PDA

View Full Version : Privatisering NMBS


Koen Godderis
12 maart 2007, 11:00
Art:
http://www.lalibre.be/article.phtml?id=3&subid=85&art_id=336927

Al die sossewieters die denken dat de NMBS een staatsbedrijf zal blijven die
zijn niet alleen naïef, maar heel dom. Europa zal alle overheidsbedrijven
verplichten te privatiseren. Wat zit die sossewieter van een Tobback
eigenlijk onnozel te doen over de privatisering van de Post? Alsof die
eventjes Europa de les zal spellen? Er zal veel volk, en vooral boetes,
komen kijken.

Kapitein Zeppos
12 maart 2007, 11:40
"Koen Godderis" <koen@koen|verwijder|godderis.be> schreef in
news:[email protected] op ma 12 mrt 2007 11:01:43a

> Art:
> http://www.lalibre.be/article.phtml?id=3&subid=85&art_id=336927
>
> Al die sossewieters die denken dat de NMBS een staatsbedrijf zal blijven
> die zijn niet alleen naïef, maar heel dom. Europa zal alle
> overheidsbedrijven verplichten te privatiseren. Wat zit die sossewieter
> van een Tobback eigenlijk onnozel te doen over de privatisering van de
> Post? Alsof die eventjes Europa de les zal spellen? Er zal veel volk, en
> vooral boetes, komen kijken.
>
>

Privatisering is niet zomaar voor alles de oplossing.
Bij de Britse spoorwegen hebben er zich sinds de privatiseringen nogal wat
ernstige treinongelukken voorgedaan.
De socialisten hebben zeer veel (teveel ?) in de pap te brokken bij de
N.M.B.S., dat kan waar zijn. Jannie Haeck zelve werd door Van De Lanotte
gepistonneerd.
Maar ook de katholieken zijn tamelijk sterk vertegenwoordigd.
Minst vertegenwoordigd zijn de liberalen.

De Nederlandse spoorwegen zijn voor een deel geprivatiseerd, dacht ik.
Heb je de voorbije jaren al eens op regelmatige basis de trein naar/vanuit
Nederland genomen ?
Om de haverklap problemen.

Wat allemaal niet wil zeggen dat een opsplitsing van de Belgische
spoorwegen in een Vlaamse en een Waalse (en een Brusselse ?.....) de
kwaliteit van die spoorwegen zou verminderen. Hoe hun onderlinge
communicatie zou verlopen is een andere vraag.

Je zou ook kunnen zeggen: "Privatiseer de N.M.B.S. want er zit teveel
personeel !"
Daar ben ik niet zo zeker van, van dat teveel aan personeel.
Toch niet aan de basis. Ik heb de indruk dat in sommige drukkere stations,
die ik al eens aandoe, het personeel bakken werk heeft.
Privatiseringen zouden in die zin kunnen impliceren dat de kwaliteit
achteruitgaat precies door een gebrek aan personeel.
"In verhouding teveel bazen bij de N.M.B.S. ?"
Hier en daar waarschijnlijk wel.
Maar zou het anders en beter zijn in een PMBS (Private Maatschappij voor
Belgische Spoorwegen) ?

Gewoon vragen die men zich kan stellen bij wijze van reflectie.


--
KZ

Theo van Riet
12 maart 2007, 17:40
Kapitein Zeppos <[email protected]> wrote:

> "Koen Godderis" <koen@koen|verwijder|godderis.be> schreef in
> news:[email protected] op ma 12 mrt 2007 11:01:43a
>
> > Art:
> > http://www.lalibre.be/article.phtml?id=3&subid=85&art_id=336927
> >
> > Al die sossewieters die denken dat de NMBS een staatsbedrijf zal blijven
> > die zijn niet alleen naïef, maar heel dom. Europa zal alle
> > overheidsbedrijven verplichten te privatiseren. Wat zit die sossewieter
> > van een Tobback eigenlijk onnozel te doen over de privatisering van de
> > Post? Alsof die eventjes Europa de les zal spellen? Er zal veel volk, en
> > vooral boetes, komen kijken.
> >
> >
>
> Privatisering is niet zomaar voor alles de oplossing.
> Bij de Britse spoorwegen hebben er zich sinds de privatiseringen nogal wat
> ernstige treinongelukken voorgedaan.

Minder dan ervoor, maar mag van sindicaten hier niet gezegd worden....

Groet,
theo