PDA

View Full Version : N-VA reikt wisselmeerderheid aan voor verplichte inburgering


Recitator
24 november 2002, 03:01
N-VA VERZAMELT MEERDERHEID VOOR VERPLICHTE INBURGERING

Als opvolger van de Volksunie, nam de N-VA steeds het voortouw in de eis tot verplichte inburgering voor alle nieuwkomers, omdat integratie een zaak is van rechten én plichten. Aanvankelijk reageerden alle andere politieke partijen enkel met banbliksems.

De N-VA is verheugd dat CD&V en VLD nu eindelijk bijdraaien en bereid blijken om het inburgeringstraject verplicht te maken voor alle nieuwkomers en het in te voeren als voorwaarde voor het verkrijgen van de Belgische nationaliteit. Voor de N-VA vormt deze inburgering de hoeksteen van een efficiënt gelijke kansenbeleid, door de koppeling aan de snel-Belg-wet draagt de verplichte inburgering daarenboven ook bij tot de integratie van allochtonen die reeds in ons land verblijven.

Gezien het onmiskenbaar belang van deze thematiek wenst de N-VA dat CD&V en VLD de daad bij het woord voegen. De partij werkte daarom een reeks amendementen uit op het inburgeringsdecreet én dient een wetsvoorstel in tot wijziging van de snel-Belg-wet waardoor de nationaliteit enkel kan worden verkregen na een inburgeringstraject. De N-VA nodigt beide partijen uit tot een debat over de N-VA-voorstellen zodat een consensus kan worden bereikt en alvast het inburgeringsdecreet op korte termijn, dus nog voor de verkiezingen, in geamendeerde vorm kan worden goedgekeurd. Samen beschikken de N-VA (3), CD&V (30 + overloper Sauwens) en VLD (27 + overlopers Hermans en Gatz) immers over een meerderheid in het Vlaams parlement (63 van de 124).

De snel-Belg-wet werd goedgekeurd zonder enige voorwaarde inzake integratie of taalkennis. De Vlaamse regering, de liberale ministers incluis, diende onlangs in het Vlaamse Parlement een ontwerp inburgeringsdecreet in, ook nu weer zonder enige verplichting. Beide paars-groene blunders kunnen nu rechtgezet worden.

Wijziging inburgeringsdecreet

De amendementen die de N-VA voorstelt op het ontwerp van inburgeringsdecreet beogen de invoering van een verplicht inburgeringstraject en afdwingbare sancties.
Elke gemeente erkent een  desgevallend intergemeentelijk - onthaalbureau dat erkend en gesubsidieerd wordt door de Vlaamse regering. Deze laatste legt eveneens de modaliteiten en eindtermen vast.

Aan de hand van een onthaalonderzoek werkt het onthaalbureau voor elke nieuwkomer een inburgeringstraject uit of stelt het vast dat een inburgeringstraject overbodig is. In het laatste geval wordt onmiddellijk een inburgeringsattest verstrekt, in alle andere gevallen pas na het doorlopen van het inburgeringstraject. Het inburgeringsattest wordt geregistreerd en voor echt verklaard door de gemeente en vervolgens overgemaakt aan de Dienst Vreemdelingenzaken.

In geval van een negatieve evaluatie van het inburgeringstraject wordt een negatief attest afgeleverd en doorgezonden naar de gemeente en de Dienst Vreemdelingenzaken. Door de koppeling aan de wijziging van de snel-Belg-wet kan de betrokkene aldus geen nationaliteitsaanvraag indienen.

In Brussel staat de Vlaamse gemeenschapscommissie in voor de organisatie van het inburgeringsbeleid. Door de wijziging van de snel-Belg-wet voorziet de N-VA ook hier een verplichting, in eerste instantie wanneer de Belgische nationaliteit wordt aangevraagd. Nieuwkomers hebben er dan de keuze tussen een inburgeringstraject aangeboden door de Vlaamse of de Franse Gemeenschap. Op langere termijn bepleit de N-VA een akkoord binnen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie opdat ook in Brussel de inburgering verplicht wordt voor alle nieuwkomers.

Sancties

Op Vlaams niveau:

Voor de N-VA kunnen nieuwkomers die weigeren deel te nemen aan een inburgeringstraject in de eerste plaats niet genieten van de Vlaamse diensten inzake arbeidsopleiding en begeleiding. Voor de N-VA heeft het immers weinig zin om mensen die zelfs geen Nederlands spreken, te helpen om een aangepaste job te vinden of een gratis beroepsopleiding te geven. De Nieuw-Vlaamse Alliantie maakt hierbij geen onderscheid tussen allochtonen en autochtonen: ook de werkloze Franstaligen in bvb. Halle-Vilvoorde moeten verplicht worden om een cursus Nederlands te volgen vooraleer zij aanspraak kunnen maken op arbeidsbegeleiding.

Op het federale niveau:

Daarnaast bepleit de N-VA ook sanctiemogelijkheden via het federale niveau. Zo kan men de werkloosheidsuitkering weigeren of kan de financiële OCMW-steun vervangen worden door een materiële bijstand wanneer nieuwkomers weigeren het inburgeringstraject te volgen.

Middelen

Tegelijk moet de Vlaamse Regering in de nodige middelen voorzien. Na drie jaar regering Dewael kan terzake geen enkel excuus meer ingeroepen worden. Er was geld zat voor de alles-is-gratis cultuur. Met het oog op gemeenschapsopbouw bepleit de N-VA budgettaire prioriteit voor de verplichte inburgering. Zo wordt SP.A en Agalev het laatste argument tegen de verplichte inburgering ontnomen.


Voor de N-VA kunnen nieuwkomers onze identiteit verwerven. Absolute voorwaarde daartoe is echter dat de inwijkeling deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren. De eerste vereiste daarbij is de taalkennis.
De N-VA pleit voor een nieuw burgerschap van vrijheid en verantwoordelijkheid, van rechten en plichten. Dit geldt voor álle Vlamingen, ook deze van allochtone afkomst.
De N-VA beperkt zich niet tot woorden.

Snel-Belg-wet

Voor de N-VA moet een legale inwijkeling eerst een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen en voor de termijn daarvan een verplicht inburgeringscontract aangaan.
Uitgangspunt is dat de inwijkelingen niet alleen verblijfsrecht krijgen, maar tevens een startpositie die hen en hun kinderen in staat stelt om zich volledig thuis te voelen in onze samenleving met écht gelijke kansen.

De inburgeringsvoorwaarde vervangt het huidige bestaan van een onweerlegbaar vermoeden van integratie. Door dit vermoeden te hanteren als uitgangspunt voor een geslaagde integratie, geeft de wetgever eventuele hefbomen voor echte integratie uit handen. Uit de evaluatie van de nationaliteitswetgeving (doc.1717) blijkt duidelijk dat er een dringende noodzaak bestaat voor het preciseren van de notie "integratiewil". Dit wetsvoorstel komt hieraan tegemoet.

Concreet dient elke nationaliteitsaanvraag voortaan vergezeld te gaan van een inburgeringsattest van de Vlaamse, Franse of Duitstalige Gemeenschap, door het onthaalbureau afgeleverd aan de Dienst Vreemdelingenzaken. Deze voorwaarde geldt voor alle wijzen van nationaliteitsverkrijging.


Kris Van Dijck, Geert Bourgeois,
Vlaams parlementslid Algemeen voorzitter

Knuppel
24 november 2002, 09:31
Logisch... maar dit komt van Vlaams-nationalisten...
We zullen zien hoe logisch de machtspartijen hierop reageren.
Met iets dat me logisch lijkt ga ik in alle geval volledig akkoord.

VL
24 november 2002, 12:51
Als VLD zichzelf een beetje ernstig neemt, dan keurt ze het wetsvoorstel goed. Doet ze dat niet dan leidt ze alweer gezichtsverlies. En in de buurt van verkiezingen kunnen ze dat waarschijnlijk missen als kiespijn.

Knuppel
24 november 2002, 13:12
Als VLD zichzelf een beetje ernstig neemt, dan keurt ze het wetsvoorstel goed. Doet ze dat niet dan leidt ze alweer gezichtsverlies. En in de buurt van verkiezingen kunnen ze dat waarschijnlijk missen als kiespijn.


Ze praten er gewoon niet eens over. Zoals de VLD-ers op dit forum er evenzeer het zwijgen toe doen.

VL
24 november 2002, 19:39
Dus alweer een zuivere verkiezingstunt?

Het ziet er naar uit, zo te zien...

robby h
11 december 2002, 15:16
de vld zijn zo voldaan van zichzelf en het proberen zichzelf te verbeteren dat ze de problematieke wereld niet willen zien, voor hen is dit een avontuurtje. Om daarna nog maar eens van nul opnieuw te beginnen. Het werken met de kraan open is een term geworden die veel betekenis heeft gekregen in belgië. Laten we eerlijk zijn, de vld zal enkel en alleen een wetsvoorstel goedkeuren als het uit hun partij komt, of als ze er een voordeel uit kunnen halen, dat is de harde realiteit heden ten dage. Maar wij n-va'ers werken onze frustaties niet uit. We doen immers aan politiek om de mensen te dienen en hun eisen of gevraagde veranderingen in te willigen. Daarvoor zijn we er toch, of is de oorspronkelijke betekenis van het woord politiek zo de mist in gegaan? Bij de vld alleszins wel, niemand durft een woord te reppen over de problematiek, enkel en alleen rooskleuriger voorstellen dan het is!!!!!!


Vlaanderen onafhankelijk van de profiterende walen, de shit van het oosten moet er uit!!!!!

VL
15 december 2002, 12:29
Aan politiek doen zoals het hoort, ik kan er alleen maar mee instemmen!!!

thePiano
16 december 2002, 13:38
N-VA VERZAMELT MEERDERHEID VOOR VERPLICHTE INBURGERING

Voor de N-VA kunnen nieuwkomers onze identiteit verwerven. Absolute voorwaarde daartoe is echter dat de inwijkeling deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren. De eerste vereiste daarbij is de taalkennis.


Blijkbaar gaat de N-VA hiermee dezelfde richting uit als het Vlaams Blok, dat ook geen genoegen neemt met integratie maar enkel de volledige en onvoorwaardelijke assimilatie aanvaard (=opgaan in de vlaams cultuur met verlies van eigen tradities, cultuur, religie, enz...).

Tweedens geldt dat inburgeringstraject enkel voor die nieuwkomers die geregulariseerd zijn. Nieuwkomers die al jaren in procedures verwikkeld zijn, daarvoor komt dikwijls elk inburgeringstraject veel te laat aan.

Knuppel
16 december 2002, 14:06
[quote=Recitator]N-VA VERZAMELT MEERDERHEID VOOR VERPLICHTE INBURGERING

Voor de N-VA kunnen nieuwkomers onze identiteit verwerven. Absolute voorwaarde daartoe is echter dat de inwijkeling deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen die onze samenleving doen functioneren. De eerste vereiste daarbij is de taalkennis.


Blijkbaar gaat de N-VA hiermee dezelfde richting uit als het Vlaams Blok, dat ook geen genoegen neemt met integratie maar enkel de volledige en onvoorwaardelijke assimilatie aanvaard (=opgaan in de vlaams cultuur met verlies van eigen tradities, cultuur, religie, enz...).


Piano, je weet best dat men nooit iemands eigen godsdienst en tradities kan ontnemen. Mensen die echter, om welke reden dan ook, verkiezen om naar hier te komen zouden wel mogen aanvaarden dat er hier een andere cultuur gebezigd wordt en er, voor de goede orde, ook aan deelnemen. Het zou van misprijzen getuigen als ze uitsluitend hun eigen cultuur in het nieuw gekozen land willen in stand houden. Ze waren dan beter gebleven waar ze waren, hé? Daar was er op dat vlak geen probleem. Een mens kan nu eenmaal niet altijd en overal van twee walletjes blijven eten.

Tweedens geldt dat inburgeringstraject enkel voor die nieuwkomers die geregulariseerd zijn.

Veel gevraagd is het dus niet.

Nieuwkomers die al jaren in procedures verwikkeld zijn, daarvoor komt dikwijls elk inburgeringstraject veel te laat aan

Dat ligt dus alleen aan hen. Wie wil (de) inburgeren kon en kan dat.

VL
16 december 2002, 14:17
Blijkbaar gaat de N-VA hiermee dezelfde richting uit als het Vlaams Blok, dat ook geen genoegen neemt met integratie maar enkel de volledige en onvoorwaardelijke assimilatie aanvaard (=opgaan in de vlaams cultuur met verlies van eigen tradities, cultuur, religie, enz...).


Je slaat de bal mis hoor! De N-VA stelt duidelijk dat de migranten hun religie mogen behouden, zolang die niet indruisen tegen de openbare orde en tegen de Vlaamse publieke cultuur! Religie is iets persoonlijk, niemand kan die opleggen!!!

thePiano
16 december 2002, 14:40
Blijkbaar gaat de N-VA hiermee dezelfde richting uit als het Vlaams Blok, dat ook geen genoegen neemt met integratie maar enkel de volledige en onvoorwaardelijke assimilatie aanvaard (=opgaan in de vlaams cultuur met verlies van eigen tradities, cultuur, religie, enz...).


Je slaat de bal mis hoor! De N-VA stelt duidelijk dat de migranten hun religie mogen behouden, zolang die niet indruisen tegen de openbare orde en tegen de Vlaamse publieke cultuur! Religie is iets persoonlijk, niemand kan die opleggen!!!

Ik denk dat jullie (Knuppel, VL) de fout maken door religie met tradities te verwarren. Ik heb bv nooit begrepen waarom het dragen van een hoofddoek, in zou druisen tegen te openbare orde. En geef toe, daar is toch al heel wat herrie om geweest. Waarom? Tradities dus.

Natuurlijk vergeten we graag onze eigen tradities (lees: gewoonten) van het verleden en hoezeer vrijheidsbeprekend die toen ook waren. Wij zijn toch die zgn 'verlichte geesten' of niet soms? :roll: En je werd er toen ook voor gesanctioneerd. Zo konden wij bij onze bakker en kruidenier in ons dorp (Sint Job in't Goor) -anno 1958- niks kopen omdat we niet naar de zondagsmis kwamen in de parochiekerk. Toen ik in 1973 mijn eerste echtgenote weigerde te huwen voor het altaar, heb ik dat 24 jaar lang mogen horen en voelen. Tradities hé!

Maar terug naar de topic.

Als de N-VA het volgende schrijft: "de inwijkeling deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur. Vlaming ben je niet alleen door afkomst, je kan het ook worden door volwaardig en correct deel te nemen aan de regels, gewoonten en instellingen"

"Deelnemen aan de Vlaamse publieke cultuur" en "deelnemen aan de Vlaamse gewoonten" wat denk je dat dat soms betekent en welke konsekwenties dat heeft voor de nieuwkomer die inderdaad soms redenen te over heeft om maar vast te houden aan zijn eigen cultuur, tradities, waarden & normen want ze zijn dikwijls gewoon gelijk of zelfs beter dan de onze? Maar wie bepaalt het dat de ene 'gewoonte' beter -superieurder- is aan de andere? Hebben we daar een barometer voor? Eeen waardeschaal die altijd onveranderlijk hetzelfde aangeeft? Neen, en gelukkig niet, want dan zou er nog altijd kinderarbeid zijn in dit land, en geen betaald verlof en alleen stemrecht voor de rijke elite.

Nogmaals, en dan zou ik in feite op jullie golflengte moeten zitten: zolang de openbare orde en veiligheid van het land of zijn bewoners NIET in het gedrang komen, mag wat mij betreft elkeen doen wat ie wilt, zolang hij/zij mij ook de ruimte gunt om te doen wat ik graag wil doen.

Integreren betekent voor mij enkel de Nederlandse (of de streek-) taal beheersen en de Grondwet respecteren. Al wat NIET in die grondwet staat is vrijelijk in te vullen door ieder van ons.



[/b]

Knuppel
16 december 2002, 14:46
Piano schreef:

Nogmaals, en dan zou ik in feite op jullie golflengte moeten zitten: zolang de openbare orde en veiligheid van het land of zijn bewoners NIET in het gedrang komen, mag wat mij betreft elkeen doen wat ie wilt, zolang hij/zij mij ook de ruimte gunt om te doen wat ik graag wil doen


Je hoeft maar het rapport Van San te bekijken om te weten dat dit niet het geval is.

Staan jouw beschermelingen trouwens niet erg hoog op die lijst?

Is het teveel gevraagd om die "cultuur" maar beter thuis te laten?

thePiano
16 december 2002, 14:54
Piano schreef:

Nogmaals, en dan zou ik in feite op jullie golflengte moeten zitten: zolang de openbare orde en veiligheid van het land of zijn bewoners NIET in het gedrang komen, mag wat mij betreft elkeen doen wat ie wilt, zolang hij/zij mij ook de ruimte gunt om te doen wat ik graag wil doen


Je hoeft maar het rapport Van San te bekijken om te weten dat dit niet het geval is.

Staan jouw beschermelingen trouwens niet erg hoog op die lijst?

Is het teveel gevraagd om die "cultuur" maar beter thuis te laten?

Het rapport Van San neem ik niet ernstig en dat doet ze zelf ook niet, wegens "onvolledig" (haar eigen woorden).

Mijn ondervinding heeft me geleerd bescheiden te blijven als we het moeten hebben over de superieure kwaliteit qua waarden & normen, want dan moeten we het dezer dagen dikwijls afleggen t.o.v. nieuwkomers die volgens mij inderdaad op bepaalde vlakken een meerwaarde (kunnen) toevoegen aan de onze.

Waarbij ik niet beweer dat de ene de andere moet vervangen, maar wel dat ze op sommige punten zeker complementair zijn en soms ook beter, want we zijn al veel van onze (goeie) pluimen verloren.

Knuppel
16 december 2002, 15:10
Je moet me toch wel eens uitleggen wat voor "goeds" we van de Geörgiers te leren hebben.
En wat zij ginder, of hier, van ons willen leren.

Je zegt zelf al dat wij terzake veel verloren. Dat belooft...

thePiano
16 december 2002, 15:19
Je moet me toch wel eens uitleggen wat voor "goeds" we van de Geörgiers te leren hebben.
En wat zij ginder, of hier, van ons willen leren.

Je zegt zelf al dat wij terzake veel verloren. Dat belooft...

Waar staat het dat ik het over de Georgiërs heb? Maar inderdaad ook vanuit die kant.

Die "O zo gezellige gastvrije vlamingen die de Bourgondische levenstijl aanhangen", dat is inderdaad alweer een mythe.

Om 18 uur 's avonds gaan overal de rolluiken pottoe naar beneden en ligt iedereen zich in slaap te suffen bij debiele soapprogramma's alla Big Brother enz... Wat er met zijn bovenbuurman gebeurt, dat Zal Jan Klaag en Mieke Zaag worst wezen. Als'm begint te stinken zullen ze wel de pompiers bellen :roll:

Knuppel
16 december 2002, 15:39
Je moet me toch wel eens uitleggen wat voor "goeds" we van de Geörgiers te leren hebben.
En wat zij ginder, of hier, van ons willen leren.

Je zegt zelf al dat wij terzake veel verloren. Dat belooft...

Waar staat het dat ik het over de Georgiërs heb? Maar inderdaad ook vanuit die kant.

Die "O zo gezellige gastvrije vlamingen die de Bourgondische levenstijl aanhangen", dat is inderdaad alweer een mythe.

Om 18 uur 's avonds gaan overal de rolluiken pottoe naar beneden en ligt iedereen zich in slaap te suffen bij debiele soapprogramma's alla Big Brother enz... Wat er met zijn bovenbuurman gebeurt, dat Zal Jan Klaag en Mieke Zaag worst wezen. Als'm begint te stinken zullen ze wel de pompiers bellen :roll:

Nu ben jij wel aan het generaliseren, he Piano?

In een stad ben je natuurlijk altijd anoniemer dan op de buiten.

Ik ben van nature een gezellig mens. Gastvrij zoals de meeste Limburgers.

Mijn benedenbuurman heb ik pas nog terug op zijn bed geholpen en de 100 voor hem gebeld. Hij heeft vergevorderde kanker maar joeg mij twee weken geleden nog boos zijn deur uit omdat ik die dag tot twee keer toe (met een foefje) kwam informeren of alles nog in orde was.

Ik kijk ook zeer uitzonderlijk tv maar luister s'morgens wel een half uurtje naar radio I. Voor de rest zit ik wel veel waar jij ook zit: op het internet. En die keuze maak ik dus zelf.

Aan jezelf denk je de hele wereld te kennen, zei onze pa zaliger...
Je laat jezelf dus nogal kennen door je veralgemeningen.

torvicx
21 december 2002, 16:56
Piano heeft nood aan een "links progressief dorp" hoe surrealistisch dat ook moge klinken ; het bestaat al !

Dageraadsplaats te Antwerpen niet ver van Berchem station daar heb je een "ons kent ons" mentaliteit van alternatieve snobs waar piano zich onmiddellijk thuis kan voelen.

Ik loop er altijd met een grote boog omheen omdat het er stinkt naar chè Chevara's revolutionaire garde.....

Maar om terug bij het eigenlijke onderwerp te komen van deze thread: er zou ook nagedacht moeten worden aan een terugkeer beleidt voor wie zich niet kan vinden in "inburgering". Als koranprincipes prioritair zijn aan de gastland dan lijkt het me voor beide partijen maar verstandig om ieder zijns weegs te gaan. Zodus wat denkt NV-A te kunnen voorstellen als terugkeer beleidt...........????