PDA

View Full Version : Kansarmoede in het Onderwijs. Brengt Geld de Oplossing?


Ghingis Khan
12 maart 2007, 20:40
Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor leerlingen
die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag opgeleide
ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van de
gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien. De
nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs Frank
Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen creëren.
De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld, zo meldt Gazet van
Antwerpen......................................... ..............

Lees verder op http://www.brusselsjournal.com/node/1966

De ballon doorprikt.

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

hedwig
13 maart 2007, 09:50
"Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor
leerlingen
> die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag
opgeleide
> ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van de
> gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien. De
> nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs Frank
> Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen creëren.
> De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
> school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld,
> De ballon doorprikt.
>
> Ghingis Khan


Welke ballon?
Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
kinderen meer geld krijgen...

hedwig

Ghingis Khan
13 maart 2007, 10:00
"hedwig" <hed.eem@scarlet(puntje)be> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>> Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor
> leerlingen
>> die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag
> opgeleide
>> ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van de
>> gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien. De
>> nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs Frank
>> Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen
>> creëren.
>> De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
>> school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld,
>> De ballon doorprikt.
>>
>> Ghingis Khan
>
>
> Welke ballon?
> Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
> kinderen meer geld krijgen...
>

En wie beslist wie *arbeidsintensief* is en wie niet ?
De SP-allahtoon ?

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

hedwig
13 maart 2007, 10:10
"Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> >
> > Welke ballon?
> > Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
> > kinderen meer geld krijgen...
> >
>
> En wie beslist wie *arbeidsintensief* is en wie niet ?
> De SP-allahtoon ?
>
> Ghingis Khan

Dat is idd niet zo eenvoudig te bepalen.
Maar het aantal allochtonen is wel een aanwijzing.
Evenals de sociale klasse waaruit de ll-en komen.
De SP-a heeft er weinig mee te maken.

hedwig

Ghingis Khan
13 maart 2007, 11:10
"hedwig" <hed.eem@scarlet(puntje)be> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>> >
>> > Welke ballon?
>> > Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
>> > kinderen meer geld krijgen...
>> >
>>
>> En wie beslist wie *arbeidsintensief* is en wie niet ?
>> De SP-allahtoon ?
>>
>> Ghingis Khan
>
> Dat is idd niet zo eenvoudig te bepalen.
> Maar het aantal allochtonen is wel een aanwijzing.
> Evenals de sociale klasse waaruit de ll-en komen.
> De SP-a heeft er weinig mee te maken.
>
De SP_allahtoon heeft er alles mee te meken, want zij zullen steeds
hun SP-allahtonen voortrekken op de anderen.

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

Rudyard Kipling
13 maart 2007, 13:40
"hedwig" <hed.eem@scarlet(puntje)be> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>> Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor
> leerlingen
>> die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag
> opgeleide
>> ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van de
>> gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien. De
>> nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs Frank
>> Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen creëren.
>> De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
>> school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld,
>> De ballon doorprikt.
>>
>> Ghingis Khan
>
>
> Welke ballon?
> Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
> kinderen meer geld krijgen...
>
> hedwig


Ik hoop dat je dat sarcastisch bedoelt, want als dat niet zo is, dan ga ik
al een klein beetje naief beschouwen.
Nog meer geld, nog meer inspanningen om de moslim-kinderen een beetje
Nederlands of andere vakken bij te brengen ? Denk jij echt dat dat gaat
helpen ?

Kom hier eens kijken wat voor immense inspanningen arme Chinese ouders doen
om hun kind te laten studeren aan een goede school. Heel de familie,
ouders, grootouders en tantes worden daarbij ingeschakeld. Kinderen van 6
jaar kunnen hier heel _ons_ alfabet schrijven en lezen. Zij krijgen naast
hun eigen vreselijk moeilijke taal ook al Engels en vele andere vakken.
Kinderen van 10 jaar hebben een propvolle agenda van studeren, sporten,
naschoolse activiteiten. Tot 22 uur s'avonds, 6 dagen op 7. Zonder morren.
Kinderen van 12 jaar oud zijn in staat om hun eigen agenda heel efficient te
beheren, maar worden toch nog door de hele familie opgevolgd. De
nieuwjaarsvakantie is net voorbij. Alle kinderen hebben die gebruikt om hun
talen, wetenschappelijke of andere vakken bij te spijkeren. En te sporten
natuurlijk. Alles volgens een heel strikt programma. De "kleine keizers"
krijgen alles wat ze lusten, maar moeten wel keihard studeren. De sociale
druk om hard te studeren is heel hoog.
Heel het Chinees onderwijssysteem is daarop ingesteld. Keiharde discipline.
Zwijgen en studeren. Kennis verwerven. Dat heeft natuurlijk ook zijn
nadelen.


Alle kinderen die je hier op de metro of de bus ziet, hebben een boek vast
of een MP3 speler. Misschien staat daar muziek op, maar vaak is het een
extra les die nog eens moet herhaald worden, ingelezen door mamma of een
tante. Sommige Chinese ouders verpanden hun huis om zoon of dochter in het
buitenland aan een befaamde unief te laten studeren. Een Chinese vriend
heeft aan de KUL gestudeerd met geld, geleend van bijna alle inwoners van
een heel dorpje. Wie met zo een zelfdiscipline en doorzettingsvermogen
vertrekt, kan niet anders dan verbluffende studie-resultaten hebben.

Zo iets heb ik bij de moslims in Vlaanderen nog niet gemerkt.
Hoe je dat kunt oplossen met nog meer geld voor het onderwijs, dat is mij
niet duidelijk.
Wedden dat Vandenbroucke heel goed weet wat het probleem is, maar dat hij
niet durft ingaan tegen zijn partijvoorzitter ?



--

Rudyard Kipling

Fullator
13 maart 2007, 14:10
On Mon, 12 Mar 2007 19:37:02 GMT, "Ghingis Khan"
<[email protected]> wrote:

>Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor leerlingen
>die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag opgeleide
>ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van de
>gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien. De
>nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs Frank
>Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen creëren.
>De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
>school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld, zo meldt Gazet van
>Antwerpen......................................... ..............
>
>Lees verder op http://www.brusselsjournal.com/node/1966
>
>De ballon doorprikt.


Het is tegelijk hemeltergend en droefeniswekkend dat sommigen denken
dat geld dit probleem kan oplossen. Het typeert het ééndimensioneel
denken van ons politici.

Het alternatief - horresco referens - is dat ze dit beseffen, maar
toch geld door deuren en vensters blijven zwieren, gewoon om trouw te
blijven aan hun afgoden, valse idolen en idealen.

Want het is meer van hetzelfde. In het verleden is zeer overtuigend
bewezen dat het geen graankorrel verschil maakt.

We hadden leesmoeders, huiswerkklassen, naschoolse bijwerking,
taakklassen voor allochtonen,remedial teaching, hulp- en
taakleerkrachten, onderwijsbegeleiding, multiculturele
overlegcentra.... e tutti quanti. Heeft allemaal niets geholpen. O ja,
er zijn een paar pogingen tot effectenstudie gedaan. Van enkele zijn
(vervalste en zelfs dan povere) resultaten gepubliceerd en de andere
werden uit zeer zedige schaamte verzwegen. Want publicatie stond
gelijk aan aanklacht. Aanklacht tegen de blinde, stomme en domme
wereldverbeteraars die de realiteit niet wilden zien, en steeds meer
goed geld naar kwaad geld smeten. Tot het geld op was, en men moest
gaan besparen op keuken- en onderhoudspersoneel.

Als de impuls niet uitgaat van een sterk gemotiveerd thuismilieu, is
het allemaal boter aan de galg. En motivatie vraagt investering: in
tijd, geld, emoties en moeite. We vinden dit slechts in een zeer
beperkt aantal allochtone gezinnen. En ... die kinderen doen het dan
ook verbazingwekkend goed.

Participatie aan het schoolgebeuren is bij Marokkaanse ouders zo goed
als onbestaande, ondanks de vele miljoenen die men daaraan tevergeefs
heeft gespendeerd.

Er bestaat een zeer universele remedie, die alle problemen in één keer
oplost en de staat miljarden bespaart. Maar omdat ik nog een tijdje in
leven wil blijven, ga ik die hier niet meteen uiteenzetten. Maar het
begint met het afschaffen van ALLE kinderbijslag. Wie kinderen wil,
moet er iets voor over hebben. Wie alleen maar op geboortepremies uit
is, is ook op andere terreinen niet bereid om in zijn kinderen te
investeren en veroordeelt hen tot een leven als parasiet.

In deze volg ik de redenering van Kipling tenvolle!

Fullator

hedwig
13 maart 2007, 14:40
"Rudyard Kipling" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> Ik hoop dat je dat sarcastisch bedoelt, want als dat niet zo is, dan ga ik
> al een klein beetje naief beschouwen.
> Nog meer geld, nog meer inspanningen om de moslim-kinderen een beetje
> Nederlands of andere vakken bij te brengen ? Denk jij echt dat dat gaat
> helpen ?
>
> Kom hier eens kijken wat voor immense inspanningen arme Chinese ouders
doen
> om hun kind te laten studeren aan een goede school. Heel de familie,
> ouders, grootouders en tantes worden daarbij ingeschakeld. Kinderen van 6
> jaar kunnen hier heel _ons_ alfabet schrijven en lezen. Zij krijgen naast
> hun eigen vreselijk moeilijke taal ook al Engels en vele andere vakken.
> Kinderen van 10 jaar hebben een propvolle agenda van studeren, sporten,
> naschoolse activiteiten. Tot 22 uur s'avonds, 6 dagen op 7. Zonder
morren.
> Kinderen van 12 jaar oud zijn in staat om hun eigen agenda heel efficient
te
> beheren, maar worden toch nog door de hele familie opgevolgd. De
> nieuwjaarsvakantie is net voorbij. Alle kinderen hebben die gebruikt om
hun
> talen, wetenschappelijke of andere vakken bij te spijkeren. En te sporten
> natuurlijk. Alles volgens een heel strikt programma. De "kleine keizers"
> krijgen alles wat ze lusten, maar moeten wel keihard studeren. De sociale
> druk om hard te studeren is heel hoog.
> Heel het Chinees onderwijssysteem is daarop ingesteld. Keiharde
discipline.
> Zwijgen en studeren. Kennis verwerven. Dat heeft natuurlijk ook zijn
> nadelen.
>
>
> Alle kinderen die je hier op de metro of de bus ziet, hebben een boek vast
> of een MP3 speler. Misschien staat daar muziek op, maar vaak is het een
> extra les die nog eens moet herhaald worden, ingelezen door mamma of een
> tante. Sommige Chinese ouders verpanden hun huis om zoon of dochter in
het
> buitenland aan een befaamde unief te laten studeren. Een Chinese vriend
> heeft aan de KUL gestudeerd met geld, geleend van bijna alle inwoners van
> een heel dorpje. Wie met zo een zelfdiscipline en doorzettingsvermogen
> vertrekt, kan niet anders dan verbluffende studie-resultaten hebben.
>
> Zo iets heb ik bij de moslims in Vlaanderen nog niet gemerkt.
> Hoe je dat kunt oplossen met nog meer geld voor het onderwijs, dat is mij
> niet duidelijk.
> Wedden dat Vandenbroucke heel goed weet wat het probleem is, maar dat hij
> niet durft ingaan tegen zijn partijvoorzitter ?
>
> Rudyard Kipling

We hebben hier in 't verleden nog discussies over gevoerd.
Op gevaar voor de zoveelste maal na?ef te worden genoemd:
Twee zaken:
- de vreemdelingen die hier zijn zullen hier voor het merendeel blijven:
daar kan jij noch ik iets aan doen. Een feit. Dus: ervoor zorgen dat ze zo
snel mogelijk willens nillens Vlamingen worden. Kraan dichthouden voor
toekomstige immigratie is het enige politiek haalbare. Als je anders meent,
ben jij de na?eve.
- Een kind kan noch mag je de keuze geven of het als volwassenen al dan niet
cultureel en professioneel beslagen ten ijs komt. Het *moet* bijdragen aan
de maatschappij, en daarmee uit. Dus het moet een opleiding hebben gekregen.
Een heel gezellige opvoeding zoals de meesten onder ons, maar als dat niet
kan, met harde hand. En als met harde hand niet voldoende is: op militaire
leest. Op den dool of in de criminaliteit geraken, en zijn/haar ganse leven
van het ocmw leven, zijn g¨¦¨¦n optie. Werken de ouders niet mee, tant pis.
Dan maar zonder ouders.
In Australi? geeft dit systeem met kinderen uit het nefaste
aboriginal-milieu goede resultaten, heb ik al te dikwijls kunnen
vaststellen. Deze kinderen functioneren in de maatschappij zoals de gewone
Australi?r. Ondanks hevige protesten uit overwegend linkse hoek.
Maar, spijtig genoeg, dit kokeneten kost geld.
Maar het is g¨¦¨¦n verloren geld: de maatschappij wint dit dubbel en dik
terug nadien.
Ze werken en brengen op. En besparen alle mogelijke veiligheidsdiensten een
massa geld.

hedwig

Rudyard Kipling
13 maart 2007, 15:00
"hedwig" <hed.eem@scarlet(puntje)be> schreef in bericht
news:[email protected]...


> Maar, spijtig genoeg, dit kokeneten kost geld.
> Maar het is g¨¦¨¦n verloren geld: de maatschappij wint dit dubbel en dik
> terug nadien.
> Ze werken en brengen op. En besparen alle mogelijke veiligheidsdiensten
> een
> massa geld.
>
> hedwig


Zo. Ik vat even samen:
Militaire maatregelen voor de kinderen, terwijl de ouders verder OCMW'en ?
Dan heb ik toch nog een paar vragen:

Waarom moeten die militaire maatregelen zoveel geld kosten ? Waarom kan
dat niet in het huidig schoolsysteem ?

En de ouders, die mogen rustig verder onze SZ plunderen ? Dat kan toch
niet, daar klopt toch iets niet? Daar komen gegarandeerd vodden van.


Eens je de politieke steun hebt voor die militaire aanpak van de moslim
jeugd, dan kan je maar beter de hele boel opkuisen toch ? Anders gaan je
(dure ?) inspanningen tot niks leiden.


Toch ?


--


Rudyard Kipling

hedwig
13 maart 2007, 15:10
"Rudyard Kipling" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> Zo. Ik vat even samen:
> Militaire maatregelen voor de kinderen, terwijl de ouders verder OCMW'en ?
> Dan heb ik toch nog een paar vragen:

Slecht samengevat. Je leest zaken die er niet staan.

> Waarom moeten die militaire maatregelen zoveel geld kosten ? Waarom kan
> dat niet in het huidig schoolsysteem ?

Slecht gelezen. Opvoeding op militaire basis (g¨¦¨¦n maatregelen!) als alle
andere mogelijkheden zijn uitgeput.

> En de ouders, die mogen rustig verder onze SZ plunderen ? Dat kan toch
> niet, daar klopt toch iets niet? Daar komen gegarandeerd vodden van.

Dat is een ander onderwerp. Wat heeft dat te doen met het onderwijs?

> Eens je de politieke steun hebt voor die militaire aanpak van de moslim
> jeugd, dan kan je maar beter de hele boel opkuisen toch ? Anders gaan je
> (dure ?) inspanningen tot niks leiden.

Wel, zo na?ef ben je toch niet daar een meerderheid voor te vinden? Toch?

> Toch ?

Toch niet! Je gedachten zwalpen, Dirk? Je moet ze eens op een rijtje zetten!

hedwig

vava
13 maart 2007, 16:40
"hedwig" <hed.eem@scarlet(puntje)be> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>> >
>> > Welke ballon?
>> > Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
>> > kinderen meer geld krijgen...
>> >
>>
>> En wie beslist wie *arbeidsintensief* is en wie niet ?
>> De SP-allahtoon ?
>>
>> Ghingis Khan
>
> Dat is idd niet zo eenvoudig te bepalen.
> Maar het aantal allochtonen is wel een aanwijzing.
> Evenals de sociale klasse waaruit de ll-en komen.
> De SP-a heeft er weinig mee te maken.
>
> hedwig
>
>
Ik vrees dat U hier dus wel fout zit. Weet U dat in Antwerpen nu alle
leerlingen zich moeten houden aan de regels van de islam wat voeding
betreft? Waar gaat dat eindigen? Weet U dat er een voorstel was om als
tweede taal het arabisch te leren in de stadsscholen?

vava
13 maart 2007, 16:40
"Rudyard Kipling" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "hedwig" <hed.eem@scarlet(puntje)be> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>>
>> "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
>> news:[email protected]...
>>> Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor
>> leerlingen
>>> die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag
>> opgeleide
>>> ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van
>>> de
>>> gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien.
>>> De
>>> nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs
>>> Frank
>>> Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen creëren.
>>> De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
>>> school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld,
>>> De ballon doorprikt.
>>>
>>> Ghingis Khan
>>
>>
>> Welke ballon?
>> Ik vind het niet meer dan normaal dat scholen met "arbeidsintensieve"
>> kinderen meer geld krijgen...
>>
>> hedwig
>
>
> Ik hoop dat je dat sarcastisch bedoelt, want als dat niet zo is, dan ga ik
> al een klein beetje naief beschouwen.
> Nog meer geld, nog meer inspanningen om de moslim-kinderen een beetje
> Nederlands of andere vakken bij te brengen ? Denk jij echt dat dat gaat
> helpen ?
>
> Kom hier eens kijken wat voor immense inspanningen arme Chinese ouders
> doen om hun kind te laten studeren aan een goede school. Heel de familie,
> ouders, grootouders en tantes worden daarbij ingeschakeld. Kinderen van 6
> jaar kunnen hier heel _ons_ alfabet schrijven en lezen. Zij krijgen naast
> hun eigen vreselijk moeilijke taal ook al Engels en vele andere vakken.
> Kinderen van 10 jaar hebben een propvolle agenda van studeren, sporten,
> naschoolse activiteiten. Tot 22 uur s'avonds, 6 dagen op 7. Zonder
> morren. Kinderen van 12 jaar oud zijn in staat om hun eigen agenda heel
> efficient te beheren, maar worden toch nog door de hele familie opgevolgd.
> De nieuwjaarsvakantie is net voorbij. Alle kinderen hebben die gebruikt om
> hun talen, wetenschappelijke of andere vakken bij te spijkeren. En te
> sporten natuurlijk. Alles volgens een heel strikt programma. De "kleine
> keizers" krijgen alles wat ze lusten, maar moeten wel keihard studeren.
> De sociale druk om hard te studeren is heel hoog.
> Heel het Chinees onderwijssysteem is daarop ingesteld. Keiharde
> discipline. Zwijgen en studeren. Kennis verwerven. Dat heeft natuurlijk
> ook zijn nadelen.
>
>
> Alle kinderen die je hier op de metro of de bus ziet, hebben een boek vast
> of een MP3 speler. Misschien staat daar muziek op, maar vaak is het een
> extra les die nog eens moet herhaald worden, ingelezen door mamma of een
> tante. Sommige Chinese ouders verpanden hun huis om zoon of dochter in
> het buitenland aan een befaamde unief te laten studeren. Een Chinese
> vriend heeft aan de KUL gestudeerd met geld, geleend van bijna alle
> inwoners van een heel dorpje. Wie met zo een zelfdiscipline en
> doorzettingsvermogen vertrekt, kan niet anders dan verbluffende
> studie-resultaten hebben.
>
> Zo iets heb ik bij de moslims in Vlaanderen nog niet gemerkt.
> Hoe je dat kunt oplossen met nog meer geld voor het onderwijs, dat is mij
> niet duidelijk.
> Wedden dat Vandenbroucke heel goed weet wat het probleem is, maar dat hij
> niet durft ingaan tegen zijn partijvoorzitter ?
>
>
>
> --
>
> Rudyard Kipling
>
>
>
Ik vrees dat dit de volledig juiste inschatting is. Hij zit nu stemmen te
ronselen bij de allochtonen.

vava
13 maart 2007, 16:50
"Fullator" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> On Mon, 12 Mar 2007 19:37:02 GMT, "Ghingis Khan"
> <[email protected]> wrote:
>
>>Vanaf 1 september 2008 krijgen de Vlaamse scholen extra geld voor
>>leerlingen
>>die het thuis niet breed hebben, geen Nederlands spreken, met laag
>>opgeleide
>>ouders, of in een moeilijke buurt wonen. De steun hangt niet enkel van de
>>gezinssituatie af, maar ook van de buurt waarin de kinderen opgroeien. De
>>nieuwe vorm van financiering is een plan van minister van Onderwijs Frank
>>Vandenbroucke (SP.a). Hij wil meer solidariteit tussen de scholen creëren.
>>De subsidies worden verdeeld volgens de kenmerken van de leerling: een
>>school met veel zwakke leerlingen krijgt meer geld, zo meldt Gazet van
>>Antwerpen......................................... ..............
>>
>>Lees verder op http://www.brusselsjournal.com/node/1966
>>
>>De ballon doorprikt.
>
>
> Het is tegelijk hemeltergend en droefeniswekkend dat sommigen denken
> dat geld dit probleem kan oplossen. Het typeert het ééndimensioneel
> denken van ons politici.
>
> Het alternatief - horresco referens - is dat ze dit beseffen, maar
> toch geld door deuren en vensters blijven zwieren, gewoon om trouw te
> blijven aan hun afgoden, valse idolen en idealen.
>
> Want het is meer van hetzelfde. In het verleden is zeer overtuigend
> bewezen dat het geen graankorrel verschil maakt.
>
> We hadden leesmoeders, huiswerkklassen, naschoolse bijwerking,
> taakklassen voor allochtonen,remedial teaching, hulp- en
> taakleerkrachten, onderwijsbegeleiding, multiculturele
> overlegcentra.... e tutti quanti. Heeft allemaal niets geholpen. O ja,
> er zijn een paar pogingen tot effectenstudie gedaan. Van enkele zijn
> (vervalste en zelfs dan povere) resultaten gepubliceerd en de andere
> werden uit zeer zedige schaamte verzwegen. Want publicatie stond
> gelijk aan aanklacht. Aanklacht tegen de blinde, stomme en domme
> wereldverbeteraars die de realiteit niet wilden zien, en steeds meer
> goed geld naar kwaad geld smeten. Tot het geld op was, en men moest
> gaan besparen op keuken- en onderhoudspersoneel.
>
> Als de impuls niet uitgaat van een sterk gemotiveerd thuismilieu, is
> het allemaal boter aan de galg. En motivatie vraagt investering: in
> tijd, geld, emoties en moeite. We vinden dit slechts in een zeer
> beperkt aantal allochtone gezinnen. En ... die kinderen doen het dan
> ook verbazingwekkend goed.
>
> Participatie aan het schoolgebeuren is bij Marokkaanse ouders zo goed
> als onbestaande, ondanks de vele miljoenen die men daaraan tevergeefs
> heeft gespendeerd.
>
> Er bestaat een zeer universele remedie, die alle problemen in één keer
> oplost en de staat miljarden bespaart. Maar omdat ik nog een tijdje in
> leven wil blijven, ga ik die hier niet meteen uiteenzetten. Maar het
> begint met het afschaffen van ALLE kinderbijslag. Wie kinderen wil,
> moet er iets voor over hebben. Wie alleen maar op geboortepremies uit
> is, is ook op andere terreinen niet bereid om in zijn kinderen te
> investeren en veroordeelt hen tot een leven als parasiet.
>
> In deze volg ik de redenering van Kipling tenvolle!
>
> Fullator
>

Juiste up to date beschrijving van de huidige toestand. Ook het enige juiste
voorstel op beëindiging van het leegzuigen van onze SZ.