PDA

View Full Version : Ze zullen hem niet temmen...


Don Geronimo
29 juni 2007, 13:40
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan:
De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan.
De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

Vraagje, wat denkt u?
Is die Vlaamse leeuw wel zo Vlaams?

vlijmscherp
29 juni 2007, 13:49
welk belang heeft dat?

Basy Lys
29 juni 2007, 16:08
http://www.liebaart.org/vegevr_n.htm

De eerste Vlaamse graaf die een leeuw in zijn wapenschild voerde was Filips van de Elzas, die regeerde van 1157 tot 1191. Hij gebruikte dat wapen reeds in 1162. Er wordt dikwijls beweerd dat de Vlaamse Leeuw afkomstig zou zijn uit het Oosten, waar hij door de graaf op een sultan zou veroverd zijn geweest tijdens een kruistocht. Probleem daarbij is dat Filips pas in 1177 op kruistocht vertrok! Klopt dus niet.

In de veertiende eeuw ontstaat de legende van "Oud-Vlaanderen", het wapenschild dat de graven van Vlaanderen zouden gedragen hebben voordat Filips van de Elzas de Leeuw invoerde. Maar dat is niet meer dan een legende. Heraldiek zoals we die nu kennen ontstond pas in de tweede helft van de 12de eeuw. Filips van de Elzas was gewoon de eerste graaf van Vlaanderen die onbetwistbaar een heraldisch schild droeg.

Filips van de Elzas koos waarschijnlijk voor de klimmende Leeuw als heraldisch kenteken om daarmee bepaalde dynastieke rechten te doen gelden en om zijn hoedanigheid als Christelijk heerser en ridder te benadrukken. De klimmende leeuw in de heraldiek staat immers symbool voor gerechtigheid en voor de Christelijke ridder. Het feit dat een leeuw als dier in onze streken niet voorkomt doet daarbij niets ter zake. Heraldiek is puur symbolisch en zo moeten ook haar figuren en de gebruikte kleuren beschouwd worden. De leeuw in de heraldiek, ongeacht of het nu de Vlaamse Leeuw is of een andere, is een West-Europese uitvinding.

Wie hier graag meer over weet leest best "Oude Vlaenderen en de Zwarte Leeuw op Gouden Veld" van Ernest Warlop, Miscellanea Archivistica XXVIII, Brussel, 1980.

Lord Vader
29 juni 2007, 16:42
welk belang heeft dat?

Dat vraag ik mij ook af.

Deze draad doe me een beetje denken aan deze site: www.vlaamsblog.be (http://www.vlaamsblog.be) .

Wat voor beestje? Maar een leeuw is toch niet uit Vlaanderen? Een spitssnuitdolfijn maakt meer kans om uit Vlaanderen te komen dan een leeuw. Laten we gewoon stellen dat één diersoort in zijn eentje niet overleeft, dat er een sociale samenhang onder de dieren is en dat er dus zowel Vlaamse berbereenden, koeien, rupsen en vleermuizen zijn. (En kevers die een kwalijke geur verspreiden.)
Misschien zou je de verkiezingsuitslag kunnen benoemen als "het braaksel van de vraatzuchtige Vlaamse leeuw" en "de vergeten hongersdood van de Afrikaanse leeuw". Misschien zou dat nog verbaasde reacties opleveren in de zin van: "Oh, een leeuw komt uit Afrika? Dat wist ik niet, hoor."
Een Afrikaanse leeuw als symbool voor het VB?

Een dier dat met uitsterven bedreigd wordt en dat zeker ook te lijden zal krijgen van de klimaatopwarming op de savanne van Kenia en Tanzania.

Het wapenschild met de leeuw is overigens van Arabische afkomst.
Kijk maar eens op www.arabieren.be (http://www.arabieren.be/)
:sleeping:

Don Geronimo
29 juni 2007, 17:16
Dat vraag ik mij ook af.

Deze draad doe me een beetje denken aan deze site: www.vlaamsblog.be (http://www.vlaamsblog.be) .

:sleeping:

De verrassing is er nu wel van af, hé, bedankt. ;-)

Lord Vader
29 juni 2007, 17:27
De verrassing is er nu wel van af, hé, bedankt. ;-)

Mijn excuses.

D.Nibelung
30 juni 2007, 13:03
welk belang heeft dat?

Geen enkel als je het mij vraagt. Daarbij komt nog dat heel wat feodale staten/steden ook leeuwen hadden op hun wapen. Het is een oud symbool, en dat uitgerekend de Vlaamse uit Arabië zou moeten overwaaien is gewoon ietsje te ver gezocht.

Lincoln
30 juni 2007, 14:13
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan:
De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan.
De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

Vraagje, wat denkt u?
Is die Vlaamse leeuw wel zo Vlaams?De eerste die een leeuw in zijn vlag laten tekenen zijn de ridders van salahetin al ayubi. De oorsprong daarvan ligt aan de grens van de perzische grens met arabie, toen brak een oorlog tussen de moslims een de perzen,.
De perzen gebruikten olifanten een andere intimmidatie technieken , de arabieren gebruikten de leeuw in hun symbolen ! W.l.A

D.Nibelung
30 juni 2007, 15:09
Die gebeurtenissen in het Oosten zouden dus het wapenschild van half-europa geschapen hebben?
Ik betwijfel het sterk; op dezelfde manier kan je uitleggen waarom de Ethiopische vlag overging van leeuw naar pentagram, dat afkomstig is uit mesopotamië. Ook dit symbool had in zijn eigen context niets met Arabieren te maken. De leeuw en het pentagram zijn beiden gewoon deel van pan-europese traditie en mystiek die al ver voor Christus zijn intrede heeft gemaakt over het halve continent.
"Arabieren" hebben hier even veel mee te zien als met Oud-Egyptische cultuur; noppes.

Maakt dit trouwens enig verschil? Deze discussie is echt voorbehouden voor geschiedenisforums jongens, geen politiek, geen "religie" of "levensovertuiging". :roll:

Jan van den Berghe
30 juni 2007, 19:44
De eerste die een leeuw in zijn vlag laten tekenen zijn de ridders van salahetin al ayubi. De oorsprong daarvan ligt aan de grens van de perzische grens met arabie, toen brak een oorlog tussen de moslims een de perzen,.
De perzen gebruikten olifanten een andere intimmidatie technieken , de arabieren gebruikten de leeuw in hun symbolen ! W.l.A

De leeuw komt al lang voor in de westerse heraldische boeken vooraleer er sprake was van enig militair contact tussen de Latijnse christenheid en de moslimwereld. De eerste keer komt het voor in Engeland, lang voor de kruistochten. Daarbij verwijst het naar een bijbels symbool, nl. de leeuw van Juda.

Bij mijn weten was het symbool van Saladin niet de leeuw, maar wel de arend.

Basy Lys
30 juni 2007, 21:40
De eerste die een leeuw in zijn vlag laten tekenen zijn de ridders van salahetin al ayubi. De oorsprong daarvan ligt aan de grens van de perzische grens met arabie, toen brak een oorlog tussen de moslims een de perzen,.
De perzen gebruikten olifanten een andere intimmidatie technieken , de arabieren gebruikten de leeuw in hun symbolen ! W.l.A

Voorwaar, die Arabieren waren dan geen mohammedanen! In de mohammedaanse leer is het namelijk streng verboden van levende wezens af te beelden.

Een beetje chronologie:
- 1162 Filips van de Elzas voert de leeuw in zijn wapenschild
- 1171 Saladin krijgt het bevel over het Egyptische leger
- 1177 Filips van den Elzas gaat op kruistocht
- 1191 Filips van de Elzas sterf bij Akko
- 1193 Saladin sterft in Damascus

Over mohammedaanse heraldiek:

http://freepages.family.rootsweb.com/~heraldry/page_islam.html
...
Another reason why heraldry was not as significant in the East may relate to origins. The development of heraldry in Islamic lands was almost certainly related to the crusades, a period of intense contact between East and West. Arms were used in Europe by the first half of the 12th century, and adopted by the Ayyoubids of Hamah about a hundred and fifty years later. There is a short flowering, but a rapid development of symbols (Leaf and Purcell 1986, 60). Up to about 1300 there were single element blazons, and to 1400 there was the introduction of chiefs and fesses; 1400-70 is defined as the period of tripartite insignia, each part charged, and 1470-1517 witnessed the composite blazons for scribes and warriors. What other social factors led to the adoption of heraldry in Islamic lands?
...
The earliest evidence suggests that at first insignia consisted of one element. Some were clearly taken from European models. The rosette with a varying number of petals was perhaps the most common charge, and there is evidence to suspect that it travelled from East to West. The fleur-de-lys, felines (often taken for lions), and eagles with one or two heads are also encountered, though they were not nearly so common as in the West. It is interesting to speculate on the origin of these three charges, and many depictions suggest that they were adapted from Western coins. The lion is almost always shown walking. One leg, usually right, is raised and a the animal has a curled tail.
[my bold]

baseballpolitieker
30 juni 2007, 21:43
De Vlaamse Leeuw is van mij, heb hier de copyright liggen!:-D

Basy Lys
30 juni 2007, 22:11
De Vlaamse Leeuw is van mij, heb hier de copyright liggen!:-D

Is het die zonder tong, met zwarte tong of met rode tong? :lol:

D.Nibelung
1 juli 2007, 14:14
Is het die zonder tong, met zwarte tong of met rode tong? :lol:

Hangt af van de menstruatiecyclus :oops:

Zwartengeel
1 juli 2007, 15:34
Hoe Welsh is de draak van Wales? Lopen die daar in het wild rond of hebben ze die ook geïmporteerd? Heeft Wales met andere woorden het recht om deze draak te voeren in zijn nationale vlag?

22603

Juvenalis
1 juli 2007, 18:56
En toch stammen we allemaal af van de zwarten in Afrika!

Bovenbuur
2 juli 2007, 07:02
Nee het gaat om een zogenaamde 'Europese leeuw' die binnenkort geherintroduceerd wordt op de Veluwe.

Basebalopapolitieker
4 juli 2007, 21:56
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan:
De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan.
De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

Vraagje, wat denkt u?
Is die Vlaamse leeuw wel zo Vlaams?Waar is die oude tijd gebleven dat we die stonden te scanderen in de manifestaties...

Die tijd is voorgoed over jammer genoeg, nu gaat alles via dit hier.

Dit moderne ding waar ik mij maar moeilijk thuis kan voelen.


De Groeten Basebalopapolitieker

Raven
5 juli 2007, 13:40
Enquete: Maakt dat iets uit?

Don Geronimo
5 juli 2007, 18:08
Wist u trouwens dat het symbool van de Nazi's, een hakenkruis, een vanuit Indië overgewaaid motief is?
http://l.yimg.com/www.flickr.com/images/spaceball.gifhttp://farm1.static.flickr.com/40/84302657_5868741267.jpg?v=0http://farm1.static.flickr.com/30/47100454_add4a59a27.jpg?v=0http://farm1.static.flickr.com/47/152913820_2b1e3cba5b.jpg?v=0
file:///C:/DOCUME%7E1/GEBRUI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-10.jpgfile:///C:/DOCUME%7E1/GEBRUI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-9.jpg

van Maerlant
5 juli 2007, 19:30
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan:
De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan.
De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

Vraagje, wat denkt u?
Is die Vlaamse leeuw wel zo Vlaams?

Is hier al honderdduizend keer ontkracht.

metten
8 juli 2007, 01:14
Wist u trouwens dat het symbool van de Nazi's, een hakenkruis, een vanuit Indië overgewaaid motief is?
http://l.yimg.com/www.flickr.com/images/spaceball.gifhttp://farm1.static.flickr.com/40/84302657_5868741267.jpg?v=0http://farm1.static.flickr.com/30/47100454_add4a59a27.jpg?v=0http://farm1.static.flickr.com/47/152913820_2b1e3cba5b.jpg?v=0
file:///C:/DOCUME%7E1/GEBRUI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-10.jpgfile:///C:/DOCUME%7E1/GEBRUI%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-9.jpg

De communisten gebruikten het hakenkruis ook!
http://janice-laureyssens-visie.skynetblogs.be/post/4694461/was-m-nu-links-of-rechts-links-natuurlijk

Hoogmoed
8 juli 2007, 01:38
:sleeping:

Bhairav
8 juli 2007, 06:08
Is hier al honderdduizend keer ontkracht.

In uw ogen ja.

van Maerlant
8 juli 2007, 09:49
In uw ogen ja.

Ik kan begrijpen dat u moeite heeft met de gesprekken hier te volgen (soms worden er inderdaad een paar moeilijke woordjes gebruikt), maar toch is het niet aan te raden in je eigen, persoonlijke realiteit te blijven, hoor.

Ambiorix
8 juli 2007, 10:19
Vraagje, wat denkt u?
Is die Vlaamse leeuw wel zo Vlaams?
ik weet het niet en het doet er voor mij niet toe.

Er is een theorie dat de leeuw niet van de arabieren afkomstig kan zijn, en dat wordt ondersteund door geschiedkundige (chronologische) bewijzen; de leeuw zou van de Europees-heraldische draak komen (cfr wales, normandië,..)
Anderzijds ga ik daar geen lans voor breken aangezien een leeuw niet Europees IS (itt tot draken die in pre-Christelijk Europa en daarna in de volkstraditie alomtegenwoordig "waren").