PDA

View Full Version : Ondemocratische werknemersafvaardiging.


Het Skill Effect
20 februari 2004, 16:50
Het is begrijpelijk dat je niet iedere topic op dit forum kan lezen.
Aangezien het antwoord van ACV mij tot nieuwsgierigheid heeft aangezet, wil ik met deze topic enige duidelijkheid verschaffen.
Wat is uw antwoord op het volgende?

Beste,

1. Dat een vakbond rechtspersoonlijkheid heeft, lijkt me de logica zelve. Wanneer een vakbond iemand schade berokkent, dan moet die daarop worden aangesproken. Wanneer een vakbond een misdrijf pleegt, dan moet die vakbond vervolgd kunnen worden. U stelt het voor alsof dit een beknotting zou zijn van de rechten van de vakbond. Niets is echter minder waar. Het is gewoon een toepassing van de normale regels die in onze samenleving ook gelden voor andere verenigingen.

2. Wat betreft de politieke component: als ACV'er vindt u het allicht volledig normaal dat mensen die hun keuze voor het Vlaams Blok kenbaar maken, plots als een hond op straat worden gegooid, met alle gevolgen vandien. Zo ben ik persoonlijk op de hoogte van schrijnende gevallen van mensen die van de ene dag op de andere zonder rechtshulp kwamen te zitten, omdat de vakbond iedere steun liet vallen.

Zoals u terecht opmerkt, erkent het Vlaams Blok uitdrukkelijk de rol die neutrale vakbonden te spelen hebben in onze samenleving.
Beste,

1. Wat bedoelt u met schade? Iedere staking, hoe klein ze ook mag zijn, levert "schade" aan de werkgever.
indien dit doorgevoerd zou worden, dan zou een vakbond pas gebonden zijn aan handen en voeten. Het is geen beknotting van rechten, daar heeft u gelijk bij, het is wel een beknotting van handelen, omdat we sowieso bij iedere actie op die "schade" worden verhaald.
Dan zijn we niet meer bezig met de belangen van de werknemers te verdedigen, maar verzeilen we in het verhaal wat velen ons nu al verwijten, namelijk dat we enkel bezig gaan zijn met onszelf als vakbond te verdedigen.

Wat betreft de misdrijven wil ik gerust een deel in uw verhaal ingaan. De vraag blijft echter wat u omschrijft als misdrijf van een vakbond en wanneer het gaat om misdrijf van de vakbond of misdrijf van een vakbondslid (of enkele leden), wat dus neerkomt op persoonlijke aansprakelijkheid.
Wat betreft de gijzelingsacties mag u er ook bij vermelden dat er een groot verschil is tussen de aanpak van de verschillende vakbonden enerzijds (verschil ACV-ABVV) en anderzijds door het door uw partij benadrukte verschil tussen vlaanderen en walloniƫ.

Ik vraag mij dus af of u met uw aanklacht hierover niet helemaal tot het juiste aanspreekpunt richt.

2. Wij hebben geen zicht op jullie ledenlijsten, laat dat eerst duidelijk zijn.
Diegene die voor jullie willen stemmen krijgen helemaal geen problemen met ons als vakbond aangezien wij niet in het stemhokje gaan staan om iedereen te controleren.

Dan blijven er enkel de actieve leden of mandatarissen over.
Zij staan achter het dossier van het Vlaams Blok over vakbonden. Wij kunnen dus ook zeggen dat wij de steun van die leden verliezen.
Ik vind het op zich al een dubieuze positie die zij innemen, namelijk de voordelen van de vakbond wil men met alle plezier verwerven, maar verder steunt men actief een partij die de bewegingsvrijheid van de vakbonden wil afknellen. Zoals solidarnosc ook stelt, schieten ze in eigen voet.
Je kan niet altijd aan beide kanten de lekkere stukjes afknabbelen en de rest tegenwerken, vandaar dat er ergens de knoop doorgehakt moet worden.
Er blijft trouwens ruimte voor een gesprek in deze gevallen.
Indien de persoon in kwestie rotsvast overtuigt is van zijn keuze, dan zijn wij dat natuurlijk ook.

Korben
20 februari 2004, 23:30
De keuze maken om voor het Vlaams Blok op te komen is niet gelijk aan de keuze maken om tegen de vakbond te zijn, het is wel de keuze maken om op te komen voor de enigste Vlaams nationalistische partij die momenteel bestaat, is opkomen voor het behoud van onze Vlaamse eigenheid. De vakbonden van vandaag maken soms de fout om zich niet alleen met arbeid bezig te houden maar vinden het ook nodig om een bepaald ideaalbeeld op te dringen aan hun millitanten. Daar gaat de vakbond(lees : vakbondstop/"elite") in de fout, het is niet hun taak om uit te maken voor hun leden of deze of gene visie al dan niet de juiste is, laat staan deze leden daarvoor te gaan vervolgen. Vervolgen is hier de juiste woordkeuze want de vakbonden hebben tegenwoordig een danige positie ingenomen in onze maatschappij dat het soms onontbeerlijk is om aangesloten te zijn bij een vakbond.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind vakbonden broodnodig maar ik vind dat ze een verkeerde keuze maken wanneer ze zich inmengen in de politieke overtuiging van de leden. Mag ik er trouwens op wijzen dat het Vlaams Blok groot gelijk heeft wanneer ze stellen dat de vakbonden een onderdeel van het establishment geworden zijn ? De mening van de basis wordt wel eens genegeerd omdat die mening niet in het plaatje past van de visie van de elitaire vakbondstop. Dan moeten de millitanten die willen opboksen tegen deze "dictatuur" sterk in hun schoenen staan !

De vakbonden worden geleid door mensen met ferme wedde's die heel andere belangen te verdedigen hebben dan hun achterban. Belangen die uit vele nullen bestaan en worden onderhouden door hun broodheer : het establishment. Het is niet de eerste keer dat de schreeuw van de millitant om actie te voeren wordt genegeerd omwille van politieke belangen; omdat de vriendjes in het beleid zitten en actie's hen in een moeilijk parket zouden brengen.

Mensen die anders beweren hebben ofwel geen enkele ervaring of liegen bewust.

Een vakbond moet in de eerste plaats een verzameling zijn van mensen die opkomen voor hun belangen op de arbeidsmarkt. Een vakbond kan geen aanhangsel zijn van een politieke partij en kan zeker geen instrument zijn om een politieke overtuiging te verkondigen. De vakbonden hebben zich op glad ijs begeven wanneer zij zich, opgezweept door een politiek correcte tijdsgeest, hebben laten verleiden om zich een politiek ideaalbeeld eigen te maken en zelfs zo ver te gaan dat wie zich daartegen verzette te verbannen uit de vakbond! Zo hebben ze al veel zelfbewuste millitanten verloren (misschien wel handig voor de hoge koppen : liever een bende schapen die zich naar de slachtbank laat leiden wanneer de situatie het vereist).

De vakbonden(dus eigenlijk bedoel ik de "top" of "elite") moeten hun prioriteiten herontdekken ! Dat alleen kan hen redden van hun zelf in de hand gewerkte verstikkingdood.

Ik reken op die millitanten die weten waar ze mee bezig zijn en zich niet laten imponeren, ze houden stand want ze hebben de waarheid aan hun kant en de democratie zal zegevieren !

syndicale groeten.