PDA

View Full Version : Acties tegen vreemdelingenstemrecht


Rudy Van Nespen
3 februari 2004, 21:40
Beste meneer De Wever,

Allereerst welkom op dit forum!
Ik ben altijd blij om met echte politici te kunnen discussieren.

Zoals U wel weet is Ward Beysen buiten voorzitter van het Liberaal Appel ook voorzitter van het Comité tegen Stemrecht voor Vreemdelingen.
Deze actie loopt voorspoedig en vergaart per actiedag ongeveer 1000 handtekeningen tegen het verlenen van stemrecht aan niet-Europese vreemdelingen.

Mijn vraag aan U en de ganse N-VA:
Zou U deze actie durven steunen of kan U een reden verzinnen om niet met ons te werken naar het bereiken van een gemeenschappelijk doel?

Bart De Wever
3 februari 2004, 23:57
Beste,

Ik ga niet akkoord met de invoering van het vreemdelingenstemrecht zoals het vandaag wordt voorgesteld en zeker niet met het feit dat dit aan Vlaanderen wordt opgelegd door een massieve Waalse meerderheid.

Ikzelf zal deze actie echter niet steunen:

-ik ben het niet eens met de motivatie zoals opgesteld door het comité, die druist op enkele punten in tegen ons eigen programma.
-ondanks de aanwezigheid van het L.A. is het overduidelijk een pure Blok-operatie. Het blok dit om te scoren, meer niet. Da's ook niet abnormaal, maar daar ga ik niet toe bijdragen.
-de actie zal niets bijdragen en leidt zelfs de aandacht af van de échte verantwoordelijke in dit dossier: de VLD.

plons
4 februari 2004, 00:05
Beste,

Ik ga niet akkoord met de invoering van het vreemdelingenstemrecht zoals het vandaag wordt voorgesteld en zeker niet met het feit dat dit aan Vlaanderen wordt opgelegd door een massieve Waalse meerderheid.

Dat siert je!

Ikzelf zal deze actie echter niet steunen:

-ik ben het niet eens met de motivatie zoals opgesteld door het comité, die druist op enkele punten in tegen ons eigen programma.

Zoals?

-ondanks de aanwezigheid van het L.A. is het overduidelijk een pure Blok-operatie. Het blok dit om te scoren, meer niet. Da's ook niet abnormaal, maar daar ga ik niet toe bijdragen.

Kan dat eventueel gestaafd worden?

-de actie zal niets bijdragen en leidt zelfs de aandacht af van de échte verantwoordelijke in dit dossier: de VLD.

Waarom dan zelf een actie oprichten?

Rudy Van Nespen
4 februari 2004, 00:10
meneer De Wever,

Het lijkt me getuigen van weinig politiek doorzicht om zich bezig te houden met het zoeken van schuldige partijen.
Het belangrijkste lijkt mij het tegenhouden van een wet, dewelke indruist tegen de overtuiging van minimum 66% van de bevolking: het vreemdelingenstemrecht.

U beweert dat dit Comité een Blok-truukje is om electoraal te scoren.
Dat is inderdaad de perceptie dewelke geschapen is onder invloed van de politiek-correcte partijen en media, dewelke het cordon hoger inschatten, dan de mening van de meerderheid van de mensen.

Ward Beysen is namelijk geen lakei van geen enkele partij.
Wij, als leden van het Liberaal Appel, denken niet aan de electorale score van het Blok, maar aan hoe we dit stemrecht kunnen tegenhouden, zonder dat we in het parlement zitten.

Ik weet trouwens ook niet goed hoe U een probleem kan hebben met onze motivatie, omdat ze zou indruisen tegen uw programma.
Onze motivatie is duidelijk en ondubbelzinnig:

1)Geen stemrecht voor vreemdelingen, omdat het nergens makkelijker is om de nationaliteit te verkrijgen, dan in on Belgenlandje.

2)Geen stemrecht voor vreemdelingen en stemplicht voor Belgen

3)Stemrecht moet een gevolg zijn van een geslaagde inburgering. Het kan niet gebruikt worden om zogenaamd de integratie te bevorderen.
Kijk maar naar Nederland: Daar is dat ook een fatale vergissing gebleken.

Dus legt U maar even uit, waar wij botsen met Uw programma?

Bart De Wever
4 februari 2004, 10:34
De n-va is niet principieel tegen lokaal stemrecht voor inwijkelingen. Alleen moet er dan wel eerst een doordacht migratiebeleid gevoerd worden (ipv de huidige chaos) waarbij men volgens ons wél migratie moet toelaten maar dan volgens een green card-systeem. Bovendien moet uiteraard eerst de nationaliteitswetgeving weer worden verstrengd.

Maar we hebben alleszins een veel minder negatieve houding van het Blok. Ik geef hieronder zo kort mogelijk de principes van ons migratiebeleid....

Via verplichte inburgering naar mogelijke nationaliteitsverwerving

Een legale inwijkeling krijgt eerst een tijdelijke verblijfsvergunning en gaat in de termijn daarvan een verplicht inburgeringscontract aan. Daarbij engageert de overheid zich om de nieuwkomer “op te leiden” in onze publieke cultuur. Naast een taalbad Nederlands, betekent dit ook vorming in maatschappelijke oriëntering. Verder moet men opleidingen voorzien die gericht zijn op onze arbeidsmarkt. Ten slotte moet men, net als voor de al aanwezige allochtonen, in het onderwijs een bijzondere inspanning doen om een eventuele leerachterstand van de kinderen van nieuwkomers weg te werken. Uitgangspunt van dit alles is dat inwijkelingen niet alleen verblijfsrecht krijgen, maar ook een startpositie die hen en hun kinderen in staat stelt om zich op te werken in onze samenleving.

Nieuwkomers die resoluut weigeren zich in te burgeren, worden verplicht tot een begeleide terugkeer. Wie vrijwillig terug wil, krijgt daartoe de mogelijkheden.

Komt voor een permanente verblijfsvergunning in aanmerking: de inwijkeling die (1) zich ingeburgerd heeft, (2) minimum vijf jaar met een tijdelijke verblijfsvergunning in het land verblijft, (3) geen correctionele veroordeling opliep.

Komt voor de verwerving van de nationaliteit in aanmerking: de inwijkeling die (1) zich ingeburgerd heeft, (2) minimum tien jaar legaal in het land verblijft, (3) geen correctionele veroordeling opliep.

Het inburgeringbeleid mag niet ondergraven worden door de instroom van ideeën uit de herkomstlanden die lijnrecht ingaan tegen onze publieke cultuur.

Politiek asiel blijft een fundamenteel recht

Voor de N-VA is het evident dat Vlaanderen zijn verantwoordelijkheid neemt tegenover mensen die moeten vluchten voor vervolging in eigen land.

Het dichtslibben van de asielprocedure door feitelijk economische inwijkelingen, kan opgelost worden door de organisatie van een legale inwijking en door het kordaat maar humaan uitwijzen van afgewezen asielzoekers. Bijgevolg zal men ook de erkenningprocedure voor politiek asiel kunnen inkorten tot een redelijke termijn, waarbij men het gebruik uitsluit van rechtsmiddelen die alleen tot doel hebben om de procedure te rekken.

Wie de status van erkend politiek vluchteling verkrijgt, kan op een verblijfsvergunning en op onze gastvrijheid rekenen zolang de situatie in het land van herkomst niet is genormaliseerd.

Het is begrijpelijk dat vluchtelingen vrij exclusief georiënteerd blijven op hun eigen land. Maar het kan zijn dat iemand die hier gedurende een lange periode verblijft, in de feitelijke situatie van een legale inwijkeling terechtkomt. Daarom moet men politieke vluchtelingen aanmoedigen om deel te nemen aan het inburgeringaanbod.

Wie tegen de normalisering in zijn/haar land van herkomst al stevig verankerd is in onze samenleving, heeft het recht geregulariseerd te worden tot legale inwijkeling.

Geen inburgering, geen stemrecht

Voor de N-VA blijft het verkrijgen van nationaal en Europees stemrecht in ieder geval verbonden aan de verwerving van de nationaliteit. Het verkrijgen daarvan geldt als het sluitstuk van de volledige inburgering van een nieuwe Vlaming.

Wie een permanente verblijfsvergunning bezit, komt in aanmerking voor lokaal stemrecht. Wij herinneren eraan dat een permanente verblijfsvergunning alleen toegekend wordt aan wie minstens vijf jaar legaal in het land verblijft, geen correctionele veroordelingen opliep en zich ingeburgerd heeft.

De N-VA eist een dringende herziening van de snel-Belgwet, die de nationaliteit heeft uitgehold tot een vodje papier. Zonder deze herziening blijft het vreemdelingenstemrecht voor de N-VA onbespreekbaar.

Bart De Wever
4 februari 2004, 10:35
De n-va is niet principieel tegen lokaal stemrecht voor inwijkelingen. Alleen moet er dan wel eerst een doordacht migratiebeleid gevoerd worden (ipv de huidige chaos) waarbij men volgens ons wél migratie moet toelaten maar dan volgens een green card-systeem. Bovendien moet uiteraard eerst de nationaliteitswetgeving weer worden verstrengd.

Maar we hebben alleszins een veel minder negatieve houding van het Blok. Ik geef hieronder zo kort mogelijk de principes van ons migratiebeleid....

Via verplichte inburgering naar mogelijke nationaliteitsverwerving

Een legale inwijkeling krijgt eerst een tijdelijke verblijfsvergunning en gaat in de termijn daarvan een verplicht inburgeringscontract aan. Daarbij engageert de overheid zich om de nieuwkomer “op te leiden” in onze publieke cultuur. Naast een taalbad Nederlands, betekent dit ook vorming in maatschappelijke oriëntering. Verder moet men opleidingen voorzien die gericht zijn op onze arbeidsmarkt. Ten slotte moet men, net als voor de al aanwezige allochtonen, in het onderwijs een bijzondere inspanning doen om een eventuele leerachterstand van de kinderen van nieuwkomers weg te werken. Uitgangspunt van dit alles is dat inwijkelingen niet alleen verblijfsrecht krijgen, maar ook een startpositie die hen en hun kinderen in staat stelt om zich op te werken in onze samenleving.

Nieuwkomers die resoluut weigeren zich in te burgeren, worden verplicht tot een begeleide terugkeer. Wie vrijwillig terug wil, krijgt daartoe de mogelijkheden.

Komt voor een permanente verblijfsvergunning in aanmerking: de inwijkeling die (1) zich ingeburgerd heeft, (2) minimum vijf jaar met een tijdelijke verblijfsvergunning in het land verblijft, (3) geen correctionele veroordeling opliep.

Komt voor de verwerving van de nationaliteit in aanmerking: de inwijkeling die (1) zich ingeburgerd heeft, (2) minimum tien jaar legaal in het land verblijft, (3) geen correctionele veroordeling opliep.

Het inburgeringbeleid mag niet ondergraven worden door de instroom van ideeën uit de herkomstlanden die lijnrecht ingaan tegen onze publieke cultuur.

Politiek asiel blijft een fundamenteel recht

Voor de N-VA is het evident dat Vlaanderen zijn verantwoordelijkheid neemt tegenover mensen die moeten vluchten voor vervolging in eigen land.

Het dichtslibben van de asielprocedure door feitelijk economische inwijkelingen, kan opgelost worden door de organisatie van een legale inwijking en door het kordaat maar humaan uitwijzen van afgewezen asielzoekers. Bijgevolg zal men ook de erkenningprocedure voor politiek asiel kunnen inkorten tot een redelijke termijn, waarbij men het gebruik uitsluit van rechtsmiddelen die alleen tot doel hebben om de procedure te rekken.

Wie de status van erkend politiek vluchteling verkrijgt, kan op een verblijfsvergunning en op onze gastvrijheid rekenen zolang de situatie in het land van herkomst niet is genormaliseerd.

Het is begrijpelijk dat vluchtelingen vrij exclusief georiënteerd blijven op hun eigen land. Maar het kan zijn dat iemand die hier gedurende een lange periode verblijft, in de feitelijke situatie van een legale inwijkeling terechtkomt. Daarom moet men politieke vluchtelingen aanmoedigen om deel te nemen aan het inburgeringaanbod.

Wie tegen de normalisering in zijn/haar land van herkomst al stevig verankerd is in onze samenleving, heeft het recht geregulariseerd te worden tot legale inwijkeling.

Geen inburgering, geen stemrecht

Voor de N-VA blijft het verkrijgen van nationaal en Europees stemrecht in ieder geval verbonden aan de verwerving van de nationaliteit. Het verkrijgen daarvan geldt als het sluitstuk van de volledige inburgering van een nieuwe Vlaming.

Wie een permanente verblijfsvergunning bezit, komt in aanmerking voor lokaal stemrecht. Wij herinneren eraan dat een permanente verblijfsvergunning alleen toegekend wordt aan wie minstens vijf jaar legaal in het land verblijft, geen correctionele veroordelingen opliep en zich ingeburgerd heeft.

De N-VA eist een dringende herziening van de snel-Belgwet, die de nationaliteit heeft uitgehold tot een vodje papier. Zonder deze herziening blijft het vreemdelingenstemrecht voor de N-VA onbespreekbaar.

Rudy Van Nespen
4 februari 2004, 11:13
meneer De Wever,

Ik kan mij volledig vinden in uw aanpak van de immigratieproblematiek en met de oplossing zoals U ze hier aandraagt.

Wij, bij het Liberaal Appel, houden er vrijwel dezelfde visie op na.

Maar U begrijpt dan uiteraard ook wel dat het vreemdelingenstemrecht nu op een totaal verkeerd moment besproken wordt?

Daarom dat we via het Comité duidelijke actie voeren tegen de invoering ervan, omdat we ervan overtuigd zijn, zoals ik eerder al schreef, dat stemrecht een gevolg moet zijn van een geslaagde integratie in onze maatschappij.

Er is maar één ding waar wij het niet eens over zijn: U spreekt over de organisatie van een legale inwijking van economische vluchtelingen?
Op grond van welke criteria wil U dat doen? Het lijkt mij niet opportuun om dit momenteel als een mogelijkheid te beschouwen.
We kampen met een gemiddelde werkloosheid van 13% op dit moment.

Het lijkt me dus normaal dat we eerst de werkloosheid drastisch verminderen, alvorens we de mogelijkheid van het toelaten van economische vluchtelingen overwegen.

In ieder geval: Hoe gaat de N-VA het vreemdelingenstemrecht NU tegenhouden? Want U deelt onze analyse dat dit veel te vroeg en zeker ongevraagd komt.

Bart De Wever
4 februari 2004, 11:20
Beste,

Correctie: ik pleit niet voor de mogelijkheid tot legale inwijking van ECONOMISCHE maar van echte POLITIEKE vluchtelingen. Dat is een heel kleine minderheid van wie er vandaag in de asielprocedure komt, de meesten zitten daarin om de migratiestop te omzeilen.

Als het L.A. zich herkent in onze visie, dan zou het beter samenwerken met de N-VA ipv met het Blok want dat blijft een anti-vreemdelingenpartij in hard en nieren (ondanks alle opsmuk). Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het L.A. kiest voor het Blok owv de electorale verhoudingen en niet owv de principes. Beysen schakelt zich in in de strategie van De Winter naar 2006 toe. Niet meer, niet minder.

Rudy Van Nespen
4 februari 2004, 11:33
meneer De Wever,

Het Liberaal Appel heeft Uw partij een voorstel tot samenwerking gedaan in de vorm van een rechtse frontvorming rond een Vlaams minimumprogramma.

Meneer Bourgeois vond dit voorstel niet opportuun en heeft het bijgevolg afgewezen.

Ik begrijp uw punt rond het toelaten van politieke vluchtelingen niet erg goed. Het lijkt me nogal vaag, om eerlijk te zijn.
We zijn nu al in een periode waar we echte politieke vluchtelingen legaal in ons land laten verblijven en waarbij inderdaad het vluchtelingenstatuut wordt misbruikt om de migratiestop te omzeilen.

We pleiten er dan ook voor om enkel politieke vluchtelingen toe te laten uit landen waar er accuut gevaar bestaat voor het leven van de politieke vluchtelingen. Eens de situatie in dat land van herkomst enigszins normaliseert, dan is het vluchtelingenstatuut niet meer van toepassing en dienen deze vluchtelingen ook terug te keren.

M.a.w. Het vluchtelingenstatuut is een TIJDELIJK statuut en kan niet als een permanent statuut worden bekeken, omdat we dan misbruiken zullen aanmoedigen.

Of ziet U dat anders?

Bart De Wever
4 februari 2004, 11:37
We zijn het grotendeels eens. Alleen denk ik dat een vluchteling die voor een lange periode niet kan terugkeren (bijv. naar Iran) feitelijk in de situatie komt van een legale inwijkeling.

De rechtse frontvorming werd door ons afgewezen omdat het een illusie is. We wensen trouwens eerder een Vlaamse frontvorming dan een rechtse.

Rudy Van Nespen
4 februari 2004, 11:53
meneer De Wever,

Wanneer U onze discussietekst voor 2004 bekijkt, dewelke U kan vinden op de website waarvan U de link vindt in mijn onderschrift, dan zal U merken dat deze frontvorming verre van een illusie is.
Ik begrijp dat Uw partij daar niet aan wil meewerken, maar ze dan afdoen als een illusie lijkt me eerder een dooddoener dan een onderbouwde conclusie van een grondige analyse van het voorstel.

Wat betreft uw opmerking omtrent de feitelijke legale inwijking:
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat U deze mensen zou willen regulariseren. Wederom lijkt me dit niet opportuun, omdat we geen harde en ondubbelzinnige asielwetgeving hebben.
Dus pleit ik voor een grondige herziening en verstrenging van de asielwetgeving. Daarna kunnen we praten over legale inwijking met duidelijke en ondubbelzinnige criteria.

Bart De Wever
4 februari 2004, 12:00
Akkoord dat er een herziening nodig is van de asielprocedure, dat zit ook in ons programma (en ik hoop ooit een uitgewerkt voorstel te doen terzake, maar dan moet ik door de lopende meter documenten geraken die ik erover heb verzameld).

De rechtse frontvorming is wat ons betreft een illusie omdat een grote meerderheid van de N-VA er niets in ziet. Zo eenvoudig is het. En nog eens, ons interesseert veel meer een nuttige frontvorming rond Vlaamse autonomie.

Rudy Van Nespen
4 februari 2004, 12:08
Meneer De Wever,

Bedankt voor uw openhartige antwoorden.
Ik wacht vol spanning op uw voorstellen omtrent de verstrenging en herziening van de asielwetgeving.

Mogelijk kunnen we er eens over samenzitten?

Even over de Vlaamse autonomie: Ik ga er niet op in gaan omdat ik persoonlijk absoluut tegenstander ben van Vlaamse autonomie, maar dat is los van ons partijstandpunt.
Daarom wil ik er niet op ingaan en omdat dit al reeds onderdeel uitmaakt van andere vragen in uw discussietopic.

Vriendelijk bedankt in alle geval!

Vriendelijke groeten,

Rudy Van Nespen

lokaal voorzitter
Liberaal Appel afdeling Hoboken