PDA

View Full Version : Hard rijden


duveltje382
29 januari 2007, 11:25
Beste Jean-Marie Dedecker

Vindt U het nu echt nodig om op een verlaten autostrade 170Km per uur te kunnen rijden,denk U op die manier wel aan het milieu,kweek U alzo ook niet de veel macho's die denken dat de weg van hun alleen is?

Arn3
29 januari 2007, 12:11
Een autostrade is een snelweg. Het zit in het woord: SNELweg.

Een autostrade is een baan voorbehouden voor motoriserend vervoer. Het is per definitie geen baan voor fietsers, voetgangers etc.

Als een auto in 6de versnelling aan 2000 toeren aan 170km/h kan rijden, waar maak jij dan een probleem van?

Jean-Marie Dedecker
29 januari 2007, 17:27
omdat ik het niet beter kan zeggen dan Pierre Darge hieronder zijn column uit weekend Knack van januari 2005

"Ik ben geen autojournalist, zoals weleens beweerd wordt en ik huiver van autojournalistenclubjes. Ik ben journalist tout court omdat de wereld zoveel meer te bieden heeft dan verstelbare nokkenassen of vlakke koppelcurves. Ik hou van auto’s zoals ik van vrouwen, design, reizen, poëzie of horloges hou : met passie.
Maar boven alles hou ik van vrijheid. Noem me een liberaal (geen VLDer) die van een zo groot mogelijke verscheidenheid houdt en die vrijheid van kiezen als een te koesteren kwaliteit van de burgerlijke maatschappij beschouw. Daarom voel ik me met de dag ongemakkelijker in een maatschappij waarin de keuzemogelijkheden in snelwegtempo worden opzij geschoven voor wat de Fransen la pensée unique noemen - politieke correctheid, die ik aanvoel als politieke verstarring. Waarin rokers als pestlijders worden behandeld, de automobilisten als de grote boeman en vrouwen die hun carrière opzij zetten om zelf voor hun kinderen zorgen voor truttig worden aanzien.
Die passies en die liberale geest maken me evenwel niet blind. Ik weet dat auto’s voor vrijheid, schoonheid en mobiliteit hebben gezorgd maar ik besef verdomd goed dat ze ook vervuilen en verkeerslachtoffers maken. Al leren de feiten ons dat beide nadelen in versneld tempo afgebouwd worden. Moderne auto’s vervuilen honderd keer minder dan hun voorgangers van twintig jaar geleden en met het aantal verkeersslachtoffers per gereden kilometer (de enige serieuze waardemeter) gaat het sinds meer dan twintig jaar continu omlaag. Dat is niet de verdienste van de huidige regering. Dat resultaat zou nog veel beter kunnen als inzittenden gewoon hun gordel vastklikten en chauffeurs met autorijden bezig waren i.p.v. met telefoneren, lezen, dromen of discussiëren. Omdat de grote oorzaak van verkeersongevallen niet in de eerste plaats overdreven snelheid is maar een gebrek aan aandacht, zoals de Gentse politierechter Dirk Verstuyft In Touring onlangs nog terecht duidelijk maakte. Anderzijds lopen ook de voordelen achteruit : vlotte mobiliteit is nog slechts een vaag begrip, het gevoel van vrijheid dat rijden eens zo aantrekkelijk maakte is ingeperkt door vaak absurde snelheidsbeperkingen, niet gesychroniseerde verkeerslichten, files, verkeersdrempels, het toenemend aantal weggebruikers en voortsukkelende mini-auto’s met chauffeurs zonder rijbewijs.
Over de schoonheid kan ik kort zijn : de elegantie die in auto’s aan het eind van de jaren dertig haar absolute hoogtepunt bereikte, heeft plaats gemaakt voor aërodynamische efficiëntie en functionaliteit : auto’s zijn praktischer geworden, het verbruik is fors gedaald, de efficiëntie van de motoren verhoogd, de actieve en passieve veiligheid zijn op spectaculaire wijze toegenomen. En met de verkiezing van de hybride Toyota Prius tot de auto van het jaar heeft de jury voor het eerst sinds lang een zinnige en ecologisch verantwoorde keuze gemaakt.
De gemiddelde auto mag dan een stuk saaier geworden zijn toch kopen jaarlijks meer dan één miljoen Belgen er een en geen land ter wereld produceert zoveel auto’s per inwoner als België. En weer is het niet goed. Automobilisten mogen belastingen en taksen betalen voor de aankoop, het in het verkeer brengen, het rijden, het parkeren, het herstellen, het veiliger maken, het verzekeren of het voltanken van hun auto, als ze voor een softroader (een ‘kloteauto’ volgens minister Landuyt) kiezen worden ze met de vinger gewezen.
Ik ben in het algemeen zuinig met energie, doe mijn verplaatsingen in de stad te voet of met de vouwfiets. Maar ik haal weleens de Porsche van stal voor een uurtje puur rijgenot, zoals anderen naar voetbal gaan kijken of hoerenlopen. Voetbal zegt me niks en hoeren boeien me evenmin, maar het komt geen moment in me op om de voorkeuren van anderen in vraag te stellen. Laat staan ze te verbieden.
Omdat de vrijheid me zo lief is."

Duvelke
31 januari 2007, 20:50
Een autostrade is een snelweg. Het zit in het woord: SNELweg.

Een autostrade is een baan voorbehouden voor motoriserend vervoer. Het is per definitie geen baan voor fietsers, voetgangers etc.

Als een auto in 6de versnelling aan 2000 toeren aan 170km/h kan rijden, waar maak jij dan een probleem van?
milieu

schaduwrijk
31 januari 2007, 21:47
op de snelweg kan ergens volgen, maar op een baantje ergens tussen 2 dorpen,...levensgevaarlijk, zeker zonder fietspad/voetpad

drosophila
31 januari 2007, 22:42
Niet eens zélf maar toch compleet n�*�*st de kwestie euh, "antwoorden".
Faut le faire, meneer Dedecker.

(overigens: wat een pathetische nonsens is dat daar in die laatste alinea van Pierre Darge? Alsof iemand hem zijn sporadisch ritje met zijn Porche wil verbieden...)

drosophila
31 januari 2007, 22:46
Een autostrade is een snelweg. Het zit in het woord: SNELweg.

Een autostrade is een baan voorbehouden voor motoriserend vervoer. Het is per definitie geen baan voor fietsers, voetgangers etc.

Als een auto in 6de versnelling aan 2000 toeren aan 170km/h kan rijden, waar maak jij dan een probleem van?

milieu

maar ook de andere weggebruikers.
Het mantra van jullie, snelheidsmaniakken, is toch altijd: "'t is niet de snelheid maar het snelheidsVERSCHIL dat gevaarlijk is".
Welaan dan.