PDA

View Full Version : De Belgische Staat v2.0


mikethuy
27 juni 2002, 22:43
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de Staat garant moet staan voor de kwaliteit van onze samenleving. Maar of zij dit ook moet uitvoeren, via haar diensten, kabinetten, ministeries, commissies enz., daar stel ik me ernstige vragen bij.

Ik wil dit graag toetsen aan een concreet voorbeeld. Voedselveiligheid.
De Staat moet garant staan voor onze voedselveiligheid. Dus wat doet de Staat? Een Bureau ter Controle van de Voedselveiligheid oprichten. Dit lijkt me niet de beste oplossing. Waarom kan dit niet in handen van een prive-organisatie? Ik hoor u denken “omdat zij uit zijn op winstbejag, en dus winst zullen laten primeren op kwaliteit”.

Ja, misschien gebeurt dit één keer. Maar daarna nooit meer. De Staat zegt immers onmiddellijk al z’n contracten met dit frauderend bedrijf op, en gaat op zoek naar een nieuw bedrijf. Als deze bedrijfsleiders verstand in hun kop hebben gaan ze hun best doen om een lange termijn relatie met de Staat op te bouwen.

Ik ben benieuwd naar uw reacties.

Jean-Pierre
27 juni 2002, 23:24
Een overheid is perfect in staat om problemen van veiligheid met aangepaste structuren van openbaar nut op te lossen. Op voorwaarde dat het Parlement ten volle zijn taak kan opnemen in de controle, uitvoering en opvolging.

Maar in een democratie moeten we werken met de meerderheid die op dat ogenblik aan de macht is. En als er bepaalde belangen op het spel staan, waarbij economische aspecten zwaarder doorwegen dan de ‘veiligheid van de burger’, dan zitten we tijdelijk met een probleem. Een probleem dat gewoonlijk zwaar afgestraft wordt bij de volgende verkiezing. Het circusnummer dat onlangs opgevoerd werd inzake voedselveiligheid heeft mij ook niet overtuigd.

Het privatiseren van de controles voor voedselveiligheid schijnt mij niet de beste oplossing. Een privaat bedrijf moet winst maken. En ik ben helemaal niet zeker dat dit winstbejag samenvalt met een veiligere voeding. Ik denk dat een privaat bedrijf sneller gaat zwichten voor ‘profijtige benaderingen’ dan het ganse Parlement…

mikethuy
28 juni 2002, 08:34
Een privaat bedrijf moet inderdaad winst maken. En dat is nu net waar ik op doel. In de huidige maatschappij lijkt me winstbejag zowat het belangrijkste dat er is. Iedereen (of toch de meerderheid) is bezig met zoveel mogelijk geld verdienen.

Als de kracht van geld zo belangrijk is, kunnen we deze dan niet gebruiken voor positieve doeleinden?

Ik vond het voorstel dat onlangs gelanceerd werd, om veiligheidsagenten in te schakelen voor bewakingsopdrachten of bij belangrijke voetbalwedstrijden, heel erg interessant. Als de politie zijn werk niet goed doet moeten er commissies komen,... Als een prive-bewakingsfirma zijn werk niet goed doet zegt de staat het contract op en gaat met een ander in zee.

Betekent dus winstverlies voor de privefirma. Remember, winst is heilig, dus geloof ik dat die firma er alles aan zal doen om een zo goed mogelijke service te bieden.

Het is misschien interessant om het bij een minder "gevoelige" instantie uit te proberen als experiment.