januari 2007, 10:19
Wat is dat belg?

Ik heb geprobeerd u dat uit te leggen. Kunt u mij uitleggen wat een echte Vlaming is en waaraan je hem herkent ?