PDA

View Full Version : Enkele vragen


pureesoiree.be
5 februari 2004, 23:14
Hoi,

even melden dat onderstaande vragen komen van leden van onze site en dus niet van het pureesoiree.be - team zelf
via deze account geven we ze echter de optie om hun vragen anoniem te stellen en vatten we de hier gestelde vragen en de antwoorden hierop samen op de site :)

Vraag 1 :
denkt u dat de positionering van de NVA als familiepartij samengaat met een toch weer iets rechtser karakter de NVA over de kiesdrempel gaat sleuren? Ik vind dit toch redelijk tegenstrijdig en wat als de 5% niet gehaald wordt?

Vraag 2 :
Gaat u akkoord met de stelling dat de NVA een tikekeltje radicaler, nationalistischer is dan de vroegere Volksunie?
En dat de NVA zich nu uitgesproken aan de rechterkant van het politiek landschap bevindt? En indien ja: dichter bij de Blokkers of dichter bij de ter ziele gegane Volksunie? Is de NVA dan eigenlijk de VU met een andere naam, of toch weer iets anders?
Graag een antwoord op deze prangende vragen...

Vraag 3 :
Staat de partij volledig achter het homohuwelijk? Is er veel gediscussieerd geweest binnen de partij zelf? Is het adoptierecht van homo's op komst?

pureesoiree.be
8 februari 2004, 12:32
Vraag 4 :
OP welke manier willen jullie de kiesdrempel halen? Wordt er eventueel gedacht aan een samenwerking met een andere partij? Zoja, met welke. Als jullie in de regering mochten geraken, welke standpunten zullen jullie dan zeker verwezenlijken?

Vraag 5 :
wat is er mis met de partij dathet de kiesdrempel niet haalde en wat is er nodig om die wel tehalen ??

zorroaster
8 februari 2004, 15:51
Vraag 1 :
denkt u dat de positionering van de NVA als familiepartij samengaat met een toch weer iets rechtser karakter de NVA over de kiesdrempel gaat sleuren? Ik vind dit toch redelijk tegenstrijdig en wat als de 5% niet gehaald wordt?

Vraag 2 :
Gaat u akkoord met de stelling dat de NVA een tikekeltje radicaler, nationalistischer is dan de vroegere Volksunie?
En dat de NVA zich nu uitgesproken aan de rechterkant van het politiek landschap bevindt? En indien ja: dichter bij de Blokkers of dichter bij de ter ziele gegane Volksunie? Is de NVA dan eigenlijk de VU met een andere naam, of toch weer iets anders?
Graag een antwoord op deze prangende vragen...

Vraag 3 :
Staat de partij volledig achter het homohuwelijk? Is er veel gediscussieerd geweest binnen de partij zelf? Is het adoptierecht van homo's op komst?

Aangezien Bart zo te zien zijn termijn hier heeft uitgedaan, zal ik maar de vrijheid nemen te antwoorden. Ik ben uiteraard geen ondervoorzitter van de N-VA, maar ik ben arrondissementeel bestuurslid en bestuurslid van Ronduit N-VA! Lier-Mechelen. Dan heb je tenminste nog iets van antwoord gehad hé?

1) Dit vind ik nogal veel vragen in één zin, maar ik ga mijn best doen om afzonderlijk te antwoorden.
De N-VA profileert zich als een samenlevingspartij, een gezinspartij die alle vormen van samen-leven tussen mensen wil aanmoedigen en begunstigen. Dat is geen kwestie van rechts of links.
Bovendien verenigt de N-VA zoals conservatief als progressief, links en rechts en verwerpen we daarom het predikaat van "links" of "rechts", alsof je ons project zo eenvoudig in een hokje kan stoppen. Laten we de N-VA maar averechts noemen, dat beschrijft de zaak nog het beste.

2) De N-VA maakt inderdaad enkele radicale keuzes die de VU nooit heeft durven maken. Toen het VU-programma eind jaren '90 voor het grootste deel uitgevoerd was, moesten we op zoek gaan naar een nieuwe invulling van ons Vlaamse gedachtengoed.
We hebben toen gekozen voor een 21e-eeuwse versie van de VU die op democratische wijze streefde naar een volwaardige Europese lidstaat Vlaanderen.
Wat betreft uw vraag over linker- of rechterkant meen ik al geantwoord te hebben. De N-VA staat met haar standpunt over Vlaamse onafhankelijkheid dichter bij het VB dan bij de vroegere VU, maar qua stijl en invulling van ons Vlaamse project zijn we dan weer veel eerder een opvolger van de VU van Frans van der Elst (let op, niet de VU die Anciaux ervan gemaakt had) dan van het Vlaams Blok.

3) De N-VA-kamerleden hebben vorige legislatuur het homohuwelijk goedgekeurd, dus dat is wel duidelijk genoeg neem ik aan?
De N-VA beschouwt elke vorm van samen-leven als een positief iets en kiest dan ook voluit voor gelijke rechten en plichten voor hetero's én holebi's.

zorroaster
8 februari 2004, 15:59
Vraag 4 :
OP welke manier willen jullie de kiesdrempel halen? Wordt er eventueel gedacht aan een samenwerking met een andere partij? Zoja, met welke. Als jullie in de regering mochten geraken, welke standpunten zullen jullie dan zeker verwezenlijken?

Vraag 5 :
wat is er mis met de partij dathet de kiesdrempel niet haalde en wat is er nodig om die wel tehalen ??

4) We hopen de kiesdrempel te halen door ons te presenteren als een rechtlijnig en democratisch alternatief, met aandacht voor het gezin en onderwijs.
We zullen hameren op het belang van een Vlaamse stem in ons Vlaams parlement, op het belang van een partij die op de wip kan zitten bij de vorming van de Vlaamse regering en zo opkomen zal voor een grotere autonomie van de Vlaamse regering. Wij zullen ons niet laten verkopen in een zoveelste door de PS gedicteerde coalitie, of die nu CD&V-SP.A-Spirit zal zijn of VLD-SP.A-Spirit.
Een stem voor de N-VA is een versterking van Vlaanderen, want wanneer na 13 juni de kaarten herschud worden zullen CD&V noch VLD hun Vlaamse eisen durven formuleren, aangezien ze toch zo doodgraag door het SP.A-PS-blok willen worden gekozen als coalitiepartner.
Met de N-VA erin zal dat niét zo zijn!

5) De mediatisering en de verkleutering van de politiek heeft de N-VA ongetwijfeld parten gespeeld bij de vorige verkiezingen.
Als enige partij dierf de N-VA rechtuit te wijzen op de problemen die door de regering ontkend werd, en daarvoor werden we uitgemaakt voor negativisten en verzuurden. De tijd heeft ons gelijk gegeven, nu de kiezer nog.

Bart De Wever
16 februari 2004, 23:42
Beste Zorroaster,

Ik had het de afgelopen week zo ontzettend druk dat ik het forum niet meer heb kunnen bezoeken. Ik had me wel voorgenomen alle onbeantwoorde vragen nog te beantwoorden, ook al vreesde ik dat de vraagstellers het inmiddels al lang voor bekeken zouden gehouden hebben. Gelukkig heb jij de meubelen gered... Merci!

BDW.

Kevin Van Eeckelen
19 februari 2004, 19:02
Beste Zorroaster,

Ik had het de afgelopen week zo ontzettend druk dat ik het forum niet meer heb kunnen bezoeken. Ik had me wel voorgenomen alle onbeantwoorde vragen nog te beantwoorden, ook al vreesde ik dat de vraagstellers het inmiddels al lang voor bekeken zouden gehouden hebben. Gelukkig heb jij de meubelen gered... Merci!

BDW.

Even terloops opmerken - ik weet niet goed waar deze opmerking thuishoort - dat hoewel ik het ideologisch niet echt met Bart De Wever eens ben, ik hem wel bewonder omwille van de intellectuele eerlijkheid die hij op dit forum ten toon spreidt. Het is - ongeacht zijn politieke positie - een zeer capabel politicus. (Een van de weinige complimenten die ik ooit gaf op dergelijke forums. :) )