PDA

View Full Version : RKK laat zelfs zijn kunstwerken liggen rotten.


Jantje
9 november 2007, 10:26
Aarschotse stadsdiensten vinden beeld uit 1500

Arbeiders van de stadsdiensten van Aarschot hebben bij het opruimen van de kerktoren van deelgemeente Langdorp een waardevol beeld ontdekt uit de periode rond 1500. Vermoedelijk gaat het om een afbeelding van Maria Magdalena.

De arbeiders waren de toren aan het opruimen om er een nieuwe klok te kunnen hangen. (belga/sam) </STRONG></EM></U></I></B>
En wij maar geld geven voor broederlijk delen, terwijl de RKK zelfs niet eens meer weet welke rijkdommen ze zelf heeft, ze laat ze zelfs gewoon rondslingeren. Als ze nu eens in al die kerken grote schoonmaak houden, ik denk dat we nogal zouden verschieten van wat er dan allemaal te voorschijn komt.
En met de verkoop van alle teruggevonden spullen kunnen we dan de honger in de wereld oplossen.

Judokus
9 november 2007, 15:09
En wij maar geld geven voor broederlijk delen, terwijl de RKK zelfs niet eens meer weet welke rijkdommen ze zelf heeft, ze laat ze zelfs gewoon rondslingeren. Als ze nu eens in al die kerken grote schoonmaak houden, ik denk dat we nogal zouden verschieten van wat er dan allemaal te voorschijn komt.
En met de verkoop van alle teruggevonden spullen kunnen we dan de honger in de wereld oplossen.
"Parochie van Langdorp = Dé Rooms-Katholieke Kerk"

Man man, wat een veralgemening... Zeer tendentieuze titel van deze draad.

-=EXCALIBUR=-
9 november 2007, 15:21
En met de verkoop van alle teruggevonden spullen kunnen we dan de honger in de wereld oplossen.
En waarop de voedingsprijzen weer eens gaan stijgen door de gestegen vraag. :roll:

ElFlamencoLoco
9 november 2007, 21:20
En wij maar geld geven voor broederlijk delen, terwijl de RKK zelfs niet eens meer weet welke rijkdommen ze zelf heeft, ze laat ze zelfs gewoon rondslingeren. Als ze nu eens in al die kerken grote schoonmaak houden, ik denk dat we nogal zouden verschieten van wat er dan allemaal te voorschijn komt.
En met de verkoop van alle teruggevonden spullen kunnen we dan de honger in de wereld oplossen.Zo ken ik er nog één.

Langdorp ligt niet zover hier vandaan. Zelf ben ik ook een Hagelander.

De kerk van onze plattelandsparochie telt een aantal mooie stukken, waarvan vooral de historische waarde doorslaggevend is. Enkele jaren geleden meende iemand een beeld van de H. Sebastiaan te mogen opeisen: een eiken laat 17e eeuws beeldje, polychroom. Als "bewijs" voerde hij een artikel aan uit de gazet, daterende uit de jaren 1960. Toen de pastoor hem dit beeld weigerde, dreeg hij met de rechter. De pastoor lachte er eens mee en trachtte de man tevergeefs aan zijn verstand te brengen dat hij niet kon weggeven wat zijn eigendom niet was. Elke rechter zou voor dit argument gevoelig zijn.

De waarde van dat beeldje werd een paar jaar geleden geschat op zo'n 5000 �* 7000 euro. Dat mag veel lijken, maar dat is slechts een peulschil in het ganse jaarlijkse omzetcijfer van een doodgewone, kleine plattelandsparochie.

Waar je het haalt om met die schatten de honger uit de wereld te helpen... dergelijk betoog kan je met geen mogelijkheid ernstig nemen... :lol:

Jantje
9 november 2007, 21:43
Zo ken ik er nog één.

Langdorp ligt niet zover hier vandaan. Zelf ben ik ook een Hagelander.

De kerk van onze plattelandsparochie telt een aantal mooie stukken, waarvan vooral de historische waarde doorslaggevend is. Enkele jaren geleden meende iemand een beeld van de H. Sebastiaan te mogen opeisen: een eiken laat 17e eeuws beeldje, polychroom. Als "bewijs" voerde hij een artikel aan uit de gazet, daterende uit de jaren 1960. Toen de pastoor hem dit beeld weigerde, dreeg hij met de rechter. De pastoor lachte er eens mee en trachtte de man tevergeefs aan zijn verstand te brengen dat hij niet kon weggeven wat zijn eigendom niet was. Elke rechter zou voor dit argument gevoelig zijn.

De waarde van dat beeldje werd een paar jaar geleden geschat op zo'n 5000 �* 7000 euro. Dat mag veel lijken, maar dat is slechts een peulschil in het ganse jaarlijkse omzetcijfer van een doodgewone, kleine plattelandsparochie.

Waar je het haalt om met die schatten de honger uit de wereld te helpen... dergelijk betoog kan je met geen mogelijkheid ernstig nemen... :lol:

Ik kom dus regelmatig in kerken, kloosters en abdijen door de hobby van mijn zonen.
En dan kom je dus op plaatsen waar men anders niet komt.
Ik kan je verzekeren dat je versteld zal staan van wat er daar in de kelders en en zolders allemaal opgeslagen ligt.
Maar zelfs al eenvoudig de meubelen in de meeste kloosters en abdijen zijn reeds tegen de miljoenen waard.

En idd, veel bedrijven kunnen gewoon niet aan de omzet van de meeste kerkfabrieken tippen. En dan zeker niet aan deze die dan ook nog gronden en huizen in eigendom hebben.

Esperanza
9 november 2007, 21:49
En met de verkoop van alle teruggevonden spullen kunnen we dan de honger in de wereld oplossen.

Onzin. De verkoop van de vele kunststukken van de RKK gaat geen fluit veranderen aan de schrijnende armoede in de wereld. Hooguit (over de logistieke operatie zal we het maar niet hebben...) kan men de ergste noden verlichten voor maximaal een paar dagen.

Wat jij voorstelt is het aanpakken van symptonen, niet de oorzaak.

Jantje
9 november 2007, 22:59
Onzin. De verkoop van de vele kunststukken van de RKK gaat geen fluit veranderen aan de schrijnende armoede in de wereld. Hooguit (over de logistieke operatie zal we het maar niet hebben...) kan men de ergste noden verlichten voor maximaal een paar dagen.

Wat jij voorstelt is het aanpakken van symptonen, niet de oorzaak.

Nee, ik heb het over het echt oplossen van de problemen.

Ik bedoel dus dat men met dat geld en trouwens ook het geld dat nu aan ontwikkelingshulp word verspilt, de problemen echt kunnen opgelost worden.
Maar dan moet men er wel ook de politieke moed voor hebben.

ElFlamencoLoco
10 november 2007, 11:26
Ik kom dus regelmatig in kerken, kloosters en abdijen door de hobby van mijn zonen.
En dan kom je dus op plaatsen waar men anders niet komt.
Ik kan je verzekeren dat je versteld zal staan van wat er daar in de kelders en en zolders allemaal opgeslagen ligt.
Maar zelfs al eenvoudig de meubelen in de meeste kloosters en abdijen zijn reeds tegen de miljoenen waard.Toevallig ben ik redelijk goed thuis in de abdij van Tongerlo. De kamers in het gastenkwartier zijn er prachtig bemeubeld, met vele oude meubels. Maar dat komt omdat de paters die oude meubels nooit weggooien doch met engelengeduld restaureren (of laten restaureren).

Waarmee weerlegd wordt dat de Kerk slordig zou omspringen met haar goederen.En idd, veel bedrijven kunnen gewoon niet aan de omzet van de meeste kerkfabrieken tippen. En dan zeker niet aan deze die dan ook nog gronden en huizen in eigendom hebben.Een omzetcijfer zegt niets over de winst of het verlies.

ElFlamencoLoco
10 november 2007, 11:27
Nee, ik heb het over het echt oplossen van de problemen.

Ik bedoel dus dat men met dat geld en trouwens ook het geld dat nu aan ontwikkelingshulp word verspilt, de problemen echt kunnen opgelost worden.
Maar dan moet men er wel ook de politieke moed voor hebben.:lol:

Duvelke
10 november 2007, 14:48
En wij maar geld geven voor broederlijk delen, terwijl de RKK zelfs niet eens meer weet welke rijkdommen ze zelf heeft, ze laat ze zelfs gewoon rondslingeren. Als ze nu eens in al die kerken grote schoonmaak houden, ik denk dat we nogal zouden verschieten van wat er dan allemaal te voorschijn komt.
En met de verkoop van alle teruggevonden spullen kunnen we dan de honger in de wereld oplossen.
Is het niet beter dat ze dat geld spenderen voor de kerken op te fleuren. Laat de gewone burgers maar wat geld geven aan de armen. In de bijbel staat dat ge moet delen, dus doe je dat maar best ;-)

Jantje
10 november 2007, 16:05
Is het niet beter dat ze dat geld spenderen voor de kerken op te fleuren. Laat de gewone burgers maar wat geld geven aan de armen. In de bijbel staat dat ge moet delen, dus doe je dat maar best ;-)
De helft van de kerken staan gewoon leeg en worden zelfs niet meer gebruik, evenals de helft van de kloosters, dus niet opfleuren, maar verkopen en geld gebruiken om de wereld problemen op te lossen.
Wan zij moeten het goede voorbeeld geven.

Duvelke
10 november 2007, 17:16
De helft van de kerken staan gewoon leeg en worden zelfs niet meer gebruik, evenals de helft van de kloosters, dus niet opfleuren, maar verkopen en geld gebruiken om de wereld problemen op te lossen.
Wan zij moeten het goede voorbeeld geven.
Gaat u soms naar de kerk?
wrs niet, sommige mensen (mss niet meer zo veel als vroeger) gaan nog geregeld naar de kerk. Je kan dat dus niet zomaar verkopen