PDA

View Full Version : Tractato ecologico-energetico


eno2
18 mei 2007, 21:48
De Groenen zijn ook nog niet zover gevorderd in hun inzicht waar het met de aarde naartoe moet.
Hun duurzame ontwikkeling steunt op dezelfde religieus-humanistische overtuigingen van goed rentmeesterschap (en dus van exploitatie) als het model van "business as usual" dat naar deze mess geleid heeft.
Inmiddels is het véél te laat geworden voor duurzame ontwikkeling.
Wat we nodig hebben in een DUURZAME AFTOCHT.
In de derde wereldoorlog, die tegen de klimaatwissel, is Kyoto maar het München van Chamberlain.
We reageren wel een beetje , maar we schuiven harde ingrepen op de lange baan voor ons uit.
Om de aarde en zijn natuurlijke zelfregelingen (GAIA-CONCEPT) een kans te gunnen, zullen er ferme sprongen noodzakelijk zijn.
Zo zal de kernenergie voor een tijdeljke overgangsfaze moeten zorgen.
Dat besef begint al bij sommige Groenen te dagen.
Er moet voedsel gesynthetiseerd worden om de aarde wat rust te gunnen.
De regeringen zullen verdere maatregelen moeten nemen om de bevolkingsdruk in te tomen, hoewel van ze op dat gebied waarschijnlijk niet veel kan verwacht worden.
Onze ecologische voetafdrukken moeten herleid worden.
De fossiele brandstoffen mogen blijven zitten waar ze zitten.
Natuurgebieden moeten desnoods door het leger beschermd worden.
Het wordt tijd dat de wetenschap en de techniek zich eens voorgoed gaan richten op het criterium van de bewoonbaarheid van de aarde.
Bij 4°C temperatuurstijging is het immers met die bewoonbaarheid afgelopen.
Dan falen de maritieme ecosystemen.
De algen pompen dan geen CO2 meer naar beneden.
De ijskappen smelten, de bebossing neemt af, de klathraten (ijskristallen die methaan bevatten) smelten en geven hun methaan af.
Al die effecten versterken nog de temperatuursstijging op hun beurt.
Dat noemt men positieve feedback.
Het leven op aarde heeft nu al een paar miljard jaar vanzelf gewerkt en zich ontwikkeld.
Emergente verschijnselen zoals leven, bewustzijn, en ook de zelfregelende aarde (GAIA) verzetten zich tegen iedere verklaring in termen van oorzaak en gevolg.. De vraag hoe het werkt, moet nog beantwoord worden.
Je zou bv kunnen verwachten dat bij het wegvallen van de Noordelijke warme golfstroom door de klimaatopwarming, de temperatuur even veel daalt als de stijging door de klimaatopwarming zelf. Modellen kunnen dat laten verwachten. Maar wat doet de aarde zelf?
Het allerergste is wel, dat het ernaar uitziet dat we het klimaat zelf zullen moeten gaan bijregelen. Dat zal een dure oefening worden, voor iets wat GAIA volledig gratis zelf deed, tot we haar verstoorden...
En we weten niet altijd goed wat we doen.
Zo kan het uitschakelen van vervuilende aerosols die voor de "indian haze" zorgen aan onze mooie einders, de temperatuur één �* twee graden laen stijgen...
De mensheid zal het allemaal wel overleven.
Wat eraan zal gaan, zal de beschaving zijn zoals we ze kennen.
Want in het IPCC-rapport zijn geen onvooorspelbare extreme rampen opgenomen.
Hoe zouden ze?
Toch zullen ze gebeuren...
(Zopas hoor ik, Eno2, dat de CO2-sinks van de antarctische en zuidelijke
oceaan verzadigd zijn, en terug CO2 beginnen af te geven ipv op te nemen...)
Als de temperatuur blijft stijgen, zullen Patagonië, Alaska en Siberië nog veel leven kunnen bevatten, wees getroost.
De rest zal grotendeels woestenij geworden zijn.
Of denken we soms met windmolens het tij te keren?
Kernsplitsing levert een miljoen keer méér energie op dan chemische reacties.

Op gebied van verbranding is methaan dan weer het best (in vgl met olie). De CO2 uitstoot halveert in dat geval.

Over renewables kan men het best Godfrey Boyle raadplegen - "Renewable Energy" - cursus Open University -UK.

Nieuwe ontwikkelingen hebben altijd minstens veertig jaar gevraagd vooraleer ze wereldwijd werden toegepast.
Maar in een oorlog gaat alles sneller en nu is het klimaat-wereldoorlog.
Er is dus hoop...

Winning van biobrandstoffen is eerder een bijkomend probleem dan een gedeeltelijke oplossing.
We hebben al teveel van het aardoppervlak voor cultuur afgenomen en de zelfregeling van de aarde aangetast.
De helft van de aarde zou totaal onbeheerd, wild moeten blijven.

Trouwens, de klimaat-wereldoorlog zal niet gewonnen worden door Groenen met hun romantisch idealisme en door Kyoto maar door het pragmatisme van ingenieurs en wetenschappers.
Op dat vlak valt wel iets te verwachten van kernfusie.

Ook de huidige kernsplitsing kan ons helpen. We zijn gewoon véél te bang om onze o zo hard nagestreefde onsterfelijkheid in gevaar te brengen. De kankerschrik is irrationeel maar zit er goed ingebakken. Terwijl we in werkelijkheid kanker krijgen door het inademen van zuurstof... Gewoon door oxydatie van cellen ontstaan de agressieve, kankerverwekkende
radicalen.
Het is belachelijk hoe de Groenen dat trachtten te wijten aan de proliferatie van kankerverwekkende stoffen. Planten bevatten duizend keer meer gif dan alle chemicaliën samen...
"No todo lo verde es bueno, hay tambien mucho veneno" - zingt de Spaans-Nederlandse Gloria Fanners op Elephant Records. Terecht!
Hun offensief tegen carcinogene vervuiling is een stompzinnige hetze!

Ik zweer het: bij mij mogen ze in mijn tuintje hoogradioactief afval komen opslaan, een jaarproductie van een middelgrote reactor. Ik zal het in een betonnen put stoppen en met de verloren stralingswarmte mijn huis verwarmen..
Straling is vrij onschuldig.
Lees er maar eens de "Nuclear Renaissance" van Nutall op na.
In Tsjernobil vielen geen 3O.OOO doden, zoals de groene propaganda beweert, maar slechts een paar honderd.
Nee, de groenen zijn geobsedeerd door persoonlijke gezondheidsproblemen. Hypochonders zijn het.
In 2OO4 publiceerde The Scientific American bv een artikel dat bewees dat nitraten goed zijn voor voedsel en water...

En meer zwavel in de lucht uitstoten zou via Global Dimming zorgen voor een afkoeling van 1 �* 2 graden.

Groenen lijden aan Cognitieve Dissonantie. Waar ze voor kiezen,dat vinden ze van de weeromslag positief en goed.Feiten moeten wijken voor vastgeroeste opinies.

De klimaatopwarming kan gestopt worden door een aerosol van zwavelzure druppeltjes in de atmosfeer in te brengen door vliegtuigen op kerosine te laten vliegen met 1 �* 2% zwavelgehalte.

Bovendien moet men maar synthetisch voedsel gaan produceren. Dat bespaart 7OO miljoen ton CO2-emissie in vgl met landbouw en veeteelt.
Daartoe kan men de uitlaat van krachtcentrales benutten, als bron voor het maken van suikers en aminozuren.

OP die manier kan men 1/3 van de aarde aan de natuur terug geven en laten verwilderen zonder beheer. Gaia kan dan terug haar zelfregelende rol spelen. En het redden van Gaia moet zwaarder wegen dan onze luxe.

De economische groei is voor economen en politici echter even verslavend geworden als heroïne voor een junkie. Maar het feest van de 2O-ste eeuw is voorbij met zijn bloedbaden en zijn extravagante verspillingen.
Het is het moment om de vaat te doen, de boel op te ruimen, en orde op zaken te stellen.

-Vrij naar de lichtelijk gekke geleerde James Lovelock in "De wraak van Gaia"-


Commentaar:
Tja, wat moeten we daarmee?
Niettegenstaande al zijn Groen-gebash, heb ik er wel van genoten...
Mijn indruk is: James is te exentriek ...
Ik heb hem wel een paar verbale wendingen in de mond gelegd, maar in essentie is bovenstaande tekst een betrouwbaar geheugensteuntje na de lezingvan het boek...

satiper
19 mei 2007, 08:02
Ik haal één stukje uit je tekst:

De klimaatopwarming kan gestopt worden door een aerosol van zwavelzure druppeltjes in de atmosfeer in te brengen door vliegtuigen op kerosine te laten vliegen met 1 �* 2% zwavelgehalte


Nog maar eens een zoveelste middel waarmee we hetgeen scheef aan het groeien is terug recht gaan maken.
Op zijn beurt zal dit medicijn dan weer aanleiding geven tot andere gevolgen die weer nadelig gaan zijn voor andere zaken en zo blijven we bezig tot de natuur zelf ons een halt toeroept.
Als dit gebeurt zal het (vrees ik) niet zachtzinning zijn.

Kunstgrepen noem ik dit.
Kunstgrepen om een verstoord evenwicht te kunnen laten voortduren.
Betonkoeien, genetische manipulatie, kernenergie, ... het zijn allemaal vbn van kunstgrepen om ons groeiend aantal te bestendigen.

Mijn advies (door de meesten wel gekend):

-Stop het groeiend aantal mensen, laat het indien mogelijk lichtjes dalen tot een niveau waarbij je geen nood meer hebt aan kunstgrepen.

-Als je terug tot een niveau komt dat meer evenwicht biedt aan mens/flora/fauna, komt alles vanzelf goed.

eno2
19 mei 2007, 09:59
Ik haal één stukje uit je tekst:


Nog maar eens een zoveelste middel waarmee we hetgeen scheef aan het groeien is terug recht gaan maken.
Op zijn beurt zal dit medicijn dan weer aanleiding geven tot andere gevolgen die weer nadelig gaan zijn voor andere zaken en zo blijven we bezig tot de natuur zelf ons een halt toeroept.
Als dit gebeurt zal het (vrees ik) niet zachtzinning zijn.

Kunstgrepen noem ik dit.
Kunstgrepen om een verstoord evenwicht te kunnen laten voortduren.
Betonkoeien, genetische manipulatie, kernenergie, ... het zijn allemaal vbn van kunstgrepen om ons groeiend aantal te bestendigen.

Mijn advies (door de meesten wel gekend):

-Stop het groeiend aantal mensen, laat het indien mogelijk lichtjes dalen tot een niveau waarbij je geen nood meer hebt aan kunstgrepen.

-Als je terug tot een niveau komt dat meer evenwicht biedt aan mens/flora/fauna, komt alles vanzelf goed.

Jouw oplossing is inderdaad fundamenteel, maar hopeloos kwa implementatie.
Ze komt ook in het boek van Lovelock naar voor, maar hij is daar uiterst pessimistisch in (in dit geval terecht, vrees ik), zoals ook over de klimaatopwarming (die nog in zekere mate opvangbaar is)

Het bevat ook een hoofdstuk met nog veel spectaculairder "wetenschappelijke" ingrepen...De moeite...

eno2
19 mei 2007, 10:04
dubbel

satiper
19 mei 2007, 13:08
Jouw oplossing is inderdaad fundamenteel, maar hopeloos kwa implementatie.
Ze komt ook in het boek van Lovelock naar voor, maar hij is daar uiterst pessimistisch in (in dit geval terecht, vrees ik), zoals ook over de klimaatopwarming (die nog in zekere mate opvangbaar is)

Het bevat ook een hoofdstuk met nog veel spectaculairder "wetenschappelijke" ingrepen...De moeite...

Oplossing is in feite poepsimpel (technisch). Er hoeft niks nieuws uitgevonden te worden. Enkel het gebruiken van iets dat al heel lang bestaat (condooms en aanverwante).

Er moet wel een klik komen in het menselijk bewustzijn en dat is idd niet even makkelijk.
Een geboorte mag niet langer zonder meer als een heugelijk nieuws gebracht worden. Toch niet als het er teveel/koppel zijn.
Dat is namelijk van het ergste asociaal gedrag dat men zich onder de huidige omstandigheden kan inbeelden.

Als je ziet dat dit nog niet eens doorgedrongen is tot de hogere regionen van de maatschappij (zie bvb prins Philip en Willem Alexander), is het natuurlijk moeilijk de grote massa op de juiste lijn krijgen.
Toch is hier de meeste winst te halen.
Al de rest is vaak niet meer dan dweilen met de kraan open.

Groentje-18
20 mei 2007, 11:57
In het westen is men op dat gebied nog niet zo slecht bezig. Met een gemiddelde van 2.1 kinderen per gezin ettelijke jaren geleden zullen we nog maar amper in staat zijn het huidige bevolkingsniveau te handhaven.
De spreiding van dat aantal kinderen is oneerlijk verdeed: het is vooral in de armere lagen van de bevolking, hier en elders, dat er veel kinderen geboren worden. Dat geldt voor onze contrijen, maar nog veel sterker in India, China, Afrika, ... waar het grootste deel van de bevolking in armoede leeft en waar de enige garantie op overleving door de ouderen een omvangrijk nageslacht is.

De katholieke kerk heeft daar trouwens ook een hand in, in bepaalde gebieden ... (haar mening omtrent voorbehoedsmiddelen en het tegenhouden van seksuele opvoeding ...)

satiper
20 mei 2007, 13:38
In het westen is men op dat gebied nog niet zo slecht bezig. Met een gemiddelde van 2.1 kinderen per gezin ettelijke jaren geleden zullen we nog maar amper in staat zijn het huidige bevolkingsniveau te handhaven.
De spreiding van dat aantal kinderen is oneerlijk verdeed: het is vooral in de armere lagen van de bevolking, hier en elders, dat er veel kinderen geboren worden. Dat geldt voor onze contrijen, maar nog veel sterker in India, China, Afrika, ... waar het grootste deel van de bevolking in armoede leeft en waar de enige garantie op overleving door de ouderen een omvangrijk nageslacht is.

De katholieke kerk heeft daar trouwens ook een hand in, in bepaalde gebieden ... (haar mening omtrent voorbehoedsmiddelen en het tegenhouden van seksuele opvoeding ...)

Ik ben akkoord dat de katholieke kerk daar voor een goed stuk een hand in heeft, net als andere godsdiensten zoals islam, ea mss.
Ik ben ook akkoord dat we hier in het westen een meer redelijke koers varen.
Als we het globaal bekijken wordt het plaatje minder mooi.
We stevenen nog maar eens af op een verdubbeling, op naar 12 miljard?
Dit terwijl nu reeds allerlei problemen die hun oorsprong in overbevolking vinden, nauwelijks te beheersen zijn.

Hoe je mondiaal een omschakeling in het bewustzijn moet teweegbrengen weet ik ook niet zo dadelijk.
Dat het absoluut noodzakelijk is, daar ben ik wel van overtuigd (maar dat wist je wellicht al :-) ).
Nu de rest nog overtuigen.
Ik begin alvast in mijn omgeving.
In de hoop dat de boodschap opgepikt, begrepen en verder verspreid wordt.
Of er ooit meer van komt zal de toekomst wel uitwijzen.

eno2
21 mei 2007, 10:53
Lovelock zegt wel dat hij een steeds toenemende wettelijke beperking van de geboortecijfers verwacht. Maar het is niet iets waar we een tijdige oplossing moeten van verwachten.

satiper
22 mei 2007, 14:09
Lovelock zegt wel dat hij een steeds toenemende wettelijke beperking van de geboortecijfers verwacht. Maar het is niet iets waar we een tijdige oplossing moeten van verwachten.

Het kan anders vrij snel gaan hoor.
Op nog geen 50 jaar zijn we van 3,5 miljard naar 7 miljard gegaan.
Vind ik persoonlijk ongelofelijk snel.

Stel dat je de mensen zover krijgt om maximum 2 kinderen/koppel te nemen, hetgeen me nog altijd redelijk lijkt. Iedereen kan zich voortplanten en aan zijn kinderwens voldoen, zij het niet langer limietloos.
2 kinderen per koppel zou theoretisch de perfecte status quo veroorzaken.
Maar gezien er mensen sterven voor ze tot voortplanting komen en gezien er ook mensen gewoonweg niet tot voortplanting komen zou het praktisch gemiddeld aantal lager uitkomen.

Enkele uitgewerkte voorbeelden die een idee geven:

1,9 kind/koppel is een afname van 5% per generatie (hetgeen betekend dat men na 3 generaties - of nog geen 100 jaar - reeds met een miljard minder is)
1,5 kind/koppel is een afname van 33% per generatie (hetgeen betekend dat men reeds na 1 generatie met een miljard minder is, na 2 generaties zou dit reeds een halvering betekenen.

Het wordt helemaal spectaculair als we de huidige tendens afzetten tegen dit laatste vb.
Het zou het verschil zijn van een wereld met 14 miljard mensen tegenover een wereld met nog geen 3 miljard mensen, dit alles binnen een tijdsbestek van 50 jaar.

Ik denk niet dat er maatregelen te bedenken zijn die meer effect kunnen scoren, maar mocht het toch zo zijn wil ik ze graag kennen.

satiper
22 mei 2007, 14:12
En dit alles zonder dat er ook maar iemand één speldeprik pijn hoeft te lijden.
Eerder het omgekeerde zal het geval zijn.

eno2
26 mei 2007, 13:59
En dit alles zonder dat er ook maar iemand één speldeprik pijn hoeft te lijden.
Eerder het omgekeerde zal het geval zijn.

Zoiets Implementeren gaat niet.
De politiekers en de kapitalistische economen zijn en blijven verslaafd aan
de eeuwige groei , ze zijn erger verslaafd dan junkies.

satiper
26 mei 2007, 17:29
Zoiets Implementeren gaat niet.
De politiekers en de kapitalistische economen zijn en blijven verslaafd aan
de eeuwige groei , ze zijn erger verslaafd dan junkies.


Er is meer dan één weg die men kan/moet bewandelen.

De implementatie (verplichting van overheidswege) lijkt inderdaad veraf.
De overheid begint doorgaans ook maar in een bepaalde richting te sturen, als er een voldoende grote onderstroom in de maatschappij bestaat die dit wenst.
Er zou natuurlijk ook een charismatisch leider kunnen opstaan die de juiste weg aangeeft en die een dergelijke impact heeft dat alles in een stroomversnelling komt.

Ik acht de kans hierop evenwel niet zo groot.

Ik acht de kans veel groter dat we met steeds ergere gevolgen van overbevolking gaan te maken krijgen.
Zolang het verband echter niet gelegd wordt tussen al die gevolgen en hun oorzaak blijft de mensheid blindvaren.
Het is pas als deze blinddoek voor de meesten wegvalt en ze daadwerkelijk begrijpen dat overbevolking de oorzaak is van de meeste problemen dat ook bij de gewone mens in de straat de wens tot beperking zal ontstaan.
Eens dit gebeurd volgt de politiek automatisch.

Het is voorlopig dus zaak om steeds op hetzelfde punt te blijven hameren tot voldoende mensen bewust worden van de noodzaak tot verandering.
Hoe meer mensen er overtuigd zijn en vervolgens zelf beginnen te hameren op dit punt hoe sneller de mondiale bewustwording kan geschieden.
Men kan maar proberen.

Zoiets Implementeren gaat niet

Is bij voorbaat de handdoek in de ring werpen.
Die luxe kunnen we ons eigenlijk niet permitteren.
Opgeven brengt in dit geval geen soelaas, wel integendeel.

eno2
29 mei 2007, 11:13
a Satiper:
Hoe wil je in een democratie iets implementeren waar maar twee man en één paardenkop voor te vinden zijn?

Jij praat wel over geleidelijke mentaliteitswisseling, maar als we daarop moeten blijven wachten, is het klimaat ondertussen al volledig gewisseld...

satiper
29 mei 2007, 15:21
a Satiper:
Hoe wil je in een democratie iets implementeren waar maar twee man en één paardenkop voor te vinden zijn?

Jij praat wel over geleidelijke mentaliteitswisseling, maar als we daarop moeten blijven wachten, is het klimaat ondertussen al volledig gewisseld...

Ik ben akkoord dat het niet makkelijk is om tot die mentaliteitswissel te komen.
Maar het lijkt me de enige weg die er is.
Ik kan natuurlijk een putsch overwegen en mezelf tot wereldleider kronen, maar waarschijnlijk heeft dat scenario nog iets minder kans op slagen ;-).
Misschien zie ik wel mogelijkheden over het hoofd.
Je mag er me altijd op wijzen.
Als we te laat komen (en die kans zit er zeker in) kunnen we in ieder geval tevreden zijn met ons pogen om de zaak ten goede te keren.

eno2
30 mei 2007, 10:39
Lovelock is wel de meest aartszwarte pessimist die ik ooit gelezen heb, onder de "ecologisten", en spijtig genoeg moet ik hem tenminste op het gebied van de wanhopige strijd tegen de overbevolking volkomen gelijk geven...

satiper
30 mei 2007, 11:40
We gaan natuurlijk hulp krijgen van de natuur om onze stelling kracht bij te zetten (niet dat het iets is om zich over te verheugen).
Naarmate we voortschrijden in de tijd zullen er meer en meer rampen op ons afkomen.
Meer en meer mensen zullen inzien dat er een verband bestaat tussen deze rampen en het overdreven aantal mensen of de overdreven consumptie (ecologische voetafdruk).
Zolang de rampen geen onomkeerbaar proces zijn is er tijd om bij te sturen.
Veel hangt dus af van hoeveel verwittigingen we nog gaan krijgen vooraleer we de les begrepen hebben.
Voor hetzelfde geld komen er geen echte verwittigingen meer en is een onomkeerbaar proces reeds gestart. In dat geval hoef je natuurlijk niks meer te doen.
Zolang er hierover echter geen zekerheden zijn lijkt het me het verstandigst om het tij alsnog proberen te keren.

eno2
31 mei 2007, 10:12
We gaan natuurlijk hulp krijgen van de natuur om onze stelling kracht bij te zetten (niet dat het iets is om zich over te verheugen).
Naarmate we voortschrijden in de tijd zullen er meer en meer rampen op ons afkomen.
Meer en meer mensen zullen inzien dat er een verband bestaat tussen deze rampen en het overdreven aantal mensen of de overdreven consumptie (ecologische voetafdruk).
Zolang de rampen geen onomkeerbaar proces zijn is er tijd om bij te sturen.
Veel hangt dus af van hoeveel verwittigingen we nog gaan krijgen vooraleer we de les begrepen hebben.
Voor hetzelfde geld komen er geen echte verwittigingen meer en is een onomkeerbaar proces reeds gestart. In dat geval hoef je natuurlijk niks meer te doen.
Zolang er hierover echter geen zekerheden zijn lijkt het me het verstandigst om het tij alsnog proberen te keren.
Id
We hebben de gratis zelfregeling van gaia verstoord en nu zullen we zelf moeten bijsturen.
Dat gaat ons duur kosten en wellicht lukt het ook niet goed.

satiper
31 mei 2007, 10:58
Id
We hebben de gratis zelfregeling van gaia verstoord en nu zullen we zelf moeten bijsturen.
Dat gaat ons duur kosten en wellicht lukt het ook niet goed.


Het ligt inderdaad wat in de mens zijn natuur om de zaken wat op z’n beloop te laten zolang hij niet te veel pijn gedaan wordt. Zolang dit niet gebeurd schijnt hij te denken dat alles goed is zoals het is en dat maatregelen niet zo noodzakelijk zijn.
Hopelijk komt de bezinning tijdig, want blijkbaar zijn we deze maal (als soort), echt wel met de afgrond aan het flirten.

eno2
30 december 2009, 11:29
Het ligt inderdaad wat in de mens zijn natuur om de zaken wat op z’n beloop te laten zolang hij niet te veel pijn gedaan wordt. Zolang dit niet gebeurd schijnt hij te denken dat alles goed is zoals het is en dat maatregelen niet zo noodzakelijk zijn.
Hopelijk komt de bezinning tijdig, want blijkbaar zijn we deze maal (als soort), echt wel met de afgrond aan het flirten.

Dat geflirt is in wezen een love-affair van de rijkste landen met de ongelimiteerde overconsumptie.

satiper
30 december 2009, 12:53
Dat geflirt is in wezen een love-affair van de rijkste landen met de ongelimiteerde overconsumptie.

Mei 2007, leuk om nog eens vanonder het stof te zien komen :-)

Natuurlijk heeft overconsumptie er wat mee te maken.
Maar (over)consumptie bestrijden lijkt me nog moeilijker dan overbevolking bestrijden.

De tijd die nodig is om mensen bewust te maken lijkt me voor het eerste minstens 10 keer zoveel werk (of 10 keer zo lange tijd te nemen) dan voor het tweede (en tijd is nu net de weelde die we niet hebben).

Beide proberen is goed.

Alleen zet ik meer in op het tweede (overbevolking) omdat ik de slaagkansen daar stukken hoger acht.

eno2
31 december 2009, 11:10
[QUOTE=satiper;4517421]Mei 2007, leuk om nog eens vanonder het stof te zien komen :-)

Ik heb tijd, ik gebruik hem ook.


Alleen zet ik meer in op het tweede (overbevolking) omdat ik de slaagkansen daar stukken hoger acht

Helaas zie ik nergens doeltreffende actie tegen overbevolking.