Ghingis Khan
15 maart 2007, 16:20
Smogflitsen
3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder twijfel -
slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
aanpakken met een snelheidsbeperking.
Het argument luidt dat wie sneller rijdt met de wagen, meer benzine
verbruikt en dus ook voor meer uitstoot zorgt. Dat klopt weliswaar, maar
niet helemaal. Zo wordt het verbruik niet alleen bepaald door de snelheid,
maar ook door het toerental van de motor. In het stadsverkeer bijvoorbeeld
zal het verbruik van je wagen (ook bij lage snelheid) hoger liggen dan bij
een constante (hoge) snelheid op de snelweg. Het voortdurend vertragen,
stoppen en weer moeten optrekken zorgt voor een hoger verbruik én voor meer
uitstoot. Wie denkt dat trager rijden automatisch goed is voor het milieu en
onze gezondheid, moet in de spitsuren maar eens stapvoets en met open
venster of dak door de Leopoldtunnel in Brussel rijden. En zo gezond lijkt
filerijden op de ring rond Antwerpen of Brussel ook al niet. Hoeveel ton
fijn stof wordt daar niet dagelijks in de lucht gespuwd? Het financieel
aanmoedigen of verplichten van roetfilters voor auto's is een simpele
maatregel die wellicht meer zoden aan de dijk zet.
Er wordt vandaag veel onzin verteld over het milieu. Lang niet iedereen is
het eens over het effect van zo'n tijdelijke en plaatselijke
snelheidsbeperking. Maar dat mag de pret niet drukken. Na de dwaze CO2-taks
van de regering-Verhofstadt, mocht ook de Vlaamse regering van Yves Leterme
niet achterblijven. 'Groen, groener, groenst' lijkt het motto van het groene
politieke opbod. Maar in de praktijk wordt dat vaak 'dwaas, dwazer, dwaast'.
Jammer, want de Vlamingen willen best wel hun steentje bijdragen voor een
gezonder leefmilieu, maar niet als ze daarbij koudweg financieel gepakt
worden met het milieu als goedkoop alibi. Of het nu gaat om de
verpakkingstaks van Verhofstadt of het smogflitsen van minister Peeters.
Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking getekend
door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en een erg
gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor degelijk
bestuur?
O ja, tot slot ook nog dit. De boetes werden alleen in Vlaanderen
uitgedeeld. "In Wallonië was er geen smogalarm en dus ook geen verlaagde
snelheidsbeperking. Alsof het fijne stof stopt aan de taalgrens", merkt Paul
Geudens met het nodige sarcasme op (Gazet van Antwerpen, 15.03.07). "Maar de
opbrengst van de boetes die in Vlaanderen werden uitgeschreven gaan wel naar
een federale pot waarvan Wallonië flink profiteert." Of hoe de Vlaming twee
keer wordt gepakt. Met dank aan de CD&V! Misschien een overweging die u op
10 juni moet meenemen in het stemhokje.
FLITSEN MET HET MILIEU ALS ALIBI
Dit leek nergens op
"Een experiment dat niet voor herhaling vatbaar is, althans niet op de
manier waarop het gisteren in de praktijk werd gebracht. Want dat leek
nergens op. Op veel trajecten stonden géén borden die de chauffeurs verboden
harder dan 90 te rijden."
Verwarring compleet
"Het argument dat het grote publiek via de media voldoende waren ingelicht
over de snelheidsmaatregel, is natuurlijk onzin. Het is niet omdat de radio
zegt dat we vanaf morgen op de autosnelweg drie dagenlang met z'n allen
achteruit gaan rijden, dat we dat ook zonder meer moeten doen."
Een pure schande!
"De slechte voorbereiding, de overhaaste invoering en de
communicatiestoornissen hebben de politie gisteren niet belet om gerichte
snelheidscontroles uit te voeren. Bij voorkeur dus op de trajecten van 90 km
per uur. Op sommige plaatsen werden zeven overtredingen per minuut
vastgesteld, kwam een agent gisteren trots verklaren. Waarvan de meeste
onder de categorie 'zwaar' vallen wegens overschrijding met meer dan 30
km/uur van de limiet. Een schande is dat."
"Een overheid die nieuwe reglementen vanaf het eerste uur strikt wil
toepassen en controleren, moet er eerst zélf voor zorgen dat ze voor honderd
procent in orde is. Wat woensdag dus zeker niet het geval was."
Vlaanderen betaalt, Wallonië pakt de poen
"De opbrengst van de boetes die (alleen) in Vlaanderen werden uitgeschreven,
gaan wel naar een federale pot waarvan Wallonië flink profiteert. Dat is
niet logisch."
"Ofwel zijn verkeersregels overal hetzelfde en worden ze op dezelfde manier
toegepast en gecontroleerd, ofwel verschillen ze, maar dan moeten de boetes
in de regio blijven waar ze werden uitgeschreven."
Paul Geudens in Gazet van Antwerpen, 15.03.07
Welkom in Absurdistan!
"Een ritje door ons land was gisteren een merkwaardig avontuur. Zelf werd ik
gisteren op mijn traject Destelbergen-Doornik pas na vijftien kilometer
aangemaand mijn snelheid te matigen. Eens in West-Vlaanderen, speurde ik
vruchteloos naar een smog-bord. Uiteindelijk zag ik er dan toch één,
welsiwaar langs de achterkant. Het was niet omgedraaid omdat de bevoegde
diensten te laat waren verwittigd. Wat een amateurisme!"
"En eens over de taalgrens mocht ik weer vrolijk 120 per uur rijden. (.) Zou
dat fijn stof ook rekening houden met de communautaire verhoudingen in ons
land?"
Effect is twijfelachtig
"Brengt die zelfdiscipline ook iets op? Zelfs als iedereen zich strikt aan
de 90 per uur houdt, reduceert dat de hoeveelheid kwalijk fijn stof met
hooguit een procentje of twee, verklaren specialisten."
"De echte grote boosdoener is niet het verkeer, maar de industrie, en dan
nog vooral de industriegebieden vlak over de landsgrenzen. Maar aan de
fabrieksbazen is gisteren niks gevraagd."
Goed bestuur of belabberd beleid?
"Als de Vlaamse regering - die toch prat gaat op goed bestuur - een maatregl
treft, mag die voortaan toch een beetje vroeger (en beter en duidelijker,
nvdr) aan de bevolking worden meegedeeld."
Peter De Backer in Het Nieuwsblad, 15.03.07
Signalisatie ruimschoots onvoldoende
"Het is geen sinecure om doorheen een muur van vrachtwagens na te gaan of er
niet ergens een nieuw verkeersbord is neergeplant."
Meteen beboeten? Liever niet
"We moeten een beetje ernstig blijven. Sinds deze aanpak in mei vorig jaar
was aangekondigd, heeft de burger er niets meer over vernomen."
"Meteen met boetes zwaaien, zonder vooraf voldoende duidelijke te
communiceren, ondergraaft de geloofwaardigheid van het beleid."
Hoe vaak staan we niet gewoon stil in de file?
"Overigens zou het een zegen zijn als we wat vaker nog maar in de buurt van
die gemiddelde snelheid konden geraken. In veel gevallen zou dat de reistijd
van en naar het werk aanzienlijk inkorten."
Bart Sturtewagen in De Standaard, 15.03.07
--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/
3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder twijfel -
slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
aanpakken met een snelheidsbeperking.
Het argument luidt dat wie sneller rijdt met de wagen, meer benzine
verbruikt en dus ook voor meer uitstoot zorgt. Dat klopt weliswaar, maar
niet helemaal. Zo wordt het verbruik niet alleen bepaald door de snelheid,
maar ook door het toerental van de motor. In het stadsverkeer bijvoorbeeld
zal het verbruik van je wagen (ook bij lage snelheid) hoger liggen dan bij
een constante (hoge) snelheid op de snelweg. Het voortdurend vertragen,
stoppen en weer moeten optrekken zorgt voor een hoger verbruik én voor meer
uitstoot. Wie denkt dat trager rijden automatisch goed is voor het milieu en
onze gezondheid, moet in de spitsuren maar eens stapvoets en met open
venster of dak door de Leopoldtunnel in Brussel rijden. En zo gezond lijkt
filerijden op de ring rond Antwerpen of Brussel ook al niet. Hoeveel ton
fijn stof wordt daar niet dagelijks in de lucht gespuwd? Het financieel
aanmoedigen of verplichten van roetfilters voor auto's is een simpele
maatregel die wellicht meer zoden aan de dijk zet.
Er wordt vandaag veel onzin verteld over het milieu. Lang niet iedereen is
het eens over het effect van zo'n tijdelijke en plaatselijke
snelheidsbeperking. Maar dat mag de pret niet drukken. Na de dwaze CO2-taks
van de regering-Verhofstadt, mocht ook de Vlaamse regering van Yves Leterme
niet achterblijven. 'Groen, groener, groenst' lijkt het motto van het groene
politieke opbod. Maar in de praktijk wordt dat vaak 'dwaas, dwazer, dwaast'.
Jammer, want de Vlamingen willen best wel hun steentje bijdragen voor een
gezonder leefmilieu, maar niet als ze daarbij koudweg financieel gepakt
worden met het milieu als goedkoop alibi. Of het nu gaat om de
verpakkingstaks van Verhofstadt of het smogflitsen van minister Peeters.
Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking getekend
door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en een erg
gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor degelijk
bestuur?
O ja, tot slot ook nog dit. De boetes werden alleen in Vlaanderen
uitgedeeld. "In Wallonië was er geen smogalarm en dus ook geen verlaagde
snelheidsbeperking. Alsof het fijne stof stopt aan de taalgrens", merkt Paul
Geudens met het nodige sarcasme op (Gazet van Antwerpen, 15.03.07). "Maar de
opbrengst van de boetes die in Vlaanderen werden uitgeschreven gaan wel naar
een federale pot waarvan Wallonië flink profiteert." Of hoe de Vlaming twee
keer wordt gepakt. Met dank aan de CD&V! Misschien een overweging die u op
10 juni moet meenemen in het stemhokje.
FLITSEN MET HET MILIEU ALS ALIBI
Dit leek nergens op
"Een experiment dat niet voor herhaling vatbaar is, althans niet op de
manier waarop het gisteren in de praktijk werd gebracht. Want dat leek
nergens op. Op veel trajecten stonden géén borden die de chauffeurs verboden
harder dan 90 te rijden."
Verwarring compleet
"Het argument dat het grote publiek via de media voldoende waren ingelicht
over de snelheidsmaatregel, is natuurlijk onzin. Het is niet omdat de radio
zegt dat we vanaf morgen op de autosnelweg drie dagenlang met z'n allen
achteruit gaan rijden, dat we dat ook zonder meer moeten doen."
Een pure schande!
"De slechte voorbereiding, de overhaaste invoering en de
communicatiestoornissen hebben de politie gisteren niet belet om gerichte
snelheidscontroles uit te voeren. Bij voorkeur dus op de trajecten van 90 km
per uur. Op sommige plaatsen werden zeven overtredingen per minuut
vastgesteld, kwam een agent gisteren trots verklaren. Waarvan de meeste
onder de categorie 'zwaar' vallen wegens overschrijding met meer dan 30
km/uur van de limiet. Een schande is dat."
"Een overheid die nieuwe reglementen vanaf het eerste uur strikt wil
toepassen en controleren, moet er eerst zélf voor zorgen dat ze voor honderd
procent in orde is. Wat woensdag dus zeker niet het geval was."
Vlaanderen betaalt, Wallonië pakt de poen
"De opbrengst van de boetes die (alleen) in Vlaanderen werden uitgeschreven,
gaan wel naar een federale pot waarvan Wallonië flink profiteert. Dat is
niet logisch."
"Ofwel zijn verkeersregels overal hetzelfde en worden ze op dezelfde manier
toegepast en gecontroleerd, ofwel verschillen ze, maar dan moeten de boetes
in de regio blijven waar ze werden uitgeschreven."
Paul Geudens in Gazet van Antwerpen, 15.03.07
Welkom in Absurdistan!
"Een ritje door ons land was gisteren een merkwaardig avontuur. Zelf werd ik
gisteren op mijn traject Destelbergen-Doornik pas na vijftien kilometer
aangemaand mijn snelheid te matigen. Eens in West-Vlaanderen, speurde ik
vruchteloos naar een smog-bord. Uiteindelijk zag ik er dan toch één,
welsiwaar langs de achterkant. Het was niet omgedraaid omdat de bevoegde
diensten te laat waren verwittigd. Wat een amateurisme!"
"En eens over de taalgrens mocht ik weer vrolijk 120 per uur rijden. (.) Zou
dat fijn stof ook rekening houden met de communautaire verhoudingen in ons
land?"
Effect is twijfelachtig
"Brengt die zelfdiscipline ook iets op? Zelfs als iedereen zich strikt aan
de 90 per uur houdt, reduceert dat de hoeveelheid kwalijk fijn stof met
hooguit een procentje of twee, verklaren specialisten."
"De echte grote boosdoener is niet het verkeer, maar de industrie, en dan
nog vooral de industriegebieden vlak over de landsgrenzen. Maar aan de
fabrieksbazen is gisteren niks gevraagd."
Goed bestuur of belabberd beleid?
"Als de Vlaamse regering - die toch prat gaat op goed bestuur - een maatregl
treft, mag die voortaan toch een beetje vroeger (en beter en duidelijker,
nvdr) aan de bevolking worden meegedeeld."
Peter De Backer in Het Nieuwsblad, 15.03.07
Signalisatie ruimschoots onvoldoende
"Het is geen sinecure om doorheen een muur van vrachtwagens na te gaan of er
niet ergens een nieuw verkeersbord is neergeplant."
Meteen beboeten? Liever niet
"We moeten een beetje ernstig blijven. Sinds deze aanpak in mei vorig jaar
was aangekondigd, heeft de burger er niets meer over vernomen."
"Meteen met boetes zwaaien, zonder vooraf voldoende duidelijke te
communiceren, ondergraaft de geloofwaardigheid van het beleid."
Hoe vaak staan we niet gewoon stil in de file?
"Overigens zou het een zegen zijn als we wat vaker nog maar in de buurt van
die gemiddelde snelheid konden geraken. In veel gevallen zou dat de reistijd
van en naar het werk aanzienlijk inkorten."
Bart Sturtewagen in De Standaard, 15.03.07
--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/