PDA

View Full Version : Ideeën om politiek voor jeugd interessanter te maken????


Sibi
25 juni 2002, 06:56
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Kwarteltje
25 juni 2002, 08:57
hmm, moeilijk. Ik denk dat de jeugd doorgaans pas op latere leeftijd (eind twintiger jaren) een interesse ontwikkelt voor wat er in de maatschappij gebeurt.

Maar aangezien je toch wil over hebben, alvast 1 idee
- politicologie op school
- "kweken" van een debatcultuur
- misschien een nauwere betrokkenheid bij een bestuur, bvb deelname aan enkele debatten in bvb een geemeentehuis

Kwarteltje

Kotsmos
25 juni 2002, 09:43
maatschappijleer in alle middelbare scholen, en lessen over hoe het bestuur in elkaar zit. Maar dat is ook maar een aanzet. Meer kunt ge niet doen.

Kwarteltje
25 juni 2002, 09:53
maatschappijleer in alle middelbare scholen, en lessen over hoe het bestuur in elkaar zit. Maar dat is ook maar een aanzet. Meer kunt ge niet doen.

Idd, het is aan de leerling zelf om zijn/haar interesse aan te scherpen en kennis op te doen

Truder
25 juni 2002, 13:50
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Je jeugd beleef je maar éénmaal, dat moet de jeugd niet door de strot geramd krijgen. Degene die interesse hebben vinden de weg wel naar forums zoals dit. Voor de rest kan je niet veel doen.

Kotsmos
25 juni 2002, 17:00
WTF
zonder inzicht en kennis = geen participatie = geen democratie. Point final.
De Grieken hebben er zelf enorm veel moeite voor gedaan om elke burger welsprekend en in staat tot besturen te maken, dat hoorde gewoon bij de democratie. Dat stukske zijn ze nu vergeten.

Een degelijke maatschappelijke vorming zou bijvoorbeeld al heel wat mensen weerhouden een blinde haat tegenover het VB op te bouwen, en de irrationele kritiek op het bestuur in het algemeen verminderen.

Sibi
25 juni 2002, 18:18
WTF
zonder inzicht en kennis = geen participatie = geen democratie. Point final.
De Grieken hebben er zelf enorm veel moeite voor gedaan om elke burger welsprekend en in staat tot besturen te maken, dat hoorde gewoon bij de democratie. Dat stukske zijn ze nu vergeten.

Een degelijke maatschappelijke vorming zou bijvoorbeeld al heel wat mensen weerhouden een blinde haat tegenover het VB op te bouwen, en de irrationele kritiek op het bestuur in het algemeen verminderen.

Tnx 'k hoop dat we op het einde van de discussie
daar allemaal over eens geraken.
Want eigenlijk wou 'k op dat punt komen :D

Dus Kotsmos ge zijt uwe titel waardig :P

Greetz,
Sibi

Linus
25 juni 2002, 19:14
Het gaat natuurlijk niet om lessen politiek, of maatschappijleer, of wat dan ook. Het gaat er gewoon om dat mensen leren hun verstand te gebruiken. Iedereen heeft het, maar weinigen weten het te benutten.

Je moet geen maatschappijleer gekregen hebben op school om interesse te hebben in wat ons omringt. Je moet geen volleerd politicoloog zijn om vat te krijgen op politiek. Je moet een minimum aan inzicht hebben, en genoeg taalvaardigheid om je inzichten te ordenen. De interesse, die komt dan wel vanzelf.

Groeten,
Linus

Kotsmos
25 juni 2002, 21:15
jaha, maar ge moet de mensen ermee in contact brengen. Van kindsbeen af vertrouwd maken met het bestuur. En ervoor zorgen dat ze tenminste snappen wat er boven hun hoofd gebeurt.

Truder
26 juni 2002, 03:35
Kinderen, jongeren krijgen toch al op school lessen over ons regeer systeem en andere systemen? Er wordt hen toch uitgelegd warvoor een parlement dient, een senaat, commissies, gemeentebesturen, de verschillende organen, enz...
Ze krijgen een overzicht van de verschillende partijen, krijgen lessen over welke punten, welke grote lijnen die partijen volgen.

Wat willen jullie dan nog meer?

Een soort indocrinatie? Dat is een gevaarlijke stap, stel dat de leerkracht er extreem linkse of extreem rechtse ideëen op na houd. Ga je hem/haar dan bv 20 kinderen laten zeggen dat ze beter op de LSP kunnen stemmmen omdat dat de enige juiste partij zou zijn.
En kom nu niet af met dat zouden leerkrachten niet doen, ik heb een paar weken een discussie gehad op PI met een leerkracht die zijn extreem linkse ideëen niet onder stoelen of banken stak. Hij betrok de namen van leerlingen bij het debat om voorbeelden te stellen, hij bracht leerlingen mee naar het forum. Dat soort situaties is heel gevaarlijk, omdat je weet dat kinderen, jongeren moeilijker kunnen relativeren.

Sibi
26 juni 2002, 06:08
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Truder
26 juni 2002, 07:13
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Als ik het goed voor heb bedoel jij een soort denktank door studenten?
Een groep geintresseerden die een specifiek probleem bestuderen en er mogelijke oplossingen voor zoekt.

Volgens mij bestaat dat al.

Dina
26 juni 2002, 09:02
Men kan al beginnen met kinderen te leren "kritisch" te denken.

Schotel hen bv. een probleem voor uit hun eigen leefwereld (en dus aangepast aan hun leeftijd) en laat ze nadenken. Laat ze dat probleem ontrafelen en er verschillende oplossingen voor bedenken (vanuit verschillende oogpunten).

Op latere leeftijd (maar nog in het lager onderwijs) kan men dat verder uitbreiden naar een soort van Klasseraden. Met verkiezingen.

Daarna kun je beginnen met de link te leggen naar de "echte" politiek.

Maar laat dan de leerlingen zelf de verschillende programma's onderzoeken.... en zelf een mening te vormen.

Supe®Staaf
26 juni 2002, 10:17
Garandeer jongeren een eerlijk, correct, goedwerkend, democratisch en integer politiek bedrijf, met correcte verloning (om de verleiding tot corruptie tegen te gaan) en een permanente democratische controle op de werking ervan, en de belangstelling om eraan mee te werken, zal immens zijn.
Nu is er meer interesse om het zieke boeltje tot op het bot af te breken, en er gedégouteerd en sarcastisch over te doen (cfr. de verzamelde werken van Superstaaf® :twisted: )

Sibi
26 juni 2002, 21:30
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Als ik het goed voor heb bedoel jij een soort denktank door studenten?
Een groep geintresseerden die een specifiek probleem bestuderen en er mogelijke oplossingen voor zoekt.

Volgens mij bestaat dat al.

Euh sorry soms ben 'k nie goe mee en wete ik nie van alles
maar hoe zou dat dan mogen heten?????

Greetz,
Sibi

Truder
26 juni 2002, 22:37
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Als ik het goed voor heb bedoel jij een soort denktank door studenten?
Een groep geintresseerden die een specifiek probleem bestuderen en er mogelijke oplossingen voor zoekt.

Volgens mij bestaat dat al.

Euh sorry soms ben 'k nie goe mee en wete ik nie van alles
maar hoe zou dat dan mogen heten?????

Greetz,
Sibi

Neem eens contact op met verschillende studenten verenigingen.
Ik weet niet voor welke partij je voorkeur uitgaat, maar neem eens contact op met die jongerenafdeling. Zij zullen je wel in de juiste richting kunnen wijzen. Je kan ook op Google gewoon "Studenten denktank" in typen dan krijg je ook een paar pagina's links.
Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft.

Herman Allaert
27 juni 2002, 11:44
Interessant onderwerp, Sibi. Mijn ideeën en bedenkingen:
1. Waarom zou je geïnteresseerd zijn in iets als je geen enkele inspraak hebt? Ik denk dat het daarom zinvol zou zijn om jongeren stemrecht (geen -plicht) te geven. Stemrecht vanaf 16 jaar, waar men nu aan denkt, is wat mij betreft al een stap in de goede richting maar ik zou nog verder willen gaan en opteren voor stemrecht vanaf 12 jaar.
2. Ouders met kinderen jonger dan 12 jaar zou ik het recht willen geven om in de plaats van hun kinderen een stem uit te brengen. Misschien zal dit ouders inspireren om met hun kinderen over politiek te praten en de wensen van hun kinderen laten doorwegen in de keuze die ze in hun plaats maken. Door de extra stemmen zal de politiek wellicht ook meer aandacht besteden aan specifieke wensen van kinderen wat mij, in een steeds verder "vergrijzende" samenleving, geen overbodige luxe lijkt.
3. Praktijk- of ervaringsgericht onderwijs waarbij kinderen worden aangemoedigd om zelfstandig mee na te denken over problemen en de toekomst van onze samenleving (> Sibi / Dina) lijkt mij een goed idee.
4. Als we democratie beschouwen als een peiling naar de wensen van de inwoners dan is, zoals Linus al aangaf, geen uitgebreide kennis noodzakelijk. De enige eis is dan dat men in staat moet zijn om die wensen kenbaar te maken (ouders met zeer jonge kinderen weten helaas maar al te goed dat zelfs peuters daar geen probleem mee hebben ;-)) en eventueel te "vertalen" naar een bepaalde politieke partij of politicus.

casperl
22 januari 2005, 23:47
hallo ik ben een student aan de middenschool van keerbergen en voor ncz(zedenleer)moeten we een jaarwerkje maken en ik heb kinderen tegenover politiek. ik zou hier graag wat meer informatie en jullie sugesties over willen hebben voor nog andere dingen te ondernemen en hints en tips zijn altyd welkom op dit adres:
[email protected]
negeer dit asjeblieft niet en help mij zoveel mogelijk alle hulp is welkom
cya

Bhairav
22 januari 2005, 23:58
Ik denk niet dat de jeugd zich zal intresseren in politiek door het te onderwijzen op school: het is een vervelende rotcusrsus als een ander. Debatcultuur? Kom nu...

doornroosje
23 januari 2005, 00:26
Ik denk niet dat de jeugd zich zal intresseren in politiek door het te onderwijzen op school: het is een vervelende rotcusrsus als een ander. Debatcultuur? Kom nu...
Ge kunt hem altijd helpen met nietszeggende one-linners mss

tutifruti
23 januari 2005, 00:32
Volgens mij is politiek voor jongeren niet echt interessant genoeg. Gewoon omdat de besproken thema's niet in hun leefwereld bestaan. Welke puber is er nu met jobs, sociale zekerheid, justitie, gezondheidszorg,.... bezig?
Ik was toen meer met drinken en drugs en uitgaan bezig. Wat kon politiek mij toen schelen. Alleen de legalisatie van cannabis interesseerde me toen. Nu ben ik content dat het niet zo ver is gekomen als in Nederland, anders zat ik er nu nog altijd aan denk ik.

Laat de jongeren gewoon in hun leefwereldje verder leven, ze zijn toch zo gelukkig. Moet je dat door politiek gaan verknoeien? Degenen die geïnteresseerd zijn, die vinden hun weg naar de politiek volgens mij zowieso.

Bhairav
23 januari 2005, 00:41
...MAW gij denkt dus dat 't kan?

Bhairav
23 januari 2005, 00:42
Was tegen doornroosje...

doornroosje
23 januari 2005, 01:33
Was tegen doornroosje...

Politiek bewustzijn? niet voor iedere jongere,maar u doet u interesse ook af als miniem,maar zit wel regelmatig op politics.be .
Dus waarom niet?

Jonas Elossov
23 januari 2005, 01:48
Waarom zou je geïnteresseerd zijn in iets waarmee je toch niets binnen kan bereiken. De huidige traditionele politiek kan de wereld niet veranderen, dus waarom zou ze interesse wekken.
In een systeem waar de meerdeheid toch steeds economisch onderdrukt wordt door een minderheid heeft politieke democratie en deelname aan politiek in het algemeen hoegenaamd geen zin... Waarom zou de jeugd zich dan laten meeslepen in iets dat henzelf toch niets zal opleveren (op een paar carriëristen na dan...)?

smash_the_reds
23 januari 2005, 02:01
goh, zo negatief ingesteld jonas? mag je niet buitenspelen vanavond? :)

Jonas Elossov
23 januari 2005, 02:06
goh, zo negatief ingesteld jonas? mag je niet buitenspelen vanavond? :)
Tiens, u bent toch geen dubbel-account van no_red_flags?

driewerf
23 januari 2005, 16:36
hmm, moeilijk. Ik denk dat de jeugd doorgaans pas op latere leeftijd (eind twintiger jaren) een interesse ontwikkelt voor wat er in de maatschappij gebeurt.

Maar aangezien je toch wil over hebben, alvast 1 idee
- politicologie op school
- "kweken" van een debatcultuur
- misschien een nauwere betrokkenheid bij een bestuur, bvb deelname aan enkele debatten in bvb een geemeentehuis

Kwarteltje
Zorg ervoor dat politiek interessant wordt voor de jongeren tiens.
debatjes organiseren op school is mooi, maar ofwel gaan ze over de lulligste onderwerpen eerst (een snoepautomaat op de speelplaats ja of nee?) of wel wordt er geen gevolg aan het debat gegeven. Jongeren voelen de gevolgen van de politiek direct, aan den lijven (budget onderwijs, openbaar vervoer, beleid tv). Om jongeren te intersseren voor politiek moet je hen het besef geven dat ze erbij betrokken zijn, en dat als ze zich organiseren, ze ook iets kunnen veranderen. Maar dat zullen de traditionele partijen net niet graag hebben. Want een zelfzekere jongere zal ook een zelfzekere arbeider zijn, die mee een strijdbare vakbondsdelegatie zal (trachten) op (te) bouwen. A pain in the ass of the boss. En dat willen de traditionele partijen vermijden als de pest. Vandaar: het zoveelste ongevaarlijke debatje dat zonder gevolg zal blijven, maar waar alleen de carrieristjes, de toekomstige hielenlikkers van het partijapparaat op blijven en zich in de schijnwerper zettten.

tjampie
23 januari 2005, 16:56
Zorg ervoor dat politiek interessant wordt voor de jongeren tiens.
debatjes organiseren op school is mooi, maar ofwel gaan ze over de lulligste onderwerpen eerst (een snoepautomaat op de speelplaats ja of nee?) of wel wordt er geen gevolg aan het debat gegeven. Jongeren voelen de gevolgen van de politiek direct, aan den lijven (budget onderwijs, openbaar vervoer, beleid tv). Om jongeren te intersseren voor politiek moet je hen het besef geven dat ze erbij betrokken zijn, en dat als ze zich organiseren, ze ook iets kunnen veranderen. Maar dat zullen de traditionele partijen net niet graag hebben. Want een zelfzekere jongere zal ook een zelfzekere arbeider zijn, die mee een strijdbare vakbondsdelegatie zal (trachten) op (te) bouwen. A pain in the ass of the boss. En dat willen de traditionele partijen vermijden als de pest. Vandaar: het zoveelste ongevaarlijke debatje dat zonder gevolg zal blijven, maar waar alleen de carrieristjes, de toekomstige hielenlikkers van het partijapparaat op blijven en zich in de schijnwerper zettten.
Bijzonder goed gesproken. IK ben zelf nog maar 15 jaar en ik behoor nog tot de jeugd. Je hebt een punt dat wij op school discuteren over de meest domme onderwerpen, om een paar voorbeelden te geven: een automaat op de speelplaats, de schaakclub vroeger geopend. Echt belachlijke onderwerpen. Ik zie mijzelf bijzonder geintreseert in politiek, te wijten dat mijn ouders in de politiek zitten. Maar der zijn niet veel mensen van mijn leeftijd die de werken van Marx en Engels lezen. Een concrete oplossing is er volgens mij niet, wat ik wel intressant vind is een programma in Nederland, het noemt Lagerhuis. Een bijzonder intressant discussieprogramma waarbij de jeugd zijn mening geeft. Misschien een idee voor de VRT ( nu éen ).

casperl
23 januari 2005, 17:49
weet iemand een goede website waar ik goede informatie kan afhalen over kinderen tegenover de politiek het is nog altyd voor mijn jaarwerkje van ncz ik zou graag meerdere bronnen raadplegen dan dit forum.

Meliza
23 januari 2005, 17:58
Bijzonder goed gesproken. IK ben zelf nog maar 15 jaar en ik behoor nog tot de jeugd. Je hebt een punt dat wij op school discuteren over de meest domme onderwerpen, om een paar voorbeelden te geven: een automaat op de speelplaats, de schaakclub vroeger geopend. Echt belachlijke onderwerpen. Ik zie mijzelf bijzonder geintreseert in politiek, te wijten dat mijn ouders in de politiek zitten. Maar der zijn niet veel mensen van mijn leeftijd die de werken van Marx en Engels lezen. Een concrete oplossing is er volgens mij niet, wat ik wel intressant vind is een programma in Nederland, het noemt Lagerhuis. Een bijzonder intressant discussieprogramma waarbij de jeugd zijn mening geeft. Misschien een idee voor de VRT ( nu éen ).Wij moeten debatteren, discussiëren en verhandeling schrijven over bepaalde thema's (vrij actueel op dat moment)
*doodstraf opnieuw invoeren
*cannabis legaliseren
en zo van die dingen...
Bij geschiedenis krijgen wij informatie over 't Parlement, de Senaat, Gewesten, Gemeenschappen, info over belangenconflicten,...
nu zijn we bezig met de europese éénmaking EGKS, EEG, EU, ...
in 't kader van die lessen gaan we ook op 3daagse naar Straatsburg (Parlement bezoeken, presentaties geven over een onderwerp dat ermee verband houdt)

ik denk wel dat er genoeg moeite gedaan wordt om iets of wat interesse te wekken bij de jongeren. 't probleem is dat de meeste zich liever met uitgaan bezig houden :?
Ik kan mij toch zo ergeren aan die onverschilligheid van de mensen van mijn klas :roll: ... zijn ook van niets op de hoogte enzo

:? mja... :hm:

Kielse bulldog
23 januari 2005, 18:03
Een vlaamse La Ciccolina ,dan zou ik elke week naar villa politica zien

Raven
23 januari 2005, 18:16
Ja, alle Vlaamse koppeltjes eens laten wandelen door Antwerpen Berchem, Genk, Brussel, Mechelen, Borgerhout of Beringen....

Allemaal zullen ze Vlaams Belanger zijn, Allemaal extreem rechts.

Ook ideaal om mensen, verziekt door Extreem links, terug op het goede pad te helpen. (dit 'fenomeen' is trouwens ook de reden waarom het Vlaams Belang zo gestaag blijft stijgen, en alsmaar feller onder de jeugd)

Bhairav
23 januari 2005, 18:19
Bij de jeugd is rechts populair omdat ze marrokanen haten.
Veel meer niet...

Raven
23 januari 2005, 20:17
Bij de jeugd is rechts populair omdat ze marrokanen haten.
Veel meer niet...

En vice versa :wink:

Bhairav
23 januari 2005, 21:13
Ge gaf de indruk dat ze er voor een andere reden op stemmen...

George
23 januari 2005, 23:05
WTF
zonder inzicht en kennis = geen participatie = geen democratie. Point final.
De Grieken hebben er zelf enorm veel moeite voor gedaan om elke burger welsprekend en in staat tot besturen te maken, dat hoorde gewoon bij de democratie. Dat stukske zijn ze nu vergeten.

Een degelijke maatschappelijke vorming zou bijvoorbeeld al heel wat mensen weerhouden een blinde haat tegenover het VB (of indien vb, haat tegen de rest) op te bouwen, en de irrationele kritiek op het bestuur in het algemeen verminderen.
Effe voor de volledigheid.

George
23 januari 2005, 23:27
Laat de jongeren stemmen via sms en verbindt er prijzen aan. Vat het op als een spel.
Vraag 1; welke partij wint de volgende verkiezingen?
Vraag 2; wie haalt de meeste voorkeurstemen?

Schiftingsvraag. Hoeveel voorkeurstemmen behaald de winnaar.

Eerste prijs een auto, 10 volgende ne deftige gsm en verder nog wat belwaarde en/of tickets voor film of evenementen.

Over politieke agendapunten kun je dan kleinere spelletjes organiseren. Lagere prijzen.
bv. wanneer komt de slitsing BHV erdoor en wat zal de prijs zijn?

Als de jongeren een kans willen maken om te winnen moeten ze zich wat gaan informeren en zo komen ze vanzelf tot een politiek beeld en misschien zelfs bewustzijn.

berre
24 januari 2005, 20:35
Het probleem met de meeste jongeren nu is dat ze absoluut 0.00% verstand hebben van politiek (uiteraard met een paar uizonderingen). Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling de jeugd verplichten hun neus in de politiek te steken, maar een soort van politieke voorlichting zou zeker geen kwaad kunnen! Omschrijven vanwaar elke partij komt, wat ze inhoud, waar ze allemaal voor staan, etc... Het zal velen de kans geven ZELF eens een oordeel te vormen over politiek zonder dat hen een mening wordt opgedrongen door ouders, leerkrachten e.d. En veel tijd van de kostbare jeugd zal het wel niet innemen

Meliza
24 januari 2005, 21:39
Het probleem met de meeste jongeren nu is dat ze absoluut 0.00% verstand hebben van politiek (uiteraard met een paar uizonderingen). Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling de jeugd verplichten hun neus in de politiek te steken, maar een soort van politieke voorlichting zou zeker geen kwaad kunnen! Omschrijven vanwaar elke partij komt, wat ze inhoud, waar ze allemaal voor staan, etc... Het zal velen de kans geven ZELF eens een oordeel te vormen over politiek zonder dat hen een mening wordt opgedrongen door ouders, leerkrachten e.d. En veel tijd van de kostbare jeugd zal het wel niet innemenvind ik ook... ik ben zelfs van mening om 1uur geschiedenis te vervangen door 'politiek' ofzo...

Bhairav
25 januari 2005, 08:32
Zijn jullie dan zo dom?
Dat is gewoon een vervelende kutles als een andere... Vergeten eens men de school uit is... is ideaal om er een grotere afkeer van politiek aan te kweken.

Meliza
25 januari 2005, 16:31
Zijn jullie dan zo dom?ja :roll:


Dat is gewoon een vervelende kutles als een andere... Vergeten eens men de school uit is... is ideaal om er een grotere afkeer van politiek aan te kwekendat zou ik niet zo snel beweren... dat is hetzelfde als economie: de ene doet de graag, de andere niet... da is een kwestie van voorkeur
maar ge gaat mij niet zeggen da als ge uw ASO diploma hebt (economie) dat ge daarna nen afkeer krijgt ervan... (en dat hebt ge zelfs 5u, 'politiek' zou ge maar 1u krijgen...)

En vervelend? Voor de meeste is politiek vervelend ja, omdat ze er niets van snappen (ik zeg niet dat ik nen expert ben, ma ik ben wel bereid om er meer over te weten te komen => anders zat ik hier niet hé)

Dus ik zou zeggen: geef ze 1jaar lang een uur politiek op school, zodat ze tenminste verstandig kunnen stemmen in plaats van slechts 1 punt van de agenda te kennen....

alecia
25 januari 2005, 18:44
Garandeer jongeren een eerlijk, correct, goedwerkend, democratisch en integer politiek bedrijf, met correcte verloning (om de verleiding tot corruptie tegen te gaan) en een permanente democratische controle op de werking ervan, en de belangstelling om eraan mee te werken, zal immens zijn.
Nu is er meer interesse om het zieke boeltje tot op het bot af te breken, en er gedégouteerd en sarcastisch over te doen (cfr. de verzamelde werken van Superstaaf® :twisted: )
Interesse zou ik het niet willen noemen, eerder een wa-is-da-toch-allemaal-voor-ne-dikke-bullshit-da-ze-me-mijn-rug-oplopen- mentaliteit... kun je het ze kwalijk nemen ??

Antoon
26 januari 2005, 15:14
Ik zou samen met de verkiezingen ook "parallelle" verkiezingten organizeren voor kinderen vanaf 12 jaar tot de kiesrecht-leeftijd. Die parallelle verkiezingen zouden dan niet echt tellen, maar de resultaten zouden wel bekend worden gemaakt om er discussies over te organizeren in de scholen, bijvoorbeeld in aanwezigheid van telkens een lokale vertegenwoordiger van de partijen boven het kiesdrempel.

berre
26 januari 2005, 18:48
Ik zou samen met de verkiezingen ook "parallelle" verkiezingten organizeren voor kinderen vanaf 12 jaar tot de kiesrecht-leeftijd. Die parallelle verkiezingen zouden dan niet echt tellen, maar de resultaten zouden wel bekend worden gemaakt om er discussies over te organizeren in de scholen, bijvoorbeeld in aanwezigheid van telkens een lokale vertegenwoordiger van de partijen boven het kiesdrempel. het lijkt me een praktisch onuitvoerbaar idee. Bovendien gaat men dan jongeren echt verplichten zich met politiek bezig te houden, dat is ook niet nodig. Het enigste wat gedaan moet worden is een duwtje in de rug geven. Degenen die niet geïntereseerd zijn zullen niet geïntereseerd blijven maar zullen tenminste iets meer weten dan voordien. De geïnteresseerden zullen verder willen gaan op bv forum's als deze.

Meliza
26 januari 2005, 19:05
het lijkt me een praktisch onuitvoerbaar idee. Hoelang blijven de meeste mensen in de stemhokjes? 5min ofzo...
Normaal weet je op voorhand op wie je gaat stemmen (alleszins welke partij)
en anderen duiden zomaar iets aan...
Ik denk dat het bij de jongeren hetzelfde zou zijn...

Ze zouden een bepaalde dag kunnen afspreken en iedereen moet in de klas "stemmen"... zou denk ik niet zoveel tijd in beslag nemen, hé


(wat niet wil zeggen dat ik voorstander ben voor de jongerenverkiezingen...)

berre
26 januari 2005, 20:07
Normaal weet je op voorhand op wie je gaat stemmen (alleszins welke partij)
en anderen duiden zomaar iets aan...
Ik denk dat het bij de jongeren hetzelfde zou zijn... Maar het probleem is dat een overgrote meerderheid van de jongeren werkelijk niet weet waar op te stemmen! dat zou maken dat iedereen maar zomaar iets aanduidt en dan zou men een totaal vertekend beeld krijgen.

eno2
27 januari 2005, 11:02
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi_________

Een jeugdparlement vormen, bv leeftijd 15 tot 22, met verkiezing en delegatie via de partijen en werkingskosten gesubsidieerd.

Blazer
27 januari 2005, 11:23
Hoelang blijven de meeste mensen in de stemhokjes? 5min ofzo...
Normaal weet je op voorhand op wie je gaat stemmen (alleszins welke partij)
en anderen duiden zomaar iets aan...
Ik denk dat het bij de jongeren hetzelfde zou zijn...

Ze zouden een bepaalde dag kunnen afspreken en iedereen moet in de klas "stemmen"... zou denk ik niet zoveel tijd in beslag nemen, hé


(wat niet wil zeggen dat ik voorstander ben voor de jongerenverkiezingen...)
Toen ik op school zat, hebben we dat eens gedaan. De Knack-stembus kwam langs. Inderdaad, een opgeknapte autobus kwam naar de school en dan konden we naar binnen gaan en stemmen. Die stemmen werden dan geteld (was enkel voor het 5de en 6de denk ik), maar de stemmen van degenen die al 18 waren telden niet mee, ze wilden een overzicht krijgen van het stemgedrag van de 3de graad. Ik geloof, maar hier ben ik niet meer zeker van de exacte getallen, dat Groen! 15% had, Sp-a-SPIRIT 35% en Vlaams Blok 28%.

Meliza
27 januari 2005, 17:01
Maar het probleem is dat een overgrote meerderheid van de jongeren werkelijk niet weet waar op te stemmen! dat zou maken dat iedereen maar zomaar iets aanduidt en dan zou men een totaal vertekend beeld krijgen.vandaar ook een voorstel om een uur geschiedenis door een uur politiek te vervangen hé
dat ze een beetje inzichten krijgen in de standpunten van de verschillende partijen en niet de partij kiezen waarop je hoort te stemmen (invloed van ouders, vrienden, ...)


_________

Een jeugdparlement vormen, bv leeftijd 15 tot 22, met verkiezing en delegatie via de partijen en werkingskosten gesubsidieerd.
Bestaat dat niet? Ik dacht dat er al iets dergelijk was (ik kan fout zijn, hoor)
Toen ik op school zat, hebben we dat eens gedaan. De Knack-stembus kwam langs. Inderdaad, een opgeknapte autobus kwam naar de school en dan konden we naar binnen gaan en stemmen. Die stemmen werden dan geteld (was enkel voor het 5de en 6de denk ik), maar de stemmen van degenen die al 18 waren telden niet mee, ze wilden een overzicht krijgen van het stemgedrag van de 3de graad. Ik geloof, maar hier ben ik niet meer zeker van de exacte getallen, dat Groen! 15% had, Sp-a-SPIRIT 35% en Vlaams Blok 28%.Tof inititiatief in mijn ogen... uitslag kan iets (totaal?)anders geweest zijn moesten ze vooraf alle standpunten gekregen hebben

(of hebben jullie die gekregen?)

Blazer
27 januari 2005, 17:10
Tof inititiatief in mijn ogen... uitslag kan iets (totaal?)anders geweest zijn moesten ze vooraf alle standpunten gekregen hebben

(of hebben jullie die gekregen?)
We kregen toen les over verschillende politieke families: Wat is liberalisme, wat is socialisme, wat is christendemocratie wat is islamisme, wat is nationalisme. Maar over de partijen concreet ging het niet (uit schrik dat de leerkrachten hun voorkeur zouden opdringen denk ik). Daarbij was het ook een tekst uit een Nederlands handboek en kregen we die les dan ook van een Nederlandse lerares.

Knack is zo in veel scholen geweest hoor. Van knack was er toen wel een brochure met kort de speerpunten van iedere partij, maar ik weet ook niet of we er toen iets mee gedaan hebben. Het is ook al zo lang geleden;-)

eno2
27 januari 2005, 17:45
Bestaat dat niet? Ik dacht dat er al iets dergelijk was (ik kan fout zijn, hoor)

_________


Kinderparlement bestaat al.
Maar dat is onder toezicht, natuurlijk.
Een jongerenparlement zou zichzelf organiseren.

kelt
27 januari 2005, 18:52
Je jeugd beleef je maar éénmaal, dat moet de jeugd niet door de strot geramd krijgen. Degene die interesse hebben vinden de weg wel naar forums zoals dit. Voor de rest kan je niet veel doen.

inderdaad.....
De jonge mensen hebben al genoeg aan hun hoofd...onafgezien van de teistering door de stijgende hormoonspiegels :-P

casperl
29 januari 2005, 16:02
ik doe nog altyd mijn jaarwerk voor ncz over kinderen tegenover politiek ik heb hier al veel goede ideeen gezien die ik zeker zal vernoemen in het werk
dankjewel voor alle posts
zelf intereseer ik me zo niet in politiek maar ik ben dan ook nog maar 14
het enigste wat ik moet doen is naar school gaan en de lessen leren
greetz

Flipgirl
29 januari 2005, 16:11
Bestaat dat niet? Ik dacht dat er al iets dergelijk was (ik kan fout zijn, hoor)

_________


Kinderparlement bestaat al.
Maar dat is onder toezicht, natuurlijk.
Een jongerenparlement zou zichzelf organiseren.Dat bestaat bij mijn weten al op Europees niveau (European Youth Parlement ofzo) ...

Maar hoe het juist werkt en hoeveel die bijeenkomen: geen idee ...

cortelinckx
29 januari 2005, 17:32
Mijn voorstellen om politiek wat aantrekkelijker te maken:
- Flippo's met smoelen van politiekers
- Dennis Black Magic ipv Noël Slangen
- Een tv-programma getiteld "Het Strontkanon" waarbij debatten opgefleurd worden met een groot, fluo kanon vol stront (verzameld tijdens Big Brother of zo)
- Partijprogramma's laten inzingen door BV's en dan... hop naar de hitparade
- Gratis bier voor allerlei gelegenheden
- Een reportage in Joepie die duidelijk maakt dat je gemeenteraadslid kan worden door zoveel mogelijk je smoel te laten zien op mosselfestijnen, pensenkermissen en dergelijke: zuip jezelf democraat!

doornroosje
29 januari 2005, 18:29
Mijn voorstellen om politiek wat aantrekkelijker te maken:
- Flippo's met smoelen van politiekers
- Dennis Black Magic ipv Noël Slangen
- Een tv-programma getiteld "Het Strontkanon" waarbij debatten opgefleurd worden met een groot, fluo kanon vol stront (verzameld tijdens Big Brother of zo)
- Partijprogramma's laten inzingen door BV's en dan... hop naar de hitparade
- Gratis bier voor allerlei gelegenheden
- Een reportage in Joepie die duidelijk maakt dat je gemeenteraadslid kan worden door zoveel mogelijk je smoel te laten zien op mosselfestijnen, pensenkermissen en dergelijke: zuip jezelf democraat!

Het strontkanon gebruiken telkens ze liegen,in hun blote kont rondlopen als ze iets beloven en niet nakomen,6 Duvels verplicht na mekaar opdrinken vooraleer ze het spreekgestoelte gebruiken in het parlement,verplichte rechtstreekse uitzendingen op TV,De Croo portier maken en Urbanus in de plaats zetten kwestie van het wat plezanter te maken,verplichte aanwezigheid in jeans en t-shirt en de vrouwen in Minirok en wetshirts,
verhitte debatten worden rechtstreeks uitgevochten in de ring,bokshandschoenen verplicht zonder helm.

driewerf
29 januari 2005, 19:12
Ik zou samen met de verkiezingen ook "parallelle" verkiezingten organizeren voor kinderen vanaf 12 jaar tot de kiesrecht-leeftijd. Die parallelle verkiezingen zouden dan niet echt tellen, maar de resultaten zouden wel bekend worden gemaakt om er discussies over te organizeren in de scholen, bijvoorbeeld in aanwezigheid van telkens een lokale vertegenwoordiger van de partijen boven het kiesdrempel.
Absoluut tegen: de kinderen er al van kindsbeen aan wennen dat een bolletje kleuren genoeg is. Ze krijgen nog een snoepje toegeworpen en dat is het. Ondertussen, eens het snoepje verteerd zal de heersende klasse wel uitvissen hoe ze nog beter de arbeidersklasse kan uitbuiten. Ze moeten leren om zich te organiseren, om zelf voor hun rechten op te komen, als jongere en later als arbeider, wijkbewoner. Ze moeten een pain in the ass worden van de bazen, de machthebbers en van de heersende klasse. Ze moeten een visie ontwikkelen over hoe ze de maatschappij willen laten en ontwikkelen en de instrumenten creëren om die visie er ook door te krijgen.

C uit W
29 januari 2005, 19:41
Niet de politiek moet interessanter worden, maar de jeugd...

(Ik vind dit een goeie on-liner, al zeg ik et zelf :p)

Blazer
29 januari 2005, 20:00
(...)
- Gratis bier voor allerlei gelegenheden
- (...)zoveel mogelijk je smoel te laten zien op mosselfestijnen, pensenkermissen en dergelijke: zuip jezelf democraat!
Hoe worden studentenpraesidia verkozen:-) ?

cortelinckx
29 januari 2005, 21:24
Hoe worden studentenpraesidia verkozen:-) ?
Zijn uiteindelijk dezelfde mensen alleen met een paar jaar tussen.

George
30 januari 2005, 11:25
"in hun blote kont rondlopen als ze iets beloven en niet nakomen" "de vrouwen in Minirok en wetshirts"

En meer babes en studs (voor de meisjes en gay's) in de politiek. Ik denk dat niemand zit te wachten op de blote kont van Margriet of Louis M ichel :-)

Blazer
30 januari 2005, 12:04
Zijn uiteindelijk dezelfde mensen alleen met een paar jaar tussen.
idd Bart Somers en Hendrik Bogaert bvb

Patriot!
31 januari 2005, 06:58
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Zeveren over den BHV? :roll:

de limburgse leeuw
31 januari 2005, 20:19
Het probleem met de meeste jongeren nu is dat ze absoluut 0.00% verstand hebben van politiek (uiteraard met een paar uizonderingen). Het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling de jeugd verplichten hun neus in de politiek te steken, maar een soort van politieke voorlichting zou zeker geen kwaad kunnen! Omschrijven vanwaar elke partij komt, wat ze inhoud, waar ze allemaal voor staan, etc... Het zal velen de kans geven ZELF eens een oordeel te vormen over politiek zonder dat hen een mening wordt opgedrongen door ouders, leerkrachten e.d. En veel tijd van de kostbare jeugd zal het wel niet innemen

Ik denk dat dat niet alleen het probleem is bij jongeren. Ook volwassenen hebben vaak geen kaas gegeten van politiek.
Moest er een stemrecht zijn in plaats van een stemplicht dan zouden wellicht alleen politiek bewuste mensen gaan stemmen. Maar dat leidt onmiddellijk tot een legitimiteitsprobleem: want dan gaat er nog slechts een minderheid naar de stembus.
Het wegvallen van een heel aantal foertstemmers zou ook niet echt in het voordeel spelen van Vlaams Belang, denk ik, eerder in het voordeel van Groen! en klein-links. :-)

de limburgse leeuw
31 januari 2005, 20:28
Volgens mij is politiek voor jongeren niet echt interessant genoeg. Gewoon omdat de besproken thema's niet in hun leefwereld bestaan. Welke puber is er nu met jobs, sociale zekerheid, justitie, gezondheidszorg,.... bezig?
Ik was toen meer met drinken en drugs en uitgaan bezig. Wat kon politiek mij toen schelen. Alleen de legalisatie van cannabis interesseerde me toen. Nu ben ik content dat het niet zo ver is gekomen als in Nederland, anders zat ik er nu nog altijd aan denk ik.

Laat de jongeren gewoon in hun leefwereldje verder leven, ze zijn toch zo gelukkig. Moet je dat door politiek gaan verknoeien? Degenen die geïnteresseerd zijn, die vinden hun weg naar de politiek volgens mij zowieso.

De vraag is eerder: hoe maken we politiek interessanter voor de mensen in het algemeen? Door minder technocratische rompslomp en dwaze communautaire gedachten misschien?
Nochtans valt het met de jongeren nog wel mee: ik denk dat ik met mijn 36 jaar boven het gemiddelde zit van de leeftijd op dit forum, wat bewijst dat politiek ook interessant gevonden wordt door veel jongeren.
Legalisering van cannabis is goed als het dient om de gebruikers te beschermen tegen criminalisering. En om een kwaliteitscontrole te kunnen opleggen, zodat er minder rotzooi op de markt komt. Maar dat past niet in de neoliberale vrije marktideologie: alleen de illegale markt is werkelijk vrij en het is daar dat de grootste winsten te rapen vallen. Politici zijn meestal tegen legalisering om uiteenlopende redenen. Misschien zijn er zelfs die GEEN banden hebben met de drugsmafia, maar die nog altijd denken dat gezondheid een argument is. Maar als gezondheid een argument is moeten we ook sigaretten, alcohol, de wapenindustrie en auto's verbieden. En ik vrees dat het lijstje dan nog lang niet compleet is.

casperl
12 februari 2005, 15:46
Ik zou samen met de verkiezingen ook "parallelle" verkiezingten organizeren voor kinderen vanaf 12 jaar tot de kiesrecht-leeftijd. Die parallelle verkiezingen zouden dan niet echt tellen, maar de resultaten zouden wel bekend worden gemaakt om er discussies over te organizeren in de scholen, bijvoorbeeld in aanwezigheid van telkens een lokale vertegenwoordiger van de partijen boven het kiesdrempel.zou dit verplicht moeten zijn of niet?

Rubinious
23 mei 2005, 11:59
Ik ben leerling aan het college in Roeselare (4de middelbaar). Voor een uitwisseling naar Milaan zijn we met teveel (50 mogen er 22 gaan) en daarvoor moeten we ons wat bewijzen tegenover een jury (o.l.v. Mr Kindt)
We moeten een wetsvoorstel maken en brengen (wel in het engels) en mensen die de meeste moeite doen mogen mee.
Ik vind dat dit bijvoorbeeld een goed initiatief is veel mensen leren hierdoor bij en volgens dat ik hoorde gaan we nog soort mini-parlement doen met het school met de overgebleven leerlingen en gaan we denk ik ook naar het parlement gaan om ook eens in die groene zeteltjes te zitten.
Het probleem natuurlijk bij politiek op school is: niet iedere leraar is echter objectief. Bv. in Nederlands wordt het VB vaak aangehaald als nazïstisch en zo slecht dat het maar kan zijn enzovoort, terwijl in geschiedens BHV goed aangehaald werd en ja ook nogal Vlaams gezind dan was.
Nuja ik geef maar wat ideeën. en BTW op onze school is een grote leerlingenraad uitgebouwd, maar is totaal niet aantrekkelijk het lijkt zo verplicht...

jan hyoens
23 mei 2005, 13:29
Je jeugd beleef je maar éénmaal, dat moet de jeugd niet door de strot geramd krijgen. Degene die interesse hebben vinden de weg wel naar forums zoals dit. Voor de rest kan je niet veel doen.

laat de kinderen kinderen blijven en verveel ze niet met politiek! Men zou beter eens correcte en uitvoerige geschiedenislessen geven in het middelbaar. indien men dit doet kan men niet anders dan Vlaamsgezind worden!

1handclapping
23 mei 2005, 13:35
De genocide van de franstalige Vlamingen van de Brugse Metten 1302 tot de splitsing van Brussel Halle Vilvoorde....

jan hyoens
23 mei 2005, 14:27
De genocide van de franstalige Vlamingen van de Brugse Metten 1302 tot de splitsing van Brussel Halle Vilvoorde....

I rest my case!

Zwarte Spion
23 mei 2005, 14:43
Men mag de politiek op een jeugdige manier overbrengen naar de jongeren toe maar ik vind niet dat de politiek zelf moet verjongen in die zin dan dat de muren van het parlement in felle kleuren moeten geverd worden om het zo aangenamer te maken voor de jeugd.
Politiek is en moet een zeer sereen gebeuren blijven anders gaat alles volledig de mist in. Eén Bert Anciaux is al genoeg...

LA'er
23 mei 2005, 15:06
Een manier om de jeugd in het algemeen meer bij het maatschappelijk gebeuren te betrekken gaat volgens mij alleen via de school. Daar moet de microbe worden aangewakkerd als die er is en eens die microbe aangewakkerd moet de student zelf kunnen kiezen welke richting hij/zij daarmee uitgaat. Natuurlijk moet daarvoor ons systeem veranderd worden.

Zo moet het huidge systeem jaarsysteem vervangen worden door het creditsysteem. Deze aanpassing dient evenwel te gebeuren vanaf de derde graad omdat dan pas leerlingen voor zichzelf goed kunnen uitmaken wat ze willen en veel minder snel beïnvloedbaar zijn door de wensen van hun ouders. Er moet een basispakket zijn van een aantal uren in essentiële vakken zoals wiskunde, nederlands, frans,... daarnaast moet men een uitgebreide waaier van mogelijkheden bieden aan de studenten met diverse vakken die zijzelf kunnen kiezen o.a. actualiteitsleer, maatschappelijke wetenschap, extra uren/uur geschiedenis, verschillende talen zoals Chinees, Japans, Italiaans, Duits, Russisch,...

Laat de jongeren zelf kiezen en keuze's zijn altijd gelinkt aan interesse. Waarom zouden leerkrachten hun tijd verliezen met jongeren die echt niet geïnteresseerd zijn in politiek of esthetica of iets dergelijks. Niet is ontmoedigender of lastiger voor een leerkracht dan les te geven aan gedemotiveerde jongelui. Ook de kwaliteit van het lesgeven gaat hierbij achteruit.

Natuurlijk vergeet ik hierbij wat zaken te vermelden want dit is een zeer uitgebreide materie.

Storm
23 mei 2005, 15:13
Dat hoeft niet. Laat die interesse maar vanzelf komen en laat de stemplicht op 18 jaar. En maak daar maar stemrecht van.

Op middelbare scholen wordt er toch geindoctrineerd dat het geen naam heeft, ik heb het zelf mogen meemaken.(alleen besefte ik dat toen niet want politiek interesseerde mij geen zak :) )

Guderian
23 mei 2005, 22:30
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Door een afdeling van het NJSV op te richten.

AyneRand
23 mei 2005, 22:32
Door een afdeling van het NJSV op te richten.

Politieke indoctrinatie.

Guderian
23 mei 2005, 23:03
Politieke indoctrinatie.

:rofl: Iets waar je niks van kent, daar zwijg je beter over m'n beste. ;-)

mad_drone
24 mei 2005, 19:33
vind ik ook... ik ben zelfs van mening om 1uur geschiedenis te vervangen door 'politiek' ofzo...

zou ik niet doen. geschiedenis is voorlopig het vak dat het meeste kennis over politiek kweekt. Het is bovendien erg moeilijk om ergens een uurtje weg te schaven ten voordele van politieke vorming. Sommige richtingen krijgen trouwens al sociologie, wat de mensen erg veel bijbrengt als ze goed luisteren. Zoniet, is het het ene oor in en het ander eruit.

mad_drone
24 mei 2005, 19:36
Dat hoeft niet. Laat die interesse maar vanzelf komen en laat de stemplicht op 18 jaar. En maak daar maar stemrecht van.

Op middelbare scholen wordt er toch geindoctrineerd dat het geen naam heeft, ik heb het zelf mogen meemaken.(alleen besefte ik dat toen niet want politiek interesseerde mij geen zak :) )

vreemd. Dat hangt dus af van school tot school en mag je zeker niet veralgemenen als je enkel de situatie in je eigen school kent. Bij ons was het werden geen meningen opgedrongen, sterker nog, je was vrij partijen naar keuze te bespreken in de klas in een debat.

G.E.
24 mei 2005, 19:38
In mijn klas, vijfde jaar ASO, zijn er ook heel weinig mensen die iets weten of interesse tonen in politiek. Ik ben een voorstander om politiek te integreren in het lessenrooster van het middelbaar onderwijs onder 'politieke wetenschappen' ofzo. Een uur per week, dat zou al veel doen!

mad_drone
24 mei 2005, 19:42
In mijn klas, vijfde jaar ASO, zijn er ook heel weinig mensen die iets weten of interesse tonen in politiek. Ik ben een voorstander om politiek te integreren in het lessenrooster van het middelbaar onderwijs onder 'politieke wetenschappen' ofzo. Een uur per week, dat zou al veel doen!

Geef leerlingen de taak om elke weekend een beperkte samenvatting van het nieuws te maken en zelf indien het hen geen bal interesseert, na 1 schooljaar zullen ze al doorhebben hoe het allemaal in zijn werk gaat. (Maar probeer als leerkracht eens zo'n taak te formuleren zonder dat ze kunnen valsspelen door verslagen te downloaden)

voicelesscharlie
24 mei 2005, 22:19
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Er hoeft helemaal niets aan de politiek veranderd te worden om onze peuters te amuseren.
Alleen dan dat men de politieke programmas om vijf na zes vertoont ipv de teletubies.

Mosasaurus
25 mei 2005, 09:31
Steek net zoals vroeger de flippos, flippos met politieke kopstukken in chipszakjes

ray
25 mei 2005, 09:49
ik denk toch dat we vandaag meer dan ooit zien dat de jeugd relatief veel interesse heeft voor politiek. Dat komt mede door politieke shows die op tv verschijnen (vooral dan vlak voor de verkiezingen) en door het populisme van de politiek

Herr Flick
25 mei 2005, 10:20
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi


Ge kunt ne schuifaf in 't parlement installeren, voor veel politiekers zou dat een goed alternatief zijn, voor "de gazet lezen"

Of ne playstation in hun bank installeren , ...