PDA

View Full Version : Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?


Sjaax
21 augustus 2007, 08:57
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?

Wautd
21 augustus 2007, 09:01
Zelfde reden waarom de Protestanten en Katholieken elkaar in de haren vliegen in Noord Ierland: fundies do the darnest things

Raven
21 augustus 2007, 09:01
Eeuwen oude vete

Zyp
21 augustus 2007, 09:50
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?

Zuiver tekens van vriendschap... want immers zoals zovele altijd pogen te beweren, geloof maakt geen problemen.... :roll::roll::roll:

godisanidiot
21 augustus 2007, 12:17
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?

Incompatibele geloofssystemen.

Visjnu
21 augustus 2007, 12:33
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?

Waarom vlogen de Hutu's en de Tutsi's mekaar in de haren in Rwanda? Beiden toch ook Rooms-Katholiek?

Bovenbuur
21 augustus 2007, 14:25
*Is op jacht naar hagepreken*

StevenNr1
21 augustus 2007, 15:26
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?Dat doen ze zeker niet allemaal, voor de oorlog was bijv. de helft van de koppels in Bagdad gemengd. En er zijn bijv. ook gemengde stammen.
Het is eigenlijk een heel kluwen Irak (mede aangemoedigd door de bezetter): milities, verzet, terroristen, doodseskaders, stammen, 'regeringstroepen', buitenlandse troepen, ... waarbij niet vast staat wie tegen/met wie strijdt
En de gewone Irakees ziet geen vooruitgang en kiest uit pragmatisme kant voor de ene of de andere geweldpleger/verdediger.

liberalist_NL
21 augustus 2007, 15:44
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?
De essentie van de twee godsdiensten is anders. De Sji'ieten pleiten voor een verbonden kerk en staat, de soennieten pleiten voor een scheiding daartussen.

m.r.
21 augustus 2007, 15:45
De ene (de minderheid) hadden de macht vroeger en verkeerden in een betere sociale situatie. Dat laten ze niet graag los. Verder het al-oude principe van wraak na een tergende situatie zoals ook in België tegen de "zwarten".

En wie weet is dit ook niet opgestookt want er zijn er ook die belang hebben in die turbilentie in het Midden Oosten.

neetro
21 augustus 2007, 16:11
Waarom is er een conflict vlaanderen - wallonie? toch ook allebij atheist / wannabe-christelijk?

Wel... cultuurverschillen zijn groter dan geloof alleen, al hebben ze het zelfde geloof kunnen er andere factoren een rol spelen, anders is bv de ene groep veel gematigder en de andere groep extremer...

Sjaax
21 augustus 2007, 16:19
De essentie van de twee godsdiensten is anders. De Sji'ieten pleiten voor een verbonden kerk en staat, de soennieten pleiten voor een scheiding daartussen.Is dat echt zo? Dat zou betekenen dat er een zeer fundamenteel schisma bestaat. De ene zou makkelijk een seculiere staat accepteren, de andere niet.

Ovidius
21 augustus 2007, 16:23
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?

Omdat het de stamhoofden goed uitkomt.

HAMC
21 augustus 2007, 16:27
Waarom vlogen de Hutu's en de Tutsi's mekaar in de haren in Rwanda? Beiden toch ook Rooms-Katholiek?

Geplande genocide kan u toch niet "in de haren vliegen" noemen.

HAMC
21 augustus 2007, 16:28
Omdat het de stamhoofden goed uitkomt.

Ovidius, was dat diegene van "ars poetica"?

Laya
21 augustus 2007, 16:47
Dat doen ze zeker niet allemaal, voor de oorlog was bijv. de helft van de koppels in Bagdad gemengd. En er zijn bijv. ook gemengde stammen.
Het is eigenlijk een heel kluwen Irak (mede aangemoedigd door de bezetter): milities, verzet, terroristen, doodseskaders, stammen, 'regeringstroepen', buitenlandse troepen, ... waarbij niet vast staat wie tegen/met wie strijdt
En de gewone Irakees ziet geen vooruitgang en kiest uit pragmatisme kant voor de ene of de andere geweldpleger/verdediger.
Ik hoor thuis van mijn man +/- dezelfde uitleg, er gebeuren aanslagen op bvb sjiieten, die nemen om een of andere redenen aan dat dit het werk is van soennieten en ze zijn vertrokken... voor de oorlog was er geen vuiltje aan de lucht. In arabische kringen hoor ik wel es dat dit de schuld van 'den amerikaan' is.

Ovidius
21 augustus 2007, 17:14
Ovidius, was dat diegene van "ars poetica"?

Het was een werk van Horace, niet van mij, waar de term "ars poetica" voor de eerste keer werd gebruikt.

Hoogmoed
21 augustus 2007, 17:17
Eindelijk eens meningen die niet ingegeven zijn uit minachting en hoogmoed.

Leuk dat het nog kan op dit forum.


:thumbsup:

Hoogmoed
21 augustus 2007, 17:18
.

Lincoln
21 augustus 2007, 17:50
Waarom vliegen soennieten en sjiieten mekaar in de haren in Irak?

Ik weet het niet. Ik weet niet veel van Islam. Beide stromingen zijn toch islamitisch, waarom dan toch die strijd tussen moslims?Mss mischien heeft Di rupo daar iets mee te maken ??

Visjnu
21 augustus 2007, 18:24
Geplande genocide kan u toch niet "in de haren vliegen" noemen.
Hetgeen in Irak gebeurt wel? :)

liberalist_NL
21 augustus 2007, 21:17
Is dat echt zo? Dat zou betekenen dat er een zeer fundamenteel schisma bestaat. De ene zou makkelijk een seculiere staat accepteren, de andere niet.
Dat is dus ook een van de redenen dat de Amerikanen Irak niet in 3 staten hebben opgedeeld. De soennieten geven de garantie dat Irak (of althans het Sji'itische deel ervan) geen Islamitische staat wordt, zoals Iran. Dat is toch een van hun grootste angsten. :|

HAMC
21 augustus 2007, 21:25
Hetgeen in Irak gebeurt wel? :)

Dat is toch niet van zo een orde dat we over geplande genocide kunnen spreken zoals wel het geval was met de Hutu/Tutu zaak.

HAMC
21 augustus 2007, 21:29
Het was een werk van Horace, niet van mij, waar de term "ars poetica" voor de eerste keer werd gebruikt.

Ik vond het een beetje te breedsprakerig, Ars Poetica van Ovidius dan.

vrijheid en recht
21 augustus 2007, 21:39
Omdat de Amerikanen het volgende doen: DIVISER POUR MIEUX REGNER. De ene opzetten tegen de andere, en je moet al zeker zijn dat het waar is wat ze zeggen op tv want op irakese zenders is een helemaal andere versie.

vrijheid en recht
21 augustus 2007, 21:40
Dat is dus ook een van de redenen dat de Amerikanen Irak niet in 3 staten hebben opgedeeld. De soennieten geven de garantie dat Irak (of althans het Sji'itische deel ervan) geen Islamitische staat wordt, zoals Iran. Dat is toch een van hun grootste angsten. :|

Ja ziet dat ze geen zwart goud krijgen zoals in Iran loool

HAMC
21 augustus 2007, 21:47
Omdat de Amerikanen het volgende doen: DIVISER POUR MIEUX REGNER. De ene opzetten tegen de andere, en je moet al zeker zijn dat het waar is wat ze zeggen op tv want op irakese zenders is een helemaal andere versie.

U doet me soms denken aan die minister van informatie van irak, die met zijn: Amerika is de grote Satan.

:)

vrijheid en recht
21 augustus 2007, 22:04
U doet me soms denken aan die minister van informatie van irak, die met zijn: Amerika is de grote Satan.

:)

Hij heeft misschien wel gelijk :-D ah toch iemand die zoals mij denkt looool hier een stripverhaal

:twisted: :usa
:bad-word:
:agrue:
:Angry2: :shocked!:
:snipersm:
:twisted: :usa

liberalist_NL
21 augustus 2007, 22:09
Omdat de Amerikanen het volgende doen: DIVISER POUR MIEUX REGNER. De ene opzetten tegen de andere, en je moet al zeker zijn dat het waar is wat ze zeggen op tv want op irakese zenders is een helemaal andere versie.
In Amerika noemt men dat ''Divide and conquer''.

vrijheid en recht
21 augustus 2007, 22:15
In Amerika noemt men dat ''Divide and conquer''.

Dank u, je hebt me iets bijgeleerd, ben niet sterk in exotische talen loool ;-)

liberalist_NL
21 augustus 2007, 22:23
Dank u, je hebt me iets bijgeleerd, ben niet sterk in exotische talen loool ;-)
Ach ik weet nu ook de Franse variant, entièrement grace �* toi. :-D