PDA

View Full Version : Vedische astrologie


Uh-Huh
6 november 2007, 16:31
Vedische astrologie of 'Jyotisch' is zo goed als onbekend voor de meeste westerlingen maar ze ligt wel aan de basis van �*lle astrologiesystemen. In bijna alle oude culturen was astrologie een centrale wetenschap, één die de levensgebieden omvatte. Deze vorm van astrologie werd in Indië zo'n 4000 jaar geleden op papier gezet en vandaar verspreidde het systeem zich naar alle windstreken.

In het westen is het teken waarin de zon staat het belangrijkst, terwijl dat in het vedisch systeem vooral het ascendant- en maanteken zijn. De maan is daar even belangrijk als de zon, zo niet belangrijker.

Nu, het grootste verschil in beide systemen is dat de westerse astrologie gebaseerd is op een imaginaire dierenriem dat wordt bepaald door de voorjaarsequinox en waarvan het beginpunt op 0° Ram ligt. In het westen heeft men echter nooit rekening gehouden met de precessie (teruglopen) van deze equinox die ieder jaar met ongeveer 50 seconden terugwijkt. In de vedische astrologie houdt men daar wel rekening mee.

Rond de geboorte van Christus viel deze equinox exact samen met 0° Ram, waardoor beide systemen (oosters en westers) qua tekens toen ook samenvielen. Maar op dit moment, 2000 jaar later, is er een discrepantie van ongeveer 23° tussen beide systemen. Alles (planeetposities, ascendant,...) loopt op deze manier zo'n 23° terug.

In India baseert men zich dus op de echte sterrenposities (zoals die aan de hemel te zien zijn) en in het westen baseert men zich op een symbolische dierenriem, waarbij de sterrenbeelden niet langer verwijzen naar de echte sterrenposities. Velen, waaronder mezelf (*), zullen zich daardoor beter herkennen in hun sterrenbeelden van het vedisch systeem dan in die van het westers systeem.

Et vous? ;-)

http://www.planetarypositions.com/birthchart.html

Ook wel leuk om te lezen (als je de taalfouten negeert :-P): http://www.scientificastrology.com/freegrahanilaeng.htm


(*) Wat mij betreft: volgens het westers systeem staat mijn zon in Leeuw, maan in Stier en is mijn ascendant Schorpioen. Volgens het vedisch systeem staat mijn zon in Kreeft, maan in Ram en is mijn ascendant Weegschaal. Dit zijn dus twee, bijna totaal verschillende persoonlijkheden. Het wordt nog verwarrender: in het westen ben ik een Leeuw, in het oosten een Ram. Zitten er hier toevallig 'kenners' die mij het verband (als die er al is) tussen deze twee tekens kan uitleggen door de vedische en westerse astrologie te combineren?
Of kan men besluiten dat westerse astrologie gewoon fout is?

Lincoln
6 november 2007, 17:09
Bull-shit, sorry...

Lincoln
6 november 2007, 17:09
http://smilies.sofrayt.com/%5E/r/biggrinclarifils.gif

Heftruck
6 november 2007, 18:32
Dat persoonlijkheidsgedoe interesseert me zo niet, de historische relevantie des te meer..

Uh-Huh
7 november 2007, 15:49
Bull-shit, sorry...
Kun je iets specifieker zijn?

Visjnu
7 november 2007, 16:25
Misschien een beetje off-topic, maar waarom heet dit eigenlijk vedisch?

Uh-Huh
7 november 2007, 16:45
Misschien een beetje off-topic, maar waarom heet dit eigenlijk vedisch?
Jyotish is the ancient Indian (http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_India) system of astrology (http://en.wikipedia.org/wiki/Astrology) and astronomy (http://en.wikipedia.org/wiki/Astronomy). The term derives from the ancient language of the Vedas (http://en.wikipedia.org/wiki/Vedas), Sanskrit (http://en.wikipedia.org/wiki/Sanskrit), where Jyothi means light or flame and Ish means God. Jyothish thus means Lord of the light. Jyotish is variously referred to in English (http://en.wikipedia.org/wiki/English_language) as Hindu astrology, Indian astrology, and Vedic astrology.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jyoti%E1%B9%A3a
;-)

Maar volgens mij hoef je aan het systeem niet per se het hindoeïsme te koppelen. Blijkbaar is het westers systeem vooral gebaseerd op de Zon(dierenriem), waarbij de verschillende planeten haar werking ondersteunen, terwijl het vedisch systeem gebaseerd is op de oudste, de Maan(dierenriem). Westerse astrologie zou vooral informatie geven over psychologische kwesties (*) en vedische astrologie vooral over banden met de kosmos, ziel, spiritualiteit (= geestelijke levenshouding).

(*) Ik weet niet op basis waarvan dit wordt beweerd. :?

Lincoln
7 november 2007, 17:27
Kun je iets specifieker zijn?Ach , dierenriemen ! das iets voor de vrouwkes... :lol:

Uh-Huh
7 november 2007, 17:29
Ach , dierenriemen ! das iets voor de vrouwkes... :lol:
De eerste astrologen waren mannen. Vanwaar trouwens die minachting voor vrouwen?

Lincoln
7 november 2007, 17:35
De eerste astrologen waren mannen. Vanwaar trouwens die minachting voor vrouwen?Ow je weet wel eh, ikke zeer lief tegen zusie, ikke ni stout thuis...:twisted:

Uh-Huh
7 november 2007, 17:39
Ow je weet wel eh, ikke zeer lief tegen zusie, ikke ni stout thuis...:twisted:
Ja ja, heb je je (vedische) sterrenbeelden al berekend (~ moet ik het voor je doen? :-P) of nog iets on-topic te melden?

cor
8 november 2007, 07:52
... dat de westerse astrologie gebaseerd is op een imaginaire dierenriem dat wordt bepaald door de voorjaarsequinox en waarvan het beginpunt op 0° Ram ligt. In het westen heeft men echter nooit rekening gehouden met de precessie (teruglopen) van deze equinox die ieder jaar met ongeveer 50 seconden terugwijkt.
In de andere draad over astrologie heb ik vroeger al uitgelegd dat de dierenriem niets van doen heeft met de sterrenstelsels die erachter staan. Er is dus ook geen nood aan enige correctie door het teruglopen van de equinox.

De dierenriem is niet meer of niet minder dan de (schijnbare) baan van de zon rond de aarde, ingedeeld in twaalf gelijke delen. De dierenriem, en elke onderverdeling ervan, geeft de kwaliteit weer op elk ogenblik van het jaar van de relatie van de zon met de aarde. Het is in wezen een weergave van de eeuwige wisselwerking van de levenskracht, gesymboliseerd door de zon, met de planeet waarop wij wonen, een toe- en afname van de kracht van het licht, de dagkracht en de nachtkracht.

De namen die ooit aan de twaalf onderverdelingen gegeven werden, de sterrenstelsels die er op dat ogenblik achterstonden, doen hierin niets ter zake. Het zijn slechts namen. Een verschuiving door terugloop van de equinox verandert niets aan een bepaalde faze in de relatie tussen zon en aarde.

Uh-Huh
8 november 2007, 23:24
In de andere draad over astrologie heb ik vroeger al uitgelegd dat de dierenriem niets van doen heeft met de sterrenstelsels die erachter staan. Er is dus ook geen nood aan enige correctie door het teruglopen van de equinox.

De dierenriem is niet meer of niet minder dan de (schijnbare) baan van de zon rond de aarde, ingedeeld in twaalf gelijke delen. De dierenriem, en elke onderverdeling ervan, geeft de kwaliteit weer op elk ogenblik van het jaar van de relatie van de zon met de aarde. Het is in wezen een weergave van de eeuwige wisselwerking van de levenskracht, gesymboliseerd door de zon, met de planeet waarop wij wonen, een toe- en afname van de kracht van het licht, de dagkracht en de nachtkracht.

De namen die ooit aan de twaalf onderverdelingen gegeven werden, de sterrenstelsels die er op dat ogenblik achterstonden, doen hierin niets ter zake. Het zijn slechts namen. Een verschuiving door terugloop van de equinox verandert niets aan een bepaalde faze in de relatie tussen zon en aarde.
U bedoelt dat enkel de zon een effect heeft op iemand's persoonlijkheid (en uiterlijk) en de sterrenstelsels dat helemaal niet hebben? Nochtans is oosterse astrologie ouder dan de westerse en is deze daarop gebaseerd. Is het niet logischer om aan te nemen dat beide systemen 'verrijkend' kunnen werken door ze te combineren?

Travis66
9 november 2007, 07:11
Vedische astrologie of 'Jyotisch' is zo goed als onbekend voor de meeste westerlingen maar ze ligt wel aan de basis van �*lle astrologiesystemen. In bijna alle oude culturen was astrologie een centrale wetenschap, één die de levensgebieden omvatte. Deze vorm van astrologie werd in Indië zo'n 4000 jaar geleden op papier gezet en vandaar verspreidde het systeem zich naar alle windstreken.

In het westen is het teken waarin de zon staat het belangrijkst, terwijl dat in het vedisch systeem vooral het ascendant- en maanteken zijn. De maan is daar even belangrijk als de zon, zo niet belangrijker.

Nu, het grootste verschil in beide systemen is dat de westerse astrologie gebaseerd is op een imaginaire dierenriem dat wordt bepaald door de voorjaarsequinox en waarvan het beginpunt op 0° Ram ligt. In het westen heeft men echter nooit rekening gehouden met de precessie (teruglopen) van deze equinox die ieder jaar met ongeveer 50 seconden terugwijkt. In de vedische astrologie houdt men daar wel rekening mee.

Rond de geboorte van Christus viel deze equinox exact samen met 0° Ram, waardoor beide systemen (oosters en westers) qua tekens toen ook samenvielen. Maar op dit moment, 2000 jaar later, is er een discrepantie van ongeveer 23° tussen beide systemen. Alles (planeetposities, ascendant,...) loopt op deze manier zo'n 23° terug.

In India baseert men zich dus op de echte sterrenposities (zoals die aan de hemel te zien zijn) en in het westen baseert men zich op een symbolische dierenriem, waarbij de sterrenbeelden niet langer verwijzen naar de echte sterrenposities. Velen, waaronder mezelf (*), zullen zich daardoor beter herkennen in hun sterrenbeelden van het vedisch systeem dan in die van het westers systeem.

Et vous? ;-)

http://www.planetarypositions.com/birthchart.html

Ook wel leuk om te lezen (als je de taalfouten negeert :-P): http://www.scientificastrology.com/freegrahanilaeng.htm


(*) Wat mij betreft: volgens het westers systeem staat mijn zon in Leeuw, maan in Stier en is mijn ascendant Schorpioen. Volgens het vedisch systeem staat mijn zon in Kreeft, maan in Ram en is mijn ascendant Weegschaal. Dit zijn dus twee, bijna totaal verschillende persoonlijkheden. Het wordt nog verwarrender: in het westen ben ik een Leeuw, in het oosten een Ram. Zitten er hier toevallig 'kenners' die mij het verband (als die er al is) tussen deze twee tekens kan uitleggen door de vedische en westerse astrologie te combineren?
Of kan men besluiten dat westerse astrologie gewoon fout is?

Ik denk dat je daaruit definitief kan concluderen dat minstens 1 van de twee verkeerd is.

cor
9 november 2007, 08:13
U bedoelt dat enkel de zon een effect heeft op iemand's persoonlijkheid (en uiterlijk) en de sterrenstelsels dat helemaal niet hebben? Nochtans is oosterse astrologie ouder dan de westerse en is deze daarop gebaseerd. Is het niet logischer om aan te nemen dat beide systemen 'verrijkend' kunnen werken door ze te combineren?
Of de sterrenstelsels enige invloed hebben op iemands persoonlijkheid weet ik niet. Dat de zon een invloed heeft op alles op aarde is duidelijk, dat kan iedereen dagelijks ondervinden.

Maar waar het hier om gaat is de relatie tussen het leven op aarde en het grotere geheel waarin we leven. Een stelsel van zon, maan en planeten (en eventueel sterrenstelsels), waaraan we zinvolle betekenis onttrekken door hun plaats in het geheel, en uitsluitend daardoor.

Zinvolle betekenis onttrekken aan iets dat we beschouwen, dat kan alleen mits het inachtnemen van een referentiestelsel. Andere referenties geven andere werkwijzen.

Travis66' "definitieve conclusie" is misschien dus iets voorbarig. Hij heeft blijkbaar nooit stilgestaan bij het relatieve van elke beschouwing.

Travis66
9 november 2007, 08:56
Travis66' "definitieve conclusie" is misschien dus iets voorbarig. Hij heeft blijkbaar nooit stilgestaan bij het relatieve van elke beschouwing.

Waarom voorbarig? Ik begrijp u echt niet. Ik heb het niet voor paranormale toestanden, maar horoscopen lijken me de enige paranormale toestanden die het onderzoeken waard zijn. Zoals u zelf zegt, van de zon twijfelt niemand dat ze een invloed op ons heeft, en de maan lijkt me ook onuitsluitbaar, als ik naar de getijen kijk. Maar soit, dit maar om aan te tonen dat mijn geest open is. Wat niet wil zeggen dat ik verwacht bewijzen te vinden.

Maar als twee systemen elkaar tegenspreken, dan moet toch minstens eentje fout zijn?

Uh-Huh
9 november 2007, 17:33
Waarom voorbarig? Ik begrijp u echt niet. Ik heb het niet voor paranormale toestanden, maar horoscopen lijken me de enige paranormale toestanden die het onderzoeken waard zijn. Zoals u zelf zegt, van de zon twijfelt niemand dat ze een invloed op ons heeft, en de maan lijkt me ook onuitsluitbaar, als ik naar de getijen kijk. Maar soit, dit maar om aan te tonen dat mijn geest open is. Wat niet wil zeggen dat ik verwacht bewijzen te vinden.

Maar als twee systemen elkaar tegenspreken, dan moet toch minstens eentje fout zijn?
Hm, het is in de praktijk niet zo simpel. De enige reden dat men in het oosten niet vertrekt vanuit de zon, is omdat die staat voor het ego (~ gevoel van eigenwaarde). En dat heeft daar een negatieve bijklank. Verder beweren ze dat de maan en sterrenstelsels een beter zicht geven op uw relatie (connecties, verbanden, etc.) met de kosmos, m.a.w. uw werkelijke plaats (houding/gedrag) in het heelal (op aarde). Dit laatse vindt men in het oosten blijkbaar belangrijker. Bijvoorbeeld: naar 't schijnt heb ik als leeuw een groot ego en ben ik een nogal extrovert type (zie westerse astrologie), terwijl dat in de praktijk misschien helemaal niet zo is (zie oosterse astrologie).

Daarom zijn beide systemen eigenlijk zowat perfect te combineren.

Travis66
9 november 2007, 19:18
Bijvoorbeeld: naar 't schijnt heb ik als leeuw een groot ego en ben ik een nogal extrovert type (zie westerse astrologie), terwijl dat in de praktijk misschien helemaal niet zo is (zie oosterse astrologie).

Daarom zijn beide systemen eigenlijk zowat perfect te combineren.

Dus de ene zegt, extrovert, de andere zegt, niet extrovert, maar ze hebben alletwee gelijk? Ik probeer je te begrijpen. Zeg je nu dat de ene de praktijk beschrijft en de andere de realiteit?

cor
10 november 2007, 08:04
Maar als twee systemen elkaar tegenspreken, dan moet toch minstens eentje fout zijn?
Of dan vertrekken ze vanuit andere pejoratieven, een ander referentiestelsel.
Twee punten op een blad krijgen toch heel andere coördinaten naargelang het coördinatenstelsel van waaruit ge ze meet?

Travis66
10 november 2007, 12:21
Uiteraard is dat waar van die coordinaten. Maar dat verklaart mijn dilemma niet. Als de ene zegt "jij bent een kanarie" en de andere vindt dat uw sterrebeeld een zwaardwalvis is, dan kan dat als ze beide aan die verschillende sterrebeelden dezelfde eigenschappen toeschrijft. Maar dat is hier dus niet het geval?

satiper
10 november 2007, 13:39
In de andere draad over astrologie heb ik vroeger al uitgelegd dat de dierenriem niets van doen heeft met de sterrenstelsels die erachter staan. Er is dus ook geen nood aan enige correctie door het teruglopen van de equinox.

De dierenriem is niet meer of niet minder dan de (schijnbare) baan van de zon rond de aarde, ingedeeld in twaalf gelijke delen. De dierenriem, en elke onderverdeling ervan, geeft de kwaliteit weer op elk ogenblik van het jaar van de relatie van de zon met de aarde. Het is in wezen een weergave van de eeuwige wisselwerking van de levenskracht, gesymboliseerd door de zon, met de planeet waarop wij wonen, een toe- en afname van de kracht van het licht, de dagkracht en de nachtkracht.

De namen die ooit aan de twaalf onderverdelingen gegeven werden, de sterrenstelsels die er op dat ogenblik achterstonden, doen hierin niets ter zake. Het zijn slechts namen. Een verschuiving door terugloop van de equinox verandert niets aan een bepaalde faze in de relatie tussen zon en aarde.

In "De verborgen horizon van de Astrologie" (boek) van Steven Forest (mijn persoonlijke aanrader voor wie met astrologie wil beginnen) wordt het gelijkaardig uitgelegd.
In dat opzicht zou je kunnen besluiten dat de Vedische niet juist zou zijn.
Persoonlijk ben ik geneigd te denken dat de westerse vrij goed werkt, ik zou echter zeker niet durven beweren dat de vedische waardeloos is.
Het mooist is wanneer je met kennis van zaken kan gaan vergelijken.

Aan Uh-Huh

kreeft en leeuw zijn echt wel behoorlijk verschillend.
Daar zij voor het deel (zon) staan dat de keuzes maakt in het leven (ego), moet het verschil normaal gezien wel beoordeeld kunnen worden.

Kreeft is introvert, leeuw extravert.

-Leeuw houd ervan om op het voorplan te treden
Een goed vb van een duidelijk vrouwelijke leeuw is Madonna (zo duidelijk dat het geen uitleg meer behoeft).

-Kreeft is soms onzichtbaar (vooral bij situaties met vreemden)
Een goed vb van een een vrouwelijke kreeft schiet me niet zo direct te binnen (ze treden dan ook doorgaans veel minder op het voorplan).
Of toch, Lady Di was kreeft. Haar rol vereiste dat ze zich wel degelijk op het voorplan moest begeven. Toch vind ik dat je steeds een zekere timiditeit en terughoudendheid in haar publieke optredens kon waarnemen.

Stel jezelf de vraag wat je het liefst doet
Een avondje uitgaan met de vrienden of een avondje thuisblijven met je vriend of enkele intimi.

De typische leeuw zal doorgaans (niet altijd natuurlijk) voor het eerste gaan, terwijl de kreeft doorgaans (ook niet altijd natuurlijk) voor het tweede zal kiezen.

Op zulke manier (door de tekens te leren kennen) kan je voor jezelf uitmaken waar de waarheid het dichtst bij aanleunt :-) .

cor
10 november 2007, 15:57
In "De verborgen horizon van de Astrologie" (boek) van Steven Forest (mijn persoonlijke aanrader voor wie met astrologie wil beginnen) wordt het gelijkaardig uitgelegd.
Deze totaal vernieuwde kijk op astrologie (humanistische, holistische astrologie) werd vorige eeuw ontwikkeld door Dane Rudhyar (°1895). Enkele auteurs vatten de kern van de zaak en borduurden er verder op.

Het door u aangehaalde boek ken ik niet. Ik ga het zeker eens opzoeken.

cor
10 november 2007, 16:07
Uiteraard is dat waar van die coordinaten. Maar dat verklaart mijn dilemma niet. Als de ene zegt "jij bent een kanarie" en de andere vindt dat uw sterrebeeld een zwaardwalvis is, dan kan dat als ze beide aan die verschillende sterrebeelden dezelfde eigenschappen toeschrijft. Maar dat is hier dus niet het geval?
Ik kan geen antwoord geven op de vergelijking van westerse met vedische astrologie, om de eenvoudige reden dat ik de vedische astrologie niet bestudeerd heb.
Echter, ik heb te veel respect voor eeuwenoude kennissystemen om ze zomaar te verwerpen omdat ik het uitgangspunt niet ken of begrijp. Hetzelfde geldt tenandere voor bijvoorbeeld de chinese astrologie.

Vandaar dat ik het antwoord onderstel in een ander referentiekader met andere waarden. Verder antwoord zul je moeten zoeken bij iemand die de vedische astrologie van binnenuit kent.

satiper
10 november 2007, 16:10
Deze totaal vernieuwde kijk op astrologie (humanistische, holistische astrologie) werd vorige eeuw ontwikkeld door Dane Rudhyar (°1895). Enkele auteurs vatten de kern van de zaak en borduurden er verder op.
Het door u aangehaalde boek ken ik niet. Ik ga het zeker eens opzoeken.

Het grote voordeel (zo ervaarde ik het toch) met dit boek is zijn toegankelijkheid.
Ik heb destijds nogal wat (bijna onleesbare) lectuur proberen te doorworstellen.
Niet zo met dit boek.
Leest bijna als een roman (een goeie welteverstaan ;-) )
Voor de beginner een aanrader dus, al kan iemand met kennis dit boek ook ongetwijfeld nog smaken. Veel leesplezier alleszins :-) .

Uh-Huh
11 november 2007, 00:44
Uiteraard is dat waar van die coordinaten. Maar dat verklaart mijn dilemma niet. Als de ene zegt "jij bent een kanarie" en de andere vindt dat uw sterrebeeld een zwaardwalvis is, dan kan dat als ze beide aan die verschillende sterrebeelden dezelfde eigenschappen toeschrijft. Maar dat is hier dus niet het geval?
Maar er zijn wél (veel) overeenkomsten van eigenschappen tussen beide systemen. Bijvoorbeeld, in mijn geval:

In westerse astrologie:

Leeuw - vuur - Zon
Stier - aarde - Venus
Schorpioen - water - Pluto (Mars)

In oosterse astrologie:

Kreeft - water - Maan
Ram - vuur - Mars
Weegschaal - lucht - Venus

Alleen weet ik niet zo goed wat de overeenkomsten en verschillen betekenen...

Een mogelijke verklaring (maar dit is louter speculatie): ik heb eens ergens gelezen dat in de horoscoop van een vrouw de Zon staat voor de autoriteit van de vader of voor de echtgenoot (partner) en in die van de man staat de Maan voor de moeder of echtgenote (partner). Daaruit volgt dus dat een man zich meer identificeert met de Zon in zijn horoscoop, terwijl een vrouw dat meer met de Maan doet. Misschien is oosterse astrologie dan vooral van toepassing op vrouwen en westerse vooral op mannen?

Uh-Huh
11 november 2007, 11:42
Dus de ene zegt, extrovert, de andere zegt, niet extrovert, maar ze hebben alletwee gelijk? Ik probeer je te begrijpen. Zeg je nu dat de ene de praktijk beschrijft en de andere de realiteit?
Ik ben geen kenner maar waarschijnlijk bedoelt men dat westerse astrologie ons innerlijk, hoe we tegen de rest van de wereld aankijken beschrijft en dat vedische astrologie toont hoe de rest van de wereld ons ziet.

satiper
11 november 2007, 13:57
Maar er zijn wél (veel) overeenkomsten van eigenschappen tussen beide systemen. Bijvoorbeeld, in mijn geval:

In westerse astrologie:

Leeuw - vuur - Zon
Stier - aarde - Venus
Schorpioen - water - Pluto (Mars)

In oosterse astrologie:

Kreeft - water - Maan
Ram - vuur - Mars
Weegschaal - lucht - Venus

Alleen weet ik niet zo goed wat de overeenkomsten en verschillen betekenen...

Een mogelijke verklaring (maar dit is louter speculatie): ik heb eens ergens gelezen dat in de horoscoop van een vrouw de Zon staat voor de autoriteit van de vader of voor de echtgenoot (partner) en in die van de man staat de Maan voor de moeder of echtgenote (partner). Daaruit volgt dus dat een man zich meer identificeert met de Zon in zijn horoscoop, terwijl een vrouw dat meer met de Maan doet. Misschien is oosterse astrologie dan vooral van toepassing op vrouwen en westerse vooral op mannen?
Met de vedische astrologie ben ik niet zo vertrouwd.
Toch denk ik dat vuur, water, aarde en lucht in beide soorten vrij gelijkaardig zullen zijn.
Als je de twee vergelijkt zie je dat bij jou in beide soorten vuur en water aanwezig zijn.
Aarde en lucht zijn de variabelen.
Op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat er meer overeenkomst dan verschil is.
Toch denk ik dat het geen goed idee is om teveel te gaan mixen.
Ik denk dat het beter is om één systeem te leren en te zien wat dat geeft.
Je kan daarna natuurlijk nog zoveel andere systemen gaan bestuderen als je wil.
Hoe meer hoe liever mss?
Anderzijds is een mens zijn tijd beperkt en moet men vaak een keuze maken omdat alles beheersen tijdsmatig niet haalbaar is.
Met welk systeem je dan het best begint is moeilijk te zeggen, zeker door iemand die maar een beetje notie heeft van slechts één systeem (het westerse).
Mss moet je de betekenis van de tekens eens proberen te vatten (zie ook post 21).
Ik denk dat ze in beide systemen vrij gelijkaardig zijn.
Door de ene horoscoop te vergelijken met de andere kan je mss zien welke voor jou het meest waarheidsgetrouw aanvoelt.
Mss is dit dan wel de beste keuze?

Uh-Huh
30 november 2007, 20:27
Ter aanvulling:

Hier (http://www.astrojyoti.com/calculator.htm) kan je je Nakshatra (of de sterconstellatie op het tijdstip van je geboorte) berekenen. (Indien je het uur van je geboorte niet kent, kan je best 12:00 invullen.)

Elke sterconstellatie beschrijft een aantal specifieke karaktereigenschappen voor de persoon die eronder wordt geboren. Deze eigenschappen kan je hier (http://www.astrojyoti.com/nakshatrachart.htm) lezen.

Ik moet toegeven dat ik er mezelf zeker wel in heb herkend. Maar dat is m.i. ook niet te verwonderen aangezien deze principes z'n oorsprong vinden in de Babylonische astrologie.


Nog een leuk weetje: blijkbaar zijn Nakshatra's het eerste waarnaar je moet kijken bij het matchen van twee personen. De relatie (of het huwelijk) zou niet probleemloos verlopen en zelfs gedoemd zijn om te mislukken als de sterconstellaties niet bij elkaar passen. Dat kan je hier (http://www.swayamwara.com/other_services/moonsigns/moonsign.htm) testen. (Je Rasi heb je samen met je Nakshatra al berekend en hier (http://www.astrojyoti.com/lagnas.htm) kan je de Indische naam ervan opzoeken, want je zal die nodig hebben.)

Hopelijk is dit een beetje duidelijk en overzichtelijk. :-P

Pies Descalzos
30 november 2007, 22:32
Ik geloof helemaal niet in horoscopen, dus het maakt mij niet uit wie er 'juist' is.

Ik kan wel aannemen dat een kind dat in een bepaald seizoen van het jaar geboren wordt, bepaalde eigenschappen kan hebben.
Omdat temperatuur, vochtigheid en zonneschijn een invloed hebben op het mentale en fysieke. De stand van de sterren e.d. lijkt me onwerkelijk, of als er al een invloed zou zijn, dan zou deze zeker niet groot genoeg zijn om een bepaalde groep specifieke kenmerken te geven.

Uh-Huh
1 december 2007, 14:01
Ik geloof helemaal niet in horoscopen, dus het maakt mij niet uit wie er 'juist' is.

Ik kan wel aannemen dat een kind dat in een bepaald seizoen van het jaar geboren wordt, bepaalde eigenschappen kan hebben.
Omdat temperatuur, vochtigheid en zonneschijn een invloed hebben op het mentale en fysieke. De stand van de sterren e.d. lijkt me onwerkelijk, of als er al een invloed zou zijn, dan zou deze zeker niet groot genoeg zijn om een bepaalde groep specifieke kenmerken te geven.
Verwarrend. Geloof je nu wel of niet in astrologie? :-)

Kijk, vanop de aarde gezien beweegt de zon zich gedurende het hele jaar doorheen verschillende sterconstellaties (= de dierenriem). In de Oudheid heeft men zich bezig gehouden met daar o.a. eigenschappen aan toe te kennen. Het gaat niét over welke invloed de sterren op een individu hebben maar over welke eigenschappen een individu, dat geboren is onder een bepaalde sterconstellatie op een bepaald moment in het jaar, beschikt. Hoe ze tot die eigenschappen zijn gekomen, weet ik niet. Waarschijnlijk door lange en grondige studies, etc.

De maan beweegt zich vanop de aarde gezien ook doorheen diezelfde sterconstellaties. Alleen is men in vedische astrologie accurater te werk gegaan en bestaat daar elk teken van de dierenriem uit 3 tot 4 iets of wat verschillende sterconstellaties.

Uh-Huh
16 december 2007, 22:44
Nog een leuk fictief 'scheppingsverhaal' van de 12 sterrenbeelden:
En god riep zijn kinderen bij elkaar

Hij riep zijn twaalf kinderen bij zich. De twaalf kinderen gingen op een rij zitten. Hij wees de ram aan, jij mijn kind zult de eerstgeborene zijn. Hiervoor geef ik je de eigenschappen van een pionier. Maar je gebrek is dat je zo nieuwsgierig bent dat je altijd verder wilt. Het is een niet te verklaren drang. Hierdoor begin je wellicht aan duizend zaken, maar hebt het geduld niet om ze af te maken. De ram knikte enthousiast en stapte terug op zijn plaats.

Hij wees nu de stier aan en vroeg haar na voren te treden, de stier stapte na voren. Jouw lieve stier, geef ik de opdracht om alles wat je broer ram heeft laten liggen op te ruimen. Hij zal de hele wereld rondtrekken, en terwijl de ram druk bezig is zijn zaden te verliezen, geef ik jouw geduld als capaciteit. Hierdoor kun jij alle verloren zaden planten, en mag je genieten van de wereldse natuur die jij opbouwt door het harde werken. Je valkuil ondanks je goede karakter is de jaloezie. Je zult altijd verlangen hebben om te willen zien waar de ram is. Maar dat zul je nooit weten. De stier trad tevreden terug.

Tweeling jij mag na voren komen. De tweeling kwam giechelend na voren. Jouw lief kind geef ik de opdracht om je broers en zussen te leren communiceren. Je zult ze de taal kunnen bijbrengen. Je bent iemand die ik alle antwoorden geef, maar de vragen heb je nooit gekregen. Je bent hierdoor niet minder belangrijk, maar het is belangrijk dat je zelf de vragen weet uit te zoeken, dit doe je door te reizen van broer na zus en van zus na broer. Je nieuwsgierigheid zal altijd groter worden, maar je valkuil is dat je soms te ver kijkt. Ook de tweeling stapte terug in de rij.

Kreeft kom maar hier, en hij wees met een vinger na een plaats voor hem waar net de tweeling had gestaan. Jij bent de moeder van de kinderen. Ik geef jouw de empathische gave, je zult voelen. Je weet precies waar iemand het over heeft als ze je iets uitleggen, je kunt je immers invoelen. Ook geef ik je de gave van het beste geheugen, dit is ook je valkuil. Je zult alles tot in den treure onthouden, waardoor je moet oppassen dat je niet verbitterd het liefste alleen thuis wilt zijn. De kreeft bedankte God en stapte terug.

Lieve leeuw treed maar na voren, vol trots stond hij daar dan, de leeuw. Jij beste leeuw, mag iedereen in het gareel houden, je mag de baas spelen. Je hebt de capaciteiten van een leider. Je weet hoe de natuurwetten werken. Ook zal iedereen jouw gehoren, maar dit is ook je valkuil. Want vergeet ondanks dit alles dat niet jij degene was die dit alles heeft geschapen maar ik. Je kunt zo trots zijn dat je tiranniek wordt, en dan sta je er alleen voor. Je broers en zusters luisteren alleen naar je als je vanuit liefde de juiste keuzes maakt. Ook de leeuw zette een stap terug op zijn plaats.

Lieve maagd, kom maar hier. Jouw geef ik de verzorgende taak. Jij mag je zusters en broers lekker in de watten leggen. Als er iets met hen gebeurd ben jij degene die ze zal verzorgen. Je analytisch vermogen geeft je inzicht in de natuur en homeopathie, maar hierdoor word je ook kritisch. En je valkuil is dat je niet te kritisch moet worden. Neem soms ook gewoon iets aan. De maagd bedankte zich en zette een stap achteruit.

Weegschaal kom maar na voren, weegschaal kwam een beetje verlegen, maar de schoonheid die de weegschaal uitstraalde was oogverblindend. Jij beste weegschaal, mag bemiddellen tussen je broers en zussen. Je mag alle ruzie's oplossen, want je bent zo schoon, alleen zie jij dit niet. Je bent blind gelijk vrouwe justitia, hierdoor is je eerlijkheid net zo blind. Hierdoor zie je ook je eigen schoonheid niet, wat ook je valkuil is. Want hierdoor ga je de schoonheid in andere zaken zoeken. Je bent het eerlijkst van al, maar ook het minst te peilen. De weegschaal stapte terug.

Beste schorpioen, het doet me pijn je dit te vertellen, maar jouw geef ik de zwaarste problemen mee. Ik doe jouw wellicht het meeste pijn van al mijn kinderen. Hierdoor zul je je van mij af keren. Misschien zoek je je heil wel in de andere kant, of in de dood. Ik hoop alleen dat ik je op een dag terug kan zien en dat je mij begrijpt. En doe je dat niet onthoud dan dat ik onvoorwaardelijk veel van je hou. Je zult in ieder geval leven en je leeft in alles waar ik tegen ben. De schorpioen stapte terug.

Boogschutter, jij bent het meest welkom bij al je broers en zussen. Ik geef je de gave om te delen en te geven. Je zult de wereld afreizen om al je broers en zussen te zien. Ook zal je voor allemaal een kado meenemen. Je bent daardoor de meest graag geziene van al je broers en zussen. Maar je valkuil is dat je soms te veel wilt, je legt je lat te hoog. Ook kan het zijn dat je teveel geeft. In je spontaniteit zeg je soms dingen waar je naderhand speit van zal hebben. Maar gezegd is gezegd. En probeer het niet te verbeteren; je naïeve kant ziet namelijk niet in dat je het hierdoor alleen maar erger zal maken. Je bent soms te goed voor de wereld. De boogschutter stapte terug op een bedenkelijke manier.

Steenbok, jij begrijpt wat het is om plichtsbesef te hebben. Jij kijkt van bovenop de berg en zal iedereen kunnen dirigeren. Maar je vergeet wellicht dat je op de berg alleen staat. En zodra jij je plichten afwerpt en vrij bent, zullen je broers en zussen nog steeds hun baas voor zich zien. Jij weet hoe het juist is om te handelen, maar het "juiste" is niet altijd het juiste. Hierin ligt je valkuil. Leer wanneer je kunt lachen en wanneer je baas bent. En ik weet dat deze opdracht moeilijk zal zijn, maar ik weet zeker dat jij hier op de juiste manier mee omgaat. De steenbok stapte trots achteruit.

Waterman, waterman, waterman. De waterman kwam aangerend, hij was helemaal vergeten dat vandaag hun geboorte was. Waterman, dit is zo typerend voor jouw leven. Je zus steenbok probeert alles lopend te houden en jij zult haar laten zien hoe je grenzen moet overschrijden. Je bent een genie, maar ook een zot. Dit maakt je een beetje chaotisch. Jij bent de visionair. Jij weet het allemaal, maar door je zotte gedrag weet niemand echt of ze je nu moeten geloven of niet. En dat je iedere discussie kan aanwakkeren en dan vervolgens zelf wegloopt is ook niet bevorderlijk voor je geloofwaardigheid, maar je bent mijn allerslimste rebel. De waterman bevatte dit alles nog niet maar zette pas terug op de plaats.

Als laatste roep ik mijn kind de vissen, de vis kwam heel voorzichtig naar voren. Jouw mijn liefste kind, geef ik net als de schorpioen de moeilijkste lessen. Alleen jij bent zo gevoelig dat je erover zult willen spreken, maar geen van je broers en zussen zullen je begrijpen. Daarom zal je je keren tot mij. Je bent het meest onbegrepen van allemaal, dit maakt je wat eenzaam, en toch ben je nooit alleen want jij weet dat ik heel dicht bij je ben. Je zult het ook moeilijk krijgen, want je probeert alles en iedereen bij elkaar te houden. Liefste vissen, jij bent de laatste en dus de meest wijze van allemaal. Ook zal je met je broer ram een haat-liefde relatie hebben. Je hebt de pionier nodig die je over alles op de hoogte brengt, en toch begrijp je hem niet vanwege zijn zorgeloze leven. Maar als je weer hier voor me staat, zul je het begrijpen. De vissen stapte terug op hun plaats.

En zo gingen de kinderen alle 12 op pad, met allemaal hun eigen unieke opdracht.

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/astrologie/2010-het-scheppingsverhaal-van-de-sterrenbeelden.htmlDe 12 sterrenbeelden zouden volgens sommigen ook verwijzen naar de 12 zonen van Jacob, de voorvaders van de 12 stammen van Israël. (1. Judea = Juda en Simeon in het zuiden, 2. Galilea in het noorden, 3. Dan 1 en 2, 4. Manasse 1 en 2 op de Jordaanvlakte, 5. Ruben op de Jordaanvlakte, 6. Gad, 7. Efraïm, 8. Aser, 9. Benjamin, 10. Neftali, 11. Zabulon, 12. Issakar)

P.S. Negeer de taalfouten a.u.b. :-P

satiper
17 december 2007, 09:05
Heel mooi Uh-Huh :)

lombas
17 december 2007, 09:21
Ik vertrouw net dat ietsje meer op de Myers-Briggs Type Indicator, gebaseerd op de leer van Jung.

dewanand
20 december 2007, 17:51
boeiende discussie. Volgens mij is het Vedische systeem uit India veel exacter en betrouwbaarder.

misschien leven westerlingen hierom nog in de middeleeuwen.

veel snap ik niet van astrologie, maar alles over mijn sterrenbeeld tweelingen klopt als een bus. Ik ben een raar wezen en ben nu daaraan gewend.

met astrologie kan je in theorie een heel leger van kleine Hitlertjes laten baren door arische meisjes precies op tijd zwanger te maken, zodat die kinderen het karakter krijgen van Hitler. Deze theorie fascineert mij, maar ja, of het echt kan weet ik natuurlijk niet.

dewanand

satiper
20 december 2007, 18:49
boeiende discussie. Volgens mij is het Vedische systeem uit India veel exacter en betrouwbaarder.

misschien leven westerlingen hierom nog in de middeleeuwen.

veel snap ik niet van astrologie, maar alles over mijn sterrenbeeld tweelingen klopt als een bus. Ik ben een raar wezen en ben nu daaraan gewend.

met astrologie kan je in theorie een heel leger van kleine Hitlertjes laten baren door arische meisjes precies op tijd zwanger te maken, zodat die kinderen het karakter krijgen van Hitler. Deze theorie fascineert mij, maar ja, of het echt kan weet ik natuurlijk niet.

dewanand

Omstandigheden spelen ook een rol.
Als Hitler schilder was geworden had waarschijnlijk haast niemand ooit van hem gehoord.