PDA

View Full Version : Algemeen sociale bijdrage ?


Het Skill Effect
23 februari 2004, 17:32
Beste heer Vandenbroucke,

Onlangs hoorde ik Greta Dhondt opteren voor de Algemene Sociale Bijdrage om zo de sociale zekerheid minder te belasten.

Kindergeld en gezondheidszorg zouden uit het stelsel van de sociale zekerheid worden gehaald als ik het goed begrepen had.
Dit zou de loonlasten moeten verlagen.

Nu vraag ik mij eigenlijk af wie er dan voordeel bij heeft en waar men dan het geld voor die kinderbijslag en gezondsheidszorg zou halen?

Ik ben geen kenner hierin, maar tot nu toe dacht ik dat ik het verhaal toch redelijk kon volgen.

Naast mijn vragen over de concrete zaken van de ASB, zou ik ook uw persoonlijke mening hierover willen weten.
Is dit een mmogelijke en goede oplossing om de SZ in leven te houden?


Met vriendelijke groeten,

Chill

Frank Vandenbroucke
24 februari 2004, 21:34
Beste heer Vandenbroucke,

Onlangs hoorde ik Greta Dhondt opteren voor de Algemene Sociale Bijdrage om zo de sociale zekerheid minder te belasten.

Kindergeld en gezondheidszorg zouden uit het stelsel van de sociale zekerheid worden gehaald als ik het goed begrepen had.
Dit zou de loonlasten moeten verlagen.

Nu vraag ik mij eigenlijk af wie er dan voordeel bij heeft en waar men dan het geld voor die kinderbijslag en gezondsheidszorg zou halen?

Ik ben geen kenner hierin, maar tot nu toe dacht ik dat ik het verhaal toch redelijk kon volgen.

Naast mijn vragen over de concrete zaken van de ASB, zou ik ook uw persoonlijke mening hierover willen weten.
Is dit een mmogelijke en goede oplossing om de SZ in leven te houden?


Met vriendelijke groeten,

Chill

Beste Chill,

Ik vind dat je de nagel op de kop slaat. Het is gemakkelijk om te zeggen dat je de gezondheidszorg en de kinderbijslag uit de sociale zekerheid wil halen - om de sociale bijdragen te verminderen - maar daarna stelt zich de vraag hoe je dit dan wèl gaat financieren. Het gaat om heel veel geld: kinderbijslag en gezondheidszorg staan samen in voor 20 miljard euro uitgaven, dus je hebt 20 miljard "alternatieve" inkomsten nodig als je dit niet meer wil financieren met sociale bijdragen. Het is nogal evident dat het niet mogelijk is om de personenbelasting of de BTW zomaar te verhogen met 20 miljard euro, maar dat laatste wordt er meestal niet bijverteld.

Deze bedenking van mijn kant wil niet zeggen dat ik de vraag hoe de sociale zekerheid gefinancierd moet worden niet belangrijk vind. Ik denk inderdaad dat het beter is om de sociale zekerheid met andere bronnen te financieren dan alleen maar lasten op arbeid. Maar als je realistisch wil blijven, dan moet je er wel bij vertellen dat je daarin alleen maar relatief beperkte, geleidelijke stappen kan zetten. Dat is overigens wat opeenvolgende regeringen aan het doen zijn sinds 1997: jaar na jaar zijn de sociale bijdragen verminderd, en zijn er andere inkomsten voor de sociale zekerheid in de plaats gekomen.

Frank