PDA

View Full Version : mijlpalen in de geschiedenis


satiper
27 mei 2007, 20:29
Welke zijn volgens jou belangrijke mijlpalen in de geschiedenis en waarom?

Metternich
27 mei 2007, 20:35
Een paar van de mijlpalen volgens mij:

uitvinding en toepassing van het wiel;
beheersing van het vuur;
ontwikkeling van een vast klankenschrift;
gebruik van de landbouw;

HAMC
27 mei 2007, 21:24
Buskruit, dat heeft wel enige verandering teweeg gebracht.

Pieke
28 mei 2007, 13:29
de boekdrukkunst? Het vergemakkelijken van de spreiding van kennis?
penicilline en bij uitbreiding hygiëne. Gedaan met te sterven aan een simpele infectie
De ontdekking van de dubbele helix

En wat Metternich allemaal opsomde

lombas
29 mei 2007, 22:03
Zonder schrift geen geschiedenis. Dat is de enige vereiste om tot geschiedenis te komen. Al de rest is nevenwetenschappelijk.

Voor de rest zijn er geen "mijlpalen".

Duvelke
29 mei 2007, 22:19
het schrift en het wiel zijn de twee belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis.

De andere mijlpalen hebben gewoon een rol gespeeld in hun periode.

Anders kan je de uitvinding van het internet ook een mijlpaal noemen..

Metternich
29 mei 2007, 22:23
Landbouw niet vergeten

Duvelke
29 mei 2007, 22:25
ook nog belangrijk is de week dat God nodig had om de aarde te maken..

KrisKras
30 mei 2007, 01:17
het schrift en het wiel zijn de twee belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis.

De andere mijlpalen hebben gewoon een rol gespeeld in hun periode.

Anders kan je de uitvinding van het internet ook een mijlpaal noemen..

vind je van niet dan?

evilbu
30 mei 2007, 01:35
De uitvinding van de bril. ;-) Zoveel mensen die weer zo goed als optimaal hun belangrijkste zintuig kunnen gebruiken.

Harko
30 mei 2007, 16:54
Een paar van de mijlpalen volgens mij:
uitvinding en toepassing van het wiel;
beheersing van het vuur;
ontwikkeling van een vast klankenschrift;
gebruik van de landbouw;

Stuk voor stuk Arische uitvindingen!

HOUZEE zou ik zo zeggen

jules
2 juni 2007, 12:49
-vuur
-landbouw
-de verschillende religies die nog steeds het wereldbeeld van de overgrote deel van de wereldbevolking domineren (ook nog steeds in ons grotendeels ontkerkelijkte Europa)
-de ontdekking van Amerika. in een fractie van een seconde werd een heel continent met bijhorende beschaving op zijn kop gezet.
-de atoombom. Die zorgde voor een nooit geziene wijziging in politieke machtsverhoudingen.

largo_w
2 juni 2007, 13:21
WO I

en de uitvinding van frietjes :D

La Chunga
2 juni 2007, 13:23
De oerknal. Een scheppende goddelijkheid. Of zoiets. Nu ja, het ontstaan van wat is zeker. Zonder die mijlpaal, bestaan geen andere mijlpalen.

Percalion
2 juni 2007, 13:29
De uitvinding van toiletpapier.



Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar dat is écht belangrijk vind ik.

lombas
2 juni 2007, 13:32
Het ontstaan van de tongzoen. Kijk, dát zou waardevol historisch wetenschappelijk onderzoek zijn.

Een mooi moment.

largo_w
2 juni 2007, 13:46
De uitvinding van toiletpapier.



Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar dat is écht belangrijk vind ik.
http://static.flickr.com/25/59634699_ae95660672.jpg
:lol:

Zonlicht
2 juni 2007, 22:16
De ontdekking van Amerika door Columbus. Zonder dat feit was Europa nooit zo rijk en machtig geworden.

lombas
2 juni 2007, 22:17
De ontdekking van Amerika door Columbus. Zonder dat feit was Europa nooit zo rijk en machtig geworden.

Zonder dat feit was Amerika zeker nooit zo rijk en machtig geworden.

van Maerlant
2 juni 2007, 22:22
De ontdekking van ondergoed. Geef toe, er zijn toffere dingen dan met uw bloot gat in een schurende jeans te zitten.

C uit W
2 juni 2007, 22:43
Het ontstaan van de tongzoen. Kijk, dát zou waardevol historisch wetenschappelijk onderzoek zijn.

Een mooi moment.
Gewoon het sluiten van een handelsovereenkomst in de middeleeuwen, simpel.

C uit W
2 juni 2007, 22:44
De grootste mijlpaal was natuurlijk het moment dat ruimtewezens hier kwamen om ons kennis te geven, waardoor de piramides in Egypte en in Zuid-Amerika gebouwd werden.

lombas
2 juni 2007, 22:47
Hoor ik daar "nephilim"?

:lol:

Zonlicht
3 juni 2007, 17:47
Zonder dat feit was Amerika zeker nooit zo rijk en machtig geworden.

De VS zijn rijk en machtig geworden dankzij de 1ste en vooral de 2de wereldoorlog waarbij ze zich economisch konden verrijken na de vernielingen in Europa.

lombas
3 juni 2007, 18:18
De VS zijn rijk en machtig geworden dankzij de 1ste en vooral de 2de wereldoorlog waarbij ze zich economisch konden verrijken na de vernielingen in Europa.

De VS waren daarvoor al de sluimerende wereldmacht. Uit de tweede wereldoorlog kwamen ze daarbij op langere termijn redelijk slecht uit, ik denk aan de jaren zeventig.

Hertog van Gelre
4 juni 2007, 00:50
De uitvinding van toiletpapier.



Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar dat is écht belangrijk vind ik.
Je maakt een geintje maar de invoering van riolering is pas echt een medische mijlpaal. Het heeft meer mensen het leven gered dan welk medicijn ooit.

lombas
4 juni 2007, 00:53
Is de riolering al niet zo oud als redelijk georganiseerde steden?

Hertog van Gelre
4 juni 2007, 01:27
Is de riolering al niet zo oud als redelijk georganiseerde steden? Ja, open riolen. Ik doel hier op de riolen zoals we die nu kennen:

Een opiniepeiling uitgevoerd bij 11.000 leden van de British Medical Journal over de ganse wereld koos "sanitatie" als de grootste medische vooruitgang sinds 150 jaar.

Uit een lijst van 15 mijlpalen in de medische geschiedenis (waaronder vaccins, de contraceptieve pil, anesthesie, de ontdekking van het DNA,…) werd “sanitatie” als belangrijkste mijlpaal gekozen. Onder “sanitatie” werd hier verstaan: alle praktische maatregelen voor een betere publieke gezondheid (voornamelijk drinkwatervoorziening en riolering). Antibiotica, en anesthesie werden verkozen op respectievelijk de tweede en derde plaats.
Drinkwaterleidingen en riolering leidden overal (in Europa) tot het indijken van epidemieën en ziekten zoals cholera. De ontdekking in 1854 van de Britse dokter John Snow dat cholera door water werd overgedragen en niet door lucht en dat een betere “sanitatie” dit probleem kon verhelpen voor een stad zoals Londen bleek kapitaal te zijn voor de verdere sociale en economische vooruitgang. Samen met de watervoorzienings- en rioleringsgraad steeg de gemiddelde levensverwachting spectaculair.

In het Zuiden duiken cholera-epidemieën nog overal op in grote steden van Afrikaanse landen en elders. Nog steeds sterven jaarlijks 1,8 miljoen kinderen (of meer dan 8 keer het aantal mensen dat in de Tsunami omkwam).
Het resultaat van deze enquête bevestigt nogmaals het belang om dringend meer werk te maken van de Millenniumdoelstelling 7 met betrekking tot water en sanitaire voorzieningen, zoals (onder andere) gesteld in het Human Development Report 2006 van de UNDP.

Zonlicht
4 juni 2007, 17:04
De VS waren daarvoor al de sluimerende wereldmacht. Uit de tweede wereldoorlog kwamen ze daarbij op langere termijn redelijk slecht uit, ik denk aan de jaren zeventig.

De VS was een afzetgebied voor Europa, dat zich zo kon verrijken. (massale afzetmarkt voor ijzer bij de bouw van spoorwegen, wapens,...)

Groot-Brittanië was de grote wereldmacht tot aan de 2de WO, en waarom? Door de economische banden met Noord-Amerika (o.a.)

largo_w
4 juni 2007, 17:26
de uitivinding van "de stylo" ook wel gekend als "den bic"...

jules
4 juni 2007, 19:44
het kopieermasjien

zonder dat en de meiskes van de eerste twee rijen was ik nooit afgestudeerd geraakt :oops:

Derk de Tweede
8 juni 2007, 12:52
Internet!
Niet meer afhankelijk zijn van wat de overheid ons op mediagebied aanbiedt.
TV: het beste middel om mensen te manipuleren en te indoctrineren.

I amsterdam
26 juni 2007, 08:31
De Nederlandse Revolutie

Wiley E Coyote
27 juni 2007, 13:37
Is de riolering al niet zo oud als redelijk georganiseerde steden?

Ja, inderdaad, bepaalde delen van het huidige rioleringssysteem van Rome zijn zelfs nog een deel van de oude Cloaca Maxima. Aan de bouw aan deze gesloten riolering werd al rond 600 v Chr. begonnen.

Boadicea
4 augustus 2007, 23:58
De val van het Romeinse Rijk

De Franse Revolutie

Pff, ik probeer hier maar iets te vinden dat nog niet in het lijstje staat.

Abba Kovner
7 augustus 2007, 14:38
'DE PIL'.

De ontdekking van de ovulatieremmende werking van een combinatie van hormonen nl. oestrogenen en progesteron door Gregory Pincus, leidde in het begin der zestiger jaren met de introductie van 'De pil' tot een revolutie in de anticonceptie. Eindelijk was er een werkelijk betrouwbaar middel beschikbaar, dat het mogelijk maakte de seksuele handeling los te koppelen van zwangerschap. De pil leverde hierdoor tevens een belangrijke bijdrage aan het emancipatieproces van de vrouw.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 01:16
De val van België, voor één van de volgende weken...

evilbu
18 augustus 2007, 01:37
De val van België, voor één van de volgende weken...
no way, maar één ding durf ik wel voorspellen: je zal DAT nog eerder meemaken dan een bemande landing op Mars (iets dat men ook al lang voorspelt maar waar nog steeds niets van in huis is gekomen). Misschien zelfs nog voor de terugkeer naar de maan.:?

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 01:41
no way, maar één ding durf ik wel voorspellen: je zal DAT nog eerder meemaken dan een bemande landing op Mars (iets dat men ook al lang voorspelt maar waar nog steeds niets van in huis is gekomen). Misschien zelfs nog voor de terugkeer naar de maan.:?Hoe lang gaat het dan nog duren denk je?

evilbu
18 augustus 2007, 01:52
:? Zijn wij dan al gesplitst? Rusland zou een bemande vlucht naar Mars hebben gestuurd, al vijf jaar geleden... De boel is wel ontploft bij het opstijgen van Mars zijn nooit veel woorden aan vuil gemaakt en was allemaal in het geniep...
Dat is dan ook de eerste keer dat ik daar iets van hoor.:? Als je ziet dat ze toeristen moeten laten meevliegen om rond te komen, dan denk ik niet dat ze daaraan zouden begonnen zijn

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 01:54
Dat is dan ook de eerste keer dat ik daar iets van hoor.:? Als je ziet dat ze toeristen moeten laten meevliegen om rond te komen, dan denk ik niet dat ze daaraan zouden begonnen zijnJij ziet spoken denk ik? Over wat heb je het?:lol:

evilbu
18 augustus 2007, 02:16
Jij ziet spoken denk ik? Over wat heb je het?:lol:
Waarover HEB JIJ het?8O

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 02:18
Waarover HEB JIJ het?8O
De marsmannetjes!!! AhAaHaAAaaaAhahHHAha!

evilbu
18 augustus 2007, 02:27
De marsmannetjes!!! AhAaHaAAaaaAhahHHAha!
Ernstig : er is nog nooit een poging ondernomen om naar Mars te gaan. Kan niet.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 02:28
Ernstig : er is nog nooit een poging ondernomen om naar Mars te gaan. Kan niet.9/11 kan ook geen opgezet spel zijn eh...

evilbu
18 augustus 2007, 02:36
9/11 kan ook geen opgezet spel zijn eh...
Ben jij een conspiratist:|

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 02:37
Ben jij een conspiratist:|Neu ik hoopte jij wel...:-P

evilbu
18 augustus 2007, 02:47
Neu ik hoopte jij wel...:-P
Ja ik heb die reportage Loose Change ook bekeken, "according to Wikipedia...":rofl:
:-D :roll:

migrantenjong
28 augustus 2007, 19:53
Ernstig : er is nog nooit een poging ondernomen om naar Mars te gaan. Kan niet.

U bedoelt bemande missies?

evilbu
28 augustus 2007, 19:57
U bedoelt bemande missies?
Natuurlijk, onbemande missies zijn er zeker al geweest en die geven ons mooie plaatjes :-P :

http://seds.org/~spider/flags/vl2_21c056.jpg

Bovenbuur
28 augustus 2007, 20:03
Ernstig : er is nog nooit een poging ondernomen om naar Mars te gaan. Kan niet.
Stel dat Amerika al mensen op Mars had gezet, waarom die stap dan niet claimen en het geheim houden? Dat slaat nergens op.

evilbu
28 augustus 2007, 21:12
Stel dat Amerika al mensen op Mars had gezet, waarom die stap dan niet claimen en het geheim houden? Dat slaat nergens op.
Omdat ze ze misschien nadien niet (levend) teruggekregen hebben?:rofl:

baseballpolitieker
28 augustus 2007, 21:49
Omdat ze ze misschien nadien niet (levend) teruggekregen hebben?:rofl:Terug gekregen is een heel mooi woord in deze context, mars is bewoond en de amerikaanse regering plus nwo doet er alles aan om dat geheim te houden.

Voltian
28 augustus 2007, 22:03
de op til zijnde singulariteit

reinaert68
23 december 2007, 23:34
Een paar van de mijlpalen volgens mij:
uitvinding en toepassing van het wiel;
beheersing van het vuur;
ontwikkeling van een vast klankenschrift;
gebruik van de landbouw;

Allemaal pre-historisch;-)

reinaert68
23 december 2007, 23:35
Gewoon het sluiten van een handelsovereenkomst in de middeleeuwen, simpel.
Bestaat al in de Oudheid.

reinaert68
23 december 2007, 23:41
Ik geloof niet in mijlpalen, er gaan altijd evoluties aan vooraf, ze zijn slechts een uiting van een onderliggende stroming. De belangrijkste ontwikkelingen zijn voor mij.

1) Samensmelting transcendentale denkwijzen met romeinse cultuur.
2) Receptie van de Grieks-Wetenschappelijke methode in de 13-14de eeuw
3) Receptie van Wiskundig denken uit het Oosten 15de eeuw en verder
4) Verlichting en idealisme
5) Romantiek, liberalisme en nationalisme
6) Absolutisme
7) Post-modernisme

kiko
31 december 2007, 22:43
Het vuur is niet echt een uitvinding, de beheersing ervan wel.

Belangrijkste uitvindingen zijn:

- landbouw (leidde tot dorpen en later tot steden)
- metaalbewerking
- schrift
- architectuur
- boekdrukkunst
- telefoon / sateliet / andere moderne communicatiemiddelen

Een beetje een voorspelbare lijst, maar daarom niet minder correct.

stab
1 januari 2008, 03:28
Stichting vh VB, zo een kleine dertig jaar geleden.8-)

VlaamseKracht
1 januari 2008, 03:46
Het einde van België in 2009 zal ook een mijlpaal worden ;)

system
1 januari 2008, 18:57
Stichting vh VB, zo een kleine dertig jaar geleden.8-)

Dat is geen mijlpaal, laat staan een nieuwe. Dat is dezelfde oude wijn in nieuwe zakken. Het VNV trok gewoon een ander pak aan, maar het blijft hetzelfde VNV. Niet en nooit te vertrouwen als het gaat om de Vlaamse belangen. Als de Duitsers weer eens zouden binnenvallen, verraden ze Vlaanderen opnieuw.

Jantje
1 januari 2008, 19:10
een belangrijke mijlpaal is de uitvinding van de verbrandingsmotor.

We hebben er ons leven een pak gemakkelijker mee kunnen maken en lekker de aarde mee naar de bliksem kunnen helpen tegen een sneltempo.

Den Ardennees
1 januari 2008, 19:41
Er is een verschil tussen uitvindingen, en mijlpalen.

Dé belangrijkste mijlpaal van de afgelopen 100 jaar is de Eerste Wereldoorlog, het gevolg was een complete omslag op sociaal, cultureel, economisch en politiek gebied. Ook de zeden waren enorm veranderd na WO I, bvb het aantal echtscheidingen dat enorm steeg na de oorlog, wat voordien nauwelijks bestond. Maar ook politiek zou niets meer hetzelfde: zijn de doorbraak overal van de arbeiderspartijen, de val van alledrie de Europese keizerrijken enz...

HAMC
2 januari 2008, 00:24
een belangrijke mijlpaal is de uitvinding van de verbrandingsmotor.

We hebben er ons leven een pak gemakkelijker mee kunnen maken en lekker de aarde mee naar de bliksem kunnen helpen tegen een sneltempo.

De aarde gaat ons lang overleven, maak u maar geen zorgen.

Jantje
2 januari 2008, 00:37
Er is een verschil tussen uitvindingen, en mijlpalen.

Dé belangrijkste mijlpaal van de afgelopen 100 jaar is de Eerste Wereldoorlog, het gevolg was een complete omslag op sociaal, cultureel, economisch en politiek gebied. Ook de zeden waren enorm veranderd na WO I, bvb het aantal echtscheidingen dat enorm steeg na de oorlog, wat voordien nauwelijks bestond. Maar ook politiek zou niets meer hetzelfde: zijn de doorbraak overal van de arbeiderspartijen, de val van alledrie de Europese keizerrijken enz...

Een mijlpaal is een belangrijke gebeurtenis, het in gebruik nemen van de verbrandingsmotor is een gebeurtenis en is zelfs de oorzaak geweest dat WW1 zolang en zo hevig is geweest.

Vergeet niet dat juist dankzij die verbrandingsmotor de bevoorrading van beide kampen veel vlotter verliep en het gebruik van tanks en vliegtuigen in die oorlog mogelijk was.
Zonder verbrandingsmotor had WW1 waarschijnlijk een oorlog van paarden en getrokken kanonen geweest met een overwinning voor Duitsland dankzij hun goed wapens en dodelijke manier van gebruik van machinegeweren.
Want zonder verbrandingsmotor hadden de geallieerde troepen NOOIT tanks kunnen gebruiken als dekking tegen de kogels van de Duitsers.

Want WW1 is in de eerste plaats wel gewonnen dankzij de bescherming van de tanks en pantserwagens uit die tijd.
Die paar kilometer front die onder water zijn gezet geweest hebben eigenlijk enkel een opening gemaakt voor deze voertuigen, maar hebben verder het Duitse leger niet echt veel schade toegebracht gehad.

Savatage
2 januari 2008, 00:39
We hebben er ons leven een pak gemakkelijker mee kunnen maken en lekker de aarde mee naar de bliksem kunnen helpen tegen een sneltempo.

Dat zeggen ze al van zoveel dingen en de aarde is nog altijd net hetzelfde 8-)

Jantje
2 januari 2008, 00:39
De aarde gaat ons lang overleven, maak u maar geen zorgen.

Zeker, Mars en de andere planeten draaien immers ook zonder dat er een mens op rondloopt, de vraag is enkel wat het snelste zzal gebeuren, de vernietiging van de mens door zichzelf, of het opblazen van de aarde door de mens met al zijn onverantwoord gebruik van zijn vele technische hulpmiddelen.

Jantje
2 januari 2008, 00:44
Dat zeggen ze al van zoveel dingen en de aarde is nog altijd net hetzelfde 8-)

Vergeet dat maar snel.
Telkens als ik op een plaats terug kom na een paar jaar, dan heb ik steeds weer problemen om er nog iets te herkennen.

Ook wat betreft de gezondheid van de mensen en dieren word het steeds erger.

Vroeger kon je nog gezonde lucht vinden en stilte hier in België, tegenwoordig hoor je zelfs motoren draaien in het midden van de Kalmthoutse heide en moet je er een stofmasker opzetten om gezond te blijven.

Overal verschijnt er steeds meer asfalt en beton en verdwijnt er steeds sneller fauna en flora.

Savatage
2 januari 2008, 00:50
Vergeet dat maar snel.
Telkens als ik op een plaats terug kom na een paar jaar, dan heb ik steeds weer problemen om er nog iets te herkennen.

Ook wat betreft de gezondheid van de mensen en dieren word het steeds erger.

Vroeger kon je nog gezonde lucht vinden en stilte hier in België, tegenwoordig hoor je zelfs motoren draaien in het midden van de Kalmthoutse heide en moet je er een stofmasker opzetten om gezond te blijven.

Overal verschijnt er steeds meer asfalt en beton en verdwijnt er steeds sneller fauna en flora.

In zo'n druk bevolkte regio's als België zal dat enkel maar verslechteren. Voorlopig is er nog flora genoeg, fauna helaas wat minder.

Jantje
2 januari 2008, 01:46
In zo'n druk bevolkte regio's als België zal dat enkel maar verslechteren. Voorlopig is er nog flora genoeg, fauna helaas wat minder.

Om de woestijnvorming in de rest van de wereld tegen te gaan, moet men hier in de lage landen stoppen met bouwen en terug meer bossen en velden creëren, want die zorgen voor de verdamping van water en voor het vasthouden van water.
Iets dat men trouwens over heel de wereld moet doen.

Zo zie je maar welke inpakt de ontdekking en de ingebruikname van de verbrandingsmotor heeft.

Zonder die motor had men immers nooit zoveel wegen kunnen bouwen en zoveel goeden en mensen kunnen transporteren over zo'n grote afstanden tegen zo'n grote snelheden.
Zonder die motor zou men nu nog meer dan 15 maanden nodig hebben om van Antwerpen naar Tokyo te gaan en terug. Nu doet men dat op 48 uur en dat enkel dankzij de verbrandingsmotor.

HAMC
2 januari 2008, 09:18
Overal verschijnt er steeds meer asfalt en beton en verdwijnt er steeds sneller fauna en flora.

De wereld is dan ook van de moderne mens, dat is nu eenmaal onze habitat.

Insano
3 januari 2008, 00:48
Om de woestijnvorming in de rest van de wereld tegen te gaan, moet men hier in de lage landen stoppen met bouwen en terug meer bossen en velden creëren, want die zorgen voor de verdamping van water en voor het vasthouden van water.
Iets dat men trouwens over heel de wereld moet doen.

Zo zie je maar welke inpakt de ontdekking en de ingebruikname van de verbrandingsmotor heeft.

Zonder die motor had men immers nooit zoveel wegen kunnen bouwen en zoveel goeden en mensen kunnen transporteren over zo'n grote afstanden tegen zo'n grote snelheden.
Zonder die motor zou men nu nog meer dan 15 maanden nodig hebben om van Antwerpen naar Tokyo te gaan en terug. Nu doet men dat op 48 uur en dat enkel dankzij de verbrandingsmotor.De uitvinding van het wiel is een mijlpaal, die van de verbrandingsmotor was iets dat er sowieso gekomen was.

Ik bekijk uitvindingen altijd vanuit het perspectief of ze echt grensverleggend waren in hun tijd of dat het er nu eenmaal zat aan te komen. De gsm kan je volgens jouw logica ook een mijlpaal noemen want vroeger moest je voor te bellen naar Tokyo wel 15 maanden nodig hebben. Dit terwijl de gsm gewoonweg een draadloze telefoon is en de telefoon dus veel ingrijpender is.

Mijn stem gaat dan ook voor de telefoon, aangezien die communicatie heeft veranderd op een manier dat niemand op dat moment zich kon inbeelden.

backfire
3 januari 2008, 16:39
Welke zijn volgens jou belangrijke mijlpalen in de geschiedenis en waarom?

Mijn eerste erectie.

Bolsjewiek
6 januari 2008, 11:58
De Val van Berlijn.
Dien Bien Phu
Russische Revolutie

L. J. Brutus
6 januari 2008, 12:48
De grote mijlpaal in de menselijke geschiedenis: de Neolithische revolutie.

lombas
6 januari 2008, 12:52
De grote mijlpaal in de menselijke geschiedenis: de Neolithische revolutie.

Volgens mij ligt de neolithische revolutie niet binnen de menselijke geschiedenis maar in de prehistorie.

Enfin, zo leren ze dat aan, hier.

Burkide
6 januari 2008, 12:58
Stichting vh VB, zo een kleine dertig jaar geleden.8-)

Als je het Vlaamsch Blok voor Zelfbestuur en Demokratie bedoelt, dan ben ik het met je eens 8-)

system
6 januari 2008, 13:11
Als je het Vlaamsch Blok voor Zelfbestuur en Demokratie bedoelt, dan ben ik het met je eens 8-)

'VB' en 'democratie' is een contradictio in terminis.

Vorenus
6 januari 2008, 13:24
'VB' en 'democratie' is een contradictio in terminis.

Links en verdraagzaamheid, das zoals kat en hond.

L. J. Brutus
6 januari 2008, 13:29
Volgens mij ligt de neolithische revolutie niet binnen de menselijke geschiedenis maar in de prehistorie.

Enfin, zo leren ze dat aan, hier.

Een mens komt wat tegen hier op dat forum. De menselijke geschiedenis begint nog steeds ergens een zes �* zeven miljoen jaar geleden hoor.

lombas
6 januari 2008, 13:38
Een mens komt wat tegen hier op dat forum. De menselijke geschiedenis begint nog steeds ergens een zes �* zeven miljoen jaar geleden hoor.

Je ontkent dat de neolithische revolutie in de prehistorie plaatsvond?

Ik gebruik "geschiedenis" als disciplinaire term. Mijn excuses. Beroepsafwijking.

L. J. Brutus
6 januari 2008, 13:48
Je ontkent dat de neolithische revolutie in de prehistorie plaatsvond?

Ik gebruik "geschiedenis" als disciplinaire term. Mijn excuses. Beroepsafwijking.

Ik hou me niet zo aan de academische terminologie. "Prehistorie" is een misnomer. "Voorschriftelijke cultuur" zou beter passen.

Burkide
6 januari 2008, 13:59
'VB' en 'democratie' is een contradictio in terminis.


Het Vlaamsch Blok voor Zelfbestuur en Demokratie heeft niets te maken met de partij van Dillen, Vanhecke en Dewinter, maar was een soortement volksfront-in-miniatuur aangevoerd door de Vlaamsche Kommunistische Partij.

Jantje
6 januari 2008, 14:02
De uitvinding van het wiel is een mijlpaal, die van de verbrandingsmotor was iets dat er sowieso gekomen was.

Ik bekijk uitvindingen altijd vanuit het perspectief of ze echt grensverleggend waren in hun tijd of dat het er nu eenmaal zat aan te komen. De gsm kan je volgens jouw logica ook een mijlpaal noemen want vroeger moest je voor te bellen naar Tokyo wel 15 maanden nodig hebben. Dit terwijl de gsm gewoonweg een draadloze telefoon is en de telefoon dus veel ingrijpender is.

Mijn stem gaat dan ook voor de telefoon, aangezien die communicatie heeft veranderd op een manier dat niemand op dat moment zich kon inbeelden.

De verbrandingsmotor was helemaal geen normale ontwikkeling.
Het is gewoon een van de vele mijlpalen uit de geschiedenis.
Dit ontkennen is gewoon een vertoon van gebrek aan inzicht over de vele mijlpalen in onze geschiedenis.

system
6 januari 2008, 14:32
Het Vlaamsch Blok voor Zelfbestuur en Demokratie heeft niets te maken met de partij van Dillen, Vanhecke en Dewinter, maar was een soortement volksfront-in-miniatuur aangevoerd door de Vlaamsche Kommunistische Partij.

Tja, dan trek ik mijn woorden terug. Maar slechts voor de helft. Want, laat ons wel wezen, het 'kommunisme in de praktijk' en 'democratie' was evenzeer een contradictio in terminis. Uw zogenaamd 'volksfront' (veel front maar weinig volk) wil ik het voordeel van de twijfel geven. 'Alle macht aan de arbeiders', lijkt me echter toch niet zo'n democratische gedachte en de 'dictatuur van het proletariaat' een nog minder democratisch, laat staan een aantrekkelijk, toekomstperspectief.

Burkide
6 januari 2008, 15:13
Tja, dan trek ik mijn woorden terug. Maar slechts voor de helft. Want, laat ons wel wezen, het 'kommunisme in de praktijk'

Communisme in de praktijk? Het zou me verbazen mocht er een staat zijn/geweest zijn die beweerde in de praktijk communistisch te zijn - wat voor een staat tamelijk moeilijk zou zijn.

en 'democratie' was evenzeer een contradictio in terminis. Uw zogenaamd 'volksfront' (veel front maar weinig volk) wil ik het voordeel van de twijfel geven. 'Alle macht aan de arbeiders', lijkt me echter toch niet zo'n democratische gedachte en de 'dictatuur van het proletariaat' een nog minder democratisch, laat staan een aantrekkelijk, toekomstperspectief.

Waarom zou dat niet democratisch zijn?

system
6 januari 2008, 15:30
[QUOTE=Burkide;3191883]Communisme in de praktijk? Het zou me verbazen mocht er een staat zijn/geweest zijn die beweerde in de praktijk communistisch te zijn - wat voor een staat tamelijk moeilijk zou zijn.

Zo kan men natuurlijk alles uitleggen. China was tot voor kort een communistische staat. We weten wat dit betekent. En kom nu niet af met te zeggen deze staat 'op weg was naar het communisme'. Zelfs dan was deze weg alles behalve 'democratisch'. Communisme leidde tot dictatuur. Het communisme (marxisme als grondslag voor communisme) heeft gefaald op alle vlakken: op economisch vlak, op het vlak van de wetenschap (deze staten bleven achter wegens gebrek aan inventiviteit en dit wegens gebrek aan geestelijke vrijheid), op het vlak der mensenrechten, enz enz. De Berlijnse muur is hier het minder fraaie symbool van dat laatste. De bootvluchtelingen uit Cuba zijn daar het symbool van, de schrijnende toestand in Noord-Korea staat hier symbool voor. Een puinhoop, overal waar er communisten aan de macht waren. Communisme is tot mislukken gedoemd omdat in die systemen de mens zijn vrijheid wordt ontnomen. Daarom is het katholicisme als politiek systeem ook mislukt. Men kan de mensen niet blijven onderdrukken.




Waarom zou dat niet democratisch zijn?

Als u dat niet begrijpt, dan zijn we uitgepraat.

Burkide
6 januari 2008, 20:36
[QUOTE]Als u dat niet begrijpt, dan zijn we uitgepraat.

Discussiëren volgens System: "Als ik iets poneer, moet u dat aanvaarden en vooral niet vragen naar argumentatie."

Maar goed, dan zijn we uitgepraat. Leve de dialoog, n'est-ce-pas?

system
6 januari 2008, 22:11
[QUOTE=system;3191925]

Discussiëren volgens System: "Als ik iets poneer, moet u dat aanvaarden en vooral niet vragen naar argumentatie."

Maar goed, dan zijn we uitgepraat. Leve de dialoog, n'est-ce-pas?

Neen, maar als u zegt dat het adagium 'alle macht aan de arbeiders' democratisch kan zijn, dan zou dit dus betekenen dat de meerderheid der kiezers arbeiders zou zijn of voor de arbeiders zou stemmen. En dat zie ik dus nooit gebeuren. Dus 'alle macht aan de arbeiders' kan dus nooit gerealiseerd worden, tenzij op een revolutionaire wijze. Maw, door geweld en dictatuur. En zeker niet democratisch. Want daar waar het geprobeerd is, werd het een fiasco. Ook bij ons. Het AMADA van Chris Merckx kon anders niet op veel bijval steunen bij de 'arbeiders' voorzover ik het me nog goed herinner.

Burkide
13 februari 2008, 17:26
Ah, daar zat die draad dus ;-)

Neen, maar als u zegt dat het adagium 'alle macht aan de arbeiders' democratisch kan zijn, dan zou dit dus betekenen dat de meerderheid der kiezers arbeiders zou zijn of voor de arbeiders zou stemmen.

Ik denk anders dat de meerderheid van op z'n minst de westerse bevolking sinds de opkomst van het kapitalisme arbeider is geweest...

Maar volgens mij ligt het probleem hierin dat jij het ruime begrip arbeider verwart met handarbeider, of anders uitgedrukt: dat je arbeider zijn tegenstelt aan bediende zijn. Dat is een verwarring die hier in de Belgische staat helaas al te vaak plaatsvindt. Als links over arbeiders spreekt, dan betekent dit in de regel, kort gezegd, iedereen die z'n arbeid verkoopt. Dat kan ook "geestesarbeid" zijn, om eens een ietwat "verbrand" woord te gebruiken.

En dat zie ik dus nooit gebeuren. Dus 'alle macht aan de arbeiders' kan dus nooit gerealiseerd worden, tenzij op een revolutionaire wijze. Maw, door geweld en dictatuur. En zeker niet democratisch.

Begrijp ik het goed dat jij meent dat geweld per definitie af te keuren valt? Dat vind ik, eerlijk gezegd, een gevaarlijk standpunt.

Het AMADA van Chris Merckx kon anders niet op veel bijval steunen bij de 'arbeiders' voorzover ik het me nog goed herinner.

Zowel de KP als de PvdA halen/haalden anders vooral stemmen in traditionele arbeidersgemeenten, denk maar aan Zelzate of het Waalse industriebekken.

Fozzie
14 februari 2008, 01:35
uitvinding van het geld

Averroes
14 februari 2008, 02:16
condom

Averroes
14 februari 2008, 02:36
De ontdekking van Amerika door Columbus. Zonder dat feit was Europa nooit zo rijk en machtig geworden.
Nop
Die ontdekking leidde tot het vernietigen van de oorspronkelijke bewoners van amerika maar ge moet zeggen:
Het imperialisme en kolonisatie. Zonder dat feit was West-Europa nooit zo rijk en machtig geworden naast de val van het christendom en aankomst van islam in Europa natuurlijk.

backfire
14 februari 2008, 11:36
Want WW1 is in de eerste plaats wel gewonnen dankzij de bescherming van de tanks en pantserwagens uit die tijd.
Die paar kilometer front die onder water zijn gezet geweest hebben eigenlijk enkel een opening gemaakt voor deze voertuigen, maar hebben verder het Duitse leger niet echt veel schade toegebracht gehad.

Je overdrijft de invloed van tanks en vliegtuig op de 'overwinning' van de geallieerden schromelijk.

Geert C
14 februari 2008, 12:30
Je overdrijft de invloed van tanks en vliegtuig op de 'overwinning' van de geallieerden schromelijk.
In zoverre men van een overwinning kan spreken, natuurlijk. :? Op het einde van de oorlog bezette Duitsland nog steeds veel gebieden in heel Europa.

KrisKras
14 februari 2008, 13:33
uitvinding van het geld

en vooral de privatisering (mag ik het zo noemen) van het geld begin vorige eeuw niet vergeten.

slegie
15 februari 2008, 22:13
de grootste en belangrijkste en misschien ook wel de slechtste mijlpaal in de geschiedenis van de aarde is de mensheid zelf

we zijn lekker de enige levensvorm die zo dom is om zijn eigen graf de delven en zijn eigen leefomgeving om zeep te helpen en alles wat daarin leefde

:-)

Wautd
16 februari 2008, 13:36
Je overdrijft de invloed van tanks en vliegtuig op de 'overwinning' van de geallieerden schromelijk.

Inderdaad. Duitsland was op het einde van de oorlog totaal uitgeput in materieel, manschappen en voedsel. De tanks hebben de oorlog misschien wat korter gemaakt, maar een Duitse capitulatie was onvermijdelijk

kelt
16 februari 2008, 13:46
Ooit sloeg iemand wat stokken in de grond en declareerde toen: "dit is MIJN grond".

Gezien zijn stamgenoten faalden hem voor dergelijke onbeschaamdheid te doden werd een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis ingeluid ....

Avondland
8 maart 2008, 00:04
De Perzische Oorlogen tussen (niet alle) Griekse stadstaten en het Perzische Rijk dienen zéker vermeld te worden in deze draad.

schildenvriend09
11 januari 2009, 16:16
het zeil natuurlijk hoe konden ze anders snel in contact komen met andere culturen en daar van leren? en natuurlijk het belangrijkste het schrift en wiel

eno2
15 januari 2009, 11:55
De verbanning van Alcibiades.

Omdat dit tot de historische ondergang van Athene leidde en van de directe democratie.