PDA

View Full Version : gemeenteraadsverkiezingen


driewerf
4 maart 2007, 04:05
Geachte heer Jones,
graag kwam ik even terug op de afgelopen gemeentraadsverkiezingen. Tijdens die verkiezingen stonden uzelf en David Dessers (SAP) op de lijst voor Leuven. Maar tegelijkertijd was Groen! in het stadskartel met Bart Somers gestapt, Somers die als zwaar gewicht in dat kartel een absoluut liberale koers vaart. Is een dergelijke spagaat niet pijnlijk, op Groen's leeftijd?

een slecht mens zou erbij vragen "of is dat om gemakkelijker in de ballen gesjotten te worden?", doch dergelijke gedachten zijn ons, lieden van stand, uiteraard vreemd.
Volgt daarop een kartelvoorstel aan de CAP, CAP die expliciet is opgericht om zich te verzetten tegen het neoliberaal beleid? Hoe valt zulks nog te rijmen?

Peter Tom Jones
5 maart 2007, 10:07
Beste,

Eerst een rechtzetting. Ik stond bij die verkiezingen niet op de lijst Groen! (noch op een andere lijst). David Dessers wél, samen met nog twee andere mensen van zijn partij. Zij deden dat als onafhankelijken. IN die zin hebben zij ook een aparte campagne gevoerd, met een 'gemiddeld resultaat'.

Uw vraag is voor de rest wel terecht. Een kartel tussen VLD en Groen! lijkt me inderdaad 'onnatuurlijk'. Anderzijds hebben gemeenteraadsverkiezingen hun eigen logica. Lokale contexten kunnen zeer verschillend zijn. Ik ken de situatie in Mechelen onvoldoende om hier iets zinnigs over te zeggen. Maar, zoals ik al schreef, puur instinctmatig lijkt me dat een merkwaardige combinatie. Op nationaal vlak zijn we om evidente redenen geen bondgenoten. Wij bevragen de ongelimiteerde vrijemarkteconomie en pleiten dus voor een ecologische economie, met (biofysische) grenzen aan de groei en uitdrukkelijke aandacht voor sociale rechtvaardigheid en eerlijke (herverdelende) fiscaliteit. In mijn twee laatste boeken (Terra Incognita, Globaal ten onder? Pleidooi voor een ecologische economie) heb ik duidelijk gemaakt hoe verschillend die ecol. economie wel is. Ik verwijs dan ook graag naar dat materiaal (zie website onderaan)...

Vriendelijke groet

Peter Tom Jones
www.petertomjones.be