PDA

View Full Version : Waarom maakt CD&V het zichzelf zo moeilijk?


Henry
1 februari 2004, 15:28
Gedurende de paarse regeerperiode kreeg ik steeds meer sympathie voor CD&V. Ik bewonder het feit dat CD&V, net als N-VA, voorstander is van "serieuze" politiek en de gratis-politiek en de "superbelastingverlagingen" hekelt.

Het verwondert me echter niet dat dit niet electoraal vertaald wordt.
CD&V-mandatarissen komen meestal in de pers over als machtsgeile, vechtende kleuters. Kijk maar naar het conflict De Clerck - De Crem bij de vorige verkiezingen. En nu is het weer zover:
- In Brussel ruziën Chabert en Grouwels.
- In Limburg werd de vernieuwing niet doorgevoerd.
- In West-Vlaanderen bijten Decaluwé en Martens elkaar de kop af.
- De Clerck heeft ruzie met Martens, Van Den Brande en de gebroeders Van Rompuy.
- Van Den Brande wil in Antwerpen niet wijken voor Inge Vervotte...

Hoe is dat toch mogelijk? Beseft CD&V niet dat de kiezer een hekel heeft aan dit soort spelletjes?
In de sp.a beslist Stevaert, niemand doet zijn mond open, en de "sympathieke" sp.a scoort electoraal...

Johan Sauwens
3 februari 2004, 19:41
CD&V komt inderdaad van ver, maar de vernieuwing is onherroepelijk ingezet. Dat zal ook blijken uit de lijstvorming. Dat alle ervaring niet meteen overboord wordt gegooid is geen slechte zaak. Met sexy kuiten alleen komt men er niet. Limburg heeft bewust en met grote meerderheid gekozen voor een verruimings- en vernieuwingskandidaat. Als signaal naar o.a. de Vlaamsgezinden kan dit tellen.

Rudy Van Nespen
3 februari 2004, 21:24
Waarom doet de CD&V mee met die zogenaamde vernieuwingsmode, dewelke de mensen met ervaring opzij zet, ten voordele van jonge fris ogende politici, dewelke echter nog geen enkele realisatie neergezet hebben?

Als de CD&V zijn kopstukken, zoals Jean-Luc Dehaene op 18 mei had uitgespeeld, in plaats van politieke lichtgewichtjes, dan hadden jullie de meerderheid gebroken!

Volgens mij is de nationale politiek net iets te belangrijk om de ervaren mensen zomaar opzij te zetten.
De jonge mensen kunnen dan ervaring opdoen, onder leiding van deze 'oude ratten'.
Dat lijkt mij verstandig aan politiek doen?
Hoe denkt U daarover?

Seba
3 februari 2004, 21:41
Waarom doet de CD&V mee met die zogenaamde vernieuwingsmode, dewelke de mensen met ervaring opzij zet, ten voordele van jonge fris ogende politici, dewelke echter nog geen enkele realisatie neergezet hebben?

Als de CD&V zijn kopstukken, zoals Jean-Luc Dehaene op 18 mei had uitgespeeld, in plaats van politieke lichtgewichtjes, dan hadden jullie de meerderheid gebroken!

Volgens mij is de nationale politiek net iets te belangrijk om de ervaren mensen zomaar opzij te zetten.
De jonge mensen kunnen dan ervaring opdoen, onder leiding van deze 'oude ratten'.
Dat lijkt mij verstandig aan politiek doen?
Hoe denkt U daarover?

Jean-Luc had er zelf voor gekozen een plaatsje "achter de schermen" in te nemen omdat hij zich op Europa wil concentreren. Bij mijnw eten is er bij de CD&V (nog) geen sprake van eht opzijschuiven van ervare rotten. Ik denk dat Leterme op dit punt een veel realistischer inzicht heeft dan De Clerq die wil dat Van Rompuy een stap opzijdoet :roll:
laat ons hopen dat Leterme zijn VLD- en SPa-collega niet achternaloopt, voorlopig heb ik daar alle vertrouwen in
Misschien kan Mr. Sauwens hier zelf nog iets aan toevoezgen?

Johan Sauwens
4 februari 2004, 16:35
Vernieuwen om te vernieuwen is dwaas. Men moet een evenwicht vinden tussen oude en nieuwe ideeën, tussen oude en nieuwe figuren. Ik heb er alle vertrouwen in Yves Leterme deze oefening tot een goed einde brengt. Dat er bij de lijstvorming wel eens een haar in de boter zit is niet nieuw en geldt voor alle partijen. Je kan geen eieren bakken zonder de schaal te breken. Dit gezegd, ben ik natuurlijk wel blij dat de partij mij - ondanks negatieve sfeerschepping door sommige media - met ruime consensus naar voor schuift als Limburgse lijsttrekker.

Het Vlaams Collectief
4 februari 2004, 16:39
Dit gezegd, ben ik natuurlijk wel blij dat de partij mij - ondanks negatieve sfeerschepping door sommige media - met ruime consensus naar voor schuift als Limburgse lijsttrekker.

Alhoewel ik nooit ofte jamais CD&V zal stemmen vind ik het ook wel goed dat U er lijsstrekker bent.
U hebt hier wat mij betreft tijdens deze forumsesies goede antwoorden gegeven - ik ben het er wel niet steeds mee eens, maar kom - en dat in tegenstelling tot uw collega De Wever die de kunst van het niet-antwoorden en rond de pot draaien al goed onder de knie heeft.

Moesten de Chaberts, Grouwelsen, Letermes en co in de CD&V allemaal Sauwens zijn, het zou een goede zaak zijn voor Vlaanderen en de CD&V.

Johan Sauwens
6 februari 2004, 15:59
Dat komt wel. Ik geef ze elke dag bijles :wink:

Eigenlijk valt het allemaal nogal mee. Ik heb wel het voordeel dat ik het klappen van de zweep in meerderheid en oppositie snel heb geleerd. Ik weet ook hoe het is om in een kleniere partij te werken.