PDA

View Full Version : C in CD&V


mad_drone
5 februari 2004, 11:04
waarin uit dat christelijke van jullie zich ? impliceert dat niet een verhoging van de ontwikkelingshulp en afschaffing vh leger? leg me eens uit welke waarden uit je geloof zich uiten in jullie visie/programma/voorstellen.

Johan Sauwens
6 februari 2004, 14:20
Meer ontwikkelingssamenwerking in elk geval. Het gaat ook vooral over waarden, zoals repect enz. Het gaat over verbondenheid en gemeenschapsvorming, familiaal, nationaal, ... Het gaat ook over een antwoord op de laissez-faire-permissiviteit. Over zorg voor de kansarme ook, maar dan niet vanuit een etatisme. Enz.

Zelf ben ik gelovig, maar ook niet-gelovigen zijn welkom. Een meerderheid in de partij wilde wel eeen verwijzing behouden naar het christelijke erfgoed, waaruit de partij is ontstaan.

Bruno*
6 februari 2004, 15:21
Wat is er Christelijk-universalistisch aan splitsingen op taalbasis? Dezen worden enkel ingegeven, ze zijn niet "natuurlijk" zoals sommigen doen uitschijnen, door één doctrine: het nationalisme.

Indiana Jane
6 februari 2004, 15:29
Wat is er Christelijk-universalistisch aan splitsingen op taalbasis? Dezen worden enkel ingegeven, ze zijn niet "natuurlijk" zoals sommigen doen uitschijnen, door één doctrine: het nationalisme.
OK, waarom wordt dit er ALTIJD bijgehaald???Het gaat erover of de C in CD&V nog relevant is, en zo ja, wat die dan inhoudt. En dan kan daar natuurlijk het Vlaams-Nationalisme weer worden bijgesleept zoals overal op dit forum. :evil:
Hoe zou de CD&V, vermoedelijk een pluralistische partij maar toch volgens de Christelijke waarden handelend, reageren op de oprichting van een partij die volgens waarden van de Islam uitdraagt?

Johan Sauwens
6 februari 2004, 16:27
Zolang die partij zich inschrijft in ons rechtsbestel en in onze (levende) publieke cultuur geen probleem. Op een moment van deconfesionalisering lijkt een dergelijke partij wel weinig kans te maken. Ook binnen CD&V blijft een grote groep de C in vraag stellen.

Bruno*
6 februari 2004, 17:39
Dat geloof ik graag, dat de "C" gecontesteerd wordt in een nationalistische partij.