PDA

View Full Version : Smogflitsen


Ghingis Khan
15 maart 2007, 16:20
Smogflitsen

3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder twijfel -
slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
aanpakken met een snelheidsbeperking.

Het argument luidt dat wie sneller rijdt met de wagen, meer benzine
verbruikt en dus ook voor meer uitstoot zorgt. Dat klopt weliswaar, maar
niet helemaal. Zo wordt het verbruik niet alleen bepaald door de snelheid,
maar ook door het toerental van de motor. In het stadsverkeer bijvoorbeeld
zal het verbruik van je wagen (ook bij lage snelheid) hoger liggen dan bij
een constante (hoge) snelheid op de snelweg. Het voortdurend vertragen,
stoppen en weer moeten optrekken zorgt voor een hoger verbruik én voor meer
uitstoot. Wie denkt dat trager rijden automatisch goed is voor het milieu en
onze gezondheid, moet in de spitsuren maar eens stapvoets en met open
venster of dak door de Leopoldtunnel in Brussel rijden. En zo gezond lijkt
filerijden op de ring rond Antwerpen of Brussel ook al niet. Hoeveel ton
fijn stof wordt daar niet dagelijks in de lucht gespuwd? Het financieel
aanmoedigen of verplichten van roetfilters voor auto's is een simpele
maatregel die wellicht meer zoden aan de dijk zet.

Er wordt vandaag veel onzin verteld over het milieu. Lang niet iedereen is
het eens over het effect van zo'n tijdelijke en plaatselijke
snelheidsbeperking. Maar dat mag de pret niet drukken. Na de dwaze CO2-taks
van de regering-Verhofstadt, mocht ook de Vlaamse regering van Yves Leterme
niet achterblijven. 'Groen, groener, groenst' lijkt het motto van het groene
politieke opbod. Maar in de praktijk wordt dat vaak 'dwaas, dwazer, dwaast'.
Jammer, want de Vlamingen willen best wel hun steentje bijdragen voor een
gezonder leefmilieu, maar niet als ze daarbij koudweg financieel gepakt
worden met het milieu als goedkoop alibi. Of het nu gaat om de
verpakkingstaks van Verhofstadt of het smogflitsen van minister Peeters.

Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking getekend
door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en een erg
gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor degelijk
bestuur?

O ja, tot slot ook nog dit. De boetes werden alleen in Vlaanderen
uitgedeeld. "In Wallonië was er geen smogalarm en dus ook geen verlaagde
snelheidsbeperking. Alsof het fijne stof stopt aan de taalgrens", merkt Paul
Geudens met het nodige sarcasme op (Gazet van Antwerpen, 15.03.07). "Maar de
opbrengst van de boetes die in Vlaanderen werden uitgeschreven gaan wel naar
een federale pot waarvan Wallonië flink profiteert." Of hoe de Vlaming twee
keer wordt gepakt. Met dank aan de CD&V! Misschien een overweging die u op
10 juni moet meenemen in het stemhokje.

FLITSEN MET HET MILIEU ALS ALIBI

Dit leek nergens op

"Een experiment dat niet voor herhaling vatbaar is, althans niet op de
manier waarop het gisteren in de praktijk werd gebracht. Want dat leek
nergens op. Op veel trajecten stonden géén borden die de chauffeurs verboden
harder dan 90 te rijden."

Verwarring compleet

"Het argument dat het grote publiek via de media voldoende waren ingelicht
over de snelheidsmaatregel, is natuurlijk onzin. Het is niet omdat de radio
zegt dat we vanaf morgen op de autosnelweg drie dagenlang met z'n allen
achteruit gaan rijden, dat we dat ook zonder meer moeten doen."

Een pure schande!

"De slechte voorbereiding, de overhaaste invoering en de
communicatiestoornissen hebben de politie gisteren niet belet om gerichte
snelheidscontroles uit te voeren. Bij voorkeur dus op de trajecten van 90 km
per uur. Op sommige plaatsen werden zeven overtredingen per minuut
vastgesteld, kwam een agent gisteren trots verklaren. Waarvan de meeste
onder de categorie 'zwaar' vallen wegens overschrijding met meer dan 30
km/uur van de limiet. Een schande is dat."

"Een overheid die nieuwe reglementen vanaf het eerste uur strikt wil
toepassen en controleren, moet er eerst zélf voor zorgen dat ze voor honderd
procent in orde is. Wat woensdag dus zeker niet het geval was."

Vlaanderen betaalt, Wallonië pakt de poen

"De opbrengst van de boetes die (alleen) in Vlaanderen werden uitgeschreven,
gaan wel naar een federale pot waarvan Wallonië flink profiteert. Dat is
niet logisch."

"Ofwel zijn verkeersregels overal hetzelfde en worden ze op dezelfde manier
toegepast en gecontroleerd, ofwel verschillen ze, maar dan moeten de boetes
in de regio blijven waar ze werden uitgeschreven."

Paul Geudens in Gazet van Antwerpen, 15.03.07

Welkom in Absurdistan!

"Een ritje door ons land was gisteren een merkwaardig avontuur. Zelf werd ik
gisteren op mijn traject Destelbergen-Doornik pas na vijftien kilometer
aangemaand mijn snelheid te matigen. Eens in West-Vlaanderen, speurde ik
vruchteloos naar een smog-bord. Uiteindelijk zag ik er dan toch één,
welsiwaar langs de achterkant. Het was niet omgedraaid omdat de bevoegde
diensten te laat waren verwittigd. Wat een amateurisme!"

"En eens over de taalgrens mocht ik weer vrolijk 120 per uur rijden. (.) Zou
dat fijn stof ook rekening houden met de communautaire verhoudingen in ons
land?"

Effect is twijfelachtig

"Brengt die zelfdiscipline ook iets op? Zelfs als iedereen zich strikt aan
de 90 per uur houdt, reduceert dat de hoeveelheid kwalijk fijn stof met
hooguit een procentje of twee, verklaren specialisten."

"De echte grote boosdoener is niet het verkeer, maar de industrie, en dan
nog vooral de industriegebieden vlak over de landsgrenzen. Maar aan de
fabrieksbazen is gisteren niks gevraagd."

Goed bestuur of belabberd beleid?

"Als de Vlaamse regering - die toch prat gaat op goed bestuur - een maatregl
treft, mag die voortaan toch een beetje vroeger (en beter en duidelijker,
nvdr) aan de bevolking worden meegedeeld."

Peter De Backer in Het Nieuwsblad, 15.03.07

Signalisatie ruimschoots onvoldoende

"Het is geen sinecure om doorheen een muur van vrachtwagens na te gaan of er
niet ergens een nieuw verkeersbord is neergeplant."

Meteen beboeten? Liever niet

"We moeten een beetje ernstig blijven. Sinds deze aanpak in mei vorig jaar
was aangekondigd, heeft de burger er niets meer over vernomen."

"Meteen met boetes zwaaien, zonder vooraf voldoende duidelijke te
communiceren, ondergraaft de geloofwaardigheid van het beleid."

Hoe vaak staan we niet gewoon stil in de file?

"Overigens zou het een zegen zijn als we wat vaker nog maar in de buurt van
die gemiddelde snelheid konden geraken. In veel gevallen zou dat de reistijd
van en naar het werk aanzienlijk inkorten."

Bart Sturtewagen in De Standaard, 15.03.07

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

The Beloved
15 maart 2007, 16:30
On Thu, 15 Mar 2007 15:24:20 GMT, "Ghingis Khan"
<[email protected]> wrote:

>3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
>gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
>aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.

Misschien moeten al die mensen in groep een proces aanspannen tegen de
staat. Eens kijken hoe dat verloopt...

--
....For Those Not Te Be Forgotten...

dL
15 maart 2007, 16:40
On Thu, 15 Mar 2007 15:31:54 GMT, The Beloved <[email protected]> wrote:

>On Thu, 15 Mar 2007 15:24:20 GMT, "Ghingis Khan"
><[email protected]> wrote:
>
>>3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
>>gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
>>aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
>
>Misschien moeten al die mensen in groep een proces aanspannen tegen de
>staat. Eens kijken hoe dat verloopt...

Aan u de eer.
Het enige dat we kunnen doen om nee te zeggen tegen het zootje
bloederig rooie en schimmelblauwe wanbeleiders aan de macht in VB
stemmen.
En zelfs dan, al hebben we een ware genocide aangebracht, worden we
verketterd.

dL

The Beloved
15 maart 2007, 16:40
On Thu, 15 Mar 2007 15:40:25 GMT, dL <[email protected]> wrote:

>>>3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
>>>gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
>>>aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
>>
>>Misschien moeten al die mensen in groep een proces aanspannen tegen de
>>staat. Eens kijken hoe dat verloopt...
>
>Aan u de eer.
>Het enige dat we kunnen doen om nee te zeggen tegen het zootje
>bloederig rooie en schimmelblauwe wanbeleiders aan de macht in VB
>stemmen.
>En zelfs dan, al hebben we een ware genocide aangebracht, worden we
>verketterd.

Ik kan er niet veel aan beginnen. Ikzelf ben er niet bij. Ik mijd al 2
dagen opzettelijk alle snelwegen om geen enkel risico te lopen.

--
....For Those Not Te Be Forgotten...

leovinci76
15 maart 2007, 19:10
"Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Smogflitsen
>
> 3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
> gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
> aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.

Zou verhofstadtje nu zijn bescheiden bedrijfsautootje zijnde de audi A8 4.2
tdi (CO2 uitstoot 249 g/km indien met partikelfilter, anders 358 g/km) laten
staan en zich met het openbaar vervoer verplaatsen om het goede voorbeeld te
geven.
Iets zegt me van niet.

Gunter Schelfhout
15 maart 2007, 20:40
Ghingis Khan wrote:

> Smogflitsen
>
> 3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
> gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
> aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
> Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
> plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
> verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder twijfel -
> slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
> aanpakken met een snelheidsbeperking.
>
> Het argument luidt dat wie sneller rijdt met de wagen, meer benzine
> verbruikt en dus ook voor meer uitstoot zorgt. Dat klopt weliswaar, maar
> niet helemaal. Zo wordt het verbruik niet alleen bepaald door de snelheid,
> maar ook door het toerental van de motor. In het stadsverkeer bijvoorbeeld
> zal het verbruik van je wagen (ook bij lage snelheid) hoger liggen dan bij
> een constante (hoge) snelheid op de snelweg. Het voortdurend vertragen,
> stoppen en weer moeten optrekken zorgt voor een hoger verbruik én voor
> meer uitstoot. Wie denkt dat trager rijden automatisch goed is voor het
> milieu en onze gezondheid, moet in de spitsuren maar eens stapvoets en met
> open venster of dak door de Leopoldtunnel in Brussel rijden. En zo gezond
> lijkt filerijden op de ring rond Antwerpen of Brussel ook al niet. Hoeveel
> ton fijn stof wordt daar niet dagelijks in de lucht gespuwd? Het
> financieel aanmoedigen of verplichten van roetfilters voor auto's is een
> simpele maatregel die wellicht meer zoden aan de dijk zet.
>

Is het wel wijs dat iedereen zit te hakken op die maatregel?
Liever een draconische maatregel, zoals het beurtelings rijverbod
(even/oneven nummerplaten) zoals in Italië?

[knip]

> Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking
> getekend door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en een
> erg gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor
> degelijk bestuur?

De uitvoering laat idd de wensen over.

[knip]

Ghingis Khan
15 maart 2007, 21:00
"Gunter Schelfhout" <[email protected]> schreef in bericht
news:%[email protected]...
> Ghingis Khan wrote:
>
>> Smogflitsen
>>
>> 3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
>> gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
>> aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de
>> autosnelwegen.
>> Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
>> plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
>> verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder
>> twijfel -
>> slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
>> aanpakken met een snelheidsbeperking.
>>
>> Het argument luidt dat wie sneller rijdt met de wagen, meer benzine
>> verbruikt en dus ook voor meer uitstoot zorgt. Dat klopt weliswaar, maar
>> niet helemaal. Zo wordt het verbruik niet alleen bepaald door de
>> snelheid,
>> maar ook door het toerental van de motor. In het stadsverkeer
>> bijvoorbeeld
>> zal het verbruik van je wagen (ook bij lage snelheid) hoger liggen dan
>> bij
>> een constante (hoge) snelheid op de snelweg. Het voortdurend vertragen,
>> stoppen en weer moeten optrekken zorgt voor een hoger verbruik én voor
>> meer uitstoot. Wie denkt dat trager rijden automatisch goed is voor het
>> milieu en onze gezondheid, moet in de spitsuren maar eens stapvoets en
>> met
>> open venster of dak door de Leopoldtunnel in Brussel rijden. En zo gezond
>> lijkt filerijden op de ring rond Antwerpen of Brussel ook al niet.
>> Hoeveel
>> ton fijn stof wordt daar niet dagelijks in de lucht gespuwd? Het
>> financieel aanmoedigen of verplichten van roetfilters voor auto's is een
>> simpele maatregel die wellicht meer zoden aan de dijk zet.
>>
>
> Is het wel wijs dat iedereen zit te hakken op die maatregel?
> Liever een draconische maatregel, zoals het beurtelings rijverbod
> (even/oneven nummerplaten) zoals in Italië?
>
> [knip]
>
>> Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking
>> getekend door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en een
>> erg gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor
>> degelijk bestuur?
>
> De uitvoering laat idd de wensen over.
>
> [knip]

Ondertussen staat vast dat de 90 km regel
geen enkel effect heeft.

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

Fullator
15 maart 2007, 21:10
On Thu, 15 Mar 2007 15:24:20 GMT, "Ghingis Khan"
<[email protected]> wrote:

>Smogflitsen
>
>3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
>gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
>aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
>Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
>plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
>verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder twijfel -
>slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
>aanpakken met een snelheidsbeperking.

>
>Bart Sturtewagen in De Standaard, 15.03.07


Prachtig neologisme, dat smogflitsen, maar fout.

Smog is een samentrekking van smoke + fog, dus mist waarin
rookdeeltjes zijn opgelost. En mist heb ik de laatste dagen helemaal
niet gezien. Overigens is fijn stof - waarmee we in Mechelen zeer rijk
bedeeld zijn - nog veelzijdiger in zijn negatieve uitwerking dan
rookdeeltjes.

Dat de regering zich wil opstellen als een bende struikrovers, so
what? We zijn het intussen gewoon. Maar dat amateurisme, dat is
onvergeeflijk. Kunnen ze nu werkelijk *niets* goed doen?

Na de oorlog zei men "het zal wel veranderen na de verkiezingen". Toen
waren de mensen nog naief en dom (gehouden). Maar het is onloochenbaar
dat deze arrogante regering de burgers blijft beschouwen als een bende
debielen, die je best de duimschroeven mag aandraaien, want ze geloven
alles wat je hen wijsmaakt. Ik wil die verdwaasde en hogelijk
verbaasde politieke koppen zien op 10 juni, als blijkt dat de burger
hen weer eens niet begrepen heeft.

Rancuneus? You bet! Verzuurd? Nee hoor, bij de verkiezingen zal je me
de hele dag zien schaterlachen! En de weken daarna nog meer!

Fullator

Ghingis Khan
15 maart 2007, 21:10
"Fullator" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> On Thu, 15 Mar 2007 15:24:20 GMT, "Ghingis Khan"
> <[email protected]> wrote:
>
>>Smogflitsen
>>
>>3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
>>gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
>>aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de autosnelwegen.
>>Eén en ander is het gevolg van het smogalarm dat minister Peeters (CD&V)
>>plots had afgekondigd.. De weersomstandigheden zorgen immers voor een
>>verhoogde concentratie van fijne stofdeeltjes en dat is - zonder twijfel -
>>slecht voor het milieu en de gezondheid. Een probleem dat men nu wil
>>aanpakken met een snelheidsbeperking.
>
>>
>>Bart Sturtewagen in De Standaard, 15.03.07
>
>
> Prachtig neologisme, dat smogflitsen, maar fout.
>
> Smog is een samentrekking van smoke + fog, dus mist waarin
> rookdeeltjes zijn opgelost. En mist heb ik de laatste dagen helemaal
> niet gezien. Overigens is fijn stof - waarmee we in Mechelen zeer rijk
> bedeeld zijn - nog veelzijdiger in zijn negatieve uitwerking dan
> rookdeeltjes.
>
> Dat de regering zich wil opstellen als een bende struikrovers, so
> what? We zijn het intussen gewoon. Maar dat amateurisme, dat is
> onvergeeflijk. Kunnen ze nu werkelijk *niets* goed doen?
>
> Na de oorlog zei men "het zal wel veranderen na de verkiezingen". Toen
> waren de mensen nog naief en dom (gehouden). Maar het is onloochenbaar
> dat deze arrogante regering de burgers blijft beschouwen als een bende
> debielen, die je best de duimschroeven mag aandraaien, want ze geloven
> alles wat je hen wijsmaakt. Ik wil die verdwaasde en hogelijk
> verbaasde politieke koppen zien op 10 juni, als blijkt dat de burger
> hen weer eens niet begrepen heeft.
>
> Rancuneus? You bet! Verzuurd? Nee hoor, bij de verkiezingen zal je me
> de hele dag zien schaterlachen! En de weken daarna nog meer!
>

Zien schaterlachen Fullator, ik wil je horen.................

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

Omar N.B.
15 maart 2007, 21:30
"The Beloved" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> On Thu, 15 Mar 2007 15:24:20 GMT, "Ghingis Khan"
> <[email protected]> wrote:
>
> >3000 autobestuurders mogen zich - in Vlaanderen - binnenkort aan een
> >gepeperde boete verwachten. Ze werden geflitst omdat ze zich niet hielden
> >aan de opgelegde snelheidsbeperking van 90 km per uur op de
autosnelwegen.
>
> Misschien moeten al die mensen in groep een proces aanspannen tegen de
> staat. Eens kijken hoe dat verloopt...

Vies stokertje! :-)

Omar

flor
15 maart 2007, 21:30
Ghingis Khan schreef:
8<
> Ondertussen staat vast dat de 90 km regel
> geen enkel effect heeft.

gij hebt ongetwijfeld ook een bron voor deze - toch wel verrassende -
stelling?

--
Flor

Gunter Schelfhout
15 maart 2007, 21:40
Ghingis Khan wrote:

[knip]

>>> Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking
>>> getekend door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en een
>>> erg gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor
>>> degelijk bestuur?
>>
>> De uitvoering laat idd de wensen over.
>>
>> [knip]
>
> Ondertussen staat vast dat de 90 km regel
> geen enkel effect heeft.

Kan goed zijn. Ben jij en het VB dan voor échte oplossingen, zoals de wagen
thuis te moeten laten op zulke dagen?
Of is het maar zeveren om te zeveren?

Dan heb ik liever zo'n maatregel als deze, ook al brengt die geen zoden aan
de dijk.

Ghingis Khan
16 maart 2007, 10:00
"flor" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Ghingis Khan schreef:
> 8<
>> Ondertussen staat vast dat de 90 km regel
>> geen enkel effect heeft.
>
> gij hebt ongetwijfeld ook een bron voor deze - toch wel verrassende -
> stelling?
>

Tielienet Tievie.

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

Ghingis Khan
16 maart 2007, 10:00
"Gunter Schelfhout" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Ghingis Khan wrote:
>
> [knip]
>
>>>> Bovendien werden het smogalarm en de bijhorende snelheidsbeperking
>>>> getekend door een slechte voorbereiding, een overhaaste invoering en
>>>> een
>>>> erg gebrekkige communicatie. Wie zei ook weer dat Leterme stond voor
>>>> degelijk bestuur?
>>>
>>> De uitvoering laat idd de wensen over.
>>>
>>> [knip]
>>
>> Ondertussen staat vast dat de 90 km regel
>> geen enkel effect heeft.
>
> Kan goed zijn. Ben jij en het VB dan voor échte oplossingen, zoals de
> wagen
> thuis te moeten laten op zulke dagen?
> Of is het maar zeveren om te zeveren?
>
> Dan heb ik liever zo'n maatregel als deze, ook al brengt die geen zoden
> aan
> de dijk.

Wij zijn voor cats en roetfilters NU


--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/

Micele
17 maart 2007, 13:51
Nog een linkske meer in het Smog90-hok smijten, vele politiekers en media lijden aan selectief geheugenverlies...


16 December 2005

Minister Van Brempt heeft haar zoveelste lumineuze idee gelanceerd: zorgen dat de snelheid van de vrachtwagens op onze snelwegen daalt van 90 naar 80 km per uur. Dat behoort zelfs niet tot haar bevoegdheden, want het is wetgevende federale materie. Maar profileringdrang is blijkbaar belangrijker dan inhoud.

Om haar grote gelijk te bewijzen heeft Van Brempt twee studies besteld

een bij de Vlaamse instelling voor technologisch onderzoek over de luchtvervuiling, en een over verkeersveiligheid bij de Provinciale Hogeschool Limburg. De eerste toont aan dat de gemiddelde CO2-uitstoot (bij vrachtwagens alleen) met 6 procent zou dalen, maar de uitstoot van de stikstofoxiden met 3 procent zou verhogen en dat ook de uitstoot van het zogenaamde fijnstof (roetdeeltjes) met hetzelfde percentage omhoog zou gaan.

http://www.vlddistrictantwerpen.be/nieuws_district_artikel.php?10

SMOG-90 ipv 120, voornamelijk om roetstofdeeltjes van dieselpersonenwagens te verminderen.
(benzine-/gas-auto´s hebben verwaarloosbaar roetstofuitstoot)

Dieselpersonenwagens hebben ip dezelfde turbodieseltechniek als de camions; ge ziet, het verbruik (CO²) heeft hoegenaamd niets met roetstofuitstoot te maken, wel de efficiëntste verbranding van de diesel in het optimale turbodrukbereik van de motor.
Bij de meeste turbodieselauto´s ligt dat tussen 2000-2300 t/min, of 100-115 kmh in hoogste versnelling.
Smog-90 kmh zou dan 1800 t/min zijn waar de volle turbodruk of het optimale koppel vd motor nog niet bereikt is, de auto zal wel iets zuiniger rijden maar meer roetdeeltjes uitstoten.
(N.B. de eerste turbodiesel was al 1979 op de markt) een diesel zonder turbo is heel zeldzaam, bij deze kan men wel zeggen dat bij 120 kmh de roetuitstoot verhoogt tot max 25% naargelang "wrakgehalte" ;-) )

Krijgen die geflitsten hun geld terug ?
voor de rechtbank kunnen plots een paar technologische studies opduiken hé ....?

Heeft Minister Peeters dan geen studie besteld vooraleer hij tot die onzin overging? Of was het het signaal naar de milieu-onbewuste burger die telt ? Of was er een gat in de geldkous ?