PDA

View Full Version : Bijna off-topic: Zonnewagens


Tavek
8 oktober 2007, 21:42
Aangezien we toch naar een groenere toekomst willen:

http://www.nuonsolarteam.nl (mijn favoriet...)

http://www.solarteam.be

Ze hebben een blog waar ze te volgen zijn. "green" racing is in, en dit is een fantastische manier om mensen warm te maken voor ecologische vervoersmiddelen.

-T

Heftruck
8 oktober 2007, 23:32
Fijn. Nu nog een wagen die in het dagelijke leven voordeliger is dan de huidige mainstream substituten.

netslet
8 oktober 2007, 23:36
Die bootrace op zonne-energie is anders ook wel cool.

En, Tavek, geen wonder dat jij voor het team van Ockels supportert ;)

Tavek
9 oktober 2007, 08:43
Die bootrace op zonne-energie is anders ook wel cool.

En, Tavek, geen wonder dat jij voor het team van Ockels supportert ;)

Breek me de mond niet open over Ockels ;) Hij is zeker niet een van mijn favorieten.....

Maar ze worden er beter en beter in. De snelheidslimiet van 130 per uur is blijkbaar een probleem aan het worden 8-)

maddox
9 oktober 2007, 08:47
Domme vraag Tavek, wat zou een Nuna III kosten particulier? En zou die kunnen rijden zonder "bijvullen" via het voornamelijk nucleair gevoede electriciteits net hier in Europa?

Jantje
9 oktober 2007, 08:51
Domme vraag Tavek, wat zou een Nuna III kosten particulier? En zou die kunnen rijden zonder "bijvullen" via het voornamelijk nucleair gevoede electriciteits net hier in Europa?
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Nee, de Nuna kan ik Europa niet rijden zonder bijvullen.
De Nuna is ook niet bruikbaar op de Europese wegen, want hij is enkel geschikt om lange trajecten af te leggen, als hij te veel moet stoppen en terug vertrekken, geraakt hij geen 50km ver.

Tavek
9 oktober 2007, 09:17
Met een paar aanpassingen denk ik wel dat hij bruikbaar kan worden. Bijvoorbeeld wat meer batterijen (van die lichtgewicht polymer packs). Door het extra gewicht gaat de snelheid wel omlaag.

Jantje
9 oktober 2007, 09:19
Met een paar aanpassingen denk ik wel dat hij bruikbaar kan worden. Bijvoorbeeld wat meer batterijen (van die lichtgewicht polymer packs). Door het extra gewicht gaat de snelheid wel omlaag.
Nee, want door het extra gewicht moet je ook extra kracht ontwikkelen om te kunnen vertrekken.
De Nuna gebruiken op een openbaan of in het verkeer hier is een groot verschil hoor.

maddox
9 oktober 2007, 09:28
Tavek, vergeet de A123 Lithiumnanoferrofosfaatcellen cellen niet.

Jantje, de Nuna is nooit bedoeld als korte afstand Europees woon/winkel/werk verkeer.

Nu zitten jullie beiden op mijn hobbygebied..... En de hoofdreden waarom ik die "domme" vraag gesteld heb.

Tavek
9 oktober 2007, 09:39
Nee, want door het extra gewicht moet je ook extra kracht ontwikkelen om te kunnen vertrekken.
De Nuna gebruiken op een openbaan of in het verkeer hier is een groot verschil hoor.

Een electromotor heeft nochtans weinig moeite met optrekken hoor ;)

maddox
9 oktober 2007, 11:19
Een electromotor heeft nochtans weinig moeite met optrekken hoor ;)


Hangt er van af welke type electromotor. Een seriegewonden motor vind optrekken een makkie, als ie de amperes maar krijgt. Helaas is de effectiviteit sterk minder dan van een shunt motor of nog veeeeel minder van een traditionele permanent magneet motor. Voor elke A gespendeerd in een Seriemotor, heb je maar 0.75A nodig in een goeie PMDC motor.

Zoals ik al vertelde Tavek, ik ben roboteer. En elke gram telt als het erop aan komt om mijn "mechanische gladiatoren" te laten overleven.
Op dit moment eet ik, adem ik, lees ik, kortom, absorbeer ik alle info die ik vind over batterij en gelijkstroom-motor technologie.

En de meest effeciente motoren die gelijkstroom als bron gebruiken zijn de 3faze permanent magneet motoren. 15gram 75W en 90% efficient. Da's wat ik in mijn 150gram antje heb zitten. En ja, de brokken spetteren in het rond als Malankaia Baba Yaga in form is. Maar haar halfbroertjes Death By Accident en Katyusha doen het nog beter.

Jantje
9 oktober 2007, 11:44
Tavek, vergeet de A123 Lithiumnanoferrofosfaatcellen cellen niet.

Jantje, de Nuna is nooit bedoeld als korte afstand Europees woon/winkel/werk verkeer.

Nu zitten jullie beiden op mijn hobbygebied..... En de hoofdreden waarom ik die "domme" vraag gesteld heb.
Ik weet dat dit jou stokpaardje is en begreep dus je vraag heel duidelijk.

En zoals je zelf ook toegeeft, de Nuna is niet ontworpen voor en niet bruikbaar in het gewone verkeer.
Dat is ook niet de bedoeling van deze wedstrijdwagens

Tavek
9 oktober 2007, 11:46
Ik weet dat dit jou stokpaardje is en begreep dus je vraag heel duidelijk.

En zoals je zelf ook toegeeft, de Nuna is niet ontworpen voor en niet bruikbaar in het gewone verkeer.
Dat is ook niet de bedoeling van deze wedstrijdwagens

Een koolstofcomposieten chassis kan inderdaad niet echt op tegen een mercedes als het aankomt op een frontale crash ;)

Jantje
9 oktober 2007, 11:48
Een electromotor heeft nochtans weinig moeite met optrekken hoor ;)
De kracht die nodig is, is afhankelijk van het gewicht dat in beweging moet gebracht worden. En daar zit ook het meeste energieverbruik.

Tavek
9 oktober 2007, 11:55
De kracht die nodig is, is afhankelijk van het gewicht dat in beweging moet gebracht worden. En daar zit ook het meeste energieverbruik.

:bigsmurf:

André de Hollander
23 oktober 2007, 23:54
Paar vraagjes, nu ik blijkbaar een techneut tref:

Hoe is inmiddels de verhouding tot de energie die nodig is om een zonnecel werkend te krijgen (alle energie bij het winnen van grondstof, productie, transport wereldwijd en de energie die de werknemers die eraan werken verbruiken meegerekend) en de energie die een zonnecel in zijn levensduur kan opwekken in een land;-) als Vlaanderen?

Is een zonnecel op een klantenwagen geen utopie?

Wat is er nog aan ontwikkeling te verwachten in opslag van energie (kleine accu's met veel capaciteit)?

Jantje
24 oktober 2007, 06:46
Paar vraagjes, nu ik blijkbaar een techneut tref:

Hoe is inmiddels de verhouding tot de energie die nodig is om een zonnecel werkend te krijgen (alle energie bij het winnen van grondstof, productie, transport wereldwijd en de energie die de werknemers die eraan werken verbruiken meegerekend) en de energie die een zonnecel in zijn levensduur kan opwekken in een land;-) als Vlaanderen?

Is een zonnecel op een klantenwagen geen utopie?

Wat is er nog aan ontwikkeling te verwachten in opslag van energie (kleine accu's met veel capaciteit)?

Ja en nee.
Een wagen die voldoet aan de huidige eisen van de klant, nee die is niet op zonnecellen te voorzien van voldoende energie.

Een wagen waar de klant zijn eisen op luxe en snelheid laat vallen, ja die zal er in de toekomst wel komen.

Maar om de ecologische voetafdruk van zo'n wagen te bepalen zijn er enorm veel factoren die een rol spelen. te veel om te kunnen zeggen of die voetafdruk kleiner of groter is dan bij de huidge voertuigen.

Tavek
24 oktober 2007, 08:59
Ja en nee.
Een wagen die voldoet aan de huidige eisen van de klant, nee die is niet op zonnecellen te voorzien van voldoende energie.

Een wagen waar de klant zijn eisen op luxe en snelheid laat vallen, ja die zal er in de toekomst wel komen.

Maar om de ecologische voetafdruk van zo'n wagen te bepalen zijn er enorm veel factoren die een rol spelen. te veel om te kunnen zeggen of die voetafdruk kleiner of groter is dan bij de huidge voertuigen.

akkoord met Jantje. Ons huide luxe niveau is gewoon te hoog.

Overigens is de race gaande ;) check de blogs!

André de Hollander
24 oktober 2007, 10:30
En de andere 2 vragen?

- energie in versus uit een zonnecel
- accu's

Jantje
24 oktober 2007, 10:44
En de andere 2 vragen?

- energie in versus uit een zonnecel
- accu's
Wie zal er even in zijn glazenbol kijken.

Want op het ogenblik niet is, kan morgen wel zijn, maar kan ook nog eeuwen op zich laten wachten.

Is eigenlijk gewoon de zelfde vraag of koudfusie morgen wel zal werken en renderen.

Het antwoord is een openvraag. Wie weet mss morgen, mss nooit.

maddox
24 oktober 2007, 11:50
En de andere 2 vragen?

- energie in versus uit een zonnecel
de allerbeste "tripple junction" zonnecellen halen bijna 30% tegenwoordig ,helaas kosten die wel een veelvoud van de "gewone" zonnecellen die als alles meezit, en als ze gloedjenieuw zijn 15% . Dit wil zeggen, als er 1 kw aan zonne-energie op invalt, dat je er 150W uit kan halen en op draad zetten.



- accu's

Op dit moment, als je de veiligheid niet meeteld, dat zit je aan Lithium-polymer en Lithium Ion te denken voor het. Dat is qua opslagcapaciteit per volume/gewicht. Maar niet voor vermogensafgifte.
Voor vermogensafgifte doen bepaalde Nikkel Cadmiumcellen het bijna even goed als hoogwaardige loodaccu's. Maar dan zijn de NiCd cellen lichter per afgegeven ampere.

Een redelijk recente doorontwikkeling van de Lithium accutechnologie is de lithiumnanoferrofosfaat cel. Die zit tussen de Li-Ion LiPo en de betere Nikkel Metaalhydride cellen in qua gewicht/opslagcapaciteit, en is veel veiliger dan de andere lithium gebaseerde accu's.Zelfs met een vrij hoge veilige vermogenafgifte.

Een potentiele winnaar voor de toekomst is een kruising tussen de betere accu's voor opslag, en condensatoren voor de electriciteitsafgifte.

En de brandstofcel... daar is nog veel werk aan.

parcifal
24 oktober 2007, 13:12
De kracht die nodig is, is afhankelijk van het gewicht dat in beweging moet gebracht worden. En daar zit ook het meeste energieverbruik.

Om een wagen in beweging te brengen moet de rolweerstand en de inertie overwonnen worden.

Een mens als John Massis kon bijvoorbeeld een locomotief van 120 Ton voorttrekken met zijn tanden vanwege de zeer lage rolweerstand van spoorrails.
Al zijn kracht kon dus gebruikt worden om de inertie te overwinnen en de locomotief een (zeer lage) versnelling te geven.