PDA

View Full Version : Transfers Vlaanderen - Wallonië


Jan van den Berghe
16 november 2002, 19:47
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.

Patriot!
16 november 2002, 21:37
Zozo. Stel dat ik dit onderzoek geloof.
290 miljard. In twaalf jaar. Dus geen 300 miljard per jaar.
Ik reken even uit. 290 miljard gedeeld door 12. en dat gedeeld door de 6 miljoen 'vlamingen'.
Elke 'vlaming' zou dan de Belgen van het Zuiden het gigantische bedrag van... 4027 Belgische franc 'geven'. Dat is iets minder dan 100 euro.
Dus elke twee jaar een nieuwe auto? 200 euro in twee jaar.
't Zal een tweedehands fietsje worden

Jan van den Berghe
16 november 2002, 21:46
Zozo. Stel dat ik dit onderzoek geloof.
290 miljard. In twaalf jaar. Dus geen 300 miljard per jaar.
Ik reken even uit. 290 miljard gedeeld door 12. en dat gedeeld door de 6 miljoen 'vlamingen'.
Elke 'vlaming' zou dan de Belgen van het Zuiden het gigantische bedrag van... 4027 Belgische franc 'geven'. Dat is iets minder dan 100 euro.
Dus elke twee jaar een nieuwe auto? 200 euro in twee jaar.
't Zal een tweedehands fietsje worden

U hebt altijd moeite om te lezen wat er staat; dat heb ik vroeger al gemerkt.

Als u goed gelezen had, dan zou u weten dat het onderzoek - u moet maar eens naar de Universiteit van Bergen bellen, schrijven of e-mailen, wanneer u mij niet gelooft - enkel en alleen gaat over de wettelijke financieringsmechanismen voor gewesten en gemeenschappen.

De stromen voor de sociale zekerheid zijn zeker tien maal omvangrijker, en de eerstgenoemde transfer is maar klein bier hiermee vergeleken. Het klopt trouwens niet wat u daarover schrijft als zou er nooit studies verschenen zijn. Aan de universiteit van Leuven is er zo een driedelig werk over de sociale zekerheid en diens transfers verschenen. Ik moet toch binnenkort naar Leuven en zal dan voor u titels en conclusies opzoeken en nogmaals met uw neus op andere feiten drukken.

Maar ik durf bijna wedden dat u weer zult zeggen: "... stel dat ik dat onderzoek geloof..." Maar ja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...

Jan van den Berghe
2 juli 2007, 14:18
Een nooit verder beantwoord bericht... Of hoe onze belgicisten de discussie altijd uit de weg gaan als het moeilijk wordt.

U hebt altijd moeite om te lezen wat er staat; dat heb ik vroeger al gemerkt.

Als u goed gelezen had, dan zou u weten dat het onderzoek - u moet maar eens naar de Universiteit van Bergen bellen, schrijven of e-mailen, wanneer u mij niet gelooft - enkel en alleen gaat over de wettelijke financieringsmechanismen voor gewesten en gemeenschappen.

De stromen voor de sociale zekerheid zijn zeker tien maal omvangrijker, en de eerstgenoemde transfer is maar klein bier hiermee vergeleken. Het klopt trouwens niet wat u daarover schrijft als zou er nooit studies verschenen zijn. Aan de universiteit van Leuven is er zo een driedelig werk over de sociale zekerheid en diens transfers verschenen. Ik moet toch binnenkort naar Leuven en zal dan voor u titels en conclusies opzoeken en nogmaals met uw neus op andere feiten drukken.

Maar ik durf bijna wedden dat u weer zult zeggen: "... stel dat ik dat onderzoek geloof..." Maar ja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...

HAMC
2 juli 2007, 14:27
Ik was van de week ergens aan het werken en er liep een dlegee rond van het ABVV.

Ik vroeg hem waarom ze tegen een federalisering waren. Hij zei dat alles moest blijven zoals het was en dat ik zeker niets over de transfairs mocht zeggen want 30 jaar geleden waren het de Walen die geld gaven aan de Vlaming.

Wat moet je dan nog zeggen tegen zo een onnozele leugenaar?

Jan van den Berghe
2 juli 2007, 14:31
Ik was van de week ergens aan het werken en er liep een dlegee rond van het ABVV.

Ik vroeg hem waarom ze tegen een federalisering waren. Hij zei dat alles moest blijven zoals het was en dat ik zeker niets over de transfairs mocht zeggen want 30 jaar geleden waren het de Walen die geld gaven aan de Vlaming.

Wat moet je dan nog zeggen tegen zo een onnozele leugenaar?

Vragen waar hij die prietpraat vandaan haalt... En antwoord je maar bikkelhard met de studie van professor Hannes. Eens kijken wat die vakbondsafgevaardigde nog te zeggen heeft.

Bad Attila
2 juli 2007, 14:32
Een nooit verder beantwoord bericht... Of hoe onze belgicisten de discussie altijd uit de weg gaan als het moeilijk wordt.

Schooljaar zit er precies op... Opgravingen aan het doen? ;-)

HAMC
2 juli 2007, 14:38
Vragen waar hij die prietpraat vandaan haalt... En antwoord je maar bikkelhard met de studie van professor Hannes. Eens kijken wat die vakbondsafgevaardigde nog te zeggen heeft.

Oh, ik heb hem verteld dat het zeer onnozele leugens waren. Hij kon er verder niet over praten, hij had geen tijd want hij moest weg. =)

Ik vroeg hem ook dat als alle vlaamse partijen voor een staatshervorming waarom zij - het ABVV daar dan tegen waren. Was hij een Waal misschien. Ik zag hem daarop met een rood kopke wegstappen.

Jan van den Berghe
2 juli 2007, 14:38
Schooljaar zit er precies op... Opgravingen aan het doen? ;-)

Er is nogal veel "lekkers" te vinden over de belgicisten en in het bijzonder over de bubbelsmurfen!

koewachtenaar
2 juli 2007, 20:17
Schooljaar zit er precies op... Opgravingen aan het doen? ;-)
Hij is eer de realiteit aan het opgraven me dunkt.;-)

AdrianHealey
2 juli 2007, 21:49
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.
Sinds 1990 is dat toch al zo'n 17 jaar?

Foutje. :')

evilbu
2 juli 2007, 21:57
Sinds 1990 is dat toch al zo'n 17 jaar?
De post dateert van 2002.:-)

AdrianHealey
2 juli 2007, 22:08
De post dateert van 2002.:-)

Foutje dus. ;)

Juvenalis
2 juli 2007, 22:36
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.



Maar hij zit wel in de "Hoge raad Financiën" met volgende leden...


De minister van Financiën (Didier Reynders) is van ambtswege voorzitter. Zijn vice-voorzitters worden Quy Quaden (voorzitter van de Nationale Bank) en Rudi Vander Vennet (professor UGent). Voor de afdelingen zijn enkele van de bekendste nieuwkomers Luc Coene, Peter Praet en Norbert De Batselier, allen voor de Nationale Bank. Wivina Demeester, voormalig minister van Begroting, wordt afgevaardigd door de Vlaamse regering. Christine Servaty (regeringscommissaris NMBS) en Eric Degreef (prof VUB) zijn door het Brussels gewest afgevaardigd; Florence Thys (institut Vandervelde) en Giuseppe Pagano (université Mons) door respectievelijk het Waals gewest en de Waalse gemeenschap.

Bert Bubber
3 juli 2007, 00:17
Maar hij zit wel in de "Hoge raad Financiën" met volgende leden...


De minister van Financiën (Didier Reynders) is van ambtswege voorzitter. Zijn vice-voorzitters worden Quy Quaden (voorzitter van de Nationale Bank) en Rudi Vander Vennet (professor UGent). Voor de afdelingen zijn enkele van de bekendste nieuwkomers Luc Coene, Peter Praet en Norbert De Batselier, allen voor de Nationale Bank. Wivina Demeester, voormalig minister van Begroting, wordt afgevaardigd door de Vlaamse regering. Christine Servaty (regeringscommissaris NMBS) en Eric Degreef (prof VUB) zijn door het Brussels gewest afgevaardigd; Florence Thys (institut Vandervelde) en Giuseppe Pagano (université Mons) door respectievelijk het Waals gewest en de Waalse gemeenschap.

Enne..............

daiwa
3 juli 2007, 00:32
Een nooit verder beantwoord bericht... Of hoe onze belgicisten de discussie altijd uit de weg gaan als het moeilijk wordt.

Hier zal je het mee moeten stellen, Jan.:lol:


Oorspronkelijk bericht door Patriot!
Nee, we moeten er net voor zorgen dat Vlamingen en Walen samenblijven, zo profiteren ook de Vlamingen van het Waalse ondernemerschap.

Paulus
3 juli 2007, 08:12
Enige tijd geleden betoogde "Patriot" met een aan de pauselijke onfeilbaarheid grenzende zekerheid dat de Vlaamsnationalisten gewoon niet weten waarover ze spreken als er over de transfers Vlaanderen-Wallonië gesproken wordt. Ze doen de wildste veronderstellingen; ze gokken er op los; ze zeggen maar wat. Daar kwam het op neer.

Wel, "Patriot", om u te bevrijden van uw begoochelingen, het volgende:

Giuseppe Pagano, hoogleraar van de Universiteit van Bergen, heeft dit jaar een studie over die transfers uitgebracht. De titel luidt: "Le financement des régions et de communautés".

Zijn studie beperkte zich tot de transfers die o.m. het resultaat zijn van de Financieringswet. Hij spreekt dus nog niet over de transfer van de sociale zekerheid en allerlei andere nevenstromen.

Hij berekende dat er 290 miljard oude BF van Vlaanderen naar de rest van die land vloeide sedert 1990. Ja, u leest goed: 290 miljard en dit in nauwelijks tien jaar tijd.

Wildste geruchten. U hoort het nu eens van een Waal. En niet de eerste de beste.

http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Zonder kritiek te spuien geef ik deze link mee want ik vond dat deze niet mocht ontbreken.

Paulus.

vlijmscherp
3 juli 2007, 08:49
de vraag mag niet zijn of er transfers zijn (die zijn er) maar wel of ze gerechtvaardigd zijn, of ze transparant zijn. Daar is er nog veel werk aan, maar transfers van rijk naar arm, want daar gaat het over, mogen nooit verdwijnen.

Paulus
3 juli 2007, 09:04
de vraag mag niet zijn of er transfers zijn (die zijn er) maar wel of ze gerechtvaardigd zijn, of ze transparant zijn. Daar is er nog veel werk aan, maar transfers van rijk naar arm, want daar gaat het over, mogen nooit verdwijnen.

Jawel hoor. Zoals bijvoorbeeld in het verhaaltje van de krekel en de mier.
Zeker als die arme, geld verkwanselt of zelf onvoldoende initiatieven neemt.

Bovendien; als Wallonië rijk was en Vlaanderen arm, dan nog moest Vlaanderen betalen aan Wallonië.

Sollidariteit moet van langs beide kan komen. Het één voor allen en allen voor één principe. D�*t is sollidariteit.

Maar niet altijd alles voor de één en nooit eens iets voor de ander. Dat heet anders. Dat heet profiteren. En dat kan niet. Zeker niet met zulke fabelachtige bedragen.

Wanneer twee volken samenleven en het ene volk moet werken voor het andere, in welke omstandigheden dan ook, dan heet dat onderdrukking. Sollidariteit is hier een totaal misplaatst woord.

Paulus.

vlijmscherp
3 juli 2007, 09:32
Jawel hoor. Zoals bijvoorbeeld in het verhaaltje van de krekel en de mier.
Zeker als die arme, geld verkwanselt of zelf onvoldoende initiatieven neemt.

Bovendien; als Wallonië rijk was en Vlaanderen arm, dan nog moest Vlaanderen betalen aan Wallonië.

Sollidariteit moet van langs beide kan komen. Het één voor allen en allen voor één principe. D�*t is sollidariteit.

Maar niet altijd alles voor de één en nooit eens iets voor de ander. Dat heet anders. Dat heet profiteren. En dat kan niet. Zeker niet met zulke fabelachtige bedragen.

Wanneer twee volken samenleven en het ene volk moet werken voor het andere, in welke omstandigheden dan ook, dan heet dat onderdrukking. Sollidariteit is hier een totaal misplaatst woord.

Paulus.

dit zou waar kunnen zijn als ALLE Vlamingen rijk zijn en al die Vlamingen betalen aan de sociale zekerheid en geen enkele Vlaming "profiteert" en omgekeerd natuurlijk. Dat is pure bullshit.

Paulus
3 juli 2007, 09:50
dit zou waar kunnen zijn als ALLE Vlamingen rijk zijn en al die Vlamingen betalen aan de sociale zekerheid en geen enkele Vlaming "profiteert" en omgekeerd natuurlijk. Dat is pure bullshit.

Bullshit? Wat u zegt is bullshit!

Profiteurs vind je inderdaad overal, maar dat is geen reden om het goed te praten dat Vlaanderen al sedert de onafhankelijkheid van België moet afdragen aan Wallonië.

En nog geen klein beetje hé?! En dat heeft niks te maken of Vlaanderen nu rijk is of arm. Ze hebben altijd moeten betalen. Ook wanneer de Vlaamse kinderen en oudjes stierven in de straten van honger en ontbering terwijl de Waalse economie volop floreerde.

Boekhoudkundig gesproken, kunnen we zeker stellen de de Vlamingen nog steeds werken voor de Walen en daarvoor niks terugkrijgen, net zoals pakweg 100 jaar geleden.

Dat heet onderdrukking.

En dat heeft niks met individuele gevallen te maken zoals u placht te stellen. Ten tijde van de slavernij waren er ook slaven die het relatief goed hadden tav de vrijen. Maar daarmee praat je de slavernij niet goed, noch de onderdrukking van de Vlamingen tgv de Walen in dit land.

Nogmaals: sollidariteit moet van beide kanten komen en dat is niet het geval tussen Vlaanderen en Wallonië. Dat is het nooit geweest en er is niks dat er op wijst dat dit in de toekomst wel eens zou kunnen veranderen.

Paulus.

vlijmscherp
3 juli 2007, 10:06
Bullshit? Wat u zegt is bullshit!

Profiteurs vind je inderdaad overal, maar dat is geen reden om het goed te praten dat Vlaanderen al sedert de onafhankelijkheid van België moet afdragen aan Wallonië.

En nog geen klein beetje hé?! En dat heeft niks te maken of Vlaanderen nu rijk is of arm. Ze hebben altijd moeten betalen. Ook wanneer de Vlaamse kinderen en oudjes stierven in de straten van honger en ontbering terwijl de Waalse economie volop floreerde.

Boekhoudkundig gesproken, kunnen we zeker stellen de de Vlamingen nog steeds werken voor de Walen en daarvoor niks terugkrijgen, net zoals pakweg 100 jaar geleden.

Dat heet onderdrukking.

En dat heeft niks met individuele gevallen te maken zoals u placht te stellen. Ten tijde van de slavernij waren er ook slaven die het relatief goed hadden tav de vrijen. Maar daarmee praat je de slavernij niet goed, noch de onderdrukking van de Vlamingen tgv de Walen in dit land.

Nogmaals: sollidariteit moet van beide kanten komen en dat is niet het geval tussen Vlaanderen en Wallonië. Dat is het nooit geweest en er is niks dat er op wijst dat dit in de toekomst wel eens zou kunnen veranderen.

Paulus.

solidariteit moet idd van beide kanten komen, zonder twijfel, van de werkenden en van de werklozen, van de gezonden en van de zieken enz..

dat er in Wallonië iets mis is met een pak mensen die vast zitten in hun statuut van werkloze of van leefloner, gaat niemand ontkennen, ze weten maar al te goed dat dit fout is. maar om daarom alle solidariteit af te nemen? neen, ben ik niet mee akkoord.

Profiteurs moeten er uit, zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant. Voor mij kan solidariteit zolang het transparant en van beide kanten komt, maar met boutades dat elke Vlaming een auto afgeeft aan elke Waal, daar komen we er niet mee, dat is een flagrante leugen.
Een rijke Waal geef elk jaar ook een auto aan een arme Vlaming hé.

Tegendradigaard
3 juli 2007, 10:09
Oh, ik heb hem verteld dat het zeer onnozele leugens waren. Hij kon er verder niet over praten, hij had geen tijd want hij moest weg. =)

Ik vroeg hem ook dat als alle vlaamse partijen voor een staatshervorming waarom zij - het ABVV daar dan tegen waren. Was hij een Waal misschien. Ik zag hem daarop met een rood kopke wegstappen.

Tja wa wilde dat is nu eenmaal zijn kleureke....

Tegendradigaard
3 juli 2007, 10:11
solidariteit moet idd van beide kanten komen, zonder twijfel, van de werkenden en van de werklozen, van de gezonden en van de zieken enz..

dat er in Wallonië iets mis is met een pak mensen die vast zitten in hun statuut van werkloze of van leefloner, gaat niemand ontkennen, ze weten maar al te goed dat dit fout is. maar om daarom alle solidariteit af te nemen? neen, ben ik niet mee akkoord.

Profiteurs moeten er uit, zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant. Voor mij kan solidariteit zolang het transparant en van beide kanten komt, maar met boutades dat elke Vlaming een auto afgeeft aan elke Waal, daar komen we er niet mee, dat is een flagrante leugen.
Een rijke Waal geef elk jaar ook een auto aan een arme Vlaming hé.

voor mij nen Voyager dan als het kan.....

Hans1
3 juli 2007, 10:23
Vragen waar hij die prietpraat vandaan haalt... En antwoord je maar bikkelhard met de studie van professor Hannes. Eens kijken wat die vakbondsafgevaardigde nog te zeggen heeft.

Waar kan men die studie vinden?

Paulus
3 juli 2007, 11:53
solidariteit moet idd van beide kanten komen, zonder twijfel, van de werkenden en van de werklozen, van de gezonden en van de zieken enz..

dat er in Wallonië iets mis is met een pak mensen die vast zitten in hun statuut van werkloze of van leefloner, gaat niemand ontkennen, ze weten maar al te goed dat dit fout is. maar om daarom alle solidariteit af te nemen? neen, ben ik niet mee akkoord.

Nogmaals, is er geen sprake van sollidariteit.

Profiteurs moeten er uit, zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant. Voor mij kan solidariteit zolang het transparant en van beide kanten komt, maar met boutades dat elke Vlaming een auto afgeeft aan elke Waal, daar komen we er niet mee, dat is een flagrante leugen.

Een kleine gezinswagen om de drie jaar... Dat is geen leugen. De cijfers staan voor de feiten.

Een rijke Waal geef elk jaar ook een auto aan een arme Vlaming hé.

Neen. Dat is niet juist. Ook de arme Vlamingen betalen mee voor de rijke Walen en de Walen betalen niks voor de Vlamingen.

Je moet de verschillen tussen de Walen en de Vlamingen bekijken. Niet tussen de werkenden en werklozen, zieken en gezonden enz... Dat is niet het punt van discussie.

Paulus.

Paulus
3 juli 2007, 11:54
Waar kan men die studie vinden?

http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Paulus.

ericferemans
3 juli 2007, 23:02
Bullshit? Wat u zegt is bullshit!

Profiteurs vind je inderdaad overal, maar dat is geen reden om het goed te praten dat Vlaanderen al sedert de onafhankelijkheid van België moet afdragen aan Wallonië.

En nog geen klein beetje hé?! En dat heeft niks te maken of Vlaanderen nu rijk is of arm. Ze hebben altijd moeten betalen. Ook wanneer de Vlaamse kinderen en oudjes stierven in de straten van honger en ontbering terwijl de Waalse economie volop floreerde.

Boekhoudkundig gesproken, kunnen we zeker stellen de de Vlamingen nog steeds werken voor de Walen en daarvoor niks terugkrijgen, net zoals pakweg 100 jaar geleden.

Dat heet onderdrukking.

En dat heeft niks met individuele gevallen te maken zoals u placht te stellen. Ten tijde van de slavernij waren er ook slaven die het relatief goed hadden tav de vrijen. Maar daarmee praat je de slavernij niet goed, noch de onderdrukking van de Vlamingen tgv de Walen in dit land.

Nogmaals: sollidariteit moet van beide kanten komen en dat is niet het geval tussen Vlaanderen en Wallonië. Dat is het nooit geweest en er is niks dat er op wijst dat dit in de toekomst wel eens zou kunnen veranderen.

Paulus.

Het is toch geestig dat in een tijd dat nog steeds één procent van de bevolking meer dan éénenvijftig procent van de rijkdom bezit het precies deze vier procent bijdrage van Vlaanderen aan Wallonie zo in de kijker worden gezet door de extreem-rechtsen.
Zou het kunnen dat deze politiek bedoeld is om het niet over ernstiger sociale en economische vormen van uitbuiting te hebben?
Geen wonder dat jij uit een vakbond vliegt!

Paulus
4 juli 2007, 00:15
Het is toch geestig dat in een tijd dat nog steeds één procent van de bevolking meer dan éénenvijftig procent van de rijkdom bezit het precies deze vier procent bijdrage van Vlaanderen aan Wallonie zo in de kijker worden gezet door de extreem-rechtsen.
Zou het kunnen dat deze politiek bedoeld is om het niet over ernstiger sociale en economische vormen van uitbuiting te hebben?
Geen wonder dat jij uit een vakbond vliegt!

Pardon? Ik vlieg niet uit een vakbond hoor, waar heb je het over?

Paulus.

Nierika
4 juli 2007, 10:37
de vraag mag niet zijn of er transfers zijn (die zijn er) maar wel of ze gerechtvaardigd zijn, of ze transparant zijn. Daar is er nog veel werk aan, maar transfers van rijk naar arm, want daar gaat het over, mogen nooit verdwijnen.
Waarom wordt Wallonië niet rijker?
Oost-Duitsland is een compleet andere land dan 15 jaar geleden, in minder tijd en met minder geld.
Zou het kunnen liggen aan de incompetentie en de almacht van de in Wallonië heersende partij(en)?
Dan kunnen we nog lang betalen Vlijmscherp.

Nierika
4 juli 2007, 10:39
Pardon? Ik vlieg niet uit een vakbond hoor, waar heb je het over?

Paulus.
Niet op letten, sinds de afgang van zijn laatste partij, ziet hij ze helemaal vliegen!

Nierika
4 juli 2007, 10:42
http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Paulus.
Of: http://home.scarlet.be/n-va/pdf_files/De%20mythe%20van%20de%20omgekeerde%20transfers.pdf


Of lees gewoon het boek, de mythe van de omgekeerde transfers door Hannes Juul, 15,9 euro en 2 euro verzendingskosten op p*o*i*.be

Nierika
4 juli 2007, 10:42
dubbel

spherelike
4 juli 2007, 12:51
Neen. Dat is niet juist. Ook de arme Vlamingen betalen mee voor de rijke Walen en de Walen betalen niks voor de Vlamingen.

Je moet de verschillen tussen de Walen en de Vlamingen bekijken. Niet tussen de werkenden en werklozen, zieken en gezonden enz... Dat is niet het punt van discussie.

Paulus.

De grootste zever die hier de laatste tijd te lezen was. Hoe betaalt een vlaamse leefloner/gepensioneerde/steuntrekker mee voor wallonie ? Hij betaalt nog niet eens mee voor vlaanderen.
Ken jij dan geen één waal die net als de meeste vlamingen zijn leven lang hard gewerkt heeft, en bijgedragen heeft aan de nationale pot, en dus aan de herverdeling van de inkomsten over walen en vlamingen?

De reden van het simplisme is WEL duidelijk, eens we het over individuen hebben werken de gemeenplaatsen van het VB niet meer, vandaar dat ze ten allen prijze elke nuance en detail schuwen, en de partij die luistert naar de kleine man is opeens doof en blind als die kleine man aan de andere kant van dat onozel lijntje woont.

vlijmscherp
4 juli 2007, 12:55
Waarom wordt Wallonië niet rijker?
Oost-Duitsland is een compleet andere land dan 15 jaar geleden, in minder tijd en met minder geld.
Zou het kunnen liggen aan de incompetentie en de almacht van de in Wallonië heersende partij(en)?
Dan kunnen we nog lang betalen Vlijmscherp.

dat kan, maar telt omgekeerd ook? Vlaanderen is een welvarend land omdat we competente politici hebben die al jaren aan de macht zijn?

Tegendradigaard
4 juli 2007, 12:57
De grootste zever die hier de laatste tijd te lezen was. Hoe betaalt een vlaamse leefloner/gepensioneerde/steuntrekker mee voor wallonie ? Hij betaalt nog niet eens mee voor vlaanderen.
Ken jij dan geen één waal die net als de meeste vlamingen zijn leven lang hard gewerkt heeft, en bijgedragen heeft aan de nationale pot, en dus aan de herverdeling van de inkomsten over walen en vlamingen?

De reden van het simplisme is WEL duidelijk, eens we het over individuen hebben werken de gemeenplaatsen van het VB niet meer, vandaar dat ze ten allen prijze elke nuance en detail schuwen, en de partij die luisterd naar de kleine man is opeens doof en blind als die kleine man aan de andere kant van dat onozel lijntje woont.

via zijn belastingen...., via de btw...,

spherelike
4 juli 2007, 12:59
via zijn belastingen...., via de btw...,

Hoe is dat toch mogelijk ?

Hoe denk jij netto betaler te worden als je leeft van wat je aan steun uit de nationale pot krijgt ?

Jan Meuleman
4 juli 2007, 13:10
Waar kan men die studie vinden?

Hans de grote leider van het mini clubje weet plots niet waar hij de studie van prof Hannes kan vinden, niettegenstaande hij zo dikwijls schreef dat de cijfers niet correct zijn.

Nierika
4 juli 2007, 22:36
dat kan, maar telt omgekeerd ook? Vlaanderen is een welvarend land omdat we competente politici hebben die al jaren aan de macht zijn?
Dus, blijven betalen en zwijgen? Of wil je iets anders zeggen? Het is me in ieder geval niet helemaal duidelijk...

In ieder geval betaal ik als (hard)werkende mens belastingen die voor een deel naar een landsregio gaan waar ze er vierkant hun kloten aan vagen. Het geld komt immers toch binnen, en het blijft binnen komen. Wel, als meebetaler aan deze waanzin, zeg ik dat het mij vierkant mijn kloten uithangt. Als mijn pensioen later, na een levenlang afdragen aan de staat, niet kan gegarandeerd worden door diezelfde staat, zal ik ook niet moeten gaan aankloppen bij de Walen voor een aanvulling. Neen meneer, ik krijg nu al te horen dat ik zelf voor mijn eigen pensioen zal moeten zorgen. Wanneer gaan ze dat over de taalgrens doen? Eens zelf de handen uit de mouwen steken?
En die verachtelijke lulhannes van een Di Rupo dan maar in debat met Leterme kwaken dat het allemaal aan het veranderen is, terwijl de cijfers juist glashard aantonen dat het tegendeel waar is...

Ferre
5 juli 2007, 01:06
De grootste zever die hier de laatste tijd te lezen was. Hoe betaalt een vlaamse leefloner/gepensioneerde/steuntrekker mee voor wallonie ? Hij betaalt nog niet eens mee voor vlaanderen.
Ken jij dan geen één waal die net als de meeste vlamingen zijn leven lang hard gewerkt heeft, en bijgedragen heeft aan de nationale pot, en dus aan de herverdeling van de inkomsten over walen en vlamingen?

De reden van het simplisme is WEL duidelijk, eens we het over individuen hebben werken de gemeenplaatsen van het VB niet meer, vandaar dat ze ten allen prijze elke nuance en detail schuwen, en de partij die luistert naar de kleine man is opeens doof en blind als die kleine man aan de andere kant van dat onozel lijntje woont.

Dus als ik even tussen de lijnen lees mag en kan Vlaanderen niet critisch zijn tov Wallonië/Brussel omdat het zelf gepensioneerden en steuntrekkers heeft en Wallonië/Brussel ook hardwerkende burgers heeft?
Als dat geen simplisme is!

spherelike
8 juli 2007, 13:29
Dus als ik even tussen de lijnen lees mag en kan Vlaanderen niet critisch zijn tov Wallonië/Brussel omdat het zelf gepensioneerden en steuntrekkers heeft en Wallonië/Brussel ook hardwerkende burgers heeft?
Als dat geen simplisme is!

Lees nog eens de quote waarop ik reageerde alvorens hier de onnozelaar uit te hangen.
Begin met de lijnen te lezen en te begrijpen, en gebruik niet wat er niet staat (tussen de lijnen) om uw punt naar voor te brengen, alsof ik het zo bedoeld zou hebben.

Zielig tot en met die VB-ers

Ferre
8 juli 2007, 18:03
Lees nog eens de quote waarop ik reageerde alvorens hier de onnozelaar uit te hangen.
Begin met de lijnen te lezen en te begrijpen, en gebruik niet wat er niet staat (tussen de lijnen) om uw punt naar voor te brengen, alsof ik het zo bedoeld zou hebben.

Het was een vraag. Hoe bedoel je het dan? Sorry, sta nog niet zo ver op de evolutionele ladder als jij en ga mij dus niet meer wagen aan enige eigen interpretatie.


Zielig tot en met die VB-ers

Waaruit blijkt dat ik VB stemmer zou zijn?

stropdrager
8 juli 2007, 19:44
Waaruit blijkt dat ik VB stemmer zou zijn?

Voor Spherelike zijn alle Vlaams-nationalisten Vlaams Belangers.

Ferre
8 juli 2007, 20:21
Voor Spherelike zijn alle Vlaams-nationalisten Vlaams Belangers.

Al deel ik redelijk wat standpunten met Vlaamsnationalisten, in se heb ik eigenlijk geen probleem met het bestaan van België of solidariteit over de taalgrens heen.

Jan Meuleman
8 juli 2007, 20:30
Al deel ik redelijk wat standpunten met Vlaamsnationalisten, in se heb ik eigenlijk geen probleem met het bestaan van België of solidariteit over de taalgrens heen.

Weinig Vlaamsnationalisten hebben problemen met solidariteit, maar velen hebben problemen met een georganiseerde diefstal. En den belgiek wordt in stand gehouden door de dieven. Daarom hebben de Vlaamsnationalisten problemen met de Belgiek. De grootste georganiseerde diefstal aller tijden kan niet eeuwig duren. De franstaligen oogsten wat ze 177 jaar gezaaid hebben. 177 jaar franskiljonse arrogantie ... dat blijft niet ongestraft.

Gun
9 juli 2007, 17:13
UIt het leven gegrepen

Een groepje Waalse stadsarbeiders staat een sigaretje te roken aan een bloemenperkje waar ze onkruid moeten wieden. Er passeert een Brusselaar en die ziet dat achteraan op hun overall een grote Vlaamse Leeuw gedrukt staat. Enigszins geïntrigeerd door dit beeld, vraagt de Brusselaar: «Pourquoi ce Lion Flamand se trouve sur votre salopette?» Waarop de arbeiders : «C'est l'endroit réservé au sponsor.»

AdrianHealey
9 juli 2007, 17:15
Die ga ik onthouden.

AdrianHealey
9 juli 2007, 17:15
Weinig Vlaamsnationalisten hebben problemen met solidariteit, maar velen hebben problemen met een georganiseerde diefstal. En den belgiek wordt in stand gehouden door de dieven. Daarom hebben de Vlaamsnationalisten problemen met de Belgiek. De grootste georganiseerde diefstal aller tijden kan niet eeuwig duren. De franstaligen oogsten wat ze 177 jaar gezaaid hebben. 177 jaar franskiljonse arrogantie ... dat blijft niet ongestraft.

Ik wou dat het leven voor mij ook zo simpel was.

Bad Attila
9 juli 2007, 17:33
Weinig Vlaamsnationalisten hebben problemen met solidariteit, maar velen hebben problemen met een georganiseerde diefstal. En den belgiek wordt in stand gehouden door de dieven. Daarom hebben de Vlaamsnationalisten problemen met de Belgiek. De grootste georganiseerde diefstal aller tijden kan niet eeuwig duren. De franstaligen oogsten wat ze 177 jaar gezaaid hebben. 177 jaar franskiljonse arrogantie ... dat blijft niet ongestraft.

Vergeet het Internationaal Strafhof niet te verwittigen... :rofl:

/taunt

Jan Meuleman
9 juli 2007, 21:24
Ik wou dat het leven voor mij ook zo simpel was.


Vergeet het Internationaal Strafhof niet te verwittigen... .

De klassieke truk : als er geen argumenten zijn, ridiculiseren.

AdrianHealey
9 juli 2007, 21:28
De klassieke truk : als er geen argumenten zijn, ridiculiseren.
Jongen, als jij de zaken idioot gaat voorstellen, kan je enkel maar idiote antwoorden verwachten.
Dat heeft niets met argumenten - of het gebrek daaraan te maken. Dat heeft te maken met of het voor mij zinnig zou zijn om daar inhoudelijk op te reageren.
Met mensen die afkomen met zaken zoals 'georganiseerde diefstal' en wat weet ik nog allemaal, heeft dat geen zin niet meer, dus maak ik het maar - imo terecht - belachelijk.

Gun
9 juli 2007, 21:43
Ik wou dat het leven voor mij ook zo simpel was.Het is ook zo simpel:|

Jan Meuleman
9 juli 2007, 21:48
Jongen, als jij de zaken idioot gaat voorstellen, kan je enkel maar idiote antwoorden verwachten.
Dat heeft niets met argumenten - of het gebrek daaraan te maken. Dat heeft te maken met of het voor mij zinnig zou zijn om daar inhoudelijk op te reageren.
Met mensen die afkomen met zaken zoals 'georganiseerde diefstal' en wat weet ik nog allemaal, heeft dat geen zin niet meer, dus maak ik het maar - imo terecht - belachelijk.
Precies wat in zijn gat gebeten. Maar geen probleem. Ridiculiseren is niet moeilijk. Kenmerk van simpele geesten.

AdrianHealey
9 juli 2007, 21:50
Precies wat in zijn gat gebeten. Maar geen probleem. Ridiculiseren is niet moeilijk. Kenmerk van simpele geesten.

Simpele geesten zijn imo mensen die maar kunnen spreken over 'georganiseerde diefstal'.

Ik heb het liever over verlammende transfers die enerzijds - voor een deel - broodnodig zijn, maar langs de andere kant weerhouden dat de Waalse regio uit het dal kan klimmen. Ik noem de nuances. Ik hou van nuances.

Jan Meuleman
9 juli 2007, 21:52
Simpele geesten zijn imo mensen die maar kunnen spreken over 'georganiseerde diefstal'.

Ik heb het liever over verlammende transfers die enerzijds - voor een deel - broodnodig zijn, maar langs de andere kant weerhouden dat de Waalse regio uit het dal kan klimmen. Ik noem de nuances. Ik hou van nuances.

alleen jammer dat je niet kan lezen.

AdrianHealey
9 juli 2007, 21:53
Het is ook zo simpel:|

Nee hoor. Het is niet zo simpel.

Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.
Er is geld dat gespendeerd wordt in de sociale zekerheid. Geld dat slecht gespendeerd wordt. (Cfr. onder andere de Waalse economen hun analyse.)

Ik ben daar geen fan van. Nu niet. Nooit niet.

AdrianHealey
9 juli 2007, 21:53
alleen jammer dat je niet kan lezen.

Kun je mij de nuances eens aanduiden:

einig Vlaamsnationalisten hebben problemen met solidariteit, maar velen hebben problemen met een georganiseerde diefstal. En den belgiek wordt in stand gehouden door de dieven. Daarom hebben de Vlaamsnationalisten problemen met de Belgiek. De grootste georganiseerde diefstal aller tijden kan niet eeuwig duren. De franstaligen oogsten wat ze 177 jaar gezaaid hebben. 177 jaar franskiljonse arrogantie ... dat blijft niet ongestraft.

Ik hoop echt niet dat je de eerste zinssnede bedoelt?

Jan Meuleman
9 juli 2007, 21:55
Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.
Dan is het normaal dat ik de simpele geest ben. Steek uw kop nog wat dieper in het zand. En slaap rustig verder.

Paulus
9 juli 2007, 21:56
Nee hoor. Het is niet zo simpel.

Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.
Er is geld dat gespendeerd wordt in de sociale zekerheid. Geld dat slecht gespendeerd wordt. (Cfr. onder andere de Waalse economen hun analyse.)

Ik ben daar geen fan van. Nu niet. Nooit niet.

Je loopt serieus achter mag ik wel zeggen. Geen enkele politieke partij ontkent de transferts. Zelfs de Walen niet.

Paulus.

AdrianHealey
9 juli 2007, 21:56
Dan is het normaal dat ik de simpele geest ben. Steek uw kop nog wat dieper in het zand. En slaap rustig verder.

Selectief quoten is een zonde.

AdrianHealey
9 juli 2007, 21:58
Je loopt serieus achter mag ik wel zeggen. Geen enkele politieke partij ontkent de transferts. Zelfs de Walen niet.

Paulus.

Zucht.
Nuances, mijn beste. Nuances.

Als je het echt zó wilt verwoorden dan ja, dan zijn er transfers.
Maar ik snap het niet goed. Zien jullie echt alleen maar 'geen transfers' en HOPLA, hij is blind.

Zijn jullie echt zo selectief dat jullie de rest niet zien?

Ffs, ik pleit voor onafhankelijkheid en nog krijg ik verwijten van vlaams-nationalisten. 'k zou maar eens iets positief (schijnbaar) kunnen zeggen.

Gun
9 juli 2007, 22:01
Nee hoor. Het is niet zo simpel.

Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.
Er is geld dat gespendeerd wordt in de sociale zekerheid. Geld dat slecht gespendeerd wordt. (Cfr. onder andere de Waalse economen hun analyse.)

Ik ben daar geen fan van. Nu niet. Nooit niet.laat ons niet lachen:-(
Onder andere het boetefonds is waarschijnlijk aan jou niet besteedt:roll:

Gun
9 juli 2007, 22:01
Nee hoor. Het is niet zo simpel.

Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.
Er is geld dat gespendeerd wordt in de sociale zekerheid. Geld dat slecht gespendeerd wordt. (Cfr. onder andere de Waalse economen hun analyse.)

Ik ben daar geen fan van. Nu niet. Nooit niet.laat ons niet lachen:-(
Onder andere het boetefonds is waarschijnlijk aan jou niet besteed:roll:

AdrianHealey
9 juli 2007, 22:04
laat ons niet lachen:-(
Onder andere het boetefonds is waarschijnlijk aan jou niet besteed:roll:

Ik denk dat jij de zaken nogal simpel voorstelt.

Je ziet 'geen transfers' staan en je denkt wrslk dat ik zeg dat Vlaanderen en Wallonië compleet autarkisch-economisch functioneren van elkaar.
Maar dat heb ik natuurlijk niet gezegd.

Jan Meuleman
9 juli 2007, 22:16
Ik denk dat jij de zaken nogal simpel voorstelt.
Gun, welkom in de club van simpele geesten.

Gun
9 juli 2007, 22:22
Ik denk dat jij de zaken nogal simpel voorstelt.

Je ziet 'geen transfers' staan en je denkt wrslk dat ik zeg dat Vlaanderen en Wallonië compleet autarkisch-economisch functioneren van elkaar.
Maar dat heb ik natuurlijk niet gezegd.
OK, let me explain a bit ... er zijn weldegelijk, of je het gelooft of niet, pure en directe transfers ...

Noot: Dat is geen mening meer, dat is een feit.

Volgens het verdelingsplan van de paarse regering krijgen de Vlaamse politiezones 3.26 euro per inwoner en de Waalse 6.52 euro per inwoner.

De bedragen die op basis van de formule werden toegewezen aan de respectievelijke zones lokten reacties uit van zowel politici als van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten. Ze rekenden voor dat de meeropbrengst aan verkeersboetes voor 83% uit Vlaanderen komt, voor 12% uit Brussels en voor 5% uit Wallonië.
Volgens de gehanteerde formule gaan de meeropbrengsten voor 57% naar Vlaamse politiezones, voor 6% naar politiezones uit Brussel en voor 37% naar politiezones in Wallonië.

Meeropbrengsten (in miljoen euro) 33,9
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 23,9
Vlaanderen (-10 miljoen euro)

Meeropbrengsten (in miljoen euro) 4,7
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 2,3
Brussel Hoofdstedelijk Gewest (-2.4 miljoen euro)

Meeropbrengsten (in miljoen euro) 2,2
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 14,6
Wallonië (+12.4 miljoen euro)

Graag gedaan:?;-)

Gun
9 juli 2007, 22:23
Gun, welkom in de club van simpele geesten.Hartelijk dank voor deze warme verwelkoming;-)

AdrianHealey
9 juli 2007, 22:25
OK, let me explain a bit ... er zijn weldegelijk, of je het gelooft of niet, pure en directe transfers ...

Noot: Dat is geen mening meer, dat is een feit.

Volgens het verdelingsplan van de paarse regering krijgen de Vlaamse politiezones 3.26 euro per inwoner en de Waalse 6.52 euro per inwoner.

De bedragen die op basis van de formule werden toegewezen aan de respectievelijke zones lokten reacties uit van zowel politici als van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten. Ze rekenden voor dat de meeropbrengst aan verkeersboetes voor 83% uit Vlaanderen komt, voor 12% uit Brussels en voor 5% uit Wallonië.
Volgens de gehanteerde formule gaan de meeropbrengsten voor 57% naar Vlaamse politiezones, voor 6% naar politiezones uit Brussel en voor 37% naar politiezones in Wallonië.

Meeropbrengsten (in miljoen euro) 33,9
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 23,9
Vlaanderen (-10 miljoen euro)

Meeropbrengsten (in miljoen euro) 4,7
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 2,3
Brussel Hoofdstedelijk Gewest (-2.4 miljoen euro)

Meeropbrengsten (in miljoen euro) 2,2
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 14,6
Wallonië (+12.4 miljoen euro)

Graag gedaan:?;-)

Zucht.
Semantiek. Ken je dat?

Je geeft mensen gelijk, maar je noemt het anders en VOILA, je krijgt een uitleg dat ze toch gelijk krijgen.

Gun
9 juli 2007, 22:32
Nee hoor. Het is niet zo simpel.

Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.
Er is geld dat gespendeerd wordt in de sociale zekerheid. Geld dat slecht gespendeerd wordt. (Cfr. onder andere de Waalse economen hun analyse.)

Ik ben daar geen fan van. Nu niet. Nooit niet.

Zucht.
Semantiek. Ken je dat?

Je geeft mensen gelijk, maar je noemt het anders en VOILA, je krijgt een uitleg dat ze toch gelijk krijgen.Case closed?

AdrianHealey
9 juli 2007, 22:45
Case closed?

Zucht. Heb ej het nog steeds niet door?

Gun
9 juli 2007, 23:23
Zucht. Heb ej het nog steeds niet door?Beste AdrianHealey, doe zo geen verwoedde pogingen om je hier uit te praten of stop met iets anders te bedoelen dan je schrijft.

FF op een rijtje:

- De draad noemt ' Transfers Vlaanderen - Wallonië'
- In jouw eerste reactie lach je de starter van dit topic een beetje uit om achteraf gecondronteerd te worden met het feit dat de draad al 5 jaar bestaat.
- In één van uw volgende posts lach je met de eenvoudige maar vooral duidelijke stelling van Jan Meuleman
- Vervolgens doe je uit de hoogte tegen Jan Meuleman alsof jij de enige waarheid in pacht hebt
- Kort daarachter leg je je hand op eigen hoofd want blijkt dat ridiculiseren een kenmerk van simpele geesten is, iets wat je tot dan in deze draad ruimschoots hebt getoond.
- Over de transfers onthouden we vooral de 'Er zijn geen 'transfers' imo. Nu niet, nooit niet.'
- Ik kom te weten dat ik de zaken 'nogal' simpel voorstel
- Ik geef een accuraat voorbeeld om aan te tonen dat er wel transfers zijn, dat het inderdaad simpel kan, ... en vervolgens heb ik het nog steeds niet door.

Ga een pint pakken of geef uw lief eens een beurt want je bent duidelijk aan ontspanning toe.8-)

Gun
10 juli 2007, 15:58
Zucht. Heb ej het nog steeds niet door?Case closed?

Midas
21 mei 2010, 12:04
1000 of 2000 euro per Vlaming

De Nationale Bank becijferde einde vorig jaar dat 5,8 miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië vloeit (DM, 26 sept. 08). Of ongeveer 1000 euro per Vlaming per jaar. Wie ook nog de transfers via afbetaling van intresten op de staatsschuld meerekent, komt aan het dubbel van dit bedrag.

De Vlamingen betalen zich blauw (http://www.vvb.org/doorbraak/152/32280)


ABAFIM komt tot de volgende resultaten over de geldstromen:

* Via de federale begroting: Vlaanderen staat met een bevolkingsaandeel van 58 % in voor 64,3 % van de federale inkomsten. Vlaanderen betaalde daarmee in 2003 1,52 miljard euro meer aan de federale staat dan ze ervan terugkreeg. Dit bedrag vertegenwoordigt 23,6 % van de totale stroom vanuit Vlaanderen naar Wallonië en Brussel.
* Via de financiering van de deelstaten: 19,9 % van de transfers is het gevolg van de financieringswet. In 2003 droeg Vlaanderen op deze manier 1,32 miljard euro over aan Wallonië.
* Via de sociale zekerheid: Veruit het grootste aandeel van de transfers (56,6 %) verloopt via de sociale zekerheid. Deze stroom is goed voor 3,74 miljard euro.

De nieuwe studie wijst dus uit dat Vlaanderen via de sociale zekerheid, via de financiering van de deelstaten en via de federale begroting in totaal 6,6 miljard euro per jaar afdraagt.

http://www.wscomputers.be/wscomputers/wscomputers.nsf/252e9658daab17f3c125651000352015/23931063fbdefe69c1256f8400105e88/BodyInputField/0.C4C?OpenElement&FieldElemFormat=gif

Financiële transfers van Vlaanderen naar Franstalig België (http://www.wscomputers.be/wscomputers/wscomputers.nsf/pages/financiele_transfers.html?OpenDocument)


Wat me opvalt in de media is hoe weinig inhoudelijk en cijfermatig dit debat gevoerd wordt anno 2010. De nederlandstalige en franstalige politici hebben het constant over solidariteit, maar geven daar geen concrete invulling aan. Het franstalig idee van solidariteit lijkt dat Vlaanderen braafjes de miljarden-transfers blijft betalen. Is dit ook het uitgangspunt van VLD CD&V SPA die pleiten voor het behoud van deze "solidariteit" ? Bovendien zijn de franstaligen grote voorstanders van immigratie, reguralisatie, snel-belg-wetten, enz ... die ook allemaal pakken geld kosten. Moet de Vlaamse belastingbetaler deze solidariteit ook blijven betalen tot in de lengte der tijden ? Solidariteit is een nobel principe, maar men mag de ogen niet sluiten voor wantoestanden en onrechtvaardigheid.

pajoske
21 mei 2010, 12:38
Zeg zageventen. Waarom vragen jullie nooit naar de bedragen van transfers binnen Vlaanderen? Die zijn er evenveel op allerlei gebied.

Hollander
21 mei 2010, 13:26
Zeg zageventen. Waarom vragen jullie nooit naar de bedragen van transfers binnen Vlaanderen? Die zijn er evenveel op allerlei gebied.

Uhh..Vlaamse provincies eisen niet elkaars grondgebied op en werklozen daar spreken in ieder geval De Taal, zodat ze zich niet diskwalificeren op de arbeidsmarkt?

Midas
21 mei 2010, 13:41
Zeg zageventen. Waarom vragen jullie nooit naar de bedragen van transfers binnen Vlaanderen?

Als U daar wetenschappelijk cijfer-materiaal over heeft, dan horen wij dat graag. Solidariteit is een mooi principe, dat onmisbaar is om een samenleving leefbaar te houden, maar de franstaligen stellen zich onredelijk (zoniet arrogant) op.

Als dank voor de transfers naar Wallonië, lappen de franstaligen in Brussel de taalwetten aan hun laars, willen ze Brussel uitbreiden, weigeren ze zich aan te passen als ze zich in Vlaams-Brabant vestigen, maken ze de vlamingen uit voor racisten, stemmen ze snel-belg-wetten tegen een vlaamse meerderheid, enzovoort enzoverder ... Dat is wat veel vlamingen tegen de borst stoot, en waar inter-vlaamse-solidariteit geen last van zal hebben.

pajoske
21 mei 2010, 13:44
Uhh..Vlaamse provincies eisen niet elkaars grondgebied op en werklozen daar spreken in ieder geval De Taal, zodat ze zich niet diskwalificeren op de arbeidsmarkt?

Maar in Zuid-Limburg waren verleden jaar wel enkele honderden Walen die in de fruitpluk kwamen werken. Terwijl er toch een niet onaardig aantal Limburgers een werkloosheidsuitkering genieten.....
Er zijn heel andere oorzaken die mensen weerhouden verder van huis te werken. Openbaar vervoer dat niet of slechts weinig taalgrensoverschrijdend geregeld is bv.

pajoske
21 mei 2010, 13:50
Als U daar wetenschappelijk cijfer-materiaal over heeft, dan horen wij dat graag.

Dat zal je niet rap vinden. Dat past niet in de kraam van de politici die enkel de tegenstellingen Vlaanderen - Wallonië willen accentueren.
Bekijk de werkloosheidscijfers van Vlaams-Brabant en het Oostelijk deel van Limburg.
Bekijk de bedragen die steden krijgen uit het stedenfonds.
Vergelijk het verschil in belastingdruk tussen de verschillende regio's binnen Vlaanderen.

pajoske
21 mei 2010, 13:58
Uhh..Vlaamse provincies eisen niet elkaars grondgebied op en werklozen daar spreken in ieder geval De Taal, zodat ze zich niet diskwalificeren op de arbeidsmarkt?

Reden waarom men niet zomaar de taalgrens oversteekt om elders te werken? Een kennis heeft over de taalgrens in Wallonië verschillende jaren in het immersie-onderwijs gewerkt. Volgens haar telden die jaren dienst niet mee toen ze terug in Vlaanderen kwam werken.
Men creëert bijkomende moeilijkheden om over de taalgrens te werken, en dan reclameert men dat de gewone man die moeilijkheden niet zomaar overwint.

Hollander
21 mei 2010, 14:46
Reden waarom men niet zomaar de taalgrens oversteekt om elders te werken? Een kennis heeft over de taalgrens in Wallonië verschillende jaren in het immersie-onderwijs gewerkt. Volgens haar telden die jaren dienst niet mee toen ze terug in Vlaanderen kwam werken.
Men creëert bijkomende moeilijkheden om over de taalgrens te werken, en dan reclameert men dat de gewone man die moeilijkheden niet zomaar overwint.

de gewone man volgt uiteraard gewoon de prikkels die de beleidsmakers neerleggen (en wellicht een aantal ingebakken mores bladiebla)
Mijn opmerking is ook geen verwijt aan de gewone man, maar aan de beleidsmakers die de gewone man in deze positie manoeuvreren.
Daarnaast is er natuurlijk ook iets als eigen verantwoordelijkheid. Je kan natuurlijk ook gewoon verhuizen naar waar het werk is. Dat doen we binnen Nederland ook. Ja, jammer dan als je de taal van je eigen land niet spreekt en dus niet kan verhuizen naar waar het werk is....

pajoske
21 mei 2010, 14:58
Je kan natuurlijk ook gewoon verhuizen naar waar het werk is. Dat doen we binnen Nederland ook. Ja, jammer dan als je de taal van je eigen land niet spreekt en dus niet kan verhuizen naar waar het werk is....

Mijn kinderen zijn hun werk ook in het centrum van het land moeten gaan zoeken. Die 100km was geen probleem.
Maar op het moment dat er een woning gezocht werd dicht bij het werk kwam Wallonië dat slechts enkel km ver ligt niet in aanmerking. De taal was niet het probleem. Maar wel het verschil in wetgeving en belastingen. En vooral de angst welke bijkomende verschillen er binnen enkele jaren zouden zijn. De overheid is er dus schuld aan dat mensen minder snel de taalgrens oversteken om elders te werken.
Dat heeft dus niks met taal te maken. Het is daarom lichtzinnige enkel het 'weigeren de taal te leren' als reden op te geven om elders te werken en te wonen.

Hollander
21 mei 2010, 15:04
Mijn kinderen zijn hun werk ook in het centrum van het land moeten gaan zoeken. Die 100km was geen probleem.
Maar op het moment dat er een woning gezocht werd dicht bij het werk kwam Wallonië dat slechts enkel km ver ligt niet in aanmerking. De taal was niet het probleem. Maar wel het verschil in wetgeving en belastingen. En vooral de angst welke bijkomende verschillen er binnen enkele jaren zouden zijn. De overheid is er dus schuld aan dat mensen minder snel de taalgrens oversteken om elders te werken.
Dat heeft dus niks met taal te maken. Het is daarom lichtzinnige enkel het 'weigeren de taal te leren' als reden op te geven om elders te werken en te wonen.

Ik ken uiteraard de intra-belgische belasting aangelegenheden niet, maar aangezien er tonnen Nederlanders in België werken, wonen, en er vrij dwingende Europese regelgeving bestaat op het gebied van vrij verkeer lijkt het me toch dat daar dan op zn minst een discussie over woedt?

pajoske
21 mei 2010, 15:16
Ik ken uiteraard de intra-belgische belasting aangelegenheden niet, maar aangezien er tonnen Nederlanders in België werken, wonen, en er vrij dwingende Europese regelgeving bestaat op het gebied van vrij verkeer lijkt het me toch dat daar dan op zn minst een discussie over woedt?

In Wallonië is er bv geen jobkorting geweest, in Vlaanderen wél.
Er is géén taalgrensoverschrijdende meeneembaarheid van registratierechten bij het verkopen/verwerven van een woning? Dat kan 12.500 euro verschil uitmaken. toch een mooi bedrag.
Als je aan de andere zijde van de taalgrens woont wordt automatisch Waal. Een Nederlander die in België gaat wonen behoudt normaal zijn rechten als Nederlander.
Trouwens, sinds de laatste veranderingen in de belastingsovereenkomst tussen Nederland en België heb ik al verschillende Nederlanders terug weten keren. Hoe het juist zit weet ik niet, maar het heeft iets met ziekte-uitkeringen of pensioen te maken.

reservespeler
25 juli 2020, 12:55
Zozo. Stel dat ik dit onderzoek geloof.
290 miljard. In twaalf jaar. Dus geen 300 miljard per jaar.
Ik reken even uit. 290 miljard gedeeld door 12. en dat gedeeld door de 6 miljoen 'vlamingen'.
Elke 'vlaming' zou dan de Belgen van het Zuiden het gigantische bedrag van... 4027 Belgische franc 'geven'. Dat is iets minder dan 100 euro.
Dus elke twee jaar een nieuwe auto? 200 euro in twee jaar.
't Zal een tweedehands fietsje worden

U leest natuurlijk alleen wat u graag leest hé.

reservespeler
25 juli 2020, 12:55
In Wallonië is er bv geen jobkorting geweest, in Vlaanderen wél.
Er is géén taalgrensoverschrijdende meeneembaarheid van registratierechten bij het verkopen/verwerven van een woning? Dat kan 12.500 euro verschil uitmaken. toch een mooi bedrag.
Als je aan de andere zijde van de taalgrens woont wordt automatisch Waal. Een Nederlander die in België gaat wonen behoudt normaal zijn rechten als Nederlander.
Trouwens, sinds de laatste veranderingen in de belastingsovereenkomst tussen Nederland en België heb ik al verschillende Nederlanders terug weten keren. Hoe het juist zit weet ik niet, maar het heeft iets met ziekte-uitkeringen of pensioen te maken.

Zoek het eens uit.