PDA

View Full Version : de peilingen zijn barslecht voor n-va


Bart De Wever
5 februari 2004, 17:44
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws :( :( :(

mad_drone
5 februari 2004, 17:49
dat is wat minder. vergeet niet een peiling is maar een peiling, en ik kom in me leven vele vastberaden N-VA'ers tegen, teveel om echt teleurgesteld over te zijn als ik jou was. Dat ik ze steeds probeer te overtuigen van allerlei linkse standpunte is dan maar e detail zeker.

zeker voor een kleine partij zullen die peilinge nooit erg accuraat zijn

Rudy Van Nespen
5 februari 2004, 17:50
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws :( :( :(

Misschien het ideale moment om eens over samenwerkingen te beginnen nadenken?
Zoals met het Liberaal Appel, CD&V, zelfs Vlaams Blok?

Bruno*
5 februari 2004, 17:52
Hoeveel procent haalt ge? Wat noem je barslecht? minder dan 4%?

Rudy Van Nespen
5 februari 2004, 18:07
2,7%, dat moet pijn doen...
Spijtig dat onze partij niet eens gepeild is... :cry:

Lorenzo
5 februari 2004, 18:10
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws :( :( :(

Hmm - tja psycholigische klap voor veel militanten

Zijn die peilingen te controleren op waarheidsgehalte?

Eventueel parlementaire stappen ter controle methode, vraagstelling, enz...

De CD&V grootste, geloof ik nooit. Het Blok wordt tweede partij. Zeker weten. Naar het schijnt was dit zo, maar hebben ze een andere peiling gedaan om toch andere resultaten te krijgen.

Voor de N-VA is de foutemarge 2 procent, dus kan ook 4,7 zijn.

Maar ja ..

Lekker Links!
5 februari 2004, 18:34
Voor de N-VA is de foutemarge 2 procent, dus kan ook 4,7 zijn.

Maar ja ..

De kans dat dat zo is , is statistisch gezien bijzonder klein hoor, maar ik wens het u toe!

Bruno*
5 februari 2004, 18:36
Zoals ik altijd al gezegd heb, en de peilingen geven me gelijk, er is maar plaats voor één Vlaams-nationalistische partij: het Vlaams Blok.

Vlaamse Leeuw
5 februari 2004, 18:37
Ik ben militant van de N-VA en ikzelf ga me niet voor 100%, maar voor 200%!!!

Hopelijk geraakt de N-VA er!! Ik - en mede militanten - zullen er alles aan doen.

Dies
5 februari 2004, 18:50
De kans dat dat zo is , is statistisch gezien bijzonder klein hoor, maar ik wens het u toe!
Kent er iemand meer details over de peiling? Aantal gecontacteerde mensen, aantal daadwerkelijk ondervraagden, vraagstelling, ouderdom, werkmethode, beroepsstatus, ...? Ik vind namelijk noch op de website van de VRT, De Standaard, TNS-media noch op die van de U.A. enige extra informatie.
Ze lijkt mij tamelijk waardeloos te zijn, maar indien ze zelfs nog maar een beetje in de buurt komt, ziet dit er zeer slecht uit voor de N-VA daar kleinere partijen traditiegetrouw in de aanloop naar de eigenlijke verkiezingen zelf steeds nog een aantal kiezers kwijtspeelt.

Bruno*
5 februari 2004, 18:52
daar kleinere partijen traditiegetrouw in de aanloop naar de eigenlijke verkiezingen zelf steeds nog een aantal kiezers kwijtspeelt.


Op hoeveel gaan ze dan uitkomen? Ze zitten nu al onder de 100.000. Jaja, jullie hebben nog gelachen met de B.U.B. die- toen ik er nog inzat- van de eerste keer en zonder media 10.000 stemmen haalde. Bescheidenheid zou de flaminganten sieren.

boer_bavo
5 februari 2004, 18:52
Dies: er zijn 1000 mensen gepeild. Verder zoals gewoonlijk geen extra informatie.

Bruno*
5 februari 2004, 18:55
De N-VA heeft meer leden dan kiezers :lol: :wink: :wink: :wink:

Foundation
5 februari 2004, 18:55
Naar de kleinere partijen is niet eens gepeild geweest. In hoeverre is de peiling dan nog representatief? Want ook Vivant haalt wel een procentje dat dan van een andere partij afgetrokken moet worden of zo. En misschien BUB ook (alhoewel het nog vroeg is).

En ach, dat verandert toch allemaal.

Bruno*
5 februari 2004, 19:01
En misschien BUB ook (alhoewel het nog vroeg is).


Serieus blijven he :roll: :roll: :roll: Wat inderdaad wel klopt is dat Vivant niet is opgenomen.

C uit W
5 februari 2004, 19:11
Nog 5 maanden tijd om het nieuws te halen he :wink: .
De n-va is inhoudelijk sterk, maar zeg nu zelf, wat doet ze om bij het grote publiek bekent te raken? Om op te vallen?
Degelijk werk alleen volstaat echt niet, kijk maar naar 'onze' regering :cry:

Groot Bakkes
5 februari 2004, 19:11
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws :( :( :(

Misschien het ideale moment om eens over samenwerkingen te beginnen nadenken?
Zoals met het Liberaal Appel, CD&V, zelfs Vlaams Blok?


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Luddo
5 februari 2004, 19:19
Nog 5 maanden tijd om het nieuws te halen he :wink: .
De n-va is inhoudelijk sterk, maar zeg nu zelf, wat doet ze om bij het grote publiek bekent te raken? Om op te vallen?
Degelijk werk alleen volstaat echt niet, kijk maar naar 'onze' regering :cry:

Als ze zich nu eens de ALLIANTIE moesten noemen? Uit analogie met het BLOK! :D

Dies
5 februari 2004, 19:32
Naar de kleinere partijen is niet eens gepeild geweest. In hoeverre is de peiling dan nog representatief?
Vanwaar haalt u deze informatie? Ik vind er namelijk, zoals al eender aangehaald, nergens iets over terug.

Dies: er zijn 1000 mensen gepeild. Verder zoals gewoonlijk geen extra informatie.
Alé de zoveelste peiling om in de vuilbak te gooien met andere woorden, jammer van het geld en de tijd die er zijn ingekropen waarschijnlijk.

Groot Bakkes
5 februari 2004, 19:37
Dies: er zijn 1000 mensen gepeild. Verder zoals gewoonlijk geen extra informatie.
Alé de zoveelste peiling om in de vuilbak te gooien met andere woorden, jammer van het geld en de tijd die er zijn ingekropen waarschijnlijk.

Ja, men zou er van verschieten hoe weinig mensen daar de waarheid zeggen, en hoe veel mensen in de laatste weken nog van partij veranderen.

Thomas Hx
5 februari 2004, 19:41
De VRT heeft duidelijk gezegd dat er naar 1000 mensen gebeld is en daar hun keuze is gevraagd. Dus jij kan evengoed Solide of iets anders zeggen...

Deze peiling geloof ik net alles alle andere peilingen evenveel en evenmin.

Thomas

stijnVL
5 februari 2004, 19:47
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws.

Trek het u niet aan, als we het na 5 maanden zwoegen niet halen, dan hebben we ons ten minste nog eens goed geamusseerd.

Want we gaan ons dit keer niet zonder "slag of stoot" onder de drempel laten vegen...

:wink:

En in het ergste geval is er nog altijd de 4de weg die je zelf suggereerde tijdens de post-18 mei PR in de Lijsterbes :twisted:

Dies
5 februari 2004, 20:15
Ja, men zou er van verschieten hoe weinig mensen daar de waarheid zeggen, en hoe veel mensen in de laatste weken nog van partij veranderen.
Over hoeveel mensen in aanloop naar de verkiezingen van partijvoorkeur veranderen: http://www.uia.ac.be/u/wwwm2p/bespreking.htm#1

De VRT heeft duidelijk gezegd dat er naar 1000 mensen gebeld is en daar hun keuze is gevraagd.
Zoals ik dus reeds vermoede, een compleet waardeloze, niet representatieve peiling.

Tantist
5 februari 2004, 20:16
De N-VA heeft meer leden dan kiezers :lol: :wink: :wink: :wink:

Weet je, dat is precies als een microbe die een amoebe verwijt dat hij klein is :lol:

Gij zijt ook ne slimme he? :lol: :lol:

Aangebrande Phönix
5 februari 2004, 20:22
Gij zijt ook ne slimme he? :lol: :lol:

Stop using that bloody expression! Het is kinderachtig.

Wat die peilingen betreft: Ik volg Dies. Ze worden schijnbaar zo slecht afgenomen dat in de vorige verkiezingsstrijd ze telkens een stap te laat de tendens voorspelden. Een peiling van 1000 mensen is totaal niet representatief. Zeker niet voor kleine partijen. <troost> <troost>

Wat meer is: Wat vangt de CD&V hiermee aan? Op een of andere miraculeuze manier staan ze nu op nr. 1. Hopelijk beseffen ze dat de VLD niet eeuwig over zijn eigen leden blijft struikelen, dubbelzinnige posities aanneemt of de last van een kibbelende regering alleen moet dragen. (Alhoewel dat laatste goed mogelijk is)

Amery Willem
5 februari 2004, 20:31
Dies vroeg naar de methode van het onderzoek. Daar wordt inderdaad veel te weinig aan besteed. Ik weet het ook niet allemaal meer, maar ik heb e.e.a. ten tijde van de allereerste peiling aandachtig in De Standaard gelezen; in de veronderstelmling dat de methode intussen niet gewijzigd is (ik beweer niet dat men dit niet zou durven zonder iets erover te zeggen!), daarom het volgende:
1. het gaat om een peiling bij slechts 1000 van de miljoenen verwachte kiezers;
2. men vraagt die kiezers telefonisch naar hun voorkeur: wie geen (ik vermoed: vaste) telefoon heeft, speelt dus niet mee, al bewijst niets dat dergelijke kiezers eenzelfde kiesgedrag vertonen als de ondervraagden;
3. maar vooraleer naar hun politieke voorkeur gevraagd wordt, wordt aan de betrokkenen gevraagd of zij aan een marketingenquete willen meedoen. Zelf zou ik daardoor al uit de boot vallen: wie aan een dergelijke enquete niet wil meewerken, is dus geacht politiek sekseloos te zijn - klopt van geen kanten natuurlijk;
4. tenslotte misschien nog het meest problematische: wie geen voorkeur geeft, wordt niet meegeteld - nochtans is de kans groot dat wie geen mening geeft een ander kiesgedrag vertoont dan wie dit wel doet;
5. en last but not least: als 2, 3 en 4 geen probleem vormen, volgt uit 1. dat de foutenmarge nog altijd 2 (of is het 2,5?)% is.
Mochten er hier fouten in staan, dan houd ik me graag aanbevolen voor eventuele corercties: met dank bij voorbaat!

H. Guderian
5 februari 2004, 21:49
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws :( :( :(

Tja, de gewone man ziet ook wel dat de NVA een overbodige partij is hoor. Buiten het communautaire -dat radicaler en steviger verdedigd wordt door het Vlaams Blok- heeft de NVA totaal geen eigenheid. Conservatieven en progressieven rollen er al vechtend over straat (Zie Matthias Storme vs "roze Kurt").

abramis brama
5 februari 2004, 21:53
Er wordt gevraagd naar de methode. Die zal wel analoog zijn aan die van de vorige peilingen. Hier de technische fiche van een van de vorige :


Technisch rapport kiesintentiemetingen

Dit rapport omvat een geheel van technische specificaties die moeten toelaten om de kwaliteit van de kiesintentie peiling in te schatten en aldus de resultaten ervan op correcte wijze te interpreteren.
Om redenen van praktische aard wordt dit rapport opgebouwd rond een aantal vragen en antwoordmogelijkheden. De toelichting staat cursief vermeld.

1. Wie heeft de peiling uitgevoerd?

TNS Media nv
Contactpersoon: Jan Drijvers

2. Wie is (zijn) de opdrachtgever(s) van de peiling?

Twee opdrachtgevers:, met name:

- VRT: contactpersonen zijn Ivan De Vadder en Jos Bouveroux
- De Standaard: contactpersoon is Peter Vandermeersch

In samenwerking met U.A: contactpersoon is Peter Van Aelst

3. Welk type van peiling betreft het?
Betreft het ….

Een peiling of een exit poll?
Een onderzoek met voorspellend karakter of zonder voorspellend karakter?
Een ad hoc moment opname (= een geïsoleerde meting) of een moment opname die deel uitmaakt van een reeks (in dat geval dient te worden aangeduid over hoeveel metingen de reeks bestaat)


Het betreft een peiling zonder voorspellend karakter; 5e golf

4. Bij welke populatie & steekproef werd de peiling uitgevoerd?
4.1 Hoe kan de onderzoekspopulatie worden omschreven?


Nederlandstalige Belgen van 18 jaar en ouder, woonachtig in Vlaanderen (exclusief Brussel, maar inclusief Halle-Vilvoorde), die een vast telefoontoestel hebben.

4.2 Op welke wijze werd de steekproef getrokken / samengesteld?


Het betreft een randomsteekproef, die wordt samengesteld in twee fasen:
- selectie van het gezin via random digit dialing (dus inclusief privé-nummers)
- selectie van de respondent binnen het gezin = de laatst verjaarde persoon (opmerking: bij afwezigheid wordt geen vervanger voorzien om een vertekening naar gemakkelijk beschikbare doelgroepen te vermijden)

4.3 Hoe groot is de steekproef?


- Bruto steekproef = Voor deelname aan de omnibus waarin de politieke enquête werd opgenomen, werden 5066 Vlamingen gecontacteerd van 15 jaar en ouder.
- Hiervan vielen 4032 personen weg door weigering tot deelname aan de omnibus of door het feit dat ze buiten het universum van de studie vielen (geen Belgische nationaliteit, jonger dan 18 jaar, Brussel). - De netto-steekproef bedroeg uiteindelijk n= 1034 respondenten

4.4 Op welke socio-demografische criteria werd de steekproef herwogen?
- geslacht
- leeftijd
- provincie
- onderwijsniveau
- beroep

5. Op welke wijze werden de antwoorden verzameld?


De antwoorden werden verzameld via telefonische interviews (CATI) in het kader van een omnibus enquête.

6. De vragenlijst


• potentieel politieke partijen :
“Van welke van volgende politieke partijen of lijsten kan u zich voorstellen dat u er ooit voor zou stemmen bij nationale verkiezingen?” geholpen door het 1 voor 1 voorlezen van de antwoordmogelijkheden – meerdere antwoorden mogelijk: Agalev – CD&V – N-VA – de lijst SP.A-Spirit – Vlaams Blok – VLD – Vivant – Liberaal Appel – geen van deze – weet niet

• partijvoorkeur :
“Indien er vandaag verkiezingen zouden zijn voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, welke partij geniet dan uw voorkeur?”spontaan – 1 antwoord mogelijk: Agalev – CD&V – N-VA – de lijst SP.A-Spirit – Vlaams Blok – VLD – Vivant – Liberaal Appel – andere partij (specifieer) – stemt blanco/ongeldig – gaat niet stemmen – mag niet stemmen – eigert te antwoorden – weet niet

• Kiesgedrag 2003 :
“Voor welke partij heeft u bij de laatste parlementsverkiezing voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers in gestemd?” Spontaan – 1 antwoord mogelijk

• Vertrouwen in federale regering:
“In welke mate heeft u vertrouwen in de huidige federale Belgische regering?”

• Potentie politici :
“Ik lees u nu een lijst van politici voor. Gesteld dat deze politici bij de volgende verkiezingen zouden opkomen en u in de gelegenheid bent voor elk van hen te stemmen, van welke van volgende politici kan u zich dan voorstellen dat u er voor zou stemmen? U mag meerdere politici vernoemen.geholpen door het 1 voor 1 voorlezen van de antwoordmogelijkheden – meerdere antwoorden mogelijk

• Stembepalende thema's + belangrijkste thema

7. Op welke wijze werden de resultaten inzake kiesintentie, kiesgedrag, partij- voorkeur en populariteit van de politici geanalyseerd?
7.1 Op welke basis werden de percentages voor deze vragen berekend? Gelieve de basis te omschrijven en bovendien telkens het absoluut aantal respondenten (n) aan te duiden.

- Partijvoorkeur op de basissen: allen (n=1034) / uitgebrachte stemmen (n=919) / geldige stemmen (n=893)
- Vorig kiesgedrag op de basis: allen (n=1034)
- Potentieel partijen op basis: allen (n=1034)
- Populariteit politici op basis: allen (n=1034)

7.2 Hoe groot is het betrouwbaarheidsinterval op significantieniveau van 95 %?
( Het betrouwbaarheidsinterval is afhankelijk van de geobserveerde waarde alsook van de grootte van de steekproef. Het is onmogelijk om in dit rapport voor alle mogelijke percentages het betrouwbaarheidsinterval weer te geven. We beperken ons tot een aantal relevante richtlijnen. Opgelet ! een betrouwbaarheidsinterval geeft in geen geval een indicatie over de voorspellende waarde van het gemeten percentage. Het duidt in essentie aan dat indien het onderzoek 100 keer zou worden herhaald de geobserveerde waarde 95 keer binnen dit interval zou liggen. Dit geldt in principe onder de voorwaarde van een volledige toevalssteekproef en normale distributie van de antwoorden.)

Bij een steekproef van 1000 personen geldt een betrouwbaarheidsinterval van minimum 0.6% en maximum 3.1%.

7.4 Welke aanpassingen werden op de resultaten van de vragen naar de kiesintenties, kiesgedrag, partijvoorkeur op populariteit van politici aangebracht? Maak uw keuze uit volgende mogelijkheden – meerdere combinaties mogelijk:
- niet gewogen
- gewogen op basis van gedragsvariabelen (bvb. vorig stemgedrag, …)
- gewogen op basis van attitude/opinievariabelen (bvb. attitude tav vreemdelingen, milieuproblematiek)
- multifactoriële modellisatie
(Het is in bepaalde gevallen aangewezen om de resultaten aan te passen op basis van vroeger stemgedrag of op variabelen die sterk correleren met het stemgedrag. In het kader van een trendanalyse kunnen resultaten ook worden aangepast op basis van tijdreeksen. Elk instituut dient een summiere beschrijving te geven van de bedoeling van deze aanpassingen. Zo kunnen specifieke kennis en details van het gebruikte algoritme beschermd worden tegen plagiaat.)

De resultaten naar het vorig stemgedrag werden herwogen naar de uitslag van de verkiezingen van mei 2003 voor de onderzochte regio. De resultaten op de andere vragen werden dus onrechtstreeks mee gewogen op basis van het vorig stemgedrag.

8. Wanneer werd de peiling uitgevoerd?


Deze peiling werd uitgevoerd in de periode van 22 september tot 14 oktober 2003

9. Te publiceren technische fiche:

Deze opiniepeiling zonder voorspellend karakter naar de houding t.a.v. politieke partijen, politici en thema's inclusief kiesintentie op moment van ondervraging werd uitgevoerd in opdracht van VRT/De Standaard in samenwerking met UA, bij een toevalssteekproef van n=1034 Nederlandstalige Belgen van 18 jaar en ouder, woonachtig in Vlaanderen (inclusief Halle-Vilvoorde, maar exclusief Brussel) in het bezit van een vast telefoontoestel. De respondenten werden telefonisch ondervraagd met behulp van CATI in de periode van 22 september tot 14 oktober 2003 Het volledige technische rapport werd gepubliceerd op www.febelmar.be

10. Datum, naam van de verantwoordelijke van deze publicatie van deze technische fiche

16 oktober 2003
TNS Media
Karen De Cock

vlaanderenvrij
5 februari 2004, 21:57
Kop op meneer De Wever, ik had ook liever gezien dat uw partij wat meer stemmen kreeg maar het zij zo. Ikzelf mag wel een vreugdedansje maken zeker? :D 20% :D en het Vlaams Blok scoort traditioneel slechter in opiniepeilingen dan in realiteit! Nog een opsteker, gehoord op het VRT-nieuws: "Vlaams blok kiezers schijnen standvastig te zijn, eens een blokker, altijd een blokker, deze kiezers blijken moeilijk af te snoepen.
Toch nog een woorje van moed en hoop tot de N-VA, jullie zijn tenslotte voor een deel medestanders van de vlaamse zaak. Vlaanderen Vrij!

Bart De Wever
5 februari 2004, 22:01
Kop op meneer De Wever, ik had ook liever gezien dat uw partij wat meer stemmen kreeg maar het zij zo. Ikzelf mag wel een vreugdedansje maken zeker? :D 20% :D en het Vlaams Blok scoort traditioneel slechter in opiniepeilingen dan in realiteit! Nog een opsteker, gehoord op het VRT-nieuws: "Vlaams blok kiezers schijnen standvastig te zijn, eens een blokker, altijd een blokker, deze kiezers blijken moeilijk af te snoepen.
Toch nog een woorje van moed en hoop tot de N-VA, jullie zijn tenslotte voor een deel medestanders van de vlaamse zaak. Vlaanderen Vrij!

Oef, ik weet dat er veel Blokkers zijn waar mee te praten valt, ik ben blij dat er hier eindelijk nog eens zo één opduikt

vlaanderenvrij
5 februari 2004, 22:04
En ik ben niet de enige hoor, hier in mijn vriendenkring zijn we allemaal Vlaams blokkers, maar wel genuanceerde, die heel goed geinformeerd zijn. We zijn trouwens allemaal tussen de 16 en de 19. De toekomst van Vlaanderen...

arnout
5 februari 2004, 22:14
beste 'vlaanderenvrij'

ik lees dat je een overtuigde vlaming bent. mss kan je dan beter bij de n-va gaan want ik kan me moeilijk voorstellen dat je akkoord gaat met de maatschappijvisie en de standpunten over vreemdelingen van het blok.

Whitey Ford
5 februari 2004, 22:15
Graag zou ik er op wijzen dat die peilingen het resultaat zijn van het stemgedrag van een steekproef van slechts(!) 1000 man. Zoiets is weinig representatief, me dunkt, en kan gemakkelijk 'gemanipuleerd' worden -door het selecteren van een bepaalde doelgroep- waardoor een vertekend beeld ontstaat van ons kiezerslandschap.

Vaak is het zo dat de 'gemiddelde intellectueel' en diegene die zichzelf als 'volwaardig intellectueel' ziet -hierbij denk ik in sterke mate aan de studenten van de UGent- blind politiek-correct en SP.A of GROEN! zal stemmen. De ideeën van die partijen zijn daarom niet slecht -dan denk ik vooral aan groen want het SP.A/Spirit-kartel doet mij iets te opportunistisch aan- maar vaak is het de uitvoering, de bekwaamheid die ontbreekt.

Zo komen we dan tot wat we een 'flets' en vaak ook 'stilstaand' bestuur kunnen noemen, tot grote ergernis van het geïnformeerde kiespubliek.
Wat ik -persoonlijk dan- vind bij de Nieuw-Vlaamse Alliantie is een combinatie van een weldoordacht en overwogen programma -waarbij men traditionele moralen durft omver te werpen, zonder die echter te loochenen. Dat was ook mijn besluit in een taak over 'waarheid politiek' in de kandidaturen Moraalwetenschappen- gecombineerd met de vakkennis en bekwaamheid die een essentiële eigenschap is van elk bestuur.

Mijn besluit hierbij is dat de N-VA het enige alternatief is en dat u, Bart De Wever, het enthousiasme dat getoond werd op de startmeeting in Hasselt niet mag laten wegebben ten gevolge van een té beperkte peiling.

Lekker Links!
5 februari 2004, 22:19
Inderdaad, relativeren die poll.

Er is een foutenmarge van 2%, die kan maw heel de top 3 dooreenhalen.

Voor N-VA is niets verloren, doorzetten zal nu de boodschap zijn.

H. Guderian
5 februari 2004, 22:21
beste 'vlaanderenvrij'

ik lees dat je een overtuigde vlaming bent. mss kan je dan beter bij de n-va gaan want ik kan me moeilijk voorstellen dat je akkoord gaat met de maatschappijvisie en de standpunten over vreemdelingen van het blok.

De NVA is een verloren zaak! Wie er voor stemt, gooit z'n stem weg. Men zal nooit een partij vinden waar men in alles mee akkoord kan gaan. Op vlak van partijpolitiek is het Vlaams Blok op dit moment de enige redding voor een Vlaams-nationalist. 18 mei was voor de NVA erop of eronder, en het werd... eronder.

vlaanderenvrij
5 februari 2004, 22:22
Toch wel hoor, maar mijn persoonlijk ideaal is een kartel met de N-VA waardoor het Vlaams Blok misschien wat genuanceerder zou moeten zijn. Filip Dewinter is wel de Vlaams Blok mandataris die ik het minst graag heb, volgens mij is het vreemdelingenstandpunt voor een groot deel zijn werk. Maar er zit een grote kern van waarheid in vind ik. Maar first things first, eerst ons vaderland onafhankelijk krijgen, daarna zal er dan wel over de vreemdelingen worden beslist. (by the way, kan u mij zeggen of Gerolf Annemans inderdaad eerder een vlaams nationalist is dan een aanhanger van het vreemdelingenstandpunt, dit is iets dat ik al een tijdje vermoed :?: )

vlaanderenvrij
5 februari 2004, 22:25
En guderian, wees es een beetje genuanceerder tegen een collega flamingant, door mensen als u krijg ik direct een label van extremist opgeplakt als ik zeg dat ik Blokker ben.

Whitey Ford
5 februari 2004, 22:25
Dat SP.A-logo roept een bekeringsdrang op :)
Oh broeder, help ons uit de ketenen van de paarse dictatuur..
(de voortdurende bevrijding, een thema uit de Joodse filosofie..als u nu nog niet overtuigd bent...kom zeg.. :wink: )

Rr00ttt
5 februari 2004, 23:07
Toch wel hoor, maar mijn persoonlijk ideaal is een kartel met de N-VA waardoor het Vlaams Blok misschien wat genuanceerder zou moeten zijn. Filip Dewinter is wel de Vlaams Blok mandataris die ik het minst graag heb, volgens mij is het vreemdelingenstandpunt voor een groot deel zijn werk. Maar er zit een grote kern van waarheid in vind ik. Maar first things first, eerst ons vaderland onafhankelijk krijgen, daarna zal er dan wel over de vreemdelingen worden beslist.

Dat was mijn persoonlijk ideaal ook. Maar het is ondertussen wel duidelijk dat de N-VA top dat helemaal niet ziet zitten wat imo een van de grote redenen is dat ze wel eens veel kiezers zouden kunnen verliezen. Ie zij die voorstander waren van een samenwerking/kartel N-VA/VB hebben die droom opgegeven en stemmen nu gewoon VB. Ik ben er zelf zo een en zo zijn er nog een hoop in mijn omgeving. Heh, we hebben blijkbaar quasi dezelfde overtuiging.

Annemans en Dewinter vullen elkaar goed aan imo. Annemans lijkt me intellectueel sterker, maar Dewinter is degene die erin slaagt om de grote massa aan te spreken. Je hebt beide nodig.

Kijk naar de N-VA waar ze (ik hoop dat mr. De Wever me dit vergeeft :p) enkel 'Annemansen' hebben rondlopen. Je mag je dossiers nog zo goed kunnen onderbouwen, als je niemand hebt die ze aan de man kan brengen heb je geen kans in de belgische politiek.


(by the way, kan u mij zeggen of Gerolf Annemans inderdaad eerder een vlaams nationalist is dan een aanhanger van het vreemdelingenstandpunt, dit is iets dat ik al een tijdje vermoed :?: )

Dat wordt vaak gezegd en lijkt me aannemelijk. Maar ik zou niet weten hoe dat dat te bewijzen valt. Alle VB'ers die ervan het begin bijwaren zijn trouwens Vlaams-nationalisten, voor zover ik weet was vlaanderen onafhankelijk het enige VB thema in het prille begin en is het migrantenstandpunt er maar later bijgekomen.

En dat is inderdaad i/d eerste plaats het werk van Dewinter, maar zonder hem had het VB nooit ofte nooit zoveel kiezers kunnen halen. Wat je verder ook van hem denkt, in mijn ogen moet je hem op zijn minst de verdienste toekennen dat er via het migrantenstanpunt veel mensen ook geïnteresseerd zijn geraakt in vlaamse onafhankelijkheid.

Wat de 'gecorrigeerde' peiling betreft. Spijtig voor de N-VA als dat ook bij de verkiezingen zou blijken maar niet onverwacht. If so dan vinden de mandatarissen die dat wensen hopelijk een plaatsje bij de CD&V of het VB in de toekomst.

arnout
5 februari 2004, 23:17
mensen die voor het blok stemmen omdat ze gecharmeerd zijn door de standpunten van de Dewinter over migranten zijn daarom nog geen vlaams nationalisten.
het vlaams blok is opgericht omdat er toen geen radicaal vlaamse partij meer was (de vu verloochende haar standpunten). die is er nu wel. nl de n-va
vlaams nationalisten bij het blok, ik roep dan ook op om voor de n-va te kiezen.

guido 007
6 februari 2004, 00:00
We nemen de peilingen voor wat ze zijn. Voor mij komt de echte peiling op 13 juni. Het is aan ons, militanten van de N-VA, om te zorgen dat N-VA de drempel wel haalt. Bij de peiling was er overigings ook goed nieuws, bij de mensen die misschien voor de N-VA zouden stemmen, gaan we één procent omhoog. Dit wil zeggen dat 19% van de kiezers overwegen om voor de N-VA te stemmen.

Wij zullen trrachten hen over de streep te trekken.

stijnVL
6 februari 2004, 00:10
En guderian, wees es een beetje genuanceerder tegen een collega flamingant, door mensen als u krijg ik direct een label van extremist opgeplakt als ik zeg dat ik Blokker ben.

Een andere optie is dat de échte flaminganten die vandaag uit gemakzucht en omwille van de hemeltergende "godsvrede" de rangen sluiten met racisten, islamo- en anders-foben, zich scharen achter een partij die 1) radicaal kiest voor een Vlaamse Republiek en 2) kiest voor een sociale samenleving.

In plaats van u voor extremist te laten uitmaken omdat er in uw partij wat typetjes in de marge rondlopen, kunt ge zelf mee stappen in een nieuw elan voor de partijpolitieke Vlaamse beweging :wink:

Calle
6 februari 2004, 00:29
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws :( :( :(

Tja, de gewone man ziet ook wel dat de NVA een overbodige partij is hoor. Buiten het communautaire -dat radicaler en steviger verdedigd wordt door het Vlaams Blok- heeft de NVA totaal geen eigenheid. Conservatieven en progressieven rollen er al vechtend over straat (Zie Matthias Storme vs "roze Kurt").

Guderian, heb jij geen spijt dat je geen 70 jaar eerder bent geboren zodat je kon meedoen met de Waffen SS ?

En dan nog dwepen met Guderian, 1 van de tegenstanders van de Nazi's.

Horace
6 februari 2004, 14:43
Laten we even terugkeren naar de peilingen.
Als de peiling zou kloppen (ook het cijfer van de kiezers die het NVA als een goed alternatief zien) staat, denk ik, de partij en al wie N-VA gezind is hetvolgende te doen :
Maar enkele ideëen :
* de schrik wegnemen bij de kiezers voor de kiesdrempel : voorbeeld :duidelijk maken hoeveel stemmen nodig zijn - verschil met vorige verkiezingen,..... Belangrijk is klaar en duidelijke cijfers.
* duidelijk maken dat het beter is te kiezen voor een partij waar men achterstaat dan één waarvoor men kiest met de dood in het hart
*duidelijk maken wat van dit laatste de risico's zijn : zie oud-VU'ers die naar VLD of SP zijn gestroomd bij vorige verkiezingen en wat de regering heeft gepresteerd (voorgesteld lijstje door Frieda Brepoels kan hier helpen)).
Niet vergeten steeds een positief alternatief te geven, zoals jullie gewoon zijn.
*Daarnaast kan je ook een lijstje aanleggen met wat het Federaal - en de Vaamse parlementsleden van de NVA hebben verwezenlijkt (goedgekeurde amendementen, wetsvoorstellen, ......)
* Toegang tot de media : leden & sympatisanten zouden druk moeten uitoefenen op de media (TV) via brieven, mails, fora, ..... opdat kleinere partijen een grotere toegang zouden krijgen tot de informatie-programma's (infotainment noemen ze dat, niet?).
Dit kan niet gebeuren door de politiekers zelf.
Dit zou ook goed zijn voor al die andere kleine partijen : laat vele ideëen bloeien. :)

Wat denken jullie?

Bart De Wever
6 februari 2004, 18:28
Laten we even terugkeren naar de peilingen.
Als de peiling zou kloppen (ook het cijfer van de kiezers die het NVA als een goed alternatief zien) staat, denk ik, de partij en al wie N-VA gezind is hetvolgende te doen :
Maar enkele ideëen :
* de schrik wegnemen bij de kiezers voor de kiesdrempel : voorbeeld :duidelijk maken hoeveel stemmen nodig zijn - verschil met vorige verkiezingen,..... Belangrijk is klaar en duidelijke cijfers.
* duidelijk maken dat het beter is te kiezen voor een partij waar men achterstaat dan één waarvoor men kiest met de dood in het hart
*duidelijk maken wat van dit laatste de risico's zijn : zie oud-VU'ers die naar VLD of SP zijn gestroomd bij vorige verkiezingen en wat de regering heeft gepresteerd (voorgesteld lijstje door Frieda Brepoels kan hier helpen)).
Niet vergeten steeds een positief alternatief te geven, zoals jullie gewoon zijn.
*Daarnaast kan je ook een lijstje aanleggen met wat het Federaal - en de Vaamse parlementsleden van de NVA hebben verwezenlijkt (goedgekeurde amendementen, wetsvoorstellen, ......)
* Toegang tot de media : leden & sympatisanten zouden druk moeten uitoefenen op de media (TV) via brieven, mails, fora, ..... opdat kleinere partijen een grotere toegang zouden krijgen tot de informatie-programma's (infotainment noemen ze dat, niet?).
Dit kan niet gebeuren door de politiekers zelf.
Dit zou ook goed zijn voor al die andere kleine partijen : laat vele ideëen bloeien. :)

Wat denken jullie?


Dat je heel logisch redeneert. De meeste zaken die je aanbeveelt, proberen wij intussen zo goed mogelijk uit te voeren.

zorroaster
6 februari 2004, 18:36
Laten we even terugkeren naar de peilingen.
Als de peiling zou kloppen (ook het cijfer van de kiezers die het NVA als een goed alternatief zien) staat, denk ik, de partij en al wie N-VA gezind is hetvolgende te doen :
Maar enkele ideëen :
* de schrik wegnemen bij de kiezers voor de kiesdrempel : voorbeeld :duidelijk maken hoeveel stemmen nodig zijn - verschil met vorige verkiezingen,..... Belangrijk is klaar en duidelijke cijfers.
* duidelijk maken dat het beter is te kiezen voor een partij waar men achterstaat dan één waarvoor men kiest met de dood in het hart
*duidelijk maken wat van dit laatste de risico's zijn : zie oud-VU'ers die naar VLD of SP zijn gestroomd bij vorige verkiezingen en wat de regering heeft gepresteerd (voorgesteld lijstje door Frieda Brepoels kan hier helpen)).
Niet vergeten steeds een positief alternatief te geven, zoals jullie gewoon zijn.
*Daarnaast kan je ook een lijstje aanleggen met wat het Federaal - en de Vaamse parlementsleden van de NVA hebben verwezenlijkt (goedgekeurde amendementen, wetsvoorstellen, ......)
* Toegang tot de media : leden & sympatisanten zouden druk moeten uitoefenen op de media (TV) via brieven, mails, fora, ..... opdat kleinere partijen een grotere toegang zouden krijgen tot de informatie-programma's (infotainment noemen ze dat, niet?).
Dit kan niet gebeuren door de politiekers zelf.
Dit zou ook goed zijn voor al die andere kleine partijen : laat vele ideëen bloeien. :)

Wat denken jullie?

U zwemt als het ware in een oceaan van terechte voorstellen! Laten we er samen voor gaan zou ik zeggen!

guido 007
6 februari 2004, 21:04
Laten we even terugkeren naar de peilingen.
Als de peiling zou kloppen (ook het cijfer van de kiezers die het NVA als een goed alternatief zien) staat, denk ik, de partij en al wie N-VA gezind is hetvolgende te doen :
Maar enkele ideëen :
* de schrik wegnemen bij de kiezers voor de kiesdrempel : voorbeeld :duidelijk maken hoeveel stemmen nodig zijn - verschil met vorige verkiezingen,..... Belangrijk is klaar en duidelijke cijfers.
* duidelijk maken dat het beter is te kiezen voor een partij waar men achterstaat dan één waarvoor men kiest met de dood in het hart
*duidelijk maken wat van dit laatste de risico's zijn : zie oud-VU'ers die naar VLD of SP zijn gestroomd bij vorige verkiezingen en wat de regering heeft gepresteerd (voorgesteld lijstje door Frieda Brepoels kan hier helpen)).
Niet vergeten steeds een positief alternatief te geven, zoals jullie gewoon zijn.
*Daarnaast kan je ook een lijstje aanleggen met wat het Federaal - en de Vaamse parlementsleden van de NVA hebben verwezenlijkt (goedgekeurde amendementen, wetsvoorstellen, ......)
* Toegang tot de media : leden & sympatisanten zouden druk moeten uitoefenen op de media (TV) via brieven, mails, fora, ..... opdat kleinere partijen een grotere toegang zouden krijgen tot de informatie-programma's (infotainment noemen ze dat, niet?).
Dit kan niet gebeuren door de politiekers zelf.
Dit zou ook goed zijn voor al die andere kleine partijen : laat vele ideëen bloeien. :)

Wat denken jullie?


Dat je heel logisch redeneert. De meeste zaken die je aanbeveelt, proberen wij intussen zo goed mogelijk uit te voeren.

Alleen liggen de mensen niet echt wakker van wat een politicus presteerd. Het enige dat telt is de perceptie (oei, nu gebruik ik dit woord ook al).

Frieda werd vorig jaar uitgeroepen tot één van de best presterende parlementsleden. Wat heeft het haar opgebracht......

Whitey Ford
7 februari 2004, 11:06
Een sterke nadruk op groen -ofte aandacht voor het milieu- moet, volgens mij althans, ook een groot deel van de kiezers over de streep kunnen trekken. Mensen die wel beseffen dat N-VA best wel stevig is maar toch een toevlucht zoeken in het groene gedachtengoed.
Veel succes!

Thomas Hx
7 februari 2004, 11:58
Ja, men zou er van verschieten hoe weinig mensen daar de waarheid zeggen, en hoe veel mensen in de laatste weken nog van partij veranderen.
Over hoeveel mensen in aanloop naar de verkiezingen van partijvoorkeur veranderen: http://www.uia.ac.be/u/wwwm2p/bespreking.htm#1

De VRT heeft duidelijk gezegd dat er naar 1000 mensen gebeld is en daar hun keuze is gevraagd.
Zoals ik dus reeds vermoede, een compleet waardeloze, niet representatieve peiling.

Inderdaad, maar mag ik u erop wijzen dat bij de vorige peilingen waar VLD en SP.A goed in scoorde ook maar duizend mensen waren gebeld :wink:. Even representatief.

Maar u hebt gelijk :wink:

Luddo
7 februari 2004, 12:02
Radicaal gaan voor Vlaamse onafhankelijkheid zonder compromissen is misschien ook een denkpiste! Maar misschien toch geen goed idee!

SoLiDe
8 februari 2004, 00:49
De VRT heeft duidelijk gezegd dat er naar 1000 mensen gebeld is en daar hun keuze is gevraagd. Dus jij kan evengoed Solide of iets anders zeggen...

Deze peiling geloof ik net alles alle andere peilingen evenveel en evenmin.
Thomas

Eigenaardig, mij hebben ze nooit wat gevraagd.
maar 'objectiviteit is gecontroleerde subjectiviteit' en als je weet dat de VRT knalrood is ... Duidelijk toch!

Apropos, het is wel "SoLiDe" en niet Solide
Hendrik-Jan Ombelets

Lesane
9 februari 2004, 10:51
Ook voor deze peiling werd gebruik gemaakt van de methode waarbij de laatst verjaarden werden ondervraagd. Alleen zijn ze bij Febelmar zo 'slim' om deze filter weg te gooien. Immers, als deze laatst verjaarde niet aanwezig was, werd er een andere respondent geprobeerd. tja, en op den duur ga je dan uitkomen bij de gemakkelijk beschikbare groep als de huisvrouw natuurlijk. Want die zijn wel aanwezig, en stel dat een gemiddeld gezin bestaat uit 4 personen, dan gaat de huismoeder in 1 op 4 van de gevallen de laatst verjaarde zijn.
Goed bezig moet ik zeggen.

ROKE
9 februari 2004, 14:17
Vivant heeft zich toch al laten opvrijen ? Dus dat is geen afzonderlijke partij meer ?

tomm
11 februari 2004, 01:37
De NVA is voornamelijk populair bij de oude garde van de Volksunie, maar dan enkel dat deel dat niet met de extreme kantjes van het blok vereenzelvigd wil worden. Maar de NVA moet de realiteit onder ogen zien, ondanks het feit dat ze weinig populariteit in de partij genoten, waren het de huidige spiritisten die de partij electoraal het meest opbrachten, en een veel groter electoraal potentieel hebben. Vlaams-nationalisme, en dat is bewezen in tal van peilingen, is niet meer populair en eigenlijk passé, mensen liggen er niet wakker van, en degene die er wel wakker van liggen stemmen veelal Vlaams Blok (hoewel de gemiddelde Vlaams Blok stemmer helemaal niet geïnteresseerd is in "de vlaamse zaak"). Misschien wordt het tijd om met de voeten terug op de grond te komen, zoals spirit deed: de onrechtvaardigheid tussen Vlamingen en Franstaligen is (grotendeels) rechtgezet, België is een federaal land geworden, en mensen willen geen Vlaamse onafhankelijkheid of confederalisme en voelen zich nog steeds Belg. Helaas voor de NVA zou ik zeggen...

SoLiDe
11 februari 2004, 04:21
Tomm schrijft
Misschien wordt het tijd om met de voeten terug op de grond te komen, zoals spirit deed

Voor zo lang het duurt bij spirit: te verwachten valt dat SP.a-Spirit bij een nieuwe kartel-partner (een deel de groenen vb) naar een vernieuwde naam gaat zoeken, bv PSA(=progressief sociaal/socialistisch alternatie) en oeps één partij van de nieuwe socialisten, inclusief....spirit. De kopstukken hebben hun zitje en de achterban... hun probleem niet meer!!

Noot1 (om niet PS te moeten schrijven) ik claim geen rechten op de idee van PSA, die krijgen de PSA-ers GRATIS :wink: :twisted:

Noot 2: Gelezen in de ideeënfabriek: GRATIS herkansen op het rij-examen. Wie zal de 2de,3de,4de en 5de keer herkansen zoals bij die juffrouw het geval was het personeel betalen... natuurlijk de belastingbetaler. Ze zou beter de GRATIS BUS nemen in de toekomst, want zo iemand is toch maar een gevaar op de weg

Lesane
11 februari 2004, 10:10
De NVA is voornamelijk populair bij de oude garde van de Volksunie, maar dan enkel dat deel dat niet met de extreme kantjes van het blok vereenzelvigd wil worden. Maar de NVA moet de realiteit onder ogen zien, ondanks het feit dat ze weinig populariteit in de partij genoten, waren het de huidige spiritisten die de partij electoraal het meest opbrachten, en een veel groter electoraal potentieel hebben. Vlaams-nationalisme, en dat is bewezen in tal van peilingen, is niet meer populair en eigenlijk passé, mensen liggen er niet wakker van, en degene die er wel wakker van liggen stemmen veelal Vlaams Blok (hoewel de gemiddelde Vlaams Blok stemmer helemaal niet geïnteresseerd is in "de vlaamse zaak"). Misschien wordt het tijd om met de voeten terug op de grond te komen, zoals spirit deed: de onrechtvaardigheid tussen Vlamingen en Franstaligen is (grotendeels) rechtgezet, België is een federaal land geworden, en mensen willen geen Vlaamse onafhankelijkheid of confederalisme en voelen zich nog steeds Belg. Helaas voor de NVA zou ik zeggen...

Niet overdrijven he, bij de vorige verkiezingen haalde de N-VA 100.000 stemmen van mensen die nooit op de VU gestemd hadden. Dat is 50% van hun kiezers. Ook vele leden hebben geen VU-verleden. Natuurlijk heb je gedeeltelijk gelijk, dat een groot deel van de VU-kiezers vooral omwille van Bert Anciaux VU stemden. Waarom denk je dat zoveel postjes-mannen en -vrouwen hem gevolgd zijn? Toch niet omwille van de idealen van Spirit?

tomm
12 februari 2004, 01:43
Niet overdrijven he, bij de vorige verkiezingen haalde de N-VA 100.000 stemmen van mensen die nooit op de VU gestemd hadden. Dat is 50% van hun kiezers. Ook vele leden hebben geen VU-verleden. Natuurlijk heb je gedeeltelijk gelijk, dat een groot deel van de VU-kiezers vooral omwille van Bert Anciaux VU stemden. Waarom denk je dat zoveel postjes-mannen en -vrouwen hem gevolgd zijn? Toch niet omwille van de idealen van Spirit?

Misschien heeft de NVA wel een aantal jonge mensen binnengerijfd die net omwille van Bert Anciaux en dergelijke op het Vlaams Blok of de CD&V stemden maar er zich niet mee konden vereenzelvigen, maar u moet toch toegeven dat vlaams-nationalisme, het voornaamste programmapunt van de NVA kun je toch niet ontkennen, een erg beperkt electoraal potentieel heeft in Vlaanderen vandaag de dag. Spirit bestaat uit carrieristen maar ook voormalige vlaamsnationisten die vinden dat Vlaanderen nu wel autonoom genoeg maar ook iets positiefs moet doen met deze autonomie. (ps: ik ben GEEN spirit-aanhanger, maar sommige ideeën van Bert Anciaux zijn zeker de moeite waard en vernieuwender dan het traditionele oubollige "kaakslag"-nationalisme van de NVA)

IndiePendendie
12 februari 2004, 16:09
Niet overdrijven he, bij de vorige verkiezingen haalde de N-VA 100.000 stemmen van mensen die nooit op de VU gestemd hadden. Dat is 50% van hun kiezers. Ook vele leden hebben geen VU-verleden. Natuurlijk heb je gedeeltelijk gelijk, dat een groot deel van de VU-kiezers vooral omwille van Bert Anciaux VU stemden. Waarom denk je dat zoveel postjes-mannen en -vrouwen hem gevolgd zijn? Toch niet omwille van de idealen van Spirit?

Misschien heeft de NVA wel een aantal jonge mensen binnengerijfd die net omwille van Bert Anciaux en dergelijke op het Vlaams Blok of de CD&V stemden maar er zich niet mee konden vereenzelvigen, maar u moet toch toegeven dat vlaams-nationalisme, het voornaamste programmapunt van de NVA kun je toch niet ontkennen, een erg beperkt electoraal potentieel heeft in Vlaanderen vandaag de dag. Spirit bestaat uit carrieristen maar ook voormalige vlaamsnationisten die vinden dat Vlaanderen nu wel autonoom genoeg maar ook iets positiefs moet doen met deze autonomie. (ps: ik ben GEEN spirit-aanhanger, maar sommige ideeën van Bert Anciaux zijn zeker de moeite waard en vernieuwender dan het traditionele oubollige "kaakslag"-nationalisme van de NVA)

Wat Anciaux betreft: dat is gewoon een sos. Of dacht je dat die iets te zeggen heeft binnen dat kartel? Meer woorden wil ik niet aan zijn smeerlapperij vuil maken.

En is het je al opgevallen dat zowat alle Vlaamse partijen voor de verkiezingen plots een erg Vlaams getint programma hebben, maar dat daarna plots weer vergeten zijn? Remember de laatste hervorming die vlug-vlug kort voor de verkiezingen werd doorgevoerd. Dat niet iedere Vlaming ervan wakker ligt, dat kan ik nog aanvaarden, zo werkt een democratie, maar dat Vlamingen a priori tegen een onafhankelijkheid zijn is ongetwijfeld bullshit...

Sorry voor de bitsige toon; ik heb net wat gediscussieerd tegen het dromerige communistenkliekje en bovendien probeer ik te stoppen met roken... Mijn aaibaarheidsfactor is momenteel nihil.

tomm
13 februari 2004, 01:48
ik heb begrip voor uw defensieve houding. En Anciaux mag dan al een "sos" zijn, liever een "sos" dan een "kalote" zou ik zeggen, en het siert de NVA dat ze zich niet hebben laten inlijven door de meest hypocriete en machtsgeile partij van Vlaanderen.

Wat dat Vlaams programma betreft, dit heeft deze partij veel stemmen gekost, op de eerste plaats dan de vroegere CVP die met de ultranationalistische Vandenbrande een zeer onpopulaire leidersfiguur had, die zelfs amper verkozen raakte in z'n eigen kiesdistrict. Uit peilingen blijkt duidelijk dat het Vlaamse volk geen verdere staatshervormingen wil, zich Belg voelt op de eerste plaats en sommigen willen zelfs terug naar het unitaire model. Dit is geen BUB-reclame maar peilingen, onder andere gepubliceerd in Knack. Dus partijen die zich voordoen als "de stem van het volk" luisteren slechts zeer selectief naar het volk. Het blijkt zelfs dat de meerderheid van de blok-stemmers zich op de eerste plaats Belg voelen!

ik wil maar zeggen dat de NVA een standpunt verdedigd dat niet goed in de markt ligt, terwijl het thema van het blok (vreemdelingen op de eerste plaats) en de sossen (sociale zekerheid, openbare diensten) wel populair is.

vivanter
13 februari 2004, 18:07
wees verstandig en ga in kartel met de CD&V
anders gaan weer enkele niet linkse procenten verloren
zo blijft de SPa onmisbaar
doe er iets aan
verenig u