PDA

View Full Version : Hoe democratisch is God?


Sjaax
17 augustus 2007, 23:46
Hoe democratisch is God? Mensen geloven in God, niet iedereen weliswaar, maar toch een behoorlijk aantal.
En God verandert. De christelijke god van de middeleeuwers is niet dezelfde als die we nu kennen. In de middeleeuwen werden Giordano Bruno en vele anderen op de brandstapel gezet omdat ze ketterse gedachten hadden. Vooral in de 17e en 18e eeuw werden veel Afrikanen als slaven weggevoerd naar Amerika onder goedkeuring van de christelijke god.
Niet alleen de christelijke god verandert, ook Allah. Onder de eisen van de 21e eeuw komen er steeds meer humanistische interpretaties van de Koran.

Maar hoe verandert God? Hoe democratisch vinden die veranderingen plaats? Hoe wordt bepaald dat een meerderheid van gelovigen eigenlijk verandering van God wil? In hoeverre is fysieke of psychologische dwang geoorloofd om schapen in de kudde te houden, om aloude conservatieve doxie overeind te houden?

Stratcat
17 augustus 2007, 23:50
Hoe democratisch is God? Mensen geloven in God, niet iedereen weliswaar, maar toch een behoorlijk aantal.
En God verandert. De christelijke god van de middeleeuwers is niet dezelfde als die we nu kennen. In de middeleeuwen werden Giordano Bruno en vele anderen op de brandstapel gezet omdat ze ketterse gedachten hadden. Vooral in de 17e en 18e eeuw werden veel Afrikanen als slaven weggevoerd naar Amerika onder goedkeuring van de christelijke god.
Niet alleen de christelijke god verandert, ook Allah. Onder de eisen van de 21e eeuw komen er steeds meer humanistische interpretaties van de Koran.

Maar hoe verandert God? Hoe democratisch vinden die veranderingen plaats? Hoe wordt bepaald dat een meerderheid van gelovigen eigenlijk verandering van God wil? In hoeverre is fysieke of psychologische dwang geoorloofd om schapen in de kudde te houden, om aloude conservatieve doxie overeind te houden?

God trekt zich gelukkig geen fluit aan van democratie.

Metternich
17 augustus 2007, 23:51
God trekt zich gelukkig geen fluit aan van democratie.²

nero1
18 augustus 2007, 00:18
Hoe democratisch is God? Mensen geloven in God, niet iedereen weliswaar, maar toch een behoorlijk aantal.
En God verandert. De christelijke god van de middeleeuwers is niet dezelfde als die we nu kennen. In de middeleeuwen werden Giordano Bruno en vele anderen op de brandstapel gezet omdat ze ketterse gedachten hadden. Vooral in de 17e en 18e eeuw werden veel Afrikanen als slaven weggevoerd naar Amerika onder goedkeuring van de christelijke god.
Niet alleen de christelijke god verandert, ook Allah. Onder de eisen van de 21e eeuw komen er steeds meer humanistische interpretaties van de Koran.

Maar hoe verandert God? Hoe democratisch vinden die veranderingen plaats? Hoe wordt bepaald dat een meerderheid van gelovigen eigenlijk verandering van God wil? In hoeverre is fysieke of psychologische dwang geoorloofd om schapen in de kudde te houden, om aloude conservatieve doxie overeind te houden?

Wat god is en wat god zou willen wordt door enkelingen bepaald... de rest van de gelovigen volgt die richtlijnen... democratie en godsdienst kan je niet verenigen...

Ondanks alles willen sommigen blijven geloven in een god... tja, als bvb de hell's angels een moord plegen wordt de hele organisatie onderzocht.
Wanneer in naam van een god duizenden (zal door de eeuwen heen al enkele miljoenen zijn) mensen worden/werden vermoord, dan moet de rest van de maatschappij dit blijven aanvaarden. go figure...

Schiep god zichzelf? Nope god is verzonnen door mensen --> in feite zijn wij de creator van god... wij zouden beter regels opstellen die god moet volgen!!

Visjnu
18 augustus 2007, 07:51
Maar hoe verandert God? Hoe democratisch vinden die veranderingen plaats?

Ik zie niet in wat democratie daar juist mee te maken heeft. Neem het schoonheidsideaal binnen een bepaalde maatschappij, daar kan je toch ook niet van zeggen hoe democratisch dat tot stand gekomen is?


In hoeverre is fysieke of psychologische dwang geoorloofd om schapen in de kudde te houden, om aloude conservatieve doxie overeind te houden?Niet.

Andro
18 augustus 2007, 07:52
Dat fictief figuur lijkt mij meer een gefrustreerd op geweld en haat beluste megalomaan.

Stratcat
18 augustus 2007, 08:00
Dat fictief figuur lijkt mij meer een gefrustreerd op geweld en haat beluste megalomaan.

Tja, God is ook wel een beetje een klootzak, maar hij heeft wel gevoel voor humor.

Andro
18 augustus 2007, 08:10
Tja, God is ook wel een beetje een klootzak, maar hij heeft wel gevoel voor humor.

Een soort holocausthumor.

Stratcat
18 augustus 2007, 08:24
Een soort holocausthumor.

Het kan niet altijd Humo-humor zijn.

Bolsjewiek
18 augustus 2007, 10:36
God trekt zich gelukkig geen fluit aan van democratie.
Uiteraard nie, aangezien goed wordt gezien als een oppermachtige, alwetende en onfeilbare kracht.

Sjaax
18 augustus 2007, 14:12
God trekt zich gelukkig geen fluit aan van democratie.Sommigen hebben meer op met dictatuur dan met democratie (o.a. Plato). Oké, dat is hun keuze. Maar ik kan me niet voorstellen dat bv. vele Christenen dictatuur prefereren boven democratie.
Moet bv. de RK-kerk niet democratischer worden georganiseerd? Is onfeilbaarheid van de paus terecht? Of impliceert de keuze voor geloof de keuze voor dictatuur en wie dat niet accepteert moet maar afvallen?

Stratcat
18 augustus 2007, 14:22
Sommigen hebben meer op met dictatuur dan met democratie (o.a. Plato). Oké, dat is hun keuze. Maar ik kan me niet voorstellen dat bv. vele Christenen dictatuur prefereren boven democratie.
Moet bv. de RK-kerk niet democratischer worden georganiseerd? Is onfeilbaarheid van de paus terecht? Of impliceert de keuze voor geloof de keuze voor dictatuur en wie dat niet accepteert moet maar afvallen?

Aangezien ik geen katholiek ben, ben ik met die vragen niet bezig.

Judokus
18 augustus 2007, 19:07
Sommigen hebben meer op met dictatuur dan met democratie (o.a. Plato). Oké, dat is hun keuze. Maar ik kan me niet voorstellen dat bv. vele Christenen dictatuur prefereren boven democratie.
Moet bv. de RK-kerk niet democratischer worden georganiseerd? Is onfeilbaarheid van de paus terecht? Of impliceert de keuze voor geloof de keuze voor dictatuur en wie dat niet accepteert moet maar afvallen?
Wie RK is leeft helemaal niet in een 'dictatuur'. De bisschopen en priesters laten de mensen volledig vrij, staan ze bij met spiritueel advies en dienen sacramenten toe als ze erom vragen. De 'onfeilbaarheid van de paus' die je hier aanhaalt beperkt zich tot geloofsuitspraken ex-cathedra. (is bovendien maar 2 keer aangehaald in de gehele geschiedenis van de RKKerk) Én dan nog zijn de ex-cathedra-uitspraken geloofspunten die al eeuwen 'traditie' zijn bij het volk, tot 'leer' wordt verheven.

RK leven in een dictatuur? Laat me niet lachen!

liberalist_NL
18 augustus 2007, 19:11
Hoe democratisch is God? Mensen geloven in God, niet iedereen weliswaar, maar toch een behoorlijk aantal.
En God verandert. De christelijke god van de middeleeuwers is niet dezelfde als die we nu kennen. In de middeleeuwen werden Giordano Bruno en vele anderen op de brandstapel gezet omdat ze ketterse gedachten hadden. Vooral in de 17e en 18e eeuw werden veel Afrikanen als slaven weggevoerd naar Amerika onder goedkeuring van de christelijke god.
Niet alleen de christelijke god verandert, ook Allah. Onder de eisen van de 21e eeuw komen er steeds meer humanistische interpretaties van de Koran.

Maar hoe verandert God? Hoe democratisch vinden die veranderingen plaats? Hoe wordt bepaald dat een meerderheid van gelovigen eigenlijk verandering van God wil? In hoeverre is fysieke of psychologische dwang geoorloofd om schapen in de kudde te houden, om aloude conservatieve doxie overeind te houden?
Nieuwe ontwikkelingen vergen nieuwe levensinstellingen. Het zal dus per plek afhankelijk zijn hoe erg de Islam in een open godsdienst verandert. Aan de oude teksten verandert niets, wel de plaatsing ervan in het dagelijkse leven. En dat maakt dat armoedige agrariërs in het Midden-Oosten zulke andere opvattingen hebben dan progressieve Istanboelbewoners. ;-)

system
18 augustus 2007, 19:44
Nieuwe ontwikkelingen vergen nieuwe levensinstellingen. Het zal dus per plek afhankelijk zijn hoe erg de Islam in een open godsdienst verandert. Aan de oude teksten verandert niets, wel de plaatsing ervan in het dagelijkse leven. En dat maakt dat armoedige agrariërs in het Midden-Oosten zulke andere opvattingen hebben dan progressieve Istanboelbewoners. ;-)

Dit is inderdaad zeker waar.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 20:14
Hoe democratisch God is kies je gewoon zelf... Ik kies vrij voor mijn volledig eigen interpretatie van God en kan hem daardoor als redelijk democratisch beschouwen. Mensen die richtlijnen opvolgen en zo hun God helemaal niet democratisch bepalen hebben dan ook geen democratische god.

God verandert naar de wil van de mensen dus zijn democratisch karakter ook!

nero1
18 augustus 2007, 20:18
Hoe democratisch God is kies je gewoon zelf... Ik kies vrij voor mijn volledig eigen interpretatie van God en kan hem daardoor als redelijk democratisch beschouwen. Mensen die richtlijnen opvolgen en zo hun God helemaal niet democratisch bepalen hebben dan ook geen democratische god.

hier ben ik het volledig met eens...

Metternich
18 augustus 2007, 20:38
Mensen die richtlijnen opvolgen en zo hun God helemaal niet democratisch bepalen hebben dan ook geen democratische god.Waarom zou een Godsbeeld überhaupt democratisch moeten zijn? De meerderheid van de mensen is voor een scheiding van kerk en staat, maar ze willen dan wel politieke ideeën (democratie) gaan toepassen op een religie.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 20:40
Waarom zou een Godsbeeld überhaupt democratisch moeten zijn? De meerderheid van de mensen is voor een scheiding van kerk en staat, maar ze willen dan wel politieke ideeën (democratie) gaan toepassen op een religie.Een god moet individueel democratisch zijn. Een meerderheid kan nooit beslissen welke religie jij moet volgen maar persoonlijk in je eigen keuze is het beter dat een god democratisch is.

system
18 augustus 2007, 20:49
Een god moet individueel democratisch zijn. Een meerderheid kan nooit beslissen welke religie jij moet volgen maar persoonlijk in je eigen keuze is het beter dat een god democratisch is.

Een god moet niets. Dat is één der prerogatieven van 'god zijn'.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 20:49
Een god moet niets. Dat is één der prerogatieven van 'god zijn'Weet je eigenlijk wat ik daar mee wil zeggen? Dat een God niet mag opgelegd zijn....

system
18 augustus 2007, 20:57
Weet je eigenlijk wat ik daar mee wil zeggen? Dat een God niet mag opgelegd zijn....

Een godsbeeld en een godsdienst zijn altijd de weerspiegeling van een bepaalde maatschappij.

In een 'archaïsche' maatschappij wordt de god aan iedereen opgelegd. Het versterkt het groepsgevoelen.

In onze maatschappij kiest iedereen vrij zijn god (en) of geen god.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 20:58
Een godsbeeld en een godsdienst zijn altijd de weerspiegeling van een bepaalde maatschappij.

In een 'archaïsche' maatschappij wordt de god aan iedereen opgelegd. Het versterkt het groepsgevoelen.

In onze maatschappij kiest iedereen vrij zijn god (en) of geen god.Een god opleggen is niet goed... Dus van je 'moet' is nooit goed, klopt niet veel! Er zijn andere manier om een groepsgevoel te creeëren, een dagje bellewaerde bv!:lol:

Metternich
18 augustus 2007, 21:06
Een god moet individueel democratisch zijn. Een meerderheid kan nooit beslissen welke religie jij moet volgen maar persoonlijk in je eigen keuze is het beter dat een god democratisch is.Bij mijn weten zijn de gedachten vrij en kan een meerderheid nooit over het persoonlijk beeld van een God beslissen.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 21:08
Bij mijn weten zijn de gedachten vrij en kan een meerderheid nooit over het persoonlijk beeld van een God beslissen.Wat denk je dat de Islam doet enzo... Die geven mensen niet de vrije keus, net als elke godsdienst of whatever die zegt dat het de enige juiste is en dat zijn er veel!

Metternich
18 augustus 2007, 21:09
Wat denk je dat de Islam doet enzo... Die geven mensen niet de vrije keus, net als elke godsdienst of whatever die zegt dat het de enige juiste is en dat zijn er veel!Die leggen een godsdienst en cultuur op. Als je een moslim bent, kun je echter nog steeds Allah voorstellen als de mascotte van Michelin. Een persoonlijk godsbeeld is vrij voor elke persoon.

Sjaax
19 augustus 2007, 08:53
Bij mijn weten zijn de gedachten vrij en kan een meerderheid nooit over het persoonlijk beeld van een God beslissen.Je hebt gelijk over de vrijheid van persoonlijke gedachten. Maar wat de iman, dominee of priester in het godshuis vertelt is wat minder persoonlijk. Zij kunnen niet zomaar alles vertellen, zij hebben een beperkte speelruimte.

Sjaax
19 augustus 2007, 08:55
Een godsbeeld en een godsdienst zijn altijd de weerspiegeling van een bepaalde maatschappij. Hoe werkt die spiegel volgens jou?

duncan
19 augustus 2007, 09:09
Een god moet niets. Dat is één der prerogatieven van 'god zijn'.

Merci dan moet ik het niet typen :-)

liberalist_NL
19 augustus 2007, 13:24
Die leggen een godsdienst en cultuur op. Als je een moslim bent, kun je echter nog steeds Allah voorstellen als de mascotte van Michelin. Een persoonlijk godsbeeld is vrij voor elke persoon.
En bij de monotheïstische godsdiensten is dat alleen nog maar sterker omdat je geen afbeeldingen mag maken van God. ''Leave it to the imagination''. ;-)

baseballpolitieker
19 augustus 2007, 13:28
Merci dan moet ik het niet typen :-)Is dus fout zoals ik al zei, een MAG NIET worden opgedrongen... Daar gaat da mooi zinnetje!;-)

duncan
19 augustus 2007, 13:45
Is dus fout zoals ik al zei, een MAG NIET worden opgedrongen... Daar gaat da mooi zinnetje!;-)


Groot gelijk Baseballer ik zal het dan ook even terug plaatsen....gewoon omdat het zo schoon nederlands was ( al dan ni mé schrijffouten- mokt ni uit is héééél duidenlijk ) lol

*Weet je eigenlijk wat ik daar mee wil zeggen? Dat een God niet mag opgelegd zijn....


Schoon hé ....moogtge zekers trots op zen hihihi
:-)

liberalist_NL
19 augustus 2007, 13:45
Groot gelijk Basketballer ik zal het dan ook even terug plaatsen....gewoon omdat het zo schoon nederlands was ( al dan ni mé schrijffouten- mokt ni uit is héééél duidenlijk ) lol

*Weet je eigenlijk wat ik daar mee wil zeggen? Dat een God niet mag opgelegd zijn....


Schoon hé ....moogtge zekers trots op zen hihihi
:-)
Baseball=honkbal ;-)

duncan
19 augustus 2007, 13:59
Baseball=honkbal ;-)



D'euhhh merci ...schandalig van mij zo...zo ondemocratisch ....euhhhmmm
( des excuse sont faire pour servir ) het was men kattin die euhmmm....ik kan ni goe liegen hé ...dan schrijf ik teveel euuhmmm...is ni fair eigenlijk ik kan ni liegen :( sjans da ik ni in den politiek zit dan :-D

baseballpolitieker
19 augustus 2007, 14:04
Groot gelijk Baseballer ik zal het dan ook even terug plaatsen....gewoon omdat het zo schoon nederlands was ( al dan ni mé schrijffouten- mokt ni uit is héééél duidenlijk ) lol

*Weet je eigenlijk wat ik daar mee wil zeggen? Dat een God niet mag opgelegd zijn....


Schoon hé ....moogtge zekers trots op zen hihihi
:-)
Duncan als je wilt dat ik antwoord ga je toch minstens je best mogen doen om nederlands (standaardtaal:-) ) te schrijven want nu versta ik er echt weinig van...

Bolsjewiek
19 augustus 2007, 19:54
Men kan je bezittingen, huis, familie, vrijheid afnemen.
Met 1 gebaar kan de vijand zelfs je leven nemen.
Maar er is 1 ding wat je nooit ontnomen kan worden: je geloof.

Ooit eens gehoord in een film, en ik vind het een prachtig citaat.

Stratcat
19 augustus 2007, 22:06
Men kan je bezittingen, huis, familie, vrijheid afnemen.
Met 1 gebaar kan de vijand zelfs je leven nemen.
Maar er is 1 ding wat je nooit ontnomen kan worden: je geloof.

Ooit eens gehoord in een film, en ik vind het een prachtig citaat.

Bolsjewieken hebben geprobeerd mensen hun geloof af te nemen.
Qua onmenselijkheid kan dat tellen.

Sjaax
20 augustus 2007, 08:29
Men kan je bezittingen, huis, familie, vrijheid afnemen.
Met 1 gebaar kan de vijand zelfs je leven nemen.
Maar er is 1 ding wat je nooit ontnomen kan worden: je geloof.

Ooit eens gehoord in een film, en ik vind het een prachtig citaat.Geloof is een wankel iets. Daarom moeten gelovigen regelmatig naar hun kerk, tempel, moskee, etc. om opnieuw opgeladen te worden, opdat voor hun geloof genoeg energie blijft.

Robinson Crusoë was een zeer gelovige christen. In confrontatie met de 'wilde' Vrijdag twijfelde hij meer en meer aan de dogma's van zijn geloof. En dat was maar één persoon met wie hij te doen had.

baseballpolitieker
20 augustus 2007, 11:56
Geloof is een wankel iets. Daarom moeten gelovigen regelmatig naar hun kerk, tempel, moskee, etc. om opnieuw opgeladen te worden, opdat voor hun geloof genoeg energie blijft.

Robinson Crusoë was een zeer gelovige christen. In confrontatie met de 'wilde' Vrijdag twijfelde hij meer en meer aan de dogma's van zijn geloof. En dat was maar één persoon met wie hij te doen had.Ik vind dat dan ook allemaal 'tekenen' van zwakte, en in een klooster gaan is dan nog wel het extreemste waar je aantoont dat je anders onmogelijk kan geloven.. Ik geloof dan ook zonder al die dingen, puur en rein!8-)

Metternich
20 augustus 2007, 12:21
Ik vind dat dan ook allemaal 'tekenen' van zwakte, en in een klooster gaan is dan nog wel het extreemste waar je aantoont dat je anders onmogelijk kan geloven..Naar een Godshuis gaan, is geen teken van zwakte. Het kan ook een teken van nederigheid zijn, een moment van bezinning, etc...

baseballpolitieker
20 augustus 2007, 12:24
Naar een Godshuis gaan, is geen teken van zwakte. Het kan ook een teken van nederigheid zijn, een moment van bezinning, etc...
Is de andere uitleg maar ik vind het een teken van zwakte! Nederigheid en bezinning kan je ook doen in je gewone leven, maar das natuurlijk een stuk moeilijker..

Metternich
20 augustus 2007, 12:38
Nederigheid en bezinning kan je ook doen in je gewone leven, maar das natuurlijk een stuk moeilijker..Bezinning in een kerk is veel makkelijker dan bezinning bij je thuis, waar je constant gestoord kunt worden. Als je echter het goddelijke niet kunt "aanvoelen" (hoe raar het ook moge klinken), dan zul je de betekenis van een Godshuis nooit begrijpen.

baseballpolitieker
20 augustus 2007, 12:47
Bezinning in een kerk is veel makkelijker dan bezinning bij je thuis, waar je constant gestoord kunt worden. Als je echter het goddelijke niet kunt "aanvoelen" (hoe raar het ook moge klinken), dan zul je de betekenis van een Godshuis nooit begrijpen.Daar gaat juist alles om!:lol:

Metternich
20 augustus 2007, 12:54
Daar gaat juist alles om!:lol:En wat is daar zwak aan?

Montalcino
20 augustus 2007, 13:03
Maar hoe verandert God? Hoe democratisch vinden die veranderingen plaats? Hoe wordt bepaald dat een meerderheid van gelovigen eigenlijk verandering van God wil? In hoeverre is fysieke of psychologische dwang geoorloofd om schapen in de kudde te houden, om aloude conservatieve doxie overeind te houden?

Welke kleur heeft het geluid van de zee?

baseballpolitieker
20 augustus 2007, 13:07
En wat is daar zwak aan?De zwakte om dat niet te willen doen in het normale leven.

Sjaax
20 augustus 2007, 14:49
Welke kleur heeft het geluid van de zee?God mag het weten.

Metternich
20 augustus 2007, 15:27
De zwakte om dat niet te willen doen in het normale leven.Ik begrijp niet wat er zwak aan is om vrijwillig jezelf evan af te sluiten en te bezinnen. Of dit nu in een kerk is of tijdens een boswandeling, dat is hetzelfde. Soms heeft een mens nu eenmaal nood aan afzondering, al is het maar voor tien minuten.

godisanidiot
20 augustus 2007, 15:50
Het concept god zoals beschreven door de grote godsdiensten is per definitie totalitair.

Metternich
20 augustus 2007, 16:15
Het concept god zoals beschreven door de grote godsdiensten is per definitie totalitair.Ja wel duh. Oppermachtig, weet je wel?