PDA

View Full Version : De kuisheidsgordel van de Gazet van "A"


circe
16 juli 2007, 15:39
16/07 Londens hof van beroep bevestigt verbod op dragen kuisheidsgordel

Een zestienjarig Brits meisje mag op school geen kuisheidsgordel dragen. Het hof van beroep in Londen bevestigde die uitspraak. De adolescente wil de gordel dragen als teken van haar engagement, maagd te blijven tot aan het huwelijk.

Lydia Playfoot stapte in juni naar de rechter. Ze beschuldigde haar lyceum van discriminatie jegens de christenen. De school had haar aan de deur gezet omdat ze weigerde haar kuisheidsgordel uit te doen.

"Ik ben erg ontgoocheld over de beslissing van de rechter die mij niet toestaat mijn maagdenring op school te dragen. Het gaat om een expressie van mijn christelijk geloof", zo verklaart ze in een communiqué. Het meisje uit Hosham vreest ook dat deze uitspraak ertoe zal leiden dat christenen minder en minder hun geloof kunnen uiten en praktiseren.

Haar advocaten hadden gepleit dat het lyceum hoofddoeken voor moslims en tulbanden voor sikhs toestaat en dat een verbod op de kuisheidsgordel de mensenrechten van hun cliënte schendt. Maar het lyceum argumenteerde dat de kuisheidsgordel geen religieus symbool is en dat het dragen ervan een inbreuk is op het uniform.
Het meisje vindt dat er op dit moment een "morele en ethische crisis" heerst en wees erop dat er enkele meisjes in het lyceum zwanger zijn geraakt. Haar vader is een predikant die het "lekenfundamentalisme" aanklaagt.

De kuisheidsgordel maakt deel uit van een programma dat midden jaren '90 werd opgesteld door een Amerikaanse evangelische priester. Volgens de organisatie "Silver Ring Thing" dragen 25.000 jonge Britse meisjes de kuisheidsgordel.

http://www.gva.be/nieuws/buitenland/default.asp?art={535D1883-9F66-4884-AF87-4D87B59BF8D4}

************************************************** ****

Een "chastity ring" is een RING.

Een kuisheidsgordel is een CHASTITY BELT

Moet ik nu gaan veronderstellen dat de GVA een journalist/vertaler met beschermde kenmerken heeft aangeworven?

De Morgen doet het alvast beter:

Brits meisje naar rechter omdat ze geen kuisheidsring mag dragen

http://www.demorgen.be/static/FOTO/art/5/7/2/large_461268.jpg Lydia Playfoot en haar ring.

Een Brits meisje is gisteren naar de rechter gestapt omdat ze van school geen 'kuisheidsring' mag dragen. De 16-jarige Lydia Playfoot zegt dat ze als christen door de school wordt gediscrimineerd. De school voert een strikt beleid ten aanzien van uniformen, maar maakt wel uitzonderingen voor moslimmeisjes met een hoofddoek en sikhs die armbanden dragen.

Geen geloofssymbool

Volgens schoolhoofd Leon Nettley is de ring van Playfoot, waarmee het meisje aangeeft dat ze tegen seks voor het huwelijk is, geen noodzakelijk onderdeel van de christelijke geloofstraditie en hoeft er daarom geen uitzondering voor te worden gemaakt.

De advocaat van het meisje voerde aan dat seculiere autoriteiten geen zeggenschap moeten kunnen hebben over religieuze aangelegenheden.

Het Nieuwe Testament

De vader van Lydia zegt dat de zaak illustratief is voor de situatie in de hedendaagse Britse maatschappij. Er zou in toenemende mate sprake zijn van secularisering en christelijke standpunten en waarden zouden naar de achtergrond verdwijnen. Lydia draagt een zilveren ring waarin verzen uit het Nieuwe Testament zijn gegraveerd. (novum/dm)

****************************************

Over het onderwerp zelf heb ik spijtig genoeg niks meer te zeggen.
Misschien mag ze wèl een kuisheidsgordel rond haar hoofd dragen?</STRONG></EM></U></I></B>

Dycore
16 juli 2007, 15:44
De wegen van de wet zijn ondoorgrondelijk. Blijkbaar is niet iedereen gelijk voor de wet.

circe
16 juli 2007, 16:08
De wegen van de wet zijn ondoorgrondelijk. Blijkbaar is niet iedereen gelijk voor de wet.

De wegen van de Gazet Van "A" zijn dan nog ondoorgrondelijker!