PDA

View Full Version : Brussel


amydal
4 februari 2007, 13:39
Brussel is de hoofstad van Vlaanderen, en dat moet zo blijven in een onafhankelijk Vlaanderen
Ik had graag even gepeil wat Mr. Dedecker daar over denkt, en waar "uw lijst" achter staat. Hoort Brussel volgens u bij het onafhankelijke Vlaanderen en hoe wilt u dat bewerkstelligen?

Jean-Marie Dedecker
28 februari 2007, 17:52
Brussel is de hoofstad van Vlaanderen, en dat moet zo blijven in een onafhankelijk Vlaanderen
Ik had graag even gepeil wat Mr. Dedecker daar over denkt, en waar "uw lijst" achter staat. Hoort Brussel volgens u bij het onafhankelijke Vlaanderen en hoe wilt u dat bewerkstelligen?

Het probleem Brussel is het duurste van ons land. Geef Brussel een statuut van een soort "Washington DC" en laat de brusselaars per referendum beslissen waar ze naartoe willen. Dit is democratie.
De verfransing van Brussel is nog versneld omdat 52% van de hoofdstadbewoners van allochtone afkomst zijn en nederlands bij hen gedegradeerd is tot de derde taal.

Rob LMR
28 februari 2007, 18:26
Dedecker,

Is het niet spijtig dat een dubbeltalige en historische regio (het oude Brabant) moet splitsen? Terwijl bijvoorbeeld de economische realiteit in Waals-Brabant dichter aanleunt bij Vlaams Brabant dan bij de rest van Wallonië?

Of, anders gezegd, is de cultureel-historische identiteit van de Belg niet meer bepaald door zijn provinciale kring dan door zijn taal? Zoals Limburg ook historische banden heeft met Luik, ook economisch gezien erbij aanleunt, en de inwoners zich veel liever Limburgers noemen dan Vlaming (iets dat van elke belgische provincie te zeggen valt).

(Zie voor meer argumenten trouwens mijn discussie die ik al een tijdje geleden heb geopend: "Brussel, Komen en Vlaanderen onafhankelijk", op http://forum.politics.be/showthread.php?t=78293).

Nog anders gezegd, is België niet ten dele kapotgemaakt door de ondemocratische opsplitsing in Vlaanderen en Wallonië, waarbij alle ministers in de feiten maar de helft van de bevolking vertegenwoordigen?

Kallikles
1 maart 2007, 16:46
Het probleem Brussel is het duurste van ons land. Geef Brussel een statuut van een soort "Washington DC" en laat de brusselaars per referendum beslissen waar ze naartoe willen. Dit is democratie.
De verfransing van Brussel is nog versneld omdat 52% van de hoofdstadbewoners van allochtone afkomst zijn en nederlands bij hen gedegradeerd is tot de derde taal.

Is dat niet een beetje een arrogant standpunt? België heeft tot nu niets, maar dan ook niets gedaan om van Brussel de Europese hoofdstad te maken. Integendeel, ze hebben dit gesaboteerd door communautair gezever, corruptie, wanbestuur, enzovoort.

Nu is Brussel inderdaad het belangrijkste administratieve centrum van de Europese Unie, vooral omdat het centraal ligt tussen Bonn, Londen en Parijs. Bonn is echter gedegradeerd tot een administratief centrum en het zwaartepunt van de EU verschuift oostwaarts.

Welke meerwaarde heeft Brussel als hoofdstad van Europa t.o.v. Praag, Bratislava, Krakau of Kaunas? Welke voorstellen doet u voor een strategisch plan voor Brussel?