PDA

View Full Version : Vlaamse Grondwet


Tantist
23 februari 2007, 13:00
Bijna alle Vlaamse partijen, ook de CD&V, hebben al laten vallen dat ze een Vlaamse Grondwet willen invoeren, zoals dat ook het geval is in vele andere federale staten zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de USA.

Hoe staat u er tegenover? En waarom blijft het enkel bij praten?

lomeanor
23 februari 2007, 19:20
Goede vraag. Uw partij heeft zelfs een ontwerp gemaakt.

Wat heeft uw partij al gedaan om dit ontwerp te realiseren?

Walter Vandenbossche
24 februari 2007, 09:54
Een Vlaamse grondwet moet ook durven uitspraak doen over haar Hoofdstad. Er wordt natuurlijk veel onzin vertelt over 'grondwet'. Di is staatsvorming, en ik wil België behouden, als staatsentiteit.

lomeanor
24 februari 2007, 10:59
Dit is staatsvorming, en ik wil België behouden, als staatsentiteit.

Blijkbaar net op tijd dat ik stop met stemmen op CD&V-NVA.

Het was een zeer moeilijke beslissing voor mij om daar mee op te houden, want ik ben Vlaamsgezind en katholiek. Ik heb me dan ook altijd geïdentificeerd met de VU/NVA en de Christendemocratie. In het begin bejubelde ik dan ook het kartel, omdat ik zo geen keuze diende te maken.

Na u dit te horen zeggen, ben ik er echter van overtuigd dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Uw partijgenoot zei hier al eerder dat de CD&V niet Christelijk was (enkel Christen-democratisch). Nu zegt u dat de CD&V niet Vlaams is. Er rest mij dus geen andere keuze dan mijn stem aan een ander te geven, al gebeurt dat met grote spijt, want ooit had ik zeer veel vertrouwen in dit kartel.

Tantist
24 februari 2007, 14:06
Een Vlaamse grondwet moet ook durven uitspraak doen over haar Hoofdstad. Er wordt natuurlijk veel onzin vertelt over 'grondwet'. Di is staatsvorming, en ik wil België behouden, als staatsentiteit.

Staatsvorming? Waar ziet u de staatsvorming in Duitsland (bv .http://www.bayern.landtag.de/pdf_internet/Bavarian_Const(1).pdf)

Zwitserland: bv http://www.admin.ch/ch/f/rs/131_212/index.html

USA: http://www.leg.state.fl.us/Statutes/index.cfm?Mode=Constitution&Submenu=3&Tab=statutes

Oostenrijk: http://neu.burgenland.at/Images/Landes-Verfassungsgesetz_tcm12-25540.pdf

Brazilië: http://www.setre.ba.gov.br/arquivos/constituicao_ba.pdf

Argentinië: http://www.lahueya.com.ar/index/constituciones/provcatamarca.htm

Kortom, ik vrees dat u niet weet waar u over praat. Het is abnormaal dat in een federale staat de deelstaten geen grondwet hebben. Enkel in België is dit mogelijk.

Tantist
24 februari 2007, 14:10
Blijkbaar net op tijd dat ik stop met stemmen op CD&V-NVA.

Het was een zeer moeilijke beslissing voor mij om daar mee op te houden, want ik ben Vlaamsgezind en katholiek. Ik heb me dan ook altijd geïdentificeerd met de VU/NVA en de Christendemocratie. In het begin bejubelde ik dan ook het kartel, omdat ik zo geen keuze diende te maken.

Na u dit te horen zeggen, ben ik er echter van overtuigd dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Uw partijgenoot zei hier al eerder dat de CD&V niet Christelijk was (enkel Christen-democratisch). Nu zegt u dat de CD&V niet Vlaams is. Er rest mij dus geen andere keuze dan mijn stem aan een ander te geven, al gebeurt dat met grote spijt, want ooit had ik zeer veel vertrouwen in dit kartel.

Ik ben ook tot die conclusie gekomen, maar die is niet erg relevant in deze discussie. Wat ik erg vind, is dat een leek als ik weet de deelstaten een grondwet horen te hebben en een beroepspoliticus blijkbaar niet eens weet dat dit nota bene kan...

Kim
24 februari 2007, 14:16
Blijkbaar net op tijd dat ik stop met stemmen op CD&V-NVA.

Het was een zeer moeilijke beslissing voor mij om daar mee op te houden, want ik ben Vlaamsgezind en katholiek. Ik heb me dan ook altijd geïdentificeerd met de VU/NVA en de Christendemocratie. In het begin bejubelde ik dan ook het kartel, omdat ik zo geen keuze diende te maken.

Na u dit te horen zeggen, ben ik er echter van overtuigd dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Uw partijgenoot zei hier al eerder dat de CD&V niet Christelijk was (enkel Christen-democratisch). Nu zegt u dat de CD&V niet Vlaams is. Er rest mij dus geen andere keuze dan mijn stem aan een ander te geven, al gebeurt dat met grote spijt, want ooit had ik zeer veel vertrouwen in dit kartel.

CD&V is nooit een partij geweest die voluit voor separatisme ging en zal dat ook nooit worden. N-Va mag dan wel in kartel zijn met CD&V, N-Va is en blijft de kleinere speler binnen dit kartel en zal CD&V niet tot een eis voor separatisme kunnen overhalen (tenzij CD&V zelf die kaart zou trekken, maar dat zie ik hen de eerstkomende jaren niet doen).

the_dude
24 februari 2007, 14:50
Hoe is het eigenlijk verkocht geworden dat een stad, gelegen in een andere geografische streek, hfdstad van Vlaanderen is geworden?
Elke geschiedkundige weet toch dat Brugge de hoofdstad van Vlaanderen is en geen enkele postjescreeërende politieker die dat zal veranderen. :p

Jong N-VA'er
24 februari 2007, 15:49
Dan voorspel ik nog rauwe tijden voor CD&V: dankzij N-VA werd de partij uit de sloot gehaald. Als jullie de N-VA en haar stemmers kwijtraken, dan zal de partij weldra nog 15 % waard zijn. En dat hebben de oude partijgangers niet door. Vlaanderen is niet meer katholiek, zelfs niet meer christend-democraat (ik ben zelfs vrijzinnig!) en ofwel moeten jullie meegaan met jullie tijd: hervormen zoals de CDA in Nederlands, of herleid worden tot een partij als de Nederlandse Christen-Unie.
Trouwens: best zielig dat jullie in Brussel gedomineerd worden door een stelletje Franssprekende pummels die geen barst afweten hoe je een gemeente of openbare dienst moet besturen!

Kim
24 februari 2007, 16:19
Dan voorspel ik nog rauwe tijden voor CD&V: dankzij N-VA werd de partij uit de sloot gehaald.

Met alle respect: N-Va had CD&V nodig om boven de kiesdrempel te geraken, niet omgekeerd!

Jong N-VA'er
24 februari 2007, 22:29
Met alle respect: N-Va had CD&V nodig om boven de kiesdrempel te geraken, niet omgekeerd!

Reken in de Vlaamse verkiezingen eens de N-VA weg. Doen!

Patrik
25 februari 2007, 06:17
Reken in de Vlaamse verkiezingen eens de N-VA weg. Doen!

De NVA haalt zeker geen 5% en nog veel minder.

En als ze BHV nog niet gesplitst krijgen wat dan van een onafhankelijk
Vlaanderen?

Het NVA wil door het kartel de postjes van de mandatarissen veilig stellen.

Ze hebben geen enkele invloed op het beleid.

Trouwens de hele heisa rond BHV heeft eens te meer bewezen dat de
Vlamingen nog steeds de minderwaardige knechtenrol spelen in dit
onzalig land. Zelfs de grondwet kan niet toegepast worden laat staan dan
de taalwetgeving.

De ogen van 25% Vlamingen zijn reeds open gegaan en alleen een volstrekte meerderheid voor het VB zal onze problemen oplossen.

Van 1% tot 25% in 25 jaar en nu naar 50% de volgende tien jaar!

Wij doen het en schrijven deze onheilzame staat naar de geschiedenisboeken.

Kim
25 februari 2007, 10:16
Reken in de Vlaamse verkiezingen eens de N-VA weg. Doen!

Dat doe ik nu al... 8-)

ilfalco
25 februari 2007, 10:47
Feit is dat cdenv apart veel minder scoort dan samen opgeteld...

Ook haar vlaamse nep-imago dat ze (tegen haar eigen zin maar onder druk van het VB) probeert te creeeren zou dan nog ongeloofwaardiger zijn .

Met een voorzitter als vandeurzen... Dan mogen ze blij zijn dat ze 15% halen.

lomeanor
25 februari 2007, 11:39
Feit is dat cdenv apart veel minder scoort dan samen opgeteld...

Ook haar vlaamse nep-imago dat ze (tegen haar eigen zin maar onder druk van het VB) probeert te creeeren zou dan nog ongeloofwaardiger zijn .

Met een voorzitter als vandeurzen... Dan mogen ze blij zijn dat ze 15% halen.

Ik denk dat dat inderdaad de kern van de zaak is. Er stemmen meer mensen op het kartel CD&V-NVA dan dat er op de partijen afzonderlijk zouden doen.

CD&V geeft aan de NVA de zekerheid om de kiesdrempel te halen, wat kiezers af zou schrikken mocht de partij alleen opkomen. De NVA geeft de CD&V een Vlaams imago, waarmee ze kiezers winnen (cfr Verhofstadt in het begin van de jaren '90).

Het is een symbiose. Beide partners hebben elkaar nodig. Net daarom vrees ik dat dit kartel nog lang zal blijven duren.

ilfalco
25 februari 2007, 14:04
Het probleem is wel dat je het fenomeen gaat krijgen dat de cdenv op den duur wel nog zonder de n-va kan. Maar omgekeerd niet meer.

Dus voor de n-va is het nog belangrijker om bij de cdenv te zijn dan omgekeerd. Aangezien die partij het niet veel meer uitmaakt hoeveel stemmen ze halen eens ze aan de macht zijn.

Zoals bij de VLD. Je kan die partijen perfect vergelijken op communautair gebied.

vergelijk de n-va gerust met vivant... Niet helemaal hetzelfde maar het gaat die weg op.

vergelijk het met een verslaving. hoe langer je eraan zit hoe afhankelijker je ervan wordt en hoe meer je geassocieerd zult worden met de grotere kartepartner.

nu de n-va ook het onafhankelijkhiedsstreven begraven heeft ( of in de koelkast egzet) kan een vlaams-nationalist enkel nog VB stemmen.
En het is ook de enige partij waarlangs men via de stembus kan laten weten wat men denkt van Belgie en of het onafhnakelijkheidsstreven al dan niet veld wint.

Het is niets voor niets dat het koningshuis begint te blunderen en zich politiek gaat moeien.

kort gezegd. De cdenv heeft de n-va vooral nodig om aan de macht te geraken. Daarna veel minder. omgekeerd heeft de n-va de cdenv sowieso nodig...

Dus dat geeft de cdenv een comfortabele positie.

Tantist
25 februari 2007, 19:36
En het gaat weer eens over iets totaal anders dan de Vlaamse Grondwet.

lomeanor
25 februari 2007, 21:32
Vergeef ons, tantist. Het is verleidelijk om op de vorige post in te pikken.

Jan Meuleman
25 februari 2007, 22:35
Een Vlaamse grondwet moet ook durven uitspraak doen over haar Hoofdstad. Er wordt natuurlijk veel onzin vertelt over 'grondwet'. Di is staatsvorming, en ik wil België behouden, als staatsentiteit.

Beste,
Bedoel je dat een Vlaamse grondwet onzin is?

Walter Vandenbossche
26 februari 2007, 09:10
Wij kunnen lang discussieren over de juridische betekenis van 'grondwet'. Vandaag een 'grondwet' stemmen in het Vlaams parlement, druist in tegen de staatkundige structuren van België. Symbolisch kan natuurlijk héél veel in de politiek, maar de staatshervorming loopt niet langs deze weg. Wij zijn nog steeds met twee Gewesten en één Hoofdstedelijk Gewest en drie Gemeenschappen.
Fundamenteel is echter de keuze van de weg die we moeten ingaan : ik ben ervan overtuigd dat een open en eerlijke samenleving tussen Vlamingen Walen en Brusselaars een uitstekend platform vormt voor een sterke Europese, zelf werelddimensie.Dit vereist wetten, afspraken, layouteit, verdraagzaamheid. Ik heb de indruk dat het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid voor U een doel is, geen middel. En je moet - ook van staatshervorming - beter worden. Splitsen is zo makkelijk, je gooit je problemen over de haag, maar wees verzekerd, ze komen via de achterdeur terug binnen. Ik pleit derhalve voor een doorgedreven inzet voor een betere samenleving in Europa, ons land, onze gewesten en onze gemeenschappen. Ik kies voor evenwichten ipv breuken. Darin verschillen we dus.

Jan Meuleman
26 februari 2007, 09:26
Wij kunnen lang discussieren over de juridische betekenis van 'grondwet'. Vandaag een 'grondwet' stemmen in het Vlaams parlement, druist in tegen de staatkundige structuren van België. Symbolisch kan natuurlijk héél veel in de politiek, maar de staatshervorming loopt niet langs deze weg. Wij zijn nog steeds met twee Gewesten en één Hoofdstedelijk Gewest en drie Gemeenschappen.
Fundamenteel is echter de keuze van de weg die we moeten ingaan : ik ben ervan overtuigd dat een open en eerlijke samenleving tussen Vlamingen Walen en Brusselaars een uitstekend platform vormt voor een sterke Europese, zelf werelddimensie.Dit vereist wetten, afspraken, layouteit, verdraagzaamheid. Ik heb de indruk dat het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid voor U een doel is, geen middel. En je moet - ook van staatshervorming - beter worden. Splitsen is zo makkelijk, je gooit je problemen over de haag, maar wees verzekerd, ze komen via de achterdeur terug binnen. Ik pleit derhalve voor een doorgedreven inzet voor een betere samenleving in Europa, ons land, onze gewesten en onze gemeenschappen. Ik kies voor evenwichten ipv breuken. Darin verschillen we dus.

Beste,
Uw antwoord zal duidelijk zijn voor de Vlamingen in Brussel. Van de CD&V heeft men dus niets te verwachten. Bedankt voor het duideliujk te zeggen.

Anna List
26 februari 2007, 09:30
Wij kunnen lang discussieren over de juridische betekenis van 'grondwet'. Vandaag een 'grondwet' stemmen in het Vlaams parlement, druist in tegen de staatkundige structuren van België. Symbolisch kan natuurlijk héél veel in de politiek, maar de staatshervorming loopt niet langs deze weg. Wij zijn nog steeds met twee Gewesten en één Hoofdstedelijk Gewest en drie Gemeenschappen.
Fundamenteel is echter de keuze van de weg die we moeten ingaan : ik ben ervan overtuigd dat een open en eerlijke samenleving tussen Vlamingen Walen en Brusselaars een uitstekend platform vormt voor een sterke Europese, zelf werelddimensie.Dit vereist wetten, afspraken, layouteit, verdraagzaamheid. Ik heb de indruk dat het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid voor U een doel is, geen middel. En je moet - ook van staatshervorming - beter worden. Splitsen is zo makkelijk, je gooit je problemen over de haag, maar wees verzekerd, ze komen via de achterdeur terug binnen. Ik pleit derhalve voor een doorgedreven inzet voor een betere samenleving in Europa, ons land, onze gewesten en onze gemeenschappen. Ik kies voor evenwichten ipv breuken. Darin verschillen we dus.

loyauteit ? wanneer hebben Franstaligen die al getoond ? of respect voor bvb taalwetten ? u raakt hier inderdaad één van de fundamenten ... België is niet levensvatbaar omdat er geen franstalige federale loyauteit bestaat. van staatshervorming naar staatshervorming worden dingen moeizaam geregeld ... en in de praktijk wordt alleen uitgevoerd wat Franstaligen welgevalt (cfr buitenlandse handel, ontwikkelingssamenwerking, plantentuin, Brusselse taalkaders en taalwetgeving ...) allemaal dingen die al geregels werden, meer zelfs, waar al eens een keer Vlaamse toegevingen tegenover stonden ...

Jan Meuleman
26 februari 2007, 09:43
loyauteit ? wanneer hebben Franstaligen die al getoond ? of respect voor bvb taalwetten ? u raakt hier inderdaad één van de fundamenten ... België is niet levensvatbaar omdat er geen franstalige federale loyauteit bestaat. van staatshervorming naar staatshervorming worden dingen moeizaam geregeld ... en in de praktijk wordt alleen uitgevoerd wat Franstaligen welgevalt (cfr buitenlandse handel, ontwikkelingssamenwerking, plantentuin, Brusselse taalkaders en taalwetgeving ...) allemaal dingen die al geregels werden, meer zelfs, waar al eens een keer Vlaamse toegevingen tegenover stonden ...

Alle Brusselse politici die zich voor Vlaming uitgeven, gaan al 175 jaar plat op de buik voor de franstaligen. Het zijn zij die van de Vlaamse stad een franstalige stad hebben gemaakt. En Dhr Vandenbossche is er blijkbaar nog fier over ook.

Tavek
26 februari 2007, 09:55
Beste,
Uw antwoord zal duidelijk zijn voor de Vlamingen in Brussel. Van de CD&V heeft men dus niets te verwachten. Bedankt voor het duideliujk te zeggen.

Als splitsen het doel is, dan denk ik dat je beter bij een andere partij aanklopt. Behoorlijk bestuur is niet gelijk aan splitsen.

Anna List
26 februari 2007, 10:00
Als splitsen het doel is, dan denk ik dat je beter bij een andere partij aanklopt. Behoorlijk bestuur is niet gelijk aan splitsen.

niet a priori, neen, maar België bewijst wel dat in dit land niet-splitsen wel gelijk staat aan slecht en ondemocratisch bestuur.

in dit land blokkeert alles op politieke en culturele verschillen.

Leo
26 februari 2007, 10:44
Als splitsen het doel is, dan denk ik dat je beter bij een andere partij aanklopt. Behoorlijk bestuur is niet gelijk aan splitsen.Je moet doel en middel niet verwisselen.

Een Vlaamse staat opbouwen is overstappen van neofeodaliteit naar demokratie, het is weghalen van verlammende wederzijdse bemoeienissen, het is doeltreffend maatschappelijke problemen aanpakken op maat van wat de onderscheiden bevolkingen voor zichzelf als goed bestuur beschouwen, het vermijden van misinterpretaties door overbodig maken van vertalingen, en ga zo maar door. Allemaal opbouwend. Dat je bij opbouwen wel eens puin moet ruimen doet daar niets van af.

Jan Meuleman
26 februari 2007, 11:11
Als splitsen het doel is, dan denk ik dat je beter bij een andere partij aanklopt. Behoorlijk bestuur is niet gelijk aan splitsen.

Kan je eens vertellen wat behoorlijk bestuur is? En is 12 miljard euro jaarlijks weggooien nog altijd goed bestuur?

Kim
26 februari 2007, 11:29
Kan je eens vertellen wat behoorlijk bestuur is? En is 12 miljard euro jaarlijks weggooien nog altijd goed bestuur?

Beste Meuleman,

U blijft steeds verderbomen op uw zelfverzonnen 12 miljard euro.

Nu, ik zeg het slechts één keer want het is een bron die ik verder niet meer citeer: zelfs de Vlaamse Volksbeweging spreekt over 8 miljard, geen 12.

(of waar brochures goed voor zijn als je een debat bijwoont...).

Tantist
26 februari 2007, 11:31
Wij kunnen lang discussieren over de juridische betekenis van 'grondwet'. Vandaag een 'grondwet' stemmen in het Vlaams parlement, druist in tegen de staatkundige structuren van België. Symbolisch kan natuurlijk héél veel in de politiek, maar de staatshervorming loopt niet langs deze weg. Wij zijn nog steeds met twee Gewesten en één Hoofdstedelijk Gewest en drie Gemeenschappen.
Fundamenteel is echter de keuze van de weg die we moeten ingaan : ik ben ervan overtuigd dat een open en eerlijke samenleving tussen Vlamingen Walen en Brusselaars een uitstekend platform vormt voor een sterke Europese, zelf werelddimensie.Dit vereist wetten, afspraken, layouteit, verdraagzaamheid. Ik heb de indruk dat het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid voor U een doel is, geen middel. En je moet - ook van staatshervorming - beter worden. Splitsen is zo makkelijk, je gooit je problemen over de haag, maar wees verzekerd, ze komen via de achterdeur terug binnen. Ik pleit derhalve voor een doorgedreven inzet voor een betere samenleving in Europa, ons land, onze gewesten en onze gemeenschappen. Ik kies voor evenwichten ipv breuken. Darin verschillen we dus.

U ontwijkt de kwestie. België is een federale staat. Federale landen hebben deelstaten met een grondwet. België niet... CD&V pleit hier nochtans voor. Waarom geen degelijk initiatief?

baarle
26 februari 2007, 11:40
Nu, ik zeg het slechts één keer want het is een bron die ik verder niet meer citeer: zelfs de Vlaamse Volksbeweging spreekt over 8 miljard, geen 12.

Is 8 miljard euro over de balk gooien wel goed bestuur dan?

Of alleen maar als je daarmee de macht van één Belgischgezinde partij in stand houdt?

Jan Meuleman
26 februari 2007, 11:40
Beste Meuleman,

U blijft steeds verderbomen op uw zelfverzonnen 12 miljard euro.

Nu, ik zeg het slechts één keer want het is een bron die ik verder niet meer citeer: zelfs de Vlaamse Volksbeweging spreekt over 8 miljard, geen 12.

(of waar brochures goed voor zijn als je een debat bijwoont...).

Beste Kim,
Ik zegt dit maar een keer. Ik denk dat u zich eerst eens beter moet informeren.

Kim
26 februari 2007, 11:42
Beste Kim,
Ik zegt dit maar een keer. Ik denk dat u zich eerst eens beter moet informeren.

Ach ja... als u zelfs uw eigen ideologische bronnen al in twijfel trekt... :lol:

De brochure ligt hier naast me, u zou ze beter ook eens aanschaffen.

(en ter info: de VVB is nu niet bepaald mijn ideologische strekking, integendeel!)

Jan Meuleman
26 februari 2007, 11:46
Ach ja... als u zelfs uw eigen ideologische bronnen al in twijfel trekt... :lol:

De brochure ligt hier naast me, u zou ze beter ook eens aanschaffen.

(en ter info: de VVB is nu niet bepaald mijn ideologische strekking, integendeel!)

Toch blij dat je geinteresseerd bent in de VVB

Kim
26 februari 2007, 11:48
Toch blij dat je geinteresseerd bent in de VVB

Ik ben daar helemaal niet in geïnteresseerd (toch niet op de manier die jij voor ogen hebt) maar gezien er vorige week een gezamenlijk debat met B Plus, de VVB en het Masereelfonds was, heb ik brochures e.d. meegenomen van alle strekkingen. 8-)

Walter Vandenbossche
26 februari 2007, 14:51
Wanneer eens een voorstel om onze samenlevingsvormen te verbeteren ? Is taal, ras, geslacht een breuklijn tussen mensen, danwel een kans om beter te leven, een warmere samenleving op te bouwen?

Anna List
26 februari 2007, 14:57
Wanneer eens een voorstel om onze samenlevingsvormen te verbeteren ? Is taal, ras, geslacht een breuklijn tussen mensen, danwel een kans om beter te leven, een warmere samenleving op te bouwen?

die voorstellen liggen voortdurend op tafel, waarna de PS en een Waals front NON zegt, en een stel oneerbare toegevingen afdwingt van de 'Vlaamse' partijen, die van u op kop ...

wat de toestand niet echt vooruitgeholpen heeft ... we zijn nu al vergeefs aant reanimeren sinds de jaren '70 van de vorige eeuw ... tijd om het stopcontact uit te trekken, me dunkt ...

tijd om al die negatieve energie om kunstmatig samen te houden om te zetten in positieve energie om beide landsdelen op te bouwen en een eigen dynamisch beleid te gunnen.

Jan Meuleman
26 februari 2007, 17:38
Wanneer eens een voorstel om onze samenlevingsvormen te verbeteren ? Is taal, ras, geslacht een breuklijn tussen mensen, danwel een kans om beter te leven, een warmere samenleving op te bouwen?

Beste,
hoeveel jaren zit de CVP sinds de 2° wereldoorlog in de regering? Ongetwijfeld meer dan gelijk welke partij.
Wie is dan de hoofdschuldige dat Vlamingen en Franstaligen zo erg uitelkaar zijn gegroeid?

Walter Vandenbossche
26 februari 2007, 18:14
Dicussie beëindigd?

Hans1
26 februari 2007, 18:53
Wanneer eens een voorstel om onze samenlevingsvormen te verbeteren ? Is taal, ras, geslacht een breuklijn tussen mensen, danwel een kans om beter te leven, een warmere samenleving op te bouwen?

Mooi, mooi, maar dat is niet de filosofie van uw partij ! Integendeel !

Walter Vandenbossche
26 februari 2007, 19:16
Waarom steeds maar met de vinger wijzen naar schuldigden(sic)? Daarim ligt niet de oplossing, wel in een permanent zoeken naar evenwichten in respect en verdraagzaamheid.

Hans1
26 februari 2007, 19:31
Ga dan eens met Leterme op café en zorg dat de pers erbij is. Dat we eindelijk eens wat verstandige praat horen op TV !

Hans1
26 februari 2007, 19:35
En neem Luc Vandenbrande mee.;-)

Hans1
26 februari 2007, 19:38
En Pieter Decrem !

Jan Meuleman
26 februari 2007, 20:54
Dicussie beëindigd?

Beste mijnheer Vandenbossche,
is dit uw manier van luisteren naar uw kiezers?

Jan Meuleman
26 februari 2007, 20:55
En neem Luc Vandenbrande mee.;-)

Ja die heeft nog altijd een hond die een (Waals) haantje als speeltje heeft.

Jan Meuleman
26 februari 2007, 20:57
Ga dan eens met Leterme op café en zorg dat de pers erbij is. Dat we eindelijk eens wat verstandige praat horen op TV !

Gisteren was hij nog op de radio. Hij vertelde nogmaals over de onwil van de Franstaligen uit de Vlaamse rand.

Jan Meuleman
26 februari 2007, 20:58
En Pieter Decrem !

Die heeft ook een separatistisch kantje.

Anna List
26 februari 2007, 21:11
vergeet Johan Sauwens vooral niet

Jan Meuleman
26 februari 2007, 21:17
En Dehaene?
Neen, die man gaf de voorkeur om met het FDF in zee te gaan en BHV niet te splitsen.

Kim
26 februari 2007, 21:27
En Wilfried Martens? Die ijvert ook niet meer voor een Vlaamse staat WANT lid van B Plus ondertussen...

En zo kan ik nog wel even verder gaan Jan Meuleman.

Jan Meuleman
26 februari 2007, 22:39
En Wilfried Martens? Die ijvert ook niet meer voor een Vlaamse staat WANT lid van B Plus ondertussen...

En zo kan ik nog wel even verder gaan Jan Meuleman.

Is het toch waar dat de Wilfried begint te dementeren?

Tantist
27 februari 2007, 15:01
En Wilfried Martens? Die ijvert ook niet meer voor een Vlaamse staat WANT lid van B Plus ondertussen...

Als België gered is, waar maken jullie je toch zorgen over?

Tantist
27 februari 2007, 15:04
En de eindconclusie van dit onderwerp: CD&V kent politici die elementaire zaken als federalisme niet eens verstaan en die aldus pleiten voor decentralisatie ipv federalisme, laat staan confederalisme.

Weer een partijprogramma vol gebakken lucht.

Walter Vandenbossche
27 februari 2007, 15:08
Ik zal niet aandringen om lid te worden, zeker?

Anna List
27 februari 2007, 15:12
Ik zal niet aandringen om lid te worden, zeker?

mocht ik in Brussel wonen, ik zou dat nochtans direct doen als ik hem was, dan zat je serieus met een ei hé ;-)

baarle
27 februari 2007, 15:15
Ik zal niet aandringen om lid te worden, zeker?

Volgens mijn bronnen zou de CD&V dat anders wel kunnen gebruiken...

En extra kiezers kan ze zeker in Brussel gebruiken.

Jan Meuleman
27 februari 2007, 17:02
Volgens mijn bronnen zou de CD&V dat anders wel kunnen gebruiken...

En extra kiezers kan ze zeker in Brussel gebruiken.

:-) :-) :-)

Kim
27 februari 2007, 17:10
Als België gered is, waar maken jullie je toch zorgen over?

België kan best nog wel verbeterd worden, dat is ook de reden van het bestaan van B Plus.

Wij willen zoeken en werken aan een oplossing. Een splitsing is de gemakkelijke weg, maar dat lost zeker niet alles op.

Tantist
27 februari 2007, 18:10
België kan best nog wel verbeterd worden, dat is ook de reden van het bestaan van B Plus.

En de prijs voor het understatement van het jaar gaat naar... Kim! ;-)

Jan Meuleman
27 februari 2007, 18:42
En de prijs voor het understatement van het jaar gaat naar... Kim! ;-)
:-) :-) :-)

Kim
27 februari 2007, 19:08
En de prijs voor het understatement van het jaar gaat naar... Kim! ;-)

U pretendeert mij en B Plus beter te kennen dan dat ik het doe?

Jan Meuleman
27 februari 2007, 19:42
:-) :-) zou kunnen

Tantist
28 februari 2007, 14:38
U pretendeert mij en B Plus beter te kennen dan dat ik het doe?

Ofwel weet je niet wat een understatement is, ofwel had je niet door dat het over het eerste deel van je zin ging.

Kim
28 februari 2007, 14:45
Ofwel weet je niet wat een understatement is, ofwel had je niet door dat het over het eerste deel van je zin ging.

Ok, ik dacht dus dat je iets anders bedoelde...