PDA

View Full Version : Tijd voor een nieuw burgerschap


Philips Inc.
20 februari 2004, 14:03
Op welke basis moet in een migrantensamenleving het burgerschap worden gebaseerd?

Weet iemand wanneer men tenvolle de rechten en de plichten van het Amerikaans burgerschap, de migrantensamenleving bij uitstek, kan verkrijgen?

Pelgrim
20 februari 2004, 14:42
Taal is misschien een vereiste? Ik zou niet zover gaan dat wie geen nederlands spreekt geen rechten heeft, maar voor de vreemdelingen zèlf is kennis van de lokale gebruikstaal uiteraard een belangrijke vereiste om mee te kunnen draaien in de maatschappij. Kennis van plaatselijke gewoontes, wetten en dergelijke misschien ook.

TomB
20 februari 2004, 22:42
Op welke basis moet in een migrantensamenleving het burgerschap worden gebaseerd?

Weet iemand wanneer men tenvolle de rechten en de plichten van het Amerikaans burgerschap, de migrantensamenleving bij uitstek, kan verkrijgen?

Het antwoord op uw vraag is zodanig ruim dat ze niet te beantwoorden valt via een forum. Er zijn namelijk verschillende manieren om (legaal) migrant te worden in de VS, en elke manier heeft zijn aparte regels.

In het kort echter, kan ik u wel een paar dingen zeggen: Een migrant krijgt vanaf het ogenblik dat hij een verblijfplaats heeft in de VS, zelfs al is ze tijdelijk, dezelfde plichten als de Amerikaan. Een migrant kan echter onder geen enkel geding in de VS dezelfde rechten krijgen als een Amerikaan. Zo kan bvb. een migrant niet tot president verkozen worden, en worden bepaalde jobs volledig afgesloten van buitenlanders (ga maar eens kijken naar de requirements om bij de CIA te werken).

Als je echter naar de 'normale' manier van zaken kijkt, duurt het 6-10 jaar eer je een permanente verblijfvergunning krijgt, 10 jaar voor je sociale zekerheid krijgt en 12-16 jaar voor je de nationaliteit en het daarmee verbonden stemrecht krijgt.

Als je meer wenst na te lezen over de verschillende manieren om te kunnen migreren naar de VS, raad ik je aan eens te gaan kijken naar www.ins.gov

TomB
20 februari 2004, 22:45
Taal is misschien een vereiste? Ik zou niet zover gaan dat wie geen nederlands spreekt geen rechten heeft, maar voor de vreemdelingen zèlf is kennis van de lokale gebruikstaal uiteraard een belangrijke vereiste om mee te kunnen draaien in de maatschappij. Kennis van plaatselijke gewoontes, wetten en dergelijke misschien ook.

Taal is een vereiste voor wat?

Je kan perfect in de VS komen werken en wonen zonder een woord Engels te praten. Ik ken er zo honderden, meestal van Zuid Amerikaanse afkomst.

Om de nationaliteit echter te verwerven, is Engels een vereiste. Dikke bullshit is dat, uw tax dollar nemen ze maar al te graag, of ge nu Engels spreekt of niet.

Pelgrim
21 februari 2004, 15:08
Vlaanderen is de VS niet. In de VS heb je grote gemeenschappen die volledig zelfstandig kunnen draaien in hun eigen taal. Vlaanderen is een kleine regio en wie hier geen Nederlands spreekt komt uiteindelijk in de marginaliteit terecht.

solidarnosc
23 februari 2004, 22:10
Vlaanderen is de VS niet. In de VS heb je grote gemeenschappen die volledig zelfstandig kunnen draaien in hun eigen taal. Vlaanderen is een kleine regio en wie hier geen Nederlands spreekt komt uiteindelijk in de marginaliteit terecht.

Onze vrienden in de Brusselse rand boeren nochtans niet slecht. :wink:

Pelgrim
24 februari 2004, 10:43
Tja, daar is de verfransing al serieus doorgedreven he. Maar je moet het toch wel met mij eens zijn dat als een of andere vreemdeling ergens in Antwerpen terechtkomt zonder Nederlands te spreken, hij uiteindelijk terugvalt tot de kleine groep medevreemdelingen in een achtergestelde wijk (ik woon niet zo ver af van één), en bijgevolg dus veel vatbaarder is voor enerszijds discriminatie en anderszijds de lokroep van de misdaad.