PDA

View Full Version : De fietser een schouderklopje geven ipv de automobilist te straffen?


evilbu
25 april 2007, 21:44
Beste mevrouw Almaci,

eerst en vooral bedankt dat u onze vragen wil antwoorden.
Wat kan er volgens u verbeterd worden aan de omstandigheden voor fietsers? Vindt u dat er dingen moeten veranderen.

Bij mij zelf is de fiets een uiterst handig en prioritair vervoersmiddel : goedkoop, beter voor het milieu en de eigen gezondheid.
Maar wat ik zie is :
- geen ruimte op straat (geen fietspaden)
- de voorziene ruimte bij belangrijke plaatsen (ik denk aan stations) is meestal ontoereikend
- bijna geen serieuze pogingen om iets te doen aan fietsendiefstal, wat de gewoonste zaak van de wereld aan het worden is bij mijn generatie.
- de treinen zijn al bij al niet voorzien op het meenemen van de fiets (men is dus vaak genoodzaakt er twee in gebruik te nemen)(hier zie ik zelf wel in dat het niet eenvoudig is om dit -tegen een deftige prijs- te verbeteren)

Zou u eens kunnen zeggen wat u denkt?

Met dank en groeten,
evilbu

Meyrem Almaci
26 april 2007, 19:38
Beste mevrouw Almaci,

eerst en vooral bedankt dat u onze vragen wil antwoorden.
Wat kan er volgens u verbeterd worden aan de omstandigheden voor fietsers? Vindt u dat er dingen moeten veranderen.

Bij mij zelf is de fiets een uiterst handig en prioritair vervoersmiddel : goedkoop, beter voor het milieu en de eigen gezondheid.
Maar wat ik zie is :
- geen ruimte op straat (geen fietspaden)
- de voorziene ruimte bij belangrijke plaatsen (ik denk aan stations) is meestal ontoereikend
- bijna geen serieuze pogingen om iets te doen aan fietsendiefstal, wat de gewoonste zaak van de wereld aan het worden is bij mijn generatie.
- de treinen zijn al bij al niet voorzien op het meenemen van de fiets (men is dus vaak genoodzaakt er twee in gebruik te nemen)(hier zie ik zelf wel in dat het niet eenvoudig is om dit -tegen een deftige prijs- te verbeteren)

Zou u eens kunnen zeggen wat u denkt?

Met dank en groeten,
evilbu

Dag Evilbu,


Ik ben voorstander van het kiezen van het combineren van efficiëntie en milieuvriendelijkheid wat betreft vervoer. Net als jij ben ik ook een fervent fietser. En er mag inderdaad nog wel wat verbeteren, vaak zelfs zeer basale dingen



degelijke fietspaden voorzien, duidelijk gemarkeerd en liefst gekleurd
op macadamwegen een vlakke fietsstrook maken
fietspaden niet bruusk laten stoppen zonder duidelijke bewegwijzering
fietsers zo min mogelijk doen oversteken, en als het wel nodig is fietstunnels en/of lichten voorzien (lichten die je niet te lang laten wachten). In Kopenhagen is er een systeem waarbij de lichten automatisch op groen springen als een groep fietsers nadert.
Geen hindernissen op het fietspad: niet van wegenwerken, en al zeker geen vaste hindernissen. Op het fietspad rond het stadspark van Antwerpen staat er bvb een electriciteitscabine
Logische fietsroutes maken: de fietspaden aan het Astridplein en aan de nieuwe leien zijn wat dat betreft rampzalig



Wat betreft parkeerplaatsen ben ik voorstander om tussen de gewone parkeerplaasen van auto’s regelmatig een vak voor fietsen voor te behouden, liefst met vaste fietsenstalling. Fietsenstallingen moeten echte fietsenparkings worden, liefst overdekt en met voldoende mogelijkheden om je fiets goed vast te maken. Op pleinen en aan stations moeten heuse fietsenparkings voorzien worden.


Tegen diefstal is het interessant niet alleen fietsen te graveren, maar bvb ook een ambtenaar van de politie per stad fietsendiefstallen te laten opvolgen. Diefstal van fietsen moet serieus worden aagepakt, zeker in de studentensteden, waat de diefstal van een fiets vaak tot een waterval aan diefstallen leidt. Om het risisco op diefstal te doen dalen is het ook interessant om te werken met een systeem van uitleenfietsen. In gent bestaat dat systeem al voor studenten, in Kopenhagen bestaat er een soort ‘winkelkarretjes-systeem’: op vaste plaatsen in de stad staan fietsenstallingen met stadsfietsen. Als je een muntstuk in de fietsenstalling steekt dan kan je er een fiets uithalen en gebruiken. Eens op je bestemming aangekomen zet je in een ander vast rek terug.


Wat betreft fietsen op treinen begint er vooruitgang te komen. Dee nieuwe treinen zijn er wel al op voorzien, maar rijden nog niet op elk traject. Meestal is het grootste probleem hoe je op het perron geraakt, en er terug af. De fietsuitleendiensten van de NMBS zijn ook interessant, maar vaak eerder duur en niet overal aanwezig.


Zo kan ik nog wel even doorgaan…

Linkse Vogel
26 april 2007, 19:46
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen en ben het helemaal met je eens. In Leuven is er vooral een groot probleem met het tekórt aan fietsenstallingen. Echt een rampzalig probleem voor een studentenstad als Leuven. En dan zegt Tobback dat "Het oud ijzer weg moet" Ja zèèèèg... zorg dan voor meer fietsenstallingen! De Groen!-en hebben al genoeg voorstellen gedaan maar Tobback, die zou eens een cursus inspraak moeten gaan volgen. Wij groenen waren echt geschokt door die uitspraak... en dan ook nog een de fietsen "oud ijzer" noemen...

Tavek
26 april 2007, 19:48
We kunnen veel leren van Nederland kwa wegindeling. Onze infrastructuur is hopeloos verouderd en veel te veel toegespitst op de auto. Afgescheide grote fietspaden moeten een prioriteit worden. De fietser en voetganger moet baas op de weg zijn, en niet de auto.

Linkse Vogel
26 april 2007, 19:58
We kunnen veel leren van Nederland kwa wegindeling. Onze infrastructuur is hopeloos verouderd en veel te veel toegespitst op de auto. Afgescheide grote fietspaden moeten een prioriteit worden. De fietser en voetganger moet baas op de weg zijn, en niet de auto.

Ja, ik stem daar mee in.

Meyrem Almaci
26 april 2007, 22:00
Dag alledrie :-),

ik ben vergeten te zeggen dat ik dus ook voorstander ben van grote fietslanen en van fietssnelwegen tussen gemeenten: goed aangelegde routes waar bij kruising met een autoweg de auto voorrang moet verlenen en wordt vertraagd.

groetjes,

Meyrem