PDA

View Full Version : Eventuele regeringsdeelname


Firestone
11 maart 2007, 18:00
Beste,

In de veronderstelling dat CAP zetels in de Kamer haalt, graag volgende eenvoudige vragen:

Is het denkbaar dat CAP aan de federale regering deelneemt? Zo ja, met welke andere partijen bent u bereid in coalitie te treden? (Er van uitgaande dat CAP geen absolute meerderheid haalt. ;-)) Wat zijn de absolute minimumeisen van CAP om in een regering te treden?
Ik ben vooral geïnteresseerd in uw standpunt, niet in dat van de andere partijen, die vermoedelijk CAP niet meteen zien zitten als coalitiepartner.

Bedankt

Bart Vandersteene
12 maart 2007, 09:58
Dag,

De vraag is een sterk hypothetische vraag en wordt vandaag niet bediscussieerd binnen CAP. Op onze conferentie van 28/10 hebben we besloten niet samen te werken met partijen die neoliberaal programma verdedigen of hebben omgezet in de praktijk of voorstander zijn van de huidige Europese Grondwet.

Onze eerste bekommernis vandaag is het creëren van die nieuwe formatie, waar onze volle aandacht naartoe gaat.

Essentieel gaat de vraag over hoe wij denken het best ons programma te kunnen realiseren. Moet je daar sowieso voor deelnemen aan de macht? Is één van de meest succesvolle partijen, in termen van realiseren van programma, niet een partij die de afgelopen 15 jaar helemaal niet heeft deelgenomen aan de macht?

Ik denk dat er vandaag veel te weinig aandacht uitgaat naar de geschiedenis van sociale verandering. Hoe is de achturendag, algemeen stemrecht, betaald verlof, sociale zekerheid, indexering, ... afgedwongen? Natuurlijk zijn er parlementsleden die daarvoor gestemd hebben, maar onder druk van massabewegingen. Ik denk dat het afzwakken van de voorstellen rond de pensioen voor 2 jaar, veel te maken had met de dreiging van staking, de effectieve stakingen en het besef dat de vakbonden en haar leden het niet zouden pikken dat hun pensioenrechten zwaar werden aangevallen. Als vandaag de brandweermannen, een erkenning willen krijgen als risicoberoep dan kunnen ze natuurlijk parlementsleden zoeken die hun eisen willen ondersteunen, maar zullen ze eerst en vooral moeten rekenen om hun eigen sociale kracht. Nl, betogen, publieke opinie warm maken voor hun eisen, soliariteit organiseren, ...
Een parlementslid van een arbeiderspartij kan natuurlijk het parlement gebruiken als een spreekgestoelte waar eisen verdedigd worden, strijd ondersteund wordt, argumenten worden geboden aan de publieke opinie, ... De combinatie van beide, sociale strijd en een politieke vertaling van die strijd is absoluut noodzakelijk om overwinningen te kunnen boeken. Dat is wat sinds 15 jaar ontbreekt. Tot wie kunnen mensen in strijd zich nog richten als politieke bondgenoten? Daar wil de CAP verandering in brengen.

Regeringsdeelname zal volgens mij enkel maar mogelijk zijn indien een niet onaanzienlijk deel van ons programma gerealiseerd kan worden. Dat kan met die partners die bereid zijn een regeringspolitiek te voeren die breekt met het neoliberalisme, het vrijemarktdenken, ...

Firestone
12 maart 2007, 12:32
Bedankt voor dit duidelijk antwoord.