PDA

View Full Version : Hoe ziet u Vlaanderen onafhankelijk worden?


Tantist
2 februari 2004, 18:28
We weten dat een van de thema's van uw partij de onafhankelijkheid is van Vlaanderen (afin, zeg maar (want nuancering is nodig om belgicistische countering te voorkomen) Vlaanderen als deelstaat van Europa).

Hoe ziet u concreet deze onafhankelijkheid tot stand komen? Is het via:

a) een referendum (dat de partij radicaal afwijst)
b) een meerderheid in het Vlaamse parlement (een unilaterale secessie)
c) een internationale regeling
d) overleg op federaal niveau (een bilateraal akkoord dus met de Waalse politici)
e) een confederaal systeem waarbij de Vlaamse deelstaat op een zeker moment alle bevoegdheden naar zich toe trekt en dus in feite de confederatie nihiliseert? (en in feite een uitwerking van d)
f) nog op een andere manier?

FunckyBoy
2 februari 2004, 21:51
Hoe doen ze dit?

Volgens mij met een staatsgreep. hoe? De wapens die naar Nepal vliegen in beslag nemen (want ze zijn er tegen) en op de koningk en de belgische regering schieten.

doe normaal, ze zeggen het zelf door het BROV af te keuren. Het volk is hiertegen! waarom zijn ze anders tegen het referendum?

Niet alle zaken moeten persé via het referendum gebeuren (en aangezien op het moment de bevolking dit niet kan inroepen zal het alleen via de regering moeten gebeuren). Bij dit laatste geval zal de NVa zeker geen referendum invoeren (wie kiest nu zelf voor zijn eigen faling?). MAW word zo de bevolking verplicht (ALS NVa een meerderheid MOEST krijgen) om in een apparte republiek vlaanderen te wonen.
In de middeleeuwen kon je dit simpelweg tegen je burgers zeggen "we zijn geen belgen meer maar vlamingen" maar de slimme mannen zijn vergeten dat we in de ÉÉNENTWINTIGSTE EEUW leven. Wij belgen gaan protesteren ze en als het erop aankomt zal heel belgië wakkerschieten in dit protest.

Sorry voor mijne zever, ik realiseer me nu pas da ik me zo moe heb gemaakt voor zo een onderwerp.

Fucnky

Bart De Wever
2 februari 2004, 22:29
Hallo,


Mijn antwoord is redelijk nuchter vrees ik. Ik denk dat België gewoon geruisloos verder zal oplossen als een bruistablet tussen europa (supra-nationaal) en vlaanderen (nationaal). Veel revolutie of emotie zal er niet aan te pas komen. en misschien is dat niet eens zo slecht.
Een partij als de n-va moet er gewoon voor zorgen zo hard mogelijk in het glas te roeren...

Spelev
2 februari 2004, 22:35
Als Vlaanderen onafhankelijk word stellen we economisch niets meer voor en zijn we heel wat tradities kwijt die we nu zoveel koesteren. een wat met de famillies die plots een andere nationaliteit hebben?

Tantist
2 februari 2004, 22:38
Hallo,


Mijn antwoord is redelijk nuchter vrees ik. Ik denk dat België gewoon geruisloos verder zal oplossen als een bruistablet tussen europa (supra-nationaal) en vlaanderen (nationaal). Veel revolutie of emotie zal er niet aan te pas komen. en misschien is dat niet eens zo slecht.
Een partij als de n-va moet er gewoon voor zorgen zo hard mogelijk in het glas te roeren...

Mnja, ik denk dat dit passieve gedrag een beetje te passief is... No offense, maar een echt duidelijk actieplan is dit niet.

Tantist
2 februari 2004, 22:39
Als Vlaanderen onafhankelijk word stellen we economisch niets meer voor en zijn we heel wat tradities kwijt die we nu zoveel koesteren. een wat met de famillies die plots een andere nationaliteit hebben?

Ah ja? Motiveer! !!

Spelev
2 februari 2004, 22:39
Ze willen België afvoeren maar verder dan dat kijken ze niet.

Tantist
2 februari 2004, 22:40
Ze willen België afvoeren maar verder dan dat kijken ze niet.

Motiveer heb ik u gevraagd.. .

Spelev
2 februari 2004, 22:43
Als Vlaanderen onafhankelijk word stellen we economisch niets meer voor en zijn we heel wat tradities kwijt die we nu zoveel koesteren. een wat met de famillies die plots een andere nationaliteit hebben?

Ah ja? Motiveer! !!

We hebben dan 6 miljoen inwoners (vergeleken met andere landen is dit zeer klein) Luxemburg kan niet van zoveel hulp genieten als nu. Onze legermacht steld niets vaan de economische crisis zal ook zeker niet worden boven geholpen door meer rechts in de regering te pompen.

Tantist
2 februari 2004, 22:54
Oh so easy... 8)



Ah ja? Motiveer! !!

We hebben dan 6 miljoen inwoners (vergeleken met andere landen is dit zeer klein)

Laat ons dan Denemarken, Zwitserland, Finland, Luxemburg, Kroatië, Slowakije, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Estland, Israël,... enz maar afschaffen, die zijn immers van dezelfde grootteorde als Vlaanderen of nog veel kleiner. Vlaanderen zou ergens halverwege staan op de lijst met de staten van groot naar klein gerangschikt.

In de top 10 van de rijkste landen (BNP/hoofd) staan 7 landen die kleiner zijn dan België, met op 1 Luxemburg

1. Luxemburg
2. Zwitserland
3. Japan
4. Denemarken
5. Noorwegen
6. USA
7. Duitsland
8. Singapore
9. Oostenrijk
10. IJsland

Je argument is vals: een land is niet leefbaar door zijn grootte, maar door zijn economie.

Onze legermacht steld niets v

Voor zeker? Met het Europees leger dat er aan komt is het onzinnig om een Belgisch leger te behouden of een Vlaams te creëren.

aan de economische crisis zal ook zeker niet worden boven geholpen door meer rechts in de regering te pompen.

Ah? Vlaanderen=rechts voor jou? Is dat je idée fixe?

Bart De Wever
3 februari 2004, 10:05
Oh so easy... 8)



We hebben dan 6 miljoen inwoners (vergeleken met andere landen is dit zeer klein)

Laat ons dan Denemarken, Zwitserland, Finland, Luxemburg, Kroatië, Slowakije, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Estland, Israël,... enz maar afschaffen, die zijn immers van dezelfde grootteorde als Vlaanderen of nog veel kleiner. Vlaanderen zou ergens halverwege staan op de lijst met de staten van groot naar klein gerangschikt.

In de top 10 van de rijkste landen (BNP/hoofd) staan 7 landen die kleiner zijn dan België, met op 1 Luxemburg

1. Luxemburg
2. Zwitserland
3. Japan
4. Denemarken
5. Noorwegen
6. USA
7. Duitsland
8. Singapore
9. Oostenrijk
10. IJsland

Je argument is vals: een land is niet leefbaar door zijn grootte, maar door zijn economie.

Onze legermacht steld niets v

Voor zeker? Met het Europees leger dat er aan komt is het onzinnig om een Belgisch leger te behouden of een Vlaams te creëren.

aan de economische crisis zal ook zeker niet worden boven geholpen door meer rechts in de regering te pompen.

Ah? Vlaanderen=rechts voor jou? Is dat je idée fixe?


Bedankt tantist, wie je ook bent, voor dit antwoord. Ik sluit me er 100% bij aan.

Spelev
3 februari 2004, 16:52
Laat ons dan Denemarken, Zwitserland, Finland, Luxemburg, Kroatië, Slowakije, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Estland, Israël,... enz maar afschaffen, die zijn immers van dezelfde grootteorde als Vlaanderen of nog veel kleiner. Vlaanderen zou ergens halverwege staan op de lijst met de staten van groot naar klein gerangschikt.
In de top 10 van de rijkste landen (BNP/hoofd) staan 7 landen die kleiner zijn dan België, met op 1 Luxemburg

1. Luxemburg
2. Zwitserland
3. Japan
4. Denemarken
5. Noorwegen
6. USA
7. Duitsland
8. Singapore
9. Oostenrijk
10. IJsland

Dit is toch een zeer oude bron hoor (als er al een is). Het verbaast mij dan ook dat Koeweit volgens mij toch in de 10 rijkste landen zit en België zit daar ook bij. Luxemburg is zeker niet het rijkste land.

Voor zeker? Met het Europees leger dat er aan komt is het onzinnig om een Belgisch leger te behouden of een Vlaams te creëren.

Jij denkt dat het europees leger eraan komt dat zijn gewoon u persoonlijke stellingen.



Ah? Vlaanderen=rechts voor jou? Is dat je idée fixe?

Als alleen rechtse partijen hier in België seperatisme willen heb ik dat idee ja.

Aangebrande Phönix
3 februari 2004, 18:40
1. Luxemburg
2. Zwitserland
3. Japan
4. Denemarken
5. Noorwegen
6. USA
7. Duitsland
8. Singapore
9. Oostenrijk
10. IJsland

Dit is toch een zeer oude bron hoor (als er al een is). Het verbaast mij dan ook dat Koeweit volgens mij toch in de 10 rijkste landen zit en België zit daar ook bij. Luxemburg is zeker niet het rijkste land.[/quote]

BNP per inwoner. Waarom is dat onmogelijk?

Jij denkt dat het europees leger eraan komt dat zijn gewoon u persoonlijke stellingen.

Feit is dat het Belgische leger internationaal van zulk een geringe betekenis is dat het argument niet opgaat.

Als alleen rechtse partijen hier in België seperatisme willen heb ik dat idee ja.

Komt doordat links gemonopoliseerd wordt door een republikeinse partij die uit pragmatische redenen belgicistisch is.

Tantist
3 februari 2004, 18:42
Laat ons dan Denemarken, Zwitserland, Finland, Luxemburg, Kroatië, Slowakije, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Estland, Israël,... enz maar afschaffen, die zijn immers van dezelfde grootteorde als Vlaanderen of nog veel kleiner. Vlaanderen zou ergens halverwege staan op de lijst met de staten van groot naar klein gerangschikt.
In de top 10 van de rijkste landen (BNP/hoofd) staan 7 landen die kleiner zijn dan België, met op 1 Luxemburg

1. Luxemburg
2. Zwitserland
3. Japan
4. Denemarken
5. Noorwegen
6. USA
7. Duitsland
8. Singapore
9. Oostenrijk
10. IJsland

Dit is toch een zeer oude bron hoor (als er al een is). Het verbaast mij dan ook dat Koeweit volgens mij toch in de 10 rijkste landen zit en België zit daar ook bij. Luxemburg is zeker niet het rijkste land.


Neen? En welke bron heb je daar dan voor? De mijne zijn alvast afkomstig van cijfers van het Wereldlandenlexicon (1997), een subjectieve instelling van allerlei kapitalisten en Vlaams-nationalisten...

Als u recentere cijfers wil (site van Wereldbank is momenteel blijkbaatr down, maar op het CIA factbook staan ze ook):

1. Luxemburg (48900$ per hoofd) (is zelfs TOEGENOMEN sinds 1997, toen iets van 44000)
2. USA (36300$)
3. Bermuda (35200$)
4. Kaaiman Eilanden (35000$)
5. San Marino (34600$)
6. Noorwegen (33000$)
7. Zwitserland (32000$)
8. IJsland (30200$)
9. Canada (29300$)
10. Ierland (29300$)

Dus 8 kleine landen in de top 10. Ik vraag me trouwens af waar jij in gods naam vandaan haalt dat Luxemburg niet het rijkste land ter wereld is? Intuïtie? De feiten spreken die intuïtie dan tegen.

Voor zeker? Met het Europees leger dat er aan komt is het onzinnig om een Belgisch leger te behouden of een Vlaams te creëren.

Jij denkt dat het europees leger eraan komt dat zijn gewoon u persoonlijke stellingen.

Niet alleen de mijne, zowel de NAVO en de EU zijn daar blijkbaar over eens. Weer eens spreken de feiten u tegen:

http://www.tiscali.nl/content/article/bui/572887.htm

Als u ongeloofwaardig wilt overkomen, moet u vooral zo verder gaan :twisted:

Ah? Vlaanderen=rechts voor jou? Is dat je idée fixe?

Als alleen rechtse partijen hier in België seperatisme willen heb ik dat idee ja.

Voor de PVDA zijn alle partijen rechtser natuurlijk :wink:

Kortom, ik vraag me eigenlijk af waarom je zo'n zwakke stellingen poneert die zo makkelijk te weerleggen zijn met de feiten die je op 1-2-3 kan vinden met Google. Get in touch with reality, pal!

Spelev
3 februari 2004, 18:59
Kortom, ik vraag me eigenlijk af waarom je zo'n zwakke stellingen poneert die zo makkelijk te weerleggen zijn met de feiten die je op 1-2-3 kan vinden met Google. Get in touch with reality, pal!

Als ik alles over politiek zou weten zou ik niet op het forum zitten. ik zit hier om te leren en van arrogante mensen die overal een sarcastische opmerkingen geven als ze koppig en alleen hun eigen gelijk geven, heb ik dan ook niet echt nood aan.

Voor de PVDA zijn alle partijen rechtser natuurlijk

Noem mij een linkse partij die naar een oafhankelijk Vlaanderen streeft.

Bart De Wever
3 februari 2004, 19:00
In deze discussie moet ik voorlopig niet meer tussenkomen, Tantist neemt de zaken goed waar. :D

Spelev
3 februari 2004, 19:06
In deze discussie moet ik voorlopig niet meer tussenkomen, Tantist neemt de zaken goed waar. :D

Fijn voor u, maar toch zou ik het waarderen om op u forum ook u antwoord te krijgen.

Bart De Wever
3 februari 2004, 19:10
Alsjeblief zeg, dit wordt stilaan een voltijdse bezigheid. Als ik iets nieuw in te brengen heb, dan hoor je het wel.

Dies
3 februari 2004, 19:11
Noem mij een linkse partij die naar een oafhankelijk Vlaanderen streeft.
En omdat er zo geen partij bestaat, zijn er volgens u geen mensen die en 'links' zijn en naar een onafhankelijk Vlaanderen streven? Volgens diezelfde redenatie is er niemand in dit land tegen de monarchie of tegen de inmenging van de staat in de econmie.

PAJOT
3 februari 2004, 19:16
In deze discussie moet ik voorlopig niet meer tussenkomen, Tantist neemt de zaken goed waar. :D

Fijn voor u, maar toch zou ik het waarderen om op u forum ook u antwoord te krijgen.

Om nogmaals dezelfde argumenten te horen?

Waarom staat er eigenlijk een afbeelding van Che Guevara onder uw naam? Linkse massamoordenaars dienen streng veroordeeld te worden.

Spelev
3 februari 2004, 19:17
Noem mij een linkse partij die naar een oafhankelijk Vlaanderen streeft.
En omdat er zo geen partij bestaat, zijn er volgens u geen mensen die en 'links' zijn en naar een onafhankelijk Vlaanderen streven? Volgens diezelfde redenatie is er niemand in dit land tegen de monarchie of tegen de inmenging van de staat in de econmie.

Ik ken zeker mensen dat voor het seperatisme zijn en links zijn, maar ik vroeg of er zoon partijen zijn. Dat was als antwoord op Tantist,

Voor de PVDA zijn alle partijen rechtser natuurlijk

Ik ken dus zeker linkse seperatisten.

Aangebrande Phönix
3 februari 2004, 19:22
Om nogmaals dezelfde argumenten te horen?

Waarom staat er eigenlijk een afbeelding van Che Guevara onder uw naam? Linkse massamoordenaars dienen streng veroordeeld te worden.

We zullen maar aannemen dat dit ironie is...

Steeds dezelfde vragen impliceren steeds dezelfde antwoorden.

Spelev
3 februari 2004, 19:27
Waarom staat er eigenlijk een afbeelding van Che Guevara onder uw naam? Linkse massamoordenaars dienen streng veroordeeld te worden.

We zullen dan maar zwijgen over Hitler, Pinochett, Bush famillie,...
Dit vind ik trouwens maar swakke argumentatie u draagt een logo van mensen die vele ontschuldige mensen hebben gedood, maar ik heb daar geen last van hoor vrijemeeningsuiting is voor mij dan nog belangerijker. Verder ga ik hier niet op in :roll: .

Spelev
3 februari 2004, 20:15
Vertel mij dan wat er gaat gebeuren met de famillie's die half in Wallonië en half in Vlaanderen wonen? En ik denk niet dat het de extra jobs goed zal komen.

Fribre
3 februari 2004, 20:18
Vertel mij dan wat er gaat gebeuren met de famillie's die half in Wallonië en half in Vlaanderen wonen?

Het is niet de bedoeling dat er een muur komt hoor 8O

Zelfde situatie als er nu mensen zijn die tegen de Nederlandse grens wonen bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zullen daar ook wel families zijn die deels in Nederland deels in België wonen.

Spelev
3 februari 2004, 20:21
Vertel mij dan wat er gaat gebeuren met de famillie's die half in Wallonië en half in Vlaanderen wonen?

Het is niet de bedoeling dat er een muur komt hoor 8O

Zelfde situatie als er nu mensen zijn die tegen de Nederlandse grens wonen bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zullen daar ook wel families zijn die deels in Nederland deels in België wonen.

Ik praat nergens over een muur, maar ik zou het lastig vinden omtelkens via de grenswacht te moeten vernemen dat ik het bestek niet als kerstcadeau mag gaan geven. (dit is een onnozel voorbeeld he blaas het niet op). Om dan nog te zwijgen over het overbodige papierwerk.

Fribre
3 februari 2004, 20:23
Het is niet de bedoeling dat er een muur komt hoor 8O

Zelfde situatie als er nu mensen zijn die tegen de Nederlandse grens wonen bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zullen daar ook wel families zijn die deels in Nederland deels in België wonen.

Ik praat nergens over een muur, maar ik zou het lastig vinden omtelkens via de grenswacht te moeten vernemen dat ik het bestek niet als kerstcadeau mag gaan geven. (dit is een onnozel voorbeeld he blaas het niet op). Om dan nog te zwijgen over het overbodige papierwerk.

In de meeste landen van de EU zijn er al een tijdje geen grenscontroles meer, dus ook niet tussen de de naties Vlaanderen en Wallonië.

Spelev
3 februari 2004, 20:25
Ik praat nergens over een muur, maar ik zou het lastig vinden omtelkens via de grenswacht te moeten vernemen dat ik het bestek niet als kerstcadeau mag gaan geven. (dit is een onnozel voorbeeld he blaas het niet op). Om dan nog te zwijgen over het overbodige papierwerk.

In de meeste landen van de EU zijn er al een tijdje geen grenscontroles meer, dus ook niet tussen de de naties Vlaanderen en Wallonië.

U denkt dus echt dat de relaties tussen Vlaanderen en Wallonië nog hetzelfde gaan zijn?

Fribre
3 februari 2004, 20:33
In de meeste landen van de EU zijn er al een tijdje geen grenscontroles meer, dus ook niet tussen de de naties Vlaanderen en Wallonië.

U denkt dus echt dat de relaties tussen Vlaanderen en Wallonië nog hetzelfde gaan zijn?

Ik ga er allenzins niet vanuit dat Wallonië de grens zou afsluiten of grensposten zou oprichten. Verdere autonomie of onafhankelijkheid komt immers ook Wallonië ten goede.

Spelev
3 februari 2004, 20:37
U denkt dus echt dat de relaties tussen Vlaanderen en Wallonië nog hetzelfde gaan zijn?

Ik ga er allenzins niet vanuit dat Wallonië de grens zou afsluiten of grensposten zou oprichten. Verdere autonomie of onafhankelijkheid komt immers ook Wallonië ten goede.

Denkt je dat nu echt, ik denk al zeker niet dat Wallonië beter af zou zijn onafhankelijk. Grensposten enz denk ik ook niet dat er van gaat komen, maar als een rechtse of extreem-rechtse (ik noem N-VA niet extreem he) zich zo conservatief te werk gaat gaan zie ik dat niet als onmogelijk dat er in de verre toekomst wanneer er meer vrees voor terreur is,... enz. Je moet dan ook naar de toekomst kijken.

Lesane
3 februari 2004, 21:40
Kortom, ik vraag me eigenlijk af waarom je zo'n zwakke stellingen poneert die zo makkelijk te weerleggen zijn met de feiten die je op 1-2-3 kan vinden met Google. Get in touch with reality, pal!

Als ik alles over politiek zou weten zou ik niet op het forum zitten. ik zit hier om te leren en van arrogante mensen die overal een sarcastische opmerkingen geven als ze koppig en alleen hun eigen gelijk geven, heb ik dan ook niet echt nood aan.

Voor de PVDA zijn alle partijen rechtser natuurlijk

Noem mij een linkse partij die naar een oafhankelijk Vlaanderen streeft.

Al ooit van Meervoud gehoord?

http://www.meervoud.org/

plons
3 februari 2004, 23:52
Ahum...sinds wanneer is meervoud een partij?
Meervoud is niet meer of minder dan een politiek geangageerd blaadje met een eigen progressieve mening. Niet meer niet minder.

Tenzij ik ernaast zit, maar daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

Bart De Wever
4 februari 2004, 00:36
Vertel mij dan wat er gaat gebeuren met de famillie's die half in Wallonië en half in Vlaanderen wonen? En ik denk niet dat het de extra jobs goed zal komen.

Dat is niet erg relevant, want we wonen allemaal in de EU waar vrij verkeer van personen, diensten en goederen is.

Zowel de OESO als het IMF raden België aan om de deelstaten het sociaal-economisch beleid zelf te laten voeren owv de grote verschillen qua socio-eco situatie. Twee patiënten ga je toch ook niet kunnen helpen als je voor de twee verschillende ziekten gedwongen bent één en hetzelfde medicijn voor te schrijven.

Pelgrim
4 februari 2004, 11:10
Als alleen rechtse partijen hier in België seperatisme willen heb ik dat idee ja.

Ik zal eens zeggen waarom ik denk dat links bijna steevast de Belgicistische kaart trekt.

Lang geleden was de vlaamse beweging én de arbeiders beweging bijna gelijk in Vlaanderen. Ze voerden de sociale strijd naast de strijd voor een vrij Vlaanderen. In die zin vormden ze samen zowat de grootste bedreiging die de Belgische grootburgerij zich kon indenken. Het was dus noodzakelijk dit sterke front te doorbreken. Dus zijn ze de linkse sociaal democratische intelligentsia gaan betrekken in het establishment en zijn ze links gaan overtuigen dat het scheiden van vlamingen en walen heel on-links was, in naam van de broederschap tussen beide volkeren moest links mee het Belgisch unitarisme steunen. Alzo werd de band links en vlaams verbroken, en had de burgerij de helft van haar vijand weten uit te schakelen.

Gevolg is dat we nu met een van de meest anti vlaamse én anti sociale regeringen zitten. En wie is daar verantwoordelijk voor? Links, dat zich gewoon heeft laten vangen. De Belgische staat is nog steeds een van de meest reactionaire burgerlijke structuren in het land, en links zit lekker die 'eenheid' mee te steunen.

Lesane
4 februari 2004, 11:19
Ahum...sinds wanneer is meervoud een partij?
Meervoud is niet meer of minder dan een politiek geangageerd blaadje met een eigen progressieve mening. Niet meer niet minder.

Tenzij ik ernaast zit, maar daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

Dat weet ik natuurlijk ook wel. Het was alleen maar om aan te tonen dat je niet per sé rechts moet zijn om voor een onafhankelijk Vlaanderen te zijn.

Tantist
4 februari 2004, 12:36
Kortom, ik vraag me eigenlijk af waarom je zo'n zwakke stellingen poneert die zo makkelijk te weerleggen zijn met de feiten die je op 1-2-3 kan vinden met Google. Get in touch with reality, pal!

Als ik alles over politiek zou weten zou ik niet op het forum zitten. ik zit hier om te leren en van arrogante mensen die overal een sarcastische opmerkingen geven als ze koppig en alleen hun eigen gelijk geven, heb ik dan ook niet echt nood aan.

Excuseer, maar de arrogantie komt volledig van uw kant. Ik geef u de feiten en u accepteert ze niet. Dat komt neer op dezelfde arrogantie als zeggen dat de aarde plat is nadat Magelhaens de aarde om zeilde.

Tantist
4 februari 2004, 12:43
Vertel mij dan wat er gaat gebeuren met de famillie's die half in Wallonië en half in Vlaanderen wonen? En ik denk niet dat het de extra jobs goed zal komen.

Bij mij is dat dus het geval. Ik ben voor een kwart van Waalse familie afkomstig, uit Enghien, Wavre en ook Franstalige Brusselse roots. Houdt mij dat tegen?

Je doet precies alsof er een IJzeren Gordijn komt tussen VL en WA. Zoals Bart De Wever terecht opmerkt leven we in een Verenigd Europa met vrij verkeer van goederen, personen etc...

Foundation
4 februari 2004, 15:07
Excuseer, maar de arrogantie komt volledig van uw kant. Ik geef u de feiten en u accepteert ze niet. Dat komt neer op dezelfde arrogantie als zeggen dat de aarde plat is nadat Magelhaens de aarde om zeilde.

Arrogantie komt van alle kanten en alle mensen maken fouten, en zolang dat besef niet is doorgedrongen, heb ik niet veel hoop voor een weg naar Vlaamse onafhankelijkheid bezaaid met begrip en solidariteit...

Tantist
4 februari 2004, 15:23
Excuseer, maar de arrogantie komt volledig van uw kant. Ik geef u de feiten en u accepteert ze niet. Dat komt neer op dezelfde arrogantie als zeggen dat de aarde plat is nadat Magelhaens de aarde om zeilde.

Arrogantie komt van alle kanten en alle mensen maken fouten, en zolang dat besef niet is doorgedrongen, heb ik niet veel hoop voor een weg naar Vlaamse onafhankelijkheid bezaaid met begrip en solidariteit...

Iedereen maakt fouten, maar als de fout is aangetoond corrigeren de meesten ze. Arrogantie is het tegen beter weten in deze fouten volhouden. Zolang dit besef niet is doorgedrongen zal het belgicisme blijven bestaan, maar verliest het alle contact met de samenleving.

Spelev
4 februari 2004, 18:37
Ahum...sinds wanneer is meervoud een partij?
Meervoud is niet meer of minder dan een politiek geangageerd blaadje met een eigen progressieve mening. Niet meer niet minder.

Tenzij ik ernaast zit, maar daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

Dat weet ik natuurlijk ook wel. Het was alleen maar om aan te tonen dat je niet per sé rechts moet zijn om voor een onafhankelijk Vlaanderen te zijn.

Hoeveel keer moet ik het nog zeggen dat ik mensen ken die pro-onafhankelijkheid zijn en links tot zelf radicaal links. En we hebben het over partijen he.

Spelev
4 februari 2004, 18:46
Excuseer, maar de arrogantie komt volledig van uw kant. Ik geef u de feiten en u accepteert ze niet. Dat komt neer op dezelfde arrogantie als zeggen dat de aarde plat is nadat Magelhaens de aarde om zeilde.

U zegt,

Motiveer heb ik u gevraagd.. .

Oh so easy...

Ah? Vlaanderen=rechts voor jou? Is dat je idée fixe?

Als u ongeloofwaardig wilt overkomen, moet u vooral zo verder gaan

Voor de PVDA zijn alle partijen rechtser natuurlijk

Get in touch with reality, pal!

Dat is dan alleen uit dit maar 3 pagina's lange en ene topic. Ik geeft u steeds gewoon mijn antwoord en sorry als ik mijn meening durf geven en u dan denkt dat in nooit naar u luisterde.

wv4democracy
4 februari 2004, 19:08
Hallo,


Mijn antwoord is redelijk nuchter vrees ik. Ik denk dat België gewoon geruisloos verder zal oplossen als een bruistablet tussen europa (supra-nationaal) en vlaanderen (nationaal). Veel revolutie of emotie zal er niet aan te pas komen. en misschien is dat niet eens zo slecht.
Een partij als de n-va moet er gewoon voor zorgen zo hard mogelijk in het glas te roeren...

Bent u dan voorstander van de afwezigheid van een duidelijk omlijnde staatsstructuur? Zoals Europa er nu uit ziet bedank ik daarvoor. Van democratie en volkssoevereiniteit is dan geen sprake meer. Ergens boven de hoofden van de burgers wordt vanalles beslist met enorme draagwijdte onder druk van de vele niet democratische lobbies.

Tantist
4 februari 2004, 19:16
Excuseer, maar de arrogantie komt volledig van uw kant. Ik geef u de feiten en u accepteert ze niet. Dat komt neer op dezelfde arrogantie als zeggen dat de aarde plat is nadat Magelhaens de aarde om zeilde.

U zegt,

Motiveer heb ik u gevraagd.. .

Oh so easy...

Ah? Vlaanderen=rechts voor jou? Is dat je idée fixe?

Als u ongeloofwaardig wilt overkomen, moet u vooral zo verder gaan

Voor de PVDA zijn alle partijen rechtser natuurlijk

Get in touch with reality, pal!

Dat is dan alleen uit dit maar 3 pagina's lange en ene topic. Ik geeft u steeds gewoon mijn antwoord en sorry als ik mijn meening durf geven en u dan denkt dat in nooit naar u luisterde.

U heeft er wel de argumenten tussen uit geknipt, o.a. het lijstje met rijke landen... Maar goed, het kenmerkt u wel.

Spelev
4 februari 2004, 19:25
U zegt,













Dat is dan alleen uit dit maar 3 pagina's lange en ene topic. Ik geeft u steeds gewoon mijn antwoord en sorry als ik mijn meening durf geven en u dan denkt dat in nooit naar u luisterde.

U heeft er wel de argumenten tussen uit geknipt, o.a. het lijstje met rijke landen... Maar goed, het kenmerkt u wel.

Ik tracht enkel uzelf te bewijzen en het gene dat ik hierboven heb gequote stond meestal los van iets anders. Trouwens hoe verklaart u dan de anderen? U zegt "het lijstje met rijke landen..." welke nog? (al vind ik deze uitleg slecht.

Bart De Wever
4 februari 2004, 22:33
Hallo,


Mijn antwoord is redelijk nuchter vrees ik. Ik denk dat België gewoon geruisloos verder zal oplossen als een bruistablet tussen europa (supra-nationaal) en vlaanderen (nationaal). Veel revolutie of emotie zal er niet aan te pas komen. en misschien is dat niet eens zo slecht.
Een partij als de n-va moet er gewoon voor zorgen zo hard mogelijk in het glas te roeren...

Bent u dan voorstander van de afwezigheid van een duidelijk omlijnde staatsstructuur? Zoals Europa er nu uit ziet bedank ik daarvoor. Van democratie en volkssoevereiniteit is dan geen sprake meer. Ergens boven de hoofden van de burgers wordt vanalles beslist met enorme draagwijdte onder druk van de vele niet democratische lobbies.


Je hebt natuurlijk gelijk. Ik nodig je uit om op onze webstek bij de congresteksten van Leuven het deel over Europa te lezen, je zal zien dat we over jouw verzuchtingen hebben nagedacht en een duidelijke visie hebben van hoe Europa democratisch maar toch performant kan werken.

De staatsstructuren zijn voor mij minder belangrijk dan klare afspraken wie er welke bevoegdheid uitoefent en op welke voorwaarden. En allicht zal dat altijd in beweging blijven.

kempenaar
5 februari 2004, 15:52
Bart De Wever schreef:
Hallo,


Mijn antwoord is redelijk nuchter vrees ik. Ik denk dat België gewoon geruisloos verder zal oplossen als een bruistablet tussen europa (supra-nationaal) en vlaanderen (nationaal). Veel revolutie of emotie zal er niet aan te pas komen. en misschien is dat niet eens zo slecht.
Een partij als de n-va moet er gewoon voor zorgen zo hard mogelijk in het glas te roeren

Beste Bart,

ik kan amper geloven wat je hier zegt; belgiê zal geruisloos verder oplossen! Ik hoor precies Karel de Gucht spreken!

Als we moeten wachten tot België verdampt zijn we nog jaren bezig, tegen dan is Vlaanderen een sociaal kerkhof en , plat gezegd, is al ons geld op! En dan... dan is het te laat.

Ook als ik dit hoor lijkt het of de N-VA nog wil staats HERvormen ipv staatsVORMEN, ik denk dat dit een verkeerde weg is.

Volgens mij zijn er maar drie mogelijkheden:
1: de sociale zekerheid wordt (deels) gesplits en de Walen gaan zelf weg (zoals Di Rupo gewoonlijk dreigt)
2: het Vlaams parlement roept de onafhankelijkheid uit (met bv. een meerderheid van VB, N-VA en delen van cd&v en vld)
3: de Vlaamse beweging overtuigd meer politici om te kiezen voor Vlaanderen en in het federaal parlement wordt de boedelscheiding besproken.

vandaag las ik in het pallieterke het verslag van het debat in Edegem vorige week, en dat stemde me zeer droevig.
De N-VA moet niet samen gaan met het VB, maar je kan toch samenwerken op concrete thema's, of niet?

Bart De Wever
5 februari 2004, 16:07
Tja, ik word ook niet enthousiast van mijn eigen antwoord en ik vind het uwe ook veel beter. Maar je moet het natuurlijk wel voor elkaar krijgen. Ik wou dus alleen maar zeggen dat je niet meer kan doen dan daar elke dag aan werken.

Bart De Wever
5 februari 2004, 16:08
vandaag las ik in het pallieterke het verslag van het debat in Edegem vorige week, en dat stemde me zeer droevig.
De N-VA moet niet samen gaan met het VB, maar je kan toch samenwerken op concrete thema's, of niet?[/quote]


Van dat debat werd ik zelf niet droevig, maar van dat verslag in 't Pallieterke wel. De schrijver ervan is een onversneden Blok-militant. Wat wil je dan?

Seba
5 februari 2004, 16:54
vandaag las ik in het pallieterke het verslag van het debat in Edegem vorige week, en dat stemde me zeer droevig.
De N-VA moet niet samen gaan met het VB, maar je kan toch samenwerken op concrete thema's, of niet?


Van dat debat werd ik zelf niet droevig, maar van dat verslag in 't Pallieterke wel. De schrijver ervan is een onversneden Blok-militant. Wat wil je dan?[/quote]

Mr. de Wever, ik heb een debat 2 maanden geleden bijgewoond aan de UA waar u Rob Verreycken onder tafel sprak, die enkel op holle slogans teerde en afging als een gieter (net zoals Caroline Gennez trouwens). Misschien is het belangrijk dat u al de Blokkertjes ook eens duidelijk maakt dat er hemelsbreed verschil is tussen de partijtop van het Blok en de mindere goden, daar bleek alvast dat er nog gigantische verschillen waren. Ik heb ook uw kritiek gezien op ATV op de VB-actie "koop in Vlaams Antwerpen", waaruit weer duidelijk bleek hoe "anders" die partij tochwel is

Bart De Wever
5 februari 2004, 17:05
vandaag las ik in het pallieterke het verslag van het debat in Edegem vorige week, en dat stemde me zeer droevig.
De N-VA moet niet samen gaan met het VB, maar je kan toch samenwerken op concrete thema's, of niet?


Van dat debat werd ik zelf niet droevig, maar van dat verslag in 't Pallieterke wel. De schrijver ervan is een onversneden Blok-militant. Wat wil je dan?

Mr. de Wever, ik heb een debat 2 maanden geleden bijgewoond aan de UA waar u Rob Verreycken onder tafel sprak, die enkel op holle slogans teerde en afging als een gieter (net zoals Caroline Gennez trouwens). Misschien is het belangrijk dat u al de Blokkertjes ook eens duidelijk maakt dat er hemelsbreed verschil is tussen de partijtop van het Blok en de mindere goden, daar bleek alvast dat er nog gigantische verschillen waren. Ik heb ook uw kritiek gezien op ATV op de VB-actie "koop in Vlaams Antwerpen", waaruit weer duidelijk bleek hoe "anders" die partij tochwel is[/quote]

Vind je het jammer dat ik niet in CD&V zit? Ik begin het alleszins heel jammer te vinden dat jij niet in de N-VA zit.... 8)

Seba
5 februari 2004, 17:09
Van dat debat werd ik zelf niet droevig, maar van dat verslag in 't Pallieterke wel. De schrijver ervan is een onversneden Blok-militant. Wat wil je dan?

Mr. de Wever, ik heb een debat 2 maanden geleden bijgewoond aan de UA waar u Rob Verreycken onder tafel sprak, die enkel op holle slogans teerde en afging als een gieter (net zoals Caroline Gennez trouwens). Misschien is het belangrijk dat u al de Blokkertjes ook eens duidelijk maakt dat er hemelsbreed verschil is tussen de partijtop van het Blok en de mindere goden, daar bleek alvast dat er nog gigantische verschillen waren. Ik heb ook uw kritiek gezien op ATV op de VB-actie "koop in Vlaams Antwerpen", waaruit weer duidelijk bleek hoe "anders" die partij tochwel is

Vind je het jammer dat ik niet in CD&V zit? Ik begin het alleszins heel jammer te vinden dat jij niet in de N-VA zit.... 8)[/quote]

eerlijk gezegd: voor 13 juni twijfel ik nog op een lijststem voor CD&V of een voorkeurstem op u (slijm slijm :P ). WAAROM IN HEMELSNAAM GEEN KARTEL?????????????? :wink:

Bart De Wever
5 februari 2004, 17:23
8O...... :oops: ...... :wink:
Doe dan maar wat je hart en je verstand je ingeven op 13 juni. Als alle CD&V'ers waren als jij, dan was er geen kartel nodig: dan vormden we gewoon front.

Horace
7 februari 2004, 00:07
Bloeit er hier iets moois? :lol:
.................................................. .................................................. .................

N-VA
7 februari 2004, 08:22
Noem mij een linkse partij die naar een onafhankelijk Vlaanderen streeft.Spirit! :wink:

Ze hebben wel een kartel gevormd met de SP.A maar ze gelden wel als een volwaardige politieke partij.

Vlaamse Leeuw
7 februari 2004, 09:26
Noem mij een linkse partij die naar een onafhankelijk Vlaanderen streeft.Spirit! :wink:

Ze hebben wel een kartel gevormd met de SP.A maar ze gelden wel als een volwaardige politieke partij.

Dan mag u mij eens uitleggen hoe Vlaams Spirit is. Een paar voorbeelden: kiesdrempel, splitsing B-H-V.

N-VA
7 februari 2004, 09:32
Spirit! :wink:

Ze hebben wel een kartel gevormd met de SP.A maar ze gelden wel als een volwaardige politieke partij.

Dan mag u mij eens uitleggen hoe Vlaams Spirit is. Een paar voorbeelden: kiesdrempel, splitsing B-H-V.Dat weet ik wel.
Ik ben zelf links en flamingant maar ik zal nooit voor SP.A/Spirit stemmen! Ten eerste omdat in zo een kartel de stem van de kleinere partij niet of nauwelijks gehoord wordt. Ten tweede omdat ik de indruk heb dat de ministers van Spirit enkel aan het geld van hun ministerpostje denken met Bert Anciaux op kop! Ik heb vroeger trouwens nooit op de VU gestemd door de aanwezigheid daar van Anciaux junior.

Officieel is het echter een linkse en Vlaamse partij, dus de vraag van AJL'er is beantwoordt.

Vlaamse Leeuw
7 februari 2004, 09:35
Dan mag u mij eens uitleggen hoe Vlaams Spirit is. Een paar voorbeelden: kiesdrempel, splitsing B-H-V.Dat weet ik wel.
Ik ben zelf links en flamingant maar ik zal nooit voor SP.A/Spirit stemmen! Ten eerste omdat in zo een kartel de stem van de kleinere partij niet of nauwelijks gehoord wordt. Ten tweede omdat ik de indruk heb dat de ministers van Spirit enkel aan het geld van hun ministerpostje denken met Bert Anciaux op kop! Ik heb vroeger trouwens nooit op de VU gestemd door de aanwezigheid daar van Anciaux junior.

Officieel is het echter een linkse en Vlaamse partij, dus de vraag van AJL'er is beantwoordt.

Goed van u! Zelf heb ik maar voor de eerste keer mogen stemmen vorig jaar, dus ik heb nooit op de VU kunnen stemmen. Vlaams gezind ben ik al heel mijn leven - ook al ben ik nog maar 21 jaar en dus nog tamelijk jong - en daarom heb ik zonder er bij te twijfelen op de N-VA te stemmen.

Spelev
7 februari 2004, 10:29
Dan mag u mij eens uitleggen hoe Vlaams Spirit is. Een paar voorbeelden: kiesdrempel, splitsing B-H-V.Dat weet ik wel.
Ik ben zelf links en flamingant maar ik zal nooit voor SP.A/Spirit stemmen! Ten eerste omdat in zo een kartel de stem van de kleinere partij niet of nauwelijks gehoord wordt. Ten tweede omdat ik de indruk heb dat de ministers van Spirit enkel aan het geld van hun ministerpostje denken met Bert Anciaux op kop! Ik heb vroeger trouwens nooit op de VU gestemd door de aanwezigheid daar van Anciaux junior.

Officieel is het echter een linkse en Vlaamse partij, dus de vraag van AJL'er is beantwoordt.

Bedankt hoewel ik mijn twijfels heb dat SPIRIT (zeker nog zolang het in kartel met spa is) naar de onafhankelijkheid zal streven. Ook is SPIRIT een eerder centrum partij.

Tantist
7 februari 2004, 13:28
Bedankt hoewel ik mijn twijfels heb dat SPIRIT (zeker nog zolang het in kartel met spa is) naar de onafhankelijkheid zal streven. Ook is SPIRIT een eerder centrum partij.

1) Als je Tacitus moet geloven is confederalisme=separatisme, en is Spirit dus separatistisch ;-)

2) Afgezien daarvan bestaat een confederatie uit soevereine staten, dus in die zin streeft Spirit dus naar onafhankelijkheid met daarbij een uitgebreid samenwerkingsverband met Wallonië.

3) Spirit is links. Misschien is het rechtser dan u, maar vanuit de PVDA lijkt alles rechts.

Pelgrim
7 februari 2004, 20:55
1) Spirit is NIET links maar links liberaal. Anders zouden zij zich radicaal republikeins opstellen.
2) Spirit is NIET vlaams, anders zouden ze niet hun partijtje koppelen aan de über establishment partij van het Belgicistisch regime. En zouden ze zich ook weer republikeins opstellen.

Tantist
7 februari 2004, 21:31
1) Spirit is NIET links maar links liberaal.

Links-liberalisme is ook links hoor ;-)

Anders zouden zij zich radicaal republikeins opstellen.

Het verschil tussen theorie en praktijk kan je zien bij de SP.A: "in elk ander land zou ik republikein zijn, maar niet in België", Louis Tobback...

Knuppel
7 februari 2004, 22:14
Tobback???
Was dat geen uitspraak van Di Rupo?
Niet dat het veel uitmaakt want dat is ook een 'socialist'.