PDA

View Full Version : Raskin geeft goede raad: te zot om los te lopen


De schoofzak
14 september 2007, 07:14
Schrijfster Brigitte Raskin, die naar mijn mening nog nooit iets zinnigs gezegd heeft als ze in het openbaar mocht spreken op radio of tv, vond het nodig om goede raad te geven in verband met de formatieperkelen. (de standaard van gisteren of eergisteren)

Ze stelt voor om "grootmoedig" te zijn.
Ze verwijst naar de grootmoedigheid van Nelson Mandela.
Ze denkt dat de Vlaamse grootmoedigheid erin zou kunnen bestaan om een laatste maal grondgebied af te staan aan Brussel, dus aan de franstaligen. Ja, zoveel grootmoedigheid zou hen murw slaan, en achterlaten met grote open mond ....

De vergelijking met Nelson Mandela vind ik erg pijnlijk, omdat ik echt vind dat Nelson Mandela de grootste figuur uit de 20° eeuw is. Wat die man verwezenlijkt heeft, namelijk hun "zwarte" geschiedenis achter zich laten zonder een genoside aan wraak, is zeer uitzonderlijk.

Maar in de zaak van de organisatie van onze overheid, loopt de vergelijking van Raskin vierkant mank.
Het is alsof aan Mandela gevraagd zou geweest zijn om grootmoedig te zijn en dus maar nog enkele desennia de diskriminatie te aanvaarden bij wijze van overgangsmaatregel, en dus, als blijk van grootmoedigheid, terug te keren naar Robbeneiland om er nog een paar jaartjes bij te gaan brommen - om de anderen gunstig te stemmen.

Neen, grootmoedigheid zou zijn: de andere zijn waardigheid laten en zijn zelfstandigheid erkennen, en tegelijk voor te stellen om samen te werken als nooit eer twee (deel)staten samengewerkt hebben.

Vlamingen hebben toch een rare ingesteltenis: de ergste wallinganten zijn oud-Vlamingen, en we beschikken over een zogezegde kulturele elite, die blijkt zo dom en naïef op maatschappelijk vlak, terwijl ze van zichzelf het omgekeerde denken.
Dan heb ik nog meer vertrouwen in onze hedendaagse politieke elite.

Zwartengeel
14 september 2007, 07:25
Nog maar eens een manifestatie van het feit dat de zogenaamde 'culturele elite' van Vlaanderen in een ivoren torentje leeft. En daar beter in zou blijven zitten en zich bezig houden met plaatjes maken of boeken schrijven. In plaats van zich met de grote mensenwereld bezig te houden, want daar hebben ze dus echt geen kaas van gegeten en ontgaat hen iedere gevoeligheid op het terrein.

Kaal
14 september 2007, 07:47
Ik denk dat dit een teken van wanhoop is. Raskin, Coolsaet, Reynebau en Torfs moeten ons nu overtuigen dat we verkeerd bezig zijn. Het doet me denken aan die amerikaanse rock- en filmsterren die op het laatste nippertje probeerden de kiezer te overtuigen om Bush toch maar geen tweede mandaat te geven. Een grote flop dus, ook al kwam er veel volk af op de "Rock the vote" concerten. En wij hebben hier zelfs geen sterren of concerten. Naar Tom Barman komt er altijd wel volk luisteren, ongeacht de onderliggende boodschap. Maar Brigitte Raskin?

Dit is de XVIde eeuw niet meer en wij hebben hier ook niet te maken met een moderne Erasmus of Luther. Die twee heren hadden tenministe iets nieuws, iets revolutionairs te vertellen. Raskin & co hebben enkel dooddoeners en wat loze sentimentale praat te bieden.

Vorenus
14 september 2007, 08:02
De vergelijking met Nelson Mandela vind ik erg pijnlijk, omdat ik echt vind dat Nelson Mandela de grootste figuur uit de 20° eeuw is. Wat die man verwezenlijkt heeft, namelijk hun "zwarte" geschiedenis achter zich laten zonder een genoside aan wraak, is zeer uitzonderlijk.



Zegt genoeg over iemand die terroristen bewonderd.

Kortaf
14 september 2007, 08:45
Ze denkt dat de Vlaamse grootmoedigheid erin zou kunnen bestaan om een laatste maal grondgebied af te staan aan Brussel, dus aan de franstaligen. Ja, zoveel grootmoedigheid zou hen murw slaan, en achterlaten met grote open mond ....

Als je de Belgische staat bekijkt als wat hij is, nl. een koloniale staat die opgericht is met de bedoeling Vlaanderen te onderwerpen, te deculturaliseren en economisch uit te buiten, dan begrijp je al meer van dit soort reacties.

Elk koloniaal systeem is gebaseerd op racisme, nl. op de opvatting dat de gekoloniseerde bevolking minderwaardig is, én op de overtuiging van die gekoloniseerde bevolking zelf dat dat inderdaad zo is. Omhelzing van die racistische ideologie en collaboratie met de koloniale heersers is dan een vanzelfsprekend middel om zelf hogerop te komen: de évolué.

Brigitte Raskin gedraagt zich als één van de vele évolués. Een restant van het afstervende kolonialisme, meer is er niet aan de hand.

jevaly
14 september 2007, 09:04
Raskin heeft ten dele gelijk: een federale regering zal een grootmoedig gebaar vereisen. alleen moet dat van twee kanten komen, en daar knelt het schoentje. Beide partijen willen het grootmoedig gebaar krijgen op het vlak van de staatshervorming (vlamingen: ja en een grote, walen: neen, zelfs geen kleintje), en zo werkt dat niet uiteraard.

Tegendradigaard
14 september 2007, 10:17
Brigitte Raskin ???? Who the fuck is Brigitte..... ?

UFSIA
14 september 2007, 10:24
Brigitte Raskin ???? Who the fuck is Brigitte..... ?2


mvg. Sint Ignacius

Tommm
14 september 2007, 10:31
Als je de Belgische staat bekijkt als wat hij is, nl. een koloniale staat die opgericht is met de bedoeling Vlaanderen te onderwerpen, te deculturaliseren en economisch uit te buiten, dan begrijp je al meer van dit soort reacties.
Hoe kom je daar bij??? België is ontstaan om van het juk van de Nederlanders af te raken.

Knuppel
14 september 2007, 10:31
Er was vanmorgen ook iemand op radioI die een oplossing voorstelde. Een gebaar van goede wil tegenover de Franstaligen zou volgens hem zijn: een federale kieskring maken om BHV niet te hoeven splitsen. Over een gebaar van goede wil vanwege de Franstaligen tegenover Vlaanderen heb ik niets gehoord.

Reynders zou een voorstel hebben gedaan om het Waalse gewest en de Franse gemeenschap samen te voegen zoals dit voor Vlaanderen het geval is. Wat ook op een 'non' botste van zijn eigen Waalse volk.

Zo gaat Belgique er nog eens uit geraken...

Knuppel
14 september 2007, 10:32
Hoe kom je daar bij??? België is ontstaan om van het juk van de Nederlanders af te raken.
De meerderheid des volks wilde anders niet van dat 'juk' af.

Knuppel
14 september 2007, 10:35
Elk koloniaal systeem is gebaseerd op racisme, nl. op de opvatting dat de gekoloniseerde bevolking minderwaardig is, én op de overtuiging van die gekoloniseerde bevolking zelf dat dat inderdaad zo is. Omhelzing van die racistische ideologie en collaboratie met de koloniale heersers is dan een vanzelfsprekend middel om zelf hogerop te komen: de évolué.

Brigitte Raskin gedraagt zich als één van de vele évolués. Een restant van het afstervende kolonialisme, meer is er niet aan de hand.

Helder, begrijpelijk en kort maar zo to the point als maar mogelijk!

Kortaf
14 september 2007, 10:36
België is ontstaan om van het juk van de Nederlanders af te raken.

:rofl: :rofl: :rofl:

Die vervalst Pirenne-versie van de geschiedenis is al lang passé hoor. Zelfs in Laken geloven ze dat niet meer, vrees ik.

Tommm
14 september 2007, 10:38
De meerderheid des volks wilde anders niet van dat 'juk' af.
Alweer onzin, niemand wilde nog als het achterlijke gebied van Nederland worden beschouwd. België is ontstaan omdat Belgen niet langer onderdrukt wilden worden door het noorden. De burgers hebben de opstand bewerkstelligt, niemand anders.

Knuppel
14 september 2007, 10:38
Ik denk dat dit een teken van wanhoop is. Raskin, Coolsaet, Reynebau en Torfs moeten ons nu overtuigen dat we verkeerd bezig zijn.

Eerder manipulatie via het kweken van schuldgevoel dan wanhoop dus.

Knuppel
14 september 2007, 10:39
Alweer onzin, niemand wilde nog als het achterlijke gebied van Nederland worden beschouwd. België is ontstaan omdat Belgen niet langer onderdrukt wilden worden door het noorden. De burgers hebben de opstand bewerkstelligt, niemand anders.

Niemand houdt jou tegen je belachelijk te maken.

Vorenus
14 september 2007, 10:41
Alweer onzin, niemand wilde nog als het achterlijke gebied van Nederland worden beschouwd. België is ontstaan omdat Belgen niet langer onderdrukt wilden worden door het noorden. De burgers hebben de opstand bewerkstelligt, niemand anders.


Daarom dat er in Vlaamse steden en dorpen petities waren tegen de afscheiding.
Daarom dat Franse generaals met Franse manschappen vochten tegen de Nederlanders.
Daarom dat de eerste machthebbers een aansluiting wilden hebben bij Frankrijk.
Daarom dat het nieuwe België de Vlamingen discrimineerden.

Zwartengeel
14 september 2007, 10:55
Daarom dat er in Vlaamse steden en dorpen petities waren tegen de afscheiding.
Daarom dat Franse generaals met Franse manschappen vochten tegen de Nederlanders.
Daarom dat de eerste machthebbers een aansluiting wilden hebben bij Frankrijk.
Daarom dat het nieuwe België de Vlamingen discrimineerden.

Daarom dat de eerste maatregelen van het nieuwe regime er o.a. in bestonden overal het Frans als bestuurstaal op te leggen en de bloeiende Vlaamse textielnijverheid de kop om te wringen.

Tommm
14 september 2007, 10:56
Daarom dat er in Vlaamse steden en dorpen petities waren tegen de afscheiding.
Daarom dat Franse generaals met Franse manschappen vochten tegen de Nederlanders.
Daarom dat de eerste machthebbers een aansluiting wilden hebben bij Frankrijk.
Daarom dat het nieuwe België de Vlamingen discrimineerden.
Boehoehoe, ocharme die vlamingen toch. Stelletje losers met te veel zelfmedelijden.
:roll:

Zwartengeel
14 september 2007, 10:58
Er was vanmorgen ook iemand op radioI die een oplossing voorstelde. Een gebaar van goede wil tegenover de Franstaligen zou volgens hem zijn: een federale kieskring maken om BHV niet te hoeven splitsen. Over een gebaar van goede wil vanwege de Franstaligen tegenover Vlaanderen heb ik niets gehoord.

Reynders zou een voorstel hebben gedaan om het Waalse gewest en de Franse gemeenschap samen te voegen zoals dit voor Vlaanderen het geval is. Wat ook op een 'non' botste van zijn eigen Waalse volk.

Zo gaat Belgique er nog eens uit geraken...

Waarom zou Vlaanderen overigens een gebaar van goede wil moeten tonen om tot een regering te komen waar het zelf in de eerste plaats niet de vragende partij voor dient te zijn?

Kortaf
14 september 2007, 10:58
Alweer onzin, niemand wilde nog als het achterlijke gebied van Nederland worden beschouwd. België is ontstaan omdat Belgen niet langer onderdrukt wilden worden door het noorden. De burgers hebben de opstand bewerkstelligt, niemand anders.

http://www.weiqi.nl/images/yjj/yjj_11.jpg

Allé, gij kunt nog een plaatske krijgen in het Museum van de Belgische Dynastie.

Kortaf
14 september 2007, 10:59
Boehoehoe, ocharme die vlamingen toch. Stelletje losers met te veel zelfmedelijden.
:roll:

Zijn uw gezwollen patriottische emo-argumenten uitgeput, Tommmeken?

Vorenus
14 september 2007, 11:00
Boehoehoe, ocharme die vlamingen toch. Stelletje losers met te veel zelfmedelijden.
:roll:

In ieder geval toch meer kennis van geschiedenis.

Knuppel
14 september 2007, 11:00
Waarom zou Vlaanderen overigens een gebaar van goede wil moeten tonen om tot een regering te komen waar het zelf in de eerste plaats niet de vragende partij voor dient te zijn?

Mij moet je niet overtuigen, hoor Zwartengeel!

Ik meld maar wie er op de 'Vlaamse' radio zijn ding mag komen doen en wie niet.

Confucius
14 september 2007, 11:02
Alweer onzin, niemand wilde nog als het achterlijke gebied van Nederland worden beschouwd. België is ontstaan omdat Belgen niet langer onderdrukt wilden worden door het noorden. De burgers hebben de opstand bewerkstelligt, niemand anders.

Franstalige burgerij geholpen door franse agenten en een clerus die het protestantisme als een bedreiging zag voor haar katholieke zieltjes. Daarom het oude principe ingeschakeld: hou jij ze dom dan zorgen wij dat ze arm blijven. Het heeft gewerkt tot in de jaren zestig. Maar sommige Vlamingen hebben blijkbaar nog altijd last van het opgedrongen minderwaardigheidsgevoel.

Knuppel
14 september 2007, 11:03
Boehoehoe, ocharme die vlamingen toch. Stelletje losers met te veel zelfmedelijden.
:roll:

En de zelfverklaarde elite valt zo te zien zonder argumenten.

Jazeker
14 september 2007, 11:04
Boehoehoe, ocharme die vlamingen toch. Stelletje losers met te veel zelfmedelijden.
:roll:

Ik hoop dat je niet op een concert tegen racisme was.

Knuppel
14 september 2007, 11:04
Maar sommige Vlamingen hebben blijkbaar nog altijd last van het opgedrongen minderwaardigheidsgevoel.

Verbelziekte Vlamingen en dus Belgen.

Zwartengeel
14 september 2007, 11:07
Ik meld maar wie er op de 'Vlaamse' radio zijn ding mag komen doen en wie niet.

Diegenen die er zoals Raskin genoegdoening in vinden te zwelgen in zelfhaat hebben in elk geval een streepje voor.

Jazeker
14 september 2007, 11:29
Ze zal dat hebben van haar grrrrrrrrrrrrroooot-oohm.

Luc Bekaert
14 september 2007, 11:43
De meerderheid des volks wilde anders niet van dat 'juk' af.

Ik zou meer zeggen : de meerderheid ban het volk waren nederlanders....

robert t
14 september 2007, 12:24
Als je de Belgische staat bekijkt als wat hij is, nl. een koloniale staat die opgericht is met de bedoeling Vlaanderen te onderwerpen, te deculturaliseren en economisch uit te buiten, dan begrijp je al meer van dit soort reacties.

Elk koloniaal systeem is gebaseerd op racisme, nl. op de opvatting dat de gekoloniseerde bevolking minderwaardig is, én op de overtuiging van die gekoloniseerde bevolking zelf dat dat inderdaad zo is. Omhelzing van die racistische ideologie en collaboratie met de koloniale heersers is dan een vanzelfsprekend middel om zelf hogerop te komen: de évolué.

Brigitte Raskin gedraagt zich als één van de vele évolués. Een restant van het afstervende kolonialisme, meer is er niet aan de hand.Goed gezien. Ik heb me vroeger mateloos geërgerd aan het linkse (sorry voor je vrienden) en belgicistische gewauwel van onze zogenaamde Vlaamse elite. Vandaag doe ik dit niet meer. Het zijn de laatste restanten van het vergane België. Rustig naast je neerleggen.

Tommm
14 september 2007, 12:28
En de zelfverklaarde elite valt zo te zien zonder argumenten.
Daar komt ze weer met "zelfverklaard". Ik heb nergens iets over verklaard. Kijk, het komt er op neer dat we(nederlandstalig België) het rijkste, best opgeleide deel van het land zijn. Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan? Omdat we 100 jaar geleden onderdrukt werden moeten we nu van Waaltje pesten onze hobby maken??? Stop met in het verleden te leven, Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.

Jazeker
14 september 2007, 12:30
Daar komt ze weer met "zelfverklaard". Ik heb nergens iets over verklaard. Kijk, het komt er op neer dat we(nederlandstalig België) het rijkste, best opgeleide deel van het land zijn. Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan? Omdat we 100 jaar geleden onderdrukt werden moeten we nu van Waaltje pesten onze hobby maken??? Stop met in het verleden te leven, Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.

Moeten we nu in tranen uitbarsten of zo?

jevaly
14 september 2007, 12:32
Daar komt ze weer met "zelfverklaard". Ik heb nergens iets over verklaard. Kijk, het komt er op neer dat we(nederlandstalig België) het rijkste, best opgeleide deel van het land zijn. Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan? Omdat we 100 jaar geleden onderdrukt werden moeten we nu van Waaltje pesten onze hobby maken??? Stop met in het verleden te leven, Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.

daar kan ik zelfs akkoord mee gaan. maar het geld dat wij wallonië toestoppen wordt verbrast door de karolo's en andere ps creaturen. Er is een verschil tussen solidariteit en naïeviteit.

Tommm
14 september 2007, 12:32
Voor jullie zal het moeilijk te geloven zijn maar ik associeer me liever niet meer met vlaandere, waarom? Omdat Vlamingen(de nationalisten althans) uitblinken in haat, simplistische en stereotiepe denkbeelden van Walen en daarenbovenop zich nog eens, volledig onterecht, tekort gedaan voelen. Dit alles met het excuus omdat onze voorouders slecht behandeld werden, belachelijk.

Kaal
14 september 2007, 12:37
Daar komt ze weer met "zelfverklaard". Ik heb nergens iets over verklaard. Kijk, het komt er op neer dat we(nederlandstalig België) het rijkste, best opgeleide deel van het land zijn. Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan? Omdat we 100 jaar geleden onderdrukt werden moeten we nu van Waaltje pesten onze hobby maken??? Stop met in het verleden te leven, Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.

Er is hier veel minder haat dan op franstalige politieke fora's. Ga gerust een kijkje nemen. De hulp die jij de Walen wil aanbieden wordt al decennia's gegeven. Zelfs BDW wilt daar voorlopig geen einde aan maken. Dus dat is het probleem niet.

Het probleem is dat zelfs mensen als jij Tommm, in de ogen van de "hulpbehoevende landgenoten" nooit meer zult zijn dan een "flamand raisonnable". Iemand die zijn plaats kent.

Jazeker
14 september 2007, 12:37
Voor jullie zal het moeilijk te geloven zijn maar ik associeer me liever niet meer met vlaandere, waarom? Omdat Vlamingen(de nationalisten althans) uitblinken in haat, simplistische en stereotiepe denkbeelden van Walen en daarenbovenop zich nog eens, volledig onterecht, tekort gedaan voelen. Dit alles met het excuus omdat onze voorouders slecht behandeld werden, belachelijk.

Als ik jou was, zou ik voor Le Soir of La Libre gaan werken. Die schrijven ook graag haatpropaganda.

Kortaf
14 september 2007, 12:42
Ik heb me vroeger mateloos geërgerd aan het linkse (sorry voor je vrienden)

Ik beschouw jou ook als een verstopte linkse, hoor.

Jazeker
14 september 2007, 12:42
Ik beschouw jou ook als een verstopte linkse, hoor.

Subiet gaan er hier een paar uit de kast komen. :-o

Kortaf
14 september 2007, 12:45
Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan?

Haat? Ik zie geen haat tegen de Walen.

Als er al haat is, dan is het tegen de Belgische staatsstructuur.

Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.

We geven dat al. Reeds anderhalve eeuw, en zeer ruim.

Maar we kunnen altijd meer doen. Laten we ze nog een paar gemeenten toegooien, zodat ze weer rustig worden.

Dat bedoel je, hé?

Kortaf
14 september 2007, 12:46
Het probleem is dat zelfs mensen als jij Tommm, in de ogen van de "hulpbehoevende landgenoten" nooit meer zult zijn dan een "flamand raisonnable". Iemand die zijn plaats kent.

Een évolué, quoi.

Zwartengeel
14 september 2007, 12:46
Daar komt ze weer met "zelfverklaard". Ik heb nergens iets over verklaard. Kijk, het komt er op neer dat we(nederlandstalig België) het rijkste, best opgeleide deel van het land zijn. Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan? Omdat we 100 jaar geleden onderdrukt werden moeten we nu van Waaltje pesten onze hobby maken??? Stop met in het verleden te leven, Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.

Wie zonder werk zit, mag ook op werkloosheidsvergoeding rekenen. Indien de werkloze na een aantal jaar nog steeds aan de dop zit en geen enkele inspanning aan de dag legt om iets aan zijn situatie te veranderen, maar daarentegen rustig blijft wachten op de volgende uitbetaling van de werkloosheidskas, zal men zich uiteindelijk ook vragen beginnen stellen bij VDAB en RVA. Uiteindelijk riskeert de werkloze een schorsing. Hoelang moet het nog duren dat Wallonië op een gelijkaardige manier met het handje open blijft wachten op de zoveelste transfer, wetende dat het tot nu toe nog niks uitgehaald heeft? En terwijl de Franstalige politici, net als die imaginaire werkloze, aan de onderhandelingstafel al duidelijk te kennen gegeven hebben dat ze niet van plan zijn om iets aan hun huidige situatie te veranderen?

Tommm
14 september 2007, 12:49
Als ik jou was, zou ik voor Le Soir of La Libre gaan werken. Die schrijven ook graag haatpropaganda.
Daar gaat het net om, haat. Hoe veel Walen kennen jullie eigenlijk. De enkelen die ik ken werken, doen een poging Nederlands te praten en kijken niet neer op Vlaanderen. Dat zit in jullie hoofd...

Eddy B
14 september 2007, 12:49
Raskin heeft ten dele gelijk: een federale regering zal een grootmoedig gebaar vereisen. alleen moet dat van twee kanten komen, en daar knelt het schoentje. Beide partijen willen het grootmoedig gebaar krijgen op het vlak van de staatshervorming (vlamingen: ja en een grote, walen: neen, zelfs geen kleintje), en zo werkt dat niet uiteraard.
LArie toch!!!

Vlaanderen is al JAREN grootmoedig, heeft altijd in het stof gebeten om eenvoudig verzoek. Nu die tijd voorbij is, gaan we dat echt niet meer doen. DAAR wringt hem het schoentje : ZO hebben ze de Vlaamse politici nog NOOIT meegemaakt!

Het werd hoog TIJD!

Zwartengeel
14 september 2007, 12:50
Maar we kunnen altijd meer doen. Laten we ze nog een paar gemeenten toegooien, zodat ze weer rustig worden.


'Met de dood in het hart, voor de allerlaatste keer?'

Den Ardennees
14 september 2007, 12:50
(...)

Reynders zou een voorstel hebben gedaan om het Waalse gewest en de Franse gemeenschap samen te voegen zoals dit voor Vlaanderen het geval is. Wat ook op een 'non' botste van zijn eigen Waalse volk.

(...)

dat zou idd de logica zelve zijn.

Nu on topic: mevrouw Raskin mag haar voorstel zelf gaan verkopen aan de Vlamingen in de rand.

Kaal
14 september 2007, 12:54
Een évolué, quoi.

Idd, maar ik wou die term niet gebruiken om jouw auteursrechten niet te schenden :)

jevaly
14 september 2007, 12:59
LArie toch!!!

Vlaanderen is al JAREN grootmoedig, heeft altijd in het stof gebeten om eenvoudig verzoek. Nu die tijd voorbij is, gaan we dat echt niet meer doen. DAAR wringt hem het schoentje : ZO hebben ze de Vlaamse politici nog NOOIT meegemaakt!

Het werd hoog TIJD!

wel ja, dat is exact wat ik zeg. De Vlamingen hebben het jaren gedaan, dus denken de Walen dat ze het nog wel een keertje zullen doen. De Vlamingen willen dat de Walen het gaan doen.
En er zal geen federale regering komen zonder toegevingen van de Vlaamse partijen aan de Waalse (dat noemt compromis en is in ons systeem helaas onontbeerlijk), alleen zal het niet gebeuren op communautair vlak.

Zwartengeel
14 september 2007, 13:02
wel ja, dat is exact wat ik zeg. De Vlamingen hebben het jaren gedaan, dus denken de Walen dat ze het nog wel een keertje zullen doen. De Vlamingen willen dat de Walen het gaan doen.
En er zal geen federale regering komen zonder toegevingen van de Vlaamse partijen aan de Waalse (dat noemt compromis en is in ons systeem helaas onontbeerlijk), alleen zal het niet gebeuren op communautair vlak.

Daarom wil ik mijn vraag nog eens herhalen:

Waarom zou Vlaanderen overigens een gebaar van goede wil moeten tonen om tot een regering te komen waar het zelf in de eerste plaats niet de vragende partij voor dient te zijn?

Kaal
14 september 2007, 13:03
Over dat grootmoedig gebaar : Stel dat de Walen in 2005 hadden gezegd :

"indien BHV zo belangrijk is voor jullie, laten we het dan splitsen. Dit is ons gebaar naar jullie toe, uit respect voor de meerderheid in dit land en om onze goede wil te tonen"

Kan men zich de gevolgen inbeelden? De Vlaamse separatisten zouden daar met hun mond open gestaan hebben, sprakeloos en zonder argumenten. Filip Dewinter opgenomen in spoedbehandeling. Yves Leterme en Bart Dewever compleet belachelijk gemaakt met hun "onverwijld". En op 10 juni 2007, een monsterzege voor de paarsre regering die voor verzoening heeft gezorgd. Leve België ! Eendracht maakt macht !

Het probleem is dat de franstaligen daar zelfs in de verste verte niet aan denken. Zelfs niet om België te redden.

Kortaf
14 september 2007, 13:05
Over dat grootmoedig gebaar : Stel dat de Walen in 2005 hadden gezegd :

"indien BHV zo belangrijk is voor jullie, laten we het dan splitsen. Dit is ons gebaar naar jullie toe, uit respect voor de meerderheid in dit land en om onze goede wil te tonen"

Kan men zich de gevolgen inbeelden? De Vlaamse separatisten zouden daar met hun mond open gestaan hebben, sprakeloos en zonder argumenten. Filip Dewinter opgenomen in spoedbehandeling. Yves Leterme en Bart Dewever compleet belachelijk gemaakt met hun "onverwijld". En op 10 juni 2007, een monsterzege voor de paarsre regering die voor verzoening heeft gezorgd. Leve België ! Eendracht maakt macht !

Het probleem is dat de franstaligen daar zelfs in de verste verte niet aan denken. Zelfs niet om België te redden.

Onze medelanders hebben toen net het omgekeerde gedaan: hun pers bulkte van het platte leedvermaak omdat les Flamins op de bek gegaan waren.

jevaly
14 september 2007, 13:06
Waarom zou Vlaanderen overigens een gebaar van goede wil moeten tonen om tot een regering te komen waar het zelf in de eerste plaats niet de vragende partij voor dient te zijn?

ik denk dat de partijen die aan het onderhandelen zijn, nog steeds een federale regering willen. En als je iets wil, moet je er iets voor doen (in dit geval: toegevingen). dus uw citaat is eigenlijk een irrelevant statement.

en verder: wat Kaal zei.

Eddy B
14 september 2007, 13:13
Haat? Ik zie geen haat tegen de Walen.

Als er al haat is, dan is het tegen de Belgische staatsstructuur.



We geven dat al. Reeds anderhalve eeuw, en zeer ruim.

Maar we kunnen altijd meer doen. Laten we ze nog een paar gemeenten toegooien, zodat ze weer rustig worden.

Dat bedoel je, hé?
Laten we Tommmmmmmmmmmm geven! :lol:

Eddy B
14 september 2007, 13:17
ik denk dat de partijen die aan het onderhandelen zijn, nog steeds een federale regering willen. En als je iets wil, moet je er iets voor doen (in dit geval: toegevingen). dus uw citaat is eigenlijk een irrelevant statement.

en verder: wat Kaal zei.

Uw commentaar is totaal naast de kwestie, omdat je gewoon een en ander graag "vergeet" te vermelden.

De partijen die onderhandelen willen idd een federale regering :
- De Walen eentje dat de Vlamingen in hun Slavenrol houdt
- De Vlamingen eentje die hen hieruit stilaan bevrijdt!

De Vlamingen hebben géén regring nodig : wij doen het goed. De Walen daarentegen... zij die NIKS vragen, en denken alles te hebben, hebben NIETS, en niet eens een regering die hun IETS zou kunnen geven...

rarara : WIE zou er graag een federale regering willen?:roll:

Kaal
14 september 2007, 13:19
Onze medelanders hebben toen net het omgekeerde gedaan: hun pers bulkte van het platte leedvermaak omdat les Flamins op de bek gegaan waren.

Inderdaad. Zuiver leedvermaak. Iets wat de Vlaamse pers trouwens nooit doet.

Tommm
14 september 2007, 13:21
Laten we Tommmmmmmmmmmm geven! :lol:
Als jullie ooit in de meerderheid zijn vertrek ik met plezier.:lol:

robert t
14 september 2007, 13:22
Ik beschouw jou ook als een verstopte linkse, hoor.Allé dan. Op sociaal en economisch vlak ben ik dat ook. Maar ik verstop dat niet echt.

jevaly
14 september 2007, 13:23
Uw commentaar is totaal naast de kwestie, omdat je gewoon een en ander graag "vergeet" te vermelden.

De partijen die onderhandelen willen idd een federale regering :
- De Walen eentje dat de Vlamingen in hun Slavenrol houdt
- De Vlamingen eentje die hen hieruit stilaan bevrijdt!

De Vlamingen hebben géén regring nodig : wij doen het goed. De Walen daarentegen... zij die NIKS vragen, en danken alles te hebben, hebben NIETS, en niet eens een regering die hun IETS zou kunnen geven...

rarara : WIE zou er graag een federale regering willen?:roll:

kijk, als de vlaamse partijen geen federale regering willen, dat ze dan de onafhankelijkheid uitroepen. Dat doen ze niet (of heb ik iets gemist), dus kan men toch alleen maar besluiten dat ze er wel een willen?
ik heb hier al minstens twee keer gezegd dat op communautair vlak de Walen zullen moeten toegeven, willen ze een regering. Ik voeg er wel consequent aan toe dat de Vlamingen andere toegevingen zullen moeten doen (op socio-economisch vlak misschien, wat postjes opgeven...). Men kan geen regering vormen in België (of Vlaanderen, naar gelang u wil) op basis van het programma van één partij.

Zwartengeel
14 september 2007, 13:23
Als jullie ooit in de meerderheid zijn vertrek ik met plezier.:lol:

Omdat je niet kunt leven zonder Franstalige bemoeienissen?

Jazeker
14 september 2007, 13:27
We geven dat al. Reeds anderhalve eeuw, en zeer ruim.

Maar we kunnen altijd meer doen. Laten we ze nog een paar gemeenten toegooien, zodat ze weer rustig worden.

Dat bedoel je, hé?

:thumbsup:

Zwartengeel
14 september 2007, 13:30
kijk, als de vlaamse partijen geen federale regering willen, dat ze dan de onafhankelijkheid uitroepen. Dat doen ze niet (of heb ik iets gemist), dus kan men toch alleen maar besluiten dat ze er wel een willen?
ik heb hier al minstens twee keer gezegd dat op communautair vlak de Walen zullen moeten toegeven, willen ze een regering. Ik voeg er wel consequent aan toe dat de Vlamingen andere toegevingen zullen moeten doen (op socio-economisch vlak misschien, wat postjes opgeven...). Men kan geen regering vormen in België (of Vlaanderen, naar gelang u wil) op basis van het programma van één partij.

Heb je gemist dat Leterme deze week nog een toegeving voorstelde aan de Franstaligen in de vorm van extra geld voor het Franstalig onderwijs? En wat de reactie van Milquet daarop was?

Knuppel
14 september 2007, 13:31
Als ik jou was, zou ik voor Le Soir of La Libre gaan werken. Die schrijven ook graag haatpropaganda.
Zover moet niemand het gaan zoeken.
Hier gewoon de berichten van Tommm lezen is voldoende.

Tommm
14 september 2007, 13:32
Omdat je niet kunt leven zonder Franstalige bemoeienissen?
Nee, omdat ik niet kan leven met zure Vlamingen die schelden op alles...

jevaly
14 september 2007, 13:34
Heb je gemist dat Leterme deze week nog een toegeving voorstelde aan de Franstaligen in de vorm van extra geld voor het Franstalig onderwijs? En wat de reactie van Milquet daarop was?

neen. ik vond dat niet zo slim van Milquet. Maar naar mij luistert ze niet, dus ja.

Jazeker
14 september 2007, 13:34
Zover moet niemand het gaan zoeken.
Hier gewoon de berichten van Tommm lezen is voldoende.

Het was aan Tommm gericht.

Eddy B
14 september 2007, 13:36
Nee, omdat ik niet kan leven met zure Vlamingen die schelden op alles...
Verhuizen is een optie... Als de zaken naar JOUW zin zouden verlopen, zou je zeker moeten verhuizen, want die verzuring zou wel eens in revolutie kunnen omslaan, en als je een belgisch vodje hebt hangen, zullen je ruiten (als dat alles is) er aan geloven, daar kan je op rekenen...
Als je echter met VROLIJKE Vlamingen wil samenwonen, kies dan ook voor Vlaanderen he...

Kortaf
14 september 2007, 13:38
Als jullie ooit in de meerderheid zijn vertrek ik met plezier.:lol:

"Jullie" hoeven niet echt in de meerderheid te zijn om de Belgische staat te doen verdwijnen hoor. Het zijn de Belgisch-gezinden die België voor onze ogen aan slopen zijn. Vlaamse meerderheid of geen geen Vlaamse meerderheid... ze blijven koppig doorgaan met de afbraak van de laatste restjes belgitude.

Hard is dat...

HAMC
14 september 2007, 14:33
Raskin is nu eenmaal een anti Vlaams verzuurt stuk krapuul, stijl Geysels.. Ik hoop maar dat ze het afbolt als Belgie barst.

Tommm
14 september 2007, 15:42
Verhuizen is een optie... Als de zaken naar JOUW zin zouden verlopen, zou je zeker moeten verhuizen, want die verzuring zou wel eens in revolutie kunnen omslaan, en als je een belgisch vodje hebt hangen, zullen je ruiten (als dat alles is) er aan geloven, daar kan je op rekenen...
Als je echter met VROLIJKE Vlamingen wil samenwonen, kies dan ook voor Vlaanderen he...
Dus als jullie aan de macht komen sneuvelen er minstens ruiten?:roll: Leuk volkje, en dan verbaasd zijn dat ik niet van Vlaamsnationalisme hou...

HAMC
14 september 2007, 16:34
Dus als jullie aan de macht komen sneuvelen er minstens ruiten?:roll: Leuk volkje, en dan verbaasd zijn dat ik niet van Vlaamsnationalisme hou...

U houdt niet van hen en zij houden niet van u, wat is het verschil?

Misschien kan u later als Belgie barst op een belgisch onderduikadres verblijven tot men u naar Engeland kan smokkelen.

Arm vlaanderen.

Jazeker
14 september 2007, 16:36
Misschien kan u later als Belgie barst op een belgisch onderduikadres verblijven tot men u naar Engeland kan smokkelen.

:lol:

Eddy B
14 september 2007, 16:41
Dus als jullie aan de macht komen sneuvelen er minstens ruiten?:roll: Leuk volkje, en dan verbaasd zijn dat ik niet van Vlaamsnationalisme hou...
??? leer eens lezen zeg! Hoe idioot moet je zijn om die woorden totaal verkeerd te verstaan?

straatrue
14 september 2007, 16:42
Daar gaat het net om, haat. Hoe veel Walen kennen jullie eigenlijk. De enkelen die ik ken werken, doen een poging Nederlands te praten en kijken niet neer op Vlaanderen. Dat zit in jullie hoofd...


Volledig mee eens.

Eddy B
14 september 2007, 16:47
Volledig mee eens.
Niet VOLLEDIG mee eens... het zit NIET allemaal in ons hoofd... Er zijn echt wel gronden, maar daar gaan jullie aan voorbij, en anderen brengen die op de voorgrond... tja, de waarheid ligt in het midden...

Zwartengeel
14 september 2007, 16:53
Daar gaat het net om, haat. Hoe veel Walen kennen jullie eigenlijk. De enkelen die ik ken werken, doen een poging Nederlands te praten en kijken niet neer op Vlaanderen. Dat zit in jullie hoofd...

Denk jij ook nog altijd dat communautaire problemen enkel en alleen terug te leiden zijn tot het begrip 'taal'?

straatrue
14 september 2007, 17:00
Denk jij ook nog altijd dat communautaire problemen enkel en alleen terug te leiden zijn tot het begrip 'taal'?


Ik denk dat de Franstaligen zot worden:

eerst ging het over taal; nu beginnen ze het te beseffen en wordt er meer en meer NL geleerd.

daarna transferts: Demotte kan ik korte tijd 1 en ander rechtzetten in de gezondheidszorg

Nu gaat het over het goed bestuur dat zonder staatshervorming niet mogelijk is.

De staat om de haverklap hervormen en het been stijf houden is misschien wel een hobby geworden voor sommigen.

Zwartengeel
14 september 2007, 17:05
Ik denk dat de Franstaligen zot worden:

eerst ging het over taal; nu beginnen ze het te beseffen en wordt er meer en meer NL geleerd.

daarna transferts: Demotte kan ik korte tijd 1 en ander rechtzetten in de gezondheidszorg

Nu gaat het over het goed bestuur dat zonder staatshervorming niet mogelijk is.

De staat om de haverklap hervormen en het been stijf houden is misschien wel een hobby geworden voor sommigen.

Veel enthousiasme om Nederlands te leren is er blijkbaar nog altijd niet. En voor wanneer de rest?


Taalbad voor 162 Franstaligen

BAVA
De Standaard (https://www.4xj.com/go/http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF21082006_078) - 21 augustus 2006


Dit jaar krijgen 162 afgestudeerden in het secundair onderwijs van de Franse gemeenschap een studiebeurs om een jaar in Vlaanderen, Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, de Verenigde Staten of Duitsland Nederlands, Engels of Duits te gaan studeren.
Tijdens de Paas- en zomervakantie konden 250 taalleerkrachten gedurende een of twee weken een dergelijke stage volgen om zich te perfectionneren. De maatregel maakt deel uit van het gemeenschappelijk Talenplan van de Franse gemeenschap en het Waals gewest.
Het is een onderdeel van het Marshallplan, dat de Waalse economie nieuw leven moet inblazen. Er is 60 miljoen euro voorzien voor de uivoering van het Talenplan. Het omvat ook de opleiding van werkzoekenden en het toekennen van opleidingscheques aan bedrijven.
"Het luik "taalbad" moet voorkomen dat jongeren met een gebrekkige talenkennis kampen wanneer ze op de arbeidsmarkt terecht komen", zei minister-president van de Franse gemeenschap Marie Arena maandag tijdens een toespraak voor jongeren die eerstdaags op stage vertrekken.
"Verloren tijd goedmaken''

De twee regeringen willen ook de banden aanhalen tussen de drie gemeenschappen in ons land. "In het verleden hebben we onvoldoende belang gehecht aan de mogelijkheid om in een België te wonen waar men drie talen spreekt. We moeten de verloren tijd goedmaken'', aldus Waals minister-president Elio Di Rupo. "Onze jongeren aanmoedigen de eerste landstaal te leren is een plicht van zowel de politieke verantwoordelijken als van de leraren'', voegde Di Rupo eraan toe.
Onder de 162 jongeren die naar Vlaanderen of het buitenland trekken, kozen er slechts negen voor een opleiding Nederlands, tegenover 151 die Engels en twee die Duits kozen.
Di Rupo geeft toe dat er geen stormloop is voor het Nederlands, "maar dat is geen zaak van intelligentie. Het is een kwestie van wil. De keuzes gaan momenteel uit naar het Engels, maar we moedigen onze jongeren aan Nederlands te leren'', verwees de PS-voorzitter naar de uitspraken van Vlaams minister-president Yves Leterme in Libération.

straatrue
14 september 2007, 17:09
Veel enthousiasme om Nederlands te leren is er blijkbaar nog altijd niet. En voor wanneer de rest?

Logisch want leden van een grotere taal leren niet vaak/graag een kleinere (Nederlanders leren ook geen Fries).

Toch nemen ze maatregelen:
Mais il y a un « hic » : les Wallons préfèrent manifestement apprivoiser la langue de Shakespeare plutôt que celle de Vondel ! « Cela me dérange, car cela ne rentre pas dans notre objectif de base », affirme Rudy Demotte. D’où cette inflexion nouvelle : « Nous allons imposer qu’en matière d’immersion linguistique, les décisions soient prises de manière absolument prioritaire en faveur de l’apprentissage du néerlandais, au détriment de destinations plus prisées en Angleterre ou aux Etats-Unis. »

Bron= http://www.lesoir.be/actualite/economie/le-plan-marshall-se-met-au-2007-09-13-549428.shtml

Jazeker
14 september 2007, 17:30
Ik denk dat de Franstaligen zot worden:

Volledig mee eens.

Kortaf
14 september 2007, 17:32
als je een belgisch vodje hebt hangen, zullen je ruiten (als dat alles is) er aan geloven, daar kan je op rekenen...

Pffff... wat een gore onzin.

Ben jij een BUB-provocateur of zo?

Kortaf
14 september 2007, 17:36
les Wallons préfèrent manifestement apprivoiser la langue de Shakespeare plutôt que celle de Vondel ! « Cela me dérange, car cela ne rentre pas dans notre objectif de base », affirme Rudy Demotte.

Pffff... als ze nu eens gewoon deftig Nederlands onderwijs zouden geven in de basis- en de middelbare school, zoals de Vlamingen doen met het Frans? En graag eerst het wijdverspreide anti-Vlaamse racisme tegengaan, want anders zullen die kinderen nog geen Nederlands willen leren.

Eddy B
14 september 2007, 17:38
Logisch want leden van een grotere taal leren niet vaak/graag een kleinere (Nederlanders leren ook geen Fries).

Toch nemen ze maatregelen:
Mais il y a un « hic » : les Wallons préfèrent manifestement apprivoiser la langue de Shakespeare plutôt que celle de Vondel ! « Cela me dérange, car cela ne rentre pas dans notre objectif de base », affirme Rudy Demotte. D’où cette inflexion nouvelle : « Nous allons imposer qu’en matière d’immersion linguistique, les décisions soient prises de manière absolument prioritaire en faveur de l’apprentissage du néerlandais, au détriment de destinations plus prisées en Angleterre ou aux Etats-Unis. »

Bron= http://www.lesoir.be/actualite/economie/le-plan-marshall-se-met-au-2007-09-13-549428.shtml

In BELGIE, waar jullie zo graag naar refereren, julliue geliefde stulpje, is NEDERLANDS de grote taal, NIET het Frans... DAT is altijd al zo geweest, en toch slagen de Franstaligen er steeds maar in om zich op te dringen in nederlandstalig gebied. In het verleden ging dat makkelijk. NU niet meer. NU houden we het been stijf, en weten ze gewoon niet meer wat zeggen of doen aan de andere kant. Al iemand iets gehoord in het zuiden van een CONSTRUCTIEF voorstel? Eentje waar géén Vlaamse grond wordt aangeslagen? Ik ook niet...

Als ze daar dan toch de wijsheid in pacht hebben, dat ze eens met wat afkomen he, maar de grootste nee-roepers daar stappen laf achteruit als er verantwoordelijkheid moet genomen worden...

De discussie is onvruchtbaar en zinloos zolang men niet erkent dat vroeger de Franstaligen al te veel cadeau hebben gekregen, en dat het nu een andere tijd is, en dat eindelijk democratie zal moeten zegevieren. In het kort : De Franstaligen zullen VEEL moeten slikken, of België zal niet langer bestaan. De broek van het FDF zal afgaan, zoveel is zeker!

straatrue
14 september 2007, 17:43
Pffff... als ze nu eens gewoon deftig Nederlands onderwijs zouden geven in de basis- en de middelbare school, zoals de Vlamingen doen met het Frans? En graag eerst het wijdverspreide anti-Vlaamse racisme tegengaan, want anders zullen die kinderen nog geen Nederlands willen leren.

Rond Brussel zijn er zeker nog problemen, maar enige ervaring met de houding en onderwijs elders in Wallonië?
Dat is daar niet meer zoals 10 jaar geleden hé.
Natuurlijk die toestand verandert niet van vandaag op morgen; net zoals het nu nog niet opvalt dat de Vlamingen alsmaar minder FR kennen.

Wacht nog maar enkele jaren maar de eerste tekenen zijn er al: de RTBF-journalisten beginnen beter NL te spreken dan de Vlaamse journalisten FR.

straatrue
14 september 2007, 17:45
In BELGIE, waar jullie zo graag naar refereren, julliue geliefde stulpje, is NEDERLANDS de grote taal, NIET het Frans... DAT is altijd al zo geweest, en toch slagen de Franstaligen er steeds maar in om zich op te dringen in nederlandstalig gebied. In het verleden ging dat makkelijk. NU niet meer. NU houden we het been stijf, en weten ze gewoon niet meer wat zeggen of doen aan de andere kant. Al iemand iets gehoord in het zuiden van een CONSTRUCTIEF voorstel? Eentje waar géén Vlaamse grond wordt aangeslagen? Ik ook niet...

Als ze daar dan toch de wijsheid in pacht hebben, dat ze eens met wat afkomen he, maar de grootste nee-roepers daar stappen laf achteruit als er verantwoordelijkheid moet genomen worden...

De discussie is onvruchtbaar en zinloos zolang men niet erkent dat vroeger de Franstaligen al te veel cadeau hebben gekregen, en dat het nu een andere tijd is, en dat eindelijk democratie zal moeten zegevieren. In het kort : De Franstaligen zullen VEEL moeten slikken, of België zal niet langer bestaan. De broek van het FDF zal afgaan, zoveel is zeker!

Net wat ik denk: vooral de beeldspraak is belangrijk het been moet stijf gehouden worden, de broek moet afgaan, geen kaakslagen meer, ezn...

Het moet iets psychologisch zijn. Een niet verteerd minderwaardigheidscomplex?
Zoals een prof zei: België= 2 onderdukte meerderheden

Kaal
14 september 2007, 17:46
Ik denk dat de Franstaligen zot worden:

eerst ging het over taal; nu beginnen ze het te beseffen en wordt er meer en meer NL geleerd.

daarna transferts: Demotte kan ik korte tijd 1 en ander rechtzetten in de gezondheidszorg

Nu gaat het over het goed bestuur dat zonder staatshervorming niet mogelijk is.

De staat om de haverklap hervormen en het been stijf houden is misschien wel een hobby geworden voor sommigen.

Het is niet de schuld van de Vlamingen indien de franstaligen decennia's nodig hebben om te begrijpen wat er aan de hand is. Vlaanderen klaagt al twee generaties over de povere kennis van het Nederlands bij Waalse politici ... het is pas sinds 1999 dat daar verandering in gekomen is : na 50 jaar kunnen 2 franstalige federale ministers redelijk goed Nederlands. De anderen nog niet maar Di Rupo kan het al bijna zonder tolk doen. Proficiat, maar ondertussen is de wereld niet stilgestaan.

De franstaligen worden zot zeg je. Als je het over de bevolking hebt, dan kan ik daar inkomen. Je wordt tenslotte maar zeer povertjes bediend door de franstalige media. De RTBf in het bijzonder is een regelrecht schandaal. Maar de politici, straatrue? Worden die niet geacht om belangrijke evoluties correct in te schatten? Is dat hun beroep niet? Indien mensen zoals Milquet of Reynders de huidige patstelling niet hadden zien aankomen, dan zijn het amateurs, sorry. Wat er nu gebeurd, begon zich al sinds 1999 af te tekenen en in 2005 kon iedereen het zien. Jouw politici werden trouwens verwittigd : na het afspringen van de onderhandelingen over BHV hebben veel Vlamingen, inclusief paarse politici, de franstaligen gewaarschuwd dat zij niet te hongerig moesten zijn en dat zij de volgende keer zouden geconfronteerd worden met veel minder plooibare onderhandelaars.

Hier, op dit forum, werd de toestand correct ingeschat door een dozijn ordinaire burgers van allerlei pluimage. Maar een beroeps als Reynders, die heeft niets gezien? Hij begrijpt het niet en wordt zot? kan de MR geen Vlaming aanwerven om hen te vertellen wat er in Vlaanderen gaande is?

Neen, straatrue, asjeblief, steek DAT niet in onze schoenen.

Eddy B
14 september 2007, 17:50
Pffff... wat een gore onzin.

Ben jij een BUB-provocateur of zo?
Nee, dat was een antwoord op de onzin van tommmmmmm

En zou je in het vervolg misschien helemaal kunnen quoten? T'is ni dat het een vol blad tekst was he:roll:

Ne slechten dag gehad? :lol: (twee keer pffff... )

straatrue
14 september 2007, 17:50
Maar een beroeps als Reynders, die heeft niets gezien? Hij begrijpt het niet en wordt zot? kan de MR geen Vlaming aanwerven om hen te vertellen wat er in Vlaanderen gaande is?


Hier alvast een stevige bundel van de MR over Vlaanderen:

http://www.mr.be/PDF/CahierFlandre16.5.2007.pdf

Kaal
14 september 2007, 17:52
Ik geef straatrue wel gelijk als hij zegt dat veel meer franstaligen dan vroeger Nederlands leren. In Brussel en langs de taalgrens is dat zeker het geval. Het betreft echter hoofdzakelijk jongeren en het effect daarvan kan je nu nog niet voelen.

Eddy B
14 september 2007, 17:56
Net wat ik denk: vooral de beeldspraak is belangrijk het been moet stijf gehouden worden, de broek moet afgaan, geen kaakslagen meer, ezn...

Het moet iets psychologisch zijn. Een niet verteerd minderwaardigheidscomplex?
Zoals een prof zei: België= 2 onderdukte meerderheden

Inderdaad moet het been stijfgehouden worden. DAT hebben we eindelijk geleerd van de Franstaligen, nietwaar?

En die broek moet niet afgaan, maar ZAL afgaan, want hijzelf (maingain) is degene die dacht aan de Franstaligen weeral Vlaamse grond te kunnen beloven, nietwaar? Dat dan zijn broekske afgaat, tja, eigen schuld, dikke bult...

En inderdaad, we hebben nog altijd niet verteerd dat er Vlaamse grond ligt aan de andere kant van de taalgrens. Maar WIJ zagen daar niet meer over, itt anderen die NOG meer willen, nietwaar?

En WIE zou er onderdrukt zijn in de geschioedenis van België? De Walen? Nee hoor! De Brusselaars? Nee hoor. De ECHTE Brusselaars (Vlamingen wegens Vlaamse stad) wél, de Vlamingen wél...

Raar dat de waarheid er zooooo moeilijk ingaat... nochthans kan je redelijkerwijs niet één letter weerleggen van wat ik hier nu neerpende...

straatrue
14 september 2007, 17:57
Het is niet de schuld van de Vlamingen indien de franstaligen decennia's nodig hebben om te begrijpen wat er aan de hand is.


De Waalse gewone mensen beseffen nu pas dat er een probleem is in de verhoudingen tussen VL en WL = 10 jaar te laat.

En het is nu ook pas doorgedrongen tot de Vlaamse kiezers dat de Franstaligen luie profiteurs zijn, die nodig moeten afgestraft worden = ook jaren na de feiten want er is wel degelijk iets aan het bougeren in Franstalig-België ondanks de laatse strubbelingen rond taalgrens in de buurt van Brussel.

Eddy B
14 september 2007, 18:00
De Waalse gewone mensen beseffen nu pas dat er een probleem is in de verhoudingen tussen VL en WL = 10 jaar te laat.

En het is nu ook pas doorgedrongen tot de Vlaamse kiezers dat de Franstaligen luie profiteurs zijn, die nodig moeten afgestraft worden = ook jaren na de feiten want er is wel degelijk iets aan het bougeren in Franstalig-België ondanks de laatse strubbelingen rond de Brusselse taalgrens.
10 jaar maar? Wees nu eens éven ernstig aub!

Is dat onze fout? Ik dacht het niet. En ALS het écht is doorgedrongen, zouden ze ootmoedig moeten zijn, en toegevingen doen. GAAN ze die doen? We zullen zien... Voorlopig horen we wat anders, nietwaar?

straatrue
14 september 2007, 18:01
Ik geef straatrue wel gelijk als hij zegt dat veel meer franstaligen dan vroeger Nederlands leren. In Brussel en langs de taalgrens is dat zeker het geval. Het betreft echter hoofdzakelijk jongeren en het effect daarvan kan je nu nog niet voelen.

Zoals het vroeger chique stond voor een Vlaming om Frans te leren, staat het nu chique dat een Franstalige kan zeggen dat hij een 6de jaar overdoet in Vlaanderen.

Dat is enkel voor de elite betaalbaar, maar eenmaal de elite van iets overtuigd is, volgt het gewone volk.

Maes_P
14 september 2007, 19:00
Zoals het vroeger chique stond voor een Vlaming om Frans te leren, staat het nu chique dat een Franstalige kan zeggen dat hij een 6de jaar overdoet in Vlaanderen.

Dat is enkel voor de elite betaalbaar, maar eenmaal de elite van iets overtuigd is, volgt het gewone volk

En bent u al overtuigd?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bourgeois

De schoofzak
14 september 2007, 19:18
Het kan mij geen jota schelen dat een Waal of Brusselaar geen Vlaams leert of wilt leren.
Het kan mij ook geen jota schelen of Fransmannen, van net over de grens of diep beneden de Ardèche, Nederlans willen of kunnen leren.
Het kan mij al evenmin schelen of een eenvoudig dienstertje mij niet in het Vlaams kan serveren op een terras in de buurt van de Munt of de Beurs.

Want eerlijk gezegd, als ik wel een taal ken, en de andere niet, dan voel ik me in 't diep van mijn hart een beetje superieur.

Maar, maar, maar,
in Brussel is het absoluut nodig dat in een ziekenhuis of in het gemeentehuis ik in het Vlaams kan geholpen worden.
Brussel is misschien de fakto geen tweetalige stad, juridisch-staatkundig gezien is het wèl een tweetalige stad.

Wallonië, dat is voor mij het buitenland, ze doen er wat ze willen.
Vlaanderen, dat is mijn land, daar is het Vlaams in de relaties tussen overheid en bewoner.
Dat ééntalige karakter zal wellicht veranderen in een servise in meerdere talen, zodra we absoluut zeker zijn dat er niet meer geknabbeld zal worden daan de taalgrens. Dus na de onafhankelijkheid.

Het tweetalig karakter van Brussel moet bewaakt worden door Vlaanderen bij de financiële bijdrage die nodig is om van Brussel onze hoofdstad te kunnen blijven maken.
Hoe beter de stad is (op Vlaamsvriendelijk vlak), hoe beter Vlaanderen ermee is, hoe rendabeler het is voor Vlaanderen om er senten in te steken.


Dus samengevat: dat gekibbel dat de Walen nooit ofte nooit Vlaams fatsoenlijk zullen spreken, dat is passé. Wallonië is buitenland.

straatrue
14 september 2007, 19:34
Het kan mij geen jota schelen dat een Waal of Brusselaar geen Vlaams leert of wilt leren.
Het kan mij ook geen jota schelen of Fransmannen, van net over de grens of diep beneden de Ardèche, Nederlans willen of kunnen leren.
Het kan mij al evenmin schelen of een eenvoudig dienstertje mij niet in het Vlaams kan serveren op een terras in de buurt van de Munt of de Beurs.

Want eerlijk gezegd, als ik wel een taal ken, en de andere niet, dan voel ik me in 't diep van mijn hart een beetje superieur.

Maar, maar, maar,
in Brussel is het absoluut nodig dat in een ziekenhuis of in het gemeentehuis ik in het Vlaams kan geholpen worden.
Brussel is misschien de fakto geen tweetalige stad, juridisch-staatkundig gezien is het wèl een tweetalige stad.

Wallonië, dat is voor mij het buitenland, ze doen er wat ze willen.
Vlaanderen, dat is mijn land, daar is het Vlaams in de relaties tussen overheid en bewoner.
Dat ééntalige karakter zal wellicht veranderen in een servise in meerdere talen, zodra we absoluut zeker zijn dat er niet meer geknabbeld zal worden daan de taalgrens. Dus na de onafhankelijkheid.

Het tweetalig karakter van Brussel moet bewaakt worden door Vlaanderen bij de financiële bijdrage die nodig is om van Brussel onze hoofdstad te kunnen blijven maken.
Hoe beter de stad is (op Vlaamsvriendelijk vlak), hoe beter Vlaanderen ermee is, hoe rendabeler het is voor Vlaanderen om er senten in te steken.


Dus samengevat: dat gekibbel dat de Walen nooit ofte nooit Vlaams fatsoenlijk zullen spreken, dat is passé. Wallonië is buitenland.

Maar in Brussel komen Walen en Vlamingen elkaar wel tegen.

maarte
14 september 2007, 19:40
Wie? Raskin, nog nooit van gehoord

Tommm
14 september 2007, 20:26
Raar dat de waarheid er zooooo moeilijk ingaat... nochthans kan je redelijkerwijs niet één letter weerleggen van wat ik hier nu neerpende...
Nee inderdaad, waanzin is onwaarschijnlijk moeilijk te weerleggen.

straatrue
14 september 2007, 20:48
Raar dat de waarheid er zooooo moeilijk ingaat... nochthans kan je redelijkerwijs niet één letter weerleggen van wat ik hier nu neerpende...

Misschien niet (?), maar... ik zou alvast 1 letter wegnemen in nochthans => nochtans ;-)

Eddy B
14 september 2007, 21:02
Nee inderdaad, waanzin is onwaarschijnlijk moeilijk te weerleggen.
Kaarten gecopieerd van Pietje? :lol:

Als je zonder argumenten zit, geef dan ootmoedig de nederlaag toe. Ik geef ootmoedig toe dat ik je verslagen heb ;)

Eddy B
14 september 2007, 21:04
Misschien niet (?), maar... ik zou alvast 1 letter wegnemen in nochthans => nochtans ;-)
???
thans
nochthans?
oops :oops:

Tommm
14 september 2007, 21:04
Kaarten gecopieerd van Pietje? :lol:

Als je zonder argumenten zit, geef dan ootmoedig de nederlaag toe. Ik geef ootmoedig toe dat ik je verslagen heb ;)
Het probleem is dat je louter emotionele, niet te verifiëren argumenten geeft.

Eddy B
14 september 2007, 21:06
Het probleem is dat je louter emotionele, niet te verifiëren argumenten geeft.
Al die argumenten zijn te verifiëren!
En hou je zo van Vlaamsnationalisme dat je ermee in bed wil duiken? Niet te merken anders ;)

Tommm
14 september 2007, 21:08
Denk jij ook nog altijd dat communautaire problemen enkel en alleen terug te leiden zijn tot het begrip 'taal'?
Nee, zeker niet. Maar als jullien Walen al zouden kunnen verstaan zouden jullie tenminste zien dat Walen geen monsters zijn maar dezelfde gewoonten en denkbeelden hebben als wij. We lijken eerder op de Walen dan op Nederlanders, en dan heb ik het niet alleen over het uiterlijk:-).

Tommm
14 september 2007, 21:09
Al die argumenten zijn te verifiëren!
En hou je zo van Vlaamsnationalisme dat je ermee in bed wil duiken? Niet te merken anders ;)
Da's echt wel een goeie;-)

straatrue
14 september 2007, 21:17
Nee, zeker niet. Maar als jullien Walen al zouden kunnen verstaan zouden jullie tenminste zien dat Walen geen monsters zijn maar dezelfde gewoonten en denkbeelden hebben als wij. We lijken eerder op de Walen dan op Nederlanders, en dan heb ik het niet alleen over het uiterlijk:-).


Er is inderdaad niemand die meer op een Vlaming lijkt dan een... Waal.

Bewijs: de reclamespotjes (= op gevoelens inspelen), zijn grotendeels identiek in NL- en FR-België.

Mocht er zo'n groot verschil zijn, dan zouden de reclamemakers wel een ander spotje maken; zelfs als het meer geld kost.

Zwartengeel
14 september 2007, 23:56
Nee, zeker niet. Maar als jullien Walen al zouden kunnen verstaan zouden jullie tenminste zien dat Walen geen monsters zijn maar dezelfde gewoonten en denkbeelden hebben als wij. We lijken eerder op de Walen dan op Nederlanders, en dan heb ik het niet alleen over het uiterlijk:-).

'Monsters' ... man, man, wat een platitudes... Moet ik hier nu echt een ernstig antwoord op geven of wat? :roll:

Zwartengeel
15 september 2007, 00:11
En altijd maar blijven doordrammen dat wij 'tegen de Walen' zijn en dat we de Walen 'haten' ... Jongens, toch. Als je maar zoveel afweet van het Vlaams-nationalisme, verdiep je er eerst even iets meer in de materie in plaats van hier met je puberale 'fuck'-avatar te komen aandraven. Je straalt zelf meer haat uit dan diegenen die je haatdragendheid toeschrijft.

Tommm
15 september 2007, 00:22
En altijd maar blijven doordrammen dat wij 'tegen de Walen' zijn en dat we de Walen 'haten' ... Jongens, toch. Als je maar zoveel afweet van het Vlaams-nationalisme, verdiep je er eerst even iets meer in de materie in plaats van hier met je puberale 'fuck'-avatar te komen aandraven. Je straalt zelf meer haat uit dan diegenen die je haatdragendheid toeschrijft.
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.
Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...

Zwartengeel
15 september 2007, 00:27
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=2927816&postcount=43

Tommm
15 september 2007, 00:32
http://forum.politics.be/showpost.php?p=2927816&postcount=43
Dus? Laat maar vallen, die Walen? De Vlaams belangers die ik ken(een 5tal) zijn zonder job, vervroegd gepensioneerd of leven van alimentatie. Zij willen af van de hulpbehoevenden? Vreemd, heel vreemd.

Tommm
15 september 2007, 00:34
De inspanningen van de Walen(Marshall-plan) beïnvloedt dat je mening zwart-geel of zijn Walen in sé onwillig volgens jou?
p.s.:ken je Walen?

Zwartengeel
15 september 2007, 00:35
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.

Wie heeft je dat ingefluisterd? Blokkwatch?

Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...

Het zijn niet de Vlamingen die politici verkozen hebben die als voornaamste doelstelling hebben ervoor te zorgen dat er in Wallonië NIETS hoeft te veranderen.

Tommm
15 september 2007, 00:39
Wie heeft je dat ingefluisterd? Blokkwatch?



Het zijn niet de Vlamingen die politici verkozen hebben die als voornaamste doelstelling hebben ervoor te zorgen dat er in Wallonië NIETS hoeft te veranderen.
Daar ga je van uit. Net zoals je er van uit gaat dat ik "links" ben hoewel je niets van me weet.
Denk je dat de Walen het fijn vinden tweederangsburger beschouwd te worden? Trouwens, de liberalen hebben de laatste verkiezingen gewonnen, niet je vijand Di Rupo...

daiwa
15 september 2007, 00:57
De inspanningen van de Walen(Marshall-plan) beïnvloedt dat je mening zwart-geel of zijn Walen in sé onwillig volgens jou?
p.s.:ken je Walen?


De Vlamingen krijgen meer bevoegdheden net zoals de Walen, we pakken dus niets af.
Dus wat is dan het probleem eigenlijk?

Luc Bekaert
15 september 2007, 01:36
Er is inderdaad niemand die meer op een Vlaming lijkt dan een... Waal.

Bewijs: de reclamespotjes (= op gevoelens inspelen), zijn grotendeels identiek in NL- en FR-België.

Mocht er zo'n groot verschil zijn, dan zouden de reclamemakers wel een ander spotje maken; zelfs als het meer geld kost.

Maar blijkbaar zijn er grote verschillen in te verdedigen belangen ; waarom lukt een regeringsvorming maar moeizaam , denk je ?
De reclamespotjes op de vrt zijn toch niet dezelfde ....

Knuppel
15 september 2007, 05:43
De Vlamingen krijgen meer bevoegdheden net zoals de Walen, we pakken dus niets af.
Dus wat is dan het probleem eigenlijk?

Dat de Walen niet meer bevoegdheden willen. Ze willen verzorgd worden inplaats van voor zichzelf te zorgen.

Zwartengeel
15 september 2007, 07:50
Daar ga je van uit. Net zoals je er van uit gaat dat ik "links" ben hoewel je niets van me weet.


En jij gaat er even gemakshalve van uit dat ik een 'Walenhater' ben. Terwijl je evenmin niets van me weet.

Denk je dat de Walen het fijn vinden tweederangsburger beschouwd te worden?

En toch kunnen ze voor hun eigen politici blijven stemmen als ze zich in bepaalde delen van Vlaanderen komen vestigen, kunnen ze op federaal vlak iedere democratisch genomen beslissing afblokken... Allemaal voorrechten die de Vlaamse 'eersterangsburger' niet heeft.


Trouwens, de liberalen hebben de laatste verkiezingen gewonnen, niet je vijand Di Rupo...

Heb jij tot nog toe veel verschil gemerkt inzake retoriek of aanpak van de regeringsonderhandelingen?

stab
15 september 2007, 07:55
Het probleem is dat zelfs mensen als jij Tommm, in de ogen van de "hulpbehoevende landgenoten" nooit meer zult zijn dan een "flamand raisonnable". Iemand die zijn plaats kent.Franstaligen kiezen zelf hun - goede - Vlaming uit.
En er zijn voldoende Vlaamse évolués in aanbod.

Eddy B
15 september 2007, 08:26
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.
Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...
Dus , om er maar één te noemen, Maingain, is een VOOROUDER van de Walen?:roll: Raar dat die voorouder mee aan de onderhandelingstafel zit. Als ze respect willen tonen, dat ze hem terugfluiten! Maar zie of hoor jij er wat van? Kom jij al eens op franstalige fora? Lees jij daar dat ze zich zo triest voelen omdat hun VOOROUDERS fouten hebben gemaakt, en dat ZIJ er niks kunnen aan doen? Tomm jongen toch, je zal echt wel met wat anders mùoeten afkomen hoor :)

Patrik
15 september 2007, 08:55
Daar komt ze weer met "zelfverklaard". Ik heb nergens iets over verklaard. Kijk, het komt er op neer dat we(nederlandstalig België) het rijkste, best opgeleide deel van het land zijn. Waar komt jullie haat tegenover Walen toch vandaan? Omdat we 100 jaar geleden onderdrukt werden moeten we nu van Waaltje pesten onze hobby maken??? Stop met in het verleden te leven, Walen zijn landgenoten die onze hulp nodig hebben. Laten we ze dat toch geven.


Walen zijn weliswaar onze landgenoten ons opgedwongen door
een Franse militaire macht. Ze zijn echter geen volksgenoten en
ik voel mij in niets met hen verbonden.

Sinds 1830 buiten ze ons uit en leven ze op ons kap

Daarom onafhankelijkheid voor de "sales flamins" zonder
solidariteit.

Kortaf
15 september 2007, 08:59
Jouw politici werden trouwens verwittigd : na het afspringen van de onderhandelingen over BHV hebben veel Vlamingen, inclusief paarse politici, de franstaligen gewaarschuwd dat zij niet te hongerig moesten zijn en dat zij de volgende keer zouden geconfronteerd worden met veel minder plooibare onderhandelaars.

Inderdaad!

En als onze medelanders nu niet ingaan op de eis om een grote staatshervorming, zullen ze zeer binnenkort geconfronteerd worden met nog veel minder plooibare onderhandelaars.

Niet zeggen dat ze geen kansen gekregen hebben, hé.

Kortaf
15 september 2007, 09:06
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen

Wat een ongelooflijke onzin. Ik ken hopen Walen én Brusselse Franstaligen, professioneel zowel als in mijn kennissen- en vriendenkring. Ik werk er mee samen, en ga er soms een pint mee drinken, muziek maken of dansen.

Wat ben jij toch een treurige Beotiër...

Die toch iets aan die haat in uw hart, man, hij zal je nog kapot krijgen.

Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...

Gestraft? Waarmee dan?

Zijn ze overigens bereid om na twee eeuwen eindelijk eens de basisregel van de democratie te aanvaarden?

Eddy B
15 september 2007, 09:11
Walen zijn weliswaar onze landgenoten ons opgedwongen door
een Franse militaire macht. Ze zijn echter geen volksgenoten en
ik voel mij in niets met hen verbonden.

Sinds 1830 buiten ze ons uit en leven ze op ons kap

Daarom onafhankelijkheid voor de "sales flamins" zonder
solidariteit.
Een motie die IK NIET ondersteun! Als we scheiden zullen we nog een tijdje onderhoudsgeld betalen. Maar géén 180 jaar hoor!

Patrik
15 september 2007, 09:16
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.
Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...

Toch eventjes goed Frans leren voor ge het gebruikt.

C"est tout!

Patrik
15 september 2007, 09:16
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.
Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...

Het spijt mij maar twee keer gedrukt.

C' est tout!

UFSIA
15 september 2007, 11:28
Er is inderdaad niemand die meer op een Vlaming lijkt dan een... Waal.

Bewijs: de reclamespotjes (= op gevoelens inspelen), zijn grotendeels identiek in NL- en FR-België.

Mocht er zo'n groot verschil zijn, dan zouden de reclamemakers wel een ander spotje maken; zelfs als het meer geld kost.Dubben is goedkoop.

Is het niet zo dat grote internationale reclamebureau's reclame maken ? Ik dacht dat soms vlaamse reclamespots voor grote merken wel eens in Spanje op TV kwamen, of dat Amerikaanse reclamespots in heel West Europa getoond werden. Spaanse handelaars die in het buitenland reclame verspreiden bijvoorbeeld maken één of enkele spots, dubben die integraal in het nederlands, duits, frans en engels en verspreiden ze dan vrij breed, en naargelang waar je woont krijg je deze of gene gedubte versie.


MAAR , dat compleet terzijde ben ik bereid je argumenten te aanvaarden, je stelt dat Vlamingen en Walen veel gemeen hebben met elkaar omdat we dezelfde spotjes gebruiken ? mooi, ik stel namelijk vast dat in Nederland en Vlaanderen erg veel spotjes dezelfde zijn.

Dit leidde me tot volgende redenering :

Vandaag België Barst
Morgen Vlaanderen onafhankelijk
Overmorgen een Herenigd Koninkrijk der Nederlanden

Volgende week het Verenigd Koninkrijk (GB) als 51ste staat van de VS.


Akkoord ? 8-)


mvg. Sint Ignacius

ps. ik hoop dat je de onzin van je argument inziet ?

robert t
15 september 2007, 11:55
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.
Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...Je stelt iets vast. Goed. Dat is democratie, een begrip dat niet strookt met je ideologie. Je bent, naast Belgicist, ook een uitgesproken communist. In je vroeger rood paradijs viel helemaal niets vast te stellen. Je systeem duldde het niet. Het communisme droeg bij zijn ontstaan reeds de kiemen van zelfvernietiging in zich. Dat het daarbij miljoenen onschuldige slachtoffers meesleurde zal je vermoedelijk worst wezen want het doel heiligt de middelen nietwaar?

Nadat je noodlottige ideologie als een kaartenhuisje in elkaar gezakt was, moesten er andere wegen bewandeld worden. De verstandige communisten (ja, ze bestaan!) kozen radicaal voor de Vlaamse zaak, zoals J. Turf, die uiterst lezenswaardige commentaren publiceert in Meervoud. Op dit forum tref je er nog aan. De ietwat minder bedeelden gingen het elders zoeken, ze gingen hun eieren deponneren in het Belgicistisch nest, waar ze hun ondemocratische oprispingen moeiteloos kwijt kunnen, nu tegen de Vlamingen gericht. Maar ook dit is vergeefse moeite. Het nest staat op het punt uit de boom te vallen.

Het Belgicisme is een ramp. Communistisch Belgicisme een dubbele.

P.S. Als je een paar woordjes in het Frans schrijft, doe het dan in het vervolg liefst zonder taalfouten. Het is zo al erg genoeg.

straatrue
15 september 2007, 11:59
Dubben is goedkoop.

Is het niet zo dat grote internationale reclamebureau's reclame maken ? Ik dacht dat soms vlaamse reclamespots voor grote merken wel eens in Spanje op TV kwamen, of dat Amerikaanse reclamespots in heel West Europa getoond werden. Spaanse handelaars die in het buitenland reclame verspreiden bijvoorbeeld maken één of enkele spots, dubben die integraal in het nederlands, duits, frans en engels en verspreiden ze dan vrij breed, en naargelang waar je woont krijg je deze of gene gedubte versie.


MAAR , dat compleet terzijde ben ik bereid je argumenten te aanvaarden, je stelt dat Vlamingen en Walen veel gemeen hebben met elkaar omdat we dezelfde spotjes gebruiken ? mooi, ik stel namelijk vast dat in Nederland en Vlaanderen erg veel spotjes dezelfde zijn.

Dit leidde me tot volgende redenering :

Vandaag België Barst
Morgen Vlaanderen onafhankelijk
Overmorgen een Herenigd Koninkrijk der Nederlanden

Volgende week het Verenigd Koninkrijk (GB) als 51ste staat van de VS.


Akkoord ? 8-)


mvg. Sint Ignacius

ps. ik hoop dat je de onzin van je argument inziet ?


Ik heb dat argument van een reclamemaker gehoord. ik denk Jens Mortier (niet zeker)

Hij stelde dat er voor reclamemakers heel weinig problemen waren tussen de NL en FR-Belgen.

En hij zei: niemand lijkt meer op een Vlaming dan een... Waal.

Jos Verhulst
15 september 2007, 12:03
De vergelijking met Nelson Mandela vind ik erg pijnlijk, omdat ik echt vind dat Nelson Mandela de grootste figuur uit de 20° eeuw is. Wat die man verwezenlijkt heeft, namelijk hun "zwarte" geschiedenis achter zich laten zonder een genoside aan wraak, is zeer uitzonderlijk..

http://www.youtube.com/watch?v=NKiePbTcAfY
http://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Farmer_Murders

Kortaf
15 september 2007, 12:04
Ik heb dat argument van een reclamemaker gehoord. ik denk Jens Mortier (niet zeker)

Hij stelde dat er voor reclamemakers heel weinig problemen waren tussen de NL en FR-Belgen.

Er is niets vreemd aan een hyper-Belgicist die hyper-Belgicistische stellingen verkondigt.

Maar als na de frietkoten, de pralinen en kanonier Houtenbeen, nu ook al de reclamespotjes een argument moeten vormen om een onregeerbaar land bijeen te houden, dan zal het er rap mee afgelopen zijn. :-)

Serieus nu. Echt houtsnijdende argumenten voor het behoud van België, die een uitgewerkt antwoord waard zijn, heb ik nog niet gelezen. Zelfs niet bij B-Plus. Pralinen en koekendozen zijn zowat het beste dat men uit zijn pen krijgt. Intellectuele ontgoocheling is mijn deel.

Eddy B
15 september 2007, 12:08
Serieus nu. Echt snijdhoudende argumenten ...
:roll:
houtsnijdende...:roll:

Kortaf
15 september 2007, 12:10
:roll:
houtsnijdende...:roll:

:-) :-)

Luc Bekaert
15 september 2007, 12:13
Er is niets vreemd aan een hyper-Belgicist die hyper-Belgicistische stellingen verkondigt.

Maar als na de frietkoten, de pralinen en kanonier Houtenbeen, nu ook al de reclamespotjes een argument moeten vormen om een onregeerbaar land bijeen te houden, dan zal het er rap mee afgelopen zijn. :-)

Serieus nu. Echt houtsnijdende argumenten voor het behoud van België, die een uitgewerkt antwoord waard zijn, heb ik nog niet gelezen. Zelfs niet bij B-Plus. Pralinen en koekendozen zijn zowat het beste dat men uit zijn pen krijgt. Intellectuele ontgoocheling is mijn deel.

Trouwens de reclamespotjes van multinationals zoals coca-cola zijn wereldwijd dezelfde ; voor wat zou dit dan een argument kunnen zijn ?
Ridicuul !

De schoofzak
15 september 2007, 13:28
Dat doe ik ook en wat stel ik vast? De argumenten van Vlaamsnationalisten zijn altijd archaïsch, gebaseerd op vooroordelen en bekrompen nationalisme. Ik heb hier nog geen, geen enkel, rationeel argument gehoord dat Vlaamsnationalisme verantwoord. Het is haat, niet meer. De rijke helft van een land die zeurt hoe erg ze wel te lijden hebben onder het arme deel. Ocharme toch... Misschien is het de moeite waard om met dezelfde ijver wat aan het milieu te doen i.p.v. onze landgenoten zwart te maken?
Typisch is ook dat Vlaamsnationalisten geen enkele Waal kennen en dat ook niet willen want stel je voor dat hun stereotiepe beeld verpest wordt.
Ik ben een Vlaming en ik ken Walen en die mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af waarom het mis is gegaan. Worden ze gestraft omdat Franstalige voorouders Vlamingen slecht behandeld hebben? Ja, precies, niks anders. Zij worden gestraft omdat hun voorouders geen respect hadden voor het Nederlands. C'est toutes...

Als de Walen hun onafhankelijkheid verkrijgen, dan worden ze daarmee toch niet gestraft???

In tegendeel, ze zijn eindelijk van die ekstreem rechtse gasten vanaf.

Als ze arm zouden zijn als regio, dan zal de Europese solidariteit hen er gauw bovenop helpen. (maar dat zal lichtjes anders gaan dan nu ... ietskes meer effisiënt voor hun eigen toekomst ...)

Tommm
15 september 2007, 13:53
Je stelt iets vast. Goed. Dat is democratie, een begrip dat niet strookt met je ideologie. Je bent, naast Belgicist, ook een uitgesproken communist. In je vroeger rood paradijs viel helemaal niets vast te stellen. Je systeem duldde het niet. Het communisme droeg bij zijn ontstaan reeds de kiemen van zelfvernietiging in zich. Dat het daarbij miljoenen onschuldige slachtoffers meesleurde zal je vermoedelijk worst wezen want het doel heiligt de middelen nietwaar?

Nadat je noodlottige ideologie als een kaartenhuisje in elkaar gezakt was, moesten er andere wegen bewandeld worden. De verstandige communisten (ja, ze bestaan!) kozen radicaal voor de Vlaamse zaak, zoals J. Turf, die uiterst lezenswaardige commentaren publiceert in Meervoud. Op dit forum tref je er nog aan. De ietwat minder bedeelden gingen het elders zoeken, ze gingen hun eieren deponneren in het Belgicistisch nest, waar ze hun ondemocratische oprispingen moeiteloos kwijt kunnen, nu tegen de Vlamingen gericht. Maar ook dit is vergeefse moeite. Het nest staat op het punt uit de boom te vallen.

Het Belgicisme is een ramp. Communistisch Belgicisme een dubbele.

P.S. Als je een paar woordjes in het Frans schrijft, doe het dan in het vervolg liefst zonder taalfouten. Het is zo al erg genoeg.
Hoe kom je daar bij?? Ik heb geen enkele sympathie voor communisme.

Kaal
15 september 2007, 14:08
Hoe kom je daar bij?? Ik heb geen enkele sympathie voor communisme.

?? Is er dan een andere Tomm, met twee "m's" misschien? Ik dacht zelf ook dat jij een communist was.

Zwartengeel
15 september 2007, 14:16
?? Is er dan een andere Tomm, met twee "m's" misschien? Ik dacht zelf ook dat jij een communist was.

http://forum.politics.be/member.php?u=1410

http://forum.politics.be/member.php?u=10748

robert t
15 september 2007, 14:24
Hoe kom je daar bij?? Ik heb geen enkele sympathie voor communisme.Excuses. Ik verwarde je met je bijna-nickgenoot Tomm.

straatrue
15 september 2007, 15:01
Trouwens de reclamespotjes van multinationals zoals coca-cola zijn wereldwijd dezelfde

een bewijs dat alle mensen waar ook ter wereld veel meer op elkaar gelijken dan alle ruziemakers beweren.

De meeste mensen hebben trouwens als voornaamste kenmerk dat ze verschillen zoeken met andere mensen en er graag ruzie mee maken. Wellicht omdat ze tijd over hebben; maar au fond lijkt er niemand meer op een andere mens.. dan een andere mens.

Tommm
15 september 2007, 17:25
een bewijs dat alle mensen waar ook ter wereld veel meer op elkaar gelijken dan alle ruziemakers beweren.

De meeste mensen hebben trouwens als voornaamste kenmerk dat ze verschillen zoeken met andere mensen en er graag ruzie mee maken. Wellicht omdat ze tijd over hebben; maar au fond lijkt er niemand meer op een andere mens.. dan een andere mens.
Precies

Eddy B
15 september 2007, 17:48
Precies
Dus als je een eskimo in afrika neerplant, heeft die totaal géén problemen natuurlijk...:roll:

Tommm
15 september 2007, 18:56
Dus als je een eskimo in afrika neerplant, heeft die totaal géén problemen natuurlijk...:roll:
Misschien wel, maar een Waal en Vlaming is niet echt dezelfde situatie...

De schoofzak
15 september 2007, 19:50
Ik voel me niet meer verschillend van een Limburger, van een Hollander, een Duitser, een Luksemburger, een Fransman of een Engelsman. Zelfs al heeft ieder van hen een eigen aksent van een kultuur.
Ik kijk niet anders aan tegen de inwoners van een stadje, hier op 15 km gelegen, omdat zij een sossenburgemeester hebben, en wij een tsjeef.

Reorganisatie van je overheidsapparaat heeft niks te maken met ruzie stoken of verschillend zijn.
Ik vind gewoon dat we beter gediend zullen zijn in Vlaanderen, met een Vlaamse onafhankelijkheid, los van de franstaligen.
En tesamen met de Walen lid zijn van de EU enz.

straatrue
15 september 2007, 19:54
Ik voel me niet meer verschillend van een Limburger, van een Hollander, een Duitser, een Luksemburger, een Fransman of een Engelsman. Zelfs al heeft ieder van hen een eigen aksent van een kultuur.
Ik kijk niet anders aan tegen de inwoners van een stadje, hier op 15 km gelegen, omdat zij een sossenburgemeester hebben, en wij een tsjeef.

Reorganisatie van je overheidsapparaat heeft niks te maken met ruzie stoken of verschillend zijn.
Ik vind gewoon dat we beter gediend zullen zijn in Vlaanderen, met een Vlaamse onafhankelijkheid, los van de franstaligen.
En tesamen met de Walen lid zijn van de EU enz.

Eenmaal onafhankelijk Vlanderen er zou zijn, zullen de verongelijkten en de mensen die graag de kaakslagen tellen wel iets anders nodig hebben om over te zagen. Er bestaat daar nu een traditie van meer dan 150 jaar, waarom er nu moeten mee stoppen?

Eddy B
15 september 2007, 20:29
Misschien wel, maar een Waal en Vlaming is niet echt dezelfde situatie...
DAT is waar, maar allemaal mensen? Hoe melig wil je het maken? Natuurlijk zijn we allemaal mensen. Alleen zitten er wel degelijk cultuurverschillen tussen verschillende groepen, nietwaar?

straatrue
15 september 2007, 20:42
DAT is waar, maar allemaal mensen? Hoe melig wil je het maken? Natuurlijk zijn we allemaal mensen. Alleen zitten er wel degelijk cultuurverschillen tussen verschillende groepen, nietwaar?


En het is juist een verrijking om daarmee om te gaan ipv zich als kleine kinderen terug te trekken en in zijn eigen hoekje te kruipen.

Mama, hij wil niet spelen met mij, hij is stout en hij spreekt ook een andere taal die ik niet begrijp, :-(

Jong N-VA'er
15 september 2007, 21:30
Alweer onzin, niemand wilde nog als het achterlijke gebied van Nederland worden beschouwd. België is ontstaan omdat Belgen niet langer onderdrukt wilden worden door het noorden. De burgers hebben de opstand bewerkstelligt, niemand anders.

Correctie: Franstaligen

Eddy B
15 september 2007, 21:33
En het is juist een verrijking om daarmee om te gaan ipv zich als kleine kinderen terug te trekken en in zijn eigen hoekje te kruipen.

Mama, hij wil niet spelen met mij, hij is stout en hij spreekt ook een andere taal die ik niet begrijp, :-(
NOGmaals : ik spreek vlot 5 talen. DAT is dus zeker niet het probleem! Maar als je de eigenheid van verschillende volkeren wil ontkennen, ontken je ook de eigenheid van personen. Iedereen heeft zijn eigen ik. We zijn geen eenheidsworst!

De schoofzak
15 september 2007, 21:43
En het is juist een verrijking om daarmee om te gaan ipv zich als kleine kinderen terug te trekken en in zijn eigen hoekje te kruipen.

Mama, hij wil niet spelen met mij, hij is stout en hij spreekt ook een andere taal die ik niet begrijp, :-(

Als je het dan toch zo kinderlijk wilt voorstellen:
we willen zeker samenspelen, net zoals we met iedereen willen samenspelen. 't Meest van al spelen we samen met de buren: deze uit de EU. Niet dat we minder willen spelen met de anderen, maar als je buren bent, komt je mekaar makkelijker tegen.
Met de Walen samenspelen, dat willen we op dezelfde manier regelen als samenspelen met de Hollanders, de Duitsers, de Luksemburgers, de Fransen en de Engelsen.
Enig probleem is dat de Walen liever basketten en wij liever voetballen. Geen probleem dus. Alleen: niet de hele tijd alleen maar basketten en nooit samen voetballen, en zelfs niet meer aan voetballen komen ....

Samen in de EU spelen we dus alle sporten. Alle sporten. (alle kulturele, ekonomische, ..... samenwerkingsverbanden ... in duidelijke afspraken ...)

Kaal
15 september 2007, 21:51
En het is juist een verrijking om daarmee om te gaan ipv zich als kleine kinderen terug te trekken en in zijn eigen hoekje te kruipen.

Mama, hij wil niet spelen met mij, hij is stout en hij spreekt ook een andere taal die ik niet begrijp, :-(

Dus in 1830 wou de Belgische burgerij niet meer met de stoute Nederlanders spelen. Zij hebben dan het nog meer verrijkende Koninkrijk verlaten en hebben zich als kleine kinderen teruggetrokken om in de eigen Belgische hoek te kruipen. Ga je daarmee akkoord of is dat iets anders?

Eddy B
15 september 2007, 22:05
Dus in 1830 wou de Belgische burgerij niet meer met de stoute Nederlanders spelen. Zij hebben dan het nog meer verrijkende Koninkrijk verlaten en hebben zich als kleine kinderen teruggetrokken om in de eigen Belgische hoek te kruipen. Ga je daarmee akkoord of is dat iets anders?
:thumbsup:

Tommm
16 september 2007, 11:37
Dus in 1830 wou de Belgische burgerij niet meer met de stoute Nederlanders spelen. Zij hebben dan het nog meer verrijkende Koninkrijk verlaten en hebben zich als kleine kinderen teruggetrokken om in de eigen Belgische hoek te kruipen. Ga je daarmee akkoord of is dat iets anders?
Nee, sterker nog, het is krek hetzelfde. Als niet iemand stopt met hun eigen hoekje opzoeken kunnen we een verenigd Europa ook vergeten. Zwitserland leeft wel samen met verschillende taalgroepen, waarom kunnen zij het wel? ALs we die energie die we in federalisme stoppen en elkaar wederzijds pesten nu eens aanwenden om onze belangrijkste handelspartners(Nederland, Frankrijk en Duitsland) gebundeld te paaien en ze naar hier te halen. We kunnen van onze taalverscheidenheid ook een economisch voordeel maken, als we dat willen. Ik denk dat het nogal typisch is voor Belgen om niet verder te kijken dan de eigen achtertuin. Daar zouden we eens met moeten ophouden. Verschillende taalgroepen in één land is een voordeel, geen last.

Eddy B
16 september 2007, 12:01
Nee, sterker nog, het is krek hetzelfde. Als niet iemand stopt met hun eigen hoekje opzoeken kunnen we een verenigd Europa ook vergeten. Zwitserland leeft wel samen met verschillende taalgroepen, waarom kunnen zij het wel? ALs we die energie die we in federalisme stoppen en elkaar wederzijds pesten nu eens aanwenden om onze belangrijkste handelspartners(Nederland, Frankrijk en Duitsland) gebundeld te paaien en ze naar hier te halen. We kunnen van onze taalverscheidenheid ook een economisch voordeel maken, als we dat willen. Ik denk dat het nogal typisch is voor Belgen om niet verder te kijken dan de eigen achtertuin. Daar zouden we eens met moeten ophouden. Verschillende taalgroepen in één land is een voordeel, geen last.
Zwitserland heeft dan ook niet het probleem EU en hun bemoeienissen tot in je eigen onderbroek!
Vlaanderen zou hetzelfde moeten doen! Bye Bye EU

Tommm
16 september 2007, 12:05
Zwitserland heeft dan ook niet het probleem EU en hun bemoeienissen tot in je eigen onderbroek!
Vlaanderen zou hetzelfde moeten doen! Bye Bye EU
Meen je dat echt?

Eddy B
16 september 2007, 12:08
Meen je dat echt?
Als je een beetje mijn posts volgt, zal je merken dat ik pleit om deze EU op korte termijn vaarwel te zeggen, en binnen de benelux met een ander project te starten dat meer om de burgers geeft dan de super liberale EU nu doet.
De Burgers van Europa willen een europa voor de burgers, niet voor de kapitalisten.
Samen met Nederland en luxemburg, en zeker nog enkele kandidaten kunnen we een degelijke eunie oprichten, waarvan de macht beperkt wordt door enkel af te geven naar boven wat we van boven willen laten besturen. Democratie dicht bij de burger. Mét Referenda!

Zwartengeel
16 september 2007, 12:15
Nee, sterker nog, het is krek hetzelfde. Als niet iemand stopt met hun eigen hoekje opzoeken kunnen we een verenigd Europa ook vergeten. Zwitserland leeft wel samen met verschillende taalgroepen, waarom kunnen zij het wel? ALs we die energie die we in federalisme stoppen en elkaar wederzijds pesten nu eens aanwenden om onze belangrijkste handelspartners(Nederland, Frankrijk en Duitsland) gebundeld te paaien en ze naar hier te halen. We kunnen van onze taalverscheidenheid ook een economisch voordeel maken, als we dat willen. Ik denk dat het nogal typisch is voor Belgen om niet verder te kijken dan de eigen achtertuin. Daar zouden we eens met moeten ophouden. Verschillende taalgroepen in één land is een voordeel, geen last.

In Zwitserland bestaat er tussen de verschillende taalgroepen een consensus over de richting die men met het land uit wil, waardoor communautaire problemen in de orde van grootte zoals we die hier kennen daar onbestaande zijn. In België is dat niet meer het geval.

Tommm
16 september 2007, 12:42
In Zwitserland bestaat er tussen de verschillende taalgroepen een consensus over de richting die men met het land uit wil, waardoor communautaire problemen in de orde van grootte zoals we die hier kennen daar onbestaande zijn. In België is dat niet meer het geval.
Kunnen we daar niet aan werken zonder het land vaarwel te zeggen?

Eddy B
16 september 2007, 12:47
Kunnen we daar niet aan werken zonder het land vaarwel te zeggen?
Zoiets heet CONfederatie, en de franstaligen zeggen "NON"

Tommm
16 september 2007, 12:53
Zoiets heet CONfederatie, en de franstaligen zeggen "NON"
Misschien moeten we de vragen zo stellen dat NON OUI betekent.;-) Zou de provocatie die al aan de gang was voor de verkiezingen niet gezorgd hebben voor die eeuwige NON?

Eddy B
16 september 2007, 13:07
Misschien moeten we de vragen zo stellen dat NON OUI betekent.;-) Zou de provocatie die al aan de gang was voor de verkiezingen niet gezorgd hebben voor die eeuwige NON?
Spijtig dat ik steeds in herhaling moet vallen, maar vooruit, hier gaan we weer :

HEEL België wit wat de Vlaamse eisen waren. Ze zijn op schrift gesteld en gestemd door alle Vlaamse partijen, behalve het VB, omdat het VB vond dat de eisen niet ver genoeg gingen.

Leterme heeft zijn job als Minister-president van de Vlaamse regering opgezegd omdat hij een sterk genoeg mandaat kreeg van de kiezer om voor dat Vlaamse programma te gaan.

Dat programma was zeer zeker gekend bij de Franstaligen. Die verkozen echter om het te negeren en dachte door een keertje "NON" te zeggen, dat er kon overgegaan worden tot de orde van de dag. Niets is echter minder waar, en ze staan in het Zuiden nog altijd te stamelen en weten totaal géén antwoord te verzinnen op die goedgekende, en al afgeroomde, minimumeisen.

NOG steeds géén valabel antwoord of voorstel. "NON" blijft het codewoord dat ze alle dagen via de pers de wereld insturen. Is dat het intelligente antwoord dat de Franstaligen een goede Nationale regering moet brengen?

I don't think so!

En ze hebben nochtans véééééél tijd gehad om wat te bedenken he... Het zijn duidelijk de Franstalige politici die zich hebben vastgereden, want zonder toegevingen, géén regering!

straatrue
16 september 2007, 13:11
In Zwitserland bestaat er tussen de verschillende taalgroepen een consensus over de richting die men met het land uit wil, waardoor communautaire problemen in de orde van grootte zoals we die hier kennen daar onbestaande zijn. In België is dat niet meer het geval.

In ons land hebben de sociologische verschillen (rijk versus arm) zich geënt op een taalverschil (FR-NL). In Zwitserland was dat niet het geval.

In België is die tijd ook voorbij, maar sommigen willen dat niet toegeven en willen niet meer samenwerken.

Iets afbreken en kritiek geven = leuker dan iets opbouwen

Tommm
16 september 2007, 13:22
In ons land hebben de sociologische verschillen (rijk versus arm) zich geënt op een taalverschil (FR-NL). In Zwitserland was dat niet het geval.

In België is die tijd ook voorbij, maar sommigen willen dat niet toegeven en willen niet meer samenwerken.

Iets afbreken en kritiek geven = leuker dan iets opbouwen
Ja, helaas... Wordt het geen tijd om Vlamingen en Walen samen te brengen door prive initiatieven? Een schitterend excuus om een feestje te bouwen met Belgen van het noorden en het zuiden, straatrue. Wat denk je?

De schoofzak
16 september 2007, 15:09
Kunnen we daar niet aan werken zonder het land vaarwel te zeggen?

Hoe lang proberen we dat nu al? Kompleet vruchteloos.

't Is gelijk in een huwelijk: op een zeker ogenblik is er een grens overschreden, dan kan je beter scheiden in beider belang. Alleen maar de pastoors en ekstreme kaloten komen dan nog zeveren "kunnen jullie daar niet aan werken, zonder het heilig sakrament vaarwel te zeggen?".

Wel, een staat is geen heilig ding, of iets van een verheven orde. Het is gewoon een organisatie van onze overheid, die we nota bene zelf mogen kiezen enz.

Amen.

De schoofzak
16 september 2007, 15:10
Ja, helaas... Wordt het geen tijd om Vlamingen en Walen samen te brengen door prive initiatieven? Een schitterend excuus om een feestje te bouwen met Belgen van het noorden en het zuiden, straatrue. Wat denk je?

Nogmaals vergelijken met een huwelijk dat eigenlijk al kapot is: maak nog ne kleine bij, zo'n goed nieuws - een geschenk van god - zal wel redding brengen.

Wel, dat is de slechts mogelijke raad die je iemand in die omstandigheden kan geven.

straatrue
16 september 2007, 16:11
Ja, helaas... Wordt het geen tijd om Vlamingen en Walen samen te brengen door prive initiatieven? Een schitterend excuus om een feestje te bouwen met Belgen van het noorden en het zuiden, straatrue. Wat denk je?

Feestje bouwen, zal niet nodig zijn.

Terwijl de politici ruzie maken, zijn de gewone mensen verstandiger.

Overal in wallonië zie je onderdompelingsonderwijs (immersion) en uitwisselingen met Vlaanderen.

Zo zijn er studenten uit de Waalse hogeschool Helho die naar een Mechelse tegenhanger zullen trekken en omgekeerd.

Het zal een tijdje duren, maar op die manier zullen vooroordelen wel verdwijnen

Kortaf
16 september 2007, 16:20
Kunnen we daar niet aan werken zonder het land vaarwel te zeggen?

Het staat u vrij dat te doen.

Maar in de plaats komt u hier een beetje jammeren, wat koekendozenromantiek posten en de mensen die een andere opinie dan u hebben uitschijten.

Eddy B
16 september 2007, 16:22
Feestje bouwen, zal niet nodig zijn.

Terwijl de politici ruzie maken, zijn de gewone mensen verstandiger.

Overal in wallonië zie je onderdompelingsonderwijs (immersion) en uitwisselingen met Vlaanderen.

Zo zijn er studenten uit de Waalse hogeschool Helho die naar een Mechelse tegenhanger zullen trekken en omgekeerd.

Het zal een tijdje duren, maar op die manier zullen vooroordelen wel verdwijnen
Een voorstel :

Laat de Waalse politici maar zolang de onderhandelingen duren, komen wonen in Borgerokko, en de Vlaamse ergens in een arbeiderswijk in Wallonië of in Brussel met migrantenoverschot.

Wedden dat ze er rap uitkomen? :lol:

Tommm
16 september 2007, 17:52
Het staat u vrij dat te doen.

Maar in de plaats komt u hier een beetje jammeren, wat koekendozenromantiek posten en de mensen die een andere opinie dan u hebben uitschijten.
Wie schijt ik (persoonlijk) uit? U bent toch meer dan uw nationalistische ideeën hoop ik?