PDA

View Full Version : Waarom nu wel een kartel?


Rr00ttt
15 februari 2004, 20:38
Waarom wil de N-VA nu wel een kartel dat ze enkele maanden geleden afwees?

Is het enkel omdat de peilingen voor jullie zo slecht waren of heeft de CD&V dit maal dingen op papier gezet waar ze vorige keer niet toe bereid waren?

En zo ja wat? Uw collega Bart De Wever haalde op deze zelfde forums twee weken geleden nog snoeihard uit naar de CD&V, in de zin dat hij niet geloofde dat de 'vlaamse zaak' voor de CD&V meer was 'dan een item om wat stemmen mee te halen, maar dat ze al wel stonden te dringen om bij Elio aan tafel te schuiven.' Toch woorden van een belangrijk N-VA mandataris, en een recente uitspraak. Ik zou dus graag weten hoedat jullie plots zo van gedacht veranderd zijn...

Aansluitend daaraan: wat is de houding van het kartel tegenover het vlaams blok? De officiële N-VA houding (geen CS) of die van de CD&V (wel CS).

In het geval dat de CD&V haar houding tov het CS niet gewijzigd heeft, kan je dan uberhaupt wel enige geloofwaardigheid toekennen aan het 'vlaams nationalisme' in het kartel? Als je niet met het VB wenst samen te werken, zal dat immers al bij zekerheid met de sossen en/of vld moeten gebeuren en die hebben nu eenmaal een reputatie opgebouwd waar je niets van moet verwachten op vlaams gebied.

Kim
15 februari 2004, 21:55
Naar mijn mening is de N-VA op sterven na dood en weten ze dat zelf goed genoeg. Als zij geen kartel kunnen vormen met de CD&V halen ze de kiesdrempel nooit. N-VA vertegenwoordigt nog slechts 2,7% van de bevolking...

Vlaamse Leeuw
15 februari 2004, 21:57
Naar mijn mening is de N-VA op sterven na dood en weten ze dat zelf goed genoeg. Als zij geen kartel kunnen vormen met de CD&V halen ze de kiesdrempel nooit. N-VA vertegenwoordigt nog slechts 2,7% van de bevolking...

Op dit ogenblik representeren we 4,9% van de bevolking. Die 2,7% is een peiling en is dus niet het echte cijfer dat we representeren.

Kim
15 februari 2004, 22:00
Dit kartel gaat de CD&V kiezers kosten...

Denk maar eens aan de vroegere CVP'ers die op CD&V stemmen (stemden).

Fribre
15 februari 2004, 22:06
Dit kartel gaat de CD&V kiezers kosten...

Denk maar eens aan de vroegere CVP'ers die op CD&V stemmen (stemden).

Ik denk niet dat dat veel effect zal hebben hoor. Maar we hebben dan ook een ander uitgangspunt.

Nu de "waarom nu wél een kartel"-vraag.

Volgens mij vatte Frieda Brepoels het goed samen. Op het nieuws werd ze geinterviewd toen ze in haar auto de parking opreedt (het was nog eens leuk om haar terug te zien, dit terzijde!).

De peiling van 2.7% op zich was nog niet zo erg. Wel hoe de media ermee omgingen. Deschouwer speelde daarin de hoofdrol. Hij vond het noodzakelijk de N-VA gewoon doodleuk "klinisch dood" te noemen! Aan de hand van zijn peilinkske. Is de media hier niet te ver gegaan? Allenzins zullen bepaalde kiezers hun stem voor de N-VA in twijfel hebben getrokken als zijnde onnuttig. Nu hoor je ook veel kiezers die zeggen: ik ben blij dat het kartel er is, zo weet ik dat mijn stem niet verloren gaat (of in die trant).

Komt daarbij natuurlijk de nodige garanties: Vlaamse resolutie, splitsing B-H-V... en het aantal verkiesbare plaatsen.

Philips Inc.
15 februari 2004, 23:51
Dit kartel gaat de CD&V kiezers kosten...

Denk maar eens aan de vroegere CVP'ers die op CD&V stemmen (stemden).

Ach ja? En naar waar gaan die dan wel lopen? Naar het seperatistische Blok? :lol:

Rr00ttt
16 februari 2004, 01:25
Naar het seperatistische Blok? :lol:

Tiens en ik die dacht dat de N-VA ook separatistisch was? Of is dat idee sinds het kartel is aangegaan al opgeborgen? Dan zijn de concessies van meet af aan al wel héél zwaar....

Dina
16 februari 2004, 10:28
Ik zou toch ook wel eens graag zwart op wit ziet staan én uit de pen van een NV-A verkozene, welke garanties op vlaams niveau zij van de CD&V verkregen hebben.

Graag klaar en duidelijk zodat we jullie na de verkiezingen aan jullie woord kunnen houden. :wink:

Vlaamse democraat
16 februari 2004, 12:36
Ik zou toch ook wel eens graag zwart op wit ziet staan én uit de pen van een NV-A verkozene, welke garanties op vlaams niveau zij van de CD&V verkregen hebben.

Graag klaar en duidelijk zodat we jullie na de verkiezingen aan jullie woord kunnen houden. :wink:

Dat is het wel het minste. Zelfs de partijraadsleden hebben dit niet op papier gezien.

Philips Inc.
16 februari 2004, 19:44
Naar het seperatistische Blok? :lol:

Tiens en ik die dacht dat de N-VA ook separatistisch was? Of is dat idee sinds het kartel is aangegaan al opgeborgen? Dan zijn de concessies van meet af aan al wel héél zwaar....
Zei ik vann iet?

Ze vroegen naar welke andere partij .... (lees voor je iets shcrijft)

tomm
16 februari 2004, 22:33
Veel succes gewenst in juni met het kartel, en dat meen ik, hoewel ik er persoonlijk niet op zal stemmen. u bent een ernstige politicus net als vele andere NVA-leden, spijtig genoeg staat uw radicaal vlaams-nationalisme een grote doorbraak in de weg. De quote van philips bewijst trouwens waarom de NVA een verkeerde partnerkeuze heeft gemaakt volgens mij: "Ni maitre, ni dieu! "... een groot deel NVA'ers is helemaal niet katholiek of op enige manier dan ook verboden met de katholieke zuil.


(Hoe is het trouwens nog met Lotje?)

IndiePendendie
17 februari 2004, 17:17
Dit kartel gaat de CD&V kiezers kosten...

Denk maar eens aan de vroegere CVP'ers die op CD&V stemmen (stemden).

Euhm... Luc Vandenbrande zegt je mss iets? Sauwens zit er tegenwoordig ook...

En de vroegere CVP'ers, zoals jij ze lijkt te noemen, zijn al weggevallen na de naamswijziging...

Nu zit ik de CD&V te verdedigen: voor alle duidelijkheid, ik heb het niet voor die calloten, maar als je met zulke zwans komt opzetten, wil ik zelfs de PVDA verdedigen!

Jan Loones
17 februari 2004, 17:41
Een goeie dag, met verontschuldigingen voor de late beantwoording: ik hou niet van typen … en, voor een goed begrip: ik beantwoord steeds de vraag zonder eerst de opmerkingen van anderen te lezen …

liever een karteln-va dan geen n-va;
we doen het voor onszelf, en denken dat dit nog goed is voor vlaanderen ook..
ik had er bijna aan toegevoegd: al blijven die .... toch lelijk op de maag liggen;

Dina
17 februari 2004, 22:19
Ik wil niet moeilijk doen he..... maar we zouden wel graag willen weten welke "garanties" de N-VA gekregen heeft.

Een aantal weken geleden sprongen de onderhandelingen af. Nu is er opeens wél een kartel. Dus : wat is er veranderd en wat hebben jullie nu WEL binnengehaald?

Gentenaar
18 februari 2004, 00:52
Indiependendie schreef:

Nu zit ik de CD&V te verdedigen: voor alle duidelijkheid, ik heb het niet voor die calloten, maar als je met zulke zwans komt opzetten, wil ik zelfs de PVDA verdedigen!

Als het nodig is roepen we je wel! Intussen trekken we hier wel onze plan... Thanks but no thanks!

ikeraris
18 februari 2004, 09:50
Waarom? Toch duidelijk

Om 1 of 2zitjes te hebben in het vlaams parlement. Politiek is nog altijd een machtsspel. Waarom ging bertje naar de SPA? Juist om een zitje te krijgen voor zijn eigen. dit geldt ook voor NVA.

Pelgrim
18 februari 2004, 10:21
Zolang ze die zitjes nog niet hebben, geen onnodige op niets gebaseerde kritiek geven he. Het geval-bertje dat jij aanhaalt is duidelijk een geval van machtswellust. Spirit zit mee in deze regering die de ene anti-vlaamse en antidemocratische regeling doorvoert na de andere.

Als een bepaalde partij parlementszetels nastreeft (is dat niet uiteindelijk de bedoeling?) om vanuit die zetels echt constructief te werken, juich ik dat 'machtsstreven' zelfs toe. We zullen dus eerst zien wat die N-VA ers er van bakken als ze hun postjes toegedeeld krijgen.

ikeraris
18 februari 2004, 11:00
Het is toch al duidelijk dat er zitjes zijn voor NVA. Als ze niets zouden krijgen van de CD&V zouden ze nooit een kartel aangaan met hun. Ik ben niet tegen kartels, maar in het geval spirit is duidelijk dat SPA alleen bertje wou voor stemmen en bertje graag een postje had. En dus spirit eigenlijk zijn gedachtengoed heeft weggegooid om een postje te hebben. Ik hoop dat dit niet het geval gaat zijn voor NVA dat ze hun eigen blijven en geen ja-knikkers van de CD&V worden. En ik hoop dat ze hun vlaamse eisen kunnen doordrukken, maar dat betwijfel ik.

Dat is ook het jammere aan de VLD dat ze namen binnen halen om stemmen te winnen en zo proberen veel 'macht' te krijgen. Dit doen ze onder het moto van wij willen een volkspartij zijn, maar wat zie? Juist een verdeeldheid in de partij en het minder hard verdedigen van bepaalde standpunten om zo de kerk in het midden te houden.

Met de vraag wat bepaalt het partijstandpunt? Jammer genoeg de mening van de gemiddelde vlaming, want daar kan je de meeste stemmen bij halen. En dus eigenlijk de macht. Want of je nu CD&V, SPA of VLD stemt, de meeste programmapunten blijven in essentie voor mij gelijk, alleen de details verschillen. De ideologie verliest het stilletjesaan van de race wie de grootste 'volks'partij wordt.

Vlaamse democraat
18 februari 2004, 11:25
Ik wil niet moeilijk doen he..... maar we zouden wel graag willen weten welke "garanties" de N-VA gekregen heeft.

Een aantal weken geleden sprongen de onderhandelingen af. Nu is er opeens wél een kartel. Dus : wat is er veranderd en wat hebben jullie nu WEL binnengehaald?

Ik vrees dat Jan hier niet kan op antwoorden. Ik vraag me af of hij ze wel zelf op papier gezien heeft. de enige die iets afweet van de onderhandelingen is Geert Bourgeois maar die houdt zich wijselijk op de vlakte. zou ik ook doe als ik hem was.

Jan Loones
22 februari 2004, 23:24
dag dina,

jouw vraag werd ook afzonderlijk gestel, en daar uitgebreid beantwoord; zie o.a. vlaamskartel.tk

Jan Loones
22 februari 2004, 23:31
en dag Tomm,
we doen ons best..
met je vraaag naar Lotje maak je natuurlijk mijn hart warm: zij is ondertussen moeder van mijn kleindochter Engelien, en woont in Leuven; werkend als kinesiste onder www.vaginisme.be; :D

Philips Inc.
23 februari 2004, 09:33
Beste Mhr. Loones,

Veel succes met de verkiezngen. Ik had gehoopt dat je nog in het Vlaams Parlement bleef, want hoe meer staatsgevaarlijken daar hoe beter! ;-)

Doe de groeten aan Sander met wie ik in Leuven staatsgevaarlijk was (zeker na een avondje stappen ;-) ) , en je familie.

met vriendelijke groeten,

Philips

Jan Loones
23 februari 2004, 10:09
Veel succes met de verkiezngen. Ik had gehoopt dat je nog in het Vlaams Parlement bleef, want hoe meer staatsgevaarlijken daar hoe beter!
Doe de groeten aan Sander met wie ik in Leuven staatsgevaarlijk was (zeker na een avondje stappen ) , en je familie

antwoord:
bedankt voor de groeten, en leve de republiek!
en: wablief?? mijn zoon sander stappen? kan ik echt niet geloven... :wink: