PDA

View Full Version : Brussel : Hoofdstadvan Vlaanderen?


Patrik
25 augustus 2007, 00:26
De programmas van de Vlaamse Nationalistische partijen stellen nog
altijd dat Brussel integraal gedeelte van Vlaanderen is en zijn hoofdstad
zal blijven.

Ik ben een oude nationalist, letterlijk en figuurlijk,en heb bij de stichting
van de VNP sterk daarop aangedrongen dat dit ook zo in ons programma
zou staan.

Zelf ben ik opgegroeid in Elsene en heb in Brussel en Etterbeek mijn schoolloopbaan doorlopen met een uitzondering van twee jaar in
Sint Genesius Rode in 1946 en 1947 (toen nog volledig Vlaams en
ondenkbaar dat de Franstaligen daar de meerderheid zouden uitmaken).

Brussel (de 19 gemeenten!) heeft de laatste 30 jaar een demografische
revolutie meegemaakt (tot ons groot verdriet!) en ik ben aardig verschoten toen ik verleden jaar in Brussel was. Ter verduidelijking:
Ik woon nu al jaren in het buitenland.

Ik weet dat de oudere nationalisten mij nu een verrader zullen noemen
en mij allerlei scheldwoorden naar het hoofd zullen gooien maar wij moeten
nu het standpunt innemen dat Vlaanderen ook onafhankelijk kan worden
zonder Brussel.

Brussel is een financiele strop rond de nek van Vlaanderen en wij moeten
tot een akkoord komen bij de onafhankelijkheid dat de overblijvende Vlamingen in Brussel (maximum 150000) door Vlaanderen gekoesterd
zullen worden en verzorgd als volwaardige burgers van Vlaanderen. In plaats van financieel solidair te zijn met Brussel moeten wij alleen de verplichting op ons nemen om financieel solidair te zijn met de Vlamingen in Brussel.
Vooral ,maar niet alleen, waar het aankomt op scholen en bepaalde culturele activiteiten.
Een goed voorbeeld is de Ierse toestand waar de Noord-Ieren gerechtigd zijn op het volwaardige burgerschap kiesrecht inbegrepen.

Onze financiele bijdrage aan Brussel moet ALLEEN naar onze eigen mensen
gaan. Veel beter besteed dan nu.

De Vlaamse administratie moet aan Brussel onttrokken worden!!!

Het zal allemaal een werk van jaren worden en er zijn nog veel zaken
die met de Brusselse administratie (en ook met Wallonie) geregeld zullen
moeten worden. Een harde dobber inderdaad maar een MOET.

Want de onafhankelijkheid van Vlaanderen is uiterst noodzakelijk voor
het veiligstellen van de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.
En voor onszelf de veiligstelling van onze welvaart.

Wij kunnen het nu bekostigen en er moet binnen de volgende paar jaren
DRINGEND werk van gemaakt worden.

Nu is het ook de tijd om aan onze Franstalige broeders (die ons hartstochtelijk haten) te zeggen : ALS HET MOET ZONDER BRUSSEL
MAAR ONAFHANKELIJKHEID NU!!

Er moet dringend een Vlaamse nationalistische conventie komen die
zich moet bezinnen over de toekomst van Brussel en de Brusselse
Vlamingen BUITEN een onafhankelijk Vlaanderen.

Vorenus
25 augustus 2007, 00:28
Brussels Vlaams desnoods met rechtmatige annexatie

Eddy B
25 augustus 2007, 00:30
Brussel is tot op de dag van vandaag nog steeds een stad binnen Vlaanderen. Meer nog: het is onze hoofdstad. Wat veranderd is, kan weer veranderen in de andere richting. We hebben als Vlamingen al genoeg afgegeven, Brussel is Vlaanderen, dat geven we niet af!
Trouwens, de Brusselaars zullen zich niet erg dankbaar opstellen tegenover jouw standpunt. Wanneer Vlaanderen onafhankelijk is, kan er véél hoor...

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:31
tuurlijk, brussel is van vlaanderen, dus zeker bij vlaanderen

hoofdstad, eventueel, dacht eerder aan antwerpen, al ben ik zelf geboren gentenaar, gent is nl net iets te klein, jammer.

Eddy B
25 augustus 2007, 00:33
tuurlijk, brussel is van vlaanderen, dus zeker bij vlaanderen

hoofdstad, eventueel, dacht eerder aan antwerpen, al ben ik zelf geboren gentenaar, gent is nl net iets te klein, jammer.
Blijf weg zene, géén hoofdstad maken van Antwerpen. Ga daar maar ergens anders mee leueren. Het is hier al druk genoeg. Brussel kan makkelijk onze hoofdstad blijven. Alle gebouwen staan er he...

lombas
25 augustus 2007, 00:34
Wat dacht je van een Vlaanderen zónder één starre hoofdstad?

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:35
Blijf weg zene, géén hoofdstad maken van Antwerpen. Ga daar maar ergens anders mee leueren. Het is hier al druk genoeg. Brussel kan makkelijk onze hoofdstad blijven. Alle gebouwen staan er he...

da's juust de gebouwen staan er, is ook nog het meest praktische.

Vorenus
25 augustus 2007, 00:35
Wat dacht je van een Vlaanderen zónder één starre hoofdstad?

Skild ende frind

Patrik
25 augustus 2007, 00:35
Brussel is tot op de dag van vandaag nog steeds een stad binnen Vlaanderen. Meer nog: het is onze hoofdstad. Wat veranderd is, kan weer veranderen in de andere richting. We hebben als Vlamingen al genoeg afgegeven, Brussel is Vlaanderen, dat geven we niet af!
Trouwens, de Brusselaars zullen zich niet erg dankbaar opstellen tegenover jouw standpunt. Wanneer Vlaanderen onafhankelijk is, kan er véél hoor...


Dan kunt ge de onafhankelijkheid volgens mij er nooit doorkrijgen tenzij de
Brusselaars (hoeveel zijn er nog want Brussel is 60% autochtoon!) zich in
een referendum voor Vlaanderen uitspreken. En dat is dagdromen en zal
niet gebeuren.

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:36
Wat dacht je van een Vlaanderen zónder één starre hoofdstad?

en staat heeft een hoofdstad nodig. praktisch gezien alleen al.
anders ruzie waar parlement etc.

lombas
25 augustus 2007, 00:40
en staat heeft een hoofdstad nodig. praktisch gezien alleen al.
anders ruzie waar parlement etc.

Niet echt. Steden genoeg in Vlaanderen. Laat die rustig hun eigen zaakjes regelen, en voor het Vlaamse volkslied te kunnen zingen sturen die gebieden elk jaar een aantal afgevaardigden naar grootte naar één stad die dan een beurtrol vervult.

Of kies er een aantal, zodat iedereen wat te doen heeft. Tenslotte zijn Vlamingen ten zeerste verbonden aan 'hun steden'.

Dat is al eeuwen zo.

Vlaanderen zou ook best kunnen zonder zo'n saai, voortdurend bevolkt parlement. Het vroegerere systeem van Statenvergaderingen en één Staten-Generaal om de zoveel maand is veel leuker.

the outlaw torn
25 augustus 2007, 00:41
Niet echt. Steden genoeg in Vlaanderen. Laat die rustig hun eigen zaakjes regelen, en voor het Vlaamse volkslied te kunnen zingen sturen die gebieden elk jaar een aantal afgevaardigden naar grootte naar één stad die dan een beurtrol vervult.

Of kies er een aantal, zodat iedereen wat te doen heeft. Tenslotte zijn Vlamingen ten zeerste verbonden aan 'hun steden'.

Dat is al eeuwen zo.

Vlaanderen zou ook best kunnen zonder zo'n saai, voortdurend bevolkt parlement.

mja, zo kan het ook, da's een punt

Eddy B
25 augustus 2007, 00:42
Dan kunt ge de onafhankelijkheid volgens mij er nooit doorkrijgen tenzij de
Brusselaars (hoeveel zijn er nog want Brussel is 60% autochtoon!) zich in
een referendum voor Vlaanderen uitspreken. En dat is dagdromen en zal
niet gebeuren.
Wat hebben de brusselaars nu te protokollen over een onafhankelijk Vlaanderen? Niks toch? Blij zijn dat we ze niet afstoten en naar Wallonie versassen. De "brusselaars" hier roepen wel hoge woorden, maar ze vergeten dat ze een minderheid zijn binnen brussel, en dat de allochtonen wel een stemmetje meespreken, en als die hun uitkering zien verdwijnen, gaan die rap zijn om op Vlaanderen te stemmen. Ze zijn misschien niet de slimsten, maar zeker ni achterlijk , vooral niet als het op geld op aankomt he...

Patrik
25 augustus 2007, 00:52
Wat dacht je van een Vlaanderen zónder één starre hoofdstad?

Daar heb ik al dikwijls aan gedacht. Zeker te doen in deze tijd van gemakkelijke communicatie. Decentralisatie van de openbare diensten
zoals bv Post in Aalst, Verkeerswezen in Turnhout enz enz enz enz.
Of in de huidige brusselse rand!!


Wij hebben echt geen hoofdstad nodig! Ook geen Koning of President
maar wel natuurlijk een uitvoerend hoofd die even goed de eerste minister
of minister-president kan zijn. Spaart veel kosten.

Onmiddellijk is er reactie alsof ik Antwerpen voorgesteld heb.Dat doe ik
zeker niet.

Ik ben in ziel en nieren een echte Brusselaar en de mensen die mij kennen'
zullen van hun stoel vallen over mijn nieuw standpunt over Brussel.

Ik wil het duidelijk maken dat Vlaanderen veel geld zal moeten steken
de Vlaamse Brusselse gemeenschap. Wij laten wel Brussel los maar niet
de Brusselse Vlamingen!!!!

Ik heb Brussel voor mijn ogen zien verfransen (ik durf zeggen dat Brussel
in 1945 nog hoofdzakelijk Vlaams was!) maar de schreeuwers van "Brussel
Vlaams" en vooral de marsjeerders in een paar reuzeoptochten hebben
ons, de Brusselse Vlamingen, veel schade berokkend.

Wij moeten eerst het hinterland beveiligen en Brussel laten verschrompelen en laten stikken in zijn financiele nood. Alleen ons eigen mensen moeten
wij bijstaan! Maar willen wij werkelijk de onafhankelijkheid dan moeten
wij NU afstand doen van al dat romantisch en buitenwerelds gedoente.

Vorenus
25 augustus 2007, 00:53
Wat hebben de brusselaars nu te protokollen over een onafhankelijk Vlaanderen? Niks toch? Blij zijn dat we ze niet afstoten en naar Wallonie versassen. De "brusselaars" hier roepen wel hoge woorden, maar ze vergeten dat ze een minderheid zijn binnen brussel, en dat de allochtonen wel een stemmetje meespreken, en als die hun uitkering zien verdwijnen, gaan die rap zijn om op Vlaanderen te stemmen. Ze zijn misschien niet de slimsten, maar zeker ni achterlijk , vooral niet als het op geld op aankomt he...


Allochtonen zijn met geld zoals varkens met truffels zijn.

HAMC
25 augustus 2007, 01:01
Brussel is tot op de dag van vandaag nog steeds een stad binnen Vlaanderen. Meer nog: het is onze hoofdstad. Wat veranderd is, kan weer veranderen in de andere richting. We hebben als Vlamingen al genoeg afgegeven, Brussel is Vlaanderen, dat geven we niet af!
Trouwens, de Brusselaars zullen zich niet erg dankbaar opstellen tegenover jouw standpunt. Wanneer Vlaanderen onafhankelijk is, kan er véél hoor...

Brussel is allang verloren voor Vlaanderen. Maak vlaanderen eerst maar onafhankelijk zonder dat de Walen Brussel kunnen gebruiken als emotioneel chantage middel.

Patrik
25 augustus 2007, 01:10
Brussel is allang verloren voor Vlaanderen. Maak vlaanderen eerst maar onafhankelijk zonder dat de Walen Brussel kunnen gebruiken als emotioneel chantage middel.

Zeer juist! Maar probeer dat eens aan mensen die zelden of nooit in
Brussel komen uit te leggen.

De houding van Brussel Vlaams en onze hoofdstad is een (Vlaams) blok
aan ons been.

the outlaw torn
25 augustus 2007, 01:11
Zeer juist! Maar probeer dat eens aan mensen die zelden of nooit in
Brussel komen uit te leggen.

De houding van Brussel Vlaams en onze hoofdstad is een (Vlaams) blok
aan ons been.

rm brussel ligt in vlaanderen. dus is altijd van ons geweest

maarte
25 augustus 2007, 01:18
Brussel moet de hoofdstad van vlaanderen blijven. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zullen we wel een regeling uitwerken dat de vlaams instellingen in brussel kunnen blijven terwijl we van Brussel een echte europese hoofdstad maken. Waarom zou brussel trouwens bij Wallonië willen? Er mag dan veel frans gesproken worden de brusselaars zijn nog altijd geen walen en als we ze zelf laten kiezen dan zie ik nog eerder Marokko als eerste uit de bus komen.

the outlaw torn
25 augustus 2007, 01:21
Brussel moet de hoofdstad van vlaanderen blijven. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zullen we wel een regeling uitwerken dat de vlaams instellingen in brussel kunnen blijven terwijl we van Brussel een echte europese hoofdstad maken. Waarom zou brussel trouwens bij Wallonië willen? Er mag dan veel frans gesproken worden de brusselaars zijn nog altijd geen walen en als we ze zelf laten kiezen dan zie ik nog eerder Marokko als eerste uit de bus komen.

touché, wat marokko betreft. en de rest is juist

Vorenus
25 augustus 2007, 01:23
Brussel Vlaams of

http://www.rrj.ca/images/article/649b.jpg

the outlaw torn
25 augustus 2007, 01:25
lol

Jong N-VA'er
25 augustus 2007, 01:46
Leuk detail: de Vlaamse instellingen zijn in Brussel, maar wat zit daar in Namen...?

the outlaw torn
25 augustus 2007, 01:49
Leuk detail: de Vlaamse instellingen zijn in Brussel, maar wat zit daar in Namen...?

wat vlaanderen met Namen te zien ?:?

Jong N-VA'er
25 augustus 2007, 01:50
wat vlaanderen met Namen te zien ?:?

Het Waals Parlement

the outlaw torn
25 augustus 2007, 01:57
Het Waals Parlement

da's toch logisch ? dat dat in Namen is ?

snap punt nt mr soit ...

Jong N-VA'er
25 augustus 2007, 02:37
da's toch logisch ? dat dat in Namen is ?

snap punt nt mr soit ...

Wel vertrek van het punt van de discussie.

De Vlaamse instellingen zitten nog altijd in Brussel, de Waalse niet. Als we dan bij een splitsing naar Brussel gaan kijken...plus alles errond is van Vlaanderen en aangezien de Walen nu naar onze grond mogen fluiten...;-)

Internaut
25 augustus 2007, 04:47
Zonder Brussel maken we een kapitale fout, daar zitten de bedrijven, werk en geld. Wallonië wilt ook maar al te graag Brussel claimen. Dus misshien is het best om er een soort van Washington DC van te maken, een internationale hoofdstad.
hoe dan ook durf ik wedden voor nen bak bier dat België binnen 3 jaar nog bestaat, dit gezegd zijnde als separatist.
Men kan natuurlijk zeggen dat het bijna gaat splitsen zoals knuppel en co maar dat zou wat naiëf zijn.
zolang er 800.000 domme kloten op Leterme stemmen en meer dan een miljoen op VLD en SP.A zal er altijd een groot probleem blijven.

Internaut
25 augustus 2007, 04:49
Wat dacht je van een Vlaanderen zónder één starre hoofdstad?

Wat dacht je van een partner die VB gezind is zoals de mijne ?
Teveel gevraagd ?

lombas
25 augustus 2007, 07:59
Wat dacht je van een partner die VB gezind is zoals de mijne ?
Teveel gevraagd ?

Wablieft u? Ik ben nogal traag van begrip.

Vorenus
25 augustus 2007, 08:03
Wat dacht je van een partner die VB gezind is zoals de mijne ?
Teveel gevraagd ?


Zijn vrouw kan geen 2zaken tergelijk doen met haar mond. :twisted:

djimi
25 augustus 2007, 08:14
Wat dacht je van een Vlaanderen zónder één starre hoofdstad?

Gene zever, dit is een ronduit geniaal idee !!

Waarom niet een rondreizende 'hoofdstad', in een stoet door van die fantastisch schone Brabantse trekpaarden voortgetrokken huifkarren, caravans en mobilhomes, die in quasi-permanente beweging samen of apart het hele land in alle richtingen doortrekken, zodat de kloof tussen overheid en bevolking op een unieke en ludieke manier kan worden overbrugd ?

Een paar zonnepaneeltjes en windmolentjes op het dak van die karren voor de productie van elektriciteit, een draadloze internetverbinding voor de communicatie, en RIJDEN MAAR !!


Dit is niet echt een wereldprimeur, aangezien verschillende nomadische volkeren (Hunnen, Turken, Mongolen) een gelijkaardig, zij het iets 'primitiever' systeem toepasten. Een beetje creativiteit en 'Vlaanderen' staat in één klap op de wereldkaart, als een lichtend voorbeeld voor de rest van de wereld. De vrijgekomen gebouwen kunnen als sociale woning, cultureel centrum, shopping-mall, ... heringericht worden, of anders gewoon afgebroken en vervangen door parkjes en speelpleinen.


Lombas, jij bent op weg naar een standbeeld, jongen. En ik gun het je van harte !


EN IK MEEN DIT, HE !

djimi
25 augustus 2007, 08:22
Allochtonen zijn met geld zoals varkens met truffels zijn.

o, o, o,

wat zijn we weer goed op dreef !

lombas
25 augustus 2007, 08:27
Gene zever, dit is een ronduit geniaal idee !!

Waarom niet een rondreizende 'hoofdstad', in een stoet door van die fantastisch schone Brabantse trekpaarden voortgetrokken huifkarren, caravans en mobilhomes, die in quasi-permanente beweging samen of apart het hele land in alle richtingen doortrekt, zodat de kloof tussen overheid en bevolking op een unieke en ludieke manier kan worden overbrugd ?

Een paar zonnepaneeltjes en windmolentjes op het dak van die karren voor de productie van elektriciteit, een draadloze internetverbinding voor de communicatie, en RIJDEN MAAR !!


Dit is niet echt een wereldprimeur, aangezien verschillende nomadische volkeren (Hunnen, Turken, Mongolen) een gelijkaardig, zij het iets 'primitiever' systeem toepasten. Een beetje creativiteit en 'Vlaanderen' staat in één klap op de wereldkaart, als een lichtend voorbeeld voor de rest van de wereld. De vrijgekomen gebouwen kunnen als sociale woning, cultureel centrum, shopping-mall, ... heringericht worden, of anders gewoon afgebroken en vervangen door parkjes en speelpleinen.


Lombas, jij bent op weg naar een standbeeld, jongen. En ik gun het je van harte !


EN IK MEEN DIT, HE !

:-D

Dat was nu niet meteen wat ik impliceerde - zie post daaronder - maar het is wel een leuke gedachte.

speurneus
25 augustus 2007, 08:28
Wat hebben de brusselaars nu te protokollen over een onafhankelijk Vlaanderen? Niks toch? Blij zijn dat we ze niet afstoten en naar Wallonie versassen. De "brusselaars" hier roepen wel hoge woorden, maar ze vergeten dat ze een minderheid zijn binnen brussel, en dat de allochtonen wel een stemmetje meespreken, en als die hun uitkering zien verdwijnen, gaan die rap zijn om op Vlaanderen te stemmen. Ze zijn misschien niet de slimsten, maar zeker ni achterlijk , vooral niet als het op geld op aankomt he...
deze uitspraak bewijst eens te meer hoe slecht de vlamingen de brusselaars kennen. Noch onder mijn franstalige vrienden, noch op de franstalige fora is er één francofoon te vinden die bij vlaanderen ingelijfd wil worden.
Waarom zou je trouwens belgische toestanden in een onafhankelijk Vlaanderen willen importeren.

djimi
25 augustus 2007, 08:31
:-D

Dat was nu niet meteen wat ik impliceerde - zie post daaronder - maar het is wel een leuke gedachte.

Jij gaf de voorzet, ik ben nu een beetje aan het dribbelen, wie schopt de bal in het doel?

Ik denk dat ik voetbal ooit nog wel eens leuk zou kunnen vinden, als het zo verder gaat.

Hartelijk dank daarvoor.

Met de meeste hoogachting (die je nu toch echt wel hebt verdiend),


djimi

Vorenus
25 augustus 2007, 08:35
Brussel moet verdedigt worden als Vlaams grondgebied tot met de laatste snik.

Desnoods met een A-bom.

Sjaax
25 augustus 2007, 08:38
Daar heb ik al dikwijls aan gedacht. Zeker te doen in deze tijd van gemakkelijke communicatie. Decentralisatie van de openbare diensten
zoals bv Post in Aalst, Verkeerswezen in Turnhout enz enz enz enz.
Of in de huidige brusselse rand!!


Wij hebben echt geen hoofdstad nodig! Ook geen Koning of President
maar wel natuurlijk een uitvoerend hoofd die even goed de eerste minister
of minister-president kan zijn. Spaart veel kosten.

Onmiddellijk is er reactie alsof ik Antwerpen voorgesteld heb.Dat doe ik
zeker niet.

Ik ben in ziel en nieren een echte Brusselaar en de mensen die mij kennen'
zullen van hun stoel vallen over mijn nieuw standpunt over Brussel.

Ik wil het duidelijk maken dat Vlaanderen veel geld zal moeten steken
de Vlaamse Brusselse gemeenschap. Wij laten wel Brussel los maar niet
de Brusselse Vlamingen!!!!

Ik heb Brussel voor mijn ogen zien verfransen (ik durf zeggen dat Brussel
in 1945 nog hoofdzakelijk Vlaams was!) maar de schreeuwers van "Brussel
Vlaams" en vooral de marsjeerders in een paar reuzeoptochten hebben
ons, de Brusselse Vlamingen, veel schade berokkend.

Wij moeten eerst het hinterland beveiligen en Brussel laten verschrompelen en laten stikken in zijn financiele nood. Alleen ons eigen mensen moeten
wij bijstaan! Maar willen wij werkelijk de onafhankelijkheid dan moeten
wij NU afstand doen van al dat romantisch en buitenwerelds gedoente.Met jouw opvattingen over 'onze eigen mensen' hoop ik dat je in het buitenland blijft. Mensen met jouw ideeën zie ik liever niet als één van onze mensen.

djimi
25 augustus 2007, 08:42
Brussel moet verdedigd worden als Vlaams grondgebied tot en met de laatste snik.

Desnoods met een A-bom.

Tja, in dat geval zal er van uw Vlaams grondgebied toch niet veel bruikbaars meer overblijven, me dunkt.

Vorenus
25 augustus 2007, 08:44
Tja, in dat geval zal er van uw Vlaams grondgebied toch niet veel bruikbaars meer overblijven, me dunkt.

Met een klein versie enkel Brussel weggevaagt en wat afval.

Wel plaats genoeg om een mooi herdenkingsteken te plaatsen voor de overleden Vlamingen.

Eddy B
25 augustus 2007, 08:47
deze uitspraak bewijst eens te meer hoe slecht de vlamingen de brusselaars kennen. Noch onder mijn franstalige vrienden, noch op de franstalige fora is er één francofoon te vinden die bij vlaanderen ingelijfd wil worden.
Waarom zou je trouwens belgische toestanden in een onafhankelijk Vlaanderen willen importeren.
We importeren die niet. Die ZIJN er. Brussel is een Vlaamse stad, en zal het meer en meer worden na onze onafhankelijkheid. Zij die dat niet zien zitten zijn vrij om te verhuizen...
Je begrijpt toch dat de mistoestanden in Brussel een einde kennen bij onze onafhankelijkheid? Dat er degelijk wettelijk zal ingegrepen worden bij overtredingen van ONZE taalwetgeving. Een taalwetgeving die we schrijven zoals WIJ dat willen... UITDOVENDE fasciliteiten... En de VLAAMSE rand : nog rapper uitgedoofd dan je het kan zeggen :)

djimi
25 augustus 2007, 08:52
Met een klein versie enkel Brussel weggevaagt en wat afval.

Wel plaats genoeg om een mooi herdenkingsteken te plaatsen voor de overleden Vlamingen.


Een kleine suggestie : beperk u tot uw nieuwe 'godsdienst', die u in de discussie over de eis op het verbod van kerstbomen en paaseieren kwam verkondigen.

Vorenus
25 augustus 2007, 09:10
Een kleine suggestie : beperk u tot uw nieuwe 'godsdienst', die u in de discussie over de eis op het verbod van kerstbomen en paaseieren kwam verkondigen.


Open Source gemaakt.

Zwartengeel
25 augustus 2007, 11:57
Zelfs al zou Brussel niet voor Vlaanderen kiezen, maar bijvoorbeeld een Europees statuut krijgen, vind ik niettemin niet dat we de stad zomaar moeten laten vallen. Ook al omdat ze middenin het Vlaamse grondgebied ligt. Vlaanderen zou in dat geval dus juist bepaalde relaties met Brussel moeten blijven in stand houden en op velerlei gebied een hernieuwde samenwerking blijven nastreven, laat ons zeggen als 'bevoorrechte partner'. Het gevolg hiervan zou in een later stadium misschien kunnen betekenen dat het water tussen Vlaanderen en Brussel uiteindelijk minder diep gaat worden en dat men op een goede dag toch gaat besluiten om de banden met elkaar opnieuw steviger aan te halen. Wat nu niet is, gaat in de toekomst immers niet noodzakelijk altijd zo blijven.

speurneus
25 augustus 2007, 12:30
Brussel Vlaams of

http://www.rrj.ca/images/article/649b.jpg
En hier zijn ze weer de zwarthemden van voorpost, laat me niet lachen jullie leven nog in een andere eeuw,...

speurneus
25 augustus 2007, 12:37
We importeren die niet. Die ZIJN er. Brussel is een Vlaamse stad, en zal het meer en meer worden na onze onafhankelijkheid. Zij die dat niet zien zitten zijn vrij om te verhuizen...
Je begrijpt toch dat de mistoestanden in Brussel een einde kennen bij onze onafhankelijkheid? Dat er degelijk wettelijk zal ingegrepen worden bij overtredingen van ONZE taalwetgeving. Een taalwetgeving die we schrijven zoals WIJ dat willen... UITDOVENDE fasciliteiten... En de VLAAMSE rand : nog rapper uitgedoofd dan je het kan zeggen :)
Ma jonk toch gij droomt, wie ging 30 jaar geleden Brussel vervlaamsen,... wie ging de faciliteitengemeenten vervlaamsen, ...jullie kunnen zelfs de vlaamse rand niet vlaams houden,...Dus kom nu niet blazen want iedereen weet dat het bij blazen en grote woorden zonder inhoud zal blijven,....sukkels zijn jullie:lol:

Patrik
25 augustus 2007, 12:51
Ma jonk toch gij droomt, wie ging 30 jaar geleden Brussel vervlaamsen,... wie ging de faciliteitengemeenten vervlaamsen, ...jullie kunnen zelfs de vlaamse rand niet vlaams houden,...Dus kom nu niet blazen want iedereen weet dat het bij blazen en grote woorden zonder inhoud zal blijven,....sukkels zijn jullie:lol:


Inderdaad! Mijn oom, Noel Beke, een gematigde maar onkreukbare Vlaming,
was een paar jaar een schepen in St Genesius Rode (de Vlamingen hebben
1 keer de verkiezingen gewonnen) verantwoordelijk voor o.a. behuizing.

Hij is totaal mislukt als gevolg van tegenstand binnen de eigen Vlaamse
rangen.

Mensen met goede bedoelingen hebben bij de Vlamingen geen kans.

Laat ons niet vergeten dat Rode 50 jaar geleden een practisch volledig
Vlaamse gemeente was. De Vlamingen zijn nu teruggedrongen tot een
paar wijken.

Mijn grootvader was stationschef in Rode en ik heb een paar jaren bij mijn
grootouders gewoond! Ik heb er ook school gelopen. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou gedacht hebben dat we daar een minderheid zouden
worden.

Wat een laf volk zijn wij toch en een groot gebrek aan fierheid!!!

Als wij nu Rode afgeven zal ik in mijn laatste jaren verplicht zijn om
een gewapende revolutiete prediken.

straatrue
25 augustus 2007, 12:53
En mocht Vlaanderen er ooit aan denken om zelfstandig te worden, dan denk je toch niet dat de randgementen waar 60% of nog meer Franstaligen wonen zich bij Vlaanderen zullen laten inlijven. Het is niet omdat die gemeenten nu bij het Vlaamse gewest horen dat ze dat zullen aanvaarden.
Ze blijven nu bij Vlaanderen omdat er nog een federale koepel is, maar zonder die koepel zullen ze bij Brussel willen blijven.

Dus Vlaanderen toch grond kwijt en ook slecht imago in het buitenland.

Burry
25 augustus 2007, 12:58
Ze blijven nu bij Vlaanderen omdat er nog een federale koepel is, maar zonder die koepel zullen ze bij Brussel willen blijven.

Dus Vlaanderen toch grond kwijt en ook slecht imago in het buitenland.

En, Wallonië gaat militairen sturen om die gemeenten te annexeren?
Ze behoren juridisch tot het Vlaams gewest, tot de Nederlandstalige grondgebied. Hoogstens krijg je van de EU gedaan dat de faciliteiten nog wat behouden moeten blijven.

maarte
25 augustus 2007, 13:03
En mocht Vlaanderen er ooit aan denken om zelfstandig te worden, dan denk je toch niet dat de randgementen waar 60% of nog meer Franstaligen wonen zich bij Vlaanderen zullen laten inlijven. Het is niet omdat die gemeenten nu bij het Vlaamse gewest horen dat ze dat zullen aanvaarden.
Ze blijven nu bij Vlaanderen omdat er nog een federale koepel is, maar zonder die koepel zullen ze bij Brussel willen blijven.

Dus Vlaanderen toch grond kwijt en ook slecht imago in het buitenland.
U maakt een grapje? Denk u nu echt dat deze gemeenten zichzelf uit het vlaanderen kunnen zetten (afscheuren). Het is trouwens niet omdat er in sommige vlaamse gemeentes meer en meer frans wordt gesproken, met uiteindelijk zelfs een meerderheid franstaligen, dat deze gemeentes niet meer vlaams zouden zijn. Als de andere gemeenschappen en gewesten een beetje respect zouden hebben voor vlaanderen dan zouden ze trouwens hun absurde annexatie eisen laten vallen.

straatrue
25 augustus 2007, 13:04
Ze behoren juridisch tot het Vlaams gewest, tot de Nederlandstalige grondgebied.

Wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal dat ook via niet-juridische wegen verlopen, onafhankelijkheid wordt uigeroepen en dat staat nergens in een wet beschreven.

Die gemeenten zullen zich niet meer gebonden voelen daar de nieuwe wetten die Vlaanderen zal maken en Europa zal niet begrijpen dat een in meerderheid Franstalige gemeente niet bij een andere staat mag aansluiten.

Vergeet niet dat Vlaanderen in Europa op weinig sympathie mag rekenen, zeker omdat de correspondenten hun info meestal via Franstalige kanalen krijgen.

Herr Oberst
25 augustus 2007, 13:29
Ma jonk toch gij droomt, wie ging 30 jaar geleden Brussel vervlaamsen,... wie ging de faciliteitengemeenten vervlaamsen, ...jullie kunnen zelfs de vlaamse rand niet vlaams houden,...Dus kom nu niet blazen want iedereen weet dat het bij blazen en grote woorden zonder inhoud zal blijven,....sukkels zijn jullie:lol:

Ik durf ervoor wedden dat wij volksnationalisten Brussel wél Vlaams krijgen, als we het voor het zeggen hebben.

straatrue
25 augustus 2007, 16:17
Ik durf ervoor wedden dat wij volksnationalisten Brussel wél Vlaams krijgen, als we het voor het zeggen hebben.

Verklaar u nader AUB

Stofke
25 augustus 2007, 16:29
en indien de brusselaars niet wilen ?
dan maar de burger oorlog ?
of zijn er toch nog zielen die er ook van overtuigd zijn dat het niet zo simpel is als men wel denkt ...

HAMC
25 augustus 2007, 16:32
en indien de brusselaars niet wilen ?
dan maar de burger oorlog ?
of zijn er toch nog zielen die er ook van overtuigd zijn dat het niet zo simpel is als men wel denkt ...

Zegt u nu dat de Brusselaars gewapenderhand Vlaanderen zullen veroveren?

Stofke
25 augustus 2007, 16:41
Ik durf ervoor wedden dat wij volksnationalisten Brussel wél Vlaams krijgen, als we het voor het zeggen hebben.


heb ik toch niet beweert he ? ;-)
maar echt naar oplossingen zoeken klinkt dit in mijn oren toch niet hoor !!!

speurneus
25 augustus 2007, 17:01
En mocht Vlaanderen er ooit aan denken om zelfstandig te worden, dan denk je toch niet dat de randgementen waar 60% of nog meer Franstaligen wonen zich bij Vlaanderen zullen laten inlijven. Het is niet omdat die gemeenten nu bij het Vlaamse gewest horen dat ze dat zullen aanvaarden.
Ze blijven nu bij Vlaanderen omdat er nog een federale koepel is, maar zonder die koepel zullen ze bij Brussel willen blijven.

Dus Vlaanderen toch grond kwijt en ook slecht imago in het buitenland.
Als het tot een splitsing zou komen moet de taalgrens, zoals vastgelegd, toch gerespekteerd worden en kunnen de franstaligen, al zijn ze in de meerderheid (in sommige gemeenten 80�*90%) toch niet eisen om bij Brussel ingelijfd te worden.Persoonlijk zou ik hier vrij soepel optreden met een uitdoofscenario over5�* 10 jaar. Maar wie nu echt denkt dat die mensen gaan vervlaamsen ziet spoken. En de bakker en de beenhouwer zullen zeker hun klanten ten alle tijde in het frans blijven bedienen.
Ik vraag mij af of de nationalisten de duitse en de britse school in respektievelijk Audergem en Tervuren ook zouden sluiten.
De idee om Brussel aan Europa bij europa in te lijven is misschien wel verleidelijk, maar ik geloof niet dat de lidstaten dat ooit zouden aannemen. Het zou immers:
- een definitieve beslissing zijn om de instelling in Brussel te houden en noch Frankrijk en zeker niet Duitsland hebben de hoop opgegeven om de europese commisie naar hen te halen;
- Brussel totaal overnemen zou europa te veel geld kosten;
- opdeling van het huidige Brussel in een "Brussel DC" en een "Brussel tout court" zou dit laatste totaal devaloriseren;

Patrik
25 augustus 2007, 17:57
Als het tot een splitsing zou komen moet de taalgrens, zoals vastgelegd, toch gerespekteerd worden en kunnen de franstaligen, al zijn ze in de meerderheid (in sommige gemeenten 80�*90%) toch niet eisen om bij Brussel ingelijfd te worden.Persoonlijk zou ik hier vrij soepel optreden met een uitdoofscenario over5�* 10 jaar. Maar wie nu echt denkt dat die mensen gaan vervlaamsen ziet spoken. En de bakker en de beenhouwer zullen zeker hun klanten ten alle tijde in het frans blijven bedienen.
Ik vraag mij af of de nationalisten de duitse en de britse school in respektievelijk Audergem en Tervuren ook zouden sluiten.
De idee om Brussel aan Europa bij europa in te lijven is misschien wel verleidelijk, maar ik geloof niet dat de lidstaten dat ooit zouden aannemen. Het zou immers:
- een definitieve beslissing zijn om de instelling in Brussel te houden en noch Frankrijk en zeker niet Duitsland hebben de hoop opgegeven om de europese commisie naar hen te halen;
- Brussel totaal overnemen zou europa te veel geld kosten;
- opdeling van het huidige Brussel in een "Brussel DC" en een "Brussel tout court" zou dit laatste totaal devaloriseren;


Tervuren is een gemeente zonder faciliteiten en het is toch wel
Oudergem dat hier bedoeld wordt!!!

Zwartengeel
25 augustus 2007, 18:48
Ik vraag mij af of de nationalisten de duitse en de britse school in respektievelijk Audergem en Tervuren ook zouden sluiten.

Aangezien Engels in België geen officiële taal is, neem ik aan dat deze school met private gelden wordt gefinancierd? In dat geval kan de wetgevende macht in deze zaak geen enkele bemoeienis uitoefenen, naar ik meen.

straatrue
25 augustus 2007, 18:57
Als het tot een splitsing zou komen moet de taalgrens, zoals vastgelegd, toch gerespekteerd worden

Dan moet er helemaal niets meer, dan staat alles op losse schroeven.

Enkel nog chaos in en rond Brussel, zoals we gekend hebben in Voeren met de "wandelingen" en in Komen waar de kinderen en Vlaamse ouders werden uitgejouwd.

Om het even van welke kant, chaos komt er = heel slecht voor de economie en het imago.

Ook de Europese instellingen zullen niet graag in een regio met spanningen blijven.

Eddy B
25 augustus 2007, 19:02
Ma jonk toch gij droomt, wie ging 30 jaar geleden Brussel vervlaamsen,... wie ging de faciliteitengemeenten vervlaamsen, ...jullie kunnen zelfs de vlaamse rand niet vlaams houden,...Dus kom nu niet blazen want iedereen weet dat het bij blazen en grote woorden zonder inhoud zal blijven,....sukkels zijn jullie:lol:
Niet meer als Vlaanderen onafhankelijk is. Niet meer met vlaamse politici die kost wat kost de eenheid willen bewaren en daarom niet optreden tegen die uitspatten. Maar wees gerust : Brussel zal zeker en vast vervlaamsen, zodra Vlaanderen onafhankelijk is...
Dan mag je nog eens komen lachen :)

Escritor
25 augustus 2007, 19:04
Als Vlaanderen onafhankelijk is, zal het zonder Brussel zijn.
Dat is de enige mogelijkheid om onafhankelijk te worden.
Dat is puntje één.

Mensen communiceren in de taal dat zij wensen.
Is dat in het Frans, dan is dat in het Frans
en daar kan geen overheid tegenop.

Escritor
25 augustus 2007, 19:04
Soms drukt Escritor wat te rap op een knopke.

Stofke
25 augustus 2007, 19:07
Als Vlaanderen onafhankelijk is, zal het zonder Brussel zijn.
Dat is de enige mogelijkheid om onafhankelijk te worden.
Dat is puntje één.

Mensen communiceren in de taal dat zij wensen.
Is dat in het Frans, dan is dat in het Frans
en daar kan geen overheid tegenop.

ik vermoed idd ook dat als en ik zeg als vlaanderen onafhankelijk word, het zonder Brussel zal zijn ...
wie daar anders over denkt gaat denk ik van een teleurstelling thuis komen ...

born2bewild
25 augustus 2007, 19:10
altijd leuk als politieke vijanden raad komen geven.

Zeker als ze zelf economisch en/of politiek in de touwen hangen.

Escritor
25 augustus 2007, 19:15
Wie spreekt hier over vijanden?

We hebben hetzelfde doel: dat Vlaanderen het beter heeft.

De wegen hoe die te bereiken zijn wat anders:
de jouwe wat utopischer en vol symboliek, eigenlijk een beetje archaïsch.
De mijne wat socialer, zonder al te veel heilige huisjes, gespeend door een moderne mens en maatschappijvisie.

Om dat in termen van vijanden uit te drukken... dat gaat me nogal snel.
Het is niet dat ik met een bazooka voor uw voordeur sta en uw vrouw kom opeisen ofzo.

Stofke
25 augustus 2007, 19:15
altijd leuk als politieke vijanden raad komen geven.

Zeker als ze zelf economisch en/of politiek in de touwen hangen.

ziet gij hier ergens touwen hangen ?
ik niet !
en vijand ? ik zie mij niet als vijand hoor, helemaal niet, nooit geleerd uw vijand te zien als uw beste vriend ?

in uw partij kennen ze dat niet veronderstel ik ;-)
schelden, zeggen hoe slecht het allemaal wel draait, maar daarmee is alles wel gezegd zeker ...
en dan hoef ik zelfs niet te vragen van welke partij jij een lidkaart opzak hebt, want uw bekrompen antwoorden en gedachtengoed heeft dat al lang verklapt :D

born2bewild
25 augustus 2007, 19:17
in uw partij kennen ze dat niet veronderstel ik ;-)
schelden, zeggen hoe slecht het allemaal wel draait, maar daarmee is alles wel gezegd zeker ...


Geestig: ik heb geen namen vernoemd en jij voelt je aangesproken .

ik heb geen partij wat een flauwe zever. Ik ga zelfs niet stemmen.

voor de rest gaat het helemaal niet slecht, het gaat uitstekend!

wat een zuur zeg.Hoe ga je daarmee om?

born2bewild
25 augustus 2007, 19:18
Als Vlaanderen onafhankelijk is, zal het zonder Brussel zijn.


bron?

born2bewild
25 augustus 2007, 19:19
die dubbel nick praktijken lopen stilaan de spuigaten uit.
En die gasten beginnen dan tegen zichzelf te praten en schouderklopjes te geven :-)

Stofke
25 augustus 2007, 19:22
die dubbel nick praktijken lopen stilaan de spuigaten uit.
En die gasten beginnen dan tegen zichzelf te praten en schouderklopjes te geven :-)


dubbel nick ? lolz lolz lolz
nog zo een ent vriest bananen :-P

maar wel leuk dat je denkt dat ik met een dubbel nick zit te posten, wil zeggen dat er hier toch nog meer gelijk gestemde zielen zitten, die helemaal niet zitten te springen voor een vlaamse republiek !

Escritor
25 augustus 2007, 19:22
Moderator vragen: die kan onze ip's checken.

Ik heb hier vaak het gevoel dat ik tegen dubbelnicks moet praten.

Eddy B
25 augustus 2007, 19:32
Als Vlaanderen onafhankelijk is, zal het zonder Brussel zijn.
Dat is de enige mogelijkheid om onafhankelijk te worden.
Dat is puntje één.

Mensen communiceren in de taal dat zij wensen.
Is dat in het Frans, dan is dat in het Frans
en daar kan geen overheid tegenop.
Brussel ligt IN Vlaanderen. De Franstaligen, Maingain op kop, weten dat maar AL te goed! Waarom denk je dat ze proberen een "corridor" te krijgen? Wel, die krijgen ze mooi NIET,NOOIT en Brussel zal voor altijd in Vlaanderen liggen en er altijd toe behoren. Ondanks alle pogingen van de franstaligen om ons dat te ontfutselen, is dat niet gelukt. En jij denkt toch niet dat Vlaanderen, op het toppunt van zijn Belgische glorie (want onafhankelijk zullen we nog hoger toppen scheren) Brussel zomaar aan een ander gaat afgeven???
Denk maar eens goed na... nooit dus :lol:

Escritor
25 augustus 2007, 19:36
Als Vlaanderen niet in België mag willen liggen (wat momenteel wél zo is), dan heeft Brussel ook het recht om niet in Vlaanderen te willen liggen.

Indien België splitst, krijgen we gewoon: Vlaanderen met hoofdstad Gent, Wallonië met hoofdstad Luik en Brussel als stadstaat.

Dat is nogal logisch.
Brussel heeft geen enkele band met Vlaanderen, noch qua taal, noch qua cultuur, noch qua wens.

Vlaanderen gaat economisch ineenzakken na de onafhankelijkheid, dat weet u best.

HAMC
25 augustus 2007, 19:38
Vlaanderen gaat economisch ineenzakken na de onafhankelijkheid, dat weet u best.

Waarom?

Stofke
25 augustus 2007, 19:38
Als Vlaanderen niet in België mag willen liggen (wat momenteel wél zo is), dan heeft Brussel ook het recht om niet in Vlaanderen te willen liggen.

Indien België splitst, krijgen we gewoon: Vlaanderen met hoofdstad Gent, Wallonië met hoofdstad Luik en Brussel als stadstaat.

Dat is nogal logisch.
Brussel heeft geen enkele band met Vlaanderen, noch qua taal, noch qua cultuur, noch qua wens.

Vlaanderen gaat economisch ineenzakken na de onafhankelijkheid, dat weet u best.


ja weten en toegeven zijn twee verschillende zaken he ;-)

Escritor
25 augustus 2007, 19:41
Waarom?


Omdat we:
1. een periode van instabiliteit tegemoet gaan dan.
2. De politieke leiding zich niet met economie kan bezighouden, maar met grondwetten en dergelijke.
3. Omdat we onze grootste afzetmarkt en inkomstenbron (nl. Wallonie) kwijt zijn aan Frankrijk.
4. Omdat het toerisme een tijd onder het vriespunt zal zakken totdat er zekerheid is.
5. Er gaan meer betogingen zijn, waardoor er meer politie nodig is. Omdat betogingen vooral op zondag doorgaan...
6. Ik kan nog lang doorgaan.

born2bewild
25 augustus 2007, 19:42
Wallonia, inkomstenbron.

whoehaa

Eddy B
25 augustus 2007, 19:47
Als Vlaanderen niet in België mag willen liggen (wat momenteel wél zo is), dan heeft Brussel ook het recht om niet in Vlaanderen te willen liggen.

Brussel heeft géén rechten. Alleen die WIJ het hen willen geven. Het is Vlaamse grond. for ever and ever :)

Indien België splitst, krijgen we gewoon: Vlaanderen met hoofdstad Gent, Wallonië met hoofdstad Luik en Brussel als stadstaat.

:lol: welke pilletjes neem jij? Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen. Ook nog die van Europa, maar nooit die van Wallonië... en brussel als stadstaat??? hoe gaan die overleven? Nee hoor :zie boven :)

Dat is nogal logisch.
Brussel heeft geen enkele band met Vlaanderen, noch qua taal, noch qua cultuur, noch qua wens.

Brussel is al meer dan duizend jaar een Vlaamse stad. En in welke korte periode werd daar wat frans gesproken? juist, de laatste 100 jaar zowat. DAT is rap terug rechtgezet hoor. Ze kunnen nog wat jaartjes fasciliteiten krijgen, en dan sterft dat uit... voorgoed.
Ow, tussen haakjes : de VLAAMSE rand zal echt niet zoveel tijd krijgen... aanpassen of opkrassen :)

Vlaanderen gaat economisch ineenzakken na de onafhankelijkheid, dat weet u best.
Vlaanderen betaalt aan wallonie en brussel elk jaar 12 miljard, gewoon omdat ze zouden kunnen bestaan en hun rekeninkskes betalen. WIE gaat er economisch ineenzakken? De rijkste regio van Europa en ver daarbuiten?8O 8O 8O Hoge toppen zullen we scheren!!
Wallonie is NIETS zonder onze centen, zonder de transferts. Zonder ons geld zal het verpauperen tot een derde wereld land. Daarom dat ik voorstander ben om NA de onafhankelijkheid, toch nog enkele jaartjes steun te voorzien, zodat ze eindelijk wat op poten kunnen zetten... maar dan best geen scheepsliftje he, want daar help je je economie geen graat verder mee..

Escritor
25 augustus 2007, 19:48
Economie is uw sterkste kant precies niet.
Afzetmarkten.
Nog nooit van gehoord?

Vlaamsche producten worden buiten in Vlaanderen het meest verkocht in Wallonië.

Man man toch.
Je kan moedwillig zijn, maar er zijn ook grenzen.

Zwartengeel
25 augustus 2007, 19:50
Economie is uw sterkste kant precies niet.
Afzetmarkten.
Nog nooit van gehoord?

Vlaamse producten worden buiten in Vlaanderen het meest verkocht in Wallonië.

Man man toch.
Je kan moedwillig zijn, maar er zijn ook grenzen.

Dus de grens tussen Vlaanderen en Wallonië zal na de splitsing afgesloten
worden met prikkeldraad?

born2bewild
25 augustus 2007, 19:50
geld uitlenen (of geven) aan uw klanten om uw afzet te verzekeren is een spelletje dat niet kan blijven duren.
Dat weet het kleinste kind. Je kan evengoed je gazon met een nagelknipper beginnen knippen. Of scheepsliften bouwen.

Dat wetende, is het best om er zo snel mogelijk mee op te houden.

Ik had niet gedacht dat dat zo moeilijk zou zijn.

Escritor
25 augustus 2007, 19:53
Brussel heeft géén rechten. Alleen die WIJ het hen willen geven. Het is Vlaamse grond. for ever and ever :)

:lol: welke pilletjes neem jij? Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen. Ook nog die van Europa, maar nooit die van Wallonië... en brussel als stadstaat??? hoe gaan die overleven? Nee hoor :zie boven :)

Brussel is al meer dan duizend jaar een Vlaamse stad. En in welke korte periode werd daar wat frans gesproken? juist, de laatste 100 jaar zowat. DAT is rap terug rechtgezet hoor. Ze kunnen nog wat jaartjes fasciliteiten krijgen, en dan sterft dat uit... voorgoed.
Ow, tussen haakjes : de VLAAMSE rand zal echt niet zoveel tijd krijgen... aanpassen of opkrassen :)

Vlaanderen betaalt aan wallonie en brussel elk jaar 12 miljard, gewoon omdat ze zouden kunnen bestaan en hun rekeninkskes betalen. WIE gaat er economisch ineenzakken? De rijkste regio van Europa en ver daarbuiten?8O 8O 8O Hoge toppen zullen we scheren!!
Wallonie is NIETS zonder onze centen, zonder de transferts. Zonder ons geld zal het verpauperen tot een derde wereld land. Daarom dat ik voorstander ben om NA de onafhankelijkheid, toch nog enkele jaartjes steun te voorzien, zodat ze eindelijk wat op poten kunnen zetten... maar dan best geen scheepsliftje he, want daar help je je economie geen graat verder mee..

Iedere burger heeft rechten, iedere stad heeft rechten
Dat weet jij best!
Brussel is een entiteit die grondwettelijk gezien evengoed zijn onafhankelijkheid kan afroepen als Vlaanderen.

Droom rustig verder!

Europa zorgt er mooi voor dat Brussel een stadstaat wordt a la Monaco.
Brussel, de hoofdstad van Europa: geld genoeg.

Brussel is de laatste 100 jaar geen hoofdstad van Vlaanderen.
Een 200 jaar geleden was Vlaanderen het bezit van jan en alleman.

De Vlaamse rand komt gewoon bij Brussel.
Brussel wordt ni de hoofdstad van les Wallons, ni de hoofdstad van de Vlaemschen mensch.

Ook voor u geldt: economie -> niet je beste kant.

kaars, bril, uil,...

Eddy B
25 augustus 2007, 19:53
Omdat we:
1. een periode van instabiliteit tegemoet gaan dan.
2. De politieke leiding zich niet met economie kan bezighouden, maar met grondwetten en dergelijke.
3. Omdat we onze grootste afzetmarkt en inkomstenbron (nl. Wallonie) kwijt zijn aan Frankrijk.
4. Omdat het toerisme een tijd onder het vriespunt zal zakken totdat er zekerheid is.
5. Er gaan meer betogingen zijn, waardoor er meer politie nodig is. Omdat betogingen vooral op zondag doorgaan...
6. Ik kan nog lang doorgaan.
Ga eens lang door, want je hebt nog niks zinnigs gezegd.
1: Eindelijk STABILITEIT en een stabiel gegeven voor de economie: meer investeerders komen naar vlaanderen!
2: ALLE ministers gaan zich met de grondwet bezig houden??? Gij zij ni echt realistisch he...
3: Wallonie is geen afzetmarkt. Wallonie zijn AFZETTERS. Ze KOSTEN ons elk jaar 12 moljard euro...
4: Toerisme zal weliger tieren dan voorheen, want Vlaanderen zal Vlaanderen promoten. Niet een land van enkel franstaligen, maar van multilinguisten!!
5: Waarom betogen als we de arbeiders minder hoeven te belasten omdat de last van Wallonie niet meer op onze schouders drukt? Iedereen gelukkig! (en hopelijk de walen ook na een tijdje)
6: Wel, laat maar komen... maar gene zever meer nu he, ECHTE argumenten! Misschien eerst eens een boekje lezen over economie en staatsmodellen en zo? :lol:

Escritor
25 augustus 2007, 19:54
Dus de grens tussen Vlaanderen en Wallonië zal na de splitsing afgesloten
worden met prikkeldraad?


Waarom zou Wallonië nog Vlaams brood eten, terwijl dat uit Frankrijk lekkerder is, maar met meer liefde gemaakt?

We gaan die mensen wel iets door ulder strot duwen wat ze niet willen, e.
Nl. een staat worden.
Walen voelen zich Belgen, geen Walen.

born2bewild
25 augustus 2007, 19:55
Europa zal rap zijn biezen pakken richting het centrum van Europa (naar het oosten dus, voor de moeilijke verstaanders)

Niet veel zin om nu uw hoop daar weer op te zetten. Probeer toch eens uw eigen toekomst te maken in plaats van altijd op iemand anders te rekenenen met uitgestoken hand.

Zwartengeel
25 augustus 2007, 19:55
Iedere burger heeft rechten, iedere stad heeft rechten
Dat weet jij best!
Brussel is een entiteit die grondwettelijk gezien evengoed zijn onafhankelijkheid kan afroepen als Vlaanderen.


De Vlaame Rand kan zich evenwel niet eenzijdig van Vlaanderen afscheuren. Brussel blijft in dat geval dus mooi liggen waar het nu ligt: als enclave in Vlaanderen.

born2bewild
25 augustus 2007, 19:55
De Franstaligen (l'etat PS, werkloosheid 15-20% of daaromtrend) komen economie doceren. kan nog leuk worden.

DenKempenzoon
25 augustus 2007, 20:00
De Vlaame Rand kan zich evenwel niet eenzijdig van Vlaanderen afscheuren. Brussel blijft in dat geval dus mooi liggen waar het nu ligt: als enclave in Vlaanderen.

Inderdaad, en omdat dat brokje ellende zichzelf onmogelijk in leven kan houden zullen ze met plezier een beroep doen op Vlaamse centen (in ruil voor respecteren taalwetten etc...)

Escritor
25 augustus 2007, 20:01
De Vlaame Rand kan zich evenwel niet eenzijdig van Vlaanderen afscheuren. Brussel blijft in dat geval dus mooi liggen waar het nu ligt: als enclave in Vlaanderen.

Vlaanderen kan zich ook niet eenzijdig van België afscheuren.
Mijn excuses daarvoor.

Zwartengeel
25 augustus 2007, 20:03
Waarom zou Wallonië nog Vlaams brood eten, terwijl dat uit Frankrijk lekkerder is, maar met meer liefde gemaakt?

Ooit al van de Europese Unie en vrij verkeer van goederen en diensten gehoord? Denk je dat beide landen daar ineens niet meer toe zullen behoren? Of denk je nu echt dat men in Wallonië met afschuw 'bah' gaat roepen en een afweergebaar gaat maken wanneer men merkt dat een bepaald iets uit Vlaanderen afkomstig is? En wat dan met de Nederlandstaligen die nu in Wallonië wonen? Gaskamers dan maar? Of volstaat deportatie?

We gaan die mensen wel iets door ulder strot duwen wat ze niet willen, e.
Nl. een staat worden.
Walen voelen zich Belgen, geen Walen.

Het staat de Walen uiteraard volledig vrij hun nieuwe staat Belgique te noemen indien ze zich daar beter bij zouden voelen.

Eddy B
25 augustus 2007, 20:04
Iedere burger heeft rechten, iedere stad heeft rechten
Dat weet jij best!
Brussel is een entiteit die grondwettelijk gezien evengoed zijn onafhankelijkheid kan afroepen als Vlaanderen.

Brussel is een stad, en heeft niet meer rechten dan een andere stad. Het kan NIET eenzijdig zichzelf onafhankelijk verklaren.

Droom rustig verder!

Europa zorgt er mooi voor dat Brussel een stadstaat wordt a la Monaco.
Brussel, de hoofdstad van Europa: geld genoeg.

Europa zal niet rap genoeg weg kunnen zijn uit een stadstaat van mijn kloten. Denk jij echt dat die Brussel willen onderhouden?? dream on...


Brussel is de laatste 100 jaar geen hoofdstad van Vlaanderen.
Een 200 jaar geleden was Vlaanderen het bezit van jan en alleman.

Ik zou de grondwet maar eens nakijken als ik U was. Brussel is wel degelijk de hoofdstad van Vlaanderen...
En 200 jaar geleden was Wallonie en Brussel OOK het bezit van Jan en alleman. Maar Brussel was wel Vlaams :)

De Vlaamse rand komt gewoon bij Brussel.
Brussel wordt ni de hoofdstad van les Wallons, ni de hoofdstad van de Vlaemschen mensch.

De Vlaamse rand? En hoe denk je die binnen te rijven? :lol: geef eens een degelijke manier? Let wel : het waren de WALEN die per se de taalgrans wouden trekken he. We hebben het toen geslikt dat er weeral wat van ONZE grond naar de walen ging. NU echter hebben we politiekers die het been stijf houden en geen milimeter meer geven... Wat wou je doen? Die komen veroveren? :lol:

Ook voor u geldt: economie -> niet je beste kant.

kaars, bril, uil,...

Misschien dat economie niet mijn beste kant is, ik heb betere kanten. Maar zeker is dat jij er NIKS van afweet :) Ik zou eens graag je bronnen van al je zever kennen. Waarschijnlijk ergens een waals forum of zo :)
Maar allee, je brengt me aan het lachen, das ook al wat waard he :)

DenKempenzoon
25 augustus 2007, 20:04
Vlaanderen kan zich ook niet eenzijdig van België afscheuren.
Mijn excuses daarvoor.

Dat is vrij eenvoudig nochtans...

Zwartengeel
25 augustus 2007, 20:05
Vlaanderen kan zich ook niet eenzijdig van België afscheuren.
Mijn excuses daarvoor.

Het democratisch verkozen Vlaamse parlement kan dit wel. Bovendien erkent het internationaal recht enkel het zelfbeschikkingsrecht van volkeren, niet van gemeenten.

Eddy B
25 augustus 2007, 20:06
Vlaanderen kan zich ook niet eenzijdig van België afscheuren.
Mijn excuses daarvoor.
Klein weddenschapje? Ken jij de rechten van volkeren? Zo te horen niet... eens opzoeken misschien? :lol:

Eddy B
25 augustus 2007, 20:13
Economie is uw sterkste kant precies niet.
Afzetmarkten.
Nog nooit van gehoord?

Vlaamsche producten worden buiten in Vlaanderen het meest verkocht in Wallonië.

Man man toch.
Je kan moedwillig zijn, maar er zijn ook grenzen.
Vlaanderen neemt voor de totale EXPORT van BELGIE 80% voor zijn rekening. 80% van alle BUITENLANDSE valuta die naar België komen, komen via Vlaanderen.
Voel je al nattigheid, econoom? :lol:

Escritor
25 augustus 2007, 20:16
AH,
dan kan Vlaanderen het gewoonweg niet beter meer doen.
Dankjewel om dat even op te helderen.
Dan valt het economisch nut van de vrijstaat Vlaend'ren al weg.

Heb je enkel nog het emotionele: dat valt op te lossen door bijvoorbeeld Vlaamse nummerplaatjes ofzo.
Allez ja, als er niet in tussentijd Europese nummerplakken komen uiteraard.

djimi
25 augustus 2007, 22:26
1) De programmas van de Vlaamse Nationalistische partijen stellen nog
altijd dat Brussel integraal gedeelte van Vlaanderen is en zijn hoofdstad
zal blijven.

2) Ik woon nu al jaren in het buitenland.

3) Ik weet dat de oudere nationalisten mij nu een verrader zullen noemen
en mij allerlei scheldwoorden naar het hoofd zullen gooien maar wij moeten
nu het standpunt innemen dat Vlaanderen ook onafhankelijk kan worden
zonder Brussel.

4) Brussel is een financiele strop rond de nek van Vlaanderen en wij moeten tot een akkoord komen bij de onafhankelijkheid dat de overblijvende Vlamingen in Brussel (maximum 150000) door Vlaanderen gekoesterd zullen worden en verzorgd als volwaardige burgers van Vlaanderen. In plaats van financieel solidair te zijn met Brussel moeten wij alleen de verplichting op ons nemen om financieel solidair te zijn met de Vlamingen in Brussel.
Vooral ,maar niet alleen, waar het aankomt op scholen en bepaalde culturele activiteiten.

5) Een goed voorbeeld is de Ierse toestand waar de Noord-Ieren gerechtigd zijn op het volwaardige burgerschap kiesrecht inbegrepen.

6) Onze financiele bijdrage aan Brussel moet ALLEEN naar onze eigen mensen gaan. Veel beter besteed dan nu.

7) De Vlaamse administratie moet aan Brussel onttrokken worden!!!

8) Het zal allemaal een werk van jaren worden en er zijn nog veel zaken
die met de Brusselse administratie (en ook met Wallonie) geregeld zullen
moeten worden. Een harde dobber inderdaad maar een MOET.

9) Want de onafhankelijkheid van Vlaanderen is uiterst noodzakelijk voor
het veiligstellen van de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.
En voor onszelf de veiligstelling van onze welvaart.

Wij kunnen het nu bekostigen en er moet binnen de volgende paar jaren
DRINGEND werk van gemaakt worden.

10) Nu is het ook de tijd om aan onze Franstalige broeders (die ons hartstochtelijk haten) te zeggen :

ALS HET MOET ZONDER BRUSSEL
MAAR ONAFHANKELIJKHEID NU!!

11) Er moet dringend een Vlaamse nationalistische conventie komen die
zich moet bezinnen over de toekomst van Brussel en de Brusselse
Vlamingen BUITEN een onafhankelijk Vlaanderen.



1) De Vlaamse Nationalistische partijen zouden toch beter ook eens met de Brusselaars zèlf praten, zowel de Vlaamse, de overige Nederlandstalige, de Franstalige, als de nog-anderstalige. De Vlaamse Nationalistische partijen beroepen zich graag op hun democratische inborst, maar dat zullen ze in het geval Brussel willens nillens ook moeten bewijzen.

2) Ik hoop dat het u daar goed gaat.

3) Ik ben geen oudere nationalist, en ik noem u ook geen verrader. Zonder ook maar één scheldwoord in de mond te willen nemen zeg ik u dat ik het met dit punt gedeeltelijk eens ben. Op een of andere manier zou het Vlaamse Gewest er misschien ooit wel eens in kunnen slagen zich tot een Vlaamse Natiestaat om te vormen en als zulks zelfs door de relevante internationale organisaties te laten erkennen/accepteren.

Ik denk echter niet dat de vlag 'onafhankelijkheid' nog langer een lading dekt.

Daar heeft de 'globale economie' al een hele tijd geleden voor gezorgd.

4) Als Brusselse Vlaming kan ik u garanderen dat ik best wel voor mezelf kan zorgen, zowel financieel, als sociaal, als cultureel. Ik heb noch uw geld, noch dat van de Vlamingen nodig.

Ik kon het ook niet helpen dat het woord 'paternalisme' me te binnen schoot.
Ik erger me trouwens steeds meer aan het soort medelijden dat bepaalde Vlaams-Nationalisten menen te moeten tonen als ze het hebben over de Vlamingen in Brussel (waarvan ze er trouwens net zo goed onmiddellijk een heel pak uitspuwen omdat het 'volksverraders' of 'linkiewinkiemultikulislamofascisten' zouden zijn).

Dat zijn dan meestal Vlaams-Nationalisten die vanuit een villawijk nabij Antwerpen of een boeregat ergens bachten de Kupe vanalles en nog wat (maar zelden iets dat de toets der werkelijkheid kan doorstaan) over 'hun hoofdstad' debiteren, maar hier verdomme geen poot (meer) (durven) zetten, laat staan hier komen en werken. En maar roepen dat Brussel Vlaams is of moet worden, maar ziet ge ze hier?

'Die Gedanken sind frei, sie gehen wo sie wollen'.

5) U is al in Belfast gewéést ? Waar precies heeft u uw licht opgestoken, en hoelang heeft u daarover gedaan ?

6) Zie 4)

7) Daarvoor zullen véle Brusselse Vlamingen die er hun brood verdienen u hartelijk danken.

8) Zéér lange jaren, en een zéér harde dobber, hoedanook.

9) Zie 3) (laatste zinnen)

10) Ik ken hier anders wel wat Franstalige broeders die 'ons' niet haten, maar het juist erg spijtig vinden dat 'wij' niks meer van 'hen' moeten weten. Ik geef toe dat ik er ook wel een aantal ken die 'ons' niet echt in het hart gesloten hebben, en laat het nu toch wel net dié zijn zeker die niks liever willen dan dat 'wij' 'onze' 'onafhankelijkheid' uitroepen.

11) Mogen daar ook Niet-Nationalistische Brusselse Vlamingen naartoe ?

djimi
25 augustus 2007, 22:38
1) Brussel is een stad, en heeft niet meer rechten dan een andere stad. Het kan NIET eenzijdig zichzelf onafhankelijk verklaren.

2) En 200 jaar geleden was Wallonie en Brussel OOK het bezit van Jan en alleman. Maar Brussel was wel Vlaams :)

3) De Vlaamse rand? En hoe denk je die binnen te rijven? :lol: geef eens een degelijke manier?



1) Het 'Hoofdstedelijk Gewest' is geen gewone stad, vergeet dat niet.

2) Dat klopt, maar is in de huidige context vrij irrelevant, vooral nu ook nog eens gebleken is dat aantal Vlamingen dat in hun 'hoofdstad' woont/komt wonen niet groeit, maar blijft afnemen.

3) Op democratische wijze. Via het BROV.

HAMC
25 augustus 2007, 22:46
Waarom zou Wallonië nog Vlaams brood eten, terwijl dat uit Frankrijk lekkerder is, maar met meer liefde gemaakt.

Waarom eten ze dat frans brood dan nu niet?

Eddy B
25 augustus 2007, 22:46
AH,
dan kan Vlaanderen het gewoonweg niet beter meer doen.
Dankjewel om dat even op te helderen.
Dan valt het economisch nut van de vrijstaat Vlaend'ren al weg.

Pardon?
Lees jij eigenlijk wel wat er staat?
Wallonie zorgt slechts voor 20% van de buitenlandse valuta die belgie binnenkomen. Misschien net genoeg om energie te kopen in het buitenland... Het economisch nut van Vlaanderen is bijzonder hoog. Moest je het nog niet weten, ondanks al de transferts naar Wallonië zijn we de rijkste regio van europa en ver daarbuiten...

Heb je enkel nog het emotionele: dat valt op te lossen door bijvoorbeeld Vlaamse nummerplaatjes ofzo.
Allez ja, als er niet in tussentijd Europese nummerplakken komen uiteraard.
Ach, madame non haar nummerplaatjes. Jij volgt de actualiteit toch niet echt goed hoor. Het was HAAR conclusie uit de vlaamse eis om verkeer een regionale bevoegdheid te maken :)
Allee, we konden weeral lachen :)
Moet ik me misschien uit de debatten terugtrekken? Dan kan je je psychologische truukjes eens proberen op een ander :) Jammer dat je zo weinig van de echte politiek afweet, of je zou links of rechts nog een puntje kunnen scoren :)

djimi
25 augustus 2007, 22:52
Het democratisch verkozen Vlaamse parlement kan dit wel. Bovendien erkent het internationaal recht enkel het zelfbeschikkingsrecht van volkeren, niet van gemeenten.

De Franstalige minderheid in het 'onafhankelijke' Vlaanderen zal echter van datzelfde zelfbeschikkingsrecht van volkeren gebruik kunnen maken, tenminste toch als het 'onafhankelijke' Vlaanderen democratisch is.

Eddy B
25 augustus 2007, 23:00
De Franstalige minderheid in het 'onafhankelijke' Vlaanderen zal echter van datzelfde zelfbeschikkingsrecht van volkeren gebruik kunnen maken, tenminste toch als het 'onafhankelijke' Vlaanderen democratisch is.
Maar niet op dezelfde wijze als ze het nu doet. De wetten zullen nageleefd worden.:)

HAMC
25 augustus 2007, 23:04
De Franstalige minderheid in het 'onafhankelijke' Vlaanderen zal echter van datzelfde zelfbeschikkingsrecht van volkeren gebruik kunnen maken, tenminste toch als het 'onafhankelijke' Vlaanderen democratisch is.

Ja, die zullen dan Wallonie 2 oprichten grapjas. En dan verhuizen er een deel naar West Vlaanderen en daar roepen ze dan Wallonie 3 uit.

djimi
25 augustus 2007, 23:16
'Zullen' is het hulpwerkwoord om de O.Toek.T. te vormen :

de ONVOLTOOID TOEKOMENDE TIJD.

Merk het 'onvoltooid'.


In mijn eigen post gebruikte ik nog een tweede hulpwerkwoord, nl. KUNNEN,
dat gebruikt wordt om een 'modaliteit' uit te drukken, nl. die van de 'mogelijkheid', de 'capaciteit'.

HAMC
25 augustus 2007, 23:20
'Zullen' is het hulpwerkwoord om de O.Toek.T. te vormen :

de ONVOLTOOID TOEKOMENDE TIJD.

Merk het 'onvoltooid'.


In mijn eigen post gebruikte ik nog een tweede hulpwerkwoord, nl. KUNNEN,
dat gebruikt wordt om een 'modaliteit' uit te drukken, nl. die van de 'mogelijkheid', de 'capaciteit'.

Ja.

Patrik
26 augustus 2007, 01:19
Economie is uw sterkste kant precies niet.
Afzetmarkten.
Nog nooit van gehoord?

Vlaamsche producten worden buiten in Vlaanderen het meest verkocht in Wallonië.

Man man toch.
Je kan moedwillig zijn, maar er zijn ook grenzen.


Maar van economie weet gij nog minder want ge vertelt hier de
grootste onzin.

Eddy B
26 augustus 2007, 01:35
'Zullen' is het hulpwerkwoord om de O.Toek.T. te vormen :

de ONVOLTOOID TOEKOMENDE TIJD.

Merk het 'onvoltooid'.


In mijn eigen post gebruikte ik nog een tweede hulpwerkwoord, nl. KUNNEN,
dat gebruikt wordt om een 'modaliteit' uit te drukken, nl. die van de 'mogelijkheid', de 'capaciteit'.
En? Die superkleine minderheid , die gaat een paar rechtekes krijgen, maar zullen niet meer moeten eisen zoals daarvoor. EN BTW, wij tekenen, net als Belgie, nooit het minderhedenverdrag :):twisted:

straatrue
26 augustus 2007, 06:09
Wallonia, inkomstenbron.

whoehaa

Blijkbaar komt meneer nooit in Wallonië, dan zou hij zien hoeveel Vlaamse (bouw)firma's er bijvoorbeeld in Wallonië actief zijn.

Dat is natuurlijk gegroeid, Walen hebben er geen problemen mee om in Vlaanderen te kopen en aangezien alle fiscale wetgeving nog unitair is, veel gemakkelijker dan bij een Franse firma kopen.

Mocht Vlaanderen zelfstandig worden dan valt dat voordeel voor Vlaanderen alvast weg en zou het wel eens interessanter kunnen zijn om in Frankrijk te kopen of moeten de Vlaamse bedrijven dan bijhuizen hebben in Wallonië en blijft een deel van de winst in Wallonië.

straatrue
26 augustus 2007, 06:19
Het staat de Walen uiteraard volledig vrij hun nieuwe staat Belgique te noemen indien ze zich daar beter bij zouden voelen.

Dan hebben ze het voordeel van een sterk merk dat Vlaanderen dan kwijt is.

Een klein land heeft het al moeilijk om op wereldschaal een naam te maken.
Wat weten wij over Slovakije, Zweden, Estland,...?

Met Belgian beer, waffles, chocolate,... en de Belgische kunststeden hebben we toch een zekere positieve naam in het buitenland.

Begin maar om een nieuwe naam Flanders te promoten; je bent er decennia mee bezig.
Enkel in Flanders field is in enige mate bekend.

En vergeet niet dat Flanders intussen een negatieve naam zal gekregen hebben omdat het zich heeft afgescheurd van het zuidelijke deel van het land dat in economische problemen zat, want dat is wat het buitenland zal vernemen en geloven.

Een negatieve naam krijg je heel snel en raak die maar eens kwijt.

Knuppel
26 augustus 2007, 08:02
Brussel is allang verloren voor Vlaanderen. Maak vlaanderen eerst maar onafhankelijk zonder dat de Walen Brussel kunnen gebruiken als emotioneel chantage middel.

Juist. Maar ook zonder dat de Walen ons Brusselse grondgebied op andere manieren kunnen misbruiken. Er mag dus in geen geval worden toegegeven aan het Franstalig imperialisme. Brussel ligt in Vlaanderen. Als als er geen corridor tussen Brussel en Wallonië komt kan de hoofdstad er ook niet bij aangesloten worden.

Zwartengeel
26 augustus 2007, 08:07
Dan hebben ze het voordeel van een sterk merk dat Vlaanderen dan kwijt is.

Een klein land heeft het al moeilijk om op wereldschaal een naam te maken.
Wat weten wij over Slovakije, Zweden, Estland,...?

Met Belgian beer, waffles, chocolate,... en de Belgische kunststeden hebben we toch een zekere positieve naam in het buitenland.

Begin maar om een nieuwe naam Flanders te promoten; je bent er decennia mee bezig.
Enkel in Flanders field is in enige mate bekend.

En vergeet niet dat Flanders intussen een negatieve naam zal gekregen hebben omdat het zich heeft afgescheurd van het zuidelijke deel van het land dat in economische problemen zat, want dat is wat het buitenland zal vernemen en geloven.

Een negatieve naam krijg je heel snel en raak die maar eens kwijt.

En Dutroux, Agusta, Daerden, Cools ... hebben wellicht ook bijgedragen tot de goede naam van België in het buitenland?

Knuppel
26 augustus 2007, 08:08
Dan hebben ze het voordeel van een sterk merk dat Vlaanderen dan kwijt is.

Met Belgian beer, waffles, chocolate,... en de Belgische kunststeden hebben we toch een zekere positieve naam in het buitenland.

...alsook de moord op Cools, Dutroux, de corruptieschandalen en de Waalse uitzichtloosheid ondanks onmogelijk hoge miljardentransfers vanuit Vlaanderen...

Wallonië is de naam Belgique meer dan waard en mag hem met veel plezier hebben.

Knuppel
26 augustus 2007, 08:09
En vergeet niet dat Flanders intussen een negatieve naam zal gekregen hebben omdat het zich heeft afgescheurd van het zuidelijke deel van het land dat in economische problemen zat, want dat is wat het buitenland zal vernemen en geloven.

LOL!

Knuppel
26 augustus 2007, 08:14
http://search.bbc.co.uk/cgi-bin/search/results.pl?q=belgium+language&scope=all&edition=i&tab=av&recipe=all


Klik op 'video'

Knuppel
26 augustus 2007, 08:16
Flanders at the edge of Brussels....

Knuppel
26 augustus 2007, 08:20
Belgium should split says Foreign Minister

30 August 2004 BRUSSELS

Belgium's new foreign minister has caused shockwaves by suggesting Flanders and Wallonia could function separately inside the European Union, it was reported on Monday.Le Soir newspaper said that Fleming Karel de Gucht chose to reopen the political Pandora's box of his country's Dutch-French linguistic divide at an annual meeting of 120 Belgian ambassadors and top foreign policy officials.Belgium's two biggest linguistic communities are the Flemish, who speak Dutch, and the French-speaking Walloons.Analysts say they have what can charitably be described as a love-hate relationship.De Gucht's comments were "astonishing" coming from a federal minister, Le Soir newspaper said.The Foreign Minister, who entered his job five weeks ago, said that Belgium could easily operate like two distinct countries in meetings of the EU's Council of Ministers, which represents Union governments.He pointed out that new EU countries like the Czech Republic, Slovakia or Slovenia have populations similar in size to or even considerably smaller than those of Flanders or Wallonia.The former president of Belgian Prime Minister Guy Verhofstadt's Flemish liberal VLD party argued that Flemings and Walloons often disagreed in Council of Ministers meetings over issues like agriculture.[Copyright Expatica 2004]

Patrik
26 augustus 2007, 08:51
Blijkbaar komt meneer nooit in Wallonië, dan zou hij zien hoeveel Vlaamse (bouw)firma's er bijvoorbeeld in Wallonië actief zijn.

Dat is natuurlijk gegroeid, Walen hebben er geen problemen mee om in Vlaanderen te kopen en aangezien alle fiscale wetgeving nog unitair is, veel gemakkelijker dan bij een Franse firma kopen.

Mocht Vlaanderen zelfstandig worden dan valt dat voordeel voor Vlaanderen alvast weg en zou het wel eens interessanter kunnen zijn om in Frankrijk te kopen of moeten de Vlaamse bedrijven dan bijhuizen hebben in Wallonië en blijft een deel van de winst in Wallonië.


De laatste paragraaf zou enkel maar normaal zijn en zal niemand
anstoot geven in Vlaanderen.

stropdrager
26 augustus 2007, 09:08
De Franstalige minderheid in het 'onafhankelijke' Vlaanderen zal echter van datzelfde zelfbeschikkingsrecht van volkeren gebruik kunnen maken, tenminste toch als het 'onafhankelijke' Vlaanderen democratisch is.

Die gemeenten hebben dat recht niet om zich af te scheuren, in geen enkel land ter wereld heeft een gemeente dat. Het is namelijk niet de bevoegdheid van de gemeente om te bepalen tot welk land ze mogen horen.

lombas
26 augustus 2007, 09:32
Die gemeenten hebben dat recht niet om zich af te scheuren, in geen enkel land ter wereld heeft een gemeente dat. Het is namelijk niet de bevoegdheid van de gemeente om te bepalen tot welk land ze mogen horen.

Als het ene deel zich van het andere deel mag afscheuren, mag een kleiner deel van dat eerste deel dat zich afgescheurd heeft, dat eveneens.

Dat kun je logischer -en redelijkerwijs niet tegenspreken.

DenKempenzoon
26 augustus 2007, 09:35
Als het ene deel zich van het andere deel mag afscheuren, mag een kleiner deel van dat eerste deel dat zich afgescheurd heeft, dat eveneens.

Dat kun je logischer -en redelijkerwijs niet tegenspreken.

Maar het 'deel' Vlaanderen heeft wel een verkozen eigen parlement, das toch een heel verschil met enkel 'losse' gemeenten. Het zou wel een duiventil worden als elke gemeente zelf gaat beslissen bij wie ze gaan aansluiten, de Nederlanders uit Hulst zouden zich dan ook wel bij Vlaanderen aansluiten vermoed ik.

lombas
26 augustus 2007, 09:38
Maar het 'deel' Vlaanderen heeft wel een verkozen eigen parlement, das toch een heel verschil met enkel 'losse' gemeenten. Het zou wel een duiventil worden als elke gemeente zelf gaat beslissen bij wie ze gaan aansluiten, de Nederlanders uit Hulst zouden zich dan ook wel bij Vlaanderen aansluiten vermoed ik.

Wat heeft een parlement daar nu mee te maken? Het gaat toch om de mensen? Het zou geen duiventil worden. Mensen zoeken stabiliteit. Het zou kunnen dat gemeente X dan besluit zich bij Wallonië aan te sluiten en gemeente Y uit Nederland zich bij Vlaanderen. Dat is toch niet meer dan terecht? Het gaat om waar X en Y zich goed bij voelen.

De tijden van de grondlapjesverdeling onder Dagobert II zijn al even voorbij, dacht ik zo.

stropdrager
26 augustus 2007, 09:40
Als het ene deel zich van het andere deel mag afscheuren, mag een kleiner deel van dat eerste deel dat zich afgescheurd heeft, dat eveneens.

Dat kun je logischer -en redelijkerwijs niet tegenspreken.

:rofl:

lombas
26 augustus 2007, 09:41
:rofl:

Ja, ik kan aannemen dat jij dat heel grappig vindt en me nu gaat vertellen met welk recht, dat dan ergens uit de lucht komt vallen, jij, als inwoner van gemeente X, kunt besluiten dat de inwoners van gemeente Y zich niet bij land Anders kunnen aansluiten.

Of vind jij dat Walen mogen meebeslissen over Vlaamse onafhankelijkheid?

DenKempenzoon
26 augustus 2007, 09:42
Wat heeft een parlement daar nu mee te maken? Het gaat toch om de mensen? Het zou geen duiventil worden. Mensen zoeken stabiliteit. Het zou kunnen dat gemeente X dan besluit zich bij Wallonië aan te sluiten en gemeente Y uit Nederland zich bij Vlaanderen. Dat is toch niet meer dan terecht? Het gaat om waar X en Y zich goed bij voelen.

De tijden van de grondlapjesverdeling onder Dagobert II zijn al even voorbij, dacht ik zo.

In theorie is dat een mooi idee maar dit zou nooit de goedkeuring krijgen van de andere EU-landen, er zijn dan dorpen in Zuid-Tirol die weer bij Oostenrijk willen, dorpen in Polen die bij Duitsland willen, dorpen in Macedonië die naar Griekenland willen en zo kunnen we wel nog even doorgaan....

Zwartengeel
26 augustus 2007, 09:42
Wat heeft een parlement daar nu mee te maken? Het gaat toch om de mensen? Het zou geen duiventil worden. Mensen zoeken stabiliteit. Het zou kunnen dat gemeente X dan besluit zich bij Wallonië aan te sluiten en gemeente Y uit Nederland zich bij Vlaanderen. Dat is toch niet meer dan terecht? Het gaat om waar X en Y zich goed bij voelen.

De tijden van de grondlapjesverdeling onder Dagobert II zijn al even voorbij, dacht ik zo.

De internationale gemeenschap zal een dergelijke switch van gemeenten echter niet erkennen. Ze zal dit eerder als een onrechtmatige annexatie van die gemeenten door een andere staat beschouwn.

stropdrager
26 augustus 2007, 09:43
De internationale gemeenschap zal een dergelijke switch van gemeenten echter niet erkennen. Ze zal dit eerder als een onrechtmatige annexatie van die gemeenten door een andere staat beschouwn.

En daarmee is alles gezegd.

lombas
26 augustus 2007, 09:44
In theorie is dat een mooi idee maar dit zou nooit de goedkeuring krijgen van de andere EU-landen, er zijn dan dorpen in Zuid-Tirol die weer bij Oostenrijk willen, dorpen in Polen die bij Duitsland willen, dorpen in Macedonië die naar Griekenland willen en zo kunnen we wel nog even doorgaan....

En vertel verder: ... en dat zou voor vele mensen een heel aangename bedoeling zijn.

Ik denk trouwens niet dat het zo'n vaart zal lopen. Het gaat immers niet enkel over het feit dat gemeente X bijvoorbeeld bij het land Anders wil, het gaat ook over het feit of land Anders gemeente X er wel bij wil en welke mogelijke voorwaarden daar aan verbonden zijn.

stropdrager
26 augustus 2007, 09:44
Ja, ik kan aannemen dat jij dat heel grappig vindt en me nu gaat vertellen met welk recht, dat dan ergens uit de lucht komt vallen, jij, als inwoner van gemeente X, kunt besluiten dat de inwoners van gemeente Y zich niet bij land Anders kunnen aansluiten.

Of vind jij dat Walen mogen meebeslissen over Vlaamse onafhankelijkheid?

Sinds wanneer heeft Dilbeek een eigen parlement?

lombas
26 augustus 2007, 09:45
De internationale gemeenschap zal een dergelijke switch van gemeenten echter niet erkennen. Ze zal dit eerder als een onrechtmatige annexatie van die gemeenten door een andere staat beschouwn.

Grenzen worden regelmatig bijgesteld, big deal.

lombas
26 augustus 2007, 09:46
Sinds wanneer heeft Dilbeek een eigen parlement?

Dilbeek ligt in het binnenland en het is onwaarschijnlijk en zou heel nefast voor de gemeente zijn om zich bij een ander land aan te sluiten.

Maar, als de inwoners van Dilbeek dat willen, kunnen zij dat bij referendum beslissen.

Zwartengeel
26 augustus 2007, 09:49
Grenzen worden regelmatig bijgesteld, big deal.

Inderdaad, maar dit gebeurt dan wel wederom met instemming van beide partijen. De Randgemeenten kunnen echter niet eenzijdig uit Vlaanderen losgetrokken worden.

stropdrager
26 augustus 2007, 09:53
Inderdaad, maar dit gebeurt dan wel wederom met instemming van beide partijen. De Randgemeenten kunnen echter niet eenzijdig uit Vlaanderen losgetrokken worden.

Om de taalgebieden te wijzigen is er een communautaire meerderheid nodig. (tweederde meerderheid en gewone meerderheid in beide taalgroepen).

lombas
26 augustus 2007, 09:53
Inderdaad, maar dit gebeurt dan wel wederom met instemming van beide partijen. De Randgemeenten kunnen echter niet eenzijdig uit Vlaanderen losgetrokken worden.

Hoezo, eenzijdig? Zij bepalen dat toch zelf? Of heeft een vrouw ook de toestemming van haar man nodig om te kunnen scheiden van hem?

Eddy B
26 augustus 2007, 09:56
En vertel verder: ... en dat zou voor vele mensen een heel aangename bedoeling zijn.

Ik denk trouwens niet dat het zo'n vaart zal lopen. Het gaat immers niet enkel over het feit dat gemeente X bijvoorbeeld bij het land Anders wil, het gaat ook over het feit of land Anders gemeente X er wel bij wil en welke mogelijke voorwaarden daar aan verbonden zijn.

Dus als borgerokko morgen wil aansluiten bij iran, en er de sharia wil installeren, dan moet dat kunnen volgens jou?

straatrue
26 augustus 2007, 09:56
In theorie is dat een mooi idee maar dit zou nooit de goedkeuring krijgen van de andere EU-landen, er zijn dan dorpen in Zuid-Tirol die weer bij Oostenrijk willen, dorpen in Polen die bij Duitsland willen, dorpen in Macedonië die naar Griekenland willen en zo kunnen we wel nog even doorgaan....

De gemeenten liggen allemaal in landen waar de grenzen niet gewijzigd worden.

Wanneer Vlaanderen België verlaat, dan komt alles op de helling te staan.

Ik denk trouwens niet dat Vlaanderen politiek en officieel iets betekent in Europa. Geen lid VN, EU, enz... Nergens vertegenwoordigers...

Enkel de Belgische wetten tellen daar.

straatrue
26 augustus 2007, 09:58
Om de taalgebieden te wijzigen is er een communautaire meerderheid nodig. (tweederde meerderheid en gewone meerderheid in beide taalgroepen).

Vlaanderen zal eenzijdig beslissen om er de brui aan te geven, maar als het hen goed uitkomt zulen de Belgische compromis-wetten blijven gelden :roll::roll::roll::-D:-D:-D8O8O8O

lombas
26 augustus 2007, 09:58
Dus als borgerokko morgen wil aansluiten bij iran, en er de sharia wil installeren, dan moet dat kunnen volgens jou?

Natuurlijk mag dat. Dat zou tegelijkertijd het einde van Borgerhout betekenen, want inwoners van Iran hebben een visum nodig om naar België te mogen komen &c.

Ik denk ook niet dat Iran dat toe zou laten, zo'n farçe.

Zwartengeel
26 augustus 2007, 09:58
De gemeenten liggen allemaal in landen waar de grenzen niet gewijzigd worden.

Wanneer Vlaanderen België verlaat, dan komt alles op de helling te staan.

Ik denk trouwens niet dat Vlaanderen politiek en officieel iets betekent in Europa. Geen lid VN, EU, enz... Nergens vertegenwoordigers...

Enkel de Belgische wetten tellen daar.

En wat is je punt? Had Montenegro ambassades voor het onafhankelijk werd?

Eddy B
26 augustus 2007, 09:58
De gemeenten liggen allemaal in landen waar de grenzen niet gewijzigd worden.

Wanneer Vlaanderen België verlaat, dan komt alles op de helling te staan.

Ik denk trouwens niet dat Vlaanderen politiek en officieel iets betekent in Europa. Geen lid VN, EU, enz... Nergens vertegenwoordigers...

Enkel de Belgische wetten tellen daar.
Excuseer : de VLAAMSE wetten...

Eddy B
26 augustus 2007, 09:59
Natuurlijk mag dat. Dat zou tegelijkertijd het einde van Borgerhout betekenen, want inwoners van Iran hebben een visum nodig om naar België te mogen komen &c.
En wat met de vlaamse inwoners? Laat jij die verplicht onder de sharia vallen?
Nee, dat gekke ideetje mag je onder je eigen hoed bewaren...

lombas
26 augustus 2007, 10:01
En wat met de vlaamse inwoners? Laat jij die verplicht onder de sharia vallen?
Nee, dat gekke ideetje mag je onder je eigen hoed bewaren...

Er zijn 'blanke' wijken in Borgerhout die dan liever bij Deurne of Berchem zullen willen horen.

Vergeet even ook niet wat ik nog zei: "Ik denk ook niet dat Iran dat toe zou laten, zo'n farçe."

stropdrager
26 augustus 2007, 10:04
Vlaanderen zal eenzijdig beslissen om er de brui aan te geven, maar als het hen goed uitkomt zulen de Belgische compromis-wetten blijven gelden :roll::roll::roll::-D:-D:-D8O8O8O

De taalgrens wordt gewoon de staatsgrens.

Cynicus
26 augustus 2007, 10:09
De programmas van de Vlaamse Nationalistische partijen stellen nog
altijd dat Brussel integraal gedeelte van Vlaanderen is en zijn hoofdstad
zal blijven.

Ik ben een oude nationalist, letterlijk en figuurlijk,en heb bij de stichting
van de VNP sterk daarop aangedrongen dat dit ook zo in ons programma
zou staan.

Zelf ben ik opgegroeid in Elsene en heb in Brussel en Etterbeek mijn schoolloopbaan doorlopen met een uitzondering van twee jaar in
Sint Genesius Rode in 1946 en 1947 (toen nog volledig Vlaams en
ondenkbaar dat de Franstaligen daar de meerderheid zouden uitmaken).

Brussel (de 19 gemeenten!) heeft de laatste 30 jaar een demografische
revolutie meegemaakt (tot ons groot verdriet!) en ik ben aardig verschoten toen ik verleden jaar in Brussel was. Ter verduidelijking:
Ik woon nu al jaren in het buitenland.

Ik weet dat de oudere nationalisten mij nu een verrader zullen noemen
en mij allerlei scheldwoorden naar het hoofd zullen gooien maar wij moeten
nu het standpunt innemen dat Vlaanderen ook onafhankelijk kan worden
zonder Brussel.

Brussel is een financiele strop rond de nek van Vlaanderen en wij moeten
tot een akkoord komen bij de onafhankelijkheid dat de overblijvende Vlamingen in Brussel (maximum 150000) door Vlaanderen gekoesterd
zullen worden en verzorgd als volwaardige burgers van Vlaanderen. In plaats van financieel solidair te zijn met Brussel moeten wij alleen de verplichting op ons nemen om financieel solidair te zijn met de Vlamingen in Brussel.
Vooral ,maar niet alleen, waar het aankomt op scholen en bepaalde culturele activiteiten.
Een goed voorbeeld is de Ierse toestand waar de Noord-Ieren gerechtigd zijn op het volwaardige burgerschap kiesrecht inbegrepen.

Onze financiele bijdrage aan Brussel moet ALLEEN naar onze eigen mensen
gaan. Veel beter besteed dan nu.

De Vlaamse administratie moet aan Brussel onttrokken worden!!!

Het zal allemaal een werk van jaren worden en er zijn nog veel zaken
die met de Brusselse administratie (en ook met Wallonie) geregeld zullen
moeten worden. Een harde dobber inderdaad maar een MOET.

Want de onafhankelijkheid van Vlaanderen is uiterst noodzakelijk voor
het veiligstellen van de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.
En voor onszelf de veiligstelling van onze welvaart.

Wij kunnen het nu bekostigen en er moet binnen de volgende paar jaren
DRINGEND werk van gemaakt worden.

Nu is het ook de tijd om aan onze Franstalige broeders (die ons hartstochtelijk haten) te zeggen : ALS HET MOET ZONDER BRUSSEL
MAAR ONAFHANKELIJKHEID NU!!

Er moet dringend een Vlaamse nationalistische conventie komen die
zich moet bezinnen over de toekomst van Brussel en de Brusselse
Vlamingen BUITEN een onafhankelijk Vlaanderen.

Ik geef toe dat ik er zelf nog niet helemaal uit ben wat er met Brussel zou moeten gebeuren.

Persoonlijk hou ik niet van Brussel omdat daar veel te veel niet-Westerse vreemdelingen wonen, waarvan een groot deel zich op kosten van de werkende middenklasse nestelen in de sociale zekerheid of het OCMW, al dan niet in combinatie met wat zwartwerk.

Ik zou er dan ook niets op tegen hebben indien er een onafhankelijk Vlaanderen zou komen zonder de multiculturele etterbuil Brussel (http://forum.politics.be/showthread.php?t=17382).

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou er in principe vlug kunnen komen.

In een latere fase zou Brussel dan kunnen beslissen of het deel wil blijven uitmaken van het afgeslankte België, dan wel of het zich zou willen aansluiten bij Vlaanderen. In principe zou ook Waals-Brabant zich bij Vlaanderen kunnen aansluiten (http://forum.politics.be/showthread.php?t=34975) daar het een rijke provincie is die ingeval van een afgeslankt België compleet dreigt leeggezogen te worden door de rest van Wallonië, terwijl er in Vlaanderen ruimte zou zijn om de belastingen aanzienlijk te verlagen.

Eddy B
26 augustus 2007, 10:10
Er zijn 'blanke' wijken in Borgerhout die dan liever bij Deurne of Berchem zullen willen horen.

Vergeet even ook niet wat ik nog zei: "Ik denk ook niet dat Iran dat toe zou laten, zo'n farçe."
latere edit zeker? :)

Eddy B
26 augustus 2007, 10:33
Ik geef toe dat ik er zelf nog niet helemaal uit ben wat er met Brussel zou moeten gebeuren.

Persoonlijk hou ik niet van Brussel omdat daar veel te veel niet-Westerse vreemdelingen wonen, waarvan een groot deel zich op kosten van de werkende middenklasse nestelen in de sociale zekerheid of het OCMW, al dan niet in combinatie met wat zwartwerk.

Ik zou er dan ook niets op tegen hebben indien er een onafhankelijk Vlaanderen zou komen zonder de multiculturele etterbuil Brussel (http://forum.politics.be/showthread.php?t=17382).

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou er in principe vlug kunnen komen.

In een latere fase zou Brussel dan kunnen beslissen of het deel wil blijven uitmaken van het afgeslankte België, dan wel of het zich zou willen aansluiten bij Vlaanderen. In principe zou ook Waals-Brabant zich bij Vlaanderen kunnen aansluiten (http://forum.politics.be/showthread.php?t=34975) daar het een rijke provincie is die ingeval van een afgeslankt België compleet dreigt leeggezogen te worden door de rest van Wallonië, terwijl er in Vlaanderen ruimte zou zijn om de belastingen aanzienlijk te verlagen.
Ik vind jouw visie verschrikkelijk! Het uiteindelijke doel van een onafhankelijk Vlaanderen moet een ééntalig gebied vormen. Dat er links en rechts wat anderstaligen rondlopen, bon, als ze maar in't Nederlands converseren met ons. Maar ga je dat opleggen aan een (halve) provincie? Of ga je voor belgische toestanden zorgen opnieuw? De duivel buiten en langs de achterdeur terug binnen? Neen, dank U vriendelijk, maar van die boer géén eieren meer.
Wél zal Vlaanderen beter voor zijn welvaart kunnen zorgen, en kan het zijn vroegere "echtgenote" (La Wallonie)uitdovende steun verzekeren. Dit dan wél op Vlaamse condities. Ze mogen projecten voorstellen, die dan door ONS worden goed of afgekeurd, al naargelang het hun bevolking ten goede kan komen of niet. Zo kunnen ze financiering bekomen.
Ookl stel ik voor om 80% van de staatsschuld naar Vlaanderen over te dragen. Anders zie ik niet in hoe zij ooit uit de put gaan geraken. Door die ontlasting zal er al minder steun naar ginder moeten vloeien. Dit in de context dat Vlaanderen héél blijft, dus mét Brussel. Indien anders, tja, dan gaan we koppen tellen he...
Wat jij voorstelt, neen dus. Dan kunnen we beter België ineens onder Vlaamse curatele stellen, en ons beleid doorvoeren, de verschrikkelijk knoeiende waalse politici buiten spel zetten en Wallonië er bovenop helpen. DAN scheiden (of tegelijkertijd) zonder gemor over grenzen of Brussel... maar dat zullen de waalse politici nooit toestaan. Die zitten aan teveel vetpotten...

Cynicus
26 augustus 2007, 15:41
Ik vind jouw visie verschrikkelijk! Het uiteindelijke doel van een onafhankelijk Vlaanderen moet een ééntalig gebied vormen. Dat er links en rechts wat anderstaligen rondlopen, bon, als ze maar in't Nederlands converseren met ons. Maar ga je dat opleggen aan een (halve) provincie? Of ga je voor belgische toestanden zorgen opnieuw? De duivel buiten en langs de achterdeur terug binnen? Neen, dank U vriendelijk, maar van die boer géén eieren meer.
Wél zal Vlaanderen beter voor zijn welvaart kunnen zorgen, en kan het zijn vroegere "echtgenote" (La Wallonie)uitdovende steun verzekeren. Dit dan wél op Vlaamse condities. Ze mogen projecten voorstellen, die dan door ONS worden goed of afgekeurd, al naargelang het hun bevolking ten goede kan komen of niet. Zo kunnen ze financiering bekomen.
Ookl stel ik voor om 80% van de staatsschuld naar Vlaanderen over te dragen. Anders zie ik niet in hoe zij ooit uit de put gaan geraken. Door die ontlasting zal er al minder steun naar ginder moeten vloeien. Dit in de context dat Vlaanderen héél blijft, dus mét Brussel. Indien anders, tja, dan gaan we koppen tellen he...
Wat jij voorstelt, neen dus. Dan kunnen we beter België ineens onder Vlaamse curatele stellen, en ons beleid doorvoeren, de verschrikkelijk knoeiende waalse politici buiten spel zetten en Wallonië er bovenop helpen. DAN scheiden (of tegelijkertijd) zonder gemor over grenzen of Brussel... maar dat zullen de waalse politici nooit toestaan. Die zitten aan teveel vetpotten...

Als ik u goed begrijp, dan bent u gewoon voorstander van een onafhankelijk Vlaanden zonder Brussel, dat dan inderdaad een ééntalig gebied zou zijn.

Eddy B
26 augustus 2007, 22:24
Als ik u goed begrijp, dan bent u gewoon voorstander van een onafhankelijk Vlaanden zonder Brussel, dat dan inderdaad een ééntalig gebied zou zijn.
Neen, Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Wat verfranst is, kan wederom vervlaamst worden... Wij hebben die franssprekenden niet verplicht daar te komen wonen he... Het is niet ONZE fout dat zij te dom zijn om nederlands te leren...

HAMC
26 augustus 2007, 22:34
Neen, Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Wat verfranst is, kan wederom vervlaamst worden... Wij hebben die franssprekenden niet verplicht daar te komen wonen he... Het is niet ONZE fout dat zij te dom zijn om nederlands te leren...

Ik moet zeggen dat ik altijd al heb gedacht dat we Brussel kwijt waren. Sommige van uw posts hebben mij daarover recent aan het twijfelen gebracht, u hebt gelijk.

De Walen willen Brussel veel te hard, een serieuze reden eigenlijk om hun dat niet te geven.

Brussel is Vlaams en blijft Vlaams eender welke taal er men spreekt. Faciliteiten niet afbouwen maar in een keer afschaffen. Korte pijn.

Starkan
26 augustus 2007, 23:47
Neen, Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Wat verfranst is, kan wederom vervlaamst worden... Wij hebben die franssprekenden niet verplicht daar te komen wonen he... Het is niet ONZE fout dat zij te dom zijn om nederlands te leren...

Uw eigen landgenoten wat gaan uitschelden? Je loopt precies ook wat achter hé. Brussel is niet aan het verfransen, maar aan het ver-internationaliseren. En wat ga je daar aan doen hé?
Te dom.. Tsss... Verplichten Tsss... Klinkt allemaal wel erg verkrompen. Ik vrees dat als het aan u ligt dat we in een verkrompen Vlaanderen gaan mogen leven. Ik kijk er alvast naar uit.
'k Heb het altijd al gezellige mensen gevonden hoor, die Vlaams-nationalisten...:roll:

Abba Kovner
27 augustus 2007, 05:34
Onze financiele bijdrage aan Brussel moet ALLEEN naar onze eigen mensen gaan. Veel beter besteed dan nu. De Vlaamse administratie moet aan Brussel onttrokken worden!!!

Wat een onzin weer: alleen de Vlaamse Brusselaars financieel steunen, kan je je dat al in de praktijk inbeelden?

Ik wel. Een voorbeeld van jouw toepassing: Een flatgebouw van drie etages op den Avenue Josée. Er wonen drie gezinnen. Alle drie is het gezinshoofd ervan werkloos, of ziek of gehandicapt of gepensioneerd. Op het gelijkvloers woont een Vlaamse Brusselaar: die krijgt geld van VL. Op het 2de verdiep woont een Franstalige Brusselaar en die krijgt niks van ons en maar de helft van Wallonië. Op het 3de verdiep wonen migranten van Marokkaanse origine die zich Vlaamse Brusselaar noemen. Die krijgen niks van Wallonië en ook niks van VL, want dat is geen Eigen Volk. Pure apartheidspolitiek. Niet houdbaar, niet leefbaar en niet te verantwoorden. Ik hoop dat je de onzin van separatisme en doorgedreven nationalisme ook inziet.

Pfftt....

speurneus
27 augustus 2007, 08:22
Ik moet zeggen dat ik altijd al heb gedacht dat we Brussel kwijt waren. Sommige van uw posts hebben mij daarover recent aan het twijfelen gebracht, u hebt gelijk.

De Walen willen Brussel veel te hard, een serieuze reden eigenlijk om hun dat niet te geven.

Brussel is Vlaams en blijft Vlaams eender welke taal er men spreekt. Faciliteiten niet afbouwen maar in een keer afschaffen. Korte pijn.
Met deze visie mag je er zeker van zijn dat:
1. de europese instellingen niet in Brussel blijven, (nederlands is in de EU geen werktaal dus eurocraten leren die niet)
2. met de instellingen zullen ook alle satelietinstellingen rond de commisie verdwijnen;
3. zullen de honderden internationale bedrijven die een zetel hebben in Brussel naaar de nieuwe Europese hoofdstad verkassen;
4.zullen tienduizende vetbetaalde mensen hun geld elders gaan uitgeven;
Dan is Brussel een lege doos die de Vlamingen pas heel veel geld zal gaan kosten,...

speurneus
27 augustus 2007, 11:27
Brussel is een financiele strop rond de nek van Vlaanderen en wij moeten
tot een akkoord komen bij de onafhankelijkheid dat de overblijvende Vlamingen in Brussel,....
Van economie heb jij blijkbaar ook niet veel kaas gegeten.
Brussel kan in tegenstelling tot wat jij beweert erg gemakkelijk zelfstandig overleven. Enkele cijfers:
1. in Brussel werken 230.000 vlaamse en 125.000 waalse pendelaars die eens Belgie gesplitst hun belastingen op de plaats van tewerkstelling i.c. Brussel betalen;
2. Het gemiddelde PIB/capita (bron Eurostat 2002) bedraagt:
- in Belgie: 24.717€ /pp
- in Wallonie:17.837€/pp
- in Vlaanderen: 24.472€/pp
- in Brussel:49.631€/pp
Conclusie: het is een illusie dat de Brusselaars zullen komen smeken om bij vlaanderen ingelijft te worden.

straatrue
27 augustus 2007, 11:32
Neen, Brussel is een Vlaamse stad op Vlaams grondgebied. Wat verfranst is, kan wederom vervlaamst worden... Wij hebben die franssprekenden niet verplicht daar te komen wonen he... Het is niet ONZE fout dat zij te dom zijn om nederlands te leren...

Komt u wel eens in Brussel???

Begin er maar eens aan om die stad te vernederlandsen.

Van taal veranderen is een proces van eeeeuwen.

In Brussel is het toevallig in 1 eeuw gebeurd NL>FR omdat het FR toen toevalig dé wereldtaal was met een enorm prestige.

Het NL heeft helemaal geen prestige.

Eventueel zou het nog mogelijk zijn dat het Engels binnen redelijk korte tijd de lingua franca wordt in Brussel.

vlijmscherp
27 augustus 2007, 11:39
Van economie heb jij blijkbaar ook niet veel kaas gegeten.
Brussel kan in tegenstelling tot wat jij beweert erg gemakkelijk zelfstandig overleven. Enkele cijfers:
1. in Brussel werken 230.000 vlaamse en 125.000 waalse pendelaars die eens Belgie gesplitst hun belastingen op de plaats van tewerkstelling i.c. Brussel betalen;
2. Het gemiddelde PIB/capita (bron Eurostat 2002) bedraagt:
- in Belgie: 24.717€ /pp
- in Wallonie:17.837€/pp
- in Vlaanderen: 24.472€/pp
- in Brussel:49.631€/pp
Conclusie: het is een illusie dat de Brusselaars zullen komen smeken om bij vlaanderen ingelijft te worden.

hoeveel Vlaamse pendelaars werken er nu bij de overheid, zowel Vlaamse als federale? die gaan allemaal weg bij een scenario dat Brussel niet meer bij Vlaanderen hoort.

DenKempenzoon
27 augustus 2007, 11:47
hoeveel Vlaamse pendelaars werken er nu bij de overheid, zowel Vlaamse als federale? die gaan allemaal weg bij een scenario dat Brussel niet meer bij Vlaanderen hoort.

De cijfers worden ook zwaar opgekrikt door de eurocraten die tot de poetsvrouwen toe belachelijk hoge lonen hebben (en slechts enkele %'tjes belasting betalen hierop waarvan 0% aan de Belgische/Vlaamse/Brusselse staatskas).

speurneus
27 augustus 2007, 13:07
De cijfers worden ook zwaar opgekrikt door de eurocraten die tot de poetsvrouwen toe belachelijk hoge lonen hebben (en slechts enkele %'tjes belasting betalen hierop waarvan 0% aan de Belgische/Vlaamse/Brusselse staatskas).
Buiten de eurocraten, heb je nog al die sateliet
correct, maar een groot gedeelte van deze lonen wordt wel in de brusselse economie geinjecteerd.
Het personeel van de internationale bedrijven die in Brussel een zetel hebben, alsook het personeel van de satelietinstellingen rond de commisie betalen hun belastingen wel in Belgie. Momenteel zijn er al meer dan 2000 internationale bedrijven die er hun zetel hebben en de vraag neemt steeds toe.Omdat er momenteel een tekort is aan bureelgebouwen in Brussel kunnen de werknemers van deze bedrijven de, bij splitsing, de burelen van de federale ministeries innemen.

the outlaw torn
27 augustus 2007, 17:11
Omdat we:
1. een periode van instabiliteit tegemoet gaan dan.
2. De politieke leiding zich niet met economie kan bezighouden, maar met grondwetten en dergelijke.
3. Omdat we onze grootste afzetmarkt en inkomstenbron (nl. Wallonie) kwijt zijn aan Frankrijk.
4. Omdat het toerisme een tijd onder het vriespunt zal zakken totdat er zekerheid is.
5. Er gaan meer betogingen zijn, waardoor er meer politie nodig is. Omdat betogingen vooral op zondag doorgaan...
6. Ik kan nog lang doorgaan.

ten eerste : bent u er werkelijk zo zeker van dat frankrijk op wallonie zit te wachten ?

ten tweede: meer betogingen, waarom ? omdat we het beter zullen hebben ?

ten derde : uw fantasie kent dus blijkbaar geen grenzen, .........

the outlaw torn
27 augustus 2007, 17:27
Waarom zou Wallonië nog Vlaams brood eten, terwijl dat uit Frankrijk lekkerder is, maar met meer liefde gemaakt?

We gaan die mensen wel iets door ulder strot duwen wat ze niet willen, e.
Nl. een staat worden.
Walen voelen zich Belgen, geen Walen.

da's subjectief e. de ene eet graag wit brood de ander volkoren, ......

walen voelen zich idd belgen, en waarom ? omdat de belgische structuur hen onderhoud, of meer bepaald de vlamingen.