PDA

View Full Version : kiesdrempel


Gentenaar
12 februari 2007, 15:11
Het is bekend dat kleine partijen als Spirit, N-VA, Vivant en Vlott door de kiesdrempel op zich niet meer levensvatbaar zijn, en zich moeten alliëren met grotere partijen om toch nog op het politiek toneel te kunnen blijven. Voor Groen! hangt de kiesdrempel als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de weinige verkozenen die er nog zijn, en voor een heel aantal kleinere partijen, zelfs partijen die al jaren bestaan, blijft media-aandacht, subsidie en het hebben van verkozenen een utopie door het loodzware 5% minimum.
Enkel een steenrijke of reeds bekende figuur of groepering kan nog uit het niets naar 5% gaan, maar zelfs de elitaire clique rond Dedecker heeft er nog nachtmerries over.

Mijn vraag:
wanneer komt het eerste initiatief om deze ondemocratische regel ongedaan te maken, en zal uw handtekening onder dergelijk voorstel staan?

jef
12 februari 2007, 21:08
Dat groen wakker ligt van de 5% norm daar heb ik eindeloos plezier van, zij hebben de wet zelf goedgekeurd, mar dat was nog in de periode dat ze zeker waren van hun succes.

Geert Lambert
12 februari 2007, 22:11
Zodra ik een mogelijke parlementaire meerderheid zie, zal ik zo'n voorstel ondersteunen.

Maar: laat ons niet vergeten dat de kiesdrempel ook vroeger bestond, toen de arrondissementen veel kleiner waren en de drempel veel veel hoger lag. Maar bvb. in de provincie Antwerpen is de kiesdrempel wel erg nadelig geweest.


Geert

Leo
13 februari 2007, 09:05
Laat ons eerlijk blijven. Iedereen gelijk voor de wet betekent dat met pakweg 7350000 kiezers en 150 rechtstreeks verkozenen iedere 49000 stemmen recht geven op één zetel. Punt, uit. De rest is volksverlakkerij: met de kiesdrempel wordt dat 367500 stemmen vóór er een zitje ter beschikking komt. Reken en tel: hoeveel kiezers worden op die manier niet gehoord in het parlement?
Dat de kiesdrempel versplintering tegengaat is een doorzichtige uitvlucht, als je ziet dat er nu koalities gevormd worden van allen tegen één. Dát is pas versplintering. Demokratie is niet gemakkelijk, akkoord. En dat in de uitvoerende macht de grootste gemene deler gezocht wordt is logisch en onvermijdelijk. Maar de botte weigering in de wetgevende macht de mening van zoveel burgers zelfs maar te horen door ze van te voren uit te sluiten in de volksvertegenwoordiging is gewoon misdadig. Niet meer of niet minder. Dat kan je op geen enkele manier verdedigen.

Geert Lambert
13 februari 2007, 19:17
akkoord hoor!


geert