PDA

View Full Version : Illegaal wapentransport


Edina
17 februari 2007, 12:24
Vorige week werd bekend dat er een via de haven van Antwerpen tankonderdelen zijn beland in Eritrea en dan nog wel op het moment dat dit land in een bloederig conflict verkeerde met zijn buurland Ethiopië. Nochtans was de douane op de hoogte dat het bedrijf niet over de vereiste vergunningen beschikte en werd er initieel beslag gelegd op de goederen. Toen de opslagkosten echter te hoog opliepen, werd een minnelijke schikking getroffen met het bedrijf. Met de ondertussen gekende gevolgen.

Ik begrijp niet dat de wet een mogelijkheid voorziet om - ook al is het onder voorwaarden - een minnelijke schikking te treffen met firma's die een poging deden om illegaal wapens te leveren aan een land in oorlog en al helemaal niet dat wanneer die voorwaarden worden overtreden daar geen enkel gevolg aan wordt gegeven of aan kan gegeven worden.

Het nieuws kreeg slechts weinig aandacht in onze media en bij mijn weten werd hierover ook in het parlement geen enkele vraag gesteld.

Aangezien ik op de wesite van uw partij las dat SPIRIT "wil dat België op internationaal vlak een voortrekkersrol speelt inzake pacifisme", vroeg ik mij af of uw partij enig gevolg heeft gegeven aan deze affaire. En zo niet of uw partij dat alsog van plan is. Want het is duidelijk dat er iets schort aan de regelgeving hier.

jurgen79
17 februari 2007, 12:42
Niets ;-)
Kan jij iets tegen drugstraffiek ondernemen? Nee, enkel maar doorgedreven controleren.
Wat is er voor doorgedreven controle nodig? Veel geld.
Wat hebben we niet voor een correct beleid te voeren? Geld.
Voor wat de linksen geld hebben moet ik je niet meer vertellen zeker? :roll:

Laat ons duidelijk zijn dat Spirit tegen alle wapenbezit is, tegen de illegale handel en wandel NIET kan/wil optreden en daarom maar de sportschutters gaat bekampen om deze hun hobby/sport kapot te maken.
Dus op de nek van de sportschutter en legaal wapenbezitter trachten ze zo hun beleidspunten door te drukken, terwijl er aan de illegale handel en wandel totaal niets ondernomen wordt.

Het links beleid faalt enorm...laat dit voor de zoveelste keer duidelijk zijn.

Edina
17 februari 2007, 14:33
Niets ;-)
Kan jij iets tegen drugstraffiek ondernemen? Nee, enkel maar doorgedreven controleren.
Wat is er voor doorgedreven controle nodig? Veel geld.

Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Het betreft hier een onderschepte lading waaraan geen gepast gevolg werd gegeven! Daar kan wel degelijk iets aan veranderen door de regelgeving aan te passen.

Edina
17 februari 2007, 22:58
Blijkbaar stelde uw partijgenoot Lionel Vandenberghe wel degelijk een vraag hierover in het parlement. Maar in tegenstelling tot hem ben ik niet zo tevreden met de antwoorden van Didier Reynders. Hij verschuilt zich achter de geheimhoudingsplicht op de meest delicate vragen. En gaat daarbij mooi uit de weg dat dit incident aantoont dat de bestaande regelgeving ontoereikend is. Is uw partij van plan om hier nog een verder gevolg aan te geven?

15 februari 2007 - Mondelinge vraag nav MO-bericht: 91 containers vol tankonderdelen naar explosieve Hoorn van Afrika

Mondelinge vraag van de heer Lionel Vandenberghe aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en aan de minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid over «een mogelijke illegale wapenuitvoer vanuit België naar Eritrea»

Lionel Vandenberghe –

Volgens een bericht in het maandblad MO zouden een negentigtal containers met tankonderdelen en een veertigtal militaire vrachtwagens vanuit de haven van Antwerpen via de haven van Rotterdam vervoerd zijn naar Eritrea. Naar verluidt zou de Antwerpse douane in 1998 dit transport aan de ketting hebben gelegd omdat de exportvergunning voor Eritrea niet in orde was. Blijkbaar kreeg de exporteur later, in december 2002, in een minnelijke schikking toestemming om de goederen naar een bedrijf in de haven van Rotterdam te verschepen. Die goederen zijn niet in Rotterdam toegekomen, maar naar Eritrea verscheept. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, de heer Bot, zou de Belgische autoriteiten verzocht hebben om dit schip terug te roepen, maar België zou niet gereageerd hebben. De Verenigde Naties verbieden de export van wapens naar een aantal landen die verwikkeld zijn in conflicten, zoals onder meer Eritrea. Mochten deze gegevens kloppen, dan overtreedt België dit VN-embargo.

Heeft de minister weet van deze wapenuitvoer?

Is hier sprake van illegale wapenuitvoer?

Klopt het dat de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken over deze zaak contact heeft opgenomen met ons land en zo ja, hoe heeft de minister daarop gereageerd?

Welke procedures en controles hanteert ons land om illegale wapentransport te voorkomen en te controleren?

Hoeveel overtredingen van het VN-wapenembargo hebben de douanediensten de voorbije vijf jaar geregistreerd?

Met welk bedrijf werd de minnelijke schikking getroffen? Vermeldt de minnelijke schikking hoe het vervoer moest plaatsvinden? Vervoer over land is gemakkelijk te controleren, vervoer over zee daarentegen veel moeilijker, zoals uit de feiten blijkt.

Stond het Rotterdamse bedrijf EP Shipping - zoals de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Bot aangaf- in de minnelijke schikking vermeld als bestemming? Zo ja, heeft de douane nagegaan of EP Shipping hiervan op de hoogte was?

Indien EP Shipping als bestemming was vermeld, hebben de andere partijen de minnelijke schikking met de Belgische douane dan niet geschonden doordat ze de goederen niet bij EP Shipping hebben afgeleverd? Zo neen, waarom niet? Zo ja, heeft België dan vervolging ingesteld tegen de overtreders?

Indien de inhoud van de minnelijke schikking vertrouwelijk is, zoals blijkt uit een verklaring van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, op welke wettelijke basis steunt die vertrouwelijkheid dan? Hoe kan het vertrouwelijk karakter worden opgeheven?

De heer Didier Reynders, vice-eersteminister en minister van Financiën. –

De 91 containers met tankonderdelen en 40 militaire vrachtwagens kwamen in juli 1998 vanuit het Nederlandse Windschoote in Antwerpen aan. Het materieel is vermoedelijk van het vroegere Oost-Duitse leger afkomstig. De containers met tankonderdelen werden deels over de weg en deels per spoor als vrije goederen vanuit Nederland naar België verzonden. Bij aankomst in Antwerpen stelde de Belgische douane bij een controle vast dat het om militaire goederen ging. Omdat ze vreesde voor uitvoer uit Europa, startte de douane een onderzoek. Dat resulteerde in de vaststelling van een poging tot inbreuk op de Belgische wapenwet van 5 augustus 1991. Gezien de omvang van de goederen, werden ze ter plaatse in beslag genomen. De eigenaar van de goederen betwistte van bij het begin de vaststellingen van de douane, zowel wat de poging tot overtreding van de wapenwet betreft, als wat de militaire aard van de goederen betreft. Het geschil werd vervolgens ingeleid bij de correctionele rechtbank van Antwerpen, die de Administratie der Douane en Accijnzen in het gelijk stelde.

Vier jaar later, in december 2002, aanvaardde de overtreder in hoger beroep een schikking. De voorwaarden hiervan waren conform met de bepalingen van de wapenwet van 5 augustus 1991. Er werd onder meer overeengekomen dat de goederen terug naar het land van herkomst zouden gaan, meer bepaald naar Rotterdam. Om de controle van het transport te garanderen, diende het transport over zee en met één vervoermiddel te gebeuren. Gelet op de aard van de goederen bracht de Belgische douane de Nederlandse autoriteiten tijdig van het transport op de hoogte. Daarmee was de overtreding in België afgehandeld.

Er werd door België geen embargo geschonden. Op het ogenblik van de vaststelling van de feiten waren de goederen in het vrije verkeer. In de schikking werd bepaald dat de goederen binnen de Europese Gemeenschap terug naar de lidstaat van herkomst dienden te worden gezonden. Aangezien de goederen in het vrije verkeer van België naar Nederland werden verzonden, werd de wapenwet van 5 augustus 1991 niet overtreden. Er heeft dus geen illegale wapenuitvoer vanuit België plaatsgevonden.

Half januari 2007 werd de administratie der douane en accijnzen informeel door de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging van de Europese Unie in kennis gesteld van een ontwerp van antwoord op vragen over wapenleveringen naar Eritrea die in het Nederlandse parlement werden gesteld. Deze tekst liet uitschijnen dat de illegale uitvoer van deze goederen vanuit Rotterdam mede te wijten was aan het feit dat de Belgische douane de Nederlandse autoriteiten laattijdig verwittigde dat de zending van Antwerpen naar Rotterdam vertrok. De administratie der douane en accijnzen heeft hierop gereageerd met het voorstel de tekst aan te passen in de zin dat de Belgische douane de Nederlandse autoriteiten meermaals en tijdig op de hoogte stelde van de komst van de zending. In het definitieve antwoord werd met dit voorstel rekening gehouden zodat daaruit niet meer kon worden afgeleid dat de illegale uitvoer mede te wijten zou zijn aan een fout van de Belgische douane.

De douane verifieert goederen wanneer ze voor een douaneregeling worden aangegeven. Deze verificatie moet het mogelijk maken enerzijds na te gaan of de zendingen die niet vergezeld zijn van een vergunning in wezen niet aan een vergunning zijn onderworpen en anderzijds of de goederen waarvoor wel een vergunning wordt overgelegd wel degelijk overeenstemmen met de gegevens van de vergunning. Bij twijfel wordt overgegaan tot materiële verificatie.

De douane werkt heel nauw samen met de diensten die enige bevoegdheid hebben inzake de materie. Deze diensten zijn onder meer de FOD Buitenlandse Zaken, Economische Zaken, Justitie, Binnenlandse Zaken, Defensie en de regionale diensten die vergunningen afleveren. Daarnaast beschikt de douane over een permanentie bij de nationale opsporingsdienst. Tevens wordt informatie tussen de Europese douaneautoriteiten uitgewisseld in het kader van de wederzijdse bijstand, zoals bepaald in verordening 515 van 1997. Ook heeft de douane verschillende akkoorden voor informatie-uitwisseling met landen van buiten de Europese Unie gesloten. Daarom maakt de douane ook gebruik van alarmberichten. Zodra verdacht verkeer van goederen wordt gesignaleerd, worden de controlerende ambtenaren daar bijna onmiddellijk van op de hoogte gebracht. Er wordt opdracht gegeven de goederen tegen te houden en, afhankelijk van de gesignaleerde feiten, op zijn minst een zeer grondige verificatie uit te voeren. Rekening houdend met het Beneluxverdrag zijn alle wapens die België binnenkomen of buitengaan aan een vergunning onderworpen. Op grond van deze vergunningswetgeving worden veel embargo’s in België gecontroleerd. Uit de inbreuken die de douane op deze wetgeving vaststelt, valt niet af te leiden of de inbreuk al dan niet een wapenembargo betreft.

Op de vragen over een aantal van de beslissingen van douane en accijnzen kan ik geen gedetailleerd antwoord geven. Artikel 320 van de algemene wet inzake douane en accijnzen verplicht de administratie der douane en accijnzen en haar ambtenaren tot de meest volstrekte geheimhouding aangaande alle zaken waarvan zij in de uitoefening van hun taak kennis krijgen. Daartoe behoort ook het afsluiten van een transactie. Er kan enkel een uitzondering worden gemaakt voor de mededeling van gegevens aan andere overheidsdiensten, bijvoorbeeld administraties van de Staat, de gemeenschappen en de gewesten of aan gerechtelijke instanties voor zover zij die nodig hebben om hun wettelijke of bestuursrechtelijke taken te kunnen uitoefenen. De diensten waaraan de gegevens worden verstrekt zijn op hun beurt tot de meeste volstrekte geheimhouding gehouden.

Ik kan niet meer van de inhoud van de transactie onthullen dan ik al deed in antwoord op vorige vragen.

Mocht de senator meer detailinformatie wensen, dan kan de Senaatscommissie voor de Financiën en de Economische Aangelegenheden altijd de directeur–generaal van de afdeling Douane en Accijnzen van mijn departement horen. Alle ambtenaren moeten echter de geheimhoudingsplicht nakomen.

Lionel Vandenberghe –

Ik dank de minister voor zijn uitvoerige uitleg. Mijn vraag is vooral toekomstgericht.

In het antwoord van uw Nederlandse collega worden verwijten over en weer gestuurd. Uit de documenten blijkt dat de Belgische douane vrij consequent is opgetreden.

Met dergelijke transporten moeten we in het vervolg wel zeer omzichtig omspringen. Dat een kapitein onderweg vrachtbrieven kan veranderen, roept bij mij toch een aantal bedenkingen op.

Ik besef heel goed dat hierbij een groot aantal landen zijn betrokken : Duitsland, Engeland, Denemarken, en zelfs Egypte. Er moeten dus ook zeer degelijke internationale afspraken worden gemaakt.

De heer Didier Reynders, vice-eersteminister en minister van Financiën. –

Dezelfde aanpak geldt voor alle landen, niet alleen voor de EU- lidstaten. In de toekomst kunnen we het altijd beter proberen te doen.

Geert Lambert
18 februari 2007, 23:43
Zoals je ziet hebben we er wel iets mee gedaan en zoals je kunt lezen heeft Lionel niet zomaar gezegd dat hij de minister steunde.

Feit is dat dit dossier blijkbaar op een fout van Nl rust. Niettemin willen we derglijke zaken verhinderen, wat niet wil zeggen dat zo'n fouten nooit zullen voorvallen, net zoals er wel altijd mensen zullen zijn die wapens bijzonder leuk en tof vinden. Spijtig!


Geert

Edina
18 februari 2007, 23:49
De vraag was of de bestaande regelgevingen in België niet moeten aangepast worden. Is het normaal dat er uberhaupt een minnelijke schikking kan getroffen worden met bedrijven die een poging deden tot illegale wapenhandel naar een land in oorlog? En is het normaal dat wanneer de voorwaarden van die minnelijke schikking worden overtreden dat bedrijf dan niet meer kan vervolgd worden? Dat heeft niets met internationale afspraken te maken, maar alles met de Belgische wetgeving. Ik vind het nogal gemakkelijk om de zwarte piet zomaar door te spelen naar Nederland. Ook daar zijn fouten gebeurd natuurlijk, maar het incident zou op zijn minst aanleiding moeten zijn om de bestaande regelgeving in België te herbekijken. En daar zie ik jammer genoeg geen enkele aanzet toe!

jurgen79
18 februari 2007, 23:52
De vraag was of de bestaande regelgevingen in België niet moeten aangepast worden. Is het normaal dat er uberhaupt een minnelijke schikking kan getroffen worden met bedrijven die een poging deden tot illegale wapenhandel naar een land in oorlog? En is het normaal dat wanneer de voorwaarden van die minnelijke schikking worden overtreden dat bedrijf dan niet meer kan vervolgd worden? Dat heeft niets met internationale afspraken te maken, maar alles met de Belgische wetgeving. Ik vind het nogal gemakkelijk om de zwarte piet zomaar door te spelen naar Nederland. Ook daar zijn fouten gebeurd natuurlijk, maar het incident zou op zijn minst aanleiding moeten zijn om de bestaande regelgeving in België te herbekijken.

Om wat te doen? De aankoop onmogelijk te maken bij buitenlandse wapenleveranciers en enkel nog maar bij ons eigen F.N. te kopen? Gaan we wel heel wat dingen mislopen en moet de belgische staat investeren in F.N. om het leger compleet te bevoorraden. Zo werkt het niet.

Geert Lambert
18 februari 2007, 23:53
Laat ons idd als er gaten zijn, die dichten en niet met een minnelijke schikking dergelijke lmisdaden laten afkopen.

Suggesties?

Edina
18 februari 2007, 23:58
Mij lijkt het logisch dat een bedrijf dat illegaal wapens probeert te verpatsen aan een land in oorlog geen kans moet krijgen op een minnelijke schikking. De goederen zouden m.a.w. gewoon in beslag genomen moeten worden. Zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurt met namaak produkten.

En als er dan toch een minnelijke schikking wordt getroffen onder voorwaarden, dan moet het bedrijf bij een schending van die voorwaarden vervolgd kunnen worden. Het is immers duidelijk dat de kapiteitn van het schip die vrachtbrief niet op eigen initiatief heeft aangepast.