PDA

View Full Version : Kiespubliek CAP


Pluche
11 maart 2007, 16:52
Welke is het kiespubliek van de CAP?
En met dat kiespubliek, welke percentage van de stemmen acht u haalbaar zowel op korte als lange termijn.

Bart Vandersteene
12 maart 2007, 09:26
Hallo,

Het CAP kan zich richten tot 90%-95% van de bevolking. Dan gaat het hem over diegenen die van een loon afhankelijk zijn om in hun leven te voorzien. Het programma van CAP indien doorgevoerd zal ook 95% van de bevolking ten goede komen. In die zin hebben wij het breedste potentieel als politieke formatie.

Volgens Slangen heeft een linkse oppositiepartij een potentieel van 15%. Daar geloof ik in, ook al weten we dat dit potentieel niet met één verkiezingscampagne gerealiseerd kan worden. De SP Nederland halt de laatste twee verkiezingen rond de 16% van de stemmen. Een nieuwe formatie in België die de beste ervaringen van partijen als SP en Linkspartei kan overnemen zal op termijn een echte nieuwe politieke kracht wordt in de strijdbewegingen, in de samenleving en in het parlement.

Voor de komende verkiezingen denk ik persoonlijk dat onze stemmen van overal zullen komen. We vormen een aanspreekpunt bepaalde kiezers van bijna alle partijen, de vraag is welke nu reeds het gevoeligst zullen zijn voor onze boodschap. Velen zullen twijfelen, niet kunnen weerstaan aan de lokroep van het minste kwaad. Ik denk dat we de komende verkiezingen vooral stemmen zullen winnen van LSP-kiezers (evident), blanco-en niet-stemmers, VB-stemmers, in minder mate zullen we stemmen krijgen van mensen die vroegers stemden voor CD&V, SP.a en Groen!.
Op langere termijn heeft vooral één partij heel erg te vrezen van CAP, nl. het Vlaams Belang. Een consequente oppositiepartij die het ongenoegen uitdrukt van de bevolking tgo het neoliberalisme is nu al de ergste nachtmerrie voor Dewinter en C°.

stab
12 maart 2007, 09:33
Op langere termijn heeft vooral één partij heel erg te vrezen van CAP, nl. het Vlaams Belang. Een consequente oppositiepartij die het ongenoegen uitdrukt van de bevolking tgo het neoliberalisme is nu al de ergste nachtmerrie voor Dewinter en C°.Is dat zo?
Welke zijn dan uw standpunten ivm
1) Vlaams separatisme
2) strenge criminaliteitsaanpak
3) Vreemdelingen en Islam?

Tinfang Warble
12 maart 2007, 12:35
Concreet, denkt of hoopt men bij de CAP tijdens de komende verkiezingen meer dan 2% te kunnen behalen? En hoe denkt men CAP bekender te maken bij het grote publiek?

Wat vind je er eigenlijk van dat de PVDA niet mee op de trein is gesprongen, en dat ook de SAP heeft afgehaakt (zie open brief van Matthias Lievens en David Dessers)?

Pelgrim
12 maart 2007, 13:02
Is dat zo?
Welke zijn dan uw standpunten ivm
1) Vlaams separatisme
2) strenge criminaliteitsaanpak
3) Vreemdelingen en Islam?

Als simpele lower-middle class werkmens (het gros van de bevolking zowat) acht ik zekerheid van inkomen om te kunnen overleven wel veel belangrijker dan die moslim die naast mij woont hoor.

Bart Vandersteene
12 maart 2007, 15:52
Stab gaat er van uit of droomt wellicht over een situatie waarin elke VB-stemmer een even erge racist is als Filip De Man, een doorwinterde separatist als Vanhecke en law&order type als Dewinter. Helaas voor hem is dit niet geval.
Het VB haalt vandaag heel veel stemmen als enige zogezegde anti-estbalishmentpartij. Haar oppositie is echter verraderlijk, want eens aan de macht zal de bevolking nog meer van hetzelfde krijgen, meer liberalisme, meer cadeaus aan de patroons, meer privatiseringen, meer armoede, meer onzekerheid, ... Wij willen een oppositie, niet enkel in verkiezingen, vooral in de samenleving die de problemen aanpakt en de echte verantwoordelijken aanwijst.
Het VB wil de vakbonden de mond snoeren, elke oppositie in de samenleving monddood maken, uitkeringen afschaffen, dus een kapitalisme "pûr et dûr". Ik denk dat heel veel VB stemmers niet voor zo'n programma stemmen, voor vooral voor om te proberen de rekening te presenteren aan de traditionele partijen.
Een aantal opiniemakers zien trouwens CAP en Jef Sleeckx op termijn als de grootste bedreiging voor het VB. Maar laat ons dat punt misschien in een aparte topic bediscussiëren.

Ambiorix
12 maart 2007, 17:05
Als simpele lower-middle class werkmens (het gros van de bevolking zowat) acht ik zekerheid van inkomen om te kunnen overleven wel veel belangrijker dan die moslim die naast mij woont hoor.
maar niet als die uw job afpakt omdat ie met minder content is hé (omdat allochtonen dikwijls lagere sociale standaarden gewoon zijn)

en dan komt de vraag: waarom "moeten" linkseconomische partijen "per definitie" (=beeld in media) pleiten voor een opengrenzen politiek?

driewerf
12 maart 2007, 17:40
maar niet als die uw job afpakt omdat ie met minder content is hé (omdat allochtonen dikwijls lagere sociale standaarden gewoon zijn)


Hetgeen onmiddellijk een zeer goed argument is voor het behoud van CAO's (hetgeen sommige libertariers hier willen afschaffen), tegen de Bolkesteinrichtlijn (want die zal een nog grotere ondergraving van de lonen en arbeidsomstandigheden zijn) en voor een grotere regularisatie van de sans papiers (omdat de illegaliteit waar die zich in bevinden de ondergraving van de lonen ook 'het eigen volk' raakt).

Pelgrim
12 maart 2007, 17:54
maar niet als die uw job afpakt omdat ie met minder content is hé (omdat allochtonen dikwijls lagere sociale standaarden gewoon zijn)

en dan komt de vraag: waarom "moeten" linkseconomische partijen "per definitie" (=beeld in media) pleiten voor een opengrenzen politiek?

Welke zijn dan die linkse partijen die voor een open grenzen politiek pleiten? In de huidige kapitalistische context is een open grenzen politiek een zuiver neoliberale politiek gericht op goedkope werkkrachten en concurrentie op de arbeidsmarkt.

FallenByTheHand
13 maart 2007, 15:26
Men streeft er de mensen naar hier te houden maar dit ondertussen wel in de illegaliteit zodat huisjesmelkers en lageloon-werknemers beschikbaar blijven. Af en toe zet men eens mensen buiten om er de schrik in te laten blijven.

Daniel Mourhit
14 maart 2007, 20:31
Het probleem is dat het potentiële kiespubliek groter is dan het publiek die je kan bereiken en dat op korte termijn. Uiteraard zijn we voor 95% van de mensen en niet voor die 5% parasieten, maar het zijn wel die 5% die de boel manipuleren. Al de zonen die dan zogezegd voor de armen iets willen doen in een beweging maar zich niet tegen het systeem keren, werken mee in dat beleid en dus tegen ons eigenlijk. Zij werken zonder het te weten ook tegen. Als het aantal ngo's stijgt met de armoede in de wereld zoals duidelijk te lezen in de rattenvanger van hameln van Francine mestrum, dan ligt daar de kern van het probleem. Het systeem is tot in de wortels geincorporeerd tot bij de organisaties van goede wil.

We moeten ons in de eerste plaats richten tot de individuen die niet georganiseerd zijn en die organisaties die duidelijk stellingname nemen tegen neoliberalisme en bij uitbreiding kapitalisme. Je kan dus onmogelijk in 1 keer 15% halen, nog 5%, maar zoals in Nederland kan de groei wel exponentieel verlopen, als we ten minste éénheid vinden van degenen die zich afzetten, ook daar zijn de voorwaarden niet ideaal, maar er is geen alternatief.

FallenByTheHand
14 maart 2007, 22:32
De SP in Nederland is iets om naar uit te kijken, al ben ik van mening die nog tal van gebreken vertoont (vele die CAP op dit moment niet vertoont)

Belangrijk w vooral een volgende VW; waar CAP een goede interventie in heeft gedaan, of nog belangrijker, een volgende algemene staking, waar een héél belangrijke interventie kunnen maken om CAP verder op te bouwen en bekend te maken.

vavli
14 maart 2007, 23:39
Een partij met een anti-kapitalistisch programma heeft het potentieel om de overgrote meerderheid van de stemmen te halen; veel meer dus dan 15 procent. Vraag is of CAP het potentieel heeft om uit te groeien tot een linkse aantrekkingspool. Zoals de zaken er nu voor staan, is het antwoord: geen schijn van kans. De CAP is niet veel meer dan de LSP. SAP, die vanaf het begin meedeed, stelt nu dat de basis steeds verder versmalt is: er is de breuk met UAG in Wallonie, na de eerste nationale conferentie (waarvoor maanden gemobiliseerd werd en die toch maar circa 550 deelnemers telde) konden de provinciale bijeenkomsten nog maar 250 mensen mobiliseren. En op de tweede conferentie was nog maar de helft (volgens de LSP website: 250 aanwezigen). Ik lees nu op de CAPwebsite dat men 25.000 Euro wil inzamelen voor de verkiezingsstrijd. Dat zegt heel veel over het draagvlak van de CAP. Met zo een pover budget kan je maar een fractie van de bevolking bereiken. Als hier in Belgie links van de SPa een kracht bestaat die het potentieel heeft uit te groeien tot een echt links alternatief dan is het de PvdA waarvan het draagvlak, ledenaantal, etc vele malen groter is dan dat van de CAP. De CAP zal echter wel de kansen op een verkozene voor de PvdA ondermijnen vermits ze in dezelfde vijver vissen. Mijn prognose voor de CAP: ergens tussen 0,5 en 1 procent en daarna zal de CAP een stille dood sterven.

solidarnosc
15 maart 2007, 00:58
Een partij met een anti-kapitalistisch programma heeft het potentieel om de overgrote meerderheid van de stemmen te halen; veel meer dus dan 15 procent. Vraag is of CAP het potentieel heeft om uit te groeien tot een linkse aantrekkingspool. Zoals de zaken er nu voor staan, is het antwoord: geen schijn van kans. De CAP is niet veel meer dan de LSP. SAP, die vanaf het begin meedeed, stelt nu dat de basis steeds verder versmalt is: er is de breuk met UAG in Wallonie, na de eerste nationale conferentie (waarvoor maanden gemobiliseerd werd en die toch maar circa 550 deelnemers telde) konden de provinciale bijeenkomsten nog maar 250 mensen mobiliseren. En op de tweede conferentie was nog maar de helft (volgens de LSP website: 250 aanwezigen). Ik lees nu op de CAPwebsite dat men 25.000 Euro wil inzamelen voor de verkiezingsstrijd. Dat zegt heel veel over het draagvlak van de CAP. Met zo een pover budget kan je maar een fractie van de bevolking bereiken. Als hier in Belgie links van de SPa een kracht bestaat die het potentieel heeft uit te groeien tot een echt links alternatief dan is het de PvdA waarvan het draagvlak, ledenaantal, etc vele malen groter is dan dat van de CAP. De CAP zal echter wel de kansen op een verkozene voor de PvdA ondermijnen vermits ze in dezelfde vijver vissen. Mijn prognose voor de CAP: ergens tussen 0,5 en 1 procent en daarna zal de CAP een stille dood sterven.


Om mensen een idee te geven. LSP haalde bij haar eerste deelname aan de Europese verkiezingen in 2004 0,35% terwijl de PVDA die al verschillende keren aan deze verkiezingen deelnam 0,62% van de stemmen haalde. In verschillende steden en gemeenten en zelfs een provincie als West-Vlaanderen scoorde LSP beter bij haar eerste deelname dan de PVDA bij haar Xste deelname. De vaststelling is dan ook dat dit electoraal verschil globaal helemaal niet zo groot is en dat beiden globaal electoraal behoorlijk marginaal zijn. Daarbij komt nu dat CAP ten eerste veel breder is dan LSP wat sommigen daar ook van mogen zeggen en beweren en ten tweede reeds veel bekender is dan LSP (wat uiteraard zeer relatief is). Mochten mensen weten waar ze over spreken in plaats van zich te baseren op hun eigen vooroordelen zouden ze dat kunnen bevestigen. Ten derde is die 25.000€ vele male hoger dan het budget dat bijvoorbeeld LSP de laatste keren tot hun beschikking had wat ons zoals reeds gezegd niet belette op een aantal plaatsen reeds beter te scoren dan de PVDA (met uiteraard steeds een cijfer na de komma.) U zit te lachen met een score tussen de 0,5 en 1% maar u vergeet te vermelden dat dit een score is die de PVDA reeds 30 jaar regelmatig wel eens scoort. ;-)

Er moet komende maanden nog veel gebeuren en er is geen garantie op succes maar er is geen reden om het vel van de beer te verkopen vooraleer ie geschoten is.

vavli
15 maart 2007, 13:10
Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen maakte de PvdA wel een opmerkelijke vooruitgang met in een 10tal gemeenten een score tussen 5 en 21 procent. Het budget van de Pvda in die verkiezingen was geraamd op 60.000 maar ze zamelden 70.000 in. Dat budget diende voor de campagne in een beperkt aantal steden en gemeenten, dat geeft dan toch wel een idee wat je met 25.000 Euro kan doen.
Overigens stelt de PvdA zelf dat de kans op een verkozene nu zeer klein is. Zij mikken blijkbaar vooral op de lokale uitbouw om zo bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer een nieuwe sprong te maken en om zo de kiesdrempel voor nationale verkiezingen te halen.
Bij vergelijkingen met de Nederlandse SP mogen we niet vergeten dat in Nederland de 5 procentdrempel niet bestaat en dat de SP er met 1,6 procent al twee parlementsleden haalde en vanaf dan aan de nationale bekendheid kon gaan werken. De PvdA stelt dat die bekendheid hier eerst in de gemeenteraden opgebouwd zal moeten worden. In de gemeenten waar ze verkozenen hebben, doen ze in elk geval veel van zich spreken met heel concrete en geloofwaardige voorstellen. Ze winnen zo ook stelstelmatig nieuwe leden en dus meer slagkracht.
Jouw stelling dat CAP veel breder is dan LSP geloof ik gewoon niet: maak dat eens hard met concrete argumenten. De feiten zijn er gewoon: UAG is weggevallen, SAP is weggevallen, op de tweede nationale conferntie was nog maar 250 man en ook provinciaal kan niet meer volk bijeen gebracht worden. De LSP heeft naar eigen zeggen 300 leden en mobiliseert al wat ze kan voor de CAP. En het financiele objectief (dat nog gehaald zal moeten worden !) is 1/3de van wat de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen bijeenzamelde. Dat zegt toch echt wel genoeg, niet dan?

solidarnosc
15 maart 2007, 13:29
Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen maakte de PvdA wel een opmerkelijke vooruitgang met in een 10tal gemeenten een score tussen 5 en 21 procent. Het budget van de Pvda in die verkiezingen was geraamd op 60.000 maar ze zamelden 70.000 in. Dat budget diende voor de campagne in een beperkt aantal steden en gemeenten, dat geeft dan toch wel een idee wat je met 25.000 Euro kan doen.
Overigens stelt de PvdA zelf dat de kans op een verkozene nu zeer klein is. Zij mikken blijkbaar vooral op de lokale uitbouw om zo bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer een nieuwe sprong te maken en om zo de kiesdrempel voor nationale verkiezingen te halen.
Bij vergelijkingen met de Nederlandse SP mogen we niet vergeten dat in Nederland de 5 procentdrempel niet bestaat en dat de SP er met 1,6 procent al twee parlementsleden haalde en vanaf dan aan de nationale bekendheid kon gaan werken. De PvdA stelt dat die bekendheid hier eerst in de gemeenteraden opgebouwd zal moeten worden. In de gemeenten waar ze verkozenen hebben, doen ze in elk geval veel van zich spreken met heel concrete en geloofwaardige voorstellen. Ze winnen zo ook stelstelmatig nieuwe leden en dus meer slagkracht.
Jouw stelling dat CAP veel breder is dan LSP geloof ik gewoon niet: maak dat eens hard met concrete argumenten. De feiten zijn er gewoon: UAG is weggevallen, SAP is weggevallen, op de tweede nationale conferntie was nog maar 250 man en ook provinciaal kan niet meer volk bijeen gebracht worden. De LSP heeft naar eigen zeggen 300 leden en mobiliseert al wat ze kan voor de CAP. En het financiele objectief (dat nog gehaald zal moeten worden !) is 1/3de van wat de PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen bijeenzamelde. Dat zegt toch echt wel genoeg, niet dan?


Ze waren tegen de deelname aan de verkiezingen, hebben ruim de kans gehad om dat ze zeggen maar hebben het niet gehaald bij de stemming maar bij mijn weten maken ze nog altijd deel uit van CAP. Samenwerking met UAG verloopt inderdaad stroef maar ondertussen is CAP aan Franstalige kant wellicht groter dan UAG en misschien is in een aantal provincies een kartel CAP-UAG een optie.

PVDA heeft inderdaad een mooie score gehaald bij de gemeenteraardsverkiezingen en ik was de eerste op dit forum om hen daarmee proficiat te wensen.

Daniel Mourhit
16 maart 2007, 09:16
PVDA+ haalde de afgelopen 20 jaar minder dan een procent bij de federale verkiezingen, samen met of in een andere vorm. Je kan dan ook ernstig twijfelen of PVDA veel potten zal breken.
Het was PVDA die enkel in Jef Sleeckx geïnteresseerd was bij de onderhandelingen met CAP. De rest van de CAP interesseert de PVDA niet, want zij stellen niets voor, wegens niets bewezen. PVDA is immers de nieuwe linkse partij, zij het dat ze dat al 20 jaar lang is.
Je kan ook moeilijk begrijpen dat men 4 jaar geleden wel met ene abou jaja (sorry voor de spellingsfout) in zee wil gaan, en nu met kameraden, hopelijk worden we dan nog tot dat beschouwt, liever niet. En heus qua krachtsverhoudingen was zo een kartel (verhoudingen traditionele kartels: cdv-nva, spa-spirit 1-4,1-6) niets abnormaal.
Indien CAP nu iets tussen 0,5 en 1% haalt en PVDA ook zo iets, of misschien iets meer, voor beiden, wat zal dan de conclusie na de verkiezingen zijn, dat we beter samen waren gegaan? Achteraf telt niet, politiek is vooruitzien.
Het lijken mij nogal praktijken van een elite uit de ivoren toren, die een mogelijkheid tot vernieuwing ter linkerzijde, wat PVDA ook ten goede komt wil in de kiem smoren omwille van het eigen belang. Nee, het zou me verwonderen dat op die manier alternatieven voor de gewone werkman/vrouw en de werklozen zouden tot stand komen.

Riksken
19 maart 2007, 17:24
Hallo,

Het CAP kan zich richten tot 90%-95% van de bevolking. Dan gaat het hem over diegenen die van een loon afhankelijk zijn om in hun leven te voorzien. Het programma van CAP indien doorgevoerd zal ook 95% van de bevolking ten goede komen. In die zin hebben wij het breedste potentieel als politieke formatie.

Volgens Slangen heeft een linkse oppositiepartij een potentieel van 15%. Daar geloof ik in, ook al weten we dat dit potentieel niet met één verkiezingscampagne gerealiseerd kan worden. De SP Nederland halt de laatste twee verkiezingen rond de 16% van de stemmen. Een nieuwe formatie in België die de beste ervaringen van partijen als SP en Linkspartei kan overnemen zal op termijn een echte nieuwe politieke kracht wordt in de strijdbewegingen, in de samenleving en in het parlement.

Voor de komende verkiezingen denk ik persoonlijk dat onze stemmen van overal zullen komen. We vormen een aanspreekpunt bepaalde kiezers van bijna alle partijen, de vraag is welke nu reeds het gevoeligst zullen zijn voor onze boodschap. Velen zullen twijfelen, niet kunnen weerstaan aan de lokroep van het minste kwaad. Ik denk dat we de komende verkiezingen vooral stemmen zullen winnen van LSP-kiezers (evident), blanco-en niet-stemmers, VB-stemmers, in minder mate zullen we stemmen krijgen van mensen die vroegers stemden voor CD&V, SP.a en Groen!.
Op langere termijn heeft vooral één partij heel erg te vrezen van CAP, nl. het Vlaams Belang. Een consequente oppositiepartij die het ongenoegen uitdrukt van de bevolking tgo het neoliberalisme is nu al de ergste nachtmerrie voor Dewinter en C°.

Ik ben ook afhankelijk van een loon, en ben daar best tevreden mee. Dat jullie mikken op de werkende bevolking kan ik eerlijk gezegt niet geloven. Werk al 20 jaar in de bouw en daar zie je praktisch geen mensen die hun arbeid nog verder verdeeld willen zien. Een bouwvakker is in de eerste plaats iemand met poten aan zijn lijf die niet zo van allerlei bemoeiënissen, uit welke politieke hoek dan ook, houd. Zie jullie dan ook bitter weinig stemmen uit die sektor halen. Zelfs bij de allochtonen die er werken valt niets te rapen want die stemmen spa. Ook die werken liever voor hun eigen zak dan voor hun doppende broeders. En ze hebben nog gelijk ook.
Mijn inziens gaan jullie enkel wat stemmen halen bij studenten die eens hun hanekam afgeschoren te hebben, als ze de eerste maal moeten gaan solliciteren na hun studie's en plots snappen hoe de vork aan de steel zit, jullie ook letterlijk links laten liggen. Blijven enkel de leegloppers over die menen aanspraak te mogen maken op de arbeid van anderen.
Wat niet betekend dat ik niet solidair ben met echte werklozen en minder bedeelden. Maar die hoor je meestal "niet" klagen.
Veel succes ermee.

1handclapping
19 maart 2007, 17:36
"De nachtmerrie van FDW" dat zijn niet de kleinere partijen, maar wel de grotere. Zonder het "monsterverbond" PDS/Die Linken zou Angie nooit Bundeskanzlerierin" geworden zijn. Een links verdeeld in een zo groot mogelijk aantal klein links partijtjes is een natte droom van de neokapitalistische neoliberalen en conservatieven. Progressief Europa zou beter een strategie uiterken waarover ze het eens kunnen zijn wars van het "nieuwe patriottisme".

djmarino
19 maart 2007, 19:36
Ik ben ook afhankelijk van een loon, en ben daar best tevreden mee. Dat jullie mikken op de werkende bevolking kan ik eerlijk gezegt niet geloven. Werk al 20 jaar in de bouw en daar zie je praktisch geen mensen die hun arbeid nog verder verdeeld willen zien. Een bouwvakker is in de eerste plaats iemand met poten aan zijn lijf die niet zo van allerlei bemoeiënissen, uit welke politieke hoek dan ook, houd. Zie jullie dan ook bitter weinig stemmen uit die sektor halen. Zelfs bij de allochtonen die er werken valt niets te rapen want die stemmen spa. Ook die werken liever voor hun eigen zak dan voor hun doppende broeders. En ze hebben nog gelijk ook.
Mijn inziens gaan jullie enkel wat stemmen halen bij studenten die eens hun hanekam afgeschoren te hebben, als ze de eerste maal moeten gaan solliciteren na hun studie's en plots snappen hoe de vork aan de steel zit, jullie ook letterlijk links laten liggen. Blijven enkel de leegloppers over die menen aanspraak te mogen maken op de arbeid van anderen.
Wat niet betekend dat ik niet solidair ben met echte werklozen en minder bedeelden. Maar die hoor je meestal "niet" klagen.
Veel succes ermee.

Bij ons op het werk tekenen de arbeiders met veel plezier en die hebben ook poten aan hun lijf.
Trouwens mensen met poten aan hun lijf kunnen ook snel afhankelijk worden van een uitkering!
Je baas gaat failliet en je bent plots te oud ze willen je nergens meer of je wordt ziek of misschien val je wel eens van de stijger.
Dan is men blij dat mensen zoals ons van het CAP voor een goed sociaal vangnet wil zorgen.
Ik stemde vroeger ook SP.A maar dit zijn ze nu kwijt.

Gentenaar
19 maart 2007, 19:37
PVDA+ haalde de afgelopen 20 jaar minder dan een procent bij de federale verkiezingen, samen met of in een andere vorm. Je kan dan ook ernstig twijfelen of PVDA veel potten zal breken.
Het was PVDA die enkel in Jef Sleeckx geïnteresseerd was bij de onderhandelingen met CAP. De rest van de CAP interesseert de PVDA niet, want zij stellen niets voor, wegens niets bewezen. PVDA is immers de nieuwe linkse partij, zij het dat ze dat al 20 jaar lang is.
Je kan ook moeilijk begrijpen dat men 4 jaar geleden wel met ene abou jaja (sorry voor de spellingsfout) in zee wil gaan, en nu met kameraden, hopelijk worden we dan nog tot dat beschouwt, liever niet. En heus qua krachtsverhoudingen was zo een kartel (verhoudingen traditionele kartels: cdv-nva, spa-spirit 1-4,1-6) niets abnormaal.
Indien CAP nu iets tussen 0,5 en 1% haalt en PVDA ook zo iets, of misschien iets meer, voor beiden, wat zal dan de conclusie na de verkiezingen zijn, dat we beter samen waren gegaan? Achteraf telt niet, politiek is vooruitzien.
Het lijken mij nogal praktijken van een elite uit de ivoren toren, die een mogelijkheid tot vernieuwing ter linkerzijde, wat PVDA ook ten goede komt wil in de kiem smoren omwille van het eigen belang. Nee, het zou me verwonderen dat op die manier alternatieven voor de gewone werkman/vrouw en de werklozen zouden tot stand komen.


1. De vergelijking die je maakt tussen de AEL en het CAP slaat nergens op. Ten eerste heeft de PVDA al lang toegegeven dat ze op een verkeerde lijn zat toen ze met Abou JahJah in zee ging, en is die lijn intussen verlaten. Als we dus nu niet met CAP in zee gaan mag je dat niet tegenover ons kartel met AEL zetten, want dat zouden we nu evenmin opnieuw doen. Het zou net stom zijn om enkele jaren na een foute overhaaste beslissing hetzelfde opnieuw te doen.
2. Zeggen dat we al 20 jaar de nieuwe linkse partij claimen te zijn is ook nogal goedkoop. Enig idee hoe lang het geduurd heeft voor de Nederlandse SP boven het procent geraakte? En waar zouden zij staan als er in Nederland een kiesdrempel bestond? Je flauwe opmerking is een slag in het gezicht van de honderden PVDA militanten, de "kameraden" waar je zelf zo bombastisch over doet. Militanten die al al die jaren proberen om op kleine schaal iets te verbeteren voor de mensen. Bovendien ben je ook blind voor de stappen vooruit die er wél gezet zijn de laatste verkiezingen.
3. Ik hoop dat jullie bij de LSP gauw het geweer van schouder veranderen, en richten naar de rechter zijde. Dat is de enige manier waarop samenwerking mogelijk is. Noteer dat hier geen enkele PVDA'er zich bezondigt aan het scheldproza waar jullie ons voortdurend mee bestoken.

Jonas Elossov
20 maart 2007, 10:48
3. Ik hoop dat jullie bij de LSP gauw het geweer van schouder veranderen, en richten naar de rechter zijde. Dat is de enige manier waarop samenwerking mogelijk is. Noteer dat hier geen enkele PVDA'er zich bezondigt aan het scheldproza waar jullie ons voortdurend mee bestoken.

Voor alle duidelijkheid, waar zie jij hier LSP op de linkerzijde schieten?

An VdS
20 maart 2007, 11:35
Voor alle duidelijkheid, waar zie jij hier LSP op de linkerzijde schieten?

Lieve Jonas Elossov,

Ga je nu beweren dat het extreem links marginaal groepje LSP en PVDA goede kameraden (http://forum.politics.be/showthread.php?t=84333) zijn?

Op de middag hield Comac (jongeren van de PvdA) een “ludieke” actie in de binnenstad door met een tiental jongeren uit de kleren te gaan tegen racisme. Op die actie werd opgeroepen om niet naar de anti-NSV betoging te gaan, een klein groepje Franstalige Comac-leden uit Brussel nam wel deel aan de betoging. Ook alle andere klein-linkse organisaties gaven verstek. (HIER (http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2007/03/09/nsv.html))

Wij zijn het bijgevolg niet eens met diegenen ter linkerzijde (met name de jongeren van de PVDA) die stellen dat dit onbelangrijk is omdat NSV ‘slechts’ een studentenorganisatie is. (HIER (http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2007/03/05/fasco.html))

Het CAP zal aan de verkiezingen deelnemen met eigen lijsten. Een gesprek met de PVDA rond een mogelijk kartel in de provincie Antwerpen sprong af op de voorwaarde van de PVDA dat Jef Sleeckx als 70-jarige zelf kandidaat zou zijn. De PVDA was enkel in de naam Sleeckx geïnteresseerd. Wij denken echter dat er nood is aan een andere politiek die vanuit de basis wordt opgebouwd. (HIER (http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2007/02/10/elec.html))

Op vraag van syndicale middens werd gesproken met de PVDA in Antwerpen, maar dat draaide op niets uit toen bleek dat de PVDA enkel in de persoon van Jef Sleeckx was geïnteresseerd. (HIER (http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2007/02/05/cap.html))

En dit zijn dan nog maar de artikels van de laatste weken! Echt goede 'kameraden' lijken het extreem links marginaal groepje LSP en PVDA niet!

Jonas Elossov
21 maart 2007, 03:05
En dit zijn dan nog maar de artikels van de laatste weken! Echt goede 'kameraden' lijken het extreem links marginaal groepje LSP en PVDA niet!

Ik heb nergens gesteld dat we het altijd eens zijn met de PVDA - maar ik zie hier nergens gescheld staan - alleen duidelijke analyses.

Bovendien ging het duidelijk om LSP - ik zag in de post waarop Gentenaar reageerde geen enkel verband met LSP. Dus snap ik ook niet waarom hij LSP erbij betrekt.

DeVliegendeHollander
21 maart 2007, 14:32
2. Zeggen dat we al 20 jaar de nieuwe linkse partij claimen te zijn is ook nogal goedkoop. Enig idee hoe lang het geduurd heeft voor de Nederlandse SP boven het procent geraakte? En waar zouden zij staan als er in Nederland een kiesdrempel bestond? Je flauwe opmerking is een slag in het gezicht van de honderden PVDA militanten, de "kameraden" waar je zelf zo bombastisch over doet. Militanten die al al die jaren proberen om op kleine schaal iets te verbeteren voor de mensen. Bovendien ben je ook blind voor de stappen vooruit die er wél gezet zijn de laatste verkiezingen.


Verschil is dat de SP er wel in is geslaagd het vacuüm ter linkerzijde van de sociaal-democratie op te vullen en de PVDA(+) niet.

En inderdaad bij de SP heeft het behalen van meer dan 1% bij de nationale verkiezingen langer dan 20 jaar geduurd, maar tevens is zij vanaf het moment dat de Nederlandse traditionele sociaal-democratische partij PvdA haar arbeidersbasis vrijwel helemaal kwijt was en slechts nog een "minste van de kwaden" was in rap tempo gegroeid.

3. Ik hoop dat jullie bij de LSP gauw het geweer van schouder veranderen, en richten naar de rechter zijde. Dat is de enige manier waarop samenwerking mogelijk is. Noteer dat hier geen enkele PVDA'er zich bezondigt aan het scheldproza waar jullie ons voortdurend mee bestoken.

Je moet eens niet denken dat als er kritiek komt op de PVDA dat die altijd van LSP-hoek komt. Daniel Mourhit heeft eerder toch al duidelijk gemaakt geen LSP'er te zijn.

Daniel Mourhit
21 maart 2007, 20:16
1. De vergelijking die je maakt tussen de AEL en het CAP slaat nergens op. Ten eerste heeft de PVDA al lang toegegeven dat ze op een verkeerde lijn zat toen ze met Abou JahJah in zee ging, en is die lijn intussen verlaten. Als we dus nu niet met CAP in zee gaan mag je dat niet tegenover ons kartel met AEL zetten, want dat zouden we nu evenmin opnieuw doen. Het zou net stom zijn om enkele jaren na een foute overhaaste beslissing hetzelfde opnieuw te doen.

Overhaaste beslissingen neem je niet, want de meesten onder CAP kennen jullie al lang genoeg. Achteraf telt niet in politiek, ook niet over de lijn met AEL. Jef Sleeckx wil werken rond de concrete punten waar we elkaar kunnen vinden als bondgenoten. Dat kan niet zo moeilijk zijn. Als je ons programma leest zie je dat er wel iets mogelijks moet zijn met CAP. Dat programma ligt nauw bij het programma van PVDA, zo moeilijk kan dat toch niet zijn, hé.

2. Zeggen dat we al 20 jaar de nieuwe linkse partij claimen te zijn is ook nogal goedkoop. Enig idee hoe lang het geduurd heeft voor de Nederlandse SP boven het procent geraakte? En waar zouden zij staan als er in Nederland een kiesdrempel bestond? Je flauwe opmerking is een slag in het gezicht van de honderden PVDA militanten, de "kameraden" waar je zelf zo bombastisch over doet. Militanten die al al die jaren proberen om op kleine schaal iets te verbeteren voor de mensen. Bovendien ben je ook blind voor de stappen vooruit die er wél gezet zijn de laatste verkiezingen.
Het verschil tussen SP en PVDA is dat zij zich sneller aanpasten in de tijd. Ze gooiden historische blunders van het communisme sneller over boord dan PVDA. PVDA heeft dat veel minder snel gedaan. Dat is een verschilpunt. Voor de rest heb ik het gevoel dat je de zaak wil omdraaien, dat PVDA het slachtoffer is van CAP. Het tegendeel is waar en de feiten tellen. PVDA was niet geïnteresseerd in de CAP-leden en dat is een verloochening van CAP. We waren zonder Jef nog goed om als onafhankelijken op de PVDA-lijst te staan. Weer geen bijzonder solidaire praktijk. En wederom weer de vergelijking met de traditionele partijen die ideologisch soms verder van elkaar staan, maar blijkbaar elkaar wel wat gunnen. Dat zou de praktijk moeten zijn van de kameraden. En die praktijk leeft in de dagelijkse praktijk van elke linkse militant of die nu van PVDA, CAP, of whatever is.

3. Ik hoop dat jullie bij de LSP gauw het geweer van schouder veranderen, en richten naar de rechter zijde. Dat is de enige manier waarop samenwerking mogelijk is. Noteer dat hier geen enkele PVDA'er zich bezondigt aan het scheldproza waar jullie ons voortdurend mee bestoken.

Ik gebruik geen scheldproza en behoor niet tot een partij, je wil dit opkloppen, terwijl ik me hou aan de feiten. En vind dat Pvda zich te zeer vasthoudt aan zijn eigen macht. Uiteraard heb ik daar een mening over, daarvoor dient zo een forum, maar ik denk wel die met respect te hebben geformuleerd. Overigens staat de deur voor Pvda altijd open, maar we zijn geen naïevelingen.

Gentenaar
22 maart 2007, 17:26
Ok, Daniël Mourhit is zelf geen lid van de LSP, dat wist ik niet, en dus mag je mijn veralgemening op dat vlak negeren.

Over de rest kunnen we ongetwijfeld heel lang discussiëren zonder het eens te worden, en sommigen zouden waarschijnlijk heel erg graag hebben dat we dat doen, maar ik bedank daarvoor.

Misschien is dat een "historische blunder van het communisme" die wij sneller overboord gegooid hebben dan onze collega's binnen het CAP: zich laten meeslepen in oeverloze ideologische en tactische discussies die mijlenver staan van waar we echt mee bezig zouden moeten zijn: de praktijk.

TommyMax2
24 maart 2007, 22:55
"Het lijken mij nogal praktijken van een elite uit de ivoren toren, die een mogelijkheid tot vernieuwing ter linkerzijde, wat PVDA ook ten goede komt wil in de kiem smoren omwille van het eigen belang".

Met alle respect voor de energie en de moed die de LSP en hun partners hebben die van CAP iets willen maken, je slaat de bal compleet mis om de PVDA aan te vallen.
De PVDA is echt wel volwassen geworden, zie maar naar Dirk Van Duppen zijn werk die een hele beweging op gang heeft gezet rond de Kiwi. Wat een verademing dat zo'n linkse thema's nog zo'n impact kan hebben. Dat wil zeggen dat zij niet alleen veel voeling hebben met wat er onder de mensen leeft maar ook anderen achter hun project kunnen scharen omdat het nu op een postieve manier wezenlijke problemen voor de mensen aanpakt op een positieve manier. Het zijn dus zeker de PVDA'ers niet die, voor hun eigen belang, de verdeling van de "linkerzijde" willen.

DeVliegendeHollander
25 maart 2007, 00:19
De PVDA is echt wel volwassen geworden, zie maar naar Dirk Van Duppen zijn werk die een hele beweging op gang heeft gezet rond de Kiwi. Wat een verademing dat zo'n linkse thema's nog zo'n impact kan hebben. Dat wil zeggen dat zij niet alleen veel voeling hebben met wat er onder de mensen leeft maar ook anderen achter hun project kunnen scharen omdat het nu op een postieve manier wezenlijke problemen voor de mensen aanpakt op een positieve manier. Het zijn dus zeker de PVDA'ers niet die, voor hun eigen belang, de verdeling van de "linkerzijde" willen.

Het Kiwi-model, was dat niet dat model om meer concurrentie en dus marktwerking in het ziektenkostenstelsel toe te laten?

amedee
28 maart 2007, 00:04
Het Kiwi-model, was dat niet dat model om meer concurrentie en dus marktwerking in het ziektenkostenstelsel toe te laten?

Eerder een correctie door de staat op de marktwerking. Nu beslist de dokter of patient welk geneesmiddel terugbetaald moet worden door de staat. Dit hoort de staat zelf te doen.
Er zijn bv. zeven verschillende merken van een geneesmiddel die exact dezelfde werkende stof bevatten. Nu beslist de dokter of patient (die gebombardeerd word door reclame!) welk merk dient gekocht te worden, ook al is dit prijs/kwaliteit niet het beste.

Ik kan het niet exact uitleggen, maar het is geen "middel om meer concurrentie en marktwerking" toe te laten... eerder een ingreep door de staat op de markt, en dus geen vrije markt logica.

Jonas Elossov
28 maart 2007, 15:49
Ik kan het niet exact uitleggen, maar het is geen "middel om meer concurrentie en marktwerking" toe te laten... eerder een ingreep door de staat op de markt, en dus geen vrije markt logica.

Toch wel hee, het is heel duidelijk een voorbeeld van een publieke uitbesteding - waarbij men via de vrije markt tracht zo goedkoop mogelijke diensten te laten leveren.

Het is dezelfde logica als het PVDA-voorstel voor collectief energie uit te besteden. En hetzelfde als van VDB om de kuisploegen in het onderwijs uit te besteden...

Wat daar socialistisch aan kan zijn is mij een ZEEEER grote vraag! Maar het scoort natuurlijk wel goed bij de kiezers, maar ideologisch (en ook van het stanpunt van de werknemers in de bewuste sectoren uit) totaal onaanvaardbaar.

Percalion
28 maart 2007, 20:53
Toch wel hee, het is heel duidelijk een voorbeeld van een publieke uitbesteding - waarbij men via de vrije markt tracht zo goedkoop mogelijke diensten te laten leveren.

Wat amedee zei dus: staatsingrijpen in de markt. Je hebt het zelf letterlijk over een publieke aanbesteding, ik zie niet in wat daar vrijemarkterig aan is - tenzij we 't zouden hebben over gezamenlijke aankoop door een organisatie die consumenten verenigt (Gezinsbond, om maar iets te noemen?) maar dat is hier duidelijk niet het geval.

Percalion
28 maart 2007, 20:55
Het CAP kan zich richten tot 90%-95% van de bevolking. Dan gaat het hem over diegenen die van een loon afhankelijk zijn om in hun leven te voorzien.

Er zijn in België twee miljoen loontrekkenden in de privé-sector en nog eens een miljoen mensen in de publieke sector. Dat is hooguit dertig procent die van een loon afhankelijk is, denk ik dan.

vavli
28 maart 2007, 22:04
En de resterende 70 procent heeft die 30 procent in dienst of werkt als zelfstandige?
Kom nou P... wat de precieze cijfers zijn ga ik op dit uur niet meer opzoeken maar de meerderheid in dit land is loon/weddetrekkende.
Overigens: zelfs als er zoals jij stelt maar 3 miljoen afhankelijk zijn van een loon heb je het over veel meer dan 30 procent van de aktieve bevolking.

amedee
28 maart 2007, 22:40
Toch wel hee, het is heel duidelijk een voorbeeld van een publieke uitbesteding - waarbij men via de vrije markt tracht zo goedkoop mogelijke diensten te laten leveren.

Niet echt! Het kiwimodel zorgt er net voor dat de staat ingrijpt vóór de geneesmiddelen effectief op de markt komen. Het speelt inderdaad de verschillende merken tegen mekaar uit, maar dan wel enkel om de zo best mogelijke prijs/kwaliteit te bekomen. Indien dit niet gebeurt, zoals nu, is het niet de prijs/kwaliteit die het haalt, maar het hoogste marketingbudget. Volgens jullie misschien niet socialistisch genoeg, maar ik vind het in de huidige omstandigheden best een goed plan. Het dwingt de industrie naar de pijpen te dansen van het volk, en niet omgekeerd.

Het is dezelfde logica als het PVDA-voorstel voor collectief energie uit te besteden. En hetzelfde als van VDB om de kuisploegen in het onderwijs uit te besteden...

Maar jongen toch! Het plan om energie "in het groot" aan te kopen is ten eerste verschillend van het "kiwi-principe" en ten tweede is het in de huidige omstandigheden op gemeentelijk niveau misschien wel een redelijk goed plan. Ik ben ook niet 100% overtuigd van dit principe, aangezien ik geen voorstander ben van het privé bezit van de energielevering. Nu niet, nooit niet. Maar in de huidige omstandigheden...

Wat daar socialistisch aan kan zijn is mij een ZEEEER grote vraag! Maar het scoort natuurlijk wel goed bij de kiezers, maar ideologisch (en ook van het stanpunt van de werknemers in de bewuste sectoren uit) totaal onaanvaardbaar.

Onaanvaardbaar? Met revolutie moet je nu bij de arbeiders niet afkomen! Belangrijk is nu dat de mensen inzien dat er nog partijen zijn die afkomen met ideeën die eens echt in het voordeel zijn van de gewone mensen! LINKSE THEMAS!
Het is al rechts wat de klok slaat en jij gaat hier zomaar even aan hun kant staan (jaja, daar gaan we weer) en de pogingen die er zijn om links terug op de kaart te zetten afschieten alsof enkel de revolutie het onmiddellijke streefdoel is? Het uiteindelijke streefdoel misschien, maar ik weet niet of jij en ik dat nog gaan meemaken... de tijden zijn namelijk wel licht veranderd...

KingHagar
28 maart 2007, 23:49
Zie, het kiwimodel breekt niet met de marktwerking, maar dwingt de kapitalisten om hun strijd om de meerwaarde te verschuiven. Daar waar de winsten nu vaak, zoals terecht aangehaald wordt door Dirk Van Duppen, gehaald worden uit veel te hoge prijzen voor medicatie, dwingt men de kapitalisten door de prijzen te drukken via de openbare aanbestedingen om elders het geld te halen. Concreet betekent dit dat de productiviteit zal moeten opgedreven worden, dus zal de uitbuitingsgraad van de arbeiders moeten verhogen. Wat we dus winnen door de lagere prijzen, verliezen we aan loon. Je kan stellen dat arbeidersstrijd dit moet verhinderen, maar gezien de graad van organisatie van de arbeidersbeweging vandaag is dit een gevaarlijke uitgangspositie.

Kortom, er zijn betere overgangseisen te bedenken. Het is niet omdat het maximumprogramma (revolutie!) vandaag niet aanslaat, dat je geen eisen kan formuleren die de leef- en werkomstandigheden van de mensen vandaag kunnen verbeteren, en tegelijkertijd ook een breuk betekenen met de marktlogica.

amedee
29 maart 2007, 08:10
Kortom, er zijn betere overgangseisen te bedenken.

Waar wacht je dan toch op?

vavli
29 maart 2007, 08:33
Zie, het kiwimodel breekt niet met de marktwerking, maar dwingt de kapitalisten om hun strijd om de meerwaarde te verschuiven. Daar waar de winsten nu vaak, zoals terecht aangehaald wordt door Dirk Van Duppen, gehaald worden uit veel te hoge prijzen voor medicatie, dwingt men de kapitalisten door de prijzen te drukken via de openbare aanbestedingen om elders het geld te halen. Concreet betekent dit dat de productiviteit zal moeten opgedreven worden, dus zal de uitbuitingsgraad van de arbeiders moeten verhogen. Wat we dus winnen door de lagere prijzen, verliezen we aan loon. Je kan stellen dat arbeidersstrijd dit moet verhinderen, maar gezien de graad van organisatie van de arbeidersbeweging vandaag is dit een gevaarlijke uitgangspositie.

Kortom, er zijn betere overgangseisen te bedenken. Het is niet omdat het maximumprogramma (revolutie!) vandaag niet aanslaat, dat je geen eisen kan formuleren die de leef- en werkomstandigheden van de mensen vandaag kunnen verbeteren, en tegelijkertijd ook een breuk betekenen met de marktlogica.

Wat een absurde redenering. Als je zo door redeneert, kan je ook stellen dat klassestrijd voor hogere lonen fout is. Want een werkgever die loonsverhoging toe moet staan , zal zijn verlies proberen te compenseren door de consument hogere prijzen aan te rekenen. Met de gauchistische denkwijze die jij hanteert, is geen enkele strijd binnen het kapitalisme aanvaardbaar.De PvdA weet maar al te goed dat het Kiwimodel geen aktie is dat het kapitalisme bedreigt. Het blijft een strijd binnen het systeem maar het komt wel ten goede aan de bevolking (lagere prijs, besparing voor de sociale zekerheid,...) Een belangrijk deel van het uitgespaarde geld zal in het Kiwimodel overigens van het gigantische reklamebudget van de farmacie komen. Wat met het Kiwimodel vooral belangrijk is, is dat je aan de basis vele mensen organiseert en bewust maakt van de fenomenale winsten van de farmacie. Met andere woorden: het is een uitstekend instrument om het politiek bewustzijn en de slagkracht te vergroten.
Dit thema maakt wel duidelijk wat het verschil is tussen PvdA en LSP. De PvdA slaagt er nu in dagdagelijkse beslommeringen (dure gezondheidszorg) te combineren met een brede strijdbeweging, LSP blijft steken in slogans die slechts een paar 100 mensen in beweging brengen. Waar heeft het establisment het meeste schrik van denk je?

Jonas Elossov
29 maart 2007, 09:21
Dit thema maakt wel duidelijk wat het verschil is tussen PvdA en LSP. De PvdA slaagt er nu in dagdagelijkse beslommeringen (dure gezondheidszorg) te combineren met een brede strijdbeweging, LSP blijft steken in slogans die slechts een paar 100 mensen in beweging brengen. Waar heeft het establisment het meeste schrik van denk je?

Het establishment heeft zo'n schrik van de PVDA dat delen ervan zelfs mee wilden besturen in enkele gemeenten...

De PVDA is gewoon reformistisch geworden, net als de KP na WOII. Ze is op weg een systeempartij te worden.

amedee
29 maart 2007, 09:35
Het establishment heeft zo'n schrik van de PVDA dat delen ervan zelfs mee wilden besturen in enkele gemeenten...

De PVDA is gewoon reformistisch geworden, net als de KP na WOII. Ze is op weg een systeempartij te worden.

ohhhhhh ... hoe provocatief :twisted:

Doe zo maar voort! Zeg dit anders eens tegen Sleeckx wanneer je met hem op café zit :D

vavli
29 maart 2007, 09:55
Het establishment heeft zo'n schrik van de PVDA dat delen ervan zelfs mee wilden besturen in enkele gemeenten...

De PVDA is gewoon reformistisch geworden, net als de KP na WOII. Ze is op weg een systeempartij te worden.

Dus: als je mee bestuurt, ben je per definitie reformistisch? Betekent LSP misschien Lichtjes Simplistische Partij?

KingHagar
29 maart 2007, 11:47
Wat een absurde redenering. Als je zo door redeneert, kan je ook stellen dat klassestrijd voor hogere lonen fout is. Want een werkgever die loonsverhoging toe moet staan , zal zijn verlies proberen te compenseren door de consument hogere prijzen aan te rekenen.

Je redenering klopt niet. Een kapitalist die zn prijzen verhoogt omdat hij zn arbeiders meer moet betalen is minder concurrentieel en graaft dus zijn eigen graf.

amedee
29 maart 2007, 12:36
Je redenering klopt niet. Een kapitalist die zn prijzen verhoogt omdat hij zn arbeiders meer moet betalen is minder concurrentieel en graaft dus zijn eigen graf.

Dat zal de klassenstrijd dan moeten uitmaken...

Je staat toch aan de juiste kant?

Percalion
29 maart 2007, 13:01
En de resterende 70 procent heeft die 30 procent in dienst of werkt als zelfstandige?
Kom nou P... wat de precieze cijfers zijn ga ik op dit uur niet meer opzoeken maar de meerderheid in dit land is loon/weddetrekkende.
Overigens: zelfs als er zoals jij stelt maar 3 miljoen afhankelijk zijn van een loon heb je het over veel meer dan 30 procent van de aktieve bevolking.

Het grootste deel van de bevolking werkt niét, dat bedoel ik.

Die één miljoen werknemers bij de overheid worden trouwens betaald met belastingen van die twee miljoen werknemers bij de privé en die zes- �* zevenhonderdduizend zelfstandigen.

Er zijn overigens redelijk veel werkgevers in ons land. Voor Wallonië weet ik het niet (intuïtief zou ik zeggen dat de situatie daar enigszins anders is) maar in Vlaanderen geschiedt de helft van de werkgelegenheid in ondernemingen van maximaal vijf werknemers, dacht ik.

De meerderheid in ons land is dus niét loon- of weddetrekkend maar steuntrekkend: kinderen, werklozen, arbeidsongeschikten, bruggepensioneerden...

amedee
29 maart 2007, 15:37
Die één miljoen werknemers bij de overheid worden trouwens betaald met belastingen van die twee miljoen werknemers bij de privé en die zes- �* zevenhonderdduizend zelfstandigen.

Wat een van de pot gerukte redenering! Die één miljoen werknemers bij de overheid werken dus wel voor jij en ik, voor de bedrijven en voor al de rest van de bevolking. Of ze nu beter of harder kunnen werken is een zaak appart, maar werken doen ze. Of gaan we deze mensen tot de groep van steuntrekkers rekenen of wat??? Zij betalen trouwens óók belastingen!

Er zijn overigens redelijk veel werkgevers in ons land. Voor Wallonië weet ik het niet (intuïtief zou ik zeggen dat de situatie daar enigszins anders is) maar in Vlaanderen geschiedt de helft van de werkgelegenheid in ondernemingen van maximaal vijf werknemers, dacht ik.

Ook al past het misschien niet in mijn ideologie, maar hoed af voor de kleine zelfstandigen! Zij slagen er in om met véél minder steun van de overheid blijkbaar toch de helft van de werkgelegenheid te "leveren".
Ik zou eens willen zien of dan ook de helft van de "steunmaatregelen" die de overheid "uitkeert" aan bedrijven ook daadwerkelijk naar die kleine zelfstandigen gaat. Me dunkt van niet!

De meerderheid in ons land is dus niét loon- of weddetrekkend maar steuntrekkend: kinderen, werklozen, arbeidsongeschikten, bruggepensioneerden...

Kinderen, arbeidsongeschikten en bruggepensioneerden behoren dan ook niet tot de actieve bevolking... of wil je de klok terug draaien en hen ook meetellen?

DeVliegendeHollander
29 maart 2007, 20:49
Dat zal de klassenstrijd dan moeten uitmaken...


En dat is denk ik precies wat mijn kameraad van de LSP probeert duidelijk te maken. Positieve hervormingen binnen het kapitalisme zijn niet duurzaam vanwege de inherente crisisgevoeligheid van dat systeem en de jacht naar steeds lagere kosten voor de bazen (lees: patroons:-) ).

Dit maakt een overgangsbenadering noodzakelijk en het is dat wat de PVDA in al haar wijsheid en progressieve plannenmakerij vergeet.

Zij denkt schijnbaar dat een concept als het kiwi-model daadwerkelijk voor lagere kosten voor de bevolking gaat zorgen, terwijl zij ondertussen van de bourgeois-staat gaat verwachten dat die goedkope en kwalitatief hoogstaande medicijnen voor haar bevolking gaat verzorgen.

Hierbij vermeld ik even expliciet dat dit niets te maken heeft met het afschieten van de pogingen van links om zichzelf op de kaart te zetten, noch met het steunen van rechts.

De kern van mijn bijdrage is dat de burgerlijke staat niet zo verraderlijk is als de bourgeoisie zelf. Zie daar, het failliet van de 2-stadia theorie (vraag de oudgedienden van de PVDA daar maar eens naar):-D !

Praetorian
29 maart 2007, 20:55
Het establishment heeft zo'n schrik van de PVDA dat delen ervan zelfs mee wilden besturen in enkele gemeenten...

De PVDA is gewoon reformistisch geworden, net als de KP na WOII. Ze is op weg een systeempartij te worden.En waar precies is de KP reformistisch geworden? Ik ben zeer benieuwd.

Jonas Elossov
29 maart 2007, 21:37
En waar precies is de KP reformistisch geworden? Ik ben zeer benieuwd.

Ik denk dat de KP sindsdien wel terug een koers naar links heeft gemaakt, maar je kan toch moeilijk zeggen dat ze na WOII geen reformistische koers voeren toen ze in de regering zaten onder bevel van stalin...

Amada heeft toen ook steeds de kritiek gehad op de verrechtsing van de KP, maar nu maken ze exact dezelfde fouten... Ik vraag mij echt af hoe de oude garde van de PVDA deze nieuwe koers apprecieert.

guerin
30 maart 2007, 08:35
Ik denk dat de KP sindsdien wel terug een koers naar links heeft gemaakt, maar je kan toch moeilijk zeggen dat ze na WOII geen reformistische koers voeren toen ze in de regering zaten onder bevel van stalin...

Amada heeft toen ook steeds de kritiek gehad op de verrechtsing van de KP, maar nu maken ze exact dezelfde fouten... Ik vraag mij echt af hoe de oude garde van de PVDA deze nieuwe koers apprecieert.
Nieuwe koers?Als de geschiedenis zich herhaald is er geen sprake van een nieuwe koers maar van een tendens!