PDA

View Full Version : Frans? Raus!


Foundation
1 februari 2004, 14:17
Geachte,

onlangs (en nu nog denk ik) woedde op dit forum een stevige discussie over taalwetten.

In de (niet faciliteiten) gemeente Jette had de vzw Jaarmarkt in Jette een reclamefolder verspreid, die volledig Nederlandstalig was, op enkele zinnetjes Frans na. Het hek was van de dam en het kot te klein, VB stapte naar de comissie voor taaltoezicht, en kreeg er gelijk.

Dit wegens een wet uit de jaren 60, die zei: gemeentelijke instanties zullen hun communicatie naar de burger in Vlaanderen enkel in het Nederlands voeren.

Voor mij betekent deze wet een aanslag op de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Men stelt een maximum aan het aantal te gebruiken talen, men is een crimineel als men meerdere talen durft te gebruiken.

hoe staat u daartegenover? Mijn opinie is: vervang deze wet die een maximum stelt, door een wet die een minimum stelt. Dat dat in Vlaanderen op zijn minst alle informatie in het Nederlands beschikbaar moet zijn, maar dat Franstalige of Engelstalige of Duitstalige vertalingen ook mogen. Dan vormt meertaligheid een meerwaarde.

Dit is geen pleidooi voor verfransing of zo, alleen een pleidooi voor vrijheid. In het werk-in-eigen-streek dossier op de website van de N-VA worden zoveel goede voorstellen gedaan om het de bedrijven gemakkelijker te maken. Wel, het is voor een bedrijf ook goedkoper om een tweetalige folder te maken en die in het groot te drukken, dan om verschillende eentalige folders te moeten voorzien. En het publieksbereik is ineens wat groter.

KK69
1 februari 2004, 15:52
Omdat het al meer dan 170 jaar bewezen is dat franstaligen zich niet aanpassen en imperialisties zijn ingesteld zou ik geen enkel woordje frans dulden in openbare zaken. Wie als nederlandstalige belg dat nu nog duldt moet wel zeer wereldvreemd zijn.

Foundation
1 februari 2004, 16:15
Bewezen? Uit welke wetenschappelijke studie mag dat dan wel blijken?

"Franstaligen": u scheert ze allemaal over dezelfde kam. Gelieve niet alle franstaligen te nemen voor die paar arroganteriken die ertussen zitten. Die zijn er bij ons ook. Ik stel ook de hele Vlaamse beweging niet gelijk aan de troep skinheads met 7 Vlaamse leeuwen en 3 Blood and Honour vlaggen die ik gisteren heb zien staan aan het Sint Jansplein in Antwerpen.

William
1 februari 2004, 16:38
Bewezen? Uit welke wetenschappelijke studie mag dat dan wel blijken?

"Franstaligen": u scheert ze allemaal over dezelfde kam. Gelieve niet alle franstaligen te nemen voor die paar arroganteriken die ertussen zitten. Die zijn er bij ons ook. Ik stel ook de hele Vlaamse beweging niet gelijk aan de troep skinheads met 7 Vlaamse leeuwen en 3 Blood and Honour vlaggen die ik gisteren heb zien staan aan het Sint Jansplein in Antwerpen.

Een paar?? Lees ik dat goed?? Denk je nu echt dat alle franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeentes aan de macht zijn gekomen door een paar franstaligen?? Ben jij nu echt zo naïef? Ga eens naar Sint-Genesius-Rode of Drogenbos, daar bekijken ze je vies omdat je Nederlands praat!!
En uit welke wetenschappelijke studie?? WORDT WAKKER EN GA EENS NAAR DE TAALGRENSGEMEENTEN EN FACILITEITENGEMEENTEN!! Ge zult van de slag geen studie meer nodig hebben!

Dina
1 februari 2004, 22:26
Kijk eens naar ons Nederlandstalige scholen in het Brusselse en ook al in de rand.

Franstaligen sturen hun kinderen naar ONZE scholen. Ik meen dat dit toch wel met de bedoeling is ze nederlands te leren? :roll:

Wel, ik heb verleden jaar eindelijk mijn kinderen uit die "nederlandstalige" school weggehaald. Voor de simpele reden dat zij nog de enige "Vlamingen" in die school waren.

Er wordt daar nog alleen nederlands gepraat tijdens de lesuren.
De ouders eisen zelfs dat de oudervergaderingen in het frans zouden gegeven worden "omdat zij tenslotte in de meerderheid zijn". :evil:

Zonder taalwetten bestond het nederlands al lang niet meer! En dan moest jij ook niet denken om geholpen te worden IN JOUW TAAL in ziekenhuizen, rechtbanken e.d.

Denk daar maar eens over na! :evil:

Jan van den Berghe
1 februari 2004, 23:45
Bewezen? Uit welke wetenschappelijke studie mag dat dan wel blijken?

Reeds eerder gaf ik u de referentie, maar blijkbaar meende u dat het beter was om dat te negeren. Dus hierbij nogmaals:

De psychologie van de Franstalige in Vlaanderen

Philips Inc.
2 februari 2004, 12:23
Geachte,

onlangs (en nu nog denk ik) woedde op dit forum een stevige discussie over taalwetten.

In de (niet faciliteiten) gemeente Jette had de vzw Jaarmarkt in Jette een reclamefolder verspreid, die volledig Nederlandstalig was, op enkele zinnetjes Frans na. Het hek was van de dam en het kot te klein, VB stapte naar de comissie voor taaltoezicht, en kreeg er gelijk.

Dit wegens een wet uit de jaren 60, die zei: gemeentelijke instanties zullen hun communicatie naar de burger in Vlaanderen enkel in het Nederlands voeren.

Voor mij betekent deze wet een aanslag op de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Men stelt een maximum aan het aantal te gebruiken talen, men is een crimineel als men meerdere talen durft te gebruiken.

hoe staat u daartegenover? Mijn opinie is: vervang deze wet die een maximum stelt, door een wet die een minimum stelt. Dat dat in Vlaanderen op zijn minst alle informatie in het Nederlands beschikbaar moet zijn, maar dat Franstalige of Engelstalige of Duitstalige vertalingen ook mogen. Dan vormt meertaligheid een meerwaarde.

Dit is geen pleidooi voor verfransing of zo, alleen een pleidooi voor vrijheid. In het werk-in-eigen-streek dossier op de website van de N-VA worden zoveel goede voorstellen gedaan om het de bedrijven gemakkelijker te maken. Wel, het is voor een bedrijf ook goedkoper om een tweetalige folder te maken en die in het groot te drukken, dan om verschillende eentalige folders te moeten voorzien. En het publieksbereik is ineens wat groter.

Foundation -- uw naam is zelf al niet in het Nederlands --- toeval?

Bart De Wever
2 februari 2004, 22:44
Hallo,

Entre le fort et le faible, c'est la liberté qui opprime et la loi qui affranchit.

Als je de vrije concurrentie laat tussen twee culturen dan wint degene die sociaal-economisch en/of demografisch het sterkste is. (kijk maar de evolutie van het taalgebruik in Brussel in de 20ste eeuw, of kijk maar eens vanwaar alle films komen die draaien in de cinema...). Kleinere culturen moeten zich kunnen beschermen of ze verdwijnen.
Taalwetten zijn dus nodig, de vlamingen hebben altijd op de frontlinie gewoond met de Franse cultuur. Het is geen toeval dat de Fransen altijd in naam van de vrijheid, de gelijkheid en de broederlijkheid alles op hun weg hebben verfranst. Waar de Franstaligen in de minderheid zijn, in Canada, gelden de strengste taalwetten van de wereld.

De taalwetgeving geldt bij ons alleen voor bestuurszaken en in de relatie van werkgever tot werknemer. Voor mij mag dat nog uitgebreid worden: alle informatieve opschriften in Vlaanderen moeten de informatie minstens OOK in het nederlands vermelden. Voor de rest kan het me niet schelen of men nu Frans, Duits of Swahili koetert.

Foundation
4 februari 2004, 14:48
Zeer hartelijk dank voor uw antwoord, ik ben er tevreden mee.

Toch wil ik nog even opmerken: De Nederlandse taal in Vlaanderen heeft zich al duizend jaar kunnen handhaven, allerlei overheersers ten spijt. Het lijkt mij een miskenning van haar eigen sterkte als men de eigen taal wil betonneren in Vlaanderen, Vlaanderen is immers geen heilige grond waaraan de Nederlandse taal voor eeuwig is toegewezen.

Laat mij ook even zeggen dat de BUB zich keert tegen arrogantie en taalmisbruik aan eender welke kant ook. Maar vrijheid wordt bij ons hoog in het vaandel gedragen.

Et je ne considère le néerlandais pas comme une langue faible...

Aangebrande Phönix
4 februari 2004, 14:56
Zeer hartelijk dank voor uw antwoord, ik ben er tevreden mee.

Toch wil ik nog even opmerken: De Nederlandse taal in Vlaanderen heeft zich al duizend jaar kunnen handhaven, allerlei overheersers ten spijt. Het lijkt mij een miskenning van haar eigen sterkte als men de eigen taal wil betonneren in Vlaanderen, Vlaanderen is immers geen heilige grond waaraan de Nederlandse taal voor eeuwig is toegewezen.

Laat mij ook even zeggen dat de BUB zich keert tegen arrogantie en taalmisbruik aan eender welke kant ook. Maar vrijheid wordt bij ons hoog in het vaandel gedragen.

Et je ne considère le néerlandais pas comme une langue faible...

Als we er objectieve cijfers zouden bijhalen (die ik natuurlijk niet heb..) zou toch wel blijken dat in 150 jaar België het aandeel van de Vlaamssprekenden (ik heb het voornamelijk over diegenen in Broekzele) serieus achteruit is gegaan ten voordele van de Franstaligen. (Rekening houdend met de respectiev. bevolkingsgroei in het Vlaamse en Waalse gewest) Indien deze evolutie zich had doorgezet (maw zonder de taalprotectiewetten) en nog zou verdergaan zou het verdwijnen van het Nederlands niet zo onrealistisch lijken als u beweert.

Foundation
4 februari 2004, 15:04
Dan is de Nederlandstalige cultuur in België zwakker dan ik dacht... hetgeen me spijt om te moeten horen.

Maar nog maar eens: de BUB veroordeelt elke vorm van arrogantie en taalonwil, van welke kant het ook komt. Voor ons staat dat gelijk met racisme, niet meer of niet minder.

Kristof Deman
4 februari 2004, 15:44
Ik zou hier graag twee zaken willen zeggen.

1) Dankzij ons België zijn wij "verplicht" geweest om ook Frans te geven vanaf het lagere onderwijs aan de kinderen. Dus de gemiddelde Vlaming heeft een goeie kennis van het Frans. Dit is een deel van onze meertaligheid. En juist die meertaligheid maakt ons "bekend" in de wereld. Wees maar gerust: als Brusselse bedrijven de keuze hebben om een twee- of (meestal zelfs) drietalige Vlaming aan te werven of om een Franstalige Waal aan te werven kiezen ze in 90% van de gevallen voor die Vlaming omdat hij juist meertalig is.
Ik zeg niet dat ik akkoord ga met die geldstromen en met het overdreven zelfbehoud van de Walen (maar kan je ze eigenlijk ongelijk geven? ze vechten toch maar voor hun eigen vel) maar het is wel dankzij hen dat we zo'n taalcapaciteit hebben. Dus dat kan je toch moeilijk slecht vinden.

2) Ik werk in een firma waar er veel Walen komen en ik heb er ook veel contact mee. Ik praat ook met die mensen en heel weinig kunnen er idd Nederlands. Maar als ik dan sommige verhalen hoor vind ik het ook niet raar. Bvb hier een persoon en zijn zoontje gaat naar een plaatselijke middelbare school. Voor een bijhorende taal te leren had hij keuze uit twee mogelijkheden : Nederlands of Italiaans. Maar het verschil was dat als hij koos voor Italiaans subsidies kreeg en voor het Nederlands niet. Wat zou jij dan kiezen?

Ik zou dus voorstellen in plaats van te splitsen en de Walen aan hun lot over te laten hen meer te controleren en beter op te volgen. Maar dat is de taak van de overheid en ik geef je overschot van gelijk dat ze wat bang zijn (door onderlinge twist wat heel jammer is, ze zouden beter gelijk de Walen aan hetzelfde laken trekken) voor de Walen maar ze moeten leren een vuist te maken.

Foundation
4 februari 2004, 15:51
Doel van de BUB is om ook, net als het Frans bij ons verplicht is, het Nederlands leren te verplichten in Waalse scholen op dezelfde manier,

en d�*t is pas een constructieve oplossing voor taalproblemen in ons land. Splitsen zal de Brusselaars afkosmtig uit het Waalse onderwijs niet meer goesting geven om Nederlands te spreken hoor... En onbekend maakt onbemind.

Patriot!
4 februari 2004, 16:02
Ik zou hier graag twee zaken willen zeggen.

1) Dankzij ons België zijn wij "verplicht" geweest om ook Frans te geven vanaf het lagere onderwijs aan de kinderen. Dus de gemiddelde Vlaming heeft een goeie kennis van het Frans. Dit is een deel van onze meertaligheid. En juist die meertaligheid maakt ons "bekend" in de wereld. Wees maar gerust: als Brusselse bedrijven de keuze hebben om een twee- of (meestal zelfs) drietalige Vlaming aan te werven of om een Franstalige Waal aan te werven kiezen ze in 90% van de gevallen voor die Vlaming omdat hij juist meertalig is.
Ik zeg niet dat ik akkoord ga met die geldstromen en met het overdreven zelfbehoud van de Walen (maar kan je ze eigenlijk ongelijk geven? ze vechten toch maar voor hun eigen vel) maar het is wel dankzij hen dat we zo'n taalcapaciteit hebben. Dus dat kan je toch moeilijk slecht vinden.

2) Ik werk in een firma waar er veel Walen komen en ik heb er ook veel contact mee. Ik praat ook met die mensen en heel weinig kunnen er idd Nederlands. Maar als ik dan sommige verhalen hoor vind ik het ook niet raar. Bvb hier een persoon en zijn zoontje gaat naar een plaatselijke middelbare school. Voor een bijhorende taal te leren had hij keuze uit twee mogelijkheden : Nederlands of Italiaans. Maar het verschil was dat als hij koos voor Italiaans subsidies kreeg en voor het Nederlands niet. Wat zou jij dan kiezen?

Ik zou dus voorstellen in plaats van te splitsen en de Walen aan hun lot over te laten hen meer te controleren en beter op te volgen. Maar dat is de taak van de overheid en ik geef je overschot van gelijk dat ze wat bang zijn (door onderlinge twist wat heel jammer is, ze zouden beter gelijk de Walen aan hetzelfde laken trekken) voor de Walen maar ze moeten leren een vuist te maken.


Dit is een heel mooi en genuanceerd standpunt, en dan nog van een SPIRITist (toch Vlaamsnationalisten dacht ik?) Chapeau!

Kristof Deman
4 februari 2004, 22:34
ja idd, van een heel strijdvaardige en actieve Spiritist zelfs!
Maar het idee van Spirit is dan ook: meer verantwoordelijkheden voor Vlaanderen (wat ik maar logisch vind: ook al zijn we één land: er zijn toch wel verschillen tussen het Noorden en het Zuiden en zaken waar wij gewoon anders op reageren en daarom moeten er meer verantwoordelijkheden zijn voor Vlaanderen.
Maar wij willen zeker geen afsplitsing.
En mijn standpunten heb ik dus hierboven al gegeven! :D

Aangebrande Phönix
4 februari 2004, 23:02
Dan is de Nederlandstalige cultuur in België zwakker dan ik dacht... hetgeen me spijt om te moeten horen.

Nee, enkel in aantallen. Toen de Franstaligen procentueel minder sterk waren was de administratie en de elite francofoon.

KK69
8 februari 2004, 19:13
De enige goede oplossing om communotaire en taaltwisten uit de wereld te helpen is de volledige onafhankelijkheid van elk Gewest. Dan pas kan er solidariteit zijn in plaats van confrontatie. Vlaanderen wordt door de franskiljonse politici gechanteerd met de geldende Belgische wetten. (vb. de rel om de minderheden met het europese hof, de aanspraak van het fdf op Vlaams grondgebied in de rand,enz., enz)
Schenk eens klare koffie en geen troebel Belgisch drankje. Hoogachtend.

Patriot!
8 februari 2004, 19:15
De enige goede oplossing om communotaire en taaltwisten uit de wereld te helpen is de volledige onafhankelijkheid van elk Gewest. Dan pas kan er solidariteit zijn in plaats van confrontatie. Vlaanderen wordt door de franskiljonse politici gechanteerd met de geldende Belgische wetten. (vb. de rel om de minderheden met het europese hof, de aanspraak van het fdf op Vlaams grondgebied in de rand,enz., enz)
Schenk eens klare koffie en geen troebel Belgisch drankje. Hoogachtend.


:lol: GIJ ZIJ NE SLIMMEN HE!!!!! :lol:

Foundation
8 februari 2004, 20:31
De enige goede oplossing om communotaire en taaltwisten uit de wereld te helpen is de volledige onafhankelijkheid van elk Gewest. Dan pas kan er solidariteit zijn in plaats van confrontatie.

Ik zie de gevolgtrekking niet.

Vlaanderen wordt door de franskiljonse politici gechanteerd met de geldende Belgische wetten. (vb. de rel om de minderheden met het europese hof, de aanspraak van het fdf op Vlaams grondgebied in de rand,enz., enz)
Schenk eens klare koffie en geen troebel Belgisch drankje. Hoogachtend.
Franskiljons? Wie? En bewijs.
Chantage? Soms, vooral door de PS, maar is ook omgekeerd mogelijk.
En bij ons in Vlaanderen bestaan er ook marginale groeperingen die de annexatie van Frans-Vlaanderen willen.

De troebelheid is er pas gekomen met de stuntelig uitgevoerde splitsingen, en dat is niet mijn schuld dat we nu met een overheid zitten die meer op lasagna gelijkt dan op wat anders. Terug naar af, en als het nog nodig is, maak het huiswerk dan opnieuw (niet dat het nog nodig is, we zijn toch beschaafd genoeg om te overleggen zeker?)