PDA

View Full Version : Armoede


duveltje382
9 april 2007, 16:57
Ach Koen,wat denk jij over de 17% armen in Vlaanderen,en hoe bestrijden we dat? Bedankt,duveltje382

Koen T'Sijen
9 april 2007, 17:00
Armoede moet je structureel aanpakken, dus bij de oorzaken. Ik ben voorstander van het optrekken van het leefloon, wat absoluut noodzakelijk is, maar dat is onvoldoende om armoede te bestrijden. Deze week lanceer ik een plan om overmatige schuldenlast terug te dringen. Dat gaat over het coördineren van het beleid (versnipperd over alle niveau's) tot het verbieden van niet-bancaire kredieten en een fatsoenlijke regeling voor alimentatievergoedingen.

duveltje382
9 april 2007, 17:12
Armoede moet je structureel aanpakken, dus bij de oorzaken. Ik ben voorstander van het optrekken van het leefloon, wat absoluut noodzakelijk is, maar dat is onvoldoende om armoede te bestrijden. Deze week lanceer ik een plan om overmatige schuldenlast terug te dringen. Dat gaat over het coördineren van het beleid (versnipperd over alle niveau's) tot het verbieden van niet-bancaire kredieten en een fatsoenlijke regeling voor alimentatievergoedingen.

Het pleziert mij te horen dat jij alimentatievergoeding hoog inschat in het armoede probleem !!(das zowel voor de vrouw als de man een aderlating meestal !!

van Maerlant
9 april 2007, 17:19
Armoede moet je structureel aanpakken, dus bij de oorzaken. Ik ben voorstander van het optrekken van het leefloon, wat absoluut noodzakelijk is, maar dat is onvoldoende om armoede te bestrijden. Deze week lanceer ik een plan om overmatige schuldenlast terug te dringen. Dat gaat over het coördineren van het beleid (versnipperd over alle niveau's) tot het verbieden van niet-bancaire kredieten en een fatsoenlijke regeling voor alimentatievergoedingen.

Door het leefloon te verhogen pak je juist niet de oorzaken aan. Jouw post is één grote contradictie.

duveltje382
9 april 2007, 17:23
Door het leefloon te verhogen pak je juist niet de oorzaken aan. Jouw post is één grote contradictie.

Ben wel blij dat deze politieker snapt dat het geen LEEFloon is ,dus het MOET verhoogd worden !!!!!!

van Maerlant
9 april 2007, 17:26
Ben wel blij dat deze politieker snapt dat het geen LEEFloon is ,dus het MOET verhoogd worden !!!!!!

Er moeten meer banen en opleidingen komen. De VLD heeft op acht jaar tijd getoond dat ze niet in staat is tot het terugdringen van de werkloosheid.

Supervlaming
9 april 2007, 17:47
Beste Koen, ik heb begrepen dat een brugpensioen soms zelfs lager is dan een leefloon. Moet er geen hefboom zijn om het voor mensen hoe dan ook aantrekkelijker te maken te gaan werken? Desnoods in deeltijd, desnoods via een uitzendkantoor? Tenslotte is werk de allergrootste sociale zekerheid.

Koen T'Sijen
9 april 2007, 18:48
Wat betreft leefloon, inderdaad, je kan er momenteel niet van leven. OCMW's verhogen dit kunstmatig met allerlei toelages, gratis huisvuilzakken, schooltoelages, subsidies voor nutsvoorzieningen, enz. Je kan mensen niet zelfstandig leren omgaan met schaarse financiële middelen als ze ontoereikend zijn. Het leefloon heeft de indexering niet gevolgd. Dat is een zaak van menselijkheid. Oorzaken van armoede aanpakken vergt inderdaad andere maatregelen. Dat begint ook met gelijke kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Maar inderdaad ook in het werkgelegenheidsbeleid is er noodzaak aan een ander beleid. Daar ben ik voorstander van het beperken van de werkloosheidsuitkering in de tijd, maar wel gekoppeld aan de individuele situatie van de werkloze. Dat wil zeggen, wie solliciteert, opleiding volgt, enz. wordt niet zomaar geschorst. Ik zou het ook koppelen aan verplichte begeleiding. En wie toch zijn uitkering in de tijd verliest, valt terug op het (verhoogde) leefloon.

Koen T'Sijen
9 april 2007, 18:50
Het is inderdaad ook zo dat gepensioneerden (niet alleen brug) soms met minder moeten toekomen dan het leefloon. Dat vergt structureel aanpassen van de laagste pensioenen, maar ook langer werken aantrekkelijk maken. Arbeid is inderdaad de grootste sociale zekerheid, maar ook een enorm belangrijke emancipatorische factor. Sociale contacten zijn heel belangrijk.

duveltje382
9 april 2007, 18:54
Wat betreft leefloon, inderdaad, je kan er momenteel niet van leven. OCMW's verhogen dit kunstmatig met allerlei toelages, gratis huisvuilzakken, schooltoelages, subsidies voor nutsvoorzieningen, enz. Je kan mensen niet zelfstandig leren omgaan met schaarse financiële middelen als ze ontoereikend zijn. Het leefloon heeft de indexering niet gevolgd. Dat is een zaak van menselijkheid. Oorzaken van armoede aanpakken vergt inderdaad andere maatregelen. Dat begint ook met gelijke kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Maar inderdaad ook in het werkgelegenheidsbeleid is er noodzaak aan een ander beleid. Daar ben ik voorstander van het beperken van de werkloosheidsuitkering in de tijd, maar wel gekoppeld aan de individuele situatie van de werkloze. Dat wil zeggen, wie solliciteert, opleiding volgt, enz. wordt niet zomaar geschorst. Ik zou het ook koppelen aan verplichte begeleiding. En wie toch zijn uitkering in de tijd verliest, valt terug op het (verhoogde) leefloon.

Tja http://vierdewereldsyndicaat.org/ een 10 sec wachten hé,bedankt voor de heldere uitleg,groet,duveltje382

Supervlaming
9 april 2007, 19:00
Wat betreft leefloon, inderdaad, je kan er momenteel niet van leven. OCMW's verhogen dit kunstmatig met allerlei toelages, gratis huisvuilzakken, schooltoelages, subsidies voor nutsvoorzieningen, enz.

Wat een ongelofelijke hoeveelheid bureaucratie zal dat opleveren. En de leefloner, moet die stapels formulieren invullen? Zo houdt die veel tijd over voor werkgerelateerde activiteiten zeg!

Koen T'Sijen
9 april 2007, 19:02
Interessante site, zal hem eens wat meer bekijken als ik wat tijd heb.

Koen T'Sijen
9 april 2007, 19:10
Supervlaming, zo is het nu. Dat moet veranderen door al die zaken te vereenvoudigen, af te schaffen, ... maar wel het leefloon te verhogen.

duveltje382
9 april 2007, 19:14
Interessante site, zal hem eens wat meer bekijken als ik wat tijd heb.
Daar hou ik U aan, samen met al onze armen.
Ik link U alvast op onze site,dus nog voor de kiezingen hé !!!
http://vierdewereldsyndicaat.org/websites/vwsforum/index.php?action=post;board=158.0

Supervlaming
9 april 2007, 19:15
Maar een indexering die inhoudt dat leefloners gecompenseerd worden voor overheidslasten zal de werkenden doen eisen dat zij dat ook bekomen en een inflatiespiraal veroorzaken. Hoe denkt u dat te voorkomen?

Bokkerijder
10 april 2007, 16:31
Interessante site, zal hem eens wat meer bekijken als ik wat tijd heb.

Op die site zult U ook leren dat bezettingsacties zinvol zijn. Het recht op wonen is geen vanzelfsprekendheid meer voor iedereen. Mensen met vervangingsinkomens vallen steeds sneller ten prooi aan dakloosheid en extreme armoede, eenmaal ze uit hun huis zijn gezet.

Met een aantal verenigingen en free-lancers uit het Brusselse trachten we leegstaande gebouwen te bezetten om deze open te stellen voor daklozen. Dat is onze strijd.

Het aantal daklozen is de laatste jaren gevoelig gestegen, niet alleen in Brussel, maar in het hele land. Geen wonder met de exorbitante huurprijzen die men vandaag durft vragen voor appartementen (die vaak ook nog op niks trekken, waar schimmel in zit, vocht, kakkerlakken enz.)

Laat ons van het Recht op Wonen onze voornaamste strijd maken, België kent al een zware achterstand t.o.v. andere Europese landen. De politici beweren allemaal dat ze voor het recht op wonen zijn, maar niemand durft zijn nek uitsteken. Schaars zijn het aantal politici die zich akkoord verklaren met sociale activisten. Marie-Paule QUIX van Spirit is één van de zeldzame uitzonderingen in de Belgische politiek.

Bokkerijder
10 april 2007, 16:33
Tja http://vierdewereldsyndicaat.org/ een 10 sec wachten hé,bedankt voor de heldere uitleg,groet,duveltje382

Proficiat voor deze interessante draad, Duveltje382, meer nieuws over de toestand in Brussel volgt binnenkort, alsook een persconferentie, al zijn we het nog niet eens over de datum.

Bokkerijder
10 april 2007, 20:26
Het ministerie van de wooncrisis

CHARTER

In België en in het bijzonder in Brussel is er een wooncrisis aan de gang. Alsmaar meer mensen moeten het stellen met een ongezonde, onaangepaste, te dure woning. Alsmaar meer mensen komen op straat terecht.
Nochtans, in ieder politiek programma of beleidsverklaring staat de woonproblematiek bovenaan. Het recht op wonen is opgenomen in de Belgische Grondwet.
Alleen, daar blijft het bij…

Nochtans, de echte oplossingen voor de wooncrisis bestaan.

Aanpak van de leegstand

Nog altijd staan er teveel gebouwen leeg in Brussel.
De ‘wet Onkelinx’ en het ‘openbaar beheersrecht’ uit de huisvestingscode geven aan openbare besturen nochtans de mogelijkheid op leegstaande panden op te eisen. Maar die mogelijkheden worden nauwelijks gebruikt.
Als de overheid het niet kan, dan moeten de burgers het maar doen. Daarom ijveren we voor een wet die het aan burgers mogelijk maakt om een woning die al meer dan een jaar leegstaat, effectief te bewonen zonder dat het recht op eigendom daarbij voorrang krijgt.

Meer sociale woningen

Maar 8 procent van de woningen in Brussel zijn sociale woningen. Dat is veel minder dan in andere Europese hoofdsteden als Amsterdam (54%), Parijs (14%) of Londen (25%).
De Brusselse regering van minister-president Picqué had een grootse inhaaloperatie aangekondigd: 5000 nieuwe publieke woningen tegen 2008.
We staan nu meer dan drie jaar verder, en we staan nog bijna nergens. Zonder enige visie of ambitie is staatssecretaris Dupuis er aan begonnen, en zonder enige visie of ambitie doet ze verder. In het beste geval staan er tegen 2008 enkele honderden woningen in de steigers. Het excuus voor de mislukking ligt al klaar: de gemeenten willen niet meewerken om gronden ter beschikking te stellen.
Terwijl het Gewest en de sociale huisvestingsmaatschappijen zelf over meer dan voldoende terreinen beschikken. Terwijl een doordachte en planmatige aanpak zeker een aantal twijfelende gemeenten over de brug zou helpen. Een nieuwe start van het huisvestingsplan, nu !

Controle van de huurprijzen

De woningen in Brussel zijn veel te duur geworden. Nog even en alleen de rijken kunnen het zich nog permitteren om in de hoofdstad te wonen. In Brussel zijn de helft van de woningen private woningen. Om de woonproblemen op te lossen moet er prioritair op dat deel van de woningmarkt gewerkt worden. De prijsstijging die nu al bijna tien jaar gestaag doorgaat moet onmiddellijk gestopt worden.
Zoals de huisvestingscode de kwaliteit van de woningen regelt, zo moet er ook een code komen die de prijzen regelt. Fiscale maatregelen moeten dat systeem ondersteunen: eigenaars die een correcte prijs vragen worden beloond met een belastingverlaging, wie te veel vraagt moet hogere belastingen betalen. Paritaire huurprijscommissies moeten toezien op de naleving van de correcte prijzen.

Invoering van een huurtoelage met huurprijscontrole

Voor de armste Brusselaars zal zelfs een controle van de huurprijzen niet volstaan. Aan het huidige niveau zijn de privé-woningen al lang onbetaalbaar voor wie moet leven van een leefloon, werkloosheidsuitkering, klein pensioen of minimumloon. Daarom moeten deze mensen geholpen worden met een huurtoelage, een premie die hen in staat moet stellen om de huur te betalen. Dit is een tijdelijke maatregel. Wanneer de huurprijzen opnieuw een aanvaardbaar niveau zullen bereikt hebben, of wanneer er voldoende sociale woningen zullen gebouwd zijn, kan de premie terug worden afgeschaft.

Supervlaming
10 april 2007, 20:32
Die leegstand in Brussel kan ook gevuld worden met VUB- en EHSAL-studenten, zal meteen het aantal Vlamingen doen toenemen en de Brusselaars laten zien dat er van de PS/FDF/Ecolo/Cdh-kliek niets te verwachten is.

Bokkerijder
10 april 2007, 21:18
Die leegstand in Brussel kan ook gevuld worden met VUB- en EHSAL-studenten, zal meteen het aantal Vlamingen doen toenemen en de Brusselaars laten zien dat er van de PS/FDF/Ecolo/Cdh-kliek niets te verwachten is.

Moest de activiteitsgraad van de studenten zo hoog liggen, dan zou ik er direct mee akkoord gaan. En weet je waarom ?

Omdat er ZOVEEL leegstand is dat je gemakkelijk alle daklozen EN studenten zou kunnen huisvesten in leegstaande panden.

Er staan zowiezo al 15.000 woningen leeg, waarvan de helft best nog goed bewoonbaar is.

Koen T'Sijen
10 april 2007, 21:25
Op de problematiek van de huisvesting: we hebben met spirit daar radikale standpunten over. Ga ze hier niet allemaal opsommen ... maar het woonrecht is fundamenteel. Zelf heb ik een wetsvoorstel neergelegd met een verbod om leningen in de tijd alsmaar meer te rekken. Dit werkt het kapitalistisch banksysteem in de hand, doet mensen meer lenen, brengt mensen meer in overmatige schuldenlast, en zo meer

Supervlaming
10 april 2007, 21:27
Moest de activiteitsgraad van de studenten zo hoog liggen, dan zou ik er direct mee akkoord gaan. En weet je waarom ?

Omdat er ZOVEEL leegstand is dat je gemakkelijk alle daklozen EN studenten zou kunnen huisvesten in leegstaande panden.

Er staan zowiezo al 15.000 woningen leeg, waarvan de helft best nog goed bewoonbaar is.

Schandalig ...

Leve de krakers! Gedenkt 30 april 1980 ...

Bokkerijder
11 april 2007, 12:49
Op de problematiek van de huisvesting: we hebben met spirit daar radikale standpunten over. Ga ze hier niet allemaal opsommen ... maar het woonrecht is fundamenteel. Zelf heb ik een wetsvoorstel neergelegd met een verbod om leningen in de tijd alsmaar meer te rekken. Dit werkt het kapitalistisch banksysteem in de hand, doet mensen meer lenen, brengt mensen meer in overmatige schuldenlast, en zo meer

Probleem is, zoals ik al zei in de Charter-tekst, dat alle partijen dit wel met de mond belijden, maar dat geen enkele politieke partij bereid is om op te komen voor onze lijdende bevolking.

Zij zien in de meeste gevallen - op enkele positieve uitzonderingen na - alleen het eigenbelang en dat van het kapitaal.

boerenverstand
13 april 2007, 21:27
een fatsoenlijke regeling voor alimentatievergoedingen.
Mag ik u erop wijzen dat het Johan Vande Lanotte himself was , die het alimentatiefonds zoveel mogelijk stokken in de wielen stak.
Zo werden de werkende vrouwen uitgesloten van het alimentatiefonds.
Nu zit u samen met SPa te janken dat er zoveel vrouwen met kinderlast in de werklooshied zitten.
Ge hebt ze er zelf ingeduwd en nu krijgt ze er met geen stokken meer uit, lees ,minder overhouden per maand bij gaan werken.
Als dan namens Spirit, Storms en Roppe en namens SPa Geerts en De Meyer trachten voor de camera het alimenatiefonds te kapen dan is dit een zelden gezien staaltje van hypocrisie.
Het is van dergelijke politiek dat ik mijn buik vol heb.
Misschien was het u ontgaan dat Guy in 1999 een goed draaiende alimentatiefonds op poten ging zetten !
Sorry mijn beste, degoutant !

duveltje382
14 april 2007, 02:27
Probleem is, zoals ik al zei in de Charter-tekst, dat alle partijen dit wel met de mond belijden, maar dat geen enkele politieke partij bereid is om op te komen voor onze lijdende bevolking.

Zij zien in de meeste gevallen - op enkele positieve uitzonderingen na - alleen het eigenbelang en dat van het kapitaal.^

Recht op wonen,als één politieker mij hier nu beloofd dat hij zijn hoofdpunt er van gaat maken,dan kan hij al onze stemmen krijgen hé,let wel dat hij dan ook moet zorgen dat het huisvestingsprobleem in de grootsteden moet opgelost geraken hé!!!!

Supervlaming
14 april 2007, 04:04
't Zal mij benieuwen of we nog een frisse T'Sijen zien op dit forum vandaag ...

Bron: VRT Nieuws.net:


Kamer zet punt achter marathonzitting

vr 13/04/07 - De Kamer heeft vanmorgen rond 8.30 uur, na een marathonzitting van 18 uur, een hele waslijst wetsontwerpen en wetsvoorstellen goedgekeurd. Eén ontwerp haalde het niet en wordt uitgesteld naar volgende week.

Op de agenda van deze uitzonderlijke zitting stonden maar liefst 26 wetsvoorstellen en -ontwerpen, onder meer over de brandweerhervorming, de schuldloze echtscheiding, medische fouten en de fiscale discriminatie van Belgische profsporters.
Het wetsontwerp over de invoeging van het principe van de duurzame ontwikkeling in de grondwet, haalde het niet. De stemming daarvan wordt uitgesteld naar volgende week.

De debatten over de verschillende thema's duurden tot na het ochtendgloren. Kamervoorzitter Herman De Croo (Open VLD) liet vanmorgen dan ook croissants en chocoladekoeken aanrukken voor de Kamerleden.

Dat was geleden van het marathondebat in 2001 naar aanleiding van de Lambermontakkoorden. Toen bestelde de Kamervoorzitter voor zijn mannelijke collega's ook scheermesjes.

Waarom deze bijzondere zitting?

De Kamer wordt op 29 april ontbonden. Zoals gebruikelijk op het einde van een legislatuur moeten nog heel wat wetsontwerpen en -voorstellen afgehandeld worden.

De parlementsleden werden daarom uitzonderlijk tijdens de paasvakantie opgetrommeld om die klus te klaren.

Ondanks de lange tussenkomsten was de plenaire vergadering behoorlijk goed gevuld, al viel er volgens Belga hier en daar wel een Kamerlid in slaap.

Gisteravond was de meerderheid opgetrommeld om mogelijke proceduremanoeuvres van de oppositie te counteren.

Vooral de Vlaamse christendemocraten zaten in hun maag met de overvolle agenda en de manier waarop vlak voor de ontbinding van het parlement nog een hele waslijst aan belangrijke ontwerpen op een drafje moest worden afgehandeld.

netwerk
14 april 2007, 04:31
- Vermogensbelasting
- Komaf maken met de reductie van de patronale bijdragen voor de sociale zekerheid
- enz.
- graaitaks
- sociale steun aan alleenstaande moeders
- studentenloon zodat kinderen van arme ouders hun tijd kunnen besteden aan studeren ipv via studentenarbeid jobs af te pakken van werkloze ongeschoolden
- enz

netwerk
14 april 2007, 04:34
In plaats van kredieten te beperken zou je er beter voor zorgen dat armen gewoon meer geld hebben om levensnoodzakelijke goederen en goederen die tot de normale levensstandard behoren (tv, pc, etc) te kunnen kopen. En ervoor zorgen dat ons neoliberaal systeem niet en masse armen produceert. Heel wat mensen worden ziek van de werkdruk en verzanden in de armoede.

de limburgse leeuw
16 april 2007, 17:22
In plaats van kredieten te beperken zou je er beter voor zorgen dat armen gewoon meer geld hebben om levensnoodzakelijke goederen en goederen die tot de normale levensstandard behoren (tv, pc, etc) te kunnen kopen. En ervoor zorgen dat ons neoliberaal systeem niet en masse armen produceert. Heel wat mensen worden ziek van de werkdruk en verzanden in de armoede.

Zeer juiste opmerking, netwerk. Het neoliberaal kapitalisme is bezig ons graf te graven (en dat van zichzelf). Er worden inderdaad aan de lopende band armen geproduceerd doordat de uitkeringen van de mensen te laag zijn om er een fatsoenlijk leven mee op te bouwen.

De uitkeringen zouden niet langer afhankelijk moeten zijn van gezinstoestanden, maar ten individuele titel uitgekeerd moeten worden. Ik denk dat alleen al met die maatregel de helft van de armoede opgelost zou geraken.

Verder is de strijd voor het recht op wonen een strijd die niet vergeten mag worden. Bezettingen van leegstaande gebouwen dienen ook door buurtbewoners ondersteund te worden...om meer slagkracht te hebben.

En dat ook die talloze verenigingen die zich bezighouden met blablabla te verkopen over armen en armoede zich nu eens echt zouden inzetten om op het terrein zelf een verschil te maken. Maar als ik pakweg 2.000 mails verstuur om op te roepen tot een actie, krijg ik gemiddeld 3 antwoorden, gewoonlijk dan nog van franstaligen.

De verenigingen van het Vlaams Netwerk (waar de armen het woord in de mond wordt gelegd) laten het hier wel een beetje al te fel hangen vind ik. Dat ze eerst eens de armen aan het woord laten, en daarna helpen het sociaal verzet te organiseren...dat zou al een hele stap vooruit zijn.

We hebben een zware achterstand in te halen t.o.v. het buitenland, kijk maar naar Frankrijk, Denemarken, Spanje,...overal beweegt er wat. En hier...is het afwachten en hopen dat de mensen ooit eens wakker zullen worden, de armoedeverenigingen in de eerste plaats.

Dus: geen circussen meer �* la 17 oktober, maar reële acties van sociaal verzet, dat is waar de bevolking nu nood aan heeft.

duveltje382
16 april 2007, 17:30
http://forum.politics.be/showpost.php?p=2610967&postcount=54

Werner
16 april 2007, 19:42
Simpeler gesteld, leest politiek geen boeken dan ?

'Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een 'Westerse' manier om ernaar te kijken., louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de noodzaak van die samenleving om die mensen 'verticaal' te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.

Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie.

Omdat in het 'Westen' geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en 'beschaafde' landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan.'

guerin
17 april 2007, 08:01
Simpeler gesteld, leest politiek geen boeken dan ?
[QUOTE]
'Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een 'Westerse' manier om ernaar te kijken., louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de noodzaak van die samenleving om die mensen 'verticaal' te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.
De verticale integratie is een kunstmatig ingreep van overheden om controle op de samenleving te kunnen uitoefenen,een samenleving dat tendeert naar een horizontaal model.

Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie.
Idd,en dat is omdat cultuur opgelegd is.

Omdat in het 'Westen' geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en 'beschaafde' landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan.'
Akkoord.

Werner
17 april 2007, 08:35
Hey guerin,

Dank voor reactie.

De verticale integratie is een kunstmatig ingreep van overheden om controle op de samenleving te kunnen uitoefenen,een samenleving dat tendeert naar een horizontaal model

Wellicht kwestie van perceptie maar een verticale integratie bestaat helemaal niet en dat is nu net het probleem, het is slechts horizontaal en derhalve lineair.

Akkoord.

Heb je dat zelf niet bevestigd door je akkoord op het laatste stukje ? Misschien bedoelen we iets anders met verticale integratie. Wat versta je daar zelf onder ?

guerin
17 april 2007, 08:50
nee nee,de gewenste verticale integratie werkt absoluut niet.mss heb ik mij verkeerd uitgedrukt(was nog te vroeg of zo)

Werner
17 april 2007, 09:18
Dacht al dat er iets niet klopte, weet men wel wat dat wil zeggen ?

Gezien de horizontale strijd tussen politieke partijen, lijkt me dat zeer twijfelachtig.

guerin
17 april 2007, 16:48
Dacht al dat er iets niet klopte, weet men wel wat dat wil zeggen ?

Gezien de horizontale strijd tussen politieke partijen, lijkt me dat zeer twijfelachtig.
Een horizontale strijd tussen partijen?Is het geen verticale om aan de macht te komen?

Werner
17 april 2007, 21:48
Hey guerin,

Een horizontale strijd tussen partijen?Is het geen verticale om aan de macht te komen?

Kwestie van perceptie wat je horizontaal en verticaal wil noemen. De verticale strijd is inderdaad om aan de macht te komen maar in essentie is dat nu net de horizontale strijd aangezien de oppositie hierna er alles zal aan doen om de meerderheid naar beneden te halen. Deze dynamiek belet de doorgang van een ware democratie dat zou moeten staan voor dialoog en samenwerking. Het partijpolitieke spel reflecteert zich naar de bevolking en andersom. De financiële druk die nu ontstaat door een verschuivende economie maakt dat dit spel nog extremer gespeeld wordt waardoor er steeds minder dialoog mogelijk wordt. Op die manier wordt de chaos en onrust onder de bevolking steeds groter. Anders gezegd, door deze strijd beperkt men een ruimere visie en lokt men een revolutie uit. Een revolutie die ook andere culturen zullen aangrijpen om hun frustraties te uiten waardoor menig één zal zeggen…zie je wel.

De initiator van heel dit probleem blijft onaangeroerd en doet rustig z’n ding in de lage loonlanden om daar net hetzelfde te creëren. De extremen worden steeds groter, zowel wat we schijnbaar vanzelfsprekend vinden als het terrorisme. Op deze manier verder gaan zal leiden tot een wereldconflict.

Maar laat ons eerst valnetten hangen aan de spoorbruggen ter preventie van een stijgend aantal zelfmoorden onder jongeren. We moeten nu éénmaal prioritieten stellen.

ps : probeer het niet uit te leggen aan onze politiekers hé, die antwoorden toch niet.

corse
19 april 2007, 08:19
1,3 miljoen mensen leven dus in armoede in België.
Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapen gaan:
In de totale geschiedenis hebben “de gepamperde” de geprivilegieerde klasse met hun roze brillen de armoede nooit gezien en ontkende het bestaan er van.
Deze passen niet in hun kader, voor hen zijn het derderangsburgers, de problematiek rond armoede is voor hen onbestaande, niets nieuws onder de zon!.
De nomenclatuur kan nu terug beroep doen op het onderbetaalde goedkoop personeel, net zoals vroeger, deze zijn: koks, hoveniers, werkvrouwen, onderhoudspersoneel, meiden en knechten enz, deze goed genoeg om hun vuiligheid op te kuisen en dit liefst met de glimlach en niet roken aub.
De Middeleeuwen zijn terug en het liberalisme met een menselijk gelaat is verworden tot een neoliberale heerschappij.
De woongebieden (villaatjes) van de gevestigde nomenclatuur (eigenaars van privaatindustrie, politiekers, rechters, advocaten, maw. de privaat en staatselite.) liggen uiteraard ver af en gescheiden van de woongebieden waar zich armen bevinden.
Om het consumentisme te bevorderen worden culturele identiteiten, natuurlijke rijkdommen, ecosystemen en sociale gemeenschappen platgewalst.
Het is misbruik maken van de zwakke onwetende mens, dit om op deze manier aan zijn doel te geraken en daardoor zelf meer mogelijkheden en vrijheden te verwerven.
Enkel de capaciteiten en de lage lonen zijn voor hen belangrijk, ze creëren daardoor een kunstmatige sluikeconomie die de reële economie ondermijnt en de loon naar werk verhouding van deze vernietigt, het misbruik maken van de medemens bereikt hier zijn hoogste vorm, discriminatie puur.
De door generaties en met veel geduld opgebouwde “voorbeeld model samenleving” wordt hier op een zeer subtiele manier tot op de grond afgebroken, van het eerbiedigen van de bestaande fundamentele sociale rechten is geen sprake, economie is een middel en mag geen doel op zich zijn.

De problematiek rond de lege koelkasten:
Tot de nomenclatuur van een land behoren de geprivilegieerde klasse, maw. de economische en ambtelijke elite en de religie-elite, zij zijn de happy few, de bevoorrechte.
Alle systemen waarbij privilegies en voorrechten erfelijk worden overgedragen zijn ondemocratisch.
Als mensen worden uitgesloten van een menswaardig leven, heet dat onrecht.
Waar het ook aan ligt, één ding is zeker: armoede bestaat, en het gaat om veel meer dan een individueel probleem.
Het hoort niet thuis in een menswaardige samenleving, 6 �* 7 procent van de Belgen wordt in armoede geboren.
Als je er de mensen bij telt die in armoede beland zijn door bijvoorbeeld echtscheiding of faillissement kom je minstens aan het dubbele percentage uit.
Bovendien is er ook nog een groep die in bestaansonzekerheid leeft.
1,3 miljoen mensen leven dus in armoede of dreigen in armoede te vervallen.
In onze risicomaatschappij krijgt armoede ook nieuwe gezichten: alleenstaanden, eenoudergezinnen, jonge laaggeschoolden, allochtonen, asielzoekers, enz.
Voor hen blijft artikel 23 van de grondwet vaak dode letter: het recht op behoorlijke huisvesting, recht op arbeid, recht op betaalbare gezondheidszorg, recht op cultuur.
Hoe groter de kloof tussen rijk en arm, hoe hardnekkiger de rijken zich aan hun vrijheid, macht en rijkdom vastklampen en hoe minder kans de arme hebben om vrij te zijn en er bovenop te geraken, een altijd maar moeilijker te doorbreken vicieuze cirkel.
Geen enkel mens heeft de vrijheid om andermans vrijheid te beperken of om over andermans vrijheid te beschikken, dit is een fundamenteel mensenrecht.
We weten uit pijnlijke ervaring dat vrijheid nooit vrijwillig wordt opgegeven door de onderdrukker, ze moet geëist worden door de onderdrukten.
Vrijheid is dat ieder mens de mogelijkheid moet hebben om in eigen land een behoorlijk leven te kunnen leiden, dit is een mensenrecht.
Blijkbaar heeft in één van de meest welvarende regio’s van de wereld toch niet iedereen het ‘recht een menswaardig leven te leiden’.
Ondanks die harde realiteit zien we de laatste jaren een banalisering van het armoedeprobleem optreden bij politici.
De salon politiekers hebben de passie verloren om de zwakken in onze samenleving te verdedigen, de sterke moeten we niet verdedigen, zij verdedigen zichzelf wel.
Het gaat toch maar over 7 procent, hoor je dan zeggen, een gevoel van fatalisme heerst, we lijken ons neer te leggen dat armoede er nu eenmaal bij hoort.
Vergeten we dan dat kansarmoede?, het is omdat onze samenleving slecht georganiseerd is en niet omdat het hun schuld is.
En beseffen we dan niet dat kansarmoede meestal ook gaat over kansen, vaardigheden en ontplooiingsmogelijkheden die mensen al dan niet meegekregen van jongsaf?
Vergeten we dat er achter al die cijfers menselijke gezichten schuil gaan?
Hoe diep armoede gaat, hoe ver het reikt en hoe zwaar het de binnenkant van een mens beschadigt, dat zit trouwens allemaal niet meegerekend in die cijfers.
Inderdaad! tenslotte kiest niemand ervoor om in armoede te leven.
Wanneer de 200 rijkste mensen op de wereld één procent van hun bezit zouden delen, dan zouden alle kinderen op de wereld lager onderwijs kunnen volgen.
“Working-poor”:
Biedt tewerkstelling voldoende bescherming tegen armoede?
Alhoewel duidelijk bewezen is dat werkloosheid en inactiviteit een veel groter armoederisico inhouden dan tewerkstelling, biedt een job niet altijd een garantie om te ontsnappen aan armoede.
Bepaalde gezinsstructuren (zoals bvb. ééninkomensgezinnen) en lage inkomens (veroorzaakt door bvb. herhaaldelijke werkloosheid, deeltijdse arbeid een slecht betaalde jobs) liggen aan de oorzaak van de zogeheten “working-poor”.
(bron: NAP, ECHP)
Aantal wanbetalers neemt fors toe:
Mensen betalen hun rekeningen slechter, omdat ze krap bij kas zitten. Bij incassobureau Intrum Justitia (IJ) is het aantal vorderingen in drie jaar verdubbeld.
IJ heeft met 9000 opdrachtgevers een marktaandeel van 43%. Dit jaar behandelt het bureau twee miljoen zaken. Vooral mensen tussen de 25 en 35 jaar betalen slecht, omdat na de geboorte van een kind de moeder besluit om minder te werken, terwijl de kosten wel stijgen.
Zorg:
Mensen ouder dan 45 jaar hebben grote moeite de kosten van zorg te betalen, zoals ziekenfondspremies en rekeningen van ziekenhuis en huisarts. IJ noemt dit een zorgwekkende trend en voorziet grote problemen na de invoering van het nieuwe zorgstelsel.
Kostenpost:
”Deze kostenpost stijgt voor veel mensen na de invoering van het nieuwe stelsel volgend jaar. Beleidsveranderingen leiden vaker tot betalingsproblemen bij consumenten”, aldus directeur M. van Es.
Huur en energie:
Mensen laten de afschriften voor de huur en energie ook steeds langer liggen. Bejaarden zijn anderhalf keer zo vaak te laat met het betalen van de huur als in 2003. Opvallend is de stijging van het aantal niet betaalde rekeningen voor financiële diensten.
Leningen:
Consumenten sluiten steeds meer leningen af, maar kunnen de rente en aflossing vaak niet op tijd betalen. Het aantal mensen tussen de 55 en 65 jaar dat hiermee in de problemen kwam, nam in 2005 met de helft toe. Onder 65-plussers was zelfs sprake van een verdubbeling.
Veel Belgen van Turkse of Marokkaanse afkomst leven onder de Europese armoedegrens van 777 euro per maand.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Koning Boudewijnstichting.
Van personen van Turkse herkomst leeft 58,9 procent onder de armoedegrens, bij Belgen van Marokkaanse orgine is dat 55,6 procent.
Van de Italianen in België zit 21,5 procent onder die grens.
Voor de autochtone Belgen is dat 10,16 procent. (Bron: ANP)
Cijfers over armoede in de wereld zijn geen abstracte gegevens, achter die cijfers gaan mensen schuil, terwijl de mensheid nu toch over zeven keer meer middelen beschikt dan vijftig jaar geleden, blijft het aantal armen toenemen. Een recent rapport zegt dat als de huidige politiek wordt aangehouden er in het jaar 2020 nog altijd 750 miljoen mensen zullen zijn die met minder dan twee dollar per dag zullen moeten leven.
Zolang de vruchten van onze planeet niet verdeeld worden en zo lang er mensen sterven van honger en arm zijn, kan men spreken van diefstal door diegenen die verzuipen in weelde.
Apartheid tussen blank en zwart werd afgeschaft in Zuid-Afrika, maar de oudste vorm van apartheid, het onderscheid tussen klassen, tussen arm en rijk vermeerderd zich nog steeds op onze planeet, het is momenteel de grootste vorm van discriminatie sinds mens heugenis.
Er is op de wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor ieders hebzucht.
De kwaliteit van een samenleving bestaat niet uit het aantal miljonairs, maar hoe men omgaat met zwakken, ouderen, jongeren, gezondheidszorg, werklozen, milieu en de nodige tijd voor het degelijk opvoeden van kinderen, ze zijn de toekomst en de volgende generatie.
Wanneer de meeste mensen in een samenleving sociaal en financieel armer worden en het milieu verloederd, dan kan je echt geen goede punten geven aan een economie, minstens moet toch een meerderheid van de mensen het beter krijgen en de natuur moet zich kunnen herstellen, wat nu niet het geval is.
Waarheid: je kan de waarheid niet verwarren met de mening van een meerderheid die zich zeer subtiel laat manipuleren, dit is het gevaar van een tolerante democratie, dit leerde ons de geschiedenis, dit is het grensgebied van onze democratie, over deze grens is er enkel dictatuur.

Werner
19 april 2007, 09:47
Hey Corse,

Het is inderdaad de moeite.

1) 1.3 miljoen mensen onder de armoedegrens
2) 20 % werkloos
3) 20 % depressief
4) we gaan een muur bouwen tussen Vlaanderen en Wallonië
5) het generatiepact stimuleert de overconsumptie en maakt ons nog depressiever
6) we mogen ook gewoon geld mogen bijdrukken naar eigen keuze, vind men normaal
7) …..
8) oplossingen liggen in de schuif...wordt niet naar gekeken

Denk dat de grootste armoede te vinden is in logisch boerenverstand. Of misschien eens andersom proberen en achterhalen wat ‘rijkdom’ nu echt wil zeggen.

Eén voordeel hebben we wel, het BBP stijgt.... Pas op, onze politiekers weten op dat moment niet veel meer te zeggen dan dat we het hier nog niet zo slecht hebben. In wat voor een wereld leven we dan eigenlijk

Nog wat werk aan de winkel dus maar hiervoor zullen we moeten proberen samen te werken, denken we.

Sjaax
22 april 2007, 08:26
Hey Corse,

Ze bouwen weer muren!
Zie:
Apartheidsmuren in Irak
De Verenigde Staten passen nu de Israelische werkwijze toe in Irak: collectieve bestraffingen en apartheidsmuren rond heelder wijken.