PDA

View Full Version : Tilburgse pastoor houdt vast aan klokken


lombas
28 augustus 2007, 17:30
‘In het uiterste geval ga ik de cel in’

Door LUUK KORTEKAAS

TILBURG - De klokkenluider wordt langzaam maar zeker een echte klokkenluider. Maar pastoor Harm Schilder van de Tilburgse Margarita Maria-kerk wil zijn volharding in het blijven luiden van de kerkklok, ondanks een gemeentelijk verbod en een dwangsom van 5000 euro per dag, zo beslist niet zien.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00122/bibu06_2808pastoor_122625h.jpg (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:enlargeImage%28%27articleImage1%27,505,380,%2 7yes%27%29;)
Pastoor Harm Schilder van de Tilburgse Margarita Maria-kerk. FOTO ARIE KIEVIT

„Het luiden van de klok is normaal. Dat is hier altijd zo gebeurd, elke werkdag, en dat blijft nu ook zo. Het is onderdeel van wat ik vind dat ik moet doen om de gelovigen op te roepen tot gebed. Het luiden van de klok mag overal in Nederland, behalve in Tilburg. Dus ik sta gewoon in mijn recht en houd me gewoon aan de wet.”

De veelbesproken herder is net terug van drie weken vakantie, die hij doorbracht in kloosters. In de tussentijd werd hem drie keer een dwangsom van 5000 euro opgelegd, omdat de klok, die volgens omwonenden te vroeg te veel herrie maakt, toch geluid werd. Daartoe had Schilder opdracht gegeven. Over zijn beweegredenen toch door te gaan zweeg hij tot nu toe. Maar na de vroegmis wil hij het voor het eerst uitgebreid toelichten.

„Het is niet zo dat ik onverzoenlijk ben. Hoe komt men daarbij? Ik laat juist zien dat ik bereid ben mee te denken. Dus luid ik de klok nu maar een minuut, in plaats van drie minuten. En we hebben iets bedacht om het geluid zachter te maken. Nee, een sok zit er niet om de klepel, maar wel een stukje stof. Ik vind het jammer dat dat moet. Een kerkklok moet tot de grens van de parochie reiken, en dat is hier helaas zeker niet het geval.”

Ook gisterochtend werd de klok om 7.15 uur geluid. Een dwangsom kwam er niet bij. Volgens een gemeentelijke woordvoerder wordt slechts steekproefsgewijs gemeten, en gisteren werd dat niet gedaan. Schilder: „Nee, ik heb ook niemand gezien. Maar natuurlijk heb ik vandaag de klok laten horen. En ik weet zeker dat ik straks gelijk krijg. Natuurlijk krijg ik gelijk. Als jij een bekeuring krijgt omdat je 20 kilometer per uur gereden hebt waar 50 is toegestaan, ga je toch ook niet betalen? Dit is de enige plek in Nederland waar niet geluid mag worden. Dan kan men mij daar nooit op aankijken.”

Een definitief besluit nemen burgemeester en wethouders van Tilburg vermoedelijk binnen een tot twee weken. Als de gemeente bij het verbod blijft, staat het de pastoor uiteraard vrij naar de rechter te gaan om het besluit aan te vechten, en het antwoord op een vraag in die richting zal niemand verrassen. „Natuurlijk zal ik dat doen. Daarvoor is deze zaak belangrijk genoeg.”

De vroegmis - vandaag wordt de Heilige Monica, moeder van de Heilige Augustinus, herdacht - is geen grote publiekstrekker: negen mensen maken de kerkgang. „Maar het gaat niet om dat aantal. Het gaat er om dat de mensen buiten weten dat wij er ook voor hen zijn, en dat wij ook voor hen bidden - ook, of misschien juist, voor de mensen die tegen het luiden zijn.”

Dan volgt een zucht. „Wat we hier zien is een geval van radicale onverdraagzaamheid, als de pastoor niet eens een minuutje mag luiden. Dat dit gebeurt, is ronduit zorgwekkend.”

Elke dag tikt de dwangsomteller van de gemeente verder. Hij staat nu op 15.000 euro. Wie moet dat betalen? Soete Lieve Gerritje woont een stad verderop. De parochianen maken zich grote zorgen, blijkt voor de mis. Ze zijn het met de pastoor eens, maar ja, straks moet het gebouw en alles verkocht worden, als dat zo doorgaat, en hoe moet het dan verder?

Wat dat betreft stelt de eerwaarde hen gerust. „Ik ben het die besluit de klok te luiden. Dus ik ben ook persoonlijk aansprakelijk. Er zijn wel veel mensen die spontaan geld storten op onze rekening om de dwangsom te betalen, maar dat gaat nooit genoeg zijn. Dus in het uiterste geval zal ik moeten gaan zitten.”

Serieus?

„Ja, natuurlijk meen ik dat serieus.”(AD)

Mijn buren (grotendeels politiemannen die in de vroegere rijkswachterhuizen wonen) doen graag het gras af op zondag.

De klokken in Ranst luiden nog welig. Stuurt me absoluut niet. Integendeel.

Andro
28 augustus 2007, 17:40
Hij zou beter met zijn eigen klokken gaan spelen.

system
28 augustus 2007, 18:18
Door LUUK KORTEKAAS

TILBURG - De klokkenluider wordt langzaam maar zeker een echte klokkenluider. Maar pastoor Harm Schilder van de Tilburgse Margarita Maria-kerk wil zijn volharding in het blijven luiden van de kerkklok, ondanks een gemeentelijk verbod en een dwangsom van 5000 euro per dag, zo beslist niet zien.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00122/bibu06_2808pastoor_122625h.jpg (http://javascript%3cb%3e%3c/b%3E:enlargeImage%28%27articleImage1%27,505,380,%2 7yes%27%29;)
Pastoor Harm Schilder van de Tilburgse Margarita Maria-kerk. FOTO ARIE KIEVIT

„Het luiden van de klok is normaal. Dat is hier altijd zo gebeurd, elke werkdag, en dat blijft nu ook zo. Het is onderdeel van wat ik vind dat ik moet doen om de gelovigen op te roepen tot gebed. Het luiden van de klok mag overal in Nederland, behalve in Tilburg. Dus ik sta gewoon in mijn recht en houd me gewoon aan de wet.”

De veelbesproken herder is net terug van drie weken vakantie, die hij doorbracht in kloosters. In de tussentijd werd hem drie keer een dwangsom van 5000 euro opgelegd, omdat de klok, die volgens omwonenden te vroeg te veel herrie maakt, toch geluid werd. Daartoe had Schilder opdracht gegeven. Over zijn beweegredenen toch door te gaan zweeg hij tot nu toe. Maar na de vroegmis wil hij het voor het eerst uitgebreid toelichten.

„Het is niet zo dat ik onverzoenlijk ben. Hoe komt men daarbij? Ik laat juist zien dat ik bereid ben mee te denken. Dus luid ik de klok nu maar een minuut, in plaats van drie minuten. En we hebben iets bedacht om het geluid zachter te maken. Nee, een sok zit er niet om de klepel, maar wel een stukje stof. Ik vind het jammer dat dat moet. Een kerkklok moet tot de grens van de parochie reiken, en dat is hier helaas zeker niet het geval.”

Ook gisterochtend werd de klok om 7.15 uur geluid. Een dwangsom kwam er niet bij. Volgens een gemeentelijke woordvoerder wordt slechts steekproefsgewijs gemeten, en gisteren werd dat niet gedaan. Schilder: „Nee, ik heb ook niemand gezien. Maar natuurlijk heb ik vandaag de klok laten horen. En ik weet zeker dat ik straks gelijk krijg. Natuurlijk krijg ik gelijk. Als jij een bekeuring krijgt omdat je 20 kilometer per uur gereden hebt waar 50 is toegestaan, ga je toch ook niet betalen? Dit is de enige plek in Nederland waar niet geluid mag worden. Dan kan men mij daar nooit op aankijken.”

Een definitief besluit nemen burgemeester en wethouders van Tilburg vermoedelijk binnen een tot twee weken. Als de gemeente bij het verbod blijft, staat het de pastoor uiteraard vrij naar de rechter te gaan om het besluit aan te vechten, en het antwoord op een vraag in die richting zal niemand verrassen. „Natuurlijk zal ik dat doen. Daarvoor is deze zaak belangrijk genoeg.”

De vroegmis - vandaag wordt de Heilige Monica, moeder van de Heilige Augustinus, herdacht - is geen grote publiekstrekker: negen mensen maken de kerkgang. „Maar het gaat niet om dat aantal. Het gaat er om dat de mensen buiten weten dat wij er ook voor hen zijn, en dat wij ook voor hen bidden - ook, of misschien juist, voor de mensen die tegen het luiden zijn.”

Dan volgt een zucht. „Wat we hier zien is een geval van radicale onverdraagzaamheid, als de pastoor niet eens een minuutje mag luiden. Dat dit gebeurt, is ronduit zorgwekkend.”

Elke dag tikt de dwangsomteller van de gemeente verder. Hij staat nu op 15.000 euro. Wie moet dat betalen? Soete Lieve Gerritje woont een stad verderop. De parochianen maken zich grote zorgen, blijkt voor de mis. Ze zijn het met de pastoor eens, maar ja, straks moet het gebouw en alles verkocht worden, als dat zo doorgaat, en hoe moet het dan verder?

Wat dat betreft stelt de eerwaarde hen gerust. „Ik ben het die besluit de klok te luiden. Dus ik ben ook persoonlijk aansprakelijk. Er zijn wel veel mensen die spontaan geld storten op onze rekening om de dwangsom te betalen, maar dat gaat nooit genoeg zijn. Dus in het uiterste geval zal ik moeten gaan zitten.”

Serieus?

„Ja, natuurlijk meen ik dat serieus.”


Laat die man toch de klokken luiden. Wat is me dat nu. Dat is toch altijd de gewoonte geweest in onze streken en echt storen doet dit niet.

Zulke flauwiteiten doen me altijd denken aan deze personen die een klacht indienden omdat de kinderen teveel lawaai maakten bij het spelen, of zich wendden tot de vrederechter omdat de haan van de geburen kraaide. Op het platteland kraait de haan en kinderen maken nu eenmaal lawaai wanneer ze opgaan in het spel.

Natuurlijk, het lawaai van de kinderen moet niet blijven duren. Rond 22 uur moet het afgelopen zijn. De mensen moeten kunnen slapen.

Tavek
28 augustus 2007, 19:41
Als ge u stoort aan het luiden van klokken kunt ge best niet in West Europa verblijven....

system
28 augustus 2007, 19:51
Als ge u stoort aan het luiden van klokken kunt ge best niet in West Europa verblijven....

Zo is dat.

Andro
28 augustus 2007, 20:05
Er zijn weinig dingen vermoeiender dan gelovigen die het nodig vinden hun geloof op te dringen aan anderen, op welke manier dan ook. Daarom maar eens een voorbeeld stellen met deze pastoor en hem voor een week vastbinden aan een grote klok waarna die continu wordt geluid. Eens even kijken of hij het dan nog zo kan waarderen. http://i18.photobucket.com/albums/b124/Raspoetin/hypocrite.gif?t=1188328000

lombas
28 augustus 2007, 20:07
Er zijn weinig dingen vermoeiender dan gelovigen die het nodig vinden hun geloof op te dringen aan anderen, op welke manier dan ook. Daarom maar eens een voorbeeld stellen met deze pastoor en hem voor een week vastbinden aan een grote klok waarna die continu wordt geluid. Eens even kijken of hij het dan nog zo kan waarderen. http://i18.photobucket.com/albums/b124/Raspoetin/hypocrite.gif?t=1188328000

Dus mijn buurman dringt me ook zijn grasveld op? Nee, er zit meer in. Het gaat om het respect voor dagleven. De één luidt zijn klok, de ander maait zijn gras.

Hou je niet van kerkklokkengeluid? Ga er dan niet dicht in de buurt van wonen. Hou je niet van grasmaaiers? Ga dan in het zalige bos wonen.

Een andere zaak is het als het lawaai dateert van NA je ergens woont. Maar dat is bij kerken zelden het geval.

Andro
28 augustus 2007, 20:17
Ongelofelijk weer eigenlijk. Doe het maar uit naam van een of ander geloof en opeens mag je stukken meer dan anderen (Artikel 1? Nooit van gehoord ). Opvallend dat anti-discriminatiebureau's hun dikgesubsidieerde muil in dit soort gevallen dan opeens stijf dicht houden.

lombas
28 augustus 2007, 20:28
Ongelofelijk weer eigenlijk. Doe het maar uit naam van een of ander geloof en opeens mag je stukken meer dan anderen (Artikel 1? Nooit van gehoord ). Opvallend dat anti-discriminatiebureau's hun dikgesubsidieerde muil in dit soort gevallen dan opeens stijf dicht houden.

Uit naam van één of andere tuin mag je appartementhouders lastig vallen?

system
28 augustus 2007, 20:35
Ongelofelijk weer eigenlijk. Doe het maar uit naam van een of ander geloof en opeens mag je stukken meer dan anderen (Artikel 1? Nooit van gehoord ). Opvallend dat anti-discriminatiebureau's hun dikgesubsidieerde muil in dit soort gevallen dan opeens stijf dicht houden.

Zwak, zeer zwak.

system
28 augustus 2007, 20:35
Uit naam van één of andere tuin mag je appartementhouders lastig vallen?

?

Andro
28 augustus 2007, 20:45
Uit naam van één of andere tuin mag je appartementhouders lastig vallen?

Heb jij dan een buurman die elke dag om 7:15 zijn gras afmaait en er ook voor gesubsidieerd is ? :lol:

Tavek
28 augustus 2007, 21:12
Ongelofelijk weer eigenlijk. Doe het maar uit naam van een of ander geloof en opeens mag je stukken meer dan anderen (Artikel 1? Nooit van gehoord ). Opvallend dat anti-discriminatiebureau's hun dikgesubsidieerde muil in dit soort gevallen dan opeens stijf dicht houden.

Dit heeft niks met geloof te maken. Ik zie de kert als een instituut dat deels onze cultuur vertegenwoordigt. Ik geloof totaal niet, maar toch respecteer ik hun.

Raar ? Ik weet het niet.

Savatage
29 augustus 2007, 01:35
Ongelofelijk weer eigenlijk. Doe het maar uit naam van een of ander geloof en opeens mag je stukken meer dan anderen (Artikel 1? Nooit van gehoord ). Opvallend dat anti-discriminatiebureau's hun dikgesubsidieerde muil in dit soort gevallen dan opeens stijf dicht houden.

Ongelofelijk hoe iemand zich stoort aan een pastoor die de klokken wil bijven luiden.

Savatage
29 augustus 2007, 01:36
Er zijn weinig dingen vermoeiender dan gelovigen die het nodig vinden hun geloof op te dringen aan anderen, op welke manier dan ook. Daarom maar eens een voorbeeld stellen met deze pastoor en hem voor een week vastbinden aan een grote klok waarna die continu wordt geluid. Eens even kijken of hij het dan nog zo kan waarderen. http://i18.photobucket.com/albums/b124/Raspoetin/hypocrite.gif?t=1188328000

Een heel klein beetje verdraagzaamheid opbrengen zou je niet misstaan.

Andro
29 augustus 2007, 06:35
De klokken worden sinds een jaar ( herhaling 1 jaar pas! ) élke ochtend om kwart over 7 geluid. Tegenwoordig zijn er ook mensen die 'snachts werken of andere ongeregelde diensten hebben, waardoor kwart over 7 voor hun midden in de nacht is. Je kan mensen hebben wonen die ziek zijn, overspannen zijn, of wat dan al niet meer. Die rokkendrager doet het pas sinds 1 jaar! Het was nooit nodig, dus waarom is het nu wel ineens nodig ? Mensen die daar misschien al 20 jaar tevreden wonen, moeten nu ineens gaan verhuizen ? 5000 euro dwangsom per keer en nóg die klok luiden, waar komt dat geld vandaan ? Die klokken moeten ze in beslag nemen. Misschien moet ik elke morgen om kwart voor 7 mijn stereo aanzetten met 83,2 dB om op te roepen tot het geloof in de muziek.... maar mijn spullen worden dan in tegenstelling tot die klok, waarschijnlijk wel in beslag genomen. Regels zijn regels en die worden niet anders omdat je toevallig een kerk bent. Gelijke monniken, gelijke kappen.

barfo
29 augustus 2007, 08:35
Hij zou beter met zijn eigen klokken gaan spelen.

hij heeft waarschijnlijk liever eerste communicantjes daarvoor

Travis66
30 augustus 2007, 11:23
Een heel klein beetje verdraagzaamheid opbrengen zou je niet misstaan.

Verdraagzaamheid is ook: Geen klokken luiden als uw buren daar om vragen. Ze vragen niet om uw geloof af te leggen hé, enkel om te stoppen met die klokken.

Geef die pastoor een GSM, dan kan hij alle 9 zijn gelovigen bellen wanneer hij zelf wil. Of beter, stuur dat klokkegelui door op de frequentie van hoorapparaten. Kerkgangers zonder zo'n ding bestaan toch niet meer.

Savatage
30 augustus 2007, 11:53
De klokken worden sinds een jaar ( herhaling 1 jaar pas! ) élke ochtend om kwart over 7 geluid. Tegenwoordig zijn er ook mensen die 'snachts werken of andere ongeregelde diensten hebben, waardoor kwart over 7 voor hun midden in de nacht is. Je kan mensen hebben wonen die ziek zijn, overspannen zijn, of wat dan al niet meer.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen of heb nog nooit iets gehoord over iemand die zich stoort aan het luiden van klokken. Je moet nu al heel erg verzuurd zijn om je daaraan te hinderen.

Regels zijn regels en die worden niet anders omdat je toevallig een kerk bent. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Ik woonde oorspronkelijk vlak bij een Limburgse mijngemeente waar de bevolking grotendeel migrant (islamitisch) is van oorsprong. Aan een moskee in de buurt werd elke keer als er een "viering" was het gezang van de imam door luidsprekers afgeroepen. Ik voelde me daar ook wat raar bij, maar daarom moeten ze dat nog niet verbieden.

Savatage
30 augustus 2007, 11:55
Verdraagzaamheid is ook: Geen klokken luiden als uw buren daar om vragen.

En als je langs mensen woont met kleine kinderen die de ganse dag wenen en krijsen, ga je dan ook vragen of ze hun kinderen de mond snoeren?

Ze vragen niet om uw geloof af te leggen hé, enkel om te stoppen met die klokken.

Dat zou er nog maar aan mankeren :lol:

Kerkgangers zonder zo'n ding bestaan toch niet meer.

Wat een verschrikkelijk eng en triestig beeld dat je toch hebt van sommige mensen ...

Savatage
30 augustus 2007, 11:57
hij heeft waarschijnlijk liever eerste communicantjes daarvoor

ZioPedia - All There Is To Know About Zionism (http://ziopedia.org/)

Waarom ben ik nu niet verbaasd :roll:

Andro
30 augustus 2007, 12:51
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen of heb nog nooit iets gehoord over iemand die zich stoort aan het luiden van klokken. Je moet nu al heel erg verzuurd zijn om je daaraan te hinderen.


Werkelijk? http://s18.photobucket.com/albums/b124/Raspoetin/th_emo.gif


Anderhalve maand geleden ontving hij een eerste waarschuwing van de gemeente omdat buurtbewoners aanhoudend klaagden over het klokgelui. De gemeente constateerde dat de geluidsnormen fors werden overschreden.


Ik woonde oorspronkelijk vlak bij een Limburgse mijngemeente waar de bevolking grotendeel migrant (islamitisch) is van oorsprong. Aan een moskee in de buurt werd elke keer als er een "viering" was het gezang van de imam door luidsprekers afgeroepen. Ik voelde me daar ook wat raar bij, maar daarom moeten ze dat nog niet verbieden.

Ze hebben zich ook aan de regels te houden. Feit blijft dat het klokkengeluid geen doel dient, maar wel overlast veroorzaakt. Dwangsom van 5000 euro vind ik heel gepast, weet de aanhang van dat gebouw met klokkespel gelijk waar hun donaties heen gaan.

Ambiorix
30 augustus 2007, 13:04
Verdraagzaamheid is ook: Geen klokken luiden als uw buren daar om vragen. Ze vragen niet om uw geloof af te leggen hé, enkel om te stoppen met die klokken.

Geef die pastoor een GSM, dan kan hij alle 9 zijn gelovigen bellen wanneer hij zelf wil. Of beter, stuur dat klokkegelui door op de frequentie van hoorapparaten. Kerkgangers zonder zo'n ding bestaan toch niet meer.

:-)mee eens.
Zonder "geen respect" te tonen, ben ik voorstander van een bevraging van de omwonenden (in een straal van pakweg 500m ofzo).

Btw, het is wel zo dat mensen tegenwoordig al gauw vinden dat hun "rust" verstoord wordt etc. Spelende kinderen worden ook al als een last beschouwd, of: hoe egoïstisch en bekrompen zijn we geworden.

Andro
30 augustus 2007, 13:15
hij heeft waarschijnlijk liever eerste communicantjes daarvoor

Het spelletje stop je leuter in een kleuter blijkt bij de rokkendragers ( goedgeiligmannen ) idd populair te zijn.

Savatage
30 augustus 2007, 13:27
Btw, het is wel zo dat mensen tegenwoordig al gauw vinden dat hun "rust" verstoord wordt etc. Spelende kinderen worden ook al als een last beschouwd, of: hoe egoïstisch en bekrompen zijn we geworden.

Spelende kinderen maken dan over het algemeen nog meer lawaai dan wat kerkklokken.

Savatage
30 augustus 2007, 13:29
Ze hebben zich ook aan de regels te houden. Feit blijft dat het klokkengeluid geen doel dient, maar wel overlast veroorzaakt. Dwangsom van 5000 euro vind ik heel gepast, weet de aanhang van dat gebouw met klokkespel gelijk waar hun donaties heen gaan.

Die geluidsnorm wordt dagelijks gebroken door vanalles en nog wat ...

Savatage
30 augustus 2007, 13:29
Het spelletje stop je leuter in een kleuter blijkt bij de rokkendragers ( goedgeiligmannen ) idd populair te zijn.

Vergeet vooral niet te veralgemen he :roll:

Andro
30 augustus 2007, 14:30
Vergeet vooral niet te veralgemen he :roll:

Ik zou niet durven.

Travis66
30 augustus 2007, 15:15
En als je langs mensen woont met kleine kinderen die de ganse dag wenen en krijsen, ga je dan ook vragen of ze hun kinderen de mond snoeren?
Tot mijn eigen verbazing moet ik vaststellen dat babygehuil mij niet in het minst stoort. Het kind kan daar niks aan doen, het is de gang van het leven.
Wat een verschrikkelijk eng en triestig beeld dat je toch hebt van sommige mensen ...
Mijn beeld is ruimer hoor, ik weet dat er ook bij de jongeren zijn die streng gelovig zijn (uitzonderingen weliswaar). Ik heb er zelfs een woord voor, voor dat soort. Nu ik er aan denk, meerdere woorden zelfs. Spijtig genoeg geen van alle flaterend.

Travis66
30 augustus 2007, 16:55
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 http://forum.politics.be/images/buttons/viewpost.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=2891776#post2891776)
Het spelletje stop je leuter in een kleuter blijkt bij de rokkendragers ( goedgeiligmannen ) idd populair te zijn.

Vergeet vooral niet te veralgemen he :roll:


Daar hoef je dus niet echt voor te veralgemenen. Uit studies blijkt dat in Noord-Ierland katholieke scholen zijn waar de NIET misbruikte kinderen EEN MINDERHEID zijn.

Bron "god is not Great: How religion poisons everything" van Christopher Hitchens.

Travis66
30 augustus 2007, 16:55
Dubbele post, mijn excuses.