PDA

View Full Version : Overlijden ouder en klein schrijfgeld


Mac Don
1 maart 2007, 12:41
Beste,

Gisteren las ik in hbvl een artikel over een wetsvoorstel waardoor mensen die een ouder verloren hebben en daardor naakt eigenaar zijn van hun ouderlijk huis, toch nog kans kunnen maken op klein schrijfgeld.
Het voorstel komt van Ludo Sannen en is ook te lezen op zijn website.

Wij hebben in deze situatie gezeten en hebben hierdoor 10000€ meer mogen betalen, enkel en alleen owv dat naakte eigendom.

Hetzelfde probleem stelt zich nu bij de renovatiepremie die Marino Keulen voorlegt.
Ook daar zullen mensen die in dezelfde situatie zitten weer een budget van maximaal 10000€ aan hun neus voorbij zien gaan.

Bedenk dan even dat deze problemen enkel te wijten zijn aan het spijtig overlijden van één van de ouders.


Wat is uw mening over dit onderwerp en wil u hier ook een engagement in nemen of niet?

Met vriendelijke groeten,

Mac Don

Mac Don
1 maart 2007, 18:30
Blijkbaar geen voor de hand liggend onderwerp, lettend op de vele commentaren hier.

Uiteindelijk is dit voor mij een zaak voor niets, want ik heb dat hoog schrijfgeld al aan m'n broek gehad en zoals dat gaat met fiscale regels, werkt dit niet met terugwerkende kracht.

Vadertje staat is 10000€ rijker geworden dankzij het vroege overlijden van mijn vader...

Ik heb de nodige documentatie weten op te zoeken en heb ook even de discussie zoals ze in de kamer gevoerd werd gelezen.
Wat een bullshit eigenlijk daarginds. Principes van 1919 worden nog verdedigd en om zich niet te druk te maken doet Dirk Vanmechelen het als alsof enkel een minderheid hier last van heeft. Groot inlevingsvermogen heeft die vent. "tis maar een minderheid, dus is het geen probleem" :roll:
Je hoeft je niet meer af te vragen waarom er zo'n afstand is tussen politici en burger.

Ik stuur je even de links door met de nodige documentatie:


Voor meer informatie in verband met de voorwaarden om van het klein beschrijf (officieel: verlaagd tarief van registratierechten) te genieten, verwijs ik u naar de Vlaamse Belastingsite: http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?cid=1090509305335&pagename=w3vlaanderen%2FSolution%2FSolutionWebPage W3&domcalc=true&bc_domein2=1088080998686&subsite=bel&bc_domein=1088080998374&c=Solution (http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?cid=1090509305335&pagename=w3vlaanderen/Solution/SolutionWebPageW3&domcalc=true&bc_domein2=1088080998686&subsite=bel&bc_domein=1088080998374&c=Solution)

U (http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?cid=1090509305335&pagename=w3vlaanderen/Solution/SolutionWebPageW3&domcalc=true&bc_domein2=1088080998686&subsite=bel&bc_domein=1088080998374&c=Solution) vindt hieronder ook een uittreksel uit het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, dat de letterlijke tekst van de wet weergeeft. Vooral artikel 54, derde lid is van belang.

Tot slot zend ik u ook de link van de vraag van Ludo Sannen en het antwoord van minister Van Mechelen in de commissie-financiën: http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handelingen_commissies/2006-2007/c0m110fin6-27022007_voorlopig.pdf (http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handelingen_commissies/2006-2007/c0m110fin6-27022007_voorlopig.pdf)

4. Verkopingen van kleine landeigendommen en bescheiden woningenHet bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:
1° van onroerende landgoederen waarvan het kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet te boven gaat.
Wordt als landgoed aangezien, het onroerend goed dat hetzij uit voor landbouwbedrijf aangewende of bestemde gebouwen en gronden, hetzij uit dergelijke gronden alleen bestaat;

2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt.
Als woning wordt aangemerkt het huis of het geheel of het gedeelte van een verdieping van een gebouw, dat dient of zal dienen tot huisvesting van een gezin of één persoon, met in voorkomend geval de aanhorigheden die tegelijk met het huis, het geheel of het gedeelte van een verdieping worden verkregen. De Koning stelt regels vast voor het bepalen van de aanhorigheden waarop deze bepaling van toepassing is.

De in voorgaand artikel voorziene verlaging is niet toepasselijk op de verkoop van een onverdeeld deel, tenzij dit deel verbonden is aan een verdieping of aan een gedeelte van verdieping van een gebouw.

Zij is evenmin van toepassing, zo de verkrijger of zijn echtgenoot de algeheelheid of een onverdeeld deel, in volle of blote eigendom, bezit van één of meer onroerende goederen, waarvan het kadastraal inkomen voor de geheelheid of voor het onverdeeld deel, met dit van het verkregen onroerend goed, meer bedraagt dan het krachtens het vorig artikel vast te stellen maximum.

In afwijking van deze bepaling, wordt evenwel geen rekening gehouden met hetgeen door de verkrijger of door zijn echtgenoot werd verkregen uit de nalatenschap van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, mits het desbetreffende kadastraal inkomen 25 pct. van even bedoeld maximum niet overschrijdt.

De onder 2° van het voorgaande artikel bepaalde vermindering is eveneens niet toepasselijk indien de verkrijger of zijn echtgenoot reeds, voor het geheel in volle of in blote eigendom, een onroerend goed bezitten dat geheel of gedeeltelijk tot bewoning is bestemd en dat door hen of door een van hen anders dan uit de nalatenschap van hun bloedverwanten in de opgaande lijn is verkregen.



Dit is nu net een zeer praktisch onderwerp waardoor ik terug interesse en 'passie' in de politiek zou kunnen vinden.
Spijtig dat men te vaak bezet is door symbooldossiers, partijpolitieke spelletjes etc...

Ik hoop dat ik nu dit onderwerp beter heb verduidelijkt.

Mac Don
1 maart 2007, 18:33
In bijlage bij deze post heb ik ter informatie het voorstel van Ludo Sannen toegevoegd.

Kay_
1 maart 2007, 19:47
In bijlage bij deze post heb ik ter informatie het voorstel van Ludo Sannen toegevoegd.


Ik vind het alvast geen slecht voorstel, ik kan het alleen maar toejuichen.

Mac Don
2 maart 2007, 08:21
Zelf heb ik er niets aan, wij hebben het ondertussen al betaalt en zoals dat met financiën gaat, werkt dat niet met terugwerkende kracht.

Het voelt in ieder geval aan al lijkenpikkerij, anders kan ik het niet omschrijven...:evil:

Kay_
2 maart 2007, 10:59
Zelf heb ik er niets aan, wij hebben het ondertussen al betaalt en zoals dat met financiën gaat, werkt dat niet met terugwerkende kracht.

Het voelt in ieder geval aan al lijkenpikkerij, anders kan ik het niet omschrijven...:evil:


Zo voelt het inderdaad aan, ook weeral adminstratieve zever die er boven opkomt terwijl je nog moet rouwen om je overleden ouder. Al dacht ik dat Vincent Q de procedure al iets simpeler had gemaakt?

Mac Don
2 maart 2007, 11:14
Hij heeft alle portretten in de kantoren van financiën laten weghalen misschien?

Dat blijkt toch al een hele prestatie te zijn tegenwoordig... :lol:

Bert Schoofs
2 maart 2007, 17:17
Ik vind het indecent dat de overheid verdient aan het overlijden van mensen. Akkoord met het voorstel Sannen.
Eerlijkheidshalve dient erbij vermeld dat de Vlaamse regering reeds inspanningen heeft geleverd op het vlak van de successierechten.
Als het goed is zeg ik het dus ook.
Wat mij betreft mag men echter nog verder gaan.