PDA

View Full Version : CD&V in Brussel is antivlaams


De Knut
3 februari 2004, 11:38
Mijnheer Sauwens,

in een politiek verleden was U een overtuigd Vlaams-nationalist. Nu bent u terechtgekomen in een partij waar dat Vlaams-nationalisme door zeer velen wordt geweerd als de pest.
Hoe staat U als ex-nationalist tegenover bijvoorbeeld een Jos Chabert (de enige minister die uw partij nog "rijk" is) die in Brussel er in slaagt om keer op keer de belangen van de Brusselse Vlamingen te verkwanselen in ruil voor zijn blijkbaar eeuwigdurend ministerpostje?

Johan Sauwens
3 februari 2004, 19:34
Ik was en ben Vlaamsgezind. Wat Brussel betreft moet de band met Vlaanderen absoluut verder aangehaald. Toen ik nog VU-minister was heb ik steeds het Lambermont-akkoord afhankelijk gemaakt van een goede Brussel-regeling. Ik kan me dus perfect vinden in de uitspraak van het CD&V-vernieuwingscongres in Kortrijk dat het Lombardakkoord (het Brussel-luik van Lambermont) moet worden teruggeschroefd. De dubbele meerderheid in Brussel opgeven voor wat extra "Vlamse" postjes is een slecht akkoord.

Chabert heeft dat toen mee goed gekeurd, dus ik veronderstel dat hij dit trouw uitvoert. Ik heb mijn persoonlijke inschattingf over zijn lijsttrekkerschap (hij trekt veel stemmen, maar is niet meteen boegbeeld van vervlaamsing en vernieuwing), maar als hij dit partijstandpunt trouw blijft heb ik met hem geen probleem. In het andere geval zal de partijtop zeker ingrijpen. De "vervlaamsing" van CD&V is onomkeerbaar. Ik zal daar persoonlijk over waken. Een goed verkiezingsresultaat zal me daar zeker bij helpen. Daar ga ik voor!!!

Bruno*
3 februari 2004, 19:40
En tot wat uw vervlaamsing leidt, weten we:http://www.lsp-mas.be/lsp/berkenk.gif
Hebt u soms nooit last van schaamte? Wat is het verschil in visie tussen CD&V en VB aangaande ziekteverzekering,het gezins- en gezondheidsbeleid, het hele werkgelegenheidsbeleid, de CAO’s, de vennootschapsbelasting, delen van het veiligheids- en justitiebeleid, de huurwetgeving, de mobiliteit en de NMBS, het wetenschapsbeleid en het rampenfonds?

Het Vlaams Collectief
4 februari 2004, 14:52
Chabert is opnieuw lijsttrekker in Brussel.

Is dat die vervlaamsing en vernieuwing van de partij? Kom kom, mijnheer Sauwens... niet echt geloofwaardig he.
Neen, let's face it... de Brusselse CD&V is in weze een zeer onvlaamse partij.

Johan Sauwens
4 februari 2004, 15:55
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?

Wat de lijstvorming betreft: de partij kiest voor een evenwicht van ervaring en vernieuwing. Het Brusselse partijbestuur schuift Chabert naar voor wegens bewezen diensten. Dat wil niet zeggen dat de Vlaamse wind in de partij Brussel heeft overgeslagen.

Patriot!
4 februari 2004, 15:58
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?



Ik heb de collaboratie nooit goedgekeurd, en ga niet naar herdenkingsmanifestaties ter ere van de collaboratie.

Het Vlaams Collectief
4 februari 2004, 16:03
Dat wil niet zeggen dat de Vlaamse wind in de partij Brussel heeft overgeslagen.

Met dezelfde oude soep als voorheen? I.c. Jos Chabert (anti-Vlaamser bestaat nauwelijks), BRigitte Grouwels (veel lawaai, tot het er op aankomt. Ik denk maar aan hoe ze nu het wierookvat zwaait naar Ducarme die toch zoooo goed Nederlands praat. terwijl hij onverstaanbaar is!) en Walter Vandenbossche (die al huivert bij het woord Vlaams alleen).

De Vlaamse wind in Brussel lijkt me eerder ne scheet in een fles te zijn.

Johan Sauwens
4 februari 2004, 16:43
Ik heb samen met collega Grouwels goed samengewerkt in de Boetfortgroep. We hebben daar een sterke nota gemaakt over confederalisme in Brussel. Die nota is vooraf afgetoetst bij CD&V Brussel. De reacties waren unaniem positief. Dat zal zich ongetwijfeld vertalen in het verkiezingsprogramma van CD&V.

Ik wil die nota bij gelegenheid wel eens bezorgen.

Het Vlaams Collectief
4 februari 2004, 16:45
Bezorg hem maar aan Brigittes goede vriend Ducarme. Wel eerst in het Frans vertalen he. :P

Bruno*
4 februari 2004, 16:46
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België?

Beste vriend,
als de Vlamingen nu nog niet geëmancipeerd zijn, wanneer dan feitelijk wel? :roll:

Aangebrande Phönix
4 februari 2004, 16:49
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?



Ik heb de collaboratie nooit goedgekeurd, en ga niet naar herdenkingsmanifestaties ter ere van de collaboratie.

Irrelevant, Patriot.


Mijn indruk over de CD&V is dat het een kruispunt is van verscheidene drukkingsgroepen, allen geïnspireerd op een Christelijk gedachtengoed. De enige relevante tweedeling voor deze discussie die er momenteel is in de CD&V is die tussen het pro-Vlaamse en pro-Belgische kamp. Ze bestond al ten tijde van Tindemans en Martens en komt ook nu duidelijk tot uiting. Mijn vraag is welke momenteel het sterkst doorweegt. Het is logisch dat in de oppositie de Vlaamse het sterkst lijkt, maar is dat wel zo? Houden de belgicisten en federalisten zich niet gewoon gedeisd tot ze weer in de regering gekatapulteerd worden? Wat is úw indruk?

Johan Sauwens
6 februari 2004, 15:55
Als ze in hun sociaal-economische ontwikkeling niet langer stuiten op Waalse veto's. Als hun welvaart niet langer wordt afgeroomd voor nutteloze transfers. Als ze niet langer de verfansende mechanismen in Brussel en de Vlaamse rand machteloos moeten ondergaan... Er is een hele weg afgelegd, maar het werk is lang niet af!

Rudy Van Nespen
6 februari 2004, 16:03
Wie Vlaamsgezindheid reduceert tot extreem-rechts is of bevooroordeeld of te kwader trouw. Wat is er mis met de emancipatie van de Vlamingen in België? Mag men wel opkomen voor de eigenheid van de Papoea's, maar niet voor die van de Vlamingen?

Is Belgisch nationalisme beter dan Vlaamsgezindheid? En, als we het toch over collaboratie hebben, hebben Belgisch gezinden - de koning voorop - niet evengoed samengewerkt met de bezetter?

Wat de lijstvorming betreft: de partij kiest voor een evenwicht van ervaring en vernieuwing. Het Brusselse partijbestuur schuift Chabert naar voor wegens bewezen diensten. Dat wil niet zeggen dat de Vlaamse wind in de partij Brussel heeft overgeslagen.

Meneer Sauwens,

Mag ik U vriendelijk doch kordaat vragen om heel goed op te letten met zulke uitspraken?
U begeeft zich op heel glad ijs met zulke uitspraken...

Johan Sauwens
6 februari 2004, 17:09
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.

Patriot!
6 februari 2004, 17:19
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.


Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.

Lorenzo
6 februari 2004, 19:54
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.


Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.

Nee, oké, dan beginnen we maar aan de repressie zeker :lol:

Wanneer amnestie? Over ter wereld geeft men amnestie, maar in Belgie kan het niet. Waarom?

Amnestie is niet goedkeuren, maar de bladzijde omdraaien. Maar voor Vlamingen kan dat niet, voor congolezen, Ruandezen, ... natuurlijk wel ...

Luddo
6 februari 2004, 20:08
Ik heb samen met collega Grouwels goed samengewerkt in de Boetfortgroep. We hebben daar een sterke nota gemaakt over confederalisme in Brussel. Die nota is vooraf afgetoetst bij CD&V Brussel. De reacties waren unaniem positief. Dat zal zich ongetwijfeld vertalen in het verkiezingsprogramma van CD&V.

Ik wil die nota bij gelegenheid wel eens bezorgen.

Ik volg de Vlaamse Beweging al van voor 1960. Je kan een sportzaal tot in de nok vullen met de nota's, de plannen, de wetsvoorstellen, de boeken over de Vlaamse problematiek maar daar blijft het ook bij. Traditioneel iets voor Vlaamse Bewegenden: "VEEL BLA BLA BLA maar geen BOEM BOEM BOEM!" Genoeg nota's... alleen nog daden! Het is hoopgevend dat de CD&V nu van plan is van daden te stellen maar laat mij de vrijheid om mijn twijfels hierover te hebben na 50 jaar CVP-beloften! In Brussel halen beloften niets meer uit! Die Chabert... heb je voor hem geen plaatske waar de zon nooit schijnt?

Thomas Hx
8 februari 2004, 20:11
Akkoord. Toch heeft koning Leopold nauw samengewerkt met de bezetter, zelfs op de koffie bij Hitler. Dit moet natuurijk wel in het juiste tijdsperspectief worden gezien. Enfin dit is geschiedenis.


Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.

Beste Bob,

Wie is er hier het meest collaborateur van het Vlaamse volk: Jij of ik?

Foundation
8 februari 2004, 20:44
Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.

Beste Bob,

Wie is er hier het meest collaborateur van het Vlaamse volk: Jij of ik?

Ik denk niet dat het d�*t soort collaboratie is waar het over gaat. Ik denk dat we het eerder bij 60 jaar geleden en bij Sint-Maartensfondsen moeten gaan zoeken...

Patriot!
8 februari 2004, 22:47
Beste Johan, ik raad U, en vooral U, aan niet te veel over de collaboratie te preken.

Beste Bob,

Wie is er hier het meest collaborateur van het Vlaamse volk: Jij of ik?

Wat voor een belachelijke, puberale ( :wink: @ Thomas) is me dat nu. Wat word ik nu verondersteld te antwoorden?